Parelius skrev:
RoDa skrev:
nb skrev:
Det er også en ERFARING som det gjerne spørres om her - en spiller som funker like fint uansett hvor man setter den, innen rimelighetens grenser. Men den ERFARINGEN er tydligvis ugyldig siden spilleren er for billig, alternativt for godt bygget til å kunne nyte godt at det ypperste innen HiFi-remedier?
parelius skrev:
The spirit of HFS......
Menn i kvinneskrud som ler av andres erfaringer, da de ikke er målbare......
Jeg vet ikke hva som rir deg jeg, RoDa, men det må da være lov å le til det nb skrev, uten at det dermed skal leses som en latterliggjøring av andres erfaringer? Din egen siste linje sier vel mer om "The spirit of HFS" enn noe annet, vil jeg tro.
Dette er klart, parelius.
Du som leser her inne vet at audiofiles erfariger har lite tyngde dersom de ikke verifiseres med (av skeptikere godkjente og derved abx) tester som på trygt statistisk grunnlag kan påvise at enhver person med normal hørsel kan høre dette selv.
Når jeg og flere med meg ikke har tillit til at abx kan påvise "våre" forskjeller, og de som er forkjemperne ikke har tid til å utføre egne for å vise oss hva som kan påvises med dette verktøyet, så står vi bom fast.
Det er en dreining som har skjedd den siste tiden, og som etter min mening er feil for et nettsted som dette.
Ja, jeg respekterer at det finnes noen audiofile som ikke hører forskjell på kabler og tweaks, eller ser dette som uvesentlig.
Men jeg respekterer ikke at disse få skal få diktere hva som er rett og galt. I alle fall ikke på et nettsted som kaller seg hifisentralen!
At jeg kan høre forskjeller på kabler, samtidig som du ikke kan det, trenger ikke å bety at jeg hører anderledes/bedre enn deg.
Men at vi lytter på forskjellig måte, og at koblingen mellom ørene våre og hjernene våre ikke er lik?
nb's erfaring er 100% gyldig for han, om den er gyldig for meg vites ikke før jeg har sittet i samme stol og hørt på det samme som han.
Selv har jeg måttet endre mening angående tweaks flere ganger, nå sist har jeg fått enda større respekt for Vidar P's uttalelser etter jeg hørte med egne ører hva et rack kan gjøre med gjengivelsen.
Mange her inne virker usikre og ute av stand til å begripe at andre kan høre ting som de selv ikke hører / legger vekt på.
Jeg har respekt for de som ikke bare nyter at det låter godt, men vil vite hvorfor. Men jeg forundres over de som ikke klarer å tro at anlegget låter fint uten at det er avsjekket med måleapparater at frekvensgangen er på plass.
Snakk om placebo du, "åhh nå låter det bra, det kan jeg se"
(Ikke se kabler og tweaks, men se at lyden er bra gjennom grafer....)
At noen er redd for at fly skal dette ned fra himmelen og alle pc-er i verden skal slutte å virke hvis det er slik at noen kan høre forskjell på kabler i et stereoanlegg............ Vel, tror man skal tenke på at mottakeren er et sansende vesen med noen måleinstrumenter som vitenskapen sliter med å kopiere, koblet til en prosessor som er et enda større mysterium.
Finnes det forresten noen nettsteder som tør ha en klar profil?
Jeg kunne tenkt meg noen retningslinjer for hva som er "satt" på dette nettstedet.
Slik som det er nå så kveler disse "er det eller er det ikke hørbar forskjell" trådene all entusiasme.
R