Jeg - en idiot!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.696
    Torget vurderinger
    1
    DIY_dude skrev:
    Det er ikke noe nytt at en høy prislapp ikke er noen garanti for at du kjøper et bra produkt.
    Det har du rett i, men i dette tilfelle dreiere deg seg om at et høyt priset produkt ikke er et dyrt produkt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Eller et produkt som er høyt priset men ikke høyt påkostet. En lovlig men i de flestes øyne høyst uetisk prisfastsetting sikkert.
    Jeg har ikke noe problem med å akseptere at det er mening med dyre cdp'er så lenge de leverer hva de lover teknisk og ytelsesmessig (og de seriøse leverandørenes bud gjør heldigvis det). Men dersom de som i dette tilfellet er nærmest skreddersydd for å villede og lure folk, ie keiserens nye klær, så er det trist også for de som lever av å levere topp kvalitet i prisklassen;- noen kan ledes til å tro at det er gjengs for mange av konkurrentene også.

Cambridgene er ikke skrapmetall, men gode til prisen imo. Har en 640 selv (eller egentlig brors), og den er god den. Men jeg må bare si at vi overhodet ikke har noen problem med å høre dens begrensninger selv mot en ikke-så-mye-dyrere Naim CD5i f.eks. Det sier masse om hvor mye man får for 55k hos NN.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Gjort er gjort.Ikke mer å bry seg om og en erfaring rikere,som du tok på en god måte vil jeg si.

Det er nok flere som har gått i den fella regner jeg med,på et eller annet vis.

Respekt til deg for din historie,Sonny.Tror ikke det gjorde vondt noe verre av den grunn.Spilleren er jo såppas kjent her på sentralen.

Sikkert ikke den letteste å få solgt til en rettferdig pris for din del om det er ønskelig,men om du evner/ønsker så kan du jo bruke den til noe nytt også etter hvert.
    Chassiet til spilleren din er jo meget pent vil jeg si.
    kanskje du kunne puttet noe annet oppi,eller gjøre den om til et godt dempet drivverk og kjøpe en god dac til,så er det ikke så ugreit kjøp likevel?
    Det finnes også mange gode komplette Dac-Kits å få kjøpt som du sikkert kunne prøvd ut istedet for det som står i fra før.Det kan jo også være en løsning.Lage en spiller selv av den.Det er jo masse plass oppi den og du kan dempe den godt og gjøre mye bra der,om du vil.Det gir mye eierglede å skape selv i allefall.

Et tips. :)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    96
    Sonny skrev:
    Hvorfor i helvete spilte du ikke vinyl istedet??

...og så kan du prøve å selge NN for 27k nå....?
    Jeg må nok leve med NN så lenge som det fortsatt er noen i live her på HFS som husker NN. ;D

Jeg kan forsikre deg RoDa at det kommer ikke no' nytt og dyrt inn her med det første. Kommer til å legge alle "surt ervervede" på musikk.

S
    Tøft åpningsinnlegg. Du kan jo dra mye positivt ut av dette, f.eks. det at du nå kan konsentrere deg om komponenter og omgivelser som ikke bare
    har marginalt å si for lyden. Det er maaange år siden jeg oppdaget at digitale kilder er det som har minst å si for sluttresultatet ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.658
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Polkagris skrev:
    Sonny skrev:
    Hvorfor i helvete spilte du ikke vinyl istedet??

...og så kan du prøve å selge NN for 27k nå....?
    Jeg må nok leve med NN så lenge som det fortsatt er noen i live her på HFS som husker NN. ;D

Jeg kan forsikre deg RoDa at det kommer ikke no' nytt og dyrt inn her med det første. Kommer til å legge alle "surt ervervede" på musikk.

S
    Tøft åpningsinnlegg. Du kan jo dra mye positivt ut av dette, f.eks. det at du nå kan konsentrere deg om komponenter og omgivelser som ikke bare
    har marginalt å si for lyden. Det er maaange år siden jeg oppdaget at digitale kilder er det som har minst å si for sluttresultatet ;)
    Nå skal jeg være forsiktig, men det første jeg tenkte på, var "Du skal høre mye"!

L

larkus

Gjest
    Et interessant spørsmål er om den godeste Sonny hadde kommet til samme konklusjon/innrømmelse dersom han ikke kjente til omstendighetene omkring NN på forhånd. Det får hverken han eller resten av oss noensinne svar på :)

mvh
    larkus

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Larkus og andre - jeg har lenge visst om grisebanken NN fikk, men jeg har ikke brydd meg noe om det. Jeg ville jo gjerne at NN skulle være anderledes en CM spilleren.
    Når jeg satt og testet i går forøkte jeg å være virkelig objektiv, lyttet etter små detaljer, om det var anderledes eller manglet på en av spillerne.
    Det kan være at bassen var marginalt noe tynnere på CM, men dette blir så marginalt at det blir mer synsing enn fakta.

Jeg fikk skikkelig lyst til å åpne NN i løpet av helgen og ta noen bilder av hvordan den ser ut. Nå var det kun lyden jeg testet, men uten tvil drivverket på CM'en er betydelig mer "rølpete". Skuffen rakler ut og at CD'en går rundt høres godt. Skal legge ut bilder i lpet av helgen.

S

Edit: rør DAC det er noe jeg virkelig skal vurdere.

L

larkus

Gjest
    Jeg har hørt NN sammen med NN forsterkere og Avalon høyttalere hos Roald Mikkelsen i Bergen. Det låt definitivt ikke dårlig, heller tvertimot. Men det beviser jo ikke så mye annet enn at billig elektronikk kan låte flott. Og dette var etter at omstendighetene rundt NN ble kjent ;D

mvh
    larkus

V

vredensgnag

Gjest
    Der det er stor forskjell på pick-ups, og det å bytte matte på platespilleren kan ha stor innvirkning på gjengivelsen, og valg av tonearm enda større, for ikke å si stødigheten i underlaget - så er forskjellene i digital playback minimale og i mange tilfeller ikke-eksisterende, men absolutt innbillbare.
    I de tilfeller hvor vi opplever forskjeller så skyldes det behandlingen av signalet i betydelig større grad enn valg av digital avspiller. Det ligger i formatet.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.396
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Valentino skrev:
    Det er selvfølgelig fullstendig forkastelig å ikke høre forskjell på alt.
    Hvorfor det? (jada, jeg så ironien). Hvorfor skal* man komme til samme resultat med 377 forskjellige komponenter i kretser som kan minne om hverandre. Rødvin smaker likt?
    Ironi til side: Man skal ikke det. I min lille verden er ute på landet er det så enkelt som at enhver hifikomponent er en sort boks (blackbox) som kan låte likt eller ulikt den det sammenliknes med. Jeg har hørt mer ulikt enn likt. :)

Den lydlige likheten mellom NN og en Cambridge DVD-spiller er overbevisende presentert hos OAS. Jeg er ikke overrasket over Sonnys funn, men vet jo heller ikke om han hadde lest den artikkelen, eller andre skriverier om NN før han gjorde sammenlikningen.

*Min uthevning.

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Valentino!
    Testen jeg gjorde var helt impulsiv uten å ha lest noe som helst om noen av spillerne. (Selvfølgelig kjente jeg til grisebanken av NN). Utgangspunktet var jo at jeg ønsket at NN skulle grisebanke Cambridgen. Så ble det ikke i mine ører.

S

L

larkus

Gjest
    I tilfellet NN blir det riv ruskende galt uansett hvordan spilleren låter, Låter den dårlig, så blir det galt p.g.a. prisen.
    Konkurrererer den ut det meste i samme prisklasse, så blir det like galt i og med at innmaten består av en DVD-spiller til 1500 kroner. Etter det jeg husker komkurrerte den med de beste helt til en nysjerrigper lettet på panseret for inspisere inventaret ;D

mvh
    larkus

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.255
    Kanskje HiFi-freaker er like mye idioter som dem som kjøpes dette produktet og betaler 60 kroner literen for denne "eksklusive" vannopplevelsen? En liten touch av glamour og storhet?

Standard vare i eksklusiv innpakning?

Verdensstjerner drikker eksklusivt Voss-vann, men vannet er ikke mer eksklusivt enn at det er formidlet av et kommunalt vannverk på Sørlandet.
    Men i TV 2-dokumentar «En dråpe luksus?» kommer det fram at det Voss selger som noe av det reneste vannet på planeten, i virkeligheten er vann pumpet opp fra en grunnvannsbrønn og formidlet via det kommunale vannverket i Iveland kommune.

– Det er korrekt at også de kommunale abonnentene i området får det samme vannet som vi tapper på flasker. Det er i utgangspunktet en samarbeidsavtale med Iveland kommune som gjør at vannet kommer fra samme kilde, sier styreleder Rune Fløgstad i Voss of Norway.

– Er det da et kildevann?

– Det er et kildevann i henhold til den merkingen vi har på våre flasker, sier Fløgstad.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/eksklusivt-flaskevann-er-kommunalt-vann-3303436.html

S

Stereo_Mono

Gjest
    Fullstendig avsporing, men siden du nevner Voss vannet, tror jeg toget har kjørt for de. Det står flere paller av disse på salg til Farris pris hos Ultra på Bryn i Oslo om dagen.

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    vg!
    Med hånden på hjertet, jeg har aldri lest denne testen før nå. Egentlig så synes jeg at jeg var veldig flink. Det er jo akkurat det som står i testen jeg også opplevde. Det kunne være noe mer bass på NN, uten at den var bedre.

Jeg vurderte faktisk en blindtest med hjelp av kona, men til mer jeg hørte til mer overbevist ble jeg på at jeg ikke ville klare å skille dem.

S

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.255
    digiman skrev:
    Fullstendig avsporing, men siden du nevner Voss vannet, tror jeg toget har kjørt for de. Det står flere paller av disse på salg til Farris pris hos Ultra på Bryn i Oslo om dagen.
    Ja, de har endret strategi. De fant ut at markedet var for lite for eksklusive 5-stjerners hoteller og fancy utelivssteder i Hollywood. (De ble sinte da Deli De Luca begynte å importere det norske flaskevannet fra USA og til de norske kioskene, image-nedbyggende...) Derfor har de nå senket prisen og selger det sikkert snart på Europris også.

Paralellen flaskevannet har mot HiFi (og livet forøvrig) er at hvis man begynner å se dypt på ting, riktig, riktig dypt på ting, da ser du tvers igjennom tingen og enhver illusjon man har skapt seg i sitt sinn om denne tingen. Tilbake står da den nakne sannhet, og da har ikke illusjonene våre lengre en sjanse. Du ser tingen for hva den er.
    Men vi ønsker gjerne ikke å avkle alle illusjonene våre. ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Får i ulveklær...

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Larkus!
    Jeg visste at det var påstander (uten å ha undersøkt det videre), om at det satt et billig drivverk i spilleren. Der må del vel sies at er ikke det stort sett tilfellet med det meste av CD spillere? Det er vel kun et visst antall fabrikker som produserer drivverk? Hvorvidt disse blir moddet i noen sammenhenger vet jeg ingenting om.
    Om det er riktig vet jeg ikke, men jeg har den oppfatningen av at drivverk er drivverk - DAC'en er noe annet. At det er DAC'en som skiller de ulike spillerne.

S

N

nb

Gjest
    Espen R skrev:
    Paralellen flaskevannet har mot HiFi (og livet forøvrig) er at hvis man begynner å se dypt på ting, riktig, riktig dypt på ting, da ser du tvers igjennom tingen og enhver illusjon man har skapt seg i sitt sinn om denne tingen. Tilbake står da den nakne sannhet, og da har ikke illusjonene våre lengre en sjanse. Du ser tingen for hva den er.
    Men vi ønsker gjerne ikke å avkle alle illusjonene våre. ;)
    I tilfellet HiFi holder det ofte med et halvt øye i halvsøvne i tung bakrus etter en særdeles fuktig kveld på byen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.255
    Sonny skrev:
    Larkus!
    Jeg visste at det var påstander (uten å ha undersøkt det videre), om at det satt et billig drivverk i spilleren. Der må del vel sies at er ikke det stort sett tilfellet med det meste av CD spillere? Det er vel kun et visst antall fabrikker som produserer drivverk? Hvorvidt disse blir moddet i noen sammenhenger vet jeg ingenting om.
    Om det er riktig vet jeg ikke, men jeg har den oppfatningen av at drivverk er drivverk - DAC'en er noe annet. At det er DAC'en som skiller de ulike spillerne.

S
    Ikke bare drivverket. Nesten all innmaten i spilleren.
    På samme måte som high-end merket Lexicon (et av merkene i Harman konsernet) kjøpte Oppo spiller til 5000, pakket innmaten i nytt kabinett og økte prisen med noen hundre prosent.

Mange produsenter av spillere designer både drivverk, kretskort og kabinett selv, som Sony, Philips, Teac, Yamaha m.flere.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Espen R skrev:
    Sonny skrev:
    Larkus!

S
    På samme måte som high-end merket Lexicon (et av merkene i Harman konsernet) kjøpte Oppo spiller til 5000, pakket innmaten i nytt kabinett og økte prisen med noen hundre prosent.

Mange produsenter av spillere lager både drivverk, designer kretskort og kabinett selv, som Sony, Philips, Teac, Yamaha m.flere.
    Er nettopp en av grunnene jeg vurderer å kjøpe en av tanksene til Sony fra 92-97 til Redbook. 707ES, 777ES, XA7ES osv... Det er ingeniørkunst det ;) Ingen snarveier der.

V

vredensgnag

Gjest
    Når det gjelder NN (liker navnet), så var vel innmaten knapt nok verdt å selges som DVD-spiller til 1500.
    OEM-produsenten jeg var i kontakt med i Hong Kong mente han kunne levere tusen slike innmater til HK$ 16/stk, om jeg husker rett.

Poenget med et forum som HFS må da være å hjelpe hverandre til å styre rett når vi handler?
    Innmattråden er et fint tiltak, og gir en god indikasjon om hvilke produsenter som tar sine kunder (og musikk) alvorlig, og hvilke som holder på med noe annet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.255
    digiman skrev:
    Espen R skrev:
    Sonny skrev:
    Larkus!

S

Mange produsenter av spillere lager både drivverk, designer kretskort og kabinett selv, som Sony, Philips, Teac, Yamaha m.flere.
    Er nettopp en av grunnene jeg vurderer å kjøpe en av tanksene til Sony fra 92-97 til Redbook. 707ES, 777ES, XA7ES osv... Det er ingeniørkunst det ;) Ingen snarveier der.
    Kjøpte meg en ny SACD/CD spiller, en Yamaha CD-S1000. Her har Yamaha designet alt selv, inkludert et nytt drivverk som er utrolig smooth, også med separate lasere for CD og SACD. Denne spilleren har imponert meg, også sammenlignet med min gjennommodifiserte Sony spiller. Yamahaen går dypere, har en voldsom autoritet i bassen, samt at macrodynamikken er klart bedre enn Sonyen. Også størrelsen på lydbildet (når innspillingsmaterialet er av slik kvalitet) imponerer meg. Men den er ikke så raffinert og sofistikert i lyden fra mellomtone og oppover, som min modda Sony.
    Og jeg har aldri hørt en spiller som så distinkt og tydelig skiller DSD lyden fra red-book, som Yamahaen.

Det som imponerer meg mest med Yamahaen er den svært gode intertransiente stillheta. Jeg snakker om frævær av en type støy som du ikke vet er borte, før den er borte. At det er "beksvart" mellom hver tone, for å si det sånn. Av den grunn er jeg skeptisk til dyre spillere fra f.eks Teac/Esoteric som har mange digitale inn/utganger, samt oppsampler og nedsampler i alle mulige varianter. Dette er potensielle støykilder. Og enhver støykilde i digital sammenheng reduserer den faktiske oppløsninga i lyden.

Jeg gleder meg til Yamahaen får nytt analogt utgangstrinn, samt Terra Firma bit-clock.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    309
    Moro å lese dette, all respekt til Sonny som deler dette med oss.
    Ser at du har kjøpt en BlueRay spiller , har du prøvd å teste/sammenligne denne mot de andre?
    Har du en extern DAC så prøv BD-spilleren som drivverk.
    Fikk selv bakoversveis etter å ha testet dette i eget system.
    Når det gjelder disse spillerne fra sony med " kjempedrivverk" så har jeg også blitt råimponert av slike.
    Mvh Jan I

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg vil slite med å høre på CD i kveld. Det må nok bli vinylsnurra og pils - flere pils. :) Drukket av kunstnersignert håndblåst ølglass - fint skal det være - fordi jeg fortjener det. ;D

S

Edit: Jan_I. Blu-Ray'en er parkert godt innpakket i stueracket med veldig korte ledninger. Vet ikke om jeg har mot til å lee på dette allerede nå. Dessuten er det kona sitt domene. Jeg kan fort få en klask over fingerne om jeg begynner å klå (på low faien mener jeg). ;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.762
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    en flokk idioter?

vredensgnag skrev:
    Innmattråden er et fint tiltak, og gir en god indikasjon om hvilke produsenter som tar sine kunder (og musikk) alvorlig, og hvilke som holder på med noe annet.
    Tja, det spørs jo hvor mye man kan om dette?
    ML 383 kontra AN P4 inni? ::)
    Jeg kan ikke vurdere hva som er best av de to på innmatbilder alene, kan du..?

Det store tankekorset her er selve NN-spilleren og inntrykkene av den før og etter åpenbaringen.
    INGEN sa noe negativt om denne spilleren før åpningen, for pokker, flere skrev jo om den som fantastisk bra.

At folk kommer etterpå og forteller om hvor lett det er å høre at den er dårlig er direkte flaut.
    I etterpåklokskapens blendende skinn er det lett å kaste flaskevann fra Voss over høyre skulder og fortelle om hva man kan se rett gjennom. ;D ;D :D

Jeg har selv finjustert sub-en mens den var avslått og foretrukket innebygget dac til ca 10k foran ekstern gromsak til 45k.... :-X :-[ *
    Kanskje vi snart skal begynne å høre på hva ørene forteller oss...? ::)
    Ikke bare forklare alt med at det trenger 1000 timer innspilling for å løsne eller at grunnen til at det låter dritt med den nye komponenten alltid er at den viser oss hvor drita dårlig resten av anlegget egentlig er...?

Synes at Sonny skulle prøve samme øvelsen med en annen (bedre?) spiller og bind for aua. ;)

Mvh
    Rolf the Revelator

* - Jeg forsto til slutt at noe var muffens da jeg skrudde volumet drastisk opp på sub-en uten at noe skjedde med lyden... og jeg kan være med på at den dyrere DACen gjorde noen ting bedre enn den billige, men i det oppsettet var den billigste best. Vi fortsatte med litt blindswitching og klarte da å feste oss ved egenskaper ved de forskjellige som gjorde det greit å identifisere dem.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Sonny skrev:
    Jeg tror jeg vil slite med å høre på CD i kveld. Det må nok bli vinylsnurra og pils - flere pils. :) Drukket av kunstnersignert håndblåst ølglass - fint skal det være - fordi jeg fortjener det. ;D
    Meget meget fornuftig. Viny låter jo uansett bedre, så disse CD-spillerne er bare tull å dille med ;D ;D

God helg!

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    309
    digiman skrev:
    Sonny skrev:
    Meget meget fornuftig. Viny låter jo uansett bedre, så disse CD-spillerne er bare tull å dille med ;D ;D

God helg!
    VEL... etter mange nok ØL så er CD-plater å foretrekke foran LP spiller og plater.
    LPer og i sær pickup nåler er veldig skjøre i fy_ _ a ;) ÆHH.. når en har fått for mange innabords. ( og JA ,det er etter egen dyrekjøpte erfaring )

Forresten Sonny: bare få kjerringa ut av huset noen timer og test BD-spilleren.
    Mvh Jan I

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.762
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Espen R skrev:
    Kjøpte meg en ny SACD/CD spiller, en Yamaha CD-S1000. Her har Yamaha designet alt selv, inkludert et nytt drivverk som er utrolig smooth, også med separate lasere for CD og SACD. Denne spilleren har imponert meg, også sammenlignet med min gjennommodifiserte Sony spiller. Yamahaen går dypere, har en voldsom autoritet i bassen, samt at macrodynamikken er klart bedre enn Sonyen. Også størrelsen på lydbildet (når innspillingsmaterialet er av slik kvalitet) imponerer meg. Men den er 1 ikke så raffinert og sofistikert i lyden fra mellomtone og oppover, som min modda Sony.
    Og jeg har aldri hørt en spiller som så 2 distinkt og tydelig skiller DSD lyden fra red-book, som Yamahaen.

Det som imponerer meg mest med Yamahaen er den svært gode intertransiente stillheta. Jeg snakker om 3 frævær av en type støy som du ikke vet er borte, før den er borte. At det er "beksvart" mellom hver tone, for å si det sånn. Av den grunn er jeg skeptisk til dyre spillere fra f.eks Teac/Esoteric som har mange digitale inn/utganger, samt oppsampler og nedsampler i alle mulige varianter. Dette er potensielle støykilder. Og enhver støykilde i digital sammenheng reduserer den faktiske oppløsninga i lyden.

Jeg gleder meg til Yamahaen får nytt analogt utgangstrinn, samt Terra Firma bit-clock.
    1 - Det er nok bare at fjøsmekket har for mye nivå i toppen og mangler bass, låter fort "raffinert" da ;)

2 - Det er nok bare at den låter dårlig på Redbook, sikkert gjort med vilje for å forsøke krampaktig å holde liv i det utdøende DSDformatet ;)

3 - Nettopp. Det er nok bare at fjøsmekket ditt har fjernet masse "unødvendige" komponenter som faktisk har en funksjon å filtrere vekk digitalstøy, og da slipper støyen gjennom til høyttalerne og lager "raffinement" ;)

Synd du skal fjøsmekke denne nye spilleren din også, du får nyte den så lenge det varer.

;D ;D ;D R

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Når noen roper "Edge CD!" på hfs så spretter alle opp på kjepphestene sine igjen. ;D

og jeg som trodde CD-spilleren var utdøene...

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    BT - who let the cat out of the bag? ;D

Vel vel, med ølbrillene på så låter det "same shit" alt sammen. Det er det som er så herlig.

S

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.255
    RoDa skrev:
    Espen R skrev:
    Kjøpte meg en ny SACD/CD spiller, en Yamaha CD-S1000. Her har Yamaha designet alt selv, inkludert et nytt drivverk som er utrolig smooth, også med separate lasere for CD og SACD. Denne spilleren har imponert meg, også sammenlignet med min gjennommodifiserte Sony spiller. Yamahaen går dypere, har en voldsom autoritet i bassen, samt at macrodynamikken er klart bedre enn Sonyen. Også størrelsen på lydbildet (når innspillingsmaterialet er av slik kvalitet) imponerer meg. Men den er 1 ikke så raffinert og sofistikert i lyden fra mellomtone og oppover, som min modda Sony.
    Og jeg har aldri hørt en spiller som så 2 distinkt og tydelig skiller DSD lyden fra red-book, som Yamahaen.

Det som imponerer meg mest med Yamahaen er den svært gode intertransiente stillheta. Jeg snakker om 3 frævær av en type støy som du ikke vet er borte, før den er borte. At det er "beksvart" mellom hver tone, for å si det sånn. Av den grunn er jeg skeptisk til dyre spillere fra f.eks Teac/Esoteric som har mange digitale inn/utganger, samt oppsampler og nedsampler i alle mulige varianter. Dette er potensielle støykilder. Og enhver støykilde i digital sammenheng reduserer den faktiske oppløsninga i lyden.

1 - Det er nok bare at fjøsmekket har for mye nivå i toppen og mangler bass, låter fort "raffinert" da ;)

2 - Det er nok bare at den låter dårlig på Redbook, sikkert gjort med vilje for å forsøke krampaktig å holde liv i det utdøende DSDformatet ;)

3 - Nettopp. Det er nok bare at fjøsmekket ditt har fjernet masse "unødvendige" komponenter som faktisk har en funksjon å filtrere vekk digitalstøy, og da slipper støyen gjennom til høyttalerne og lager "raffinement" ;)

Synd du skal fjøsmekke denne nye spilleren din også, du får nyte den så lenge det varer.

;D ;D ;D R
    Uff da...at du skal være så direkte og avslørende.. :-\, kan du ikke pakke budskapet ditt inn i en rosenrød, glanset innpakning? ;D

Forresten, hvordan går det med Noise Harvesterne dine? Du har vel sikker en 10-12 stykker plugget inn i stikkontaktene nå? ;D ;D ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.658
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mulig jeg har misforstått totalt her, noe som er meget mulig ;D
    Men; en del av dere påstår at det IKKE er HØRBARE forskjeller på CD-spillere? Uansett pris?
    Spent på svar her...
    Kan bli et helvetes bråk ;D

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    Mulig jeg har misforstått totalt her, noe som er meget mulig ;D
    Men; en del av dere påstår at det IKKE er HØRBARE forskjeller på CD-spillere? Uansett pris?
    Spent på svar her...
    Kan bli et helvetes bråk ;D
    Jeg påstår at det ikke er forskjell på SIGNALET inntil det når DAC og ev. etterbehandles i komponenten, før det sendes til analoge utganger.

Blir litt som Amarra i førsteversjon, som var veldig populært en stund, inntil det ble klart at de hadde lagt inn festkul. Naturligvis var det forskjell på Amarra og QuickTime. Men du kunne enkelt lagt inn den samme festkulen på QuickTime, om ønskelig.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    larkus skrev:
    Jeg har hørt NN sammen med NN forsterkere og Avalon høyttalere hos Roald Mikkelsen i Bergen. Det låt definitivt ikke dårlig, heller tvertimot. Men det beviser jo ikke så mye annet enn at billig elektronikk kan låte flott. Og dette var etter at omstendighetene rundt NN ble kjent ;D

mvh
    larkus
    Har erfart det samme når jeg hørt oppsett med NN spilleren. Årsaken tror jeg enkelt og greit er at selv en billig kilde ikke gjør skam på seg i et bra anlegg. En CD spiller/DAC er sjelden så dårlig at den er direkte ødeleggende for musikknytelsen. Det er gjerne først når man AB sammenligner med noe bedre, man virkelig hører forskjell.

Så vil jeg også si at en bedre kilde (sånn kvalitativt sett) ikke alltid fører til bedre lyd totalt sett. Noen ganger kan det gå motsatt vei fordi kilden blir avslørende på annet i anlegget.

Sonny:
    Prøv og nivåmatche volumet så godt du kan når du sammenligner. Det er veldig mye å si.

Ellers kan du glede deg over at du kan få tak DAC i dag til en veldig hyggelig pris som holder særdeles høyt nivå. Denne f.eks:
    http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=37&testid=2577

Her med fjernkontroll:
    http://www.mamut.net/controls/shop/...25&subgid=73&wwwalias=goldenagemusic&pid=2146

L

larkus

Gjest
    en flokk idioter?

RoDa skrev:
    Det store tankekorset her er selve NN-spilleren og inntrykkene av den før og etter åpenbaringen.
    INGEN sa noe negativt om denne spilleren før åpningen, for pokker, flere skrev jo om den som fantastisk bra.

At folk kommer etterpå og forteller om hvor lett det er å høre at den er dårlig er direkte flaut.
    Det flaueste må vel være å uvitende ha lyttet til en DVD-spiller til rundt 1500.- kroner, og deretter kategorisk ha fastslått at lyden er på absolutt high-end nivå. Slik går det når det blindtestes på innmat. Jeg tviler på at samme anmeldere sier noe som helst om en komponent uten å titte under topplokket først etter denne episoden ;D

mvh
    larkus

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.762
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Espen R skrev:
    Uff da...at du skal være så direkte og avslørende.. :-\, kan du ikke pakke budskapet ditt inn i en rosenrød, glanset innpakning? ;D

Forresten, hvordan går det med Noise Harvesterne dine? Du har vel sikker en 10-12 stykker plugget inn i stikkontaktene nå? ;D ;D ;D

;D ;D

Har en Harvester i veggen fortsatt. Må ha det, bare må ha det. ;D :-X

R

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Min erfaring er at en rimelig CD-spiller kan neppe ødelegge et ellers godt oppsett. Men forskjeller er det naturligvis.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn