JBL M2 - DIY clone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ares

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2016
    Innlegg
    13
    Antall liker
    7
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Ser ut til at JBL 4367 bruker samme basselement og kompresjonsdriver som
    Den bruker 2216nd-1, "tilpasset passive komponenter" ifølge JBL, vanskelig å få tak i lenger.

    Har 70-80mm Aquaplas på baksiden av membranet, for å fjerne noe av cone/surround resonansen 5-600hz.
    Smoother også ut "steget" i responsen rundt 200hz.
    Membranen blir tyngre så mister litt effektivitet.
     

    Vedlegg

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    629
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    24
    Da er det ikke M2 du bygger lengre...
    For å gjøre en ting klart fra en som har levd med orginal M2 en stund... Riktig nok korrigert med Audiolense....
    Den definitivt BESTE høytaler jeg har hørt i en boks..... Fra deilig dypbass till smekk i midbass og en nesten..... beryllium lignende topp...

    Ikke rør et godt konsept.... Er min mening!

    M2 som der er orginalt spiller bedre enn 98 % av annet røkkel til fire ganger prisen....
    100% enig! M2 låt fantastisk hos meg og jeg skal nok ha en DIY klone en gang. Spilte mye musikk det halvåret.

    Morsomt nok ble det ikke bedre udelt bedre med Audiolense men jeg testet bare noen kjappe timer.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    629
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    24
    OBS: jeg var nøye med å få med FIR filteret som skal være med i tillegg til filtrene på både inn og utgang på de originale Crown settingene.

    Her er det noe krøll med filene som ligger i nyere versjoner av Audio Architect. Vær nøye med å dobbeltsjekke.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    629
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    24
    Med JBL 708 var det helt feil parametre i settingene som lå i Audio Architect. Endte opp med å legge de inn i mine Crowner manuelt.

    Enda et sted hvor vi ser at Samsung ikke tar vare på JBL/Harman legacyen. Tenk publisere nye versjoner av et styringssystem hvor firmwarefilene til utstyret er korrupte?
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    747
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Med JBL 708 var det helt feil parametre i settingene som lå i Audio Architect. Endte opp med å legge de inn i mine Crowner manuelt.

    Enda et sted hvor vi ser at Samsung ikke tar vare på JBL/Harman legacyen. Tenk publisere nye versjoner av et styringssystem hvor firmwarefilene til utstyret er korrupte?
    Tenkte å drive mine med en av Crown ampene jeg har på garasjeloftet, en 4x1250N. Har også en 4x1250ND i kinoracket som kan brukes hvis jeg vil teste M2 i kinoen her, som har betraktelig bedre kontroll på akustikken.
    Crown har jo ferdige DSPfiler for blant annet M2, så her må det tydeligvis sjekkes at det brukes rett firmware, og at det ikke er korrupt. Det finnes mengder av info om dette i andre fora, så jeg må finne ut hva som skal være rett. Ikke helt enkelt, men har heldigvis god hjelp. Gode råd og tips om dette her er kjempebra, så fortsett med det! (y)
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    747
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Har vært litt travelt denne uka, det drar seg jo mot jul. I tillegg til julehandel har det blitt noen få småprosjekter på si også.
    Men i går ettermiddag fikk jeg endelig opp alle de 32 platedelene Trestokken hadde liggende i bilen sin. Det så veldig bra ut, og alt bortsett fra to platedeler passet. Det viste seg at jeg har tegnet en feil med diameter på elementhullet på ytre baffel, så dette må freses ut på nytt. Det er denne lille nedfreste falsen (gummikanten ytterst på elementet) som ble for vid, rett og slett. Har nok sett meg litt blind på specsheeten til JBL, der var det mange diametre å forholde seg til...

    Her følger litt bilder av testingen i dag. Noen falser var litt stramme, så en halv mm måtte bort. Lett å fikse. Ellers passet alt helt glimrende. Nå gjenstår en hel jobb med nedsaging av alle plater som skal ha 45 graders vinkel. Desverre kan ikke dette gjøres på CNC hos Trestokken. Så da fikser vi nok det selv.

    Første bildet viser en av kassene med sidene på. Her er toppen av kassen nærmest. Falsen som renner ut på sideplatene forsvinner, når alle plater mot topp sages innvendig med 45 grader.

    IMG_20231203_141103.jpg


    IMG_20231203_141120.jpg


    Her ser man at sideplatene stikker for langt ut og forbi baffel. Disse skal også sages ned utvendig med 45 grader, slik at de går frem til hornet og til den buede plata med hull for porter.
    IMG_20231203_161355.jpg


    Det er utrolig greit å ha falser over alt der plater møtes. Da blir det flere flater for limet å feste seg på, det blir sterkere og mer nøyaktig:
    IMG_20231203_161428.jpg


    Her ser man at sideplater har mye overmål. Nede på benken ligger bakluka og rammen som holder luka under det igjen:
    IMG_20231203_161629.jpg


    Lukeåpningen bak er stor nok, slik at man enkelt kan komme til for demontering av drivere eller horn:

    IMG_20231203_161650.jpg
     
    Sist redigert:

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    747
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål her: Hvilken type demping har det blitt brukt originalt? Mener å ha sett noen bilder, men husker ikke hvor og kan ikke finne igjen hva som brukes originalt her... Kan det stemme at det er rundt 2cm tykkelse på dempingen? Filtmatter, åpent skum eller mineralull?
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    747
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Kan ligne litt på mineralull, ja. Har sett flere bilder av innsiden av originalene, men må prøve å finne en god beskrivelse ett sted. Hadde du ute bassen på dine slik at du fikk sett hva det er, @ArneM ?
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.416
    Antall liker
    5.249
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det ser likt ut som det de brukte i sine eldre pro serier, har mye av det liggende
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    747
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Da har det gått en uke siden siste bildeoppdatering, men har litt lite å melde. Det blir rett og slett litt for lite verksted-tid nå i disse travle tider. Samme neste uke, med bare totalt to halve dager til rådighet. Velvel, de skal utnyttes effektivt i alle fall. Ti minutter her og en halvtime der, fremskritt blir det uansett om det går tregt. Nå er det jo heller ikke noe som haster, begge prosjekter nå fremover er til eget bruk.

    Innfelling av topplokket på M2 ble ikke en enkel jobb. Det var jeg egentlig klar over, men den jobben tok nok en god del av tiden denne uka. I tillegg ble det laget en innfelt komboløsning på terminalplaten. Jeg fant ut at jeg ville ha to stk Speakonteminaler under den originale terminalen som er fra JBL. Da kan man velge om man vil bruke bare kabler eller Speakonkontakter. Og jeg har lagt til rette for fullaktiv drift med to terminaler, også for coaxdriveren.

    Her er byggebilder så langt:

    De ti monteringshullene på baksiden av waveguiden ble gjenget opp for M5-bolter, med senkehode. Muligens sterkere med M6, men tviler på at noen klarer å nøkke ut denne saken med ti bolter som er forankret 2cm nedi hullene:
    IMG_20231204_210744.jpg


    Siden innfestingen på waveguisen/hornet sitter på tapper som stikker ut 5-6mm, må baffelen oppmåles noe så innihampen nøyaktig, med forborring, sjekking og forsenking og testing etter alle kunstens kompiserte regler:
    IMG_20231208_114604.jpg


    Da var det på plass, og hullene passet, bortsett fra ett som bommet på en cm, selvfølgelig (Kan sees på forrige bilde om man leter litt...) Det ble straks plugget og borret opp på nytt...:whistle:
    IMG_20231204_212400.jpg


    Her ligger utfordringene i kø...klart for 45-graderne som nå må gjøres. Både innvendig under topplaten og utvendig på sideplater...
    IMG_20231204_212422.jpg


    Baffel i tre deler, 65mm på det tykkeste!
    IMG_20231207_185913.jpg


    Kjekke gule saker disse her! De holdes på plass med magneter med hurtiglås, og arbeidsstykket er godt fastlåst i rett spor før og under saging. Kommer til å kjøpe ett sett til, garantert!
    IMG_20231208_103854.jpg


    Topplaten skåskjært for å passe inntil toppen av waveguide:
    IMG_20231208_122524.jpg


    Grovtilpassing av topp og sideplate. Grunnen til at jeg gjør det sånn er at jeg ikke vil ha endeved fra topplaten ut i hjørnene. Mindre synlige skjøter og fare for seinere oppsprekking slik:
    IMG_20231208_134627.jpg


    Ferdigpusset andre side, ser bedre ut her:
    IMG_20231208_181328.jpg



    IMG_20231208_192800.jpg


    Begynner å få dette under kontroll her, litt mer småjustering så blir det tett:
    IMG_20231208_134507.jpg


    Terminalplater i 12mm BB kryssfiner:
    IMG_20231209_122347.jpg


    Hjelperamme for utfresing av hull til terminalplate:
    IMG_20231209_125025.jpg


    For å slippe 25mm dyp kant ned til terminalene tok jeg en runde med 45 graders fresestål. Ser bedre ut enn rette kanter i alle fall:
    IMG_20231209_132311.jpg


    Terminalplater på plass. Stort hull for JBL-terminal og små hull for Speakon. Alt blir utenpåliggende:
    IMG_20231209_160541.jpg


    Tilpassing av baklokket. De hadde litt tight fit så måtte trimme ned en halv mm rundt hele veien. Det skal faktisk være plass til maling også...
    IMG_20231210_120357.jpg


    Og når jeg først hadde fresestålet på plass så tok jeg også en bitteliten avfasing på hele baksiden samt rundt lokket. Det så fint ut på 4345 og passer fint her også, etter min smak!
    IMG_20231210_122712.jpg


    Første kassen ble limt i formiddag, og den andre nå i ettermiddag. Kjører på med masse tvinger som vanlig:
    IMG_20231210_200033.jpg


    Den ene siden på kassene er ikke limt på ennå, jeg fant ut at jeg vil gjøre ferdig dempingen og innfesting av basser før kassene lukkes.
    Etter å ha kikket litt på ny pussemaskin falt valget ganske greit på Mirka. Har snart slitt ut to stk greie DeWalt-maskiner, og nå ville jeg gå for en av de bedre maskinene. Valget stod mellom Festtol og Mirka. Jeg veit ikke hva som er best, men denne her var lett og god å pusse med. Og veldig stillegående og vibrasjonsfri. Man kan avbalansere den selv med medfølgende utstyr, faktisk!
    IMG_20231210_200424.jpg


    Jeg kjøpte også en 4m slage med strømleding til maskinen, dette er praktisk! Fem pakker med Abranet og padsavere ble også bestilt, så nå har jeg nok forbruksmateriell for et par år i alle fall:
    IMG_20231209_135823.jpg


    Årets nyttigste julegave til meg selv!
    IMG_20231209_135903.jpg
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    164
    Antall liker
    212
    Torget vurderinger
    1
    Måtte scrolle veldig langt for å klikke :love: her.
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Da har det gått en uke siden siste bildeoppdatering, men har litt lite å melde. Det blir rett og slett litt for lite verksted-tid nå i disse travle tider. Samme neste uke, med bare totalt to halve dager til rådighet. Velvel, de skal utnyttes effektivt i alle fall. Ti minutter her og en halvtime der, fremskritt blir det uansett om det går tregt. Nå er det jo heller ikke noe som haster, begge prosjekter nå fremover er til eget bruk.

    Innfelling av topplokket på M2 ble ikke en enkel jobb. Det var jeg egentlig klar over, men den jobben tok nok en god del av tiden denne uka. I tillegg ble det laget en innfelt komboløsning på terminalplaten. Jeg fant ut at jeg ville ha to stk Speakonteminaler under den originale terminalen som er fra JBL. Da kan man velge om man vil bruke bare kabler eller Speakonkontakter. Og jeg har lagt til rette for fullaktiv drift med to terminaler, også for coaxdriveren.

    Her er byggebilder så langt:

    De ti monteringshullene på baksiden av waveguiden ble gjenget opp for M5-bolter, med senkehode. Muligens sterkere med M6, men tviler på at noen klarer å nøkke ut denne saken med ti bolter som er forankret 2cm nedi hullene:
    Vis vedlegget 977077

    Siden innfestingen på waveguisen/hornet sitter på tapper som stikker ut 5-6mm, må baffelen oppmåles noe så innihampen nøyaktig, med forborring, sjekking og forsenking og testing etter alle kunstens kompiserte regler:
    Vis vedlegget 977082

    Da var det på plass, og hullene passet, bortsett fra ett som bommet på en cm, selvfølgelig (Kan sees på forrige bilde om man leter litt...) Det ble straks plugget og borret opp på nytt...:whistle:
    Vis vedlegget 977083

    Her ligger utfordringene i kø...klart for 45-graderne som nå må gjøres. Både innvendig under topplaten og utvendig på sideplater...
    Vis vedlegget 977093

    Baffel i tre deler, 65mm på det tykkeste!
    Vis vedlegget 977094

    Kjekke gule saker disse her! De holdes på plass med magneter med hurtiglås, og arbeidsstykket er godt fastlåst i rett spor før og under saging. Kommer til å kjøpe ett sett til, garantert!
    Vis vedlegget 977095

    Topplaten skåskjært for å passe inntil toppen av waveguide:
    Vis vedlegget 977096

    Grovtilpassing av topp og sideplate. Grunnen til at jeg gjør det sånn er at jeg ikke vil ha endeved fra topplaten ut i hjørnene. Mindre synlige skjøter og fare for seinere oppsprekking slik:
    Vis vedlegget 977097

    Ferdigpusset andre side, ser bedre ut her:
    Vis vedlegget 977098


    Vis vedlegget 977100

    Begynner å få dette under kontroll her, litt mer småjustering så blir det tett:
    Vis vedlegget 977103

    Terminalplater i 12mm BB kryssfiner:
    Vis vedlegget 977104

    Hjelperamme for utfresing av hull til terminalplate:
    Vis vedlegget 977105

    For å slippe 25mm dyp kant ned til terminalene tok jeg en runde med 45 graders fresestål. Ser bedre ut enn rette kanter i alle fall:
    Vis vedlegget 977106

    Terminalplater på plass. Stort hull for JBL-terminal og små hull for Speakon. Alt blir utenpåliggende:
    Vis vedlegget 977107

    Tilpassing av baklokket. De hadde litt tight fit så måtte trimme ned en halv mm rundt hele veien. Det skal faktisk være plass til maling også...
    Vis vedlegget 977108

    Og når jeg først hadde fresestålet på plass så tok jeg også en bitteliten avfasing på hele baksiden samt rundt lokket. Det så fint ut på 4345 og passer fint her også, etter min smak!
    Vis vedlegget 977109

    Første kassen ble limt i formiddag, og den andre nå i ettermiddag. Kjører på med masse tvinger som vanlig:
    Vis vedlegget 977110

    Den ene siden på kassene er ikke limt på ennå, jeg fant ut at jeg vil gjøre ferdig dempingen og innfesting av basser før kassene lukkes.
    Etter å ha kikket litt på ny pussemaskin falt valget ganske greit på Mirka. Har snart slitt ut to stk greie DeWalt-maskiner, og nå ville jeg gå for en av de bedre maskinene. Valget stod mellom Festtol og Mirka. Jeg veit ikke hva som er best, men denne her var lett og god å pusse med. Og veldig stillegående og vibrasjonsfri. Man kan avbalansere den selv med medfølgende utstyr, faktisk!
    Vis vedlegget 977112

    Jeg kjøpte også en 4m slage med strømleding til maskinen, dette er praktisk! Fem pakker med Abranet og padsavere ble også bestilt, så nå har jeg nok forbruksmateriell for et par år i alle fall:
    Vis vedlegget 977114

    Årets nyttigste julegave til meg selv!
    Vis vedlegget 977115
    Blir helt rått bygge😊 Du er flink.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.350
    Antall liker
    11.526
    Torget vurderinger
    10
    Bra jobba. Det begynner å bli komplisert ser jeg. Dette hadde ikke jeg fått til på gårdsplassen selv med bordsag og overfres tror jeg.

    Er metoden din Hunsbeth lik måten han her gjør det på?

     
    Sist redigert:

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    747
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Bra jobba. Det begynner å bli komplisert ser jeg. Dette hadde ikke jeg fått til på gårdsplassen selv med bordsag og overfres tror jeg.

    Er metoden din Hunsbeth lik måten han her gjør det på?
    Takk fot link, må sjekke dette ut når jeg kommer hjem i kveld!
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    747
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Blir helt rått bygge😊 Du er flink.
    Tusen takk! 😍

    En liten ting som jeg gjerne vil få sagt er at for å holde tråden her kort og oversiktlig, så er det ikke nødvendig å sitere hele det lange innlegget mitt bare for å svare kort, det blir jo veldig mye unødvendig skrolling, spesielt på de lange innleggene! 😉
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    747
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Er metoden din Hunsbeth lik måten han her gjør det på?
    Da har jeg sett videoen. Hadde sett denne og lagret den tidligere faktisk, har minst tre til slike YTvideoer i M2-mappa. Problemet er at den er så kort at den egentlig ikke viser noen ting av det som er komplisert. Og det gjør at når DIYere setter i gang, så velges bare en firkanta kasse med vanlig lokk i hver ende, ferdig. Det blir altfor vanskelig å velge byggemetoden som de har valgt på fabrikkmodellen.
    Ellers så har Cyril Dubuc i videoen valgt akkurat samme fremgangsmåte som det jeg har brukt. CNC til portstykket og avstivere, 3D-printing til portene, og skråskjærte sider. Det hadde vært kjekt å se hvordan han ordnet lokket. Der har han gjort det annerledes enn meg. Det ser ut som dobbelt topplokk, for eks. Men vanskelig å vite når man ikke ser noe av dette arbeidet i videoen.

    Jeg må endre litt på Sketchup-tegningene, og skal prøve om jeg kan forenkle noe her slik at lokket kan freses ut på CNC. Målet er å få tegnet M2 slik at den blir lik originalen (sider og front i alle fall) og enkelt kan settes sammen uten for mye verktøy.
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg sett videoen. Hadde sett denne og lagret den tidligere faktisk, har minst tre til slike YTvideoer i M2-mappa. Problemet er at den er så kort at den egentlig ikke viser noen ting av det som er komplisert. Og det gjør at når DIYere setter i gang, så velges bare en firkanta kasse med vanlig lokk i hver ende, ferdig. Det blir altfor vanskelig å velge byggemetoden som de har valgt på fabrikkmodellen.
    Ellers så har Cyril Dubuc i videoen valgt akkurat samme fremgangsmåte som det jeg har brukt. CNC til portstykket og avstivere, 3D-printing til portene, og skråskjærte sider. Det hadde vært kjekt å se hvordan han ordnet lokket. Der har han gjort det annerledes enn meg. Det ser ut som dobbelt topplokk, for eks. Men vanskelig å vite når man ikke ser noe av dette arbeidet i videoen.

    Jeg må endre litt på Sketchup-tegningene, og skal prøve om jeg kan forenkle noe her slik at lokket kan freses ut på CNC. Målet er å få tegnet M2 slik at den blir lik originalen (sider og front i alle fall) og enkelt kan settes sammen uten for mye verktøy.
    Jeg vil påstå at luke er unødvendig, originalen har vel sikkert det, men klonen jeg bygde var uten, det var ingen problem å skru inn hornet via hullet til bassen.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    747
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Det går sikkert uten luke å få festet boltene, ja. Men det er noe knot, og spesielt hvis man har tenkt å raskt kunne bytte driver. Har muligens lyst til det på sikt, det er flere muligheter her etter hva man kan få tak i. Luken, og rammen som den sitter i, ble frest ut på CNC med ferdige monteringshull, så det kostet ikke mange kaloriene å få den på plass heller. ;)

    Fordelen ute luke er at kassen kan gjøres identisk lik originalen. Så jeg veit egentlig ikke om jeg lenger tør å kalle min M2 for "klone", siden hele baksida er sterkt modifisert, med endret terminalinnfesting, avfaset bakplate og luke...:D
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    Eneste jeg kunnet tenkt meg, er en lamellfres når jeg begynner med JBL prosjektet. Det blir 45 grader på sider og overfres. Indianeren får ta finkappinga. Da blir det ikke så komplisert å lime sammen :) Det vil bli blackhole 5 dempematter. Blir kostbart med bra. Blir veritkale og horisentale avstivere med bjørk--laminat. Ikke helt etter JBL oppskrift. Mangler disse 15'' vintage elementene. Blir dyre, selv fra USA. De jeg har sett er pene uten skrubbmerker. Fra Japen blir helt uaktuellt. Har mye annet jeg kan bruke først. Men nå er det for kaldt i garasjen hvor jeg vil holde på.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    747
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Ny veldig hektisk uke er over. Lite fremdrift, men nå bedrer det seg litt fremover i neste uke til over jul. Hadde jeg bare fått hjem de midtre stoffdekslene slik at portbaffel kan kappes, evt forlenges. Kan ikke gjøre noe med den før jeg får fatt i denne stofframmen...
    Vel, litt er gjort denne uka, så prosjektet har ikke stått helt stille.
    -Montert islagsmuttere til basser
    -Tilpasset porter til portbaffel
    -Montert demping i bunnen av kassene
    -Limt på sidene, så nå er kasser lukket (bortsett fra topplokk da)

    Montering av islagsmuttere. Kunne også ha brukt 24mm lange M6 Rampa, men føler at limte islagsmuttere sitter fastere og tåler mer tiltrekking når man skal skru fast store drivere:
    IMG_20231211_213739.jpg


    Fresing av hull til porter. Fant en fresemal for 110mm avløpsrør:LOL: som passet perfekt til formålet:
    IMG_20231212_194029.jpg


    Hull passer perfekt, nå er det bare å frese seg gjennom resten av tre lag plater:
    IMG_20231212_194039.jpg


    Et drawback jeg ikke har tenkt på før var at de 3D-printa portene, med ytre ring, ble feil i forhold til buen på portbaffel. Som man ser er de ytre ringene 2-3mm for høye og stikker godt over kanten. Her er det feil med porttegningene liker jeg å tro. Radius på portbaffel er lik radius på resten av fronten, med horn. Men kan ikke si dette sikkert før jeg får hjem disse stofframmene i midten jeg venter på...
    IMG_20231216_115200.jpg


    IMG_20231216_115205.jpg


    Forsøkte å pusse ned de ytre ringene til lik radius som baffel, men det ble mislykka, gitt. Var ikke klar over at det var bygget opp en slags honeycomb-struktur rett under den tynne oversiden. Det gav godt feste for oppbyggeng med tokomponent sparkel i det minste:
    IMG_20231216_115432.jpg


    Løsningen ble derfor å meisle ut ca 3mm i nedre kant av baffel slik at de ytre ringene ligger jevnt med baffelen. Brukte fire timer på lørdagen til dette her. Portene skal jo ligge pent nedi falsen og det ble MYE justering, meisling og pussing...
    IMG_20231216_115504.jpg


    Med hjelp av en liten Dremel med et lite fresestål samt grovt sandpapir ordnet alt seg. Dette må legges inn i CNC-freseprogrammet, da sparer man seg for mye styr. Sånn ble det i hvertfall:
    IMG_20231216_175210.jpg


    Det er mye mønster i plasten på portene, så her måtte jeg til med finsparkling og pussing. Gikk over alt med spraysparkel fra Biltema, og kjørte på med mange lag for å få litt tykkelse:
    IMG_20231216_162039.jpg


    Etter pussing i dag så det slik ut, og nesten all 3D-print merker er borte.
    IMG_20231216_175138.jpg


    La på resten av det som var igjen i boksen i dag, så i morgen blir det ny inspeksjon. Ser det greit ut sprøyter jeg dem sort silkematt slik at resten av småfeil blir oppdaget.
    IMG_20231217_162148.jpg


    Før lukking av kassene monterte jeg dempeplater i bunnen av kassene. Det er vanskelig å komme til her etter at siste siden er limt på, så greit å få gjort dette nå. Portenes indre del kan fint monteres på gjennom åpningen til bassen, så jeg trenger ikke vente på å lime kassen sammen lenger.
    Til demping brukes 50mm Glava med sort nuppeskum over, siden portene er rett foran.
    IMG_20231217_140747.jpg


    Og det var siste bildet denne uka, lukking av sidene på kasser nå i ettermiddag. Nå skal topplokk finjusteres og limes på i morgen:
    IMG_20231217_162204.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det mønsteret inni portene er det som kalles infill i 3D print verden, en velger mengde infill før filen genereres for print, disse burde hatt 100% infill, da hadde de vært massive.

    Har kun prøvd Makita sin lamellfres, men den er jeg veldig fornøyd med.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    747
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Det mønsteret inni portene er det som kalles infill i 3D print verden, en velger mengde infill før filen genereres for print, disse burde hatt 100% infill, da hadde de vært massive.
    Ja, snakket med han som printet dem ut, han sa vel det samme. Vi kunne også ha brukt lengre tid på printinga og fått enda jevnere overflate. Nyttig å vite hvis det blir bygging av flere.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.350
    Antall liker
    11.526
    Torget vurderinger
    10
    Dette er spennende. Kan ha passivt filter i en ekstern boks (og en røslig integrert rørforsterker). Må sikkert betale en liten fee. Men det bør man jo 😊

    Se innlegg nr 37. Nederst. Om passivt filter til M2.

     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    747
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Dette er spennende. Kan ha passivt filter i en ekstern boks (og en røslig integrert rørforsterker). Må sikkert betale en liten fee. Men det bør man jo 😊
    På M2 tror jeg ikke det vil bli eksperimentert med passivt filter for egen del i alle fall. Jeg har "den rette" forsterkeren til den for hjemmebruk, og trenger bare å laste ned de rette presets for dem. Jeg har i tillegg kjøpt det lille, men temmelig dyre passive filteret, som skal brukes på coaxen.
    Og ønsker jeg å endre noe er dette svært enkelt å få til med Audio Architect i forsterkeren.

    Til krevende og høye volumer og studiobruk blir det anbefalt to stk Crown iTech 5000HD, en stk til hver høyttaler. Det er totalt overkill for mitt bruk, og jeg kommer heller til å bruke en av mine Crown DCI 4x1250N. De har også mer enn nok krefter, men det er alikevel aldri feil å gå for plenty headroom. Spesielt ikke når man veit at det kreves masse DSP for å klemme inn bassene til rollene de skal spille. Og sånt krever som man veit headroom. Skulle likt å se det filteret som skulle gjort den jobben...

    I tillegg vil Audio Architect gjøre det mulig å fininnstille høyttalerne til rommene som de skal brukes i, slik at man alltid vil få utnytte rom og høyttaler på beste måte.
    Men takk for link i innlegget, det så unektelig interessant ut å lese mer i den tråden!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn