JBL til Senior

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg som sagt satt på et potmeter på ampen til mellomtonehornet og kjørt en ny roomperfect kalibrering.

    Og.......det låter knallbra.

    Nå lager jeg passivt delefilter til diskantene :)

    Her går det unna ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    2x5 watt på mellomtonehorna og et par effektive watt til hver bass

    Nå spiller jeg vel med sånn ca 2x2 watt og det låter svært


    Grelv: deler på 900 for å komme langt vekk fra den peaken. Testet litt "on the fly" og det virker riktig :)
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Ble kjempefine!!
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.855
    Antall liker
    5.727
    Sted
    oslo
    er det for tidlig å spørre hvordan de låter i forhold til OB konstruksjonene du har hatt i hus?
    lurer jo fælt på hvordan skikkelige hornkonstruksjoner låter for en som har levd med dipol en stund ;9
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    OB, litt mer vektløs
    JBL til Senior, grusom
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.668
    Antall liker
    12.142
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! De ble kjempefine, men bør bli JBL blå. Skal 2405 plasseres fritt på toppen?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer! Flotte kreasjoner HEL! Du somler ikke når du har bestemt deg :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    2405 skal på toppen ja. Er ferdig med det ene filteret (med sukkerbiter). Skal lage det andre i morgen. Litt knot med verdier på motstander, må beregnes og kontrollmåles.

    Og JBL blå......? Har 2,5 liter med halvblank RAL 5007 etter at jeg lagde JBL til Junior. Vi får se.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.439
    Antall liker
    2.875
    Torget vurderinger
    3
    Gratulere HEL Du har virkelig ferdigstilt mange prosjekter.
    Flotte ble de :) håper du får de til å spille som du vil også.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Hel,ser knallflotte ut.

    Tipper lyden er/blir deretter også.

    Mvh.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Har i dag laget filter som deler 8khz mellom diskant og mellomtone (24 db LR) etter oppskrift fra Grelv.

    Den aktive delingen i Lyngdorfen er stilt på 800 hz (12 db LR). Det eneste jeg ikke har justert er delay (som skal være på 311 mm).

    Har kjørt en grundig Roomperfect kalibrering igjen og det låter meget bra. Romkorreksjonen kan skrus av og på med en knott mens jeg lytter og jeg kan på bakgrunn av kurvene til mellomtonedriveren i TAD hornet og med ørene høre at korreksjonen fra 800 hz og oppover er minimal. På bassene derimot er det kjørt på med noe EQ. Synd at Lyngdorfen ikke kan vise hva som eksakt er gjort.

    Forsterkerne til bassene er åpenbart for svake, det må jeg gjøre noe med. Har en liten dialog med Roar M om noe custom made, men det koster.....

    Skal også bygge passivt filter mellom bass og mid. Før det må det måles. Tatt i betraktning behovet for EQ så vet jeg ikke helt om jeg kommer i mål med passivt filter der eller hva Grelv?

    Det å kjøre hele registeret gjennom AD-DA i Lyngdorfen er med en liten bismak, særlig fordi jeg spiller vinyl.



    Har funnet et alternativ som kan kjøres på bassene mens mid/high kjøres passivt analogt, kanskje det hadde vært noe?

    Den koster kr 6000,- hos AVshop og har både romkorreksjon og manuelle innstillinger. Dersom man kan kjøre romkorreksjon og samtidig justere på korreksjonen er dette veldig interresant.

    DSPeaker-Anti-Mode 2.0 Dual Core

    http://www.dspeaker.com/fileadmin/datasheets/dspeaker/AntiMode20DualCoreEng.pdf

    1336832193200.jpg
    1336832297987.jpg
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan løser du Delay om du kjører toppen passivt? Nå skal vell bassen kanskje delayes litt for å matche hornet, kompresjonsdrivern er ca 30cm bak basserne, men DSP'n kan vell være alt fra 1 til 25ms avhengig av hvor kjapp prosessoren er og hvor mye korreksjon som utføres.

    De ble ihvertfall kjempefine! Tror du har bygget et par høyttalere du kan leve med ganske lenge nå!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Det er primært bassene som skal delayes. Dessuten bruker jeg Lyngdorf for tiden :)

    Her er det mulig å kjøre digital ut noe som gjør at jeg kan henge på Buffaloen og derved kun gjør korrigeringeriil i det digitale domenet. Jeg har tro på dette. På toppen av det hele har jeg funnet et opplegg for hacking av EQn i Lyngdorfen he he.

    En utfordring er at når jeg kommer til å kjøre digital ut på high og den innebygde dacen på low som blir high delayet med 1 ms. Sikkert mulig å beregne dette?

    Forøvrig har jeg gjort en avtale om en slik til en god pris:

    1337325933848.jpg


    Da er jeg dekket opp inntil videre. Den er et halvt år gammel og vil være lett å selge.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvilken amp er det?
    har sagt det før og sier det igjen:
    kjør vanlig amp til å begynne med og lodd et passivt filter for hele kassa, så du får litt feeling med hva du driver med
    selv om ikke alt kan korrigeres like lett med passivt filter på ht nivå, vil du få en referanse for klang og oppløsning
    i et (ikke optimalt) digitalt filter /eq oppsett, vil dette bli kraftig redusert i kvalitet imo
    mvh
    Leif
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Jeg er ganske i samme fase som deg HEL i et lignende prosjekt. Jeg kommer til å prøve(som LMC foreslår) en periode nå med passiv filter på 2446/2360 og 2405. Har fått skjema på filter fra grelv som er fra når han hadde 2360 horn. Kommer til å kjøre minidsp som deling/EQ på bassen foreløpig, men blir nok å gå over til aktive filter på linjenivå med riktig deling og kompensasjon/eq nedover for å få frekvensgangen noenlunde riktig og med litt høyere kvalitet enn hva minidsp klarer etter hvert. Skal først få på plass filtrene for 2446 og 2405. Jeg kommer til å kjøre med en DAC/pre-amp(Audio GD reference 10) som skal drive en 300b forsterker som går til hornene/supertweeter og en hypex ucd 400hxr for de dobble 2226. Delefilter for hornene er satt sammen og mottar DAC/pre-ampen i dag, så i kveld blir det testing! Spent på å se forskjellene.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    eneste jeg er skeptisk til er hypex så langt opp som til 500Hz eller der omkring
    mvh
    Leif
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Ja, helt optimalt er den kanskje ikke. Men vil nå si at den presterer tålig bra inn til videre :) Den får gjøre jobben litt til, har vært mange utskiftninger på stereofronten her i det siste... Hva vil du si er en god forsterker til slik bruk? Vet du liker bd-design sin forsterker, men blir det nok power til å drive for eksempel to stk 2226 med litt EQ nedover?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    han kommer med en ny 200watter basert på 4 chip´r som påstås låte veldig bra
    ellers vil jeg ikke bruke BD stort høyere enn det jeg gjør 140Hz!
    jeg vil at 300B skal styre så langt ned som mulig, men da kreves midbasshorn som en del av satellittene
    noe å tenke på?
    han fyren på Hjellestad som annonserer scoop-basser og hornsubber, kan sikkert bygge noen rette frontladede 15 tommers midbasshorn til deg
    DA begynner vi å snakke! rett frontladet 15 fra 80-500 der 2360 tar over
    alt fra 80 og opp drives av 300B
    way to go
    mvh
    Leif
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Blir nok ikke særlig plass til midbasshorn hos meg med det første, men kan godt hende det er veien å gå når plassen tillater det!

    HEL: Har du noen oversikt over hvordan lyngdorfen din har korrigert/EQet 2226ene dine? Hadde vært kjekt å sett en kurve eller noe.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Blir nok ikke særlig plass til midbasshorn hos meg med det første, men kan godt hende det er veien å gå når plassen tillater det!

    HEL: Har du noen oversikt over hvordan lyngdorfen din har korrigert/EQet 2226ene dine? Hadde vært kjekt å sett en kurve eller noe.
    Det er akkurat det som er dumt med Roomperfect. Den er akkurat om gamle DDR. Null innsyn.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    hvilken amp er det?
    har sagt det før og sier det igjen:
    kjør vanlig amp til å begynne med og lodd et passivt filter for hele kassa, så du får litt feeling med hva du driver med
    selv om ikke alt kan korrigeres like lett med passivt filter på ht nivå, vil du få en referanse for klang og oppløsning
    i et (ikke optimalt) digitalt filter /eq oppsett, vil dette bli kraftig redusert i kvalitet imo
    mvh
    Leif
    1. Gjett? Hint : Svensk

    2. Jada masa. Er enig. Men Lyngdorfen er så kjekk mens jeg prøver flere løsninger. Skal seff bygge analogt filter med hjelp fra Grelv, men tenk om dersom atte hvis en hel eller halvdigital løsning er bedre enn en hel analog? Grelv har foreslått en rekke løsninger helt opp til å kjøpe Groundsound med 4 veis aktiv løsning med ditto forsterkere. En startløsning er å bruke Lyngdorfen til bassene. Virker fornuftig. Skal prøve det parallelet med alternativt passivt og heldigitalt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Lyngdorfen gjør masse drit du ikke får innsyn i!
    garantert pisselyd imo
    mvh
    leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Vi får se. Jeg er ikke på langt nær så skeptisk.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    så uteblir godlyden so far og!
    mvh
    Leif
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en Lyngdorf RP, og den ryddet opp bra i øvre bass hos meg, men den tilførte noe mer "flathet", hvis jeg kan si det sånn. Det var et eller annet med perspektivet og utklingingen som ikke stemte. Jeg er overbevist om at jeg ikke skrudde og fiklet nok med den til å gi den et rettferdig stempel, men dog. Likevel tror jeg at en blanding av digital/analog kanskje er fremtiden, men det er nok fortsatt en del DSP'er/aktive som er i barnestadiet. Kommer man opp på Groundsound nivå eller lignende begynner det kanskje å smake mer "textur", men det jeg egentlig har lurt på en stund, er hva som egentlig gjør noen aktive løsninger så mye bedre enn andre? Jeg har ikke hørt nok av de til å mene for mye, men hva har de beste implementert som de billigste ikke har?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Er også redd for at digital korrigering legger et tynt slør over det hele. Som sagt så skal jeg jonglere med flere løsninger fremover. Er også høyt opp på lista hos Reno HiFi på dem som kan få First Watt B4 aktivt delefilter først. Kjøper trolig et slikt da alt må prøves. Selvsagt er en ren analog kjede det mest attraktive siden jeg spiller vinyl.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Takker

    Her er en idee om hvordan jeg kan gjøre det med 2405 diskantene:

    1337460681841.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Jeg vurderer ytterligere akkustiske tiltak etter at en "lokal konsulent" :rolleyes: påpekte at det evt er noe rundt 4K.
    I og med at rommet er såpass lite bør jeg optimalisere mest mulig før jeg går ordentlig i dybden med utvikling av filtre osv.

    Her er en interressant tabell:

    1337460932036.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Og her en tabell for Rockwool akkustikkplater:

    1337461363427.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har 6 slike fra Accoustic Tuning på lur:

    1337461441818.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Det første jeg lurer på å gjøre er å montere 3 cm akkuplater i taket. Innspill? Fallgruver?
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Mine tips; bruk så tykke absorbenter du kan. Tynne plater vil gjøre lite og ingen ting i bassområdet og fremhever dermed problemene du har der når etterklangen senkes i resten av frekvensområdet.

    Mål rommet ditt, legg ut ETC og vannfall så er det lettere å se hvordan det står til. Skum produkter på 2-3cm har jeg liten tro på...
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.070
    Antall liker
    2.885
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det går unna i høy hastighet. Nesten rart at kassene ikke "bare var ferrari røde!
    Et kult prosjekt og morro å følge. Men Detter av innimellom når du mister fokus; ikke glem KISS:
    Hva f har den lyngdorfen på banen å gjøre nå: den er frakjørt.
    Selg den til en som ikke leser slike tråder og sett inn noe som
    "sklir inn i selskapet".
    Alt må ikke prøves sa journalisten som åpnet feil dør og stod i garderoben til de kvinnelige russiske kulestøterskene
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn