JBL til Senior

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Det låter ganske fint nå. Det går an å kose seg med musikken. Men det er fordi jeg har subwoofer.

Funderer på å bruke BD15 som en midbass fra 100-600 hz og i tillegg ha en sub-bass løsning nederst i kassen.

Hvis jeg isolerer den øverste halvparten av kassen så viser Winisd simuleringen slik det er i dag (blå) og alternativt kun bruk av halve kabinettet (gul).

bd som mellontone.jpg

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Litt høyere tuning av den 170l kassa hadde kanskje gitt deg litt bedre output lenger opp i bass registeret. skjer vel ikke så mye nede ved 29hz uansett.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Tanken er å ha en passiv 3 veis + sub i samme kasse.

Diskant, mellomtonehorn og midbass deles passivt innbyrdes og drives av First Watt F2J (2x5 watt). Disse deles deretter aktivt med First Watt B4 delefilteret mot bassene som drives av et 60 watt custom klasse A beist som Roar M bygger for meg disse dager.

Jeg har 4 stk Seas Excel 10" basser liggende. Alternativt kan jeg sette et stk 15 tommer i H- eller U-frame nederst i kabinettet. Jeg kan alternativt bruke et B5 delefilter som har subsonicfilter ved 15 hz og +6db EQ ved 20 hz, dette fungerer utmerket med de fleste OB løsninger. Har mailet litt med Nelson Pass og fått noen tips. Han har brukt Seas Excel 10" med godt resultat med denne 20hz EQn i OB:

4 veis idee.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Litt høyere tuning av den 170l kassa hadde kanskje gitt deg litt bedre output lenger opp i bass registeret. skjer vel ikke så mye nede ved 29hz uansett.
    Har testet og det gjør mere skade enn nytte :)

Som du ser er det en solid klump med vatt i den ene porten. 2 porter er 40hz, 1 er 29 hz.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ville bare si at rommet ser veldig bra ut og det gjør også målingene fra TAD hornet. +/- 1db fra delefrekvensen til øvre bruksområde for driveren er rett og slett meget bra.
    Syntes ikke du skal være redd for å prøve alternative løsninger i bassen siden du var meget fornøyd med dipol tidligere :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Har testet og det gjør mere skade enn nytte :)

Som du ser er det en solid klump med vatt i den ene porten. 2 porter er 40hz, 1 er 29 hz.
    Sier du det ja. Det hadde jeg ikke regnet med. Der kan man se hvor viktig det er med testing av forskjellige konfigurasjoner :) uansett masse lykke til med å få til golyden :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Ville bare si at rommet ser veldig bra ut og det gjør også målingene fra TAD hornet. +/- 1db fra delefrekvensen til øvre bruksområde for driveren er rett og slett meget bra.
    Syntes ikke du skal være redd for å prøve alternative løsninger i bassen siden du var meget fornøyd med dipol tidligere :)

Den nydelige frekvenskurven fra TAD/JBL 2446 hornet skyldes et perfekt passivt notch filter som Grelv har beregnet. Det henger og dingler på baksiden av kassa :)

Ja og det blir nok en eller annen dipol løsning. Jeg har aktive filtre og gode drivere i bøttevis. På toppen av det hele syns Leif at jeg skal ha et 80hz Edgarhorn istedet for midbasselement :cool:

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Blir nok bra til slutt...
    Har du helt lagt på hylla å bruke de to JBL bassene?

Rommet ser bra ut det også!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kommer ikke til å bruke to nei derfor la jeg ut det ene paret på børsen. Har et par til men de beholder jeg.
    Skal man nyttiggjøre seg doble 2226 i de kassene må man ha Dynamic Presicion eller kraftigere med masse digital EQ (og det funker bra). Jeg er klasse A fanatiker som også har vinyl.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    På toppen av det hele syns Leif at jeg skal ha et 80hz Edgarhorn istedet for midbasselement :cool:
    Støtter Leif med midbass horn :) Men hvorfor akkurat et Edgar horn? Hva skal du da evt fylle på med under 80hz? Finfin tråd og rommet ditt er blitt superflott!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Ny bassmåling 21/10-12. Kommentar kommer i innlegg under:

JBL SENIOR 2012 OKTOBER 21.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Har koblet MiniDSO opp igjen (jeg må si at Grelv fortjener Nobelprisen i tålmodighet, maken til digitalmotstander har han vel sjelden møtt).

Target er 600 hz LR (for å matche TAD horna som jeg fortsatt deler med First Watt B4)

Innstillingene i MiniDSP er som følger for bassene som fortsatt er port-tunet til ca 29 hz:

Low Pass: 528 hz LR24db
    High Pass: 29 hz LR48db
    EQ1: peak, 322 hz, -4,8 gain, Q 1
    EQ2: peak, 210 hz, +2 gain, Q 2,8
    EQ3: low shelf, 75 hz, +6 gain, Q 2

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Ting henger langt mer på greip nå men jeg mangler det lille ekstra særlig slammet i fra OB bassen. Litt mindre hifi, litt mer rølp.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen som vil gå speccene til hhv BD15 og 2226H i sømmene for å se hvem av dem som er lettest å drive for min snart ferdiglagde strømsterke klasse A 2x60 watter fra Roar M.

Andre aspekter er hvem av driverne kan tunes dypest og hvem gir mest slam? (Hvertfall teoretisk)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke gått dette i sømmene, men jeg vil tro jbl spiller mer dypbass naturelt, kvaliteten på bd vs. jbl har jeg ingen formening om.

bd som nedre mt./midbass , noe annet som dypbass ? hvis valget faller på 2226 her blir det vel litt equ, men 2226 tåler vel det meste, ellers ville vel litt sløvere elementer være et mer naturlig valg til dypbass ? ( jbl 2235 - 2245 kansje 2243 ( på brukten nå ))

mvh per morten

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    BD15 har jo lavere fs. Jeg har inntrykk av at den også spiller litt dypere enn 2226 men nå er det lenge siden jeg spilte på 2226 (og da var det 2 stk pluss i det gamle rommet).

Har nå etter sms-instruks fra Espen lagt til følgende i MiniDSP:

Justert low shelf som lå der til 6db, 100 hz, Q2
    Lagt til peak på 2,5 db, 29hz, Q2,5
    Lagt til peak på 2 db, 700 hz, Q2,2

Det låter ganske bra, trenger fortsatt finpuss men jeg har kommet så langt at jeg tester med "anti-Horten-musikk", F ex "Cry Wolf" med a-Ha.

Den rullende diskobassen trenger litt mer kropp pluss at noe midt på vokalen kan dras ørlite ned.

1350849385455.jpg

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Legg ut en total måling av hele systemet med både mye og lite glatting. Viktig å tenke helhet når man skrur EQ er min erfaring.
    Når man er kommet til et vist nivå, som jeg tror du nærmer deg fort er det ikke viktig å EQ'e alle små dipper og peaker på +/- 1 db til det er flatt, men bredbåndede nivåforskjeller helt ned i 0,5db er meget hørbart.

Ut fra forige måling du la ut vil jeg tro at du skal EQ'e mot noe mer nivå i nedre mellomtone og ned, du har også en typisk gulvkanselering som slanker ned dette området. Men det er vanskelig å si uten å se fullrange målinger. Noe alla kurven under:
    HEL.jpg

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Noen strøtanker (hvis jeg har fått meg detaljene), men skjønner ikke helt hvorfor 2x 2226 er utelukket. Det vil gi deg 6 dB høyere følsomhet. Og ut fra EQ-oppsettet ser det ut til at du nå kjører nesten 9dB+ i bunn. Eller 8x forsterkning. Da spises fort klasseA-wattene opp. Og enda ligger nivået under 60Hz noen dB under "grand funk" slam-bam. (Hvis det ikke er snakk om 4-veis da).

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Men vil ikke doble 2226 trekke enda mer strøm da?

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jo, strømtrekket vil bli ca. dobbelt, men 4 ohm er likevel grei skuring for de fleste transistorforsterkere. Forstod det slik at du skulle bruke en 60wpc/klasseA til bassene? Burde være uproblematisk. Single element mot hornmellomtone/diskant har jo sine fordeler, så det blir en avveiing. BD-15s lave Qts(0,23) tilsier at den må EQes ganske heftig for å få dypbass. Vel, det er vel slik det er med disse høyttalergreiene - avveiing hele veien. :/

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    2 elementer; 3 db mer effektivitet og 3 til fordi den trekker mer strøm.
    Burde vel holde med Pass filteret til deling mellom horn/bd15.
    Separat forsterker/equ/ element til området under 100hz. bd 15 kunne klart seg med mindre kabinett ( gir mindre membran utsving), heller stort kab. til sub 100 løsningen.
    mvh per morten

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Separat forsterker/equ/ element til området under 100hz. bd 15 kunne klart seg med mindre kabinett ( gir mindre membran utsving), heller stort kab. til sub 100 løsningen.
    mvh per morten
    Uansett kan vel ikke et system med doble 2226 betegnes som noe annet enn et lettdrevent system. Følsomheten bør vel begrense strømtrekket. Kan skjeldten være behov for mer en 10-20W. Disse klasse A monsterne HEL får bygget kan umulig ha problemer med en slik last.

O

Oblivion

Gjest
    mvh per morten
    Tradisjonellt ja - men det er fullt mulig med samme effektivitet og 6 - 9dB løft i bunnen etc. hvis en tenker seg om - uten EQ etc..
    Hvis noen lurer på hvordan så er det Sluket som må kontaktes :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Ampen som Roar M bygger til meg er på 2x60 Watt klasse A og leverer 10A kontinuerlig og 80A peak.
    Mailet med Bert D i dag om nettopp kraftbehov ved tøff EQ og om Roar-ampen har nok futt. Oversatt til norsk svarte han: mer enn nok og bortkastet om sommeren.
    Bert sier 190 liter er ideelt til BD15, jeg har drøye 170.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    mvh per morten
    Tradisjonellt ja - men det er fullt mulig med samme effektivitet og 6 - 9dB løft i bunnen etc. hvis en tenker seg om - uten EQ etc..
    Hvis noen lurer på hvordan så er det Sluket som må kontaktes :)
    Utfordringen er vel båndbredde hvis man skulle bruke slot-løsning i dette tilfellet. Men man kan jo alltids endre Qts til BD-15 elementet.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ampen som Roar M bygger til meg er på 2x60 Watt klasse A og leverer 10A kontinuerlig og 80A peak.
    Mailet med Bert D i dag om nettopp kraftbehov ved tøff EQ og om Roar-ampen har nok futt. Oversatt til norsk svarte han: mer enn nok og bortkastet om sommeren.
    Bert sier 190 liter er ideelt til BD15, jeg har drøye 170.
    Han har muligens rett i det. Har man følsomhet, trengs mindre watt for ønskelig SPL. ...og man trenger kanskje ikke så fryktelig med dB heller. (Men følsomheten på et lav-qts element er ikke allverdens i dypbassen). Har målt litt med dB-måler i lytteposisjon. Min komfortsone ligger mellom 65-80dB. Øvre ende av skala oppleves da som høyt. Dette er også peakverdier.

Men det er kansje ikke noe mål å EQe mest mulig heller. Den harmoniske forvrengningen øker. Det samme gjør group-delayet evt. tidsforsinkelsen hvis man kjører FIR-filtering (hvis jeg forstår det riktig).

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skal ikke ha sub løsning allikevel (håper jeg). Det blir enten BD15 eller en eller to 2226. Utfordringen er jo at de skal spille helt opp til 600hz og da vil ikke en Suket-løsning funke.

Nå bruker jeg MiniDSP på bassene og skrur og måler om hverandre.

Knoter med Arta, den tar inn lyd på hele frekvensområdet nå selv om jeg måler bassene??

Uansett, jeg er på vei, det låter mer og mer homogent. TAD horna med 2446 låter vakkert (og jeg har AquaPlas membran i skapet he he). Det som mangler er bass med slam og smekk selv om den leverer bass. Trommer etc låter litt hult og kleint.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Her er justeringene så langt, ok men litt papp-boks-bass:

Low Pass: 528 hz LR24db
    High Pass: 29 hz LR48db
    EQ1: peak, 322 hz, -4,8 gain, Q 1
    EQ2: peak, 210 hz, +2 gain, Q 2,8
    EQ3: low shelf, 100 hz, +6gain, Q 2
    EQ4: peak, 29 hz, +2,5 gain, Q 2,5
    EQ5: peak, 700 hz, +2 db, Q2,2

1351020300312.jpg

Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ...Det som mangler er bass med slam og smekk selv om den leverer bass. Trommer etc låter litt hult og kleint.
    Og det er jo viktig å få på plass ;)

Det er også tenkelig at plassering og rom ødelegger litt. Da tenker jeg på utfasingen fra veggen bak høyttalerne og utfasing fra tak. Med plassering ut fra bilder, vil disse typisk ligge mellom 100 og 200 Hz. Disse er heller ikke særlig EQelige.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Endret EQ3 til 90hz +7 Q2
    Det hjalp litt.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Håper jeg ikke tråkker noen på tærne med litt drodling om temaet, meningsytringer er vel normalt en god ting.

I en ideel verden har en liten /ingen membranbevegelse og ingen equ, kortest mulig signalvei og lineær frekvensgang.
    Siden ingen av oss er der, må vi velge hvilken kamel vi må svelge, eventuelt en liten bit av fler.. og det er vel her vi har forskjellig tilnærmelsesmetede.

Mitt forslag over innebar at signalveien til bd15 ble betydelig kortere ( ingen digital equ) og samtidig mindre membranbevegelse.
    Lineær frekvensgang er vanskelig og valget blir hvor legger en inn deg digitale equ en ? jeg tenker da altså under 100 , men ser du har lagt inn korreksjoner over dette.

Utfra det lille jeg har hørt på bd15 er jo det et meget kompentent element og saken burde jo løse seg slik som du planlegger , antar det er en test på din utholdenhet.

Akkurat hva Bert måtte mene om hva ideelt volum for bd15 er det for meg , og burde være for andre ; bare delvis interessant, hvor lang er en vei osv.. Hvis bert er en slik superguru, jeg ikke like imponert over alle andre anbefalte løsninger derfra.

Såvidt jeg vet er det kun en måte å øke følsomheten i dypbassen på et element uten equ/ kabinett endringer ; mer seriemotstand som gir mindre dempning av egenresonansen, tror kansje en skal være forsiktig med den fremgangsmåten i allt annet enn OB. Samtidig skal en ikke ha for bastante meninger om allt annet enn de oppgåtte stiene , det er jo resultatet som teller.

mvh per morten

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg brukte så mye som 7db økning med MiniDSP låt det ille... jeg ville absolutt vært forsiktig å øke så mye!

Utifra beskrivelsen din tror jeg desverre fortsatt ikke høyttalerne er det egentlige problemet men rommet, og da hjelper det desverre ikke all verdens uansett hvor mye en justerer. Hva skjer med lyden dersom du drar høyttalerne adskillig lengre ut i rommet enn slik de står nå?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    @ permorten: altså, når man setter inn en motstand i serie (+) så økes QTS vesentlig? (Har brukt doble Eminence Alpha 15A i OB og de har QTS på 1,26). Det som er frustrerende er at Eminence i OB har utrolig mye bedre bass enn jeg får til med JBL prosjektet

@ baldrick: jeg mener også å høre forvrengning, men hva skal jeg gjøre når jeg trenger økt nivå der nede

@ bia: tja, vil den driveren gjøre noe annet enn BD og JBL?

Jeg funderer på om det er en "loudness effekt" ute og går. I og med at høyttalerne er så store så må det guffes opp ditto for å lyd med fylde og fundament. Er rommet rett og slett for lite?

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Nå har jeg ikke finlest hele tråden, men det er et spennende prosjekt du holder på med HEL. Men som Baldrick også nevner over, jeg stusser litt over at du ikke jobber med høyttaler plassering og rommet (mulig jeg tar feil altså og at du har forsøkt utallige plasseringer). Min erfaring tilsier at man kan skru seg i hjel på EQ, kjøpe nytt utstyr og høyttalere uten å komme videre dersom man ikke tar rommet og høyttaler plassering alvorlig (jeg har vært der :)). Hva med å forsøke med Cardas metoden som utgangspunkt og jobbe deg utifra der?

Cardas Audio

Legg inn bredden på rommet i kalkulatoren du finner i en link nede på siden.

Mvh
    Jan

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    @ bia: jeg har smelt av gårde kr 15000 bare i basseelementer og jeg har begynt å kjenne på følelsen av at man bør stoppe mens leken er god :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.826
    Torget vurderinger
    23
    Du burde egentlig aldri STARTET leken.... 6.000,- på RIKTIGE elementer hadde kjøpt deg fullverdig bass til ditt bruk, og du kunne glemme all ratting og EQ som HOVEDKOMPONENT for å få til det du ønsker. Det er dyrt å leke med bass, dyre elementer, store kabinetter etc. etc. Men det vet du jo.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.826
    Torget vurderinger
    23
    Ja. jeg er litt slem nå, men det tåler du, og du har for det meste dratt det ned over deg selv:rolleyes:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    @ janly: det låter så til de grader gæærnt hos meg at plassering blir som å velge polish til en rusten bil, men bevares jeg skal prøve :)

Før jeg utvidet rommet har jeg fått det meste til å låte bra. Det største problemet har vært domediskanter og refleksjoner fa disse. Diger kvartbølge med 8" fulltone låt herlig med bass og slam ned til snaue 30hz. Diverse OB med både en og to 15" har en utrolig deilig, rund og samtidig artikulert bass som går rett i mellomgulvet. Klipsch stativ og gulvstående i alle varianter funket supert. I og med at rommet nå er 50% større så burde jo ting fungere langt bedre?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.826
    Torget vurderinger
    23
    Har du utvidet rommet i en eller TO retninger? Før satt du mer eller mindre i nærfelt og lyttet, og da låter nesten alle rom greit. Bidraget fra rommet er ikke allverdens. Nå er kanskje saken litt annerledes, og du har muligens også "vanskelige" proporsjoner på rommet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn