De ser jo sabla tøffe ut!!HEL skrev:Sånn ser det ut nå! Spiller ganske enkelt på Sonos ZP100. Den har en klasse D forsterker med ringkjernetrafo:
De ser jo sabla tøffe ut!!HEL skrev:Sånn ser det ut nå! Spiller ganske enkelt på Sonos ZP100. Den har en klasse D forsterker med ringkjernetrafo:
Det er jeg helt enig i - med er par unntak (W1500AL, FE1200, 476Be, noen andre) - men unntakene er elementer det i praksis er umulig å få tak i uten å måtte kjøpe en komplett Everest eller K2 etc. først.Guit skrev:.....kvaliteten er stort sett bedre på de eldre elementene.........
grelv skrev:Kurven for venstre ser jo veldig bra ut!!HEL skrev:Slik ser kurvene ut med deling på 800 hz og L-Pad på en 3/12 dels omdreining:
Kurven for høyre har en topp 500-800 Hz.
Sikker på at delefilteret på bassene er stilt helt likt?
Ta en måling med diskanten koblet bort, og sjekk hvordan avrullingen på bassfilteret blir i virkeligheten.
Bør være ca 1200 Hz, 4. ordens L-R. Det betyr at 1200 Hz skal være 6 dB nede, og at kurven skal falle 24 db/oktav deretter.
LItt tidlig. Bassport og delefilter er helt i startgropa. Mangler litt trøkk der nede enda. Det eneste jeg kan si er at det spiller høyt, dynamisk og svært uanstrengt. Null forvrengning/komprimering/oppbrytning, eller hva man kaller detLudo skrev:Oisann, dette ble jo kjempetøft! Tipper junior er ganske stolt nå - han må jo få sin egen anleggstråd Litt kort om lyden? Eller er det kanskje litt tidlig...
Svar på begge: det er meget mulig. For å (mer tydelig) se hva som skjer: legg ut en måling (med 800 12dB LR) og frakoblet diskanthøyttaler, slik at det er mulig å se hvordan bassen oppfører seg alene.HEL skrev:Bassfilteret er 12db LR ved 800hz. Mener du jeg skal prøve 24 db LR ved 1200 hz
Og, baffelstep korreksjon på bassene, har det noe for seg her? På fulltoner i MLTL (kvartbølgene) er det alltid nødvendig.
Det blir bokstavelig talt en ny vri ;DHEL skrev:En ting som må gjøres er å snu horna 45 grader.
For å være helt sikker: er det Lyngdorf'en du bruker, stilt inn på 800 Hz 12 dB/okt og L-R filter?HEL skrev:
Aha. Passivt filter. Da forstår jeg.HEL skrev:Nei. Kun SONOS. Helt enkelt. Diskant filteret er det du har beregnet som er lenger opp i tråden. Bassfilteret er som nevnt et 12 db LR på 800 hz. (47uF & 0,82mH)grelv skrev:For å være helt sikker: er det Lyngdorf'en du bruker, stilt inn på 800 Hz 12 dB/okt og L-R filter?HEL skrev:
Ja. Disse er 2204-membraner (JBL d8r2204) montert på K120 chassis.HEL skrev:Her blir det mye hopping fra tema til tema men vil du Espen gjenoppfriske hva som er gjort med bassene.
Dette er speccene: http://www.jblpro.com/pub/obsolete/2204h.pdf
Men den har Alnicomagnet?
Jepp.HEL skrev:Ok. Takk.
Jeg har en god del komponenter liggende så jeg skal få testet verdiene du foreslår.
Vil jeg kunne måle 2204 på en tilfredsstillende måte slik at du kan analysere og beregne videre ut fra resultatet?
4430 filter:
Her er grelvs kommentarer til 2425 i RCL hornet:
- 5 db ytterligere demping kontra det første filteret
- responsen er innenfor 2-3 db til 16-17hz
- har også resonanskrets som øker resonansen oppover
- filteret er stort sett likt det som står i 4430
JBL har også i det siste brukt en annen teknikk med dioder. Istedenfor batteri hentes spenning fra inn terminalene."Biasing crossover caps". Et artig JBL fenomen. Hvis jeg har forstått det riktig "lades" kondensatoren konstant noe som gjør at den går i klasse A med ditto bedre transientgjengivelse / linjær respons?
Og og det gjøres med et 9 volts batteri
Charge Coupled Crossovers Article By Jeff Poth
Audio Asylum Thread Printer