Griffenfeldt skrev:
Jeg er vel ikke akkurat ute etter hvem som låter best/værst er størst/minst osv osv. Jeg lurer på om du egentlig har kunnskap om disse? Om du faktisk vet hva som er Rega/Royd mk1, 1,5 eller 2.
Rega Ela
Rega Ela Mk I
Rega Ela Mk II
For meg så er dette dem virkelige Ela`ene.
Mk 1 fikk som nevnt støvhette - men jeg mener også at det ble lagd av noen andre og det ble sagt at det elementet ikke var så bra som det første - Endringene på baffel ble vel gjort pga det jeg så som et problem. Det at det samlet seg veldig mye støv i rillene.
Det var oxo en ting som gjorde at det låt anderledes.
Mk II Får ee oppgradert utseende for å selge mer ... :
og den får 4 spikes - noe som etter min mening aldri har vært helt optimalt (har selv idag Monitor Audio Studio 10 Stands ... gjett hvorfor ... ?
Men den skal lissom nå større markeder og det ble valgt 4 spikes....
Etter hva jeg husker så ble det vel byttet deler i filteret oxo...
Det er mange år siden nå og det er fritt frem og arrestere meg på fakta
Som dere vet , men ikke sett ;D så slipte jeg ned baffelen på mine Ela, nettopp pga støvet som samlet seg i rillene.
Det kom jo noe små endringer etter Mk I 1,5 - 1,75 som dem ble kallt - det vet jeg for lite om - det ble benyttet saueull på
første versjon .. kanskje dem gikk over til syntetisk etterhvert... husker ikke helt ...
Men selvom det vare en bra tid for Rega Reasearch så skjedde det vel endel ting som ikke var bra - var nok endel interne ting og Roy ble jo etterhvert skjøvet ut...
Mye vil ha mer og .F.. vil ha....
Tror det selskapet skullet ha holdt på med det dem var gode på i den tiden og ikke begitt seg ut på alt sammen.... :
Rega Ela i første versjon er en klassiker, sammen med Rega Planar 3 og ... tja en rør amp ... mmmmhhh
En vinner rett og slett.
Håper på innspill her på Ela
Om dette hjalp noe vet jeg ikke , men er jo morsomt tenke tilbake på...
Jeg prøvde Elektrocompaniet AW 250 - Husker det ble et sinnssykt bass drag i høyttaleren og det var rett og slett ..(nesten) naturstridig.
Mange gode minner og en masse herlige musikk oppleveleser ga den meg.