JBL til Senior

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Hei

Ser på simuleringen du legger ut her, vil gjerne komme med noen personlige betrakninger her, gjerne som kilde til en diskusjon , det viktigste er vel at du selv skjønner sammenhengene og tar dine egne beslutninger..

Er riktignok en stund siden jeg simulerte med bd15 , men mener å huske veldig lav qts , lav masse og skyhøy følsomhet, jeg tenkte midbass.

Utfra kurven ser det ut for meg som allt under 70 -80 hz er lyd fra basrefleksporten, og det er ikke akkurat kildevann.. Det er masse detaljer her nede også.

Hvis lydkvalitet er 1. prioritet, og det er basrefleks som gjelder, ville jeg valgt en veldig lav tuning , iallefall ikke over 35, helst under 30 . Problemet blir jo da ett kraftig fall i responsen nedover - årsaken til det er jo ditt valg av basselement. ( Noen små rom kan jo faktisk et slikt fall være ok , men det er en annen sak).
    Det er flere løsninger på dette, personlig ville jeg ha benyttet et lite lukket kabinett/ob. til bd15 og brukt resten av volumet til f.eks 2235 el.l. som naturlig går ned. En annen løsning equ.. .

Poenget mitt er vel at tonalt kan du få det til og fungere med en høyere tuning, men optimalt er det ikke, og ekte dypbass får du heller ikke.

morsom tråd som jeg har fulgt med på , du kommer garantert i mål

mvh per morten

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Takker for tips.
    Jeg har følgende plan:
    Prøve med høyere tuning og håpe at rom-bidraget fikser resten
    evt bruke Rod Elliot EQ
    siste løsning er OB med BD fra ca 130 hz og opp og en annen 15" i U eller H frame

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg har ikke problemer med dypbassen fra BD15 og litt rod elliot eq i 250kubikkmeter rom
    mvh
    Leif

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    hei igjen
    med fare for virke som en besservisser , jeg tenker ; først må en sikre en løsning som har en god transientgjengivelse ( lav tuning , hvis basrefleks), deretter får en ta problemene frekvensrespons ( som er et resultat av kombinasjonen høytt/rom), små rom er normalt belemret med mer ulineær respons og en aktiv løsning i bassen, med en god equ løser problemer. Juster bassen på øret fra lyttepos, på grunnlag av testoner- testplater/ evt.tonegenerator /smak , måling av respons i bassen er et minefelt og uhyre vanskelig, fordi opplevd respons ikke alltid henger sammen med målt.
    Dette er ment i beste mening og 1 . prioritet er lydkvalitet ikke maks spl.
    mvh per morten

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ????????????????????????????????????????

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.131
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hel
    Når utvidelsen av rommet er ferdig er premissene endret.
    Du skal se det flasker seg når du arbeider "in situ"

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Satser på at rommet gjør susen. I mellomtiden har jeg fått First Watt B4 i posten. Ltd edition, trolig ikke mulig å få tak i lenger. Jeg stod høyt opp på ventelisten. Meldte meg på i fjor. Den har 6 / 12 / 18 / 24 db deling individuelt for hhv high og low pass. Den har også gain justering av high og low. Det eneste den ikke har er EQ så jeg må fortsatt kjøre baffelstep, sugefilter, notchfilter etc passivt.

Her er et "hjemme hos" interiørfoto:

1346871449817.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    grattis
    da er det bare å vippe seg inn i "lykkeland"
    nå kan du like gjerne lære deg ARPA skikkelig først som sist!
    det der er ikke noe du gjør "på øret"
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Begynner å få teken på ARTA.
    Trenger et mic-stativ.
    Fleksibiliteten i B4 gjør det mulig å lage assymetriske rollofs som i igjen kompanserer for delay/fase kluss.
    Her må jeg måle lav og høy separat og summere i etterkant. På den måten ser jeg om rollofen møter hverandre jevnt. Et viktig verktøy er å reversere fasen hvis noe ser veldig gæærnt ut.

Ellers står følgende tips i manualen, kanskje du Espen kan utdype det slik at en novise forstår det:
    Siegfried Linkwitz pointed out to me that alternatively, you can seek the deepest notch to behad when the drivers are incorrectly phased and then reverse the phase to hopefully get the
    flattest response which also probably has the best phase character.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kjøpte mitt på Evenstad musikk...kostet 299 e.l.
    mvh
    Leif

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Begynner å få teken på ARTA.
    .....

Ellers står følgende tips i manualen, kanskje du Espen kan utdype det slik at en novise forstår det:
    Siegfried Linkwitz pointed out to me that alternatively, you can seek the deepest notch to behad when the drivers are incorrectly phased and then reverse the phase to hopefully get the
    flattest response which also probably has the best phase character.
    Det er akkurat dette jeg har nevnt flere ganger allerede: ta en måling med reversert fase på hornet. Symmetrien og dybden av den notchen som oppstår, er en meget god indikasjon på om fasen er korrekt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    og hva slags symmetri og dybde på hornet er det som man etterstreber da?

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    og hva slags symmetri og dybde på hornet er det som man etterstreber da?
    ????

Dybden og symmetrien i den notchen ("utkanselleringen") som oppstår i frekvenskurven når fasen på et av elementene er reversert.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner det, men er det slik at hvis målingen av den reverserte fasen ser riktigere ut en den som ikke er reservert.......ja så er det den jeg velger?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    har forstått det slik at dersom driverne er i fase (tid dvs plassering vertikalt) så går lydbølgene i takt
    dersom de er ute av fase går de i utakt, i verste fall mot hverandre og da får man utkanselleringer, særlig de som er nærme i frekvens
    ved å snu fasen på en driver forsinker man den en del og skyver på "lydbølgen" slik at fasene flyttes

stemmer det?

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    .....hvis målingen av den reverserte fasen ser riktigere ut en den som ikke er reservert.....
    Da er fasen feil.
    Riktig utseende av en måling med reversert fase er en mest mulig dyp og symmetrisk notch ved delefrekvensen.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    gjelder dette selv om han prøver seg med ulike flanker på lavpass og høypass?
    da blir det neppe symmetrisk?
    men uansett vil han skjønne på direkten(forhåpentligvis :rolleyes: ) når noe ser intuitivt galt ut ifht noe annet?
    i værste fall kan han jo gjøre noe som ikke er veldig utbredt blandt ekte audiofile; bruke og stole på øra!:cool:
    mvh
    Leif

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Greit å begynne her:

[h=3]Fourth order Linkwitz–Riley crossover (LR4, LR-4)[/h] Fourth-order Linkwitz–Riley crossovers (LR4) are probably today's most commonly used type of audio crossover. They are constructed by cascading two 2nd-order Butterworth filters. Their steepness is 24 dB/octave (80 dB/decade). The phase difference amounts to 360°, i.e. the two drives appear in phase, albeit with a full period time delay for the low-pass section.

VH. Bernt

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    I dette prosjektet, er den (antagelig) beste måten å gjøre dette på, slik:

1) Lavpassavrulling fra passivt filter på hornet, er 4 ordens LR.
    2) Høypassavrulling fra aktivt dsp-basert filter på bassene må settes slik at den målte responsen også her blir 4. ordens LR. Fordi målt (akustisk) respons er en kombinasjon av filter og høyttalerens egen respons, må man eksperimentere med filtersettingen til målingen blir korrekt. Et filter som rent elektrisk har 4. ordens karakteristikk vil - sammen med en driver - ikke gi 4. ordens karakteristikk akustisk. Og det er den akustiske responsen som er intressant.
    3) 4. ordens (akustisk) filtre kombinerer til flat frekvens- og faserespons ved delefrekvensen dersom filterflankene er nøyaktige, og elementene har lik avstand til målepunkt. Frekvensresponsen er lett å måle. Faseresponsen kan lettest kontrolleres ved metoden angitt over: en måling med reversert fase på ett av elementene.
    4) Hvis samlet fase- og/eller frekvensrespons ikke er riktige selv om begge filterflanker har korrekt 4. ordens avrulling, betyr dette at avstanden fra elementer til målepunkt ikke er lik. (Slik er det dessverre som regel i virkeligheten).
    5) Den avstandsforskjellen bør kompenseres, enten ved å flytte ett av elementene forover/bakover, eller ved å introdusere delay (enkelt med en dsp-løsning) på ett av elementene. Til nød kan dette kompenseres gjennom assymmetriske filterflanker (ofte nødvendig med passive filtre hvor man ikke har mulighet for å introdusere delay), men dette gir ikke helt optimalt resultat - og krever i praksis simuleringssoftware hvis en skal komme så noenlunde i mål.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Du og du hvor glad jeg er for at du har simuleringssoftware Espen :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    når det filteret er justert burde noen hive nøkkelen til filteret i elven!:cool:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Leif

Nå som jeg er i hifi-sølibat i en god stund fremover så går det an å ha to tanker i hodet på en gang.

Dersom jeg ikke skulle få til reflekskasse på mitt rom så har jeg hatt plan B klart i huet i flere mnd. For å irritere litt så presenterer jeg den her:

ob idee.jpg

Var det noen som nevnte faseproblemer? :p

First Watt F2J, 2x5 watt klasse A
    2405: 8000hz med filteret til Espen
    2446: 8-900 hz med First Watt B4 samt det passive notch filteret til Espen

Musical Innovation MI10 2x80 watt klasse A
    BD-15: 8-900 hz med First Watt B4, akkustisk high pass vha dipol kansellering

Primare 2x120 watt AB
    En passende 15 tommer som ikke er så tungdrevet i H-frame delt passivt ved 100-125 hz

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Jeg funderer på å lage en baffel hvor kanten skråner litt i stil med hornet.
    Ikke så mye som på denne modellen, kanskje halvparten.
    Ser også for meg at 15 tommern monteres bakfra.
    Hva tror du om det Jan B?
    Og hva slags treverk matcher til de fiolinlakkerte horna?

Tilslutt....har noen tips om en bassport som ligner på den på bildet?

jbl til senior inspirasjon.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kjøp en murer bøtte på Bauhaus!:rolleyes: fås helt opp i 90cm

mvh
    Leif

Salamander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1.401
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    6
    Jeg funderer på å lage en baffel hvor kanten skråner litt i stil med hornet.
    Ikke så mye som på denne modellen, kanskje halvparten.
    Ser også for meg at 15 tommern monteres bakfra.
    Hva tror du om det Jan B?
    Og hva slags treverk matcher til de fiolinlakkerte horna?

Tilslutt....har noen tips om en bassport som ligner på den på bildet?

Vis vedlegget 154805
    De høyttalerne har jeg. Er strålende fornøyd! Har hatt en del opp igjennom årene, og disse er kommet for å bli. :)
    Det sitter sort høyttalerstoff foran porten. har lyst inn der med lykt, og det ser mer ut som et hull enn en port...er det en port, så er den i såfall kort.

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    HEL: Bare som et eksempel på notch ved delefrekvens ved reversert polaritet er her et par målinger jeg tok på et prosjekt for en god stund siden.

Første bilde viser responsen med korrekt fase, det andre med byttet +/- på diskanten.
    total1.jpg

total1-reverse.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Salamander: YGM :), ellers har jeg simulert bassene mine i WINISD og svære porter blir korte, jeg tror at det er en fordel mtp null portstøy/komprimert lyd som igjen gir litt sånn Onken-letthet.

freddie77: forstår jeg det slik at hver gang jeg måler en innstilling så måler jeg samtidig en med snudd fase, den målingen med snudd fase som har dypest og mest symmetrisk notch (dipp?) er best, altså...den dype notchen bekrefter at innstillingen i rett fase er optimal?

Leif: jeg synes de er svært estetiske jeg, den avrundende formen gjør de mer diskret samtidig som at når hornet ligger løst oppå så blir det en tanke mindre ruvende.

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Sikkert mange ulike meninger om dette og mange måter å måle/lytte/jobbe seg fremover på...

For min del kom jeg vel egentlig ikke frem til noen fasit som var bedre enn andre måter.
    Jeg målte klart mest med ting "riktig" koblet, men inverterte innimellom for å få en slags bekreftelse på at fasen var på rett spor - som da gir en ganske dyp notch. Hvor dyp avhenger jo litt av steilhet på filter og andre ting også.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det der har vi sett tydelig hos Grelv og......syretesten på fasekorrekthet
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg kjøpt inn porter i forskjellige lengder som skal monteres i front:

Driver / Antall / Tuningfrekvens /f3 / Antall porter / Diam / Lengde

BD15 / 1 / 35 / 103 / /2 ø10 / 15,6
    BD15 / 1 / 42 / 53 / 2 / ø10 / 8,6
    BD15 / 1 / 50 / 48 / 2 / ø10 / 3,9

JBL2226 / 1 / 35 / 73 / 2 / ø10 / 3,9
    JBL2226 / 1 / 42 / 41 / 2 / ø10 / 8,6
    JBL2226 / 1 / 50 / 45 / 2 / ø10 / 6,5

Kommer til å bruke First Watt B4 aktivt delefilter i leiet 600-900 hz. Jeg kommer ikke til å tukle med EQ før jeg vet hvordan de oppfører seg og har målt grundig.

Her er simulering i winisd ved hhv 42 og 50 hz som tuningfrekvens:

bd vs jbl test.jpg

Her er fabrikk-kurvene til respektive drivere:

JBL

jbl kurve.jpg

BD

BD15 kurve.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Vil noen være brydd med å hive en valium i gapet på denne mannen? Jeg har ikke fått montert en halv list en gang siden dette rommet var kondemnabelt! Ble fint, HEL - men skal du ikke få de kassene litt ut fra veggen?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    rommet ble fint det
    var nettopp en tur innom for inspeksjon
    tydelig at BD 15 elementet i dette oppsettet trenger support fra 80-100 og ned
    etter en rask telefonkonsultasjon med Grelv på hytta på sørlandet og setting av target kurver i ARPA, ble justeringene gjort i en fei med det strøkne B4 filteret til NP. hørte med en gang at det hadde noe for seg.
    joda Sluket, HELs efektivitet er nesten lit sjenant for oss andre sinker.
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Det låter ganske bra nå. Løsningen var å IKKE forvente bass. Nå spiller det fint, åpent, dynamisk og balansert ned til 100 hz. Altså litt mindre bass enn et par minimonitorer med 4" midbass. Kort forklart (slik Grelv har sagt) slike løsninger MÅ ha EQ. Grunnen til at det låter bra hos Leif er at han deler ved drøye 100hz IMO.

Leif og jeg har tukla med det aktive First Watt B4 delefilteret i ettermiddag (elsker det, fantastisk enkelt i bruk bare man ikke går surr i dip-switchene).

Konfigurasjonen er slik:

Target curve på målingen er på 600 hz 24 db Linkw R.

TAD horna med JBL 2446 med originalmembran (har Aquaplas på lur) er delt aktivt 600 hz 12 db LR (=24 db deling når man adderer de 12 db som hornets respons faller med ved 600 hz)

BD-Design bassen står i 170 liter og er tunet ved 29hz. De er delt ved 320 hz 24 db LR. Ja du leste riktig og det bekrefter det jeg har sagt fra dag 1. Nivået på 15 tommere stiger hele veien opp til 1000 hz og er ditto lavere nedover. Ergo, de er uegnet i passive oppsett som mellomtone uten masse filterkomponenter.

I tillegg bruker jeg en billig Dali 10" subwoofer. Jeg har ikke koblet til JBL 2405 horndiskantene, det gjør jeg først når jeg har valgt bass-løsning. Her har jeg ferdig 8000 hz passivt filter som Grelv har beregnet.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg trykket enter på mitt lange innlegg var du allerede før meg Leif :)

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.077
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    En ting man kan si om Hans Erik; han går oss andre en høy gang når det gjelder effektivitet og innsats :) Ble flott dette her!! Gratulerer med vel gjennomført oppussing!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Takker. NB! Jeg har brukt håndverkere slik at min innsats med lytterommet og atelieet til Mona er på ca 50%. Men dog, det har vært 10 harde uker. Fruen er en tur til Altea og kommer i morgen kveld. Jeg har som jeg lovte ryddet hele huset og listet ferdig ALT. Har tom støvsugd, vasket badet og fylt diesel på bilen hennes, jeg ligger mao litt foran skjemaet. Det eneste problemet er inngangspartiet på huset:

1350756041595.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn