JBL til Senior

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    @ Jeno

    For meg høres det fornuftig ut, Grelv har imidlertid testet begge løsningene og forteller at paralellkobling fungerer best. Det skader jo ikke å prøve da :)


    Ellers sliter jeg med mikrofon, Arta og minidsp. Det låter ikke bra uten EQ. Det låter heller ikke riktig med.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    TAD driverne leverer varene pent opp mot 20K
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Sånn. Da er jeg i gang. Da Grelv er på ferie så er jeg veldig glad for at SveinB har vært ARTA konsulent i en annen tråd. Takk Svein.

    Noen harde fakta

    Basskabinett: 170 liter og er avstemt ved 32 hz med 4 stk porter (6,9 cm x 20 cm). (Jeg har regnet ut at dersom jeg stapper en raggsokk i en port så kan jeg ved behov senke den til 27,5hz)

    Bassene er delt med miniDSP. Båndpass 32hz 48db LR & 600hz - 24db LR
    Mellomtone horna er delt passivt med Grelvs 12db LR filter som sammen med hornet (elektrisk og akkustisk) deler ved 600hz - 24 db
    Diskanter og mellomtoner er delt ved 8K, vet ikke hvordan

    Det eneste jeg har gjort i miniDSP er å legge inn baffelstep kompensasjon ved 190hz på 3db med Q-verdi på 2. Nå låter det ganske bra. Det henger fortsatt ikke perfekt på greip, men det er vel nå det begynner?

    I og med at avstanden mellom horn og bass er 311 mm så tilsvarer vel det ca 1ms. Jeg vet ikke hvor mye delay det er i miniDSP i utgangspunktet men har lagt ut et spørsmål i forumet deres.

    Uansett, passivt filter i bånn er målet!

    Her er første måling av totalresponsen. Micen er 130 cm unna, plassert i underkant horna. Diskanten er plassert et stykke bak på toppen og mister naturlig nok nivå på målingen.

    Vis vedlegget 147893
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.380
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Grelv har nok mer peil på dette enn meg, men du kan jo eventuelt blende inn den nedre bassen ved baffelstepfrekvensen. Da skal du teoretisk sett få mindre lobing ved overgangen til hornet. Uansett er dette bare sofasynsing fra min side som må tas med en klype salt. ;)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Hvis du har lyst til å eksperimentere:
    Forsøk å senke delefrekvensen på bassene og/eller legg inn eq ved ca 470hz og se hva som skjer med summeringen av filtrene.
    Bruk SPA i Arta og flytt mikrofonen opp/ned og bakover til lytteposisjon og se hva som skjer rundt delefrekvensen og peaken ved 150hz. Prøv evnt eq ved nevnte peak om den er like dominerende i lytteposisjon.
    De to oktavene fra 100-400hz er de viktigste ifht frekvensgang IMO.

    Tenk på forskjellen i avstand fra bass resp. horn og til dine ører i lytteposisjon i stedet for avstanden dem i mellom.
    600hz har en syklus på 1,67ms, så kanskje det å fasevende bass eller horndriver kan være i nærheten riktig?

    Ellers så kan det å ta en måling ute i friluft være en god lærdom ifht hva rommet sitt ødeleggende bidrag faktisk er.

    Personlig tror jeg at aktiv deling/drift og eq på bassene må til i dette rommet uansett. Og hvorfor det skulle ødelegge mer enn passive delefilterkomponenter forstår jeg ikke helt, men nå er ikke jeg særlig bevandret i disse hyperfølsomme konstruksjonene heller da. Uansett er det enkelt, morsomt og lærerikt å eksperimentere med miniDSp e.l. mens man måler on the fly. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    @ Jeno: Den nye JBL Everest gjør det med et 6 db filter. Det skader jo ikke å prøve. Hva er loobing forresten?

    @ Norcad. Takk for tips. Hva er SPA? Fasevending er forøvrig en "knapp" i miniDSP så den saken er grei. Friluftsmåling kommer. Jeg har terrasse ikke så langt unna lytterommet og hjul på høyttalerne. Lang kabel er vel ikke så stort problem. Når det gjelder passiv vs aktiv er jeg redd for å miste oppløsning. Leif har en analog aktiv EQ. Mulig jeg prøver noe slikt etterhvert.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Heisann!

    Synes dette begynner å likne noe. Du begynner å nærme deg! Fra 500 Hz og opp er du jo innenfor pluss/minus 2,5 dB.
    Et par kommentarer i forhold til spørsmål som har vært oppe:

    1) Den nederste bassen kan selvsagt rulles av ved baffelstep-frekvensen og oppover - slik JENO antyder. Detr kan gi lettere integrasjon mellom øverste basselement og horn. Men dette er en avveining: i mitt oppsett fikk jeg best resultater med basselementene i vanlig parallell. Det har nok noe å gjøre med kansellering av tak/gulv-refleksjoner, som er lettere å oppnå med parallelle baselementer. Men et 3,5-veis system er absolutt fornuftig å prøve. Kanskje blir prioriteringene annerledes i ditt rom.
    I Everest DD6600 er dette realisert ved at den nederste bassen er avkoblet med 2 10mH spoler i serie, og en seriekobling av 50uF+5 ohm i parallell. Synes nok dette blir veldig digre spoler, og hadde nok selv foretrukket å gjøre dette aktivt.

    2) Baffelstep. Jeg er ikke sikker på om du har riktig korreksjon i filteret. Kan du ta en måling av bassene med delefilter, men uten baffelstep-korreksjonen inne? Ta også en måling av hornet (inkl delefilter) med samme mikrofonplassering.

    3) Peaken på 150 Hz må eq'es vekk dersom denne peaken også finnes ved andre mikrofonplasseringer.

    4) Det er litt lite nivå 180-400 Hz. Helt enig med norcad at dette området er viktig å få nivåmessig kontroll på.

    5) Integrasjonen mellom bass/horn ser (utfra denne ene målingen) ut til å kunne være brukbar, men avrullingen på bassene ser nok ut til å være litt for bratt, og det er litt mye nivå ved 500 Hz. Kan du ta en måling av totalsystemet, men med fasen på hornet vendt 180 grader?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Skal ta punkt for punkt Espen. Jeg lurer på om det er kasseresonanser jeg hører eller ujevn frekvensgang. Bassen er der og jeg har glede av å lytte til musikk fra høyttalerne men de er mileveis fra det presise punchet som jeg fikk til med et stk kjempebillig Eminience 15B bass i OB på 120 cm (dog alt delt aktiv med First Watt OB-delefilteret med 12db ved 120 hz med en 6db EQ ved 20 hz og subsonic ved 15hz)? De spiller heller ikke dypere en OB løsningen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    pm er lest grundig ;-)

    Jeg har nå fjernet baffelstep-korreksjonen og kjører kun 600 hz LR 24 db (samt 32 hz LR 48 db high pass nede).

    Her er diverse målinger av kun venstre høyttaler, se tekst på målingen:

    bass måling 1.jpg
    bass måling 2.jpg
    bass måling 3.jpg
    bass måling 4.jpg
    bass måling 5.jpg
    bass måling 6.jpg
    bass måling 7.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Og BTW. Har fått svar fra miniDSP og delay analog-analog er på 1,5 til 2 ms (avhengig av group delay i filteret). Ergo ut av tidsfase her og.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    SPA = Spectrum Analyzer i Arta. Kjører du periodic pink noise så kan du måle fhv bra "on the fly". Da kan du løpe rundt med mic og se hvordan romnoder og kanseleringer oppfører seg. Du kan også forsøke å plassere mic i lyttepos og endre delay frem til du (forhåpentligvis) får en kanselering mellom horn og bass, antagelig enklest om du kobler fra nederste bassen imens. Da ser du hvor delefrekvensen har havnet og er da i teorien 180gr ute av fase. Med en fasevending da så skal du være tett ved.
    Dette kan dog være enklere å oppnå om du måler nærmere høyttaleren så du unngår andre kanseleringer fra tak/gulv etc.
    Du kan forsøke å måle mellomtone og bass hver for seg også med IMP også, og se om du klarer å lese av impulspeaken godt nok til å fastslå hvor stort delay du trenger.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Takker for input Norcad. Skal forske litt på det etterhvert.

    Nå har jeg først konsentrert meg om et tips fra Grelv, fjerne baffelstep korreksjonen og kun legge inn 32hz, 7 db, Q 2,4 (og beholde high pass ved 32hz / 48db filter) og det fungerte mye bedre.

    Har også målt i ørten forskjellige posisjoner og det meste ser bra ut unntatt at det er en mindre dip ved 200hz som stort sett er i lytteposisjon.

    Har ellers dratt litt i "spakene" i miniDSP og det låter ganske bra (for første gang):

    miniDSP12aug.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg puttet inn 1 stk BD-desiong BD15 bass pr side og tettet det nederste hullet med en 30 mm MDF plate (midlertidig).

    Har brukt kona som konsulent, hun har gode ører og er kritisk (mtp lyd). Etter både måling og konsultering kom vi frem til følgende nødvendige justeringer:

    High pass 32 hz LR 48 db
    Low pass 400 hz LR 24 db ...... ja helt sant, det er noe riv ruskende gæærnt med 600hz delingen av horna eller en stigende peak i BD15 eller noe annet ???
    PEQ 32 hz, 6 db gain, Q 1,6
    PEQ 220 hz, -7 db gain, Q 2

    Det låter brukbart, kona sa før justeringene at det låt svært anstrengende, det var som om vokalen var en meter foran ansiktet. Etter disse justeringene ble det bedre men hun mener at rommet er altfor lite og at sofaen burde vært trukket 3 meter bakover!!


    Min mening er at et stk BD15 låter kjappere og tørrere enn 2 stk JBL 2226. Noen endring eller forværring av gulvdip har jeg ikke merket. Da må det i såfall være ekstra peak ved 220 hz +/-. Uansett så er EQ et must. BD er svært svært mye lettere å drive enn JBL.

    Slik ser målingen ut i lytteposisjon.

    lytteposisjon 19 august.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Og jeg funderer på å ta lytteferie fra DIY.....montere ned JBL.....montere opp de åpne baflene og vente til jeg har samlet krefter til neste vår :confused:
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.855
    Antall liker
    5.727
    Sted
    oslo
    Og jeg funderer på å ta lytteferie fra DIY.....montere ned JBL.....montere opp de åpne baflene og vente til jeg har samlet krefter til neste vår :confused:
    kjedelig at du ikke får det til å fungere; er jo en spennende konstruksjon, og gode komponenter.
    sikkert ikke så dumt med en pause før du brenner deg helt ut.

    surfebrettene trenger vel litt eq fikling de også, men det skal vel ikke så mye til før de blir levelige.

    jeg har hatt pause fra hifi og diy et halvt år, og kjenner det begynner å krible i fingrene igjen :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Da er kasser med innhold under demontering. Det er primært fordi lytterommet skal utvides og da må mest mulig utstyr ut. Det skjer ikke så veldig mye nå før i november desember en gang. I mellomtiden blir det provisorisk lytting til junior JBLne og muligens OBne.

    Har en plan om å kappe bort ca 20 cm av kassen i bunnen. Da blir de ikke fult så ruvende. Litt mer TAD monitor med 2 bassporter i fronten.

    Med 1 stk 15 tommer kan det kanskje se slik ut etter at kassen er "kappet og klar" med finer og det hele:

    jbl senior 1 bass.jpg



    I og med at et element er langt lettere å drive og at jeg ikke trenger enorme lydtrykk samt at det blir mer dypbass med et element enn to så blir det et element. 4 stk JBL 2226 blir derfor trolig solgt.

    Har gjort en kjapp beregning i winisd med 120 liters kasse og tuning ved 32 hz. Med f10 ved 35 hz vil jeg få en følsomhet på 90db ved 16 ohm, f3 derfra igjen vil være ved 29 hz. Med den kommende Musical Innovation MI 9.1 SE på 2x60 råsterke klasse a watt så burde det være grei skuring (hvis jeg får til filteret):

    bd15 120 liter 32hz.jpg
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.058
    Antall liker
    1.438
    Sted
    Trondheim
    Og jeg funderer på å ta lytteferie fra DIY.....montere ned JBL.....montere opp de åpne baflene og vente til jeg har samlet krefter til neste vår :confused:
    DIY kan være frustrerende selv om det er lærerikt og gøy. Jeg opplever at den onde prøve/feile-spiralen kan brytes ved å lese om andres designvalg og ved regelmessig faglig påfyll.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    - BjarneTV
    Det går seg nok til. Først skal fruen få atelier, så skal jeg rive en vegg og øke lytterommets størrelse fra 12-19 m2. Tilslutt skal alt på plass igjen og da skal høyttalerbeistene til pers. Jeg har jo bare gode endringer fremover. Fornøyd kone, større lytterom og trolig super-høyttalere. OBne (surfbrettene) forøvrig har aldri blitt helt ferdigstilt men det er bare prosenter igjen. De er egentlig til salgs men diy er ukurant, jeg har en tante og onkel som vil ha dem når de får flyttet på seg og jeg sliter med mellomlagring. Helst vil jeg ha dem selv men det var dette med plass. Mulig de går til junior, så går junior-JBLne et annet sted midlertidig.


    og OAlex
    Helt klart, jeg er fedup akkurat nå. Hører tydelig at et stk bass er bedre enn to (for mitt opsett, den trenger rett og slett mindre volum for å slippe seg løs for å si det slik), og at BD15 er enda litt kjappere samt lettdreven enn JBL. JBL er mer POWER, men det vet jo alle egentlig. Når det gjelder andres designvalg så spriker det for å si det mildt!! Digital eller analog korrigering, aktiv eller passiv, bassport foran eller bak, lukket eller refleks, er det en fordel eller ulempe å parallellkoble basser, JBL eller TAD eller BD eller SEAS eller....., beryllium membran eller titan, rør eller transistor............

    Sånn går no dagan................
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvordan klarer du å tune bort følsomheten fra 99,5 til 90 db på BD15?
    vitsenmå jo være å slippe
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    hvordan klarer du å tune bort følsomheten fra 99,5 til 90 db på BD15?
    vitsenmå jo være å slippe
    mvh
    Leif

    Det ser du i den kraftige stigningen i respons oppover. Her må det et kraftig baffelsted filter inn ellers blir det ikke bass. Husk at du deler på 100 hz. det øker jevnt og trutt opp oppover og det MÅ dras ned. Kanskje Grelv kan forklare litt her?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hørtes bare mye ut.....
    mvh
    Leif
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes også dette høres litt mye ut.
    BD15 har følsomhet på 97dB/2,83V. (Dette er en bedre måte å angi følsomhet på enn ved 1W. Husk at dette er en 16 ohms enhet).

    At elementet faller slakt nedover allerede fra 200 Hz, er en funksjon av den lave avstemmingen. Dette har ingenting med baffel-step å gjøre.

    "Normal" BB4-aktig avstemming av dette elementet - i en 120 liters kasse - er ved 50 Hz. Da går det "flatt" ned til ca 55 Hz, og faller deretter med 24dB/oktav. En avstemming på 32 Hz (som HEL foreslår) gir en mye slakkere kurve: 100 Hz er ca 3dB nede, 50 Hz ca 6dB. Men under 40 Hz har en slik avstemming mer output en 50Hz-avstemmingen.

    Når det er sagt: jeg synes 120 liter er en altfor liten kasse til dette elementet. Jeg ville benyttet de 180-liters kassene du allerede har.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nettopp
    og Bert sier vel at 150 liter er minimum
    så det som trengs er ny baffel til USAGET kasse med porter foran
    imo
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Hei E.

    BD har følsomhet på 99,4 db: BD-Design' BD15

    Jeg sa ikke det var baffelstep som forårsaket fallet, jeg sa at en baffelstep korreksjon (eller shelf) er tvingende nødvendig pga den stigende responsen oppover. Hvis jeg putter inn en Seas bassmellomtone på 8 eller 10 tommer i et korrekt kabinett (ca 175 liter som jeg har i dag) så vil den ha en flat frekvensgang fra 25-1000 hz. JBL2226 og BD15 har ikke det. De har en oppoverbakke deluxe fra 100hz. Jeg er enig i at det skyldes for lite kabinett. Men da er det jo nærmest en umulighet med passiv deling. I og med at en høykvalitets 15 tommer flytter store mengder luft med minimalt konutslag så er ikke EQ et problem, den tåler det. Problemet er at man MÅ ha parametrisk EQ, helst digital for optimal kontroll.

    Alternativet med å flytte avstemmingen oppover, la oss si til 50 hz, er at man får en humpete frekvensrespons. Og 50 hz?? da kunne jeg vel like gjerne hatt en minimonitor?

    Alternativ 2 med å flytte avstemmingen oppover og samtidig øke kabinettvolumet, da får man en flat frekvensgang. Men 250 liter, med et stk bass, som har f3 ved 50hz (verdiene er etter hukommelsen). Det blir helt feil i et bittelite lytterom.

    Når det gjelder dedikerte bass løsninger. F eks den til Leif. Så spiller den kun fra 30-100 hz og da slipper han den kraftige stigningen oppover. For det andre har han store kasser. For det tredje bruker han aktiv analog EQ, 8 bånds med fast Q. Jeg har bestilt slike kort men kan ikke bruke dem. 8 justeringer med fast Q over et område fra 30 - 8/900hz er bortkastet bruk av tid.

    Jeg er 99% sikker på at enten kjører jeg passiv 4 veis med en 18 tommer i bunn fra 25-100 hz rundt regnet eller så kjører jeg 100% digitalt, ala din Groundsound. Andre alternativer vil jeg slite med i all evighet. Jeg kan selfølgelig med dagens løsning lage et bredt sugefilter og dele lowpassen ved 400 hz for å lage et gigantisk hull mellom bass og mid, men det blir totalt feil å løse et problem med noe annet som er helt feil.

    Ergo:

    Groundsound eller 4 veis :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg tror du er der reinsdyra pleier å være:cool: men det er ditt system
    la oss si at du tunet til 50Hz i dine eksisterende kasser og hadde jevnt fall 24dboktav til 25Hz
    så må du ta med i betraktningen roomgain...hvor mye kan du regne med at det kompenserer...en god del tipper jeg
    og så beholder du mere av følsomheten....
    dessuten er det en helt annen klasse over en femten med fornuftig bidrag til fex 35Hz enn en latterlig liten minimonitor..
    prøv å lag et 50Hz avstemt system i din nåværende kasse med frontporter og hør på det ...kanskje du blir overrasket
    det vedder jeg på....
    mvh
    Leif
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    En (IMO) fornuftig konklusjon.

    Etpar kommentarer, bare:

    - BD15 er et 16 ohms element. Når du sammenlikner følsomheten med et annet, 8 ohms, element blir det mer korrekt å bruke dB/2,83V og ikke db/W.Ved 2,83V har BD15 (i henhold til sine parametre) 97,1 dB følsomhet. JBL 2226H (8 ohm) har 99,3.

    - en lav avstemming (som i eksemplet) medfører ca 2-3dB/oktav fall fra omtrent 200 Hz, før elementet faller brått litt over avstemmingsfrekvensen. Det slakke fallet fra 200 Hz vil i de fleste tilfelle kompenseres av room-gain. En skal være litt forsiktig med å kompensere dette med shelf filter. Det som ofte funker bedre, er et parametrisk filter som booster responsen rundt/ved avstemmingsfrekvensen. Lager man et slikt filter som et 2. ordens høypassfilter med q-verdi på rundt 1,2 - 1,8 slår man tre fluer i ett smekk: effektiv høypass for å fjerne de aller laveste frekvensene, boost ved resonansfrekvensen som ikke stresser elementet for mye (fordi mersteparten av outputen ved disse frekvensene kommer fra portene) pluss at man ikke booster det problematiske området (i mange mindre rom) rundt 80/120 Hz for mye.

    - det er ikke (alene) for lite kabinett som gir "oppoverbakke fra 100 Hz" - det er lite kabinett i kombinasjon med lav avstemminsfrekvens. Tuner du til 50 Hz i 120 liters kabinett blir det ingen "oppoverbakke" i det hele tatt. Men du får bratt fall fra 55 Hz.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    ....<snip>....

    prøv å lag et 50Hz avstemt system i din nåværende kasse med frontporter og hør på det ...kanskje du blir overrasket
    det vedder jeg på....
    mvh
    Leif
    Det ville jeg også ha sjekket. Bare å forkorte portene litt. Test først med 40 Hz, og se hva du synes.
    Gå evt videre opp mot 50 Hz ved å forkorte enda litt mer hvis du synes retningen er riktig, og du vil "ha mer"....
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei HEL
    Jeg skrev i en av dine andre tråder at jeg har 1 stk. BD15 i ca. 190 L BR. 2 11cm porter ca. 17cm lange men kan justeres. Aner ikke avstemmingsfrekvens men det funker bra. Rommet er ca. 40 m2.
    -m
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    En (IMO) fornuftig konklusjon.

    Etpar kommentarer, bare:

    - BD15 er et 16 ohms element. Når du sammenlikner følsomheten med et annet, 8 ohms, element blir det mer korrekt å bruke dB/2,83V og ikke db/W.Ved 2,83V har BD15 (i henhold til sine parametre) 97,1 dB følsomhet. JBL 2226H (8 ohm) har 99,3.
    jøss hvem oppgir et 16ohm element ved 2,8V?? her skal det brukes 4V for å gi 1watt akustisk effekt, noe annet er rimelig useriøst.
    skrives det bare 1watt så mener de selvsagt 4V
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    if it sounds right, it probably is......

    hallo M
    har du bøljer i håret og vann i knærne?

    mvh
    Leif
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hjemme og spiller bass nå :p Og gressklipping :mad:

    -m
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    detox og trim.....huttetu!
    håper på bedre vær enn meldt i helgen.......
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Men det er ikke mangelen på bass som er det største problement men et ekstremt nivå fra 200-250 og oppover.

    Dessuten, høyttalere store som amerikanske kjøleskap som ruller av fra 55 hz? Det blir feil, da må jeg ha sub ved siden av (også fysisk). Jeg har svært liten plass.

    Når jeg brukte Lyngdorf hørte jeg potensialet. Det var meget bra.

    Ergo, passiv løsning kan kanskje funke (men jeg er svært skeptisk) og da får jeg en mega monitor som ruller av ved 50-55 hz. Nei takk.

    8 (hvertfall) mulige veier å gå:

    1. Groundsound (dyrt) med doble JBL og en monsterforsterker (f ex Dynamic Pr.). Enorm lyd og trøkk ned til 25-30 hz. Vil garantert funke. Mye penger, mye lyd, det er bra. Ulempen er at jeg tror denne løsningen trenger et visst lydnivå for å slippe seg løs. Også har jeg allerede en dyr klasse-a forsterker under bygging som ikke kan brukes på 2xJBL 2226.

    2. Groundsound (dyrt) og BD15. Vil fungere ypperlig med klasse a forsterkeren selv i et 120 liters kabinett. Her kunne jeg også få laget en bitteliten klasse a superdiskant-forsterker og dele aktivt 3 veis. Høyst sannsynlig den ypperste løsningen.

    3. Antimode og BD15 med klasse a forsterkeren selv i et 120 liters kabinett.

    4. Et stk BD15 hvor jeg åpner øvre del av kassene fullstendig og lar disse spille ned til ca 120-130 hz. Så bruker jeg Primare 120 wattern min til å drive en +/- 10" bass som er i nedre del av kassen i lukket kabinett, ventillert, lukket eller med slave. Her kan jeg bruke Rod Elliot 8 bånds eqn. Alternativt et Antimode produkt sammen med Primare eller en Hypex.

    5. Bygge ny basskasse hvor jeg bruker SEAS sin magnesium 10 tommer i lukket kabinett på 80 liter. I følge Sigried Linkwitz så er lukket kasse langt enklere og implementere enn refleks. Nelson Pass og Cain&Cain er veldig begeistret for dette elementet. Her vil klasse a forsterkeren kunne drive denne med både transparens og glans. Passiv deling bør gå bra. Og TAD hornet kan settes løst oppå fullstendig fasekorrekt.

    6. Kjøpe et par BD15 til og putte de i en åpen baffel, drive dem med klasse a forsterkeren og Antimode aktiv deling ved 7-800 hz. Plassere TAD hornet ved siden av og dele dette passivt slik jeg gjør i dag

    7. Kjøpe TAD1601 som er beregnet for et kabinett på 175 liter. Den vil spille jevnt og fint ned til 30hz uten dikkedarier.

    8. Erklære 2012 for Annus Horriblus hvor jeg sitter med masse utstyr som jeg aldri får brukt


    Løsning nr 6 er fristende. Den er superenkel å lage. Pga latency på minst 35 cm i Antimode dsp/filteret så kan jeg trekke TAD horna lengre bak og få mindre "in your face". Dernest vet jeg av erfaring at OB er griseenkelt å implementere i rommet mitt med flott nivå ned til 35hz. Med doble BD15 kan jeg lage en plate som er 100 høy, 50 bred og som har sidevanger bakover som er på 30-40 cm. IKEA 28 mm eikeplater koster noen 1000 lapper og matcher TAD horna elegant. (Et siste alternativ er å sage bort hele baksiden på kassene. Da blir det en fin U-frame av hele skiten :)

    PS! Bert D sa til meg at jeg likegjerne kunne dele aktivt med dsp jo før jo heller. Han sa det ble billigst på sikt! Hva mener han, en neve med spoler og kondiser koster ikke mye?? (jeg vet svaret)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om kassen begynner å rulle av ved 50Hz er vel irrelevant om du i samspill med rommet har greit nivå til 25?
    du teoriserer for mye! lytt litt istedet
    mvh
    Leif
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Hei HEL
    Jeg skrev i en av dine andre tråder at jeg har 1 stk. BD15 i ca. 190 L BR. 2 11cm porter ca. 17cm lange men kan justeres. Aner ikke avstemmingsfrekvens men det funker bra. Rommet er ca. 40 m2.
    -m
    34 Hz.
    IMO omtrent det som pleier å bli helt riktig - gitt elementtype og kassestørrelse.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    jøss hvem oppgir et 16ohm element ved 2,8V?? her skal det brukes 4V for å gi 1watt akustisk effekt, noe annet er rimelig useriøst.
    skrives det bare 1watt så mener de selvsagt 4V
    Ta en kikk på noen datablad for høyttalerelementer, så vil du nok se at de aller fleste oppgir følsomhet både i dB/W og i dB/2.83V. Og hvorfor det, tro?

    2,83V = 1W når lastimpedansen er 8 ohm. Så for et element med 8 ohms nominell impedans, er følsomheten i dB/W og i dB/2.83V omtrent den samme. Men det er den ikke for 4 eller 16 ohms elementer.

    En forsterker med "normal" utgangsimpedans har et gitt gain, og med et gitt input-nivå leveres dermed en gitt spenning ut. Denne spenningen varierer ubetydelig, så lenge lastimpedansen er innenfor det normale området (la oss si fra 4 til 16 ohm).

    Tenk deg at du skal sammenlikne følsomheten mellom to elementer, på 8 og 16 ohm. Alt du kjenner til, er følsomheten i dB/W. Den er oppgitt som lik mellom de to elementene. Med 8 ohms-høyttaleren må forsterkeren levere 2,83V for å gi 1W. Men med en 16 ohms-høyttaleren må forsterkeren levere 4V for den samme effekten - altså: vi må ha et kraftigere inngangssignal og/eller mer gain: dvs. opp med volumkontrollen.

    Det er opplagt at disse to høyttalerene ikke har samme følsomhet i praksis, selv om det ser slik ut på papiret. Skal man sammenlikne, er det fornuftig å se på følsomhet angitt ved en gitt spenning (f eks i dB/2,83V - siden dette er "standard") dersom elementene har veldig ulik nominell impedans.

    Dessuten: akustisk effekt er noe helt annet enn påtrykt effekt. Akustisk watt er et mål på lydintensitet. 1 akustisk watt tilsvarer i størrelsesorden 120dB SPL.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn