Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Denne har ikke fått for mye spilletid i heimen. Kan være jeg nå finner ut kvifor.

Miles Davis - A tribute to Jack Johnson (1971)

last ned (7).jpg

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har ikke hørt den, men den er nok en grunn til at noen album er blitt mer populære enn andre. Selv om "Kind of Blue" begynner å irritere meg.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.569
    "Jack Johnson" er kanskje en av de platene som fikk mye skryt dengang, men som nå mange år senere kanskje ikke var så bra likevel.
    For meg holder det å høre på "Jack Johnson" en gang i måneden, kanskje, mens jeg kanskje hører på "Bitches Brew" om igjen og om igjen en hel helg......

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ensomt her.

Sarah Vaugham - With Clifford Brown (1954)

Vis vedlegget 399907
    Har vært borte i helgen - derfor først kommentar nå. Dette er en utrolig bra plate som alle med interesse for jazz bør ha. Hvis noen er interessert i mer med Paul Quinnichette, så finnes det divere innspillinger i eget navn, og sammen med Basie-folk. Sjekk f eks denne:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Har vært på jobbreise og ikke spilt musikk. Men jeg har kjøpt to bilder, hvis det på noen måte kan veie opp.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.309
    Torget vurderinger
    23
    Bare jeg som hører på jazz i dag?

Neida, men mer opptatt av å spille enn å skrive om det! Får besøk av en meget prominent musikkinteressert kar i morgen så jeg har vært litt opptatt med å sette sammen en slags spilleliste for anledningen. Fått en god dose Basie i aften - Kansas City serien (på Pablo) med små settinger blir jeg aldri lei.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.309
    Torget vurderinger
    23
    Årets jazzweekend er her - SlukJazz '16 - dvs. rydde i arkivet, spille skiver som har ligget på vent, oppdatering på gammelt og nytt, lese litt, spille MYE!!

Kortsagt det er duket for en herlig weekend helt uten forstyrrende elementer.

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    3.913
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Årets jazzweekend er her - SlukJazz '16 - dvs. rydde i arkivet, spille skiver som har ligget på vent, oppdatering på gammelt og nytt, lese litt, spille MYE!!

Kortsagt det er duket for en herlig weekend helt uten forstyrrende elementer.

Det høres knall ut Sluket !

Blir noe av det samme her :)

Fikk forøvrig tips av en kompis i går ang denne her:

hanne tveter.jpg

Synes den er meget bra, anbefales.

ja33

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11
    Charles McPherson - Manhattan Nocturne - meget bra lyd på en veldreid utgivelse med et meget bra lag av musikere..

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.309
    Torget vurderinger
    23
    Voldsomt til Hawkins i kveld.
    Men utvilsomt en ruvende skikkelse innen swing. Her i nyutgave en veldig bra plate:

- og det er fortjent! Hawkins var for meg tenorgiganten over alle. En utrolig flott og ikke minst autoritær tone på horn og spillestil.

Mvh
    Sluket, i jazzmodus fortsatt

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.309
    Torget vurderinger
    23
    Bra tittel også. Totti hørte jeg mye på\ i sin tid - tenk deg bl.a. hvilken luksus å sitte med høye smørbrød på gamle restaurant Blom, mens Totti la ned den ene jazzstandarden etter den andre,7 m. 54 cm. bortenfor :D Sweet life. Gone forever :(

ja33

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11
    Får bidra med en av mine favoritt Coleman Hawkins innspillinger - Tnink Deep..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.309
    Torget vurderinger
    23
    Lett å se at dette er en favoritt :D Knallbra musikk. J.J. Johnson var en av de få trombonister som ikke låt rølpete.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.309
    Torget vurderinger
    23
    To av de største improvisatører i jazzen møttes til en magisk aften - helt uten øving og avtalt repertoar... nok musikk til å fylle to hele CD'er med fart, lidenskap, musikkintelligens, improvisasjon og sanseløse "chasers" og response & call innslag, quotes an mass.... Sanseløst!

Her er forøvrig en forbilledlig kommentar fra side2's Tor Hammerø:

De beste går først er det noe som heter. Om det stemmer vet jeg ikke, men Michel Petrucciani (1962 -1999) og Niels-Henning Ørsted Pedersen (1946-2005) tilhørte utvilsomt kategorien de beste og begge forlot oss så alt for tidlig.

Petrucciani led av en rekke sjukdommer som en følge av sterkt svekka fysikk fra fødselen av. Han var svært kortvokst og hadde veldig lett for å brekke bein i kroppen og kroppen hadde ikke nok motstandskraft til å ta han gjennom en lungebetennelse i 1999. Sjøl hadde jeg den store glede og ære å bære Petrucciani rundt i Molde en hel kveld på midten av 80-tallet – han tok ikke sjansen på å få seg en dult og kanskje et beinbrudd når han hadde tatt seg et glass.

Ørsted Pedersen – heretter NHØP av forståelige årsaker – var ett av jazzens store vidunderbarn. Allerede som tenåring spilte han med det som var av storheter på besøk i København og sjølveste Count Basie ville ha han med seg i bandet sitt. Opphavet til NHØP sa imidlertid nei, men mulighetene skulle likevel bli mange for kanskje den aller største bassisten av dem alle.

Den 18. april 1994 møttes de to på Copenhagen Jazzhouse og Danmarks Radio var heldigvis tilstede med sitt opptaksutstyr. De to kjente hverandre fra før, men det var ingen øvelse i forkant av konserten og slik det høres ut var heller ikke repertoaret avtalt. Petrucciani setter stort sett i gang med en eller annen standardlåt og NHØP, som kunne ”alle”, henger seg svært raskt på.

Når det er som her at to virtuoser med åpne sinn møtes, så oppstår det bokstavelig talt søt musikk. Her føres det så eleverte samtaler som vel tenkelig uansett tempo. Det er veldig lett å bli imponert av høytempo-ekskursjoner som «Oleo» og «Billie’s Bounce», men balladetolkningene av for eksempel «Autumn Leaves» og «Round Midnight» forteller oss hvilke enorme kvaliteter de to også hadde når ettertenksomheten fikk ta over.

Rundt om hos forskjellige kringkastingsselskap finnes det garantert mye gull på kistebunnen. Dette møtet er et flott eksempel på det – en enorm bekreftelse på hva og hvem Michel Petrucciani og Niels-Henning Ørsted Pedersen var
    Spadde nettopp frem denne CD'en - spilles nå! Egentlig ingen voldsom NØHP fan men håndtverket på denne skiva er det ingen ting å si på.

surabus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.12.2007
    Antall liker
    1.640
    David Benoit - This side up - 1985 Grp Records

DSC_0928.jpg
    Fin produksjon,gode musikere samt god lyd..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.309
    Torget vurderinger
    23
    Benoit leverer ALLTID - på en eller annen måte.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.767
    Torget vurderinger
    2
    Særs trivelig på Kunstnernes Hus. Nye drivere av restauranten og disse forstår seg på god musikk. Harr & Hartberg spiller live annenhver søndag heretter, og ellers spilles det fra anlegget man kan skimte noen komponenter fra.

Strålende jazzkveld. Harr&Hartberg | Oslo Jazzfestival

IMG_0295.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn