JBL til Senior

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    ...

PS! Bert D sa til meg at jeg likegjerne kunne dele aktivt med dsp jo før jo heller. Han sa det ble billigst på sikt! Hva mener han, en neve med spoler og kondiser koster ikke mye?? (jeg vet svaret)
    Spoler og kondiser koster ikke mye, men tiden man bruker til å finne de riktige verdiene kan bli dyr.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Hei HEL
    Jeg skrev i en av dine andre tråder at jeg har 1 stk. BD15 i ca. 190 L BR. 2 11cm porter ca. 17cm lange men kan justeres. Aner ikke avstemmingsfrekvens men det funker bra. Rommet er ca. 40 m2.
    -m
    34 Hz.
    IMO omtrent det som pleier å bli helt riktig - gitt elementtype og kassestørrelse.
    34,3 hz for å være helt nøyaktig ihht winisd. Jeg har 175 liter med et stk BD15 og 32 hz. Det er veldig likt. Jeg skjønner ikke dette??

Hvordan er nivået i dine BD15 oppover Madman? Hvor og hvordan deler du? Hva spiller du med som mellomtone/diskant?

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    390
    Torget vurderinger
    24
    - en lav avstemming (som i eksemplet) medfører ca 2-3dB/oktav fall fra omtrent 200 Hz, før elementet faller brått litt over avstemmingsfrekvensen. Det slakke fallet fra 200 Hz vil i de fleste tilfelle kompenseres av room-gain. En skal være litt forsiktig med å kompensere dette med shelf filter. Det som ofte funker bedre, er et parametrisk filter som booster responsen rundt/ved avstemmingsfrekvensen. Lager man et slikt filter som et 2. ordens høypassfilter med q-verdi på rundt 1,2 - 1,8 slår man tre fluer i ett smekk: effektiv høypass for å fjerne de aller laveste frekvensene, boost ved resonansfrekvensen som ikke stresser elementet for mye (fordi mersteparten av outputen ved disse frekvensene kommer fra portene) pluss at man ikke booster det problematiske området (i mange mindre rom) rundt 80/120 Hz for mye.

Jeg synes du bør prøve Grelv sitt forslag med 2.ordens høypassfilter ved avstemningsfrekvensen. Eksperimenter med Q og nivå. Synd om du ikke får ut mer av potensialet i høyttalerprosjektet ditt, med et så bra utgangspunkt. Lykke til!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    har du glemt alt vi pratet om tidligere i kveld
    slutt å surr rundt her og sjekk det vi snakket om
    så får du hjelp av grelv med finishing touch
    du er helt umulig å assistere når du tar litt råd fra alle og ikke klarer å sortere det
    surrehue!
    skjerp deg og ha fokus
    mVh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Jada masa. Jeg skal seff prøve det vi snakket om Leif. Det er det første jeg gjør når rommet rigges opp igjen.
    Det jeg ikke skjønner er hvorfor Madman får bra lyd med så lav avstemming med identisk element og driversom jeg har?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det er du som maser rundt istedet for å få det til å spille
    du sanker info verre enn et ekorn sanker nøtter :cool:
    og ikke klarer du å prosessere den heller...du blir bare mere og mere forvirret
    legg til en dæsj med målinger så er forviringen total
    mvh
    Leif

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Når tuningen kommer opp i 50 hz tenker jeg pa, ikke hifi.

Ikke bra , mener jeg, alle andre løsninger enn akkurat det der.

Men smaken er vel som baken - delt.

Mvh !

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    og hva har du fått frem så langt i prosessen?
    big fat 0 ?
    mvh
    Leif

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.795
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Å så dere kjatrer. Det tar tid å få diy til å låte, sånn er det bare. Har man evnen til å høre potensialet i det man driver med så kommer man somregel i mål selv om det virker kronglete. Sitter det ikke, spell på det du har inntil du har noe fornuftig å prøve fremfor å hive seg på med en gang. Litt ettertenksomhet er aldri feil. Vent til du får rommet på plass, så har høyttalerene bedre arbeidsbetingelser og en vesentlig parameter er endret.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    og hva har du fått frem så langt i prosessen?
    big fat 0 ?
    mvh
    Leif
    Med åpen baffle i ene enden og bassrefleks med høy tuning i andre, så har en kjapt oppsummert ytterpunktene på skalaen kvalitet -kvantitet.

Hvor langt en skulle være i sitt høyttalerprosjekt nr.xx har da ingen betydning. Personlig har jeg da jaggu ferdigstilt såpass mange prosjekter at jeg mener meg menigsberettiget.

Mvh

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Å så dere kjatrer. Det tar tid å få diy til å låte, sånn er det bare. Har man evnen til å høre potensialet i det man driver med så kommer man somregel i mål selv om det virker kronglete. Sitter det ikke, spell på det du har inntil du har noe fornuftig å prøve fremfor å hive seg på med en gang. Litt ettertenksomhet er aldri feil. Vent til du får rommet på plass, så har høyttalerene bedre arbeidsbetingelser og en vesentlig parameter er endret.
    ENIG

mvh
    Leif

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    @ HEL: Du har pm.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg ikke skjønner er hvorfor Madman får bra lyd med så lav avstemming med identisk element og driversom jeg har?
    Mitt tips: Fordi lytterommet nærmest har mer å si for bassresponsen enn hva høyttalerne har...

Det er ingen tvil om at 2x2226 pr side har kjempepotensiale men er ikke rommet på lag får en samme problem som jeg har, f.eks. at små og nette høyttalere med noen stusselige element spiller bedre og nærmest trykker mer enn fronthøyttalerne med doble 15" :( Og desverre har jeg ikke funnet noen god løsning på problemet. Dypbass er normalt ikke problem, det er punchen i midbass (80-200hz) som ofte kan være vond å få til :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Da får vi se fremover. Lytterommet skal utvides fra 11,5 til 18m2. Helt i bakkant blir det en foldedør på ca 1,5 meter så det vil bli litt "luftig".
    Nå er utstyr stuet inn i hjørnet og noe i boden. Noe mer glupt på den kanten skjer ikke før om et par mnd.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Funderer på dette med demping og avstivning. Jeg har en kraftig 30 mm MDF plate midt i kassen (med runde åpninger i).
    Kassen er ellers svært solid bygget i 2 lag MDF, 18 + 18 tror jeg.
    På alle veggene inni har jeg limt på 3 mm bitumenplater fra Biltema.

Når jeg ser på denne Westlake monitoren inni så er avstivningen modera. Det er kanskje nok?

1346088562662.jpg

yggdrasill

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    10
    Det er gjerne mulig å komme unna med mindre avstivning, slik som Westlake. Men Westlake har nok målt resultatet av mange avstivninger før valget falt på den som benyttes. Det er ikke en luksus du har med DIY, og dermed ender du gjerne med "for mye" er bedre enn "for lite".

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.931
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Fristende å sitere brura: Det blir aldri for stivt

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ikke enig;
    uansett hvor mye du avstiver/demper, kan du risikere å tune kassa til å få uønskede resonnanser opp i den kritiske mellomtonen
    imo
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    minimonitorer!:cool:
    yngstemann Aleksander´s JBL 4345 kloner blir 112x72x45 med 2241+E120+2446i Selenium+2405
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    1) Inni er den som nevnt dempet med 3 mm asfaltplater

2) Avstiveren er på hele 30mm

3) Vurderer å gå over hjørnene inni med akrylfugemasse slik at det blir en trekantfuge på 1x1 cm, mulig det reduserer bølgene inni som en rett vinkel kan lage?? Eller bortkasta arbeid??

4) Jeg skjønner meg ikke på knakke-testen, aner ikke om det er bra eller ikke??

5) Demping inni med glava/aqustilux/saueull etc kan jeg seff prøve meg frem med

6) Så skal jeg (Jan B he he), frese en estra frontplate som skal være avtagbar slik at jeg kan leke med forskjellig design. da blir frontplata tilslutt 5 cm!!! (30 mm + 18 mm). Enten lager vi den i kryssfiner og beiser og lakker i samme finish som hornet. Eller så trekker jeg den med antrasitt skai som matcher fargen på driveren.

Innspill

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    trodde du lagde atelje jeg?
    mvh
    Leif

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    3) Vurderer å gå over hjørnene inni med akrylfugemasse slik at det blir en trekantfuge på 1x1 cm, mulig det reduserer bølgene inni som en rett vinkel kan lage?? Eller bortkasta arbeid??
    I forhold til stående bølger: Bortkasta arbeid.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Leif: joa men det er viktig å jobbe parallellt med planlegging, hastverk er lastverk

Espen: tenkte det, hva mener du om de andre betraktningene? Når jeg har limt på den eksisterende fronten med D4-PU lim sitter den forever.

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    10
    om du ikke har forsøkt demping med glava el. så anbefales dette før du trekker noen konklusjoner

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Demping skal seff testes i ulike variasjoner men først må kassa limes sammen.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Ellers ser jeg at jeg har vært for raus med angivelse av volum. Med et stk 15 tommer er nettovolumet innvendig "kun" 155 liter når avstivning og volum på driver i bakkant er trukket fra. Det å kappe kassa i bunn er helt klart uaktuelt.

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Synes de andre forslagene er gode.
    Avstivning på midten er nødvendig, også for å stive av frontplaten (som er "tynn" midt på).
    Dempning med asfaltplater er IMO et must på såpass store kabinetter. 2 sammenlimte 12 mm plater (slik du har) er - utfra et dempningsperspektiv - bedre enn en massiv 24 mm plate.

Forøvrig er Glava det mest effektive dempningsmaterialet. Billig er det også. Såfremt du orker det at det støver og klør litt når du kutter det, funker dette bedre enn acoustilux eller ull.

Det som kan være bra, er å lime et lag med filt (Biltema) utenpå alle innvendige overflater før du legger inn Glava. Det har jeg gjort med de nye E145-kassene mine.

Et godt utgangspunkt for testing av ulike mengder Glava: 10 cm på alle vegger, unntatt frontplaten. Mer dempningsmateriale gir mindre respons 25-40 Hz.

Du må ikke finne på å kappe kassa. 155 liter netto er litt snaut for 2x 2226 (med med eq er det greitt). For 1x 2226 (eller BD15) er 155 liter helt fint. Men husk at du da må regulere lengde eller antall på portene.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Flott, da har jeg en plan.

Hva er hensikten med filt-løsningen?

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Enda litt bedre dempning av stående bølger og panelresonanser

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    OK, har en diger rull. Da fester jeg den med spraylim (fra Relekta) :)

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Demping er sikkert lurt.
    Glava støver en del og kan forrurense magnetsystemet, akustikkplater er bedre i så måte, eventuelt kan du spraye glava med hårspray, det hindrer det i å støve så mye.

Men mistenker du at manglende demping er falskehalsen i systemet?
    Jeg føler meg ganske trygg på at det er kombinasjonen filter design/EQ og romintegrering som ikke fungerer. Store høyttalere låter alltid best på lang avstand, det er min erfaring. Har hørt en del store JBL konstruksjoner f.eks K2 i små rom, med kort lytteavstand og det har nesten alltid vært nedtur.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Høres fornuftig ut. Låter K2 nasalt i små rom/kort lytteavstanden?

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Demping er sikkert lurt....Men mistenker du at manglende demping er falskehalsen i systemet?
    .....
    Jeg er også temmelig helt sikker på at dempning ikke utgjør hovedproblemet.
    Det er det filter/eq som gjør.

Men for ordens skyld: Har det ikke vært dempning i kassa tidligere?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Demping er sikkert lurt....Men mistenker du at manglende demping er falskehalsen i systemet?
    .....
    Jeg er også temmelig helt sikker på at dempning ikke utgjør hovedproblemet.
    Det er det filter/eq som gjør.

Men for ordens skyld: Har det ikke vært dempning i kassa tidligere?
    Joda, bitumen og rikelig med akkustilux / q fra Dynabe.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Winisd med korrekt antall liter i kassa:

bd 15 155 liter 50 hz.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning