JBL til Senior

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Også har jeg glemt hvor jeg kjøper "klipsene" som jeg skrur fast bassene med?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Mens vi venter på svar legger jeg ut et bilde av et svært kjent teater/konsertsal som faktisk har JBL drivere i fullt monn:

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Her, fra proffkatalogen til JBL:




    Er det bra nok for Oscar folka er det bra nok for oss 8)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    HEL skrev:
    Også har jeg glemt hvor jeg kjøper "klipsene" som jeg skrur fast bassene med?
    FWIW: 2226H har normale innfestingshull, og klipsene synes for undertegnede mere for å estetikk/nostalgi å være.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Standardmembranet i 2446 er d16r2450. Det er av titan, og har forsterkninger i form av "ribber" på overflaten. Låter oppløst, kanskje bittebittelitt hardt, faller pent med 6dB/oktav fra 7-8 kHz, noen resonanser oppover (8, 10 og 16 kHz).

    Alternative membraner, er:

    d16r2440 - aluminium, låter veldig smooth og resonansfritt, men kanskje mindre oppløst enn d16r2450, faller brått ved 9k
    d16r2441 - aluminium, som 2440, men har noen resonanser oppover - antagelig pga et annet surround: får derfor noe mer HF extension
    d16r2445 - titan, uten "ribber", låter mer oppløst enn 2440, men kanskje litt hardere, har også noen resonanser oppover
    d8r2450sl - titan med aquaplas. Resonansene oppover er dempet, dette membranet låter veldig bra

    Be4008 fra Truextent. Truextent membraner lages av Brush Welleman, (som også lager de originale beryllium-membranene til JBL 2435, 376Be og 476Be). Disse membranene låter desidert best: veloppløste, nesten uten resonanser oppover. Laveste resonans ligger helt oppe på på 18 kHz. HF extension er omtrent som standardmembranet.

    På de aller fleste horn vil alle disse membranene (enten driveren er 2440, 2441, 2445, 2446 eller 2450) kreve supertweeter: ingen av dem har extension tilstrekkelig til å kunne brukes helt opp med godt resultat. Riktignok kan alle disse membrantypene (bortsett fra 2440) eq'es til å ha flat respons opp til 20K, men de låter ikke bra på den måten (med et mulig unntak for Be4008). Jeg mener dette kommer av at responsen over 10k stort sett består av resonanser og membranoppbrytinger (altså: unntatt Be4008), og når disse heves 6-10 dB blir det ikke bra.

    Absolutt best å bruke supertweeter.

    Festeklips heter JBL MA-15, og er lette å kjøpe på eBay.
     

    Vedlegg

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    RojohII skrev:
    HEL skrev:
    Også har jeg glemt hvor jeg kjøper "klipsene" som jeg skrur fast bassene med?
    FWIW: 2226H har normale innfestingshull, og klipsene synes for undertegnede mere for å estetikk/nostalgi å være.
    Enig i det - men litt kul nostalgi koster vi på oss.... ;) 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    He he. Klipsene er under vurdering. Drar på en drøy tusing. Hmmm

    Takk for membranutredningen, nå er det logget og jeg har lest det :D
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.380
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    RojohII skrev:
    HEL skrev:
    Også har jeg glemt hvor jeg kjøper "klipsene" som jeg skrur fast bassene med?
    FWIW: 2226H har normale innfestingshull, og klipsene synes for undertegnede mere for å estetikk/nostalgi å være.
    Hensikten med festeklips så vidt jeg har forstått det er å gi skruehullene mer treverk rundt seg for å unngå at skruene løsner. Med basselemeneter med høy bevegelig masse og lang vandring (altså ikke typisk JBL) kan man risikere at det blir for lite treverk inn mot utskjæringshullet til å feste skruene tilstrekkelig. Men tviler alså på at dette er noe vesentlig problem med JBL. Men det ser definitivt riktig ut på en JBL da.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.070
    Antall liker
    2.885
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Er det bra nok for Oscar folka er det bra nok for oss"

    Hadde det enda stått Oscar Peterson !!!

    hvor bestillte du th 4001-klonene?

    imponert over produktiviteten.

    Blir et usalig rør om du ender som bottlehead! ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Kjøpte dem hos han her:

    http://www.ebay.com/itm/100-Clone-T...ectronics_R2&hash=item5893570ccd#ht_963wt_922

    NB! Den i linken er 4003. Men han har en produksjon på 20 par 4001 (tror jeg) som legges ut fortløpende nå. Følg med på ebay og søk etter TAD clone. Med den kursen jeg ble trukket for i går kommer herligheten på kr 11250 i inkl mva

    Når det gjelder produktiviteten så har Grelv og LMC mye av æren. Kassene kommer fra Grelv, snoking etter drivere og peptalk fra LMC. Grelv måler/sjekker drivere, hjelper til med filter og bidrar med konsulenthjelp i stor still.

    Jeg har faktisk ikke gjort annet enn å shoppe på ebay, rense to basser og skrudd på hjul. Men........snart begynner moroa. Det må vente en stund, har 14 dager med to doser jobbreising foran meg og idag har jeg noen timer med junior hvor vi skal montere de "små" JBLne.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Horna ankom i dag. Jeg orket selvfølgelig å pakke dem ut når jeg kom hjem i kveld.
    Har også siden sist montert avstivere, boret hull til passporter, saget 8 stk passporter, frest front og grunnet 2x.

    1336423385702.jpg
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ser kjempe bra ut! Tror jeg hadde testa dem i hvit finish jeg, får liksom et moderne piff over seg syntes jeg :p
    Kan ikke skjønne noe annet enn at dette skal bli veldig bra. En lett nedskalert DD6600 til 5% av prisen!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Takk for det. De blir nok grå som veggen bak og med et diskret front stoff.
    Vi får høre med ekspertene hva de tror om hvor mye bedre Everest er en mine. Byggekosten blir på ca 33K. Hvis jeg kliner til på et Beryllium membran så ryker jeg vel på 10K til.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Koster det virkelig 10k for to Beryllium membraner? Stivt! Om det er verdt oppgraderingen når du alikevell skal ha en super-tweeter fra 7-8k og oppover er vell et legetimt spørsmål, og kommer vell ann på øret som hører, jeg har ingen anelse. Grelv er vel en av få jeg tror kan si noe fornuftig om det? :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    10K for Truextent be membran er stivt, men oppgraderingen er verdt det, og man ender opp med en OBOS TAD, selv om kjerne-arbeidsområdet bare er 6-800 til 7-8K
    Aquaplas til usd 370 ++ er og et alternativ, som jeg selv ikke har hørt, men skal være noe "in between" ti og be
    mvh
    Leif
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Som en liten kommentar til membranvalg... Oceanway HR3 er en voldsom høyttaler på alle måter og flere som var i Munchen nylig hevdet at det var noe av det alle beste under hiend messa der. De har vistnok etter mye testing endt opp med å bruke orginale TI membran i 2446 driverne som står i de, de foretrekk TI membran framfor både SL og BE! Legg også merke til at de ikke engang bruker supertweeter :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    at den driveren jobber over 5 oktaver i det hornet og spiller til 20K tror jeg hva jeg vil om
    2446 med std membran faller som et søkke fra 15-16K og er heller ikke inærheten av den følsomheten om den skal eq´es til å nå 20K
    at man kan få god lyd uten tweeter er det ingen tvil om, men driverne har en tendens til å ikke vise sitt beste når de presses til full duty oppover
    dette gjelder i hvertfall de driverne og hornene Grelv og undertegnede har testet i vinter
    mvh
    Leif
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Sier bare hva konstruktøren av høyttalern har fortalt jeg :) Er snakk om høyttalere til +-$100.000 så får jo håpe de vet hva de gjør på... men sier jo også litt om hvor ekstremt mye det er å hente på DIY, HR3 til +-$100.000 består av 2446, 2226 og to stk Dayton 12" suber
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    he-he
    2446 er en av de driverne vi har mest erfaring med......men selv ikke JBL fremviser mirakler
    mvh
    Leif
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    ......Er snakk om høyttalere til +-$100.000
    ......sier jo også litt om hvor ekstremt mye det er å hente på DIY....
    Nettopp!! Meget illustrerende.

    Men det økonomiske er nå en ting.

    Skal du i tillegg også ha gode høyttalere er det IMO nødvendig med diy.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Helt nødvendig med diy / custom tilpasning. Lyden hos dere (Grelv og LMC) er dobbelt så bra som f eks det Rockport anlegget på Hortenmessa som kostet veeeeeldig mye.

    Men det er min subjektive mening, i min tråd, hvor jeg forebeholder meg retten til å være bastant uten at noen er uenig. Jeg tåler bare innlegg hvor man er enig med meg :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det var "hanskeroms-anlegget":rolleyes: til Sluket
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Da er de malt ferdig i samme farge som rommet. Asfaltplater er montert og det er ikke så veldig mye igjen nå.
    PS! Babyhorna som ligger inni åpningen er der bare fordi jeg ikke hadde noe annet sted å ha dem. Det er mulig Leif vi ha dem istedet for iwataene sine som ble aaaaaalt for store ;)

    1336579212983.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Da var alt ferdig. Har ikke montert JBL 2405 supertweeterne enda. Det kommer siden.

    Og med Lyngdorf så funker det IKKE. Altfor tynn bass. Selve delingen virker ok men nivået nedover er for spett.


    1336735145435.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.855
    Antall liker
    5.727
    Sted
    oslo
    ser skikkelig fete ut!
    satser på at de låter bra når du får fikset nivåforskjellen :cool:
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.855
    Antall liker
    5.727
    Sted
    oslo
    er portene bak forresten?
    hvordan funker det med avstand til bakvegg?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.359
    Antall liker
    40.418
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer med flotte høyttalere,flinke du er :)

    delingen ordner seg nok skal du se,ingenting er gjort over natten

    mvh
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Dette ble kult! Gratulerer!

    Hvor/hvordan har du delt nå? Har du noe EQ nedover? Er det like spett nedover i registeret i hele rommet?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du bare MÅ ha JBL-blå front...kamuflasjen virker ikke i det hele tatt!
    TAD horna kommer heller ikke til sin rett i det blekansikt-oppsettet der! :confused:
    mvh
    Leif "kommer på lyn-inspeksjon i kveld og låner L-Pads om det passer" Christensen
     
    J

    J.J

    Gjest
    Ser knall ut - men må si meg enig med Leifern... JBL BLÅ !!!!


    /JR
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    Takker og bukker for rosen

    Visitt går fint Leif :)

    Portene er bak ja. Avstanden til vegg er 20-30 cm på det meste og portene er på den siden.

    Har ingen EQ nedover, det skal Lyngdorfen ta seg av. Jeg tror hovedproblemet er at de to F4 forsterkerne har gain på 0,5, helt sant!
    jeg koblet en QUED passiv preamp (ALPS pot med 2 par RCA inn og 1 par ut og en vender) før F2J og strupa den. Da ble det andre boller. Da stemmer ikke Roomperfect analysen så den skal jeg kjøre på nytt. Etterpå. Først skal jeg fikse 3 Rer: Rydde, Rema1000, hente Rødvin (tilfeldigvis 4 av de i avataren) :cool:
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.855
    Antall liker
    5.727
    Sted
    oslo
    skal du være skikkelig lyxig legger du finér på kassen i tillegg til jbl blå front ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn