Ixos`s sin lyttestue.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Gratulerer med nye høgtalere Espen!
    Ordentlig lekere er de. Spiller sikkert så det holder. Nå har du faktisk begge drømmehøgtalerene mine. AN og LaScala.
    Men eg er ennå ung og uerfaren, får starte med de minste ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    for øyeblikket er begge mine drømmer også....de spiller veldig forskjellig rett og slett.

An-e er klart best på veldig lave nivåer , men la scala sprker flott ved moderate volumer,.

Morsomme er de begge , om jeg kommer til å sitte med begge over tid , får vi se på....

Jeg tviler på at det kan bli aktuellt å selge la scalaene i allefall. :D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , det har ikke skjedd så mye de siste dagene , bortsett fra at jeg spiller en del musikk , det er ett godt tegn....

Klipschene spiller bra , og jeg veksler litt på an-e/klipsch.

Videre ser det ut til at jeg får til en avtale med å deponere på en sub i nærmeste fremtid(1 mnd) dette er en klipsch rsw-10d med slave....altså 2 elementer,.

Skal prøve hvordan det gjør seg på la scala , funker det bra blir det selvsagt kjøp av denne.

Nye rør til effekten står på tur , hører eml får mye positiv omtale av jan r om dagen , så da er det fare for at det kan bli noen sånne , fordi jeg ikke får tak i NOS 2a3 for øyeblikket.....

det skal bli spennede å bytte ut sovtek rørene....får jeg ett tilsvarende løft som på driverrørsiden , eller bedre , kan dette bli farlig bra.

Espen

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå får du ta med deg La Scala'n i senga og legge deg... slik at naboen kan få ha sex i fred.

;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Naboen kan dra til helvete.......... ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Nå er tiden inne for å prøve seg på litt akustikktiltak , rommet hyler etter hjelp ,

så jeg tegner med at etter litt jobbing blir det ferdige demperemedier... ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , her spilles det som aldri før----

Moro , i morra blir det en bytur , litt cafe og jakt på noen nye plater , blues og jazz står for døren...

Litt mere bilder.

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Litt flere bilder......Tung - sol havnet jeg foreløpig på som driverrør...Nos 1960

Har i dag tatt en støvtørk , det var nødvendig ser jeg...

Espen

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Fra venstre :
    Zoot sims
    Harry "sweets" Edison
    Rowland Greenberg /featuring Kristian Bergheim fantastisk plate...
    Bjarne Nerem....

Mvh Espen

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ett lp cover dekker litt av grunnflaten på Klipsch La scala.

BB King.....Instrumental....flott skive , mint cind. kjøpt hos Ringstrøm

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Litt av mitt par med AN-E , spiller rett og slett fantastik på AN oppsettet.....jeg tror disse kan måle seg med hva som helst , akkurat når det gjelder musikalitet , og klangfremførelse rett og slett.

standard papirwoofere , og diskanter , 93 db følsomhet , og spiller allikevel med stor overbevisning på bare 3,5 watt.

Pene er de ikke , men lyden er fantastisk....på 2a3 ampen.

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg får stativene i orden( skal lages og venter på stålplater som er til klipping.)

Da kommer ett bilde av oppsettet med an-e /uten la scala i bildet.

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Stockfish records er ett plateselskap som bør sjekkes ut , her er bilde av samleplate nr 2 fra selskapet.

Plata inneholder en rekker artister , deriblandt Sara K. , musikken er flott akustisk gitar , og eksepsjonell lyd.

www.soundplanet.no
    er forhandler i Norge

Videre kan jeg anbefale nye plata til Bendik Hofseth....rett og slett fantastisk skive , for oss som er gla i blåsemusikk og tenorsaxofon....Man hører at Bendik har blåst en del før han spillte inn akkurat denne skiva ;D

Mitt møte med Bendik Hofseth startet her , med nyinnkjøpt plate av siste-utgivelse...med tittelen XI....Jeg må vel bare prøve meg på flere fra denne karen.

Når det gjelder Stockfish , gir de både ut Vinyl og sacd , med fantastisk lyd...platene må sies å være rene ranet til prisen , mht lydkvalitet som er så bra at man skal jaggu lete lenge i mere kontroversielle kriker og kroker for noe som overgår dette , om det i det heletatt finnes.

Jeg har 2 plater som kan måle seg tett oppimot , begge mastret av Stan Ricker , og er 180gr utgaven av mark Knoplers "all the roadrunning " & " Shangrilaa "

Utklinging og tilstedeværelse i denne stockfish platen er enorm....Desverre ser det ut til at 1.samleplaten kun er utgitt på sacd og ikke vinyl....

Mvh Espen

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Så er beslutningen tatt om å gi Vindicator bedre betingelser på effektrør-siden....

så i disse dager venter jeg på ett par med nye rør , det ble slett ikke billig , men kan til gjengjeld bli veldig bra....bilder av rør vil komme litt senere...

I morra er det vinylshopping i Oslo , blir spennede. En god stund siden sist det var en seriøs tur innom flere sjapper. Vi ffår se hva som dukker opp i morra.

Mvh Espen

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    ssm skrev:
    Så er beslutningen tatt om å gi Vindicator bedre betingelser på effektrør-siden....

så i disse dager venter jeg på ett par med nye rør , det ble slett ikke billig , men kan til gjengjeld bli veldig bra....bilder av rør vil komme litt senere...

Mvh Espen
    Det var da enda godt, at det ikke tok så lang tid før jeg fikk muligheten til å gratulere deg igjen, har blitt litt avhengig av det. ;D

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0
    Aner jeg noen krem NOS mon tro. :eek:

Nå du ikke blakke deg helt på Big Dipper.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , det ble ikke så mange platene i dag , men de jeg fikk fatt i var gode.....

Aair og jeg var innover i oslo , der møtte vi herr Fosse , som vi farta rundt sammen med , en tur innom spøk & Spenning , der vi også møtte Brasse.....så plutselig var vi på sentral-treff--- ;D

Coleman Hawkins , The Hawk flies high , ble anbefalt av Fosse , når vi titta innom ringstrøm.....Som den ringreven på Jazz Fosse er , tro jeg ikke feil med denne , kjempefin plate , Takk Fosse.

Jeg dreit meg skikkelig ut hos Lucky eddie i dag , fant noen 78 skiver jeg syntes var morsomme , tok opp ei for å vise fosse , holdt de mellom begge hendene og begynte så smått å bøye på skiva....jeg trur fosse fikksagt ne-------Pang sa det så delte skiva seg i to...! ;D....Jeg skvatt først no jævlig , og etterpå måtte jeg jo bare le av det hele....

Så Hold finga unna disse steinplatene i brukthandlene , de er sprøe som kjeks..!!!!
    ;D ;D ;D ;D ;D

Når det gjelder rør Argh....har jeg lett etter ett par gode(målte rca rør) jeg finner ikke noe som enten , er vettug priset eller ikke feiler noe , akkurat nå går jeg til innkjøp av ett sett med Emissionlabs 2a3 rør , de skal være knallbra , og spille fyldig og med mere kjøtt på beinet enn sov(e)tek....

Betalingen for rørene går i morra så har jeg flaks har jeg de over neste helg fra Tyskland.

NOS 2a3 skal jeg prøve , og kjøper nok ett par når det dukker opp , jeg er betvilende til seriøsiteten til en dal av selgerne på e-bay , derfor vil jeg helst handle i butikker...

bilde av de nyervervede 2a3...

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.846
    Torget vurderinger
    27
    Som en elefant lett (mis)handler Rosenthal blar SSM seg gjennom 78-samlingen hos Lucky Eddy. Overraskelsen var alene om å overgå elegansen, applause SSM. Vær glad din superduperscout kun trakterer 33 og 45, du har ikke håndlag for de kjappe.

Jeg fikk kveldssolen hos Celcius og en god rødvin hjemme.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ;D ;D Dæven jeg skvatt jeg gett.....

Mors flatbrød er jo som sirup i forhold til disse steingamle bakelittkreasjonene.

Jeg lover for all framtid å ligge lang LANGT unna alt som kan likne på 78rpm i brukthandlene.

det var bare noen hundredels sekunder før fosse hadde klart å formidle budskapet at jeg burde være varsom med bøye-prøven , akkurat da brast platen gitt....

Den gikk tvers av på midten , og to halvmåner med 78 rpm ble forlatt mishandet av undertegnede ved siden av sine brødere i kassen...

Rart ikke innehavern hørte smellet , jeg skvatt jo så jeg mista bitene i gulvet !

Litt moro på andres bekostning kan da ikke skade på en vårdag som dette. !

;D ;D Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder vasking av 78 rpm plater på platevasker , kan jeg ikke skjønne at det ikke må være ett supertweak å tilsette feks tøymykner i rensevæsken....

som forhåpentligvis vil over tid mykne opp det superharde materialt disse er lavet av.

;)

Dagens hendelse glemmes nok ikke så lett , hadde jeg skullet spillt av disse steinkakene hadde det blitt noen skiver igjennom året som hadde endt som pulver...

Det hender det går en og annen skive i gulvet....jeg er oså fæl til å drive å bøye på skivene , noe jeg kanskje heller må innstille meg på å slutte med , det ville være sørgelig dersom jeg skulle brekke flere plater , i tiden som kommer.

mitt korte men fatale møte med dette 78rpm mediet hos lucky eddie, endte samme dag som jeg stiftet bekjentskapet.....24/4-09 :)

heretter får jeg holde meg til normale vinylplater.....flatbrød er til middagen , ikke til musikkopptaking. ;D

Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Mens vi er det lyse hjørnet , jeg har i lengere tid irritert meg over at prislappene på coverne på bruktvinyl sitter noe inni hampen godt , så her en kveld fikk jeg en lys ide....jeg hadde da varmepistol.....

Å varme prislappene lett med varmepistolen , gjør at limet slipper og prislappene kan fjernes.....som sagt , så gjort.......

større ble desto overraskelsen når jeg la plata som lå inni coveret med ny fjernet prislapp på spillern , jeg hadde da følgelig glemt å ta ut skivene under varming, og den siste hadde jeg nok vært litt for tøff med pistolen , for det var svært lite riller igjen på den ene siden ;D

Jeg fikk jo blod på tann og tok for meg en bunke med eldre innkjøpte skiver , det var godt det ikke var noe verdifullt.....Man lærer å lenge man lever sies det....

bruk varmepistol på prislappene , men ta ut vinylen FØR varmingen tar til.... ;D

Mvh Espen

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fan som du knoter, ssm. ;D

brekking og smelting av uskyldige skiver.

hva blir det neste? :p

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    tja si det.....

Funderer på noe snekkerarbeid fremover....på hi-fi siden.

De fleste knoter med noe , med de færreste innrømmer det.

Varmepistol på prislappene er genialt det , bare man plukkker ut plata først.

og....når det gjelder 78-uhellet....jeg kunne da ikke vite at varene knappt nok kan tas i.....

;)

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0
    :D Hvis du noen ganger kommer å besøk er plate hyllene forbudt område. :D
    Hehe

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    akkurat nå sitter jeg å funderer på om 78 rpm kan gi en fundamental og tørr bass...

for tørrere skiver har jeg aldri vært borti.....mon tro hvordan lyden er ?

Jeg skulle gjerne lyttet til disse platene , men jeg ser her at det kan være en stor fordel å la andre håndtere skivene , før , under og etter avspilling,.

:)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel en grunn til at jeg har vurdert pc avspilling :p

Neida , fra spøk til alvor , jeg er ytterst forsiktig med vinylplater...( cd er derimot , der gir jeg mere beng)....og behandler platene mine nøye , de spilles aldri på irggen før de er vasket , enten de er nye eller brukte , så platehygienen er inntakt , når det gjelder dagens 78 flause , jada jeg må sid et igjen....FYTTE HELVETE Å SPRØ DE VAR).....det kunne skjedd den beste....

fosse var bare ett brøkdels sekund fra å få ut advarselen , men dog LITT for sent...

Jeg skal ikke bort i DEN reolen neste gang-... ;D

Alt i alt , en morsom og fin dag...med høydare platen....Coleman Hawkins..."the hawk flies high"

Espen

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg spilte jo noen 78-plater i gamle dager - uten uhell. ;D
    dog skal de sies at jeg ikke har for vane å bruke skivene som bøyestang for muskeltrening...

btw, noen som vet hvorfor 78-plater er så sprøe?

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    nei jeg vet ikke.....men derimot VET jeg med sikkerhet at samtlige er sprøe.....

hold pølsene unna dersom det er kostbare greier....

til mitt forsvar må jeg meddele at MIN 78 plate i dag ikke var priset , og nokså ripete , så det største tapet ble det nok ikke for innehaveren.....

Og nei...jeg tilbød meg ikke å betale for platen...

Es

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    får jeg foreslå mindre møllers tran heretter?

og en sånn en for avreageringens skyld:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    dette funker forresten mye bedre under skiene enn smelta vinylskiver:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når du først er i gang med fjerning av prislapper.....
    Har du testet ut dette verktøyet?

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    TskTskTsk

Er du en skummel mann å ha på besøk? Behandle plater sånn da gitt. Knekkebrød og varmepistoler!!
    Ikke bare knekker du skiver for et godt ord, men tenker i de baner at litt tøymykner må gjøre susen. Hva tror du alkoholen du normalt har i renseveska di gjør med de antikvariske steinkakene? Prøv da vel. ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Nei det har jeg ikke , men jeg vet at Rema tusen har brukt dette avsindige redskapet i kampen om priskutt...

Burde innføres i platebransjen også....selv om det begynner å komme seg på vinylfronten prismessig.

Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    TskTskTsk

Er du en skummel mann å ha på besøk? Behandle plater sånn da gitt. Knekkebrød og varmepistoler!!
    Ikke bare knekker du skiver for et godt ord, men tenker i de baner at litt tøymykner må gjøre susen. Hva tror du alkoholen du normalt har i renseveska di gjør med de antikvariske steinkakene? Prøv da vel. ;)
    Tror Fosse legger ned forbud mot mere vandalbehandlig av 78 fremover...så jeg holder meg til 33/45 i den noe mykere vinylutgaven.

Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Det var forresten en slik en jeg hadde tenkt til å benytte under oppdrag helmholtz....

Men så gikk planene ut i sand , og helmholtz har forlatt sin eier.

Det sverdet der er bare helt værst Emotikon... ;D

Hmm jeg ønsker meg motorsag..

Z

Zomby_Woof

Gjest
    He he...

Espen, før skandalen gjentar seg:

Nei! Du kan ikke vaske steinkaker med 'Vidar P' (eller andre alkoholbaserte midler for den del). Platene er av shellac, ikke bakelitt. Sånn man blander ut i sprit og lakkerer fioliner med, du vet. Jeg tror ikke en gang Tor redder deg hvis du kommer luskende med en VPI platerenser innvendig lakkert med svart shellac.

Jeg har faktisk noen 78'ere liggende hjemme (Caruso, Jussi, Paul Robeson og den slags). Tilhørende reisegrammofon har jeg også. Ikke så ulik denne, men min er blå.

Alt jeg mangler er en passende båt, vin og reker, og en kvinne i armkroken. Kort sagt, jeg mangler det meste.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da vil jeg gjerne få høre hva 78 rpm kan by på ved anledning på Nordstrand...

rigger du opp for anledningen ?

Shellac ja.....sprøtt som pokker er det uansett....takk for lærdommen , nå har jeg lært hva elendigheten er laget av , samt at det er best å holde seg unna bøyeprøvene på disse shellac skivene. ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Fort å rigge opp det anlegget, gitt! Løfte lokket, noen runder med sveiva, legge på plata, starte, sette på tonearmen med både pickup og høyttaler (den er et par tre cm i diameter). Det er nok bedre med stasjonære hornvarianter, men dette om horn visste du vel...

;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ;)

Jeg skulle henta platene som har stått hos deg i 4mnd og...

vi får se om vi tar en runde på <PM å får til no når du er hejmme fra jobb

Espen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn