Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    I dag plukket jeg med meg en av de siste utgivelsene fra ECM, Andy Sheppard med Movements in Colour. Med seg på laget har han Eivind Aarset, Arild Andersen, John Paricelli og Kuljit Bhamra. Etter første gjennomkjøring vil jeg karakterisere den som en cd fyllt med musiklske stemninger. Veldig fin.

    Elektron
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Nå spiller jeg en av de andre cd'ene jeg kjøpte i går. Paul Motian Trio + 2 "On Broadway Vol 5". De + 2 er Michael Attias (saxophone) og Masabumi Kikuchi (piano). I Bergens Tidende beskrevet som Lek i sakte film. Det er vel det det er, lazy jazz.

    Elektron
     

    Vedlegg

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.849
    Antall liker
    5.914
    Keith Jarrett At The Blue Note - The Complete Recordings

    Er godt i gang med cd nummer en og kosar meg :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.332
    Antall liker
    38.300
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    Lisa Ekdahl - "When Did You Leave Heaven"
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    8x12_TOM skrev:
    emotikon skrev:
    Vil kalle det jazz:
    Jeff Beck på NRK1 med topp komp den siste timen ;D
    Samme her.Meget bra, men hvem er pikebarnet på bass?
    Den smått fantastiske Tal Wilkenfeld :)

    En dash MM og en dash JP og en dash AL og fler og du har denne lille damen her

     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.159
    Antall liker
    3.983
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men nå må vi ikke dra det for langt her.....dette er bare i "grenselandet" jazz imo ;)
    Men bevares, damen har fått et rykte på seg for å beherske også flere genrer innen jazzens verden.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.432
    Antall liker
    3.286
    Vel, hun har spilt sammen med Chick Corea, det er vel jazz nok? ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Vel, hun har spilt sammen med Chick Corea, det er vel jazz nok? ;)
    Joda det er det :)
    Og jeg er fullstendig klar over at denne unge damen har rukket å spille med mange innen fusion og jazz genren.
    Jeg er også imponert over oversikten og hvor fleksibel hun er i sitt spill sammen med gamle etablerte musikere.
    Samtidig som jeg ser og hører at det er de ovenfor henne også.... ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Shri solo:

    <SHRI, BUGGE WESSELTOFT & PER MARTINSEN - RAGATRONIKS: In November 2003 Shri teamed-up with Norwegian Nu-Jazz Impresario, head of the Universal subsidiary Jazzland Records, pianist / keyboardist Bugge Wesseltoft, programmer extraordinaire Per Martinsen and highly regarded Indian classical musicians Vivek Rajagopalan and Dhruba Ghosh to perform a jointly composed set at select venues at India’s Jazz Yatra Festival in Bombay and New Delhi and sponsored by the Norwegian Concerts Institute Rikskonsertene. These concerts were hailed by the press as “mind blowing, unique, swinging like crazy, one of its kind, path breaking, original form of entirely new jazz”. Since then Ragatroniks has toured Norway, France and Sweden.>
     

    Vedlegg

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Elektron skrev:
    Trane skrev:
    Elektron skrev:
    Moderne jazz mer i retning av Molvær kanskje. Mer en reise i musikalske stemninger enn det rent melodiøse.
    Ikke uenig i det, selvom det vel strengt tatt er Molvær som er i retning av Hassel. Kan være litt vanskelig å få grep på siden han kan virke litt lite "håndfast". Funker i grunn best om man bare lar seg flyte med. Faller denne i smak bør også "Maarifa Street - Magic Realism 2" og "Fascinoma" sjekkes. Den siste er produsert av Ry Cooder og innspilt av Kavi Alexander på Tim Paravicini custom rørutstyr og utgitt på Water Lily Acustics....kort sagt skikkelig audiofilt snadder :p

    Forresten: Den som virkelig vil høre noe som satte retningen for Molvær kan gi en lytt til Jon Hassel and bluescreen "Dressing for Pleasure" fra 1994."



    HEI

    Helt rett Trane. Jeg hadde ikke hørt Hassel før i går men leste meg opp litt i går kveld. Det er jo tydelig at karen står som en bauta i denne del av jazzen og har vært en inspirator for mange kjente musikkere. Platen fikk en ny runde sent i går kveld og hadde absolutt vokst. Jeg kikker gjerne etter "Dressing for pleasure" på vei hjem i dag. Takk for tipset. Veldig kjekt for tråden at vi kan snakke litt rundt platene også i stedet for bare å legge ut cover.
    Elektron


    Fikk tak i denne - Ikke noe voerspiel musikk, men allikevel kanonbra stemninger og klanger.
    Vokser for hver gjennomspilling. God lyd og skikkelig klem i de lave regioner. Kan spilles høyt uten anstrengelser ! :D
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.818
    Antall liker
    4.097
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Såvidt kommet inn gjennom døra etter å ha lidd meg gjennom en 80-årsdag med bæljespell og 8 hjemmesnekrede sanger... Phu! Og så har naboen Das grosse SamstagPartei!
    Beina på bordet og en gammel traver på anlegget: KoB. Å Herre fred! Hjelper ikke hvor mange ganger den har gått; dette er fortsatt sjelslise.


    Bernt K
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg nominerer denne siden til Jazz-ekstase. For noen innspillinger det anbefales over dette innlegget!

    Jazz-trio behandling av tangoer. Barenboim ved pianoet.
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.159
    Antall liker
    3.983
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Now Playing - the bassface swing trio - Tribute to Cole Porter



     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    In The Country: Whiteout



    Fikk denne plata idag og den har allerede rukket å få noen runder. Fin plate som vokser :)
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    533
    Antall liker
    486
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er så mye fin jazz som blir presentert her. All ære.

    I kveld har jeg lånt øre til en av de store i mine øyne: JOE FARRELL. Akkurat nå:SKATEBOARD PARK.
    JOE FARRELL var en av de virkelig plagete treblåsere som gikk bort i en alder av 48 år, direkte som følger av sitt narkotikabruk. Men han hadde det emosjonelle drivet i musikken sin som gjør at seriøs lytter stopper opp og tenker.
    Narkotikaen tok knekken på mang en glimrende jazzmusiker, men på grunn av at de var så talentfulle, greide de å lage musikk som fenget.
    JOE FARRELL gjorde endel plater for CTI, den mest populære av dem var kanskje "BENSON & FARRELL", med George Benson på gitar.
    CTI platene hans er veldig forskjellige. Farrell stoppet aldri opp i en bestemt retning, slik som f.eks. Art Pepper gjorde. Det er en gunn til at jeg liker platene hans.

    Olllie
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.159
    Antall liker
    3.983
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir siste plate før senga kaller. Flott dynamikk på denne.

    Tsuyoshi Yamamoto Trio - What a Wonderful Trio!



     
    M

    musicus

    Gjest
    50 år siden denne ble spillt inn, men jeg tror ikke det er mange som kan gjøre ham det etter enn idag :app: ...

    Jimmy Smith "Home Cookin"


    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn