Det har du rett i, men i dette tilfelle dreiere deg seg om at et høyt priset produkt ikke er et dyrt produkt.DIY_dude skrev:Det er ikke noe nytt at en høy prislapp ikke er noen garanti for at du kjøper et bra produkt.
Det har du rett i, men i dette tilfelle dreiere deg seg om at et høyt priset produkt ikke er et dyrt produkt.DIY_dude skrev:Det er ikke noe nytt at en høy prislapp ikke er noen garanti for at du kjøper et bra produkt.
Tøft åpningsinnlegg. Du kan jo dra mye positivt ut av dette, f.eks. det at du nå kan konsentrere deg om komponenter og omgivelser som ikke bareSonny skrev:Jeg må nok leve med NN så lenge som det fortsatt er noen i live her på HFS som husker NN. ;DHvorfor i helvete spilte du ikke vinyl istedet??
...og så kan du prøve å selge NN for 27k nå....?
Jeg kan forsikre deg RoDa at det kommer ikke no' nytt og dyrt inn her med det første. Kommer til å legge alle "surt ervervede" på musikk.
S
Nå skal jeg være forsiktig, men det første jeg tenkte på, var "Du skal høre mye"!Polkagris skrev:Tøft åpningsinnlegg. Du kan jo dra mye positivt ut av dette, f.eks. det at du nå kan konsentrere deg om komponenter og omgivelser som ikke bareSonny skrev:Jeg må nok leve med NN så lenge som det fortsatt er noen i live her på HFS som husker NN. ;DHvorfor i helvete spilte du ikke vinyl istedet??
...og så kan du prøve å selge NN for 27k nå....?
Jeg kan forsikre deg RoDa at det kommer ikke no' nytt og dyrt inn her med det første. Kommer til å legge alle "surt ervervede" på musikk.
S
har marginalt å si for lyden. Det er maaange år siden jeg oppdaget at digitale kilder er det som har minst å si for sluttresultatet
Ironi til side: Man skal ikke det. I min lille verden er ute på landet er det så enkelt som at enhver hifikomponent er en sort boks (blackbox) som kan låte likt eller ulikt den det sammenliknes med. Jeg har hørt mer ulikt enn likt.Trondmeg skrev:Hvorfor det? (jada, jeg så ironien). Hvorfor skal* man komme til samme resultat med 377 forskjellige komponenter i kretser som kan minne om hverandre. Rødvin smaker likt?Valentino skrev:Det er selvfølgelig fullstendig forkastelig å ikke høre forskjell på alt.
Med hånden på hjertet, jeg har aldri lest denne testen før nå. Egentlig så synes jeg at jeg var veldig flink. Det er jo akkurat det som står i testen jeg også opplevde. Det kunne være noe mer bass på NN, uten at den var bedre.
Ja, de har endret strategi. De fant ut at markedet var for lite for eksklusive 5-stjerners hoteller og fancy utelivssteder i Hollywood. (De ble sinte da Deli De Luca begynte å importere det norske flaskevannet fra USA og til de norske kioskene, image-nedbyggende...) Derfor har de nå senket prisen og selger det sikkert snart på Europris også.digiman skrev:Fullstendig avsporing, men siden du nevner Voss vannet, tror jeg toget har kjørt for de. Det står flere paller av disse på salg til Farris pris hos Ultra på Bryn i Oslo om dagen.
Visste du at innmaten bestod av en DVD-spiller til 1500 kroner før du sammenlignet?Sonny skrev:vg!
Med hånden på hjertet, jeg har aldri lest denne testen før nå. Egentlig så synes jeg at jeg var veldig flink. Det er jo akkurat det som står i testen jeg også opplevde.
S
I tilfellet HiFi holder det ofte med et halvt øye i halvsøvne i tung bakrus etter en særdeles fuktig kveld på byen.Espen R skrev:Paralellen flaskevannet har mot HiFi (og livet forøvrig) er at hvis man begynner å se dypt på ting, riktig, riktig dypt på ting, da ser du tvers igjennom tingen og enhver illusjon man har skapt seg i sitt sinn om denne tingen. Tilbake står da den nakne sannhet, og da har ikke illusjonene våre lengre en sjanse. Du ser tingen for hva den er.
Men vi ønsker gjerne ikke å avkle alle illusjonene våre.
Ikke bare drivverket. Nesten all innmaten i spilleren.Sonny skrev:Larkus!
Jeg visste at det var påstander (uten å ha undersøkt det videre), om at det satt et billig drivverk i spilleren. Der må del vel sies at er ikke det stort sett tilfellet med det meste av CD spillere? Det er vel kun et visst antall fabrikker som produserer drivverk? Hvorvidt disse blir moddet i noen sammenhenger vet jeg ingenting om.
Om det er riktig vet jeg ikke, men jeg har den oppfatningen av at drivverk er drivverk - DAC'en er noe annet. At det er DAC'en som skiller de ulike spillerne.
S
Er nettopp en av grunnene jeg vurderer å kjøpe en av tanksene til Sony fra 92-97 til Redbook. 707ES, 777ES, XA7ES osv... Det er ingeniørkunst det Ingen snarveier der.Espen R skrev:Ikke bare drivverket. Nesten all innmaten i spilleren.Sonny skrev:Larkus!
Jeg visste at det var påstander (uten å ha undersøkt det videre), om at det satt et billig drivverk i spilleren. Der må del vel sies at er ikke det stort sett tilfellet med det meste av CD spillere? Det er vel kun et visst antall fabrikker som produserer drivverk? Hvorvidt disse blir moddet i noen sammenhenger vet jeg ingenting om.
Om det er riktig vet jeg ikke, men jeg har den oppfatningen av at drivverk er drivverk - DAC'en er noe annet. At det er DAC'en som skiller de ulike spillerne.
S
På samme måte som high-end merket Lexicon (et av merkene i Harman konsernet) kjøpte Oppo spiller til 5000, pakket innmaten i nytt kabinett og økte prisen med noen hundre prosent.
Mange produsenter av spillere lager både drivverk, designer kretskort og kabinett selv, som Sony, Philips, Teac, Yamaha m.flere.
Kjøpte meg en ny SACD/CD spiller, en Yamaha CD-S1000. Her har Yamaha designet alt selv, inkludert et nytt drivverk som er utrolig smooth, også med separate lasere for CD og SACD. Denne spilleren har imponert meg, også sammenlignet med min gjennommodifiserte Sony spiller. Yamahaen går dypere, har en voldsom autoritet i bassen, samt at macrodynamikken er klart bedre enn Sonyen. Også størrelsen på lydbildet (når innspillingsmaterialet er av slik kvalitet) imponerer meg. Men den er ikke så raffinert og sofistikert i lyden fra mellomtone og oppover, som min modda Sony.digiman skrev:Er nettopp en av grunnene jeg vurderer å kjøpe en av tanksene til Sony fra 92-97 til Redbook. 707ES, 777ES, XA7ES osv... Det er ingeniørkunst det Ingen snarveier der.Espen R skrev:Ikke bare drivverket. Nesten all innmaten i spilleren.Sonny skrev:Larkus!
S
På samme måte som high-end merket Lexicon (et av merkene i Harman konsernet) kjøpte Oppo spiller til 5000, pakket innmaten i nytt kabinett og økte prisen med noen hundre prosent.
Mange produsenter av spillere lager både drivverk, designer kretskort og kabinett selv, som Sony, Philips, Teac, Yamaha m.flere.
Tja, det spørs jo hvor mye man kan om dette?vredensgnag skrev:Innmattråden er et fint tiltak, og gir en god indikasjon om hvilke produsenter som tar sine kunder (og musikk) alvorlig, og hvilke som holder på med noe annet.
Meget meget fornuftig. Viny låter jo uansett bedre, så disse CD-spillerne er bare tull å dille med ;D ;DSonny skrev:Jeg tror jeg vil slite med å høre på CD i kveld. Det må nok bli vinylsnurra og pils - flere pils. Drukket av kunstnersignert håndblåst ølglass - fint skal det være - fordi jeg fortjener det. ;D
VEL... etter mange nok ØL så er CD-plater å foretrekke foran LP spiller og plater.digiman skrev:Meget meget fornuftig. Viny låter jo uansett bedre, så disse CD-spillerne er bare tull å dille med ;D ;DSonny skrev:Jeg tror jeg vil slite med å høre på CD i kveld. Det må nok bli vinylsnurra og pils - flere pils. Drukket av kunstnersignert håndblåst ølglass - fint skal det være - fordi jeg fortjener det. ;D
God helg!
1 - Det er nok bare at fjøsmekket har for mye nivå i toppen og mangler bass, låter fort "raffinert" daEspen R skrev:Kjøpte meg en ny SACD/CD spiller, en Yamaha CD-S1000. Her har Yamaha designet alt selv, inkludert et nytt drivverk som er utrolig smooth, også med separate lasere for CD og SACD. Denne spilleren har imponert meg, også sammenlignet med min gjennommodifiserte Sony spiller. Yamahaen går dypere, har en voldsom autoritet i bassen, samt at macrodynamikken er klart bedre enn Sonyen. Også størrelsen på lydbildet (når innspillingsmaterialet er av slik kvalitet) imponerer meg. Men den er 1 ikke så raffinert og sofistikert i lyden fra mellomtone og oppover, som min modda Sony.
Og jeg har aldri hørt en spiller som så 2 distinkt og tydelig skiller DSD lyden fra red-book, som Yamahaen.
Det som imponerer meg mest med Yamahaen er den svært gode intertransiente stillheta. Jeg snakker om 3 frævær av en type støy som du ikke vet er borte, før den er borte. At det er "beksvart" mellom hver tone, for å si det sånn. Av den grunn er jeg skeptisk til dyre spillere fra f.eks Teac/Esoteric som har mange digitale inn/utganger, samt oppsampler og nedsampler i alle mulige varianter. Dette er potensielle støykilder. Og enhver støykilde i digital sammenheng reduserer den faktiske oppløsninga i lyden.
Jeg gleder meg til Yamahaen får nytt analogt utgangstrinn, samt Terra Firma bit-clock.
Uff da...at du skal være så direkte og avslørende.. :-\, kan du ikke pakke budskapet ditt inn i en rosenrød, glanset innpakning? ;DRoDa skrev:1 - Det er nok bare at fjøsmekket har for mye nivå i toppen og mangler bass, låter fort "raffinert" daEspen R skrev:Kjøpte meg en ny SACD/CD spiller, en Yamaha CD-S1000. Her har Yamaha designet alt selv, inkludert et nytt drivverk som er utrolig smooth, også med separate lasere for CD og SACD. Denne spilleren har imponert meg, også sammenlignet med min gjennommodifiserte Sony spiller. Yamahaen går dypere, har en voldsom autoritet i bassen, samt at macrodynamikken er klart bedre enn Sonyen. Også størrelsen på lydbildet (når innspillingsmaterialet er av slik kvalitet) imponerer meg. Men den er 1 ikke så raffinert og sofistikert i lyden fra mellomtone og oppover, som min modda Sony.
Og jeg har aldri hørt en spiller som så 2 distinkt og tydelig skiller DSD lyden fra red-book, som Yamahaen.
Det som imponerer meg mest med Yamahaen er den svært gode intertransiente stillheta. Jeg snakker om 3 frævær av en type støy som du ikke vet er borte, før den er borte. At det er "beksvart" mellom hver tone, for å si det sånn. Av den grunn er jeg skeptisk til dyre spillere fra f.eks Teac/Esoteric som har mange digitale inn/utganger, samt oppsampler og nedsampler i alle mulige varianter. Dette er potensielle støykilder. Og enhver støykilde i digital sammenheng reduserer den faktiske oppløsninga i lyden.
Jeg gleder meg til Yamahaen får nytt analogt utgangstrinn, samt Terra Firma bit-clock.
2 - Det er nok bare at den låter dårlig på Redbook, sikkert gjort med vilje for å forsøke krampaktig å holde liv i det utdøende DSDformatet
3 - Nettopp. Det er nok bare at fjøsmekket ditt har fjernet masse "unødvendige" komponenter som faktisk har en funksjon å filtrere vekk digitalstøy, og da slipper støyen gjennom til høyttalerne og lager "raffinement"
Synd du skal fjøsmekke denne nye spilleren din også, du får nyte den så lenge det varer.
;D ;D ;D R
Jeg påstår at det ikke er forskjell på SIGNALET inntil det når DAC og ev. etterbehandles i komponenten, før det sendes til analoge utganger.lars_erik skrev:Mulig jeg har misforstått totalt her, noe som er meget mulig ;D
Men; en del av dere påstår at det IKKE er HØRBARE forskjeller på CD-spillere? Uansett pris?
Spent på svar her...
Kan bli et helvetes bråk ;D
Har erfart det samme når jeg hørt oppsett med NN spilleren. Årsaken tror jeg enkelt og greit er at selv en billig kilde ikke gjør skam på seg i et bra anlegg. En CD spiller/DAC er sjelden så dårlig at den er direkte ødeleggende for musikknytelsen. Det er gjerne først når man AB sammenligner med noe bedre, man virkelig hører forskjell.larkus skrev:Jeg har hørt NN sammen med NN forsterkere og Avalon høyttalere hos Roald Mikkelsen i Bergen. Det låt definitivt ikke dårlig, heller tvertimot. Men det beviser jo ikke så mye annet enn at billig elektronikk kan låte flott. Og dette var etter at omstendighetene rundt NN ble kjent ;D
mvh
larkus
Det flaueste må vel være å uvitende ha lyttet til en DVD-spiller til rundt 1500.- kroner, og deretter kategorisk ha fastslått at lyden er på absolutt high-end nivå. Slik går det når det blindtestes på innmat. Jeg tviler på at samme anmeldere sier noe som helst om en komponent uten å titte under topplokket først etter denne episoden ;DRoDa skrev:Det store tankekorset her er selve NN-spilleren og inntrykkene av den før og etter åpenbaringen.
INGEN sa noe negativt om denne spilleren før åpningen, for pokker, flere skrev jo om den som fantastisk bra.
At folk kommer etterpå og forteller om hvor lett det er å høre at den er dårlig er direkte flaut.
Espen R skrev:Uff da...at du skal være så direkte og avslørende.. :-\, kan du ikke pakke budskapet ditt inn i en rosenrød, glanset innpakning? ;D
Forresten, hvordan går det med Noise Harvesterne dine? Du har vel sikker en 10-12 stykker plugget inn i stikkontaktene nå? ;D ;D ;D