Jeg - en idiot!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Haha, nå begynner diskusjonen å ta seg opp :D

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    lars_erik skrev:
    Da har jeg "lært" at mitt esoteric-drivverk ikke er noe bedre enn et til 17,50,-

Ja,ja..... ::)

Og de som hevder slikt, har selvsagt erfaringsbakgrunnen i orden, for vi snakker vel ikke om ting vi ikke har greie på, gjør vi vel...?

Hr Lyngdorf er nok også svært uenig at drivverket ikke har betydning for lyden, men han kan vel ikke så mye om elektroniske komponenter som guruene her....... 8)

L

larkus

Gjest
    Anonym skrev:
    lars_erik skrev:
    BT skrev:
    lars_erik skrev:
    dCS Puccini selges for 17,50,-!
    17 kroner og femti øre? Hvor?
    Spiller jo ikke noe bedre enn enn en Sony eller Cambridge, har jeg blitt opplyst...

Du har vel bare blitt opplyst at drivverket gir ut akkurat de samme dataene som en Sony eller Cambridge.....
    Såvidt jeg vet, sitter det en DAC og et analogtrinn av hinsides høy kvalitet i Puccinien. Og disse bestemmer lydkvaliteten.
    Jeg tror jamen jeg øker mitt bud til 29 kroner. En slik sjanse som dette er nok "once in a lifetime" ;)

mvh
    larkus

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    lars_erik skrev:
    BT skrev:
    lars_erik skrev:
    Spiller jo ikke noe bedre enn enn en Sony eller Cambridge, har jeg blitt opplyst...
    Du har vel bare blitt opplyst at drivverket gir ut akkurat de samme dataene som en Sony eller Cambridge.....
    Det er vel akkurat det. Man får vel tro at samlet output er noe mer sammensatt enn akkurat antallet nuller og ener. Så Vredensgnag har rett han imo når han sier at SIGNALET er det samme.

En annen sak er om den samlede output etter analogkonvertering vil låte likt. Det er ikke like sikkert. Det er mye rart mellom jord og hifihimmel bortsett fra antallet ener og nuller, også i digitaldomenet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    val skrev:
    lars_erik skrev:
    Da har jeg "lært" at mitt esoteric-drivverk ikke er noe bedre enn et til 17,50,-

Ja,ja..... ::)

Og de som hevder slikt, har selvsagt erfaringsbakgrunnen i orden, for vi snakker vel ikke om ting vi ikke har greie på, gjør vi vel...?

Hr Lyngdorf er nok også svært uenig at drivverket ikke har betydning for lyden, men han kan vel ikke så mye om elektroniske komponenter som guruene her....... 8)
    Nei, han bør nok passe seg her.... ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    larkus skrev:
    Anonym skrev:
    lars_erik skrev:
    BT skrev:
    lars_erik skrev:

Såvidt jeg vet, sitter det en DAC og et analogtrinn av hinsides høy kvalitet i Puccinien. Og disse bestemmer lydkvaliteten.
    Jeg tror jamen jeg øker mitt bud til 29 kroner. En slik sjanse som dette er nok "once in a lifetime" ;)

mvh
    larkus
    :eek:

L

larkus

Gjest
    Hehe! Takker og bukker for den lynraske handelen lars_erik. Ha en flott helg alle sammen ;D ;D ;D ;D

mvh
    larkus

V

vredensgnag

Gjest
    Men fokus innen CD-avspilling er feil sted. Det er DACen som er viktig, ikke drivverket. Det viktige er signalbehandlingen. Ikke noe nytt innen musikk, det. dCS har lagt mye i sine DACer, og det er dette som gjør det du lytter til forskjellig.

Kjøp/Lån en frittstående DAC fra dCS, kobl til ulike CD-kilder, la deg overraske over hvor likt det lyder.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.309
    vredensgnag skrev:
    Det er en vesensforskjell mellom LPer og CDer.

LPer kan forandre seg - fra samme mastering, alt etter pressing, lakkmaster, osv. Slik at LPer presset fra samme mastering kan lyde ulikt - også pga mekanisk påvirkning over tid.

CDer har nøyaktigpresisidentiskdensamme informasjonen på seg, kliss likt masteren de kom fra. Og de degraderer ikke med hver innspilling - eksakt samme lyd i avspilling 1 - 100 - 1000 - 10000, osv.
    Dette er direkte feil. (Det er riktig at de har samme data, men lyden er ikke den samme)

Jeg har tidligere linket til innlegg hvor mastering engineer Barry Diament har sammenlignet ulike CD'er mot 16/44 digitalmasteren/glassmasteren som CD'er presses fra. Han har med sine analyseverktøyer funnet at CD'er alltid har 100% identisk datainformasjon (samme 0'er og 1) som digitalmasteren, men låter ulikt. Aldri låter ferdigfabrikerte CD'er identisk med produksjonsmasteren, noen ganger låter den tett på, andre ganger ikke. Det er i forbindelse med disse SHM-CD'er/SACD'er og blu'spec discene at denne informasjonen har kommet fra Diament. Han sier også at SHM-discer og blu'spec discer låter tett på masteroriginalen, så dette er en klar forbedring.

Når Diament beskriver de lydlige forskjellene mellom en vanlig polycarbonat disc og en SHM (Super High Material) disc, så samsvarer hans lytteopplevelser svært godt med de erfaringene jeg selv har gjort meg. Jeg har sammenlignet SHM-SACD'en av Getz/Gilberto og Ella & Louis med tilsvarende discer av vanlig poløycarbonat med 100% identisk datainformasjon på. De låter definitivt ikke identisk!

Hva er dine kommentarer til dette ?

V

vredensgnag

Gjest
    At folk innen HiFi er rare nevrotikere som er ute etter uhørbare tekniske forskjeller som de kan bygge et "produkt" på.

Nei - det er ikke "direkte feil" fordi han påstår det. Avspillingen skjer jo ikke i avlesingen - det er dette mange har det så slitsomt med å forstå når det gjelder CD-mediet.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    EspenR:
    Det er fordi drivverket/avlesning er ræva.
    Rippet til disk låter alt identisk. Tror det sto i artikkelen og?
    Vet ikke helt hvordan han ripper DSD da.....

R

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.309
    vredensgnag skrev:
    At folk innen HiFi er rare nevrotikere som er ute etter uhørbare tekniske forskjeller som de kan bygge et "produkt" på.

Nei - det er ikke "direkte feil" fordi han påstår det. Avspillingen skjer jo ikke i avlesingen - det er dette mange har det så slitsomt med å forstå når det gjelder CD-mediet.
    Det er jitter det her snakkes om.

Og ulike drivverk leser ulikt og produserer ulikt jitternivå.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.309
    RoDa skrev:
    EspenR:
    Det er fordi drivverket/avlesning er ræva.
    Rippet til disk låter alt identisk. Tror det sto i artikkelen og?
    Vet ikke helt hvordan han ripper DSD da.....

R
    De tekniske analysene er kun gjort med CD'er/SHM-CD'er/blu-spec'Cd'er.

V

vredensgnag

Gjest
    Finnes ikke et menneske i verden som kan høre forskjell på to CDer fra samme mastering.

Tenk så bra lyd HiFi-folk ville ha om de brukte tiden og bekymringene der det virkelig gir utslag ...

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Barn - nå må dere høre på vredensgnag og skille begrepene.

Nå ble jeg jaget fra jobben - fikk å lov å være her mer. Derfor må dere ha en riktig hyggelig musikalsk fredagskveld!

S

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Finnes ikke et menneske i verden som kan høre forskjell på to CDer fra samme mastering.
    På forskjellige spillere, eller?

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes at våre kjære moderatorer har lykkes med sin oppdragelse av oss - denne tråden hadde to i seg til å bli en ordentlig krangletråd - men har utviklet seg til en feel-good tråd. Hurra - og god helg! ;D ;D ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    SaltyDog skrev:
    Jeg synes at våre kjære moderatorer har lykkes med sin oppdragelse av oss - denne tråden hadde to i seg til å bli en ordentlig krangletråd - men har utviklet seg til en feel-good tråd. Hurra - og god helg! ;D ;D ;D
    29 kroner rikere!!! ;D 8)

L

larkus

Gjest
    SaltyDog skrev:
    Det er jo et visst ord som så langt ikke er nevnt i denne tråden.............. ;D ;D :D

mvh
    larkus

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.309
    vredensgnag skrev:
    Serious?

Har du lyttet til en standard SACD og en SHM-SACD, hvor samme DSD master er brukt og kun materialet som discen er produsert av er forskjellig?
    Jeg kan fortelle deg at de aller fleste kan plukke ut hva som er hva, såpass store er de lydlige forskjellene.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    vredensgnag skrev:
    Tenk så bra lyd HiFi-folk ville ha om de brukte tiden og bekymringene der det virkelig gir utslag ...
    Som hvordan få tid til å høre musikk?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Espen R skrev:
    vredensgnag skrev:
    Serious?

Har du lyttet til en standard SACD og en SHM-SACD, hvor samme DSD master er brukt og kun materialet som discen er produsert av er forskjellig?
    Jeg kan fortelle deg at de aller fleste kan plukke ut hva som er hva, såpass store er de lydlige forskjellene.
    Så,så ;)
    Vi har hørselsfeil, vi to ;)
    Og vil lever i en verden av innbilte forskjeller.
    Ring 113!!!!!

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.309
    lars_erik skrev:
    Espen R skrev:
    vredensgnag skrev:
    Serious?

Så,så ;)
    Vi har hørselsfeil, vi to ;)
    Og vil lever i en verden av innbilte forskjeller.
    Ring 113!!!!!
    Akk ja, jeg tror jeg frivillig legger meg inn. Når disse o'er og 1'er ikke alltid oppfører seg som læreboken sier. ;) men du verden så mye lengre vi er kommet i å forstå CD-mediets mange lunefullheter i løpet av de siste 28 år.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har som tidligere nevnt slått meg til ro (foreløpig) med en Denon som ble kjøpt på Elkjøpt til rett under 900,- kr. Jeg har eid et antall CD-spillere opp gjennom årene, og lånt noen flere. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har fått så mye for pengene som nå. Men det betyr ikke at det ikke finnes bedre spillere. Jeg vet bare ikke pr. i dag om jeg skal gå for en DAC eller en CD-spiller med USB og digital inn neste gang,

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jitterverdier kan muligens være en plausibel årsak til at man hører forskjell.

Det blir av og til spurt hvilke overføringsprotokoll man bør bruke til datamaskinen. Og det er det egentlig ikke noe fasitsvar på. Kjøper man en Hegel DAC låter den bra koblet digitalt(optisk?) til, men ikke med USB. Ayre DACen er derimot optimalisert for USB tilkobling (asynkron). Kjøper man et PCI kort til PCen kan det låte strålende med AES/EBU eller koaksial med klokkesynk til den eksterne DACen. Og firewire kan fungere glimrende. Kommer helt ann på hvordan både utganger og innganger er optimalisert.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    bjornh skrev:
    Jeg har som tidligere nevnt slått meg til ro (foreløpig) med en Denon som ble kjøpt på Elkjøpt til rett under 900,- kr. Jeg har eid et antall CD-spillere opp gjennom årene, og lånt noen flere. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har fått så mye for pengene som nå. Men det betyr ikke at det ikke finnes bedre spillere. Jeg vet bare ikke pr. i dag om jeg skal gå for en DAC eller en CD-spiller med USB og digital inn neste gang,
    Ikke lett å vite nei. Da er det kjekt å ha det meste av dette og mer til i en og samme box... :)

L

larkus

Gjest
    lars_erik skrev:
    SaltyDog skrev:
    Jeg innbiller meg akkurat nu at jeg lytter til Patricia Barber på en innbilt Puccini fra den innbilte handelen med lars_erik. Det låter så inni steike helvete bra ;D Bra innbilt kjøp for 29 innbilte kroner. Skal jeg ta sjansen og titte under det innbilte topplokket?

hilsen
    den innbilte larkus

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    larkus skrev:
    lars_erik skrev:
    SaltyDog skrev:
    Jeg innbiller meg akkurat nu at jeg lytter til Patricia Barber på en innbilt Puccini fra den innbilte handelen med lars_erik. Det låter så inni steike helvete bra ;D Bra innbilt kjøp for 29 innbilte kroner. Skal jeg ta sjansen og titte under det innbilte topplokket?

hilsen
    den innbilte larkus
    ;D

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    nb skrev:
    RoDa skrev:
    Nå er det vel cdplatene som er anerkjent at behøver innspilling, spillerne er mer uklart.
    Du tuller nå regner jeg med?
    Man kan tulle med mange ting, endringen i molekylstrukturen til materialet brukt i cdplater er ikke en av de tingene....
    Som kjent er jo laser varmt, se bare på lasersverdene i Star Wars for eksempel, det betyr for oss audiofile at laseren varmer opp materialet i platene. Det krever en god stund før materialet har løsnet, det vil si at porene er åpnet slik at laserstrålene slipper lettere gjennom noe som direkte kan høres som en luftigere diskant med mer hul igjænæm som danskene ville sagt.
    De gamle direkteglødde laserne hadde en høyere temperatur enn de moderne blålaserne, såkalt blue-ray, noe som gjør at de kan overdrive oppvarmingen av materialet i platene. Dermed kan enerne utvides såpass at de blir nuller og lyden blir mer basstung. (Prøv å si lydene i og o selv, du hører lett at det er mer bass og en "tyngre" lyd i o enn i i.) Noe man ofte hører i lyttebeskrivelser av eldre cdspillere. De nye spillerne er også ofte svært åpne innvending med få komponenter noe som bidrar til inntrykket av at de er luftigere og åpnere i lyden. Dessverre er denne innspillingen/oppvarmingen av cdplatene forbigående, og materialet kan falle tilbake til sin opprinnelige form dersom platen ikke benyttes hyppig.

R

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    RoDa skrev:
    nb skrev:
    RoDa skrev:
    Nå er det vel cdplatene som er anerkjent at behøver innspilling, spillerne er mer uklart.
    Du tuller nå regner jeg med?
    Man kan tulle med mange ting, endringen i molekylstrukturen til materialet brukt i cdplater er ikke en av de tingene....
    Som kjent er jo laser varmt, se bare på lasersverdene i Star Wars for eksempel, det betyr for oss audiofile at laseren varmer opp materialet i platene. Det krever en god stund før materialet har løsnet, det vil si at porene er åpnet slik at laserstrålene slipper lettere gjennom noe som direkte kan høres som en luftigere diskant med mer hul igjænæm som danskene ville sagt.
    De gamle direkteglødde laserne hadde en høyere temperatur enn de moderne blålaserne, såkalt blue-ray, noe som gjør at de kan overdrive oppvarmingen av materialet i platene. Dermed kan enerne utvides såpass at de blir nuller og lyden blir mer basstung. (Prøv å si lydene i og o selv, du hører lett at det er mer bass og en "tyngre" lyd i o enn i i.) Noe man ofte hører i lyttebeskrivelser av eldre cdspillere. De nye spillerne er også ofte svært åpne innvending med få komponenter noe som bidrar til inntrykket av at de er luftigere og åpnere i lyden. Dessverre er denne innspillingen/oppvarmingen av cdplatene forbigående, og materialet kan falle tilbake til sin opprinnelige form dersom platen ikke benyttes hyppig.

R
    Seriøst?
    Jeg betviler det ikke, men dette er det forsket på? :eek:

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.057
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    man hører jo ofte om platekjøp som ikke imponerte med første gangs gjennomlytting, men som tok seg opp etterhvert. Dette handler ikke som mange tror (inklusive meg selv, før RoDa fikk meg til å forstå) om tilvenning. Gjennom hyppige spillinger av nyinnkjøpte cder, får vi en luftigere diskant og kan høre dypere inn i opptaket.

L

larkus

Gjest
    RoDa skrev:
    Dessverre er denne innspillingen/oppvarmingen av cdplatene forbigående, og materialet kan falle tilbake til sin opprinnelige form dersom platen ikke benyttes hyppig.

R
    Moderne CD-spillere og BlueRay/DVD-spillere av god kvalitet har som regel skuffe med innebygd forvarming av plata slik at den kan spilles optimalt med en gang. Top-loadete spillere mangler dessverre denne finessen, og det er først ved andre gangs avspilling at lyden "løsner" på slike spillere.

mvh
    larkus

Rektor

Medlem
    Ble medlem
    19.08.2010
    Antall liker
    0
    Jeg har en ny fjernkontroll til cd-spilleren som forbedrer lydkvaliteten betraktelig.

Mvh

L

larkus

Gjest
    Rektor skrev:
    Jeg har en ny fjernkontroll til cd-spilleren som forbedrer lydkvaliteten betraktelig.

Mvh
    Hå nei du! Så lettlurte er vi nok ikke her på hfs ;D

mvh
    larkus

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    larkus skrev:
    RoDa skrev:
    Dessverre er denne innspillingen/oppvarmingen av cdplatene forbigående, og materialet kan falle tilbake til sin opprinnelige form dersom platen ikke benyttes hyppig.

R
    Moderne CD-spillere og BlueRay/DVD-spillere av god kvalitet har som regel skuffe med innebygd forvarming av plata slik at den kan spilles optimalt med en gang. Top-loadete spillere mangler dessverre denne finessen, og det er først ved andre gangs avspilling at lyden "løsner" på slike spillere.

mvh
    larkus
    Hvis du da ikke fargelegger cden med grønn spesialtusj som gjør at plata blir perfekt oppvarmet første gang.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    larkus skrev:
    Rektor skrev:

Mvh

mvh
    larkus
    Kan ikke se å ha mottatt kr 29,-
    Du vil kanskje ta det på avbetaling? 8)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Doc.G skrev:
    larkus skrev:
    RoDa skrev:

R

mvh
    larkus
    Hvis du da ikke fargelegger cden med grønn spesialtusj som gjør at plata blir perfekt oppvarmet første gang.
    Da fikk jeg svar på det.... :D

L

larkus

Gjest
    lars_erik skrev:
    larkus skrev:
    Rektor skrev:

Mvh

mvh
    larkus
    Overfører 29 innbilte kroner prompte :)

mvh
    larkus

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    lars_erik skrev:
    larkus skrev:
    Rektor skrev:

Mvh

mvh
    larkus
    Overfører 29 innbilte kroner prompte :)

mvh
    larkus
    lars_erik: De jævlene prøver å lure deg. Tenke seg til, å forsøke å svindle en gammel krok med for svake briller til å selge arvesølvet for knapper og glansbilder. Tullebukkene trenger ikke komme her, sålenge baluba passer på. Jeg tar kål på hele dealen og gir deg 900 kroner kontant! Du må jo ha råd til en BD-spiller etter handelen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn