Jeg har tweaket meg bort, igjen....

O

om.s

Gjest
RoDa skrev:
Greven skrev:
RoDa skrev:
Erfaringene er fullstendig gyldige!! Det du må innse er at de er gyldige for deg, og at andre kan ha andre erfaringer uten at det dermed MÅ være placebo.
Personlig synes jeg det er merkelig om resultatet av ingeniørkunst kan være så individuelt.

Beklager OT i tråden din Oms... Men etter 10 sider er det vel lov?

Tenkte å komme med mine erfaringer med av- og påtweak i det siste.
Men det gidder jeg ikke.

ABXerne og målerne vinner.
Skit samma RoDa, kom med erfaringene, både de gode og mindre gode, kjör på! ;) :D ;D .....

mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
om.s skrev:
RoDa skrev:
Greven skrev:
RoDa skrev:
Erfaringene er fullstendig gyldige!! Det du må innse er at de er gyldige for deg, og at andre kan ha andre erfaringer uten at det dermed MÅ være placebo.
Personlig synes jeg det er merkelig om resultatet av ingeniørkunst kan være så individuelt.

Beklager OT i tråden din Oms... Men etter 10 sider er det vel lov?

Tenkte å komme med mine erfaringer med av- og påtweak i det siste.
Men det gidder jeg ikke.

ABXerne og målerne vinner.
Skit samma RoDa, kom med erfaringene, både de gode og mindre gode, kjör på! ;) :D ;D .....

mvh
JA! Vær så snill!! ;)

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
I går kveld fikk jeg bærehjelp og eksperimenterte med og uten flatskjerm.

Den står godt over en meter bak høyttalerne. Disse er stilt opp i henhold til Cardas anbefaling -- ikke på centimeteren, men der det ble best respons.

Var opprinnelig litt bekymret over effekt av treningsveggen til høyre, men da den kom opp ble det bedre perspektiv - tror den samspiller med døren på motsatt side.
Den spesielle diffusjonen til høyttalerne motvirker mange av problemene man erfarer med tradisjonelle HT, og som krever tiltak på sideveggers førsterefleksjonsområder.
I strid med konstruktørens dypfølte anbefaling har jeg litt toe-in på mine høyttalere. (Han ønsker fullt bidrag fra siderefleksjoner.)

Som nevnt på side 2 i denne tråden likte jeg hva som skjedde da jeg fikk opp flatskjermen, noe som skjedde etter ganske lang tids lytting uten. Lydens senterbilde ble mer fokusert, og fikk ytterligere dybde - jeg har lyst til å bruke ordet klangbunn, men det er nok misvisende.

MEN - var det innbilning? I går hadde jeg løftehjelp, og vi bar ut og inn flatskjermen. Uten denne mister senterbildet litt dybde - med blir det mer distinkt. Disse "testene" ble gjort uten mine bakhøyttalere innkoblet, for å unngå at disse spilte med. Jeg tror dette er en romeffekt, delvis pga at vinduene ikke er symmetriske, og delvis fordi man da får en hard bakrefleksflate i diffusjonshøyde bak høyttalerne. Det er 1.77cm til bakveggen fra toppen av HT.

Flatskjermen får derfor bli i lytterommet (siden jeg liker å se på konsertopptak var det vel aldri snakk om noe annet, men i mitt tilfelle virker det som om den bidrar positivt.)

Selv om de akustiske linsene sørger for at mellomtone og topp ikke går i gulvet, så har jeg likevel lagt ut et dypt teppe med lange bomullsragg, stive strå. Under mellomtonedisken er det en 10" woofer på hver høyttaler, som peker mot lytteposisjonen, og jeg foretrekker teppet. Under 10" er det en 15" subwoofer på hver høyttaler som peker ned i gulvet - teppet har ingen innvirkning på lyder fra dette elementet.

Ellers syns jeg disse bordene er praktiske - de kan settes sammen til ett bord, men slik de står nå slipper man å undre på om det kommer refleksjoner fra disse opp til hodet når man sitter i lytteposisjon.

Det er nesten to meter til bakvegg, men her er det bred to-felts dør, og jeg har ni meter fra bakhodet til det som blir bakvegg når jeg spiller med åpne bakdører.

Lampen i taket skal ut, da jeg mistenker at den i enkelte strekk klirrer med. (Når det spilles på nabovarselnivå.)

Vedlegg

O

om.s

Gjest
Soundproof skrev:

Den står godt over en meter bak høyttalerne. Disse er stilt opp i henhold til Cardas anbefaling -- ikke på centimeteren, men der det ble best respons.

Var opprinnelig litt bekymret over effekt av treningsveggen til høyre, men da den kom opp ble det bedre perspektiv - tror den samspiller med døren på motsatt side.
Den spesielle diffusjonen til høyttalerne motvirker mange av problemene man erfarer med tradisjonelle HT, og som krever tiltak på sideveggers førsterefleksjonsområder.
I strid med konstruktørens dypfølte anbefaling har jeg litt toe-in på mine høyttalere.

Som nevnt på side 2 i denne tråden likte jeg hva som skjedde da jeg fikk opp flatskjermen, noe som skjedde etter ganske lang tids lytting uten. Lydens senterbilde ble mer fokusert, og fikk ytterligere dybde - jeg har lyst til å bruke ordet klangbunn, men det er nok misvisende.

MEN - var det innbilning? I går hadde jeg løftehjelp, og vi bar ut og inn flatskjermen. Uten denne mister senterbildet litt dybde - med blir det mer distinkt. Disse "testene" ble gjort uten mine bakhøyttalere innkoblet, for å unngå at disse spilte med. Jeg tror dette er en romeffekt, delvis pga at vinduene ikke er symmetriske, og delvis fordi man da får en hard bakrefleksflate i diffusjonshøyde bak høyttalerne. Det er 1.77cm til bakveggen fra toppen av HT.

Flatskjermen får derfor bli i lytterommet (siden jeg liker å se på konsertopptak var det vel aldri snakk om noe annet, men i mitt tilfelle virker det som om den bidrar positivt.)

Selv om de akustiske linsene sørger for at mellomtone og topp ikke går i gulvet, så har jeg likevel lagt ut et teppe med lange bomullsragg, stive strå. Under mellomtonedisken er det en 10" woofer på hver høyttaler, som peker mot lytteposisjonen, og jeg foretrekker teppet.

Ellers syns jeg disse bordene er praktiske - de kan settes sammen til ett bord, men slik de står nå slipper man å undre på om det kommer refleksjoner fra disse opp til hodet når man sitter i lytteposisjon.

Det er nesten to meter til bakvegg, men her er det bred to-felts dør, og jeg har ni meter fra bakhodet til det som blir bakvegg når jeg spiller med åpne bakdører.

Lampen i taket skal ut, da jeg mistenker at den i enkelte strekk klirrer med. (Når det spilles på nabovarselnivå.)
Herlig!! Soundproof, slik lesing gjör meg glad innför hälgen, skulle önske jeghadde mulighet for å plassere min egen flatskjerm slik ;D ;D ...

mvh

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Hyggelig om.s -- denne helgen er viet dyplytting. Naboer over og under er langt, langt borte og jeg skal ha Bruckner happening.

Det vil gjalle i hornseksjoner.

Om det kan være av interesse for noen, i forhold til lydbildet jeg har, når jeg sitter i lytteposisjon - så kan dette best beskrives som en tilnærmet hestesko, der buen ligger bak høyttalerne og hver ende buer bak disse frem og forbi min lytteposisjon når jeg bruker to-kanals. Denne hesteskoen kan dreies om sin akse, som indikasjon på hvor åpent lydbildet er i høyden. Når jeg kobler inn bakhøyttalerne (oppe på veggen og også utstyrt med akustiske linser) så vil jeg påstå at lydbildet går utenfor sideveggene.

Her har jeg forsøkt å angi dette -- det blir røft, og man skal egentlig tenke på en strukket spheroid om man skal forestille seg lydens bredde, høyde og dybde.

Effekten varierer med ulik musikk, nok avhengig av dennes karakter - med størst projisering når det er lyse instrumenter/stemmer i lydbildet.

Vedlegg

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
10
Soundproof skrev:

I strid med konstruktørens dypfølte anbefaling har jeg litt toe-in på mine høyttalere. (Han ønsker fullt bidrag fra siderefleksjoner.)

Selv om de akustiske linsene sørger for at mellomtone og topp ikke går i gulvet, så har jeg likevel lagt ut et dypt teppe med lange bomullsragg, stive strå. Under mellomtonedisken er det en 10" woofer på hver høyttaler, som peker mot lytteposisjonen, og jeg foretrekker teppet. Under 10" er det en 15" subwoofer på hver høyttaler som peker ned i gulvet - teppet har ingen innvirkning på lyder fra dette elementet.

Fint innlegg, mer av det! Vi trenger litt positivtet her på sentralen! ;) Artige høyt. B&O? Hvordan er lyden og hva spiller du ellers på?

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
727
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
nb skrev:
SAL skrev:
Nå begynner det å bli litt flaut vel?
Nei, synest ikke det. Jeg tar det som en kvalitetsindikator at utstyr fungerer som tiltenkt uten at alt mulig (potensielt veldig dyrt) tillegg må anskaffes. Det er heller ikke noe som tyder på at det er spesielt dyrt å få til dette, da det etter min erfaring ser ut til at de fleste "standardprodusenter" klarer dette i produkter til en rimelig penge. Jeg tror ikke at min spiller er det ultimate innen sølvplatespilling, men den funker i det minste som den skal uten nevneverdig innblandig fra min side.
nb,

Du tolker dette med tweaking av dyre produkter litt som fanden leser bibelen.

Å si at det er feil på et produktet for det kan tweakes til å låte bedre synes jeg er en feil konklusjon, og også hevde det da må være ingeniørfeil synes også merkelig å hevde.
Såvidt meg bekjent så er vel det enda ikke skapt noe som er perfekt og ikke kan forbedres. F.eks.vil det på en Formel 1-bil stadig bli gjort endringer for å bedre dens ytelelse. Grunnen til det kalles utviklingsarbeid for å få bilen mest mulig optimal til enhver tid. Det at at en ting endres på er ikke nødvendigvis for at det er en feil, men mer enn evolusjon.

Det at du ikke nødvendigsvis hører noe forskjell med din billige DVD spiller, kan være at denne har mange flere feil i lydkjeden enn den mer påkostede. Gjør du noe med en av mange feil, så er sjansen for å merke endring mindre. Har du f.eks. kun 2-3 feil og fjerner ett av dem, så vil dette være mer merkbart. Ofte blir det sammenlignet med en veldig skitten rute kontra en nesten ren rute. På den skitne ruten så vil du antakelig ikke merke at du har fjernet en flekk, mens det på den rene ruten så vil du merke godt når flekken er tatt bort fordi alt er mye mer synbart pga.klart glass.

Vi som audiofile vil også hele tiden søke etter best mulig lyd, og prøver da å få mest mulig utfra de komponenter vi er i besittelse av. Tweaking er en del av dette. Det handler mao ikke om at vi har feilkonstruerte komponenter.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Hei SAL,

Joda - BeoLab høyttalere. Jeg hørte disse for et par år siden, og ble meget begeistret for hva jeg hørte. Brukte en del tid på å sammenligne dem med andre HT, men endte til slutt med disse, da de passet godt til mitt oppsett.

Jeg spiller av fra harddisk (ReadyNAS+) via ethernet og en Mac mini -- s/pdif signalet går rett i høyttalerne, som har innebygde ICEpower forsterkere. HT er fireveis.

Har bygd opp et forholdsvis ukonvensjonelt oppsett - bruker også bakhøyttalere som emulerer vegg og takrefleksjoner, disse har også akustiske linser. Dette er ikke tradisjonell multi-kanal, snarere en 3D-akustisk tweak som fungerer meget godt, uten å trekke oppmerksomhet fra frontperspektivet.

Som du har sett i andre tråder er jeg ganske halstarrig når det gjelder digitale signaler og kilder, så jeg ser ikke behov for å erstatte Mac minien, som gjør en fantastisk jobb med lyd og bilde. Men jeg liker å prøve forskjellige komponenter, så hvem vet?

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
10
Soundproof skrev:
Hei SAL,

Joda - BeoLab høyttalere. Jeg hørte disse for et par år siden, og ble meget begeistret for hva jeg hørte. Brukte en del tid på å sammenligne dem med andre HT, men endte til slutt med disse, da de passet godt til mitt oppsett.

Jeg spiller av fra harddisk (ReadyNAS+) via ethernet og en Mac mini -- s/pdif signalet går rett i høyttalerne, som har innebygde ICEpower forsterkere. HT er fireveis.

Har bygd opp et forholdsvis ukonvensjonelt oppsett - bruker også bakhøyttalere som emulerer vegg og takrefleksjoner, disse har også akustiske linser. Dette er ikke tradisjonell multi-kanal, snarere en 3D-akustisk tweak som fungerer meget godt, uten å trekke oppmerksomhet fra frontperspektivet.

Som du har sett i andre tråder er jeg ganske halstarrig når det gjelder digitale signaler og kilder, så jeg ser ikke behov for å erstatte Mac minien, som gjør en fantastisk jobb med lyd og bilde. Men jeg liker å prøve forskjellige komponenter, så hvem vet?
Da så jeg de på Horten-messa for ett par år siden, fine høytalere men fikk ikke hørt de da messa var over og anlegget demontert! At vi ikke er enige bestandig gjør ingenting, bare spennende at folk har forskjellige oppsett! ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Parelius skrev:
RoDa skrev:
nb skrev:
Det er også en ERFARING som det gjerne spørres om her - en spiller som funker like fint uansett hvor man setter den, innen rimelighetens grenser. Men den ERFARINGEN er tydligvis ugyldig siden spilleren er for billig, alternativt for godt bygget til å kunne nyte godt at det ypperste innen HiFi-remedier?
parelius skrev:
The spirit of HFS......

Menn i kvinneskrud som ler av andres erfaringer, da de ikke er målbare......
Jeg vet ikke hva som rir deg jeg, RoDa, men det må da være lov å le til det nb skrev, uten at det dermed skal leses som en latterliggjøring av andres erfaringer? Din egen siste linje sier vel mer om "The spirit of HFS" enn noe annet, vil jeg tro.

Dette er klart, parelius.
Du som leser her inne vet at audiofiles erfariger har lite tyngde dersom de ikke verifiseres med (av skeptikere godkjente og derved abx) tester som på trygt statistisk grunnlag kan påvise at enhver person med normal hørsel kan høre dette selv.
Når jeg og flere med meg ikke har tillit til at abx kan påvise "våre" forskjeller, og de som er forkjemperne ikke har tid til å utføre egne for å vise oss hva som kan påvises med dette verktøyet, så står vi bom fast.

Det er en dreining som har skjedd den siste tiden, og som etter min mening er feil for et nettsted som dette.
Ja, jeg respekterer at det finnes noen audiofile som ikke hører forskjell på kabler og tweaks, eller ser dette som uvesentlig.
Men jeg respekterer ikke at disse få skal få diktere hva som er rett og galt. I alle fall ikke på et nettsted som kaller seg hifisentralen!

At jeg kan høre forskjeller på kabler, samtidig som du ikke kan det, trenger ikke å bety at jeg hører anderledes/bedre enn deg.
Men at vi lytter på forskjellig måte, og at koblingen mellom ørene våre og hjernene våre ikke er lik?

nb's erfaring er 100% gyldig for han, om den er gyldig for meg vites ikke før jeg har sittet i samme stol og hørt på det samme som han.
Selv har jeg måttet endre mening angående tweaks flere ganger, nå sist har jeg fått enda større respekt for Vidar P's uttalelser etter jeg hørte med egne ører hva et rack kan gjøre med gjengivelsen.

Mange her inne virker usikre og ute av stand til å begripe at andre kan høre ting som de selv ikke hører / legger vekt på.
Jeg har respekt for de som ikke bare nyter at det låter godt, men vil vite hvorfor. Men jeg forundres over de som ikke klarer å tro at anlegget låter fint uten at det er avsjekket med måleapparater at frekvensgangen er på plass.
Snakk om placebo du, "åhh nå låter det bra, det kan jeg se"
(Ikke se kabler og tweaks, men se at lyden er bra gjennom grafer....)

At noen er redd for at fly skal dette ned fra himmelen og alle pc-er i verden skal slutte å virke hvis det er slik at noen kan høre forskjell på kabler i et stereoanlegg............ Vel, tror man skal tenke på at mottakeren er et sansende vesen med noen måleinstrumenter som vitenskapen sliter med å kopiere, koblet til en prosessor som er et enda større mysterium.

Finnes det forresten noen nettsteder som tør ha en klar profil?
Jeg kunne tenkt meg noen retningslinjer for hva som er "satt" på dette nettstedet.
Slik som det er nå så kveler disse "er det eller er det ikke hørbar forskjell" trådene all entusiasme.

R

P

Parelius

Gjest
RoDa skrev:
Parelius skrev:
RoDa skrev:
nb skrev:
Det er også en ERFARING som det gjerne spørres om her - en spiller som funker like fint uansett hvor man setter den, innen rimelighetens grenser. Men den ERFARINGEN er tydligvis ugyldig siden spilleren er for billig, alternativt for godt bygget til å kunne nyte godt at det ypperste innen HiFi-remedier?
parelius skrev:
The spirit of HFS......

Menn i kvinneskrud som ler av andres erfaringer, da de ikke er målbare......
Jeg vet ikke hva som rir deg jeg, RoDa, men det må da være lov å le til det nb skrev, uten at det dermed skal leses som en latterliggjøring av andres erfaringer? Din egen siste linje sier vel mer om "The spirit of HFS" enn noe annet, vil jeg tro.

Dette er klart, parelius.
Du som leser her inne vet at audiofiles erfariger har lite tyngde dersom de ikke verifiseres med (av skeptikere godkjente og derved abx) tester som på trygt statistisk grunnlag kan påvise at enhver person med normal hørsel kan høre dette selv.
Når jeg og flere med meg ikke har tillit til at abx kan påvise "våre" forskjeller, og de som er forkjemperne ikke har tid til å utføre egne for å vise oss hva som kan påvises med dette verktøyet, så står vi bom fast.

Det er en dreining som har skjedd den siste tiden, og som etter min mening er feil for et nettsted som dette.
Ja, jeg respekterer at det finnes noen audiofile som ikke hører forskjell på kabler og tweaks, eller ser dette som uvesentlig.
Men jeg respekterer ikke at disse få skal få diktere hva som er rett og galt. I alle fall ikke på et nettsted som kaller seg hifisentralen!

At jeg kan høre forskjeller på kabler, samtidig som du ikke kan det, trenger ikke å bety at jeg hører anderledes/bedre enn deg.
Men at vi lytter på forskjellig måte, og at koblingen mellom ørene våre og hjernene våre ikke er lik?

nb's erfaring er 100% gyldig for han, om den er gyldig for meg vites ikke før jeg har sittet i samme stol og hørt på det samme som han.
Selv har jeg måttet endre mening angående tweaks flere ganger, nå sist har jeg fått enda større respekt for Vidar P's uttalelser etter jeg hørte med egne ører hva et rack kan gjøre med gjengivelsen.

Mange her inne virker usikre og ute av stand til å begripe at andre kan høre ting som de selv ikke hører / legger vekt på.
Jeg har respekt for de som ikke bare nyter at det låter godt, men vil vite hvorfor. Men jeg forundres over de som ikke klarer å tro at anlegget låter fint uten at det er avsjekket med måleapparater at frekvensgangen er på plass.

At noen er redd for at fly skal dette ned fra himmelen og alle pc-er i verden skal slutte å virke hvis det er slik at noen kan høre forskjell på kabler i et stereoanlegg............ Vel, tror man skal tenke på at mottakeren er et sansende vesen med noen måleinstrumenter som vitenskapen sliter med å kopiere, koblet til en prosessor som er et enda større mysterium.

Finnes det forresten noen nettsteder som tør ha en klar profil?
Jeg kunne tenkt meg noen retningslinjer for hva som er "satt" på dette nettstedet.
Slik som det er nå så kveler disse "er det eller er det ikke hørbar forskjell" trådene all entusiasme.

R
Mer enn uoverenstemmelser om tweak og kabler, er det nok slike eplekjekke karakteristikker av personer, a la det du kom med, som forsurer det hele.

At noe skulle være et diktat hva angår rett og galt, er vel mest i ditt hode. Selv hilser jeg det meste som kan være med på å edrueliggjøre denne hobbyen, velkommen. Du gjør det (kanskje?) ikke? So what? Ser ikke det helt store problemet. Av og til er vi entusiastiske, av og til mer reflektert. De fleste av oss kan vel være begge dele, vil jeg anta. Selv har jeg kanskje skiftet fokus for min entusiasme. Du har din. Ikke noe feil i det.

Du sier: "Finnes det forresten noen nettsteder som tør ha en klar profil?
Slik som det er nå så kveler disse "er det eller er det ikke hørbar forskjell" trådene all entusiasme."

Jeg håper da virkelig at du ikke får noen med deg der. Det er sannsynligvis den beste oppskrift på fremtidig degenerering av denne hobbyen. Like opplysende sannsynligvis til slutt som den babelske anbefaling som fremstår når en spør: Hvilke kabler bør jeg kjøpe? Jeg mener ikke dermed å si at slike spørsmål ikke skal kunne stilles. Heller ikke at en ikke skal få gi svar. Og heller ikke mener jeg at en eller annen mafioso som meg skal blande seg inn i en slik samtale. Det har jeg lite med. Men om noen blir klok på svarene, som alle egentlig ender opp i det forløsende "matching", får jo være opp til den enkelte. Jeg blir det ikke, men andre kan jo gjerne bli det. So be it. Jeg kan leve godt med det jeg. Du vil tydeligvis bare omgåes dine likesinnede. Det synes jeg er en dårlig løsning.

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
35
Torget vurderinger
6
Dette er etter min mening en av de beste trådene jeg har fulgt med på, en ting er sikkert, den hadde ikke vært det samme uten "skeptikerne", keep on :)

Hifi forum uten klare motsetninger er ett dødt forum, punktum finale.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
@RoDa

Det heter da Forum, og ikke Menighet?

I et forum diskuterer man vel, eller er det meningen at vi skal sitte og messe?

Merker forøvrig at det nye forsvaret til sensualistene - og det er helt riktig å gå den veien når man først er sensualist - er at dennes sanser og fysiologi er mer finstemte enn skeptikernes, og derfor kan sensualister sanse forskjeller der skeptikerne er tvunget til å sitte og måle.

Naturligvis er dette også en frekk påstand, preget av et visst monn av "du er mindreverdig og forstår ikke hva som foregår på mitt opphøyde plan."

Jeg har en dB-måler, og forbauses over hvor god jeg er til å sette nivåer med øret, når jeg kontrollsjekker med den. Ellers er det alt jeg har av måleredskap, men det betyr altså ikke at jeg er uten skepsis til enkelte påstander.

Spesielt er jeg forundret over at sensualister som beskriver sine opplevelser av ekstremt tydelige forskjeller, synes fullstendig uvillige til å forsøke å utforske hvorvidt disse er helt avhengige av seende lytting eller ikke.
Nå er det blitt til at "seende lytting hjelper på opplevelsen av forskjeller." Ja, det tviler jeg ikke på ett sekund, og det skyldes nok faktorer som er komponentuavhengige, men som også er del av lytteopplevelsen.

Dersom dette er et diskusjonsforum, så får man akseptere at det diskuteres. Det betyr at de ulike partene får lov til å komme med sine argumenter, slik de ønsker å fremføre dem -- og så blir de prøvd mot andres argumenter.
Syns man at HFS er blitt utrivelig (i det siste) fordi man ikke blir snakket etter munnen, så er det altså ikke et diskusjonsforum man søker, men en menighet.

K

kbwh

Gjest
Spørsmål til RoDa:

Havner Valentino i kategorien for "de som ikke klarer å tro at anlegget låter fint uten at det er avsjekket med måleapparater at frekvensgangen er på plass"? Nærliggende spørsmål siden jeg akkurat har fått bedre bass ved å måle opp, justere, lytte og justere og lytte igjen (og ikke byttet kabler, som ville være et alternativ.)

Jeg vil bare få plassert om du har plassert Valentino slik at jeg kan få plassert RoDa, om du skjønner.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Valentino skrev:
Spørsmål til RoDa:

Havner Valentino i kategorien for "de som ikke klarer å tro at anlegget låter fint uten at det er avsjekket med måleapparater at frekvensgangen er på plass"? Nærliggende spørsmål siden jeg akkurat har fått bedre bass ved å måle opp, justere, lytte og justere og lytte igjen (og ikke byttet kabler, som ville være et alternativ.)

Jeg vil bare få plassert om du har plassert Valentino slik at jeg kan få plassert RoDa, om du skjønner.
Langt fra Valentino!
Du er en av de som i mine øyne har et mest balansert forhold til dette, slik jeg ser det så søker du med måleinstrumenter for å forstå.
Ikke for å bekrefte hva du hører, noe som jeg tror du i slike tilfeller stoler på ører/opplevelser.
Type "hvor mye utgjør egentlig nivåforskjeller" og "hva betyr frekvensrespons for opplevd lydbilde" synes jeg også er spennende områder.
(Det er ikke for ikkeno at jeg synes det er moro med kabler og tweaks, da er jo nivåmatchingen ikke et problem ;))

Dine "giftige" audiocritic-sitater kan noen ganger hete opp diskusjoner, men jeg oppfatter deg ikke som en firestarter. :)

Jeg er "satt" i at jeg mener å høre forskjeller på kabler.
Er ikke slik som tror dette kan tippe hele racket og ødelegge godlyden, men det kan bidra til å trekke litt i ønsket retning.
Du mener dette ikke er tilfelle, og at de fleste slike forskjeller en innbilte.
Derfor diskuterer ikke du og jeg kabler, sant?

Dette var vel egentlig hva jeg klumsete prøvde å si i mitt innlegg.
Enten så må vi stoppe denne evindelige krangelen, eller så må det bli en klarere profil på hfs.
At alle tråden som omfatter (for noen) tvilsomme forskjeller type kabler og tweaks ender jo opp i laaaange tråder om hva som er hørbart eller ei.
Hvorfor ikke slå seg til ro med at noen "hører dette" og andre "klarer ikke å høre" dette?

Når noen kommer inn med spørsmål om kabler eller tweaks, så mener jeg det er på sin plass at man ALLTID forteller om at dette er det ikke sikkert du hører noe forskjell på. Sørg for å prøve før du kjøper.
Kabelkjøp har tatt av for mange, og jeg synes det var trist med han som vurderte Coplands romkorreksjon og trodde har da også måtte ha samme 13tusenkroners strømkabel til denne enheten som til resten! :eek:

Derfor tror jeg det finnes noen ytterpunkter blant oss, men at vi andre ikke er mer uenige enn at vi skulle klare å la vær og slåss på bygdefest.

Denne tråden er et godt eksempel på hvordan det kan gå galt.
om.s hadde allerede avklart at i denne tråden er det snakk om i hvor stor grad tweaks kan påvirke lyden og at det går an å tweake seg helt vekk.
Diskusjonene etterpå er feilplasserte!

Mvh
Rolf

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Jeg syns diskusjonene etterpå har vært interessante, og ikke noe å miste nattesøvnen over.

At alle tråden som omfatter (for noen) tvilsomme forskjeller type kabler og tweaks ender jo opp i laaaange tråder om hva som er hørbart eller ei.
Hvorfor ikke slå seg til ro med at noen "hører dette" og andre "klarer ikke å høre" dette?
Hvorfor skal man slå seg til ro med det, når gjentatte forsøk der folk "som hører forskjeller" ikke får vite hva de lytter til ender med at de ikke hører forskjell?
Du kan være skråsikker på at jeg ville hørt forskjell på Menuhin, Heifetz, Zukerman, Mutter og Repin om jeg visste hvem som var hvem.

Kontrapunkt stilte IKKE følgende spørsmål til deltagerne:

Dette utdraget fra Janaceks Jenûfa, opprinnelig kalt "Hennes stedatter", ble komponert i 1904, og var hans tredje opera. Samme år komponerte han også Osud. Spørsmålet er tredelt:
1. Hvem har komponert denne operaen? Og i hvilket år?
2. Hva heter operaen? Og hva ble den opprinnelig kalt?
3. Tilleggspoeng om dere også kjenner navnet på den andre operaen komponisten gjorde ferdig samme år.

Da kan laget begynne å diskutere.

Kabeluttalelser etter "Hva var fargen på Napoleons hvite hest?" prinsippet er egentlig uinteressante.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Soundproof skrev:
Hvorfor skal man slå seg til ro med det, når gjentatte forsøk der folk "som hører forskjeller" ikke får vite hva de lytter til ender med at de ikke hører forskjell?
Fordi du ikke snur meg med dine abx-er.

Resten du skrev var siden du kan musikk, eller hva var poenget?

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Vel, jeg håper det er musikk vi lytter etter? ;D

Poenget er innlysende. I en konkurranse som Kontrapunkt ble man stilt overfor et musikkstykke, og så skulle man fylle på med kunnskap om komponist, verk, bakgrunn -- og kanskje til og med utøver. Alt man hadde å gå etter var musikken man fikk høre.

Men i kabelsammenligninger så mener entusiastene at det er helt riktig å kjenne til merke, pris, renommé - for så å uttale seg om hva de syns om lyden. Skulle man kjørt Kontrapunkt etter det prinsippet så var det ingen konkurranse.

Men det virker jo som om man vet hva man snakker om, det skal innrømmes, så lenge publikum er med på "leken."

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hehehehehehehehehe

Jeg tenkte på Kontrapunkt as in Linn-forhandler ;D ;D ;D

Angående kjenne merke, pris, blabla
Jeg foretrekker Eichmann Express Six foran Kimber Monocle X, Eichmann er stygg har ikke noe nabofaktor som merke og koster fjerdeparten eller mindre.

Jeg foretrekker Whistler Cerise foran Harmonic Technology Pro Silway MkII, halve prisen og mer gjennomsiktighet.

Noen er pris- og merkeslaver, ikke ulikt Montana og Marimekko's status her inne.
Mens andre kjøper det man har lyst på uten å tenke på hva andre synes.

O

om.s

Gjest
RoDa skrev:
Valentino skrev:
Spørsmål til RoDa:

Denne tråden er et godt eksempel på hvordan det kan gå galt.
om.s hadde allerede avklart at i denne tråden er det snakk om i hvor stor grad tweaks kan påvirke lyden og at det går an å tweake seg helt vekk.
Diskusjonene etterpå er feilplasserte!

Mvh
Rolf
God morgen alle! her våkner man med gruff i munnen.

Som Rolf riktignok påpeker var intensjon min å vise at tweaks kan gå galt, og som den ivrige forkjemper for slikt syntes jeg at det var på tide å vise at alt her inne handler ikke om å vise, hvor best man er, hvor mye elektro-teknikk mm man kan, hvor flink man er å sjonglere bokstaver etc etc, det handler vel om å ha det göy med det man legger sine surt tjente kroner på, og da synes jeg at man ikke skal gjöre seg större enn man er, man skal innrömme sine feil og gå videre, noe mer beriket og forhåpentligvis litt klokere og sunnere skeptisk.

Mye kan gå galt i slik utveksling av meninger på ett slikt forum, og det gjör det til tider, men som mange har påpekt andre steder, i den virkelige verden hadde vi nok hatt lettere for å bli venner.

Selv er jeg litt positivt overrasket over at denne tråden har holdt en forholdsvis god tone så langt, hvilket jeg fortsatt mener den gjör, og synes det er godt utgangspunkt videre.
For meg er ikke enighet i seg selv ett mål, men respekt for ulikt tenkende (gjelder vel livet forövrig og..) er ett mer opphöyd mål, som jeg tror vil berike mer enn det river ned, for oss som er hekta på denne hobbien.

Men noe jeg ikke klarer å forsone meg med, er slike snobbete, lett nedvurderende uttrykk som "sensualister, menigheter osv osv" som oppleves som nedlatende negative antydninger om andres tilnärminger, som Rolf også sa, vi lytter vel forskjellig, etter forskjellige ting, hva vi prioriterer ved vår lytting er da en veldig personlig sak som ingen andre bör sette seg over, og det er vel det man opplever for ofte på hfs for tiden, så lenge man ikke har en abx, dbt el graf på baklomma, synd.

Derfor hadde det gledet meg mer om tråden, hvis den fortsatt har livets rett, kunne dreie seg om å gjöre feil, tweake seg bort, enten med kuler og rack eller innbildninger i ens hode, og at tråden ikke ender opp som 99% av trådene her inne der man har satt seg på hver sin tuve og skyter hardt på hverandre;)....

mvh

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
hei om.s - jeg syns tråden har vært informativ, og at den har berørt mange forskjellige ting av interesse.

Selv har jeg sluttet å henge meg opp i begreper som lyttemafia, målemafia, osv. Men jeg syns vi skal holde oss for gode til å komme med at folk ikke har rett til å uttale seg fordi de enten ikke hører like godt som andre, eller ikke har like godt utstyr å lytte til ...

Sensualister/objektivister mener jeg faktisk er etablerte begreper her (og om jeg husker rett hentet fra empirisk lære). Kommer over begrepene overalt ellers på andre hifi-fora, og mener de også ble brukt her i en annen av våre kranglediskusjonstråder av et medlem av "lyttemafiaen" som en bedre betegnelse på samme.

Jeg tror vi alle er en kombinasjon av lytte/målemafia i forhold til våre anlegg, og at ingen behøver å føle seg truet av hverken det ene eller det andre. Men at det også må være lov å fremheve både entusiasme og skepsis, fra begge leire, uten at det skal gå på trosretningen løs og føre til religionskriger, med påstander om at man ødelegger kosen.

O

om.s

Gjest
Soundproof skrev:
hei om.s - jeg syns tråden har vært informativ, og at den har berørt mange forskjellige ting av interesse.

Selv har jeg sluttet å henge meg opp i begreper som lyttemafia, målemafia, osv. Men jeg syns vi skal holde oss for gode til å komme med at folk ikke har rett til å uttale seg fordi de enten ikke hører like godt som andre, eller ikke har like godt utstyr å lytte til ...

Sensualister/objektivister mener jeg faktisk er etablerte begreper her (og om jeg husker rett hentet fra empirisk lære). Kommer over begrepene overalt ellers på andre hifi-fora, og mener de også ble brukt her i en annen av våre kranglediskusjonstråder av et medlem av "lyttemafiaen" som en bedre betegnelse på samme.

Jeg tror vi alle er en kombinasjon av lytte/målemafia i forhold til våre anlegg, og at ingen behøver å føle seg truet av hverken det ene eller det andre. Men at det også må være lov å fremheve både entusiasme og skepsis, fra begge leire, uten at det skal gå på trosretningen løs og føre til religionskriger, med påstander om at man ødelegger kosen.
Enig i det du sier her Soundproof, mangfoldet og erfaringen er jo det som skaper ett godt forum, men jeg klarer ikke helt slippe tanken på at det har "hardnet" til på siste tiden (årene) og at det kan synes som den dominerende holdningen er negativ, og det er synd.

Oftest henger jeg meg selv ikke opp i slike enkelt uttrykk som nevnt, men som med mye annet, det er kanskje ikke så mye hva som sies, men mer hvordan, som skaper reaksjonen, er allergisk mot slike underliggende negative antydninger som ofte anvendes, da er det bedre å kalle en spade for en spade, imho, ihvertfall så lenge komunikasjonen foregår via datamaskinen, man misser så lett alle de nyansene og signalene man lett oppfatter i det virkelige liv når man komuniserer, da blir det lett feil.

En smule ydmykhet snakkes det ofte om her inne, men det er lenge mellom hvergang man ser det praktisert ;) :)

Selv skal jeg nu stige inn i fristelsens höyborg og utsette meg for disse ublu og pengegriske hifi pusherene, en lördags tur innom HiFiStället er alltid hyggelig :D

mvh

K

kbwh

Gjest
@RoDa.
Tusen takk for langt, hyggelig, og velformulert svar. La meg forfølge denne her litt:
RoDa skrev:
Jeg er "satt" i at jeg mener å høre forskjeller på kabler.
Er ikke slik som tror dette kan tippe hele racket og ødelegge godlyden, men det kan bidra til å trekke litt i ønsket retning.
Du mener dette ikke er tilfelle, og at de fleste slike forskjeller en innbilte.
Mjaonjaneeei...
Jeg har jo hatt mine kabelopplevelser jeg også, men har for min egen del landet på at forskjellene er så små at jeg ikke fikler med dem lenger. Videre mener jeg at de lydmessige forskjeller kabler eventuelt kan forårsake kan forklares med helt streite elektriske parametre.
Signalkablene jeg bruker er dog fjongere enn Rhesuslakris, og jeg har et ekstra sett liggende slik at jeg slipper å bruke lakris om en annen kilde skulle komme innom for test. Høyttalerkablene mine er Ericssons grøftekabel, hysterisk overdimensjonerte om man skal bruke The Audio Critics råd...

@om.s. Mitt nyligste tweak er squashballer under vaskemaskinføttene som kommer som standard på subwooferne mine. Det fungerer godt på parkettgulvet her, som ikke har det så bra med seg selv vinterstid. Mye å lære i nye hus, ikke sant?

Jeg synes det er en fin blanding av dette og hint på sentralen, og jeg synes også at de siste dagene har vært oppløftende på "det mellomnickske plan", der vi har klart å vise folkeskikk både noen og enhver. Så får jeg beklage at jeg tenner til innimellom. Jeg synes ikke det er helt borti natta å bruke rasjonalist/sensualist-begrepene som Parelius foreslo, men å føre krig fra skyttergraver med slik merking er ikke bra for dette forumet. Uenighet må vi kunne tåle, ellers lærer vi intet nytt.

Hva som er: Bloggen min mangler grafer. ;D Jeg skal fikse det.

O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
@om.s. Mitt nyligste tweak er squashballer under vaskemaskinføttene som kommer som standard på subwooferne mine. Det fungerer godt på parkettgulvet her, som ikke har det så bra med seg selv vinterstid. Mye å lære i nye hus, ikke sant?

Jeg synes det er en fin blanding av dette og hint på sentralen, og jeg synes også at de siste dagene har vært oppløftende på "det mellomnickske plan", der vi har klart å vise folkeskikk både noen og enhver. Så får jeg beklage at jeg tenner til innimellom. Jeg synes ikke det er helt borti natta å bruke rasjonalist/sensualist-begrepene som Parelius foreslo, men å føre krig fra skyttergraver med slik merking er ikke bra for dette forumet. Uenighet må vi kunne tåle, ellers lærer vi intet nytt.

Hva som er: Bloggen min mangler grafer. ;D Jeg skal fikse det.
Hyggelig å lese at det tweakes i Valentinske hjem :), de fleste av oss tenner jo til litt innimellom, kan være godt for luften det, det viktige er jo hvordan man går videre etter en slik utladning.

Personlig synes jeg vel slike titler kunne vært unngått, de fleste er jo her pga en felles HiFi interesse og det burde jo være tilnærmingen, så kan man jo heller ha det i bakhodet at noen er mer erfarne (prøvd/testet mye) enn andre igjen og at atter noen foretrekker en mer teknisk tilnærming, der andre igjen synes det er gøy underveis, som undertegnede.

Som sagt, enighet i seg selv er ikke noe mål, men det er respekten, det tror jeg kan skape ett godt klima på forumet.

mvh

O

om.s

Gjest
Jeg kaster meg ut idet og drar hjem Nordost ECO3 spray i ettermiddag, så får vi se om man har tweaket seg bort, igjen ;) :D .....

mvh

O

om.s

Gjest
Ludo skrev:
Utrolig artig å lese her om.s :)
Hyggelig Ludo, merkelig nok har tråden holdt en relativt god tone igjennom, får se om det endrer seg når ECO3 resultatet fremstår, kanskje jeg burde kombinere med Densen Demagic, mmm, ikke lett dette, man kan jo bli lurt, eller lure seg selv, eller bli lurt til å lure seg selv..... ;) ;D....

mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Det blir spennende å høre om dine resultater/erfaringer når du får prøvd denne :)

L

lark

Gjest
Hmmm.. tett på 2000 kroner for literen :eek: Dette blir spennende ;D

O

om.s

Gjest
lark skrev:
Hmmm.. tett på 2000 kroner for literen :eek: Dette blir spennende ;D
Vi får se da, nå står iaf flasken fremfor meg her, til den nette sum av 400,- Sek :D ;D ;D

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Noe OT kanskje; men selv med sterk vilje klarte jeg ikke å høre noen forskjell... langt mindre noen forbedring... ved en demo av denne sprayen.
Selger syntes forresten at det var knockout effekt, selv fra sin posisjon bak høyttalerne.

Mvh Vidar P

O

om.s

Gjest
Vidar P skrev:
Noe OT kanskje; men selv med sterk vilje klarte jeg ikke å høre noen forskjell... langt mindre noen forbedring... ved en demo av denne sprayen.
Selger syntes forresten at det var knockout effekt, selv fra sin posisjon bak høyttalerne.

Mvh Vidar P
Der ser man, selv er jeg vel inne på marginenes marked med det jeg nu opplever, men som Espen R sa det, "ikke forvent mirakler", og miraklenes tid er nok forbi, men ikke marginenes ;) 8)

mvh

L

lydmannen

Gjest
På alle produkter skal det stå en fortegnelse over innhold.
Hva står det der?
:p

O

om.s

Gjest
lydmannen skrev:
På alle produkter skal det stå en fortegnelse over innhold.
Hva står det der?
:p
Ingenting, og det er meg forsåvidt likegyldig og, enten virker den eller så virker den ikke ;)

mvh

L

lydmannen

Gjest
Det skal stå hva det inneholder, hvis ikke er det ikke lov hverken å selge eller importere det.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Kan jo være greit å vite om innholdet er giftig/allergifremkallende eller annet f...skap, da :)
Uansett om det virker eller ikke, mener jeg :)

Topp Bunn