Ixos`s sin lyttestue.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Å snu stua er nok en god idé, Espen. Pussig at du skulle komme på det nå på vårparten, i og med at det blir en liten klatreekspedisjon for å komme seg ut på verandaen (stemmer det ikke at du har en sånn bak ryggen i dagens oppsett)...  Vel, vel. Det er snart sommer, og da går det jo an å gå helt ut. Symmetri om midtaksen og mer avstand mellom horna kommer sikkert til å gi deg en smule 'soundstage', en av få ting du mangler noe særlig av i dag.

Men, pass ryggen mens du bærer. Det er tung HiFi du driver med. ;)

Funhouse på vinyl er det lite av. Jeg kjøpte den første brukt en gang. Men den var presset med alt for stort utsving (tror jeg). Den var i hvert fall utålelig forvrengt, så jeg tok den tilbake til Pretty Price. Ellers renner det over av soloskivene fra før Funhouse, men jeg har vel aldri vært fan av Marius som 'popstjerne'. Heller Funhouse på CD da.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei T. Jeg får prøve å få med meg Knut på strabasene ;D Noen må jo lide og han er både grei , har peil på hi-fi , OVK entusiast med stor E....så jeg får be pent....

Jeg har tenkt på å snu stua lenge , årsaken til at jeg har venta er fordi jeg vil benytte balkong som mellomlager for diverse remedier under prosessen....

jeg klarer å snike meg ut på balkongen uansett , jeg får benytte Monitorhøyttalere på varme sommerdager (har jo anskaffet noen sånne) ;D

hvis man vinkler utgangsvinkelen bra på døra skal jeg greie å dra med meg magan ;D selv med ag ene.

Jeg får ta det hele med knusende ro , men er spent på hva bredere emllom ht kan gjøre....rett og slett.

Hiver ut noen bilder når det hele er på plass....Espen

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Denne skiva her er jeg på let etter, skal være veldig bra, har hørt litt av den.
    Har du den Espen?
    Marius Muller-Seks.

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    JanOlav skrev:
    Denne skiva her er jeg på let etter, skal være veldig bra, har hørt litt av den.
    Har du den Espen?

Finns den på lp skal jeg finne den ! :)
    Har'n på cd, bra skive.

Espen er jazzkæll blitt, glemt det JanOlav ??? 8) ::)

/jan

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    JanR skrev:
    JanOlav skrev:
    Har du den Espen?

Finns den på lp skal jeg finne den ! :)
    Har'n på cd, bra skive.

Espen er jazzkæll blitt, glemt det JanOlav ??? 8) ::)

/jan
    ;D ;D Stemmer det, jazzmann har han blitt! ;D ;D

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Alt fra Marius......både med og uten Funhouse er verdt å ha.
    Funhouse har jeg aldri sett på vinyl.......dessverre.
    Jeg har det meste.... av det Marius har laget/spilt inn altså ;D ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jada.....har vel blitt facinert av jass som suløens liker å skrive det.....

Men innerst inne i sjela biter Dire Straits og andre gobiter seg fast.....

så nå i kveld snurrer gamle DS platene på riggen , som en entusiast har jeg dem alle , både på cd og vinyl , men jeg gikk litt lei musikken min en periode , prøvde meg først på klassisk men det ble for sært(eller jeg bomma på plateutvalget)

Jazz er flott , blåseinstrumenter har jeg alltid likt , og nå er klarinett , trombone , waldhorn , trompet , og både alt og tenorsax blandt favorittene....

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Kos deg med både jazz og Dire Straits du :)
    Mye bra i de fleste sjangere selv om man ikke har hørt en brøkdel ennå.

Marius Muller har man for lite av. Fant ett par kassetter og har "seks" på cd. Knallbra skive foresten.

Fikk foresten tak i Terje Rypdal "Blue" i går på vinyl ;)
    Er vel nesten det nærmeste du kommer jazz her i huset.
    Mangler "chaser".

/jan

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    I kveld er det Jazzband-feber i stuen.....

Royal garden jazzband
    Røshnes Jazzband
    Caledonlia Jazzband
    Ytre Suløens jass
    Og Magnolia jazzband , m Lillian Boutte , signert skive fra Molde kirke i 1983 :D

du å det swinger på riggen nå....fantastisk !

Jazzist ;D

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Her har vi gjengen , som hvalfarter til New Orleans for å spille Jazz , de er store der borte , litt spesiellt at det kommer ett jazzband gang på gang til New Orleans , Jazzens og Gospelmusikkens opphavsted , og jammen kommer de ikke fra lille Norge !

Plata dere her ser coveret av , er YSJE sin andre plate , den er utgitt i nittensøttifem , og har således noen år på baken , besetningen fra den gang er endret....

Ytre suløens besetning har blitt endret 3 ganger , men det er tre standhaftige musikere som har holdt liv i gruppa siden oppstart ,

Jens A Molvær
    Einar Aarø
    Ottar Anderson

restrerende medlemmer er nye pr i dag , med den fremragende yngere trompetisten Kåre Nymark jr. på trompet ( kanskje bedre kjent fra Nymark Collective)

Dette svinger , siste platen deres Oh Mahalia er litt vel mye vridd over på gospel , men inneholder en to.tre perler.

Plata på bildet er utgitt på Arne Bendiksen studio a/ s i 1975

Mvh Espen

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    den er skikkelig bra Jan Olav ! Men enda bedre er nok den som kom året før....

sort med Waldhorn på....

du får børste støvet av den , og slenge den på riggen , Bendik-boy var vel ikke den råeste bak spakene , men det er da lyd i denne også. ;D ;D

Espen

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    ssm skrev:
    den er skikkelig bra Jan Olav ! Men enda bedre er nok den som kom året før....
    Espen
    Ja, helt klart ei "kom i godt humør" plate! :D
    Vil kjøpe flere når jeg kommer over noen. ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Du får sette sjøbein ved anledning å komme å høre gjennom samlingen min....mangler noen , men har en del.....

Samler jeg også...... ;)

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Hei Espen! Satt akkurat å tenkte på hvorfor ikke du kunne snu stua di, da jeg så at du faktisk er i ferd med å gjøre det :)
    Fått testet AG med større bredde mellom?

Chris

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , ja da går jeg på i morra å snur stua , det blir mye jobb med det er jo våren , og en god amledning til å vaske skikkelig der jeg vanligvis sveiver over... ;D

Jeg har en utfordring med kontakter(kabel fra stikk) fordi på denne veggen ahr jeg ikke 12 kontakter som jeg har på den andre , mulig jeg flytter kontaktene også.

vi får se , jeg gleder meg og hadde nok gyvet på allerede i dag , dersom det ikke hadde vært for at jeg skulle bort i kveld,.....greit å komme hjem til noe annet en bare kaos... ;)

går alt i boks , vil nok bilder bli ¨å finne her etter morgendagens svettetokter....

Heng med folkens..!

Videre er det et par spennede ting på vei , ikke endelig avklart , men jeg jobber med både nye rør til 2a3 ampen , og litt annet snacks....

Så selv om våren yrer og damene hiver kåpene sine , slutter ikke ssm s ferd mot hi-fi nirvana , snarere tvert om.

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    PUH.......

det var en tung bør , rommet er nå snudd og hi-fi en er oppkoblet , alt endevendt 180 grader , jeg har flytta 2 setern ut av rommet , dette fører nok til noe mere romkalng(mindre møbler)....

Da blir det vel å gå i gang med noe demping i tak , det er nok ikke for tidelig uansett , og burde nok vært gjort for lenge siden ....Jeg får ta det nå som det foreligger ett snev av arbeidslyst. ;D

Jeg ønsker å gå fra en 3-2-1 sofa løsning til en 3-1 og hive ut 2 setern , dette fordi jeg skjelden har behov for mere enn 4 seter og at det blir litt luftigere i stuen.

Det at det nå er glassflater bak høyttalerne(dekket med gardinger) vet jeg enda ikke hvor mye det påvirker lyden , jeg skal sjekke ut litt hva som er å få tak at dempings-plater til tak....rockwool er utelukket da de ikke ser veldig fine ut akkurat...

Tykkere vatterte gardiner skal også vurderes...men igjen , så har jeg trua på demping i tak pga etterklang i rommet....og nåværende tak er betong som bare er malt.

noen med noe forslag , gjerne fra dere som har vært her og ser for dere galskapen... ;D

Får ta noen bilder i morra..

Nå...stockfish på riggen , en kald pils får en arbeids-sky jævel unne seg etter blodslitet.

Jeg trodde jeg bodde alene her , det var helt til jeg flytta ut alle møblene :eek:...det var visst en del hybelkaniner å treffe på....snodig det derre , de sniker seg innimellom,bortimellom.....

Så får man vel unne seg couldnt stand the weather , med SRV , og golåten tin pan alley.....ei fantastisk låt , på ei skive med fantastisk innspilling , fra førsteutgivelsen.

Skål.... ;)

Espen

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Er det nå klaring til døra? :)
    Gleder meg til å se bilder. Kva høytalere har du koblet opp nå?

Eg er nettopp komt meg heim fra påskeferie, fikk rota litt i pappas platesamling, så nå snurrer Black Sabbath - Born Again. Fett nok! Posen med godsakene (Pink Floyd, Roger Waters etc) hadde pappa gøymt godt, så den fikk eg ikkje med meg, tar det neste gang.
    Pappa hadde også en denon dl-103d pickup, men nåla var omtrent knekt, la den igjen i Sogndal.

Tenkte bestille nye rør snart, siden eg får nye høgtalere iløpet av 1-2 uker, kanskje vi kunne tatt en titt på den bryteren til P1'en min?

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Lurer også litt på hvilke høytalere? :)

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    105 dB 1W / 1M, Fully horn(y)-loaded ?

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Lur i vei... ;) er lov det sannax.....

Jeg sitter nå med ett sett horn , og ett sett an-e , hønna går så dypt i bassen at det plager naboen så han holder på å bikke over.... betong både her og der gjør resonansene sikkert til ett helvete under meg , men her er det jo fint....

;D

Naboen slutta å hilse før jul , og har trua med å gå til boligbyggelaget hvis jeg ikke gir opp dette jævla spettakkelet som han sier.....klin koko i hue den karen,,,,og er det ikke min hi-fi så er det nabojenta som griner....hu har i allefall ikke stepattenuator ;D ;D

Sånne folk skulle bodd ett helt annet sted enn i borettslag....

(selv så begynner jeg å frykte boretten ;D)

Mindre høyttalere må jeg nok innfionne meg med , i allefall noen som ikke går så dypt....

problemet meg ag ene er at de er tunge , står rett på betongen (laminat imellom) og ikke bare det,.,,,,,de spiller jo litt opp i frekvens de subene , jeg deler jo på 180hz og da spiller kassene også litt av musikken , aknskje derfor han tilter....

værst er det når pickupen skal justeres og samme låta går 15 ganger på en kveld----

hvorfor i helvete spiller du samme låta om og om igjen hele kvelden du ! sa ha her for litt siden...... ;D ;D

Hadde jævlig løst til å svare.....for å plage livskiten ut av deg vel din gamle gnier... :D

nå altså......mindre høyttalere , eller noe som ikke spiller den dypeste bassen ,

an-e er på mange måter helt grei , men det er ett problem , jeg er vant til horn , og an-e er den første kotroversielle høyttalern jeg har , ergo , dynamikken står noe tilbake , men detaljer og klang er det nok av.....kanskje en vanesak , ikke vet jeg.

93db høyttalern der spiller mere enn høytt nok på quortrups 2a3... ;D

Avantgardene får trolig reisepass....

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    den far din rappa i mor di var horny loaded den tenker jeg......... ;D ;D

Espen

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Steike ta...AG får reisepass?? :eek: Skjønner deg selvfølgelig også. Hadde de vært perlemor-hvite skulle jeg lagt inn forhåndsbud ;)

Chris

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    DEt finnes mange horn -løsninger både fulltone og andre , det lå noen fine lowter ute her så jeg....kunne kanskje vært noe å prøvd....

ellers så var jeg inne på tanken på hedlund horn for en god stund tilbake , har fortsatt ikke fått hørt disse , men her er det ett bilde av ett par.....

hornet bygger i høyden....sære greier,,,,men litt fine og da.

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    SannaX skrev:
    Steike ta...AG får reisepass?? :eek: Skjønner deg selvfølgelig også. Hadde de vært perlemor-hvite skulle jeg lagt inn forhåndsbud ;)

Chris
    Hadde de vært perlemorhvite hadde jeg aldri kjøpt dem,...... ;)

Grønn er fargen med stor F når det gjeldetr standard avantgarde,.......

hvis jeg får stort nok lytterom til trio en gang i tiden.......skal jeg bestille meg ett sett grønne trio... ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ssm skrev:
    DEt finnes mange horn -løsninger både fulltone og andre , det lå noen fine lowter ute her så jeg....kunne kanskje vært noe å prøvd....

ellers så var jeg inne på tanken på hedlund horn for en god stund tilbake , har fortsatt ikke fått hørt disse , men her er det ett bilde av ett par.....

hedlund ser tøffe ut, men ryktene går ut på at de bare tar klassisk, lettere jazz og enkel akustisk pop.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    ssm skrev:
    SannaX skrev:

Chris
    Hadde de vært perlemorhvite hadde jeg aldri kjøpt dem,...... ;)

Grønn er fargen med stor F når det gjeldetr standard avantgarde,.......

hvis jeg får stort nok lytterom til trio en gang i tiden.......skal jeg bestille meg ett sett grønne trio... ;D
    Hehe...godt vi er forskjellig her ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Gago skrev:
    ssm skrev:

hedlund ser tøffe ut, men ryktene går ut på at de bare tar klassisk, lettere jazz og enkel akustisk pop.
    Det hjemmet der så også ut som om det tok andre musikkformer dårlig :) De forsterkerborda var snaisne saker :) Er det de Osiris horna du har titta på ellers? De ser jammen ut til å være gått de..

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    det går jo an å høre de hos guiden.....som selger kreasjonene ;D

tar de bare klassisk og jazz sier du gago? :eek:

Mulig heg får lånt meg ett par diy Lowter å prøve med , de har jeg ført spiller jævlig bra på mine gamle heart beat, og høy følsomhet.

dog er sub å foretrekke når fulltoner ikke spiller dypest i bassen.

Tiden får vise hva det blir til , frem til dette har jeg an-e og uno ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ja så på de oris ene som lå ute....ett annet alt er å bygge nye oris..

men først , skal jeg ha orden på akustikkproblematikken som ble ytterligere forsterket når jeg snudde om på rommet i går , etterklangen er enorm og noe må gjøres....

jeg tror jeg går for en type heldekkende himling , fra glava....de nye platene deres ser faktisk ganske ok ut , og jeg vil unngå svarte studioplater så langt det går , i tillegg til taket kommer jeg til å dempe veggen som er i betong ytterligere.....

priser på himlingstak skal innhentes....

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ssm skrev:
    tar de bare klassisk og jazz sier du gago? :eek:

ryktene sier så, ssm.
    jeg har ikke hørt hedlund selv, bare snakket med andre folk som kjenner de godt.
    av singledriver, bakladede hønn, så er det igrunnen kun veliki og carfrae (den store modellen) som interesserer meg.
    men disse er jo umulig å få fatt på.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Disse hedenske Hedlundene så unektlig ut til å være ett av de mest gjennomtenkte,
    familievennlige og friksjonsfrie horna jeg noensinne har sett: Lyd og innesklie i ett og samme møbel.
    -Disse passer nok neppe deg ssm, du er riktignok bygd for lyd, men overhodet ikke fart....

Det får nok bli noe annet som skal "pryde" lydstua i Øvre Rælingen.

/-Jan P.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    er du redd jeg skal sette meg fast i svingen.......

Noe å få kilt magan fast i de derre når fårpussen skal til i svingene innvendig. ;D ;D

Nå har jeg kontakta min snekker kompis som skylder meg mer enn en tjeneste , så da blir det sikkert ny himling med lydakustikkplater ila noen uker...det blir trolig ett rimlig løft.

legger heldekkende kort og godt.

Vi får se hva som dukker opp , og imens har jeg både uno og an-e sistnevnte er helt grei....men har man først hatt hønn og vant med en viss hurtighet og dynamikk bør jo neste bytte stå i stil,........

dynamikk og hurtighet er ting jeg setter pris på , bass også , men der er nok jeg hakket mere interessert enn naboen. ;D

Hatt OMF på besøk på morran , en skikkelig hyggelig kar som kjøpte mine helmholtz V6 resonatorer.....

4. etg og hi-fi er ingen god kombo , særs ikke med 30kg helmholtz er.... ;D

Litt svette ble det da to røsselige karer bar ned herligheten.

da er de historie....v4 erne har jeg enda , får se om jeg får plassert de vettug på sikt , men tror jeg ender opp med aku tiltak i form av plater/panerer på vegg.

og heldekkende lydhimlingstak.....kan bli bra....alt er vel bedre enn rett i betongen 8)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Har du vurdert Coincident Technology? De lager "standard" HT, men med høy følsomhet og snill og god impedansekurve. Brodern har stativ-HT deres og den spiller som ei kule. De har også større gulvstående HT og prisen er ikke, så vidt jeg husker, avskrekkende. Link her:

http://www.audioart.no/coinc.php

De får jo mye ros og hyggelig oppmerksomhet i hi-fi pressen i utlandet, har jeg lagt merke til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn