lars_erik skrev:Da har jeg "lært" at mitt esoteric-drivverk ikke er noe bedre enn et til 17,50,-
Ja,ja..... :
Og de som hevder slikt, har selvsagt erfaringsbakgrunnen i orden, for vi snakker vel ikke om ting vi ikke har greie på, gjør vi vel...?
Såvidt jeg vet, sitter det en DAC og et analogtrinn av hinsides høy kvalitet i Puccinien. Og disse bestemmer lydkvaliteten.Anonym skrev:lars_erik skrev:Spiller jo ikke noe bedre enn enn en Sony eller Cambridge, har jeg blitt opplyst...BT skrev:17 kroner og femti øre? Hvor?lars_erik skrev:dCS Puccini selges for 17,50,-!
Du har vel bare blitt opplyst at drivverket gir ut akkurat de samme dataene som en Sony eller Cambridge.....
Det er vel akkurat det. Man får vel tro at samlet output er noe mer sammensatt enn akkurat antallet nuller og ener. Så Vredensgnag har rett han imo når han sier at SIGNALET er det samme.Anonym skrev:Du har vel bare blitt opplyst at drivverket gir ut akkurat de samme dataene som en Sony eller Cambridge.....lars_erik skrev:Spiller jo ikke noe bedre enn enn en Sony eller Cambridge, har jeg blitt opplyst...BT skrev:17 kroner og femti øre? Hvor?lars_erik skrev:dCS Puccini selges for 17,50,-!
Nei, han bør nok passe seg her.... ;Dval skrev:lars_erik skrev:Da har jeg "lært" at mitt esoteric-drivverk ikke er noe bedre enn et til 17,50,-
Ja,ja..... :
Og de som hevder slikt, har selvsagt erfaringsbakgrunnen i orden, for vi snakker vel ikke om ting vi ikke har greie på, gjør vi vel...?
Hr Lyngdorf er nok også svært uenig at drivverket ikke har betydning for lyden, men han kan vel ikke så mye om elektroniske komponenter som guruene her....... 8)
larkus skrev:Såvidt jeg vet, sitter det en DAC og et analogtrinn av hinsides høy kvalitet i Puccinien. Og disse bestemmer lydkvaliteten.Anonym skrev:lars_erik skrev:Spiller jo ikke noe bedre enn enn en Sony eller Cambridge, har jeg blitt opplyst...BT skrev:17 kroner og femti øre? Hvor?lars_erik skrev:dCS Puccini selges for 17,50,-!
Du har vel bare blitt opplyst at drivverket gir ut akkurat de samme dataene som en Sony eller Cambridge.....
Jeg tror jamen jeg øker mitt bud til 29 kroner. En slik sjanse som dette er nok "once in a lifetime"
mvh
larkus
Dette er direkte feil. (Det er riktig at de har samme data, men lyden er ikke den samme)vredensgnag skrev:Det er en vesensforskjell mellom LPer og CDer.
LPer kan forandre seg - fra samme mastering, alt etter pressing, lakkmaster, osv. Slik at LPer presset fra samme mastering kan lyde ulikt - også pga mekanisk påvirkning over tid.
CDer har nøyaktigpresisidentiskdensamme informasjonen på seg, kliss likt masteren de kom fra. Og de degraderer ikke med hver innspilling - eksakt samme lyd i avspilling 1 - 100 - 1000 - 10000, osv.
Det er jitter det her snakkes om.vredensgnag skrev:At folk innen HiFi er rare nevrotikere som er ute etter uhørbare tekniske forskjeller som de kan bygge et "produkt" på.
Nei - det er ikke "direkte feil" fordi han påstår det. Avspillingen skjer jo ikke i avlesingen - det er dette mange har det så slitsomt med å forstå når det gjelder CD-mediet.
De tekniske analysene er kun gjort med CD'er/SHM-CD'er/blu-spec'Cd'er.RoDa skrev:EspenR:
Det er fordi drivverket/avlesning er ræva.
Rippet til disk låter alt identisk. Tror det sto i artikkelen og?
Vet ikke helt hvordan han ripper DSD da.....
R
På forskjellige spillere, eller?vredensgnag skrev:Finnes ikke et menneske i verden som kan høre forskjell på to CDer fra samme mastering.
29 kroner rikere!!! ;D 8)SaltyDog skrev:Jeg synes at våre kjære moderatorer har lykkes med sin oppdragelse av oss - denne tråden hadde to i seg til å bli en ordentlig krangletråd - men har utviklet seg til en feel-good tråd. Hurra - og god helg! ;D ;D ;D
Det er jo et visst ord som så langt ikke er nevnt i denne tråden.............. ;D ;DSaltyDog skrev:Jeg synes at våre kjære moderatorer har lykkes med sin oppdragelse av oss - denne tråden hadde to i seg til å bli en ordentlig krangletråd - men har utviklet seg til en feel-good tråd. Hurra - og god helg! ;D ;D ;D
Serious?vredensgnag skrev:Finnes ikke et menneske i verden som kan høre forskjell på to CDer fra samme mastering.
Som hvordan få tid til å høre musikk?vredensgnag skrev:Tenk så bra lyd HiFi-folk ville ha om de brukte tiden og bekymringene der det virkelig gir utslag ...
Så,såEspen R skrev:Serious?vredensgnag skrev:Finnes ikke et menneske i verden som kan høre forskjell på to CDer fra samme mastering.
Har du lyttet til en standard SACD og en SHM-SACD, hvor samme DSD master er brukt og kun materialet som discen er produsert av er forskjellig?
Jeg kan fortelle deg at de aller fleste kan plukke ut hva som er hva, såpass store er de lydlige forskjellene.
Akk ja, jeg tror jeg frivillig legger meg inn. Når disse o'er og 1'er ikke alltid oppfører seg som læreboken sier. men du verden så mye lengre vi er kommet i å forstå CD-mediets mange lunefullheter i løpet av de siste 28 år.lars_erik skrev:Så,såEspen R skrev:Serious?vredensgnag skrev:Finnes ikke et menneske i verden som kan høre forskjell på to CDer fra samme mastering.
Har du lyttet til en standard SACD og en SHM-SACD, hvor samme DSD master er brukt og kun materialet som discen er produsert av er forskjellig?
Jeg kan fortelle deg at de aller fleste kan plukke ut hva som er hva, såpass store er de lydlige forskjellene.
Vi har hørselsfeil, vi to
Og vil lever i en verden av innbilte forskjeller.
Ring 113!!!!!
Ikke lett å vite nei. Da er det kjekt å ha det meste av dette og mer til i en og samme box...bjornh skrev:Jeg har som tidligere nevnt slått meg til ro (foreløpig) med en Denon som ble kjøpt på Elkjøpt til rett under 900,- kr. Jeg har eid et antall CD-spillere opp gjennom årene, og lånt noen flere. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har fått så mye for pengene som nå. Men det betyr ikke at det ikke finnes bedre spillere. Jeg vet bare ikke pr. i dag om jeg skal gå for en DAC eller en CD-spiller med USB og digital inn neste gang,
Jeg innbiller meg akkurat nu at jeg lytter til Patricia Barber på en innbilt Puccini fra den innbilte handelen med lars_erik. Det låter så inni steike helvete bra ;D Bra innbilt kjøp for 29 innbilte kroner. Skal jeg ta sjansen og titte under det innbilte topplokket?lars_erik skrev:29 kroner rikere!!! ;D 8)SaltyDog skrev:Jeg synes at våre kjære moderatorer har lykkes med sin oppdragelse av oss - denne tråden hadde to i seg til å bli en ordentlig krangletråd - men har utviklet seg til en feel-good tråd. Hurra - og god helg! ;D ;D ;D
;Dlarkus skrev:Jeg innbiller meg akkurat nu at jeg lytter til Patricia Barber på en innbilt Puccini fra den innbilte handelen med lars_erik. Det låter så inni steike helvete bra ;D Bra innbilt kjøp for 29 innbilte kroner. Skal jeg ta sjansen og titte under det innbilte topplokket?lars_erik skrev:29 kroner rikere!!! ;D 8)SaltyDog skrev:Jeg synes at våre kjære moderatorer har lykkes med sin oppdragelse av oss - denne tråden hadde to i seg til å bli en ordentlig krangletråd - men har utviklet seg til en feel-good tråd. Hurra - og god helg! ;D ;D ;D
hilsen
den innbilte larkus
Man kan tulle med mange ting, endringen i molekylstrukturen til materialet brukt i cdplater er ikke en av de tingene....nb skrev:Du tuller nå regner jeg med?RoDa skrev:Nå er det vel cdplatene som er anerkjent at behøver innspilling, spillerne er mer uklart.
Seriøst?RoDa skrev:Man kan tulle med mange ting, endringen i molekylstrukturen til materialet brukt i cdplater er ikke en av de tingene....nb skrev:Du tuller nå regner jeg med?RoDa skrev:Nå er det vel cdplatene som er anerkjent at behøver innspilling, spillerne er mer uklart.
Som kjent er jo laser varmt, se bare på lasersverdene i Star Wars for eksempel, det betyr for oss audiofile at laseren varmer opp materialet i platene. Det krever en god stund før materialet har løsnet, det vil si at porene er åpnet slik at laserstrålene slipper lettere gjennom noe som direkte kan høres som en luftigere diskant med mer hul igjænæm som danskene ville sagt.
De gamle direkteglødde laserne hadde en høyere temperatur enn de moderne blålaserne, såkalt blue-ray, noe som gjør at de kan overdrive oppvarmingen av materialet i platene. Dermed kan enerne utvides såpass at de blir nuller og lyden blir mer basstung. (Prøv å si lydene i og o selv, du hører lett at det er mer bass og en "tyngre" lyd i o enn i i.) Noe man ofte hører i lyttebeskrivelser av eldre cdspillere. De nye spillerne er også ofte svært åpne innvending med få komponenter noe som bidrar til inntrykket av at de er luftigere og åpnere i lyden. Dessverre er denne innspillingen/oppvarmingen av cdplatene forbigående, og materialet kan falle tilbake til sin opprinnelige form dersom platen ikke benyttes hyppig.
R
Moderne CD-spillere og BlueRay/DVD-spillere av god kvalitet har som regel skuffe med innebygd forvarming av plata slik at den kan spilles optimalt med en gang. Top-loadete spillere mangler dessverre denne finessen, og det er først ved andre gangs avspilling at lyden "løsner" på slike spillere.RoDa skrev:Dessverre er denne innspillingen/oppvarmingen av cdplatene forbigående, og materialet kan falle tilbake til sin opprinnelige form dersom platen ikke benyttes hyppig.
R
Hå nei du! Så lettlurte er vi nok ikke her på hfs ;DRektor skrev:Jeg har en ny fjernkontroll til cd-spilleren som forbedrer lydkvaliteten betraktelig.
Mvh
Hvis du da ikke fargelegger cden med grønn spesialtusj som gjør at plata blir perfekt oppvarmet første gang.larkus skrev:Moderne CD-spillere og BlueRay/DVD-spillere av god kvalitet har som regel skuffe med innebygd forvarming av plata slik at den kan spilles optimalt med en gang. Top-loadete spillere mangler dessverre denne finessen, og det er først ved andre gangs avspilling at lyden "løsner" på slike spillere.RoDa skrev:Dessverre er denne innspillingen/oppvarmingen av cdplatene forbigående, og materialet kan falle tilbake til sin opprinnelige form dersom platen ikke benyttes hyppig.
R
mvh
larkus
Kan ikke se å ha mottatt kr 29,-larkus skrev:Hå nei du! Så lettlurte er vi nok ikke her på hfs ;DRektor skrev:Jeg har en ny fjernkontroll til cd-spilleren som forbedrer lydkvaliteten betraktelig.
Mvh
mvh
larkus
Da fikk jeg svar på det....Doc.G skrev:Hvis du da ikke fargelegger cden med grønn spesialtusj som gjør at plata blir perfekt oppvarmet første gang.larkus skrev:Moderne CD-spillere og BlueRay/DVD-spillere av god kvalitet har som regel skuffe med innebygd forvarming av plata slik at den kan spilles optimalt med en gang. Top-loadete spillere mangler dessverre denne finessen, og det er først ved andre gangs avspilling at lyden "løsner" på slike spillere.RoDa skrev:Dessverre er denne innspillingen/oppvarmingen av cdplatene forbigående, og materialet kan falle tilbake til sin opprinnelige form dersom platen ikke benyttes hyppig.
R
mvh
larkus
Overfører 29 innbilte kroner promptelars_erik skrev:Kan ikke se å ha mottatt kr 29,-larkus skrev:Hå nei du! Så lettlurte er vi nok ikke her på hfs ;DRektor skrev:Jeg har en ny fjernkontroll til cd-spilleren som forbedrer lydkvaliteten betraktelig.
Mvh
mvh
larkus
Du vil kanskje ta det på avbetaling? 8)
lars_erik: De jævlene prøver å lure deg. Tenke seg til, å forsøke å svindle en gammel krok med for svake briller til å selge arvesølvet for knapper og glansbilder. Tullebukkene trenger ikke komme her, sålenge baluba passer på. Jeg tar kål på hele dealen og gir deg 900 kroner kontant! Du må jo ha råd til en BD-spiller etter handelen.larkus skrev:Overfører 29 innbilte kroner promptelars_erik skrev:Kan ikke se å ha mottatt kr 29,-larkus skrev:Hå nei du! Så lettlurte er vi nok ikke her på hfs ;DRektor skrev:Jeg har en ny fjernkontroll til cd-spilleren som forbedrer lydkvaliteten betraktelig.
Mvh
mvh
larkus
Du vil kanskje ta det på avbetaling? 8)
mvh
larkus