Jeg var på konsert i dag/går!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Stevie Wonder igår. Hitparade og god stemning, pils og et voksent publikum som utviste god køkultur.
    Alt i alt en kjempekveld.
    God lyd fra en god konsertarrangør som har klart å tenke i nye baner rundt 50 års jubileet til Kongsberg jazz.
    En finslipt 5'r...
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Stevie Wonder igår. Hitparade og god stemning, pils og et voksent publikum som utviste god køkultur.
    Alt i alt en kjempekveld.
    God lyd fra en god konsertarrangør som har klart å tenke i nye baner rundt 50 års jubileet til Kongsberg jazz.
    En finslipt 5'r...
    Enig, flott konsert på Kirketorget i Kongsberg. 10000 publikummere og særdeles god stemning :)
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ikke i går, men Jack White på Roskilde på søndag. Toppet lett hele festivalprogrammet.

    IMG_2742.jpg
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Når en festival skal sparkes i gang handler det om å sette en viss standard og til tross for kort spilletid så var det nettopp dette Kampfar gjorde på årets Inferno; de serverte en majestetisk halvtime som ble et av festivalens høydepunkter.

     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Bra konsert med Dylan i går på Stavernfestivalen. Like kul som alltid nøyde han med seg et skrått blikk på publikum og sa som vanlig ikke ett kløyva ord. Men hva gjøre vel det så lenge låtene er bra og musikerne kan jobben sin.

    Ingen over, ingen på siden.............
     

    roarh

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    131
    Antall liker
    6
    Det er ei uke siden, men jeg nevner det likevel. Jeg satt ikke mer enn ca 12 mil fra Venezia da heg oppdaga at Keith Jarret skulle spille i Teatro de Fenice. Solokonsert med mesteren i en nydelig sal ble en fantastisk opplevelse. Det ble gjort opptak så kanskje kommer konserten på plate etter hvert. Forøvrig første konserten med hoste-forbud for min del.
     

    mags73

    Medlem
    Ble medlem
    09.06.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    87
    Torget vurderinger
    4
    Var på Rival Sons på Notodden i går/dag morges! Avspark kl. 00.30 og teppefall (snarere stigning) kl. 02.10, hjemme i bysselall 04.00. Knallkonsert til tross for mindre problemer med effektpedalene til Holliday, og sterk tilstedeværelse av hipsterdrittunger og bondeknøler med altfor høy promille (forøvrig en spektakulær publikumsblanding). Tips: når du er så drita at sentrale kroppsfunksjoner svikter (f.eks. evnen til å stå på to ben) kan du gjerne gi f... i å trenge deg inn sentralt for å poge over alle andre når konserten er godt igang. Start heller rett foran scenen og hold deg der - det er helt greit! Forøvrig, klipp deg og få deg en jobb, jævla NAVer.

    3041612481.jpg
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Var på Rival Sons på Notodden i går/dag morges! Avspark kl. 00.30 og teppefall (snarere stigning) kl. 02.10, hjemme i bysselall 04.00. Knallkonsert til tross for mindre problemer med effektpedalene til Holliday, og sterk tilstedeværelse av hipsterdrittunger og bondeknøler med altfor høy promille (forøvrig en spektakulær publikumsblanding). Tips: når du er så drita at sentrale kroppsfunksjoner svikter (f.eks. evnen til å stå på to ben) kan du gjerne gi f... i å trenge deg inn sentralt for å poge over alle andre når konserten er godt igang. Start heller rett foran scenen og hold deg der - det er helt greit! Forøvrig, klipp deg og få deg en jobb, jævla NAVer.

    Vis vedlegget 271980

    Det var dagens kommentar på NBF-konsertene så langt...

    Hilsen en som jobber med å arrangere festivalen.

    (Skal ta opp det med overstadig beruselse med vaktene der oppe. Du har helt rett i at det ikke skal være slik. Om vi kan få de til å klippe seg, og skaffe seg jobb, er jeg imidlertid usikker på.)

    Rival Sons ble forøvrig så overentusiastisk når de fikk se fantastiske Juke Joint Studios i det nye Bok- og Blueshuset på Notodden i går, at de, etter ryktene, impulsivt måtte spille inn noen låter.

    Hadde vært morsomt om det resulterte i noe vi kan spille av på våre akk så bra hifianlegninger, hva?

    http://jukejointstudio.com

    Alle musikkfantaster er forresten hjertelig velkommen til Notodden de neste dagene. Det er flere fantastiske musikkopplevelser i vente!
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    Ifølge broderen selger de billetter i døra til Neil Young i Bergen i kveld.
    At det var????
    Rekker det ikke herfra.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.103
    Antall liker
    32.525
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Øyanatt - Lee Bains III


    Lee Bains III & the Glory Fire
    er i Norge, blant annet i Fåvang for et par dager siden. Etter å ha sprengt høyttalerne måtte de drøye tretti gjestene ta til takke med et akustisk sett. Heldiggriser, tenkte jeg.

    I dag var det Øyanatt, og Bains et co var på Crossroads i Oslo. Temmelig mye folk, 3/4 fullt er jo helt passe. Det ble elektrisk (pluss), en energiutladning som tordenværet de siste dagene kunne bli misunnelig på.

    20140806_221717260_iOS.jpg


    Åpnet tett og hardt, som skikkelig Southern Rock skal være. Siden ble det bare verre (dvs bedre). Med fokus på siste skiva, ikke mange spor av countryen fra forrige utgivelse. Og det var helt greitt, det føltes bare rett, der og da. Company Man var en av flere høydepunkt.

    20140806_224645833_iOS.jpg


    I andre og tredje økt ble det enda bedre. Tempoet økte, trommisen mista ansiktet (ved hjelp av det lange håret), posørbassisten var forelska i krøllene sine, mens den purunge highschool-eleven Magnus Carlsen (kanskje ikke ham, men han ligna, da...), spilte fletta av oss (kanskje ikke oss alle som hadde hår igjen til det). Tom. Øyahipsterne virka fornøyd. Punken tok etterhvert overhånd, og det var helt som det burde være det at kvelden ble avslutta med en låt av Ramones.

    Lee Bains virka først være en liten tass av en spjæling, men du verden hvor stor, tøff og vital han viste seg være.

    Øllet fløyt, og bra var det.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Øya på Tøyen.

    Vil benytte anledningen til ønske Øyafestivalen velkommen til Tøyenparken.
    Ser ut til å være såpass stor suksess at den har kanskje kommet for å bli.

    Nå må dere beboere slutte å klage synes jeg. Dette er et veldig bra initiativ til å løfte Tøyen
    i en positiv retning. Det er så mye annet som trekker denne bydelen ned i gjørma.
    De avslutter kl. 11 om kvelden, så de fleste her sover godt om natta. Amfiscenen er rett over gata der jeg bor, så anlegget mitt er skrudd av til Øya er ferdig. Det slår i veggene her og rasler i vinduskarmen, men guttungen sover like godt.

    Vi har hatt stor glede av mini-Øya også (som er for barna) de to siste åra.

    Mvh. Bergfinn
     
    Sist redigert:

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Getaway Rock Festival - Gävle - Torsdag 7/8

    Igår var det dags för ett besök på Getaway Rock i Gävle med Opeth's spelning som huvudmål.
    Mötte upp Geir Kristiansen här från Sentralen, mycket trevligt.

    Arch Enemy
    2014-08-07 20.45.40.jpg


    Först ut var Arch Enemy. De gjorde en helt godkänd spelning, kanske aningen avslagen under
    mittenpartiet men det var absolut inget fel på energi och spelglädje. Under de sista låtarna
    levererade de rejält tryck :)

    Volbeat
    2014-08-07 22.07.52-1.jpg


    Inte riktigt 'my cup of tea', riktigt duktiga musiker men lite för mycket tjolahopp, hejsan svejsan ;)
    De hade dock en stora skara fans som uppskattade spelningen.

    Opeth
    2014-08-07 23.30.09.jpg


    Kvällens avslutning var Opeth och vilken avslutning. En fullständigt magnifik spelning och
    finns inte ord för hur mycket jag uppskattade den, tror Geir håller med till 110% :) :)

    Härligt omväxlande setlist och jäklar vilka musiker, makalöst. Spelglädje, engagemang och
    superb respons från publiken.

    I mitten av konserten levererade de en psykadeliskt parti och tror mig nu veta hur det
    är att knapra på förbjudna svampar :cool: ;) ;)

    2014-08-08 00.16.14-4.jpg


    2014-08-08 00.16.22.jpg


    Den här spelningen med Opeth kommer jag att minnas under lång tid.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Siden ingen har nevnt at det var misjonær-gubberock på Koengen for ei dryg vekes tid sia

    Neil Young & Crazy Horse - Koengen, Bergen 1.8.14

    neil.jpg


    Joda joda. Fjerde gang undertegnede ser gamlefar i levende live, og dessverre; dette ble vel den fjerde beste av de.

    Men hey, tross alt, det er Neil backet av Crazy Horse tross alt, og det skal jo mye til for at det ikkje skal bli ganske så brukbart da.
    Værgudene gjorde imidlertid en iherdig innsats for å sette en solid demper på stemninga. Da undertegnede sto i øl/poncho-kø kom vel tidenes regnybye skyllende inn over Koengen, til tross for at samtlige besserwissere, eller meterologer, lovde 0 mm nedbør. Dyvåt, lettere nedkjølt, men med et skift på lur gjorde man seg omsider klar til å ta imot far sjøl som kom på scena sånn 2050 eller deromkring.

    Det vannvittige regnværet gjorde at åpningslåta i kveld ble Be the rain, fra middelmådige Greendale. Utorver det var det små avvik fra de seneste konsertene. Heldigvis kom kremlåta Powderfinger like etter, og man merket vel at crazy horsen begynte å komme i siget. De slentrer og slarver som bare de kan, og det blir etterhvert mye gitar på Koengen. Det blir mye gitar, og det blir (for) mye hippie-save-the-earth preken fra Neil. Dessverre. Låtvalget går til en viss grad på bekostning av hans "mission" denne kvelden. Savnet mye gull denne kvelden, og når det senkes ned et orgel fra scenetaket, og Poncho klunker i vei på Living with war, dukker en kompis plutselig opp bak meg og sier "nå er han bare trassig" i øret mitt.

    Jepp, han er kanskje trassig - men det er det som gjør Neil til Neil. Han skal ha for den, han gir stort sett beng i ka folk måtte mene - sjøl om vi vel føler at han slengte på Heart of gold bare for good measures i kveld.

    Men de spilte jo bra da, de nesten to timene de holdt det gående på Koengen denne regntunge August-kvelden. Skulle bare så gjerne hatt låter som Down by the river, Cortez the Killer, Like a hurricane, Cowgirl in the sand osv. osv. For mye nytt denne gangen imo. Hadde trodd at siden dette nok etter all sannsynlighet er siste gang han turnerer med CH, så hadde fokuset heller vært på the good old days, og ikkje Greendale og Living with war - men igjen; that's Neil for ya.

    Ellers må eg bare kommentere publikummet denne kvelden. Det må være tidenes dårligste på en Koengen konsert. Smøysa og undertegnede ble dessverre stående ved siden av en vennegjeng i 50 årene som hadde VM i selfies gående. 5-6 rimelig beduggede høylytte sløkkinger som i nesten to timer sto med ryggen mot scena og trolig la ut drøye 100 oppdateringer på fjøsboka og instagram under konserten. Erre mulig? Møkkafolk!

    Barstool blues satt forresten jæla bra! Den var en høgdare.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Var også på Neil Young på Koengen. Særdeles bra og særdeles vått. Men "litt" regn skremmer ikke en bergenser. I følge YR skulle kvelden bli brukbar, så regnklær ble ikke medbrakt. Første regndråpen kom på bryggen på vei til konserten. Waterboys som oppvarming var ikke helt 100, selv om navnet passet bra denne kvelden. Gamlefar leverte i bøtter og spann. Ikke mye snakking fra scenen, kun "Thank you folks" ble sagt på slutten, men det er jo musikk vi vil høre, og ikke masse prat. Var tidligere i sommer på Bergenfest og så Simple Minds. Været var nydelig, og scenen "plenen" er litt mer intim og nærværende. Simple Minds var fantastisk. Stod på tredje rad og hørte ett av mine favorittband live for første gang. Jim Kerr er en helt annen type enn Neil Young, og Simple Minds var flinkere til å fra publikum med seg. Men alt til sin tid. Vanskelig å si hvilken konsert som var best. Det værmessige og intimiteten taler til fordel for Simple Minds.
     

    Vedlegg

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Var på Eat The Rich på Svartlamon i helga. Oppdaget et par nye kule band: Daily Hum har jeg hørt før, men her leverte de langt over forventning. Rodgers er et band med blåserekke og full pakke som kun spiller coverlåter av Jimmie Rodgers. Det var ordentlig skøy, flinke musikere og masse trøkk. Og til sist noterte jeg meg Catch Fire Little Giant. Svært sjangeroverskridende, varierte fra hardcore til funk og tilbake igjen.

    etr.jpg
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    En liten snutt av sistnevnte, i funkmodus (kun 10s lang og vertical video syndrome fordi jeg opprinnelig la den ut på snapchat).

     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.103
    Antall liker
    32.525
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    John Fullbright - Mono 2/9

    I går kveld skulle altså Oklahomas store sønn, John Fullbright, endelig opptre i Oslo, nærmere bestemt på Cafe Mono.


    Ingen skal komme her å påstå at HFSere bryr seg om lyd, alle veit jo at det er skitpraten som teller. I går kveld sendte HFS derfor ut en hel liten delegasjon til Mono, målet var å ødelegge for hipsterne med flanellskjorter. Toten-Haavard var sjåfør og reiseleder, folk og fe som H.R og Fingeren ble plukket opp på veien til Løkka. Tremor meldte avbud pga jobb, har man hørt en tynnere unnskyldning noengang? Så trivelige Leif ble med, han fant seg i bli kalt for Tremor.

    På rådsmøtet hos meg handlet det mest om spiselige jur, deretter ble planen endelig spikra gjennom akklamasjon, og vi gikk i samla tropp ned til den lille scenen i tiggerstadssentrum. Der sto HFS-seriøsiteten i høysetet, av solidaritetshensyn til sjåføren gikk det mest i gjæret eplemost som væsketapserstatning. Det viktige i denne fasen var å stå bredt i baren og hindre hipsterne å få tak i IPA. At Haavard nektet oss å ha det moro hvis vi ville bli kjørt hjem, har sikkert ingenting med drikkevalget å gjøre.

    Under oppvarmeren (Unnveig Aas, god stemme) holdt vi oss i bakgrunnen, mye høylytt offtopic-prat ødela vel tilstrekkelig, tenkte vi. Men i pausa, da hipsterne skulle ut og røyke pipe og sammenligne rutemønstere i skjortene sine, så vi vårt snitt og gikk inn til scenen, nesten helt forrest, for å stenge mest mulig utsikt. Og så kom John på, perfekt timet

    20140902_210003660_iOS.jpg


    Med strøm på den akustiske gitaren, munnspell, en gullegod stemme og enda bedre låter, var det duket for en strålende innledning på seansen. Savnet ikke flere bandmedlemmer nei da han bød på mer eller mindre rocka godlåter som Satan And St. Paul, Gawd Above, All The Time In The World og rosinen i pølsa, Jericho. Selv ikke en lykkelig trøndergroupie (Ida Jenshus) som solgte seg for å få kore på den, klarte å ødelegge kremlåta. Jeg blokka ho ut, selv om ho har bra stemme. Det hele var så bra at vi helt glemte å være ekle med lokalbefolkningen. Litt flaut etterpå, men noen ganger blir man bare bergtatt. Vi ble enige om at det var en tabbe å ikke spise mye mer hvitløk, det kunne nok knekt vårt medpublikum. Men kan ikke gjøre alt rett heller, det er ikke kult det.

    "Nå kan jeg trygt gå", tenkte jeg. Og det burde jeg ha gjort, for frekke Fullbright satte seg ned foran pianoet og begynte å synge snille pene sanger. Selv om de var urtriste, det skal han ha, dette var sad songs, men å sitte og kose seg da, mens vi står der og lider i en elendig klam luft? Makan! Det fiendtlige publikummet stengte retrettmulighetene våre, sikkert fortjent nok det. Nå skulle de ta igjen.

    Men konserten datt virkelig mye i kvalitet da han satte seg. Fullbright gikk fra å være en engasjert formidler, til å bli en innadvendt flinkis som kjælte med tangentene sine (sikkert mens han tenkte på hvordan han kunne komme seg ut uten at Ida la merke til det). Det er en forskjell på å sitte og stå, det har tom. mange radiostasjoner skjønt, oppleserne skal stå for å klare å formidle budskapet sitt på en engasjerende måte. Det dumme var at Fullbright var så fornøyd med å ha et så godt og lydhørt publikum at han bare ble sittende, gjennom så mange som seks sju låter på rappet. Ikke spør meg hvilke låter det var, har helt fortrengt denne perioden. Jo kanskje vaudevillenummeret Fat Man. Ellers var det pianoblues og slikt, mye bedre enn på danskeferga javel, men kjedelig likevel. Oslopublikum er alt for bra, burde nok for anledningen importert noen bergensere.

    Alle ting har jo en ende heldigvis, og tilslutt reiste han seg opp og tok Happy fra sisteskiva Songs, den som ellers ikke er i nærheten av From The Ground Up fra 2012. Så plaget nok podagraen ham fort ned på krakken igjen, da fulgte jeg Plutos eksempel og tok en par springskaller for å komme meg ut. Folket så nok desperasjonen i øynene mine, det var nesten lett å komme seg ut. Hadde jeg visst det...

    Vel ute på gata var vi skjønt enige og uenige i at det hadde vært en bra konsert.

    Og Jericho har vært i hodet mitt siden...
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Glimrende oppsummering av en veldig trivelig kveld, men den trusselen om transport kan jeg ikke huske. Men du veit, man lirer mye ut av seg for å stoppe kjeften H.R. Å sette han sjakkmatt er jo ikke enkelt. Takk for god mat og trivelig selskap. Likte nok pianosekvensene bedre enn deg. En av mine bedre konserter, men så er jeg ikke så vel bevandret som deg og H.R som kan, i en bisetning, si at denne kom inn på topp 500 lista av konserter.

    Haavard

    PS! Noen gamle elever på skolen min får musikk tilsendt hver uke, hva annet en Jericho ble valgt dagen derpå.
     
    Sist redigert:

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.103
    Antall liker
    32.525
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Men vi var jo enige akkurat der da, at konserten var så bra at den kom inn på topp-700-lista. Eller 500 sier du?

    En lærer er jo vant til å se ned på folk, det må være noe der. Sikker på at jeg også hadde likt pianonummerne godt om jeg hadde tatt med meg hjørnesofaen. Uansett var det bedre enn frykta, flott at han spilte så mye fra førsteskiva.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.861
    Torget vurderinger
    23
    Fullbright er ikke konsert, det er lounge music :cool:
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Fullbright konserten var for lang. For mye piano men det som var bra var bra.


    For å oppsummere (ingen av videoene er fra konserten og må kun anses som illustrasjoner)

    Med gitar.

    Med Piano...gjesp.

    MEN det finnes absolutt eksempler på at piano fungerer

     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Kjempekveld! mat og selskap i plutoniumsklasse. Konserten var fantastisk når duden stod oppreist. litt slappere når han satt (naturlig nok) jeg snek meg ut 20 min før slutt, da var balansen min gone. takker for laget. For faen! la oss rive skjegget av en tilfeldig hipsterfaen neste gang.
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    For mange handler festivaler om de virkelig store men faktum er at det landet rundt skapes fantastiske festivaler som aldri helt får den oppmerksomheten de fortjener.

    I august skjedde dettte i Askim.

    Kraftfestivalen gikk all inn og hanket inn bl.a. Hellbillies, bygde om scena og presenterte et lyd&lys-oppsett i toppklasse, og skapte en festivalfølelse av de sjeldne.


     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Var på Stephen Malkmus & The Jicks på Hulen i Bergen på Søndag. Jeg synes det var en god konsert. Den gamle indie helten fra Pavement holder koken fortsatt. Ble også plass til en liten Pavement låt på slutten; Box Elder. Positiv overraskelse med Hvitmalt Gjerde som oppvarmere.

    malkmus.jpg
     

    Walker75

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    På konsert i kveld i Stavanger konserthus med Morten Harket. Dessverre så må jeg bare konkludere med at nok en gang viser konserthuset seg fra en svært dårlig side! Lyden var fryktelig dårlig og det var faktisk utfordrende å høre vokalen......har enda til gode å høre god lyd i Stavangers storstue. Sånn går det når budsjettet på lydsiden blir ofret og de rimeligste løsningene blir valgt!!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På konsert i kveld i Stavanger konserthus med Morten Harket. Dessverre så må jeg bare konkludere med at nok en gang viser konserthuset seg fra en svært dårlig side! Lyden var fryktelig dårlig og det var faktisk utfordrende å høre vokalen......har enda til gode å høre god lyd i Stavangers storstue. Sånn går det når budsjettet på lydsiden blir ofret og de rimeligste løsningene blir valgt!!
    Trasige greier.
    Var det i Fartein Valen-salen?
    Kan virke sånn ut fra beskrivelsen.
     

    Walker75

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    På konsert i kveld i Stavanger konserthus med Morten Harket. Dessverre så må jeg bare konkludere med at nok en gang viser konserthuset seg fra en svært dårlig side! Lyden var fryktelig dårlig og det var faktisk utfordrende å høre vokalen......har enda til gode å høre god lyd i Stavangers storstue. Sånn går det når budsjettet på lydsiden blir ofret og de rimeligste løsningene blir valgt!!
    Trasige greier.
    Var det i Fartein Valen-salen?
    Kan virke sånn ut fra beskrivelsen.
    Det var faktisk i Zetlitz salen. Sto ca midt i salen og jeg måtte faktisk anstrenge meg for å høre hva Morten Harket sa inn i mellom sangene. Så også at han var borte hos lydtekniker flere ganger og ville ha mer volum på mic'en sin.
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Åge Aleksandersen & Sambandet @ Kraftfestivalen 2014

    Ingenting er bedre enn en konsert hvor det er så mye show på scenen at motivet i seg selv gjør at man kan lempe litt på kravene til det tekniske. Bildet nedenfor ble for meg et av disse sjeldne tilfellene for selv om lyset akkurat i dette øyeblikket var alt annet optimalt så var det show på sitt beste og et passende bilde for hele konserten; Åge og gjengen serverte en heidundrande konsertopplevelse!!

     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Unioni Festival - Helsinki - Dag 1 (20140919)

    Unioni Festival i Helsingfors arrangerades i helgen för första gången. Två stycken spelkvällar med fyra band
    vardera i lokalen The Circus.


    Line-up var imponerande, vad sägs om; The Man Eating Tree, Lost Society, Insomnium, Arch Enemy,
    Barren Earth, Swallow The Sun, Solstafir och Katatonia :)


    Jag och en av mina söner tog flyget från Stockholm vid lunchtid i fredags. Ett par timmars vila på
    hotellrummet sedan var cirkusen igång. Portarna öppnades kl 20.00 och kön ringlade sig lång tidigt.

    Entre.jpg


    Första band ut, The Man Eating Tree
    TheManEaitingTree.jpg


    Ett band jag sett fram emot att se live och de gjorde mig inte besviken. Det första som slog mig
    var hur tunga de lät live, som en käftsmäll ;) Sångaren är ny och svårt att säga om han är bättre än
    föregående. Han kändes inte riktigt lika tonsäker men svårt att göra en riktig jämförelse då jag bara
    hört föregående sångare på album. Hur som helst så var det en riktigt bra spelning.

    Andra band ut, Lost Society
    LostSociety.jpg


    Ett ungt finskt trash-metal band som jag endast hört när jag lyssnade in mig inför avresan, tyckte väl inte
    det var helt i min smak. Jäklar vad fel jag hade!!! :)


    Det var 100% testosteron utan vare sig hängsle, bilbälte eller skyddsnät. Det gav järnet och bjöd på ett makalöst tempo
    som fullstänfigt malde ner mig. Här pratar vi inte käftsmäll utan en tung höger mitt i solar plexus :)
    All heder till dessa unga killar.

    Tredje band ut, Insomnium
    Insomnium2.jpg


    Det är tredje gången jag ser dem och förväntningarna var höga, var dock ganska säker på att de skulle infrias.
    Mycket riktigt så gjorde de det, med råge. En härligt blandad set-list med många guldkorn.

    Insomnium1.jpg


    Vi stod ganska långt fram och stämningen, intesiteten var enorm, att de är stora på hemmaplan går inte att ta miste på.
    Det enda band som tilläts dra över på tiden :)


    Första kvällens avslutning, Arch Enemy
    ArchEnemy.jpg


    Såg dem senast i Gävle för en dryg månad sedan och tyckte då de gjorde en helt ok spelning. Det är gasen i botten
    från början men efter några låtar får jag en deja-vu, Gävle-spelningen i repris?? T.o.m. mellansnacket har jag
    hört förut, bara Gävle som är utbytt mot Helsinki. Nja, det här varit inte så lyckat tycker jag, att spela 'safe'
    är lite nonchalant enligt min mening. Vi avlyssnar resten av konserten i baren vid sidan av scenen och funderar
    över det dundrande kompet från trummisen...hade vi inte sett honom hade vi antagligen trott det var en Duracell-kanin ???







    Fortsättning följer....är ju en kväll kvar på festivalen :)
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Unioni Festival - Helsinki - Dag 2 (20140920)

    Efter en god natts sömn eller rättare sagt dag, var det dags för festivalens andra kväll.
    (Blev nästan morgon innan vi somnade)


    Första band ut, Barren Earth
    BarrenEarth2.jpg
    BarrenEarth1.jpg


    Som första band hade de kortast speltid och det var synd för det här var riktigt j-a bra, rent ut sagt :)
    Ny sångare sedan någon månad tillbaka men de hade ändå hunnit med att spela ihop sig. Riktigt tight!!
    De har ett nytt album på gång, något att se fram emot :)


    Andra band ut, Swallow The Sun
    SwallowTheSun3.jpg


    Det här var nog det band jag såg fram emot allra mest och med tanke på publikens gensvar var det många
    som tänkt detsamma. Precis som med The Man Eating Tree slås jag med häpnad hur brutalt tungt det är att se
    dem live. En helt annan dimension än lyssning hemma i soffan, låten 'Hate, Lead the Way', känns i hela ryggraden.
    Tyvärr så sviktar ljudet bitvis, sångarens mikrofon har för låg nivå och basen ligger för högt. Ljudteknikern
    kanske hade pisse-paus för ljudet var annars genomgående bra under hela festivalen.


    Tredje band ut, Sólstafir
    Solstafir2.jpg



    Har inte funderat färdigt ännu men undrar om inte detta var festivalens höjdare :), Sólstafir skapade
    en timmas magi :). De höll oss i ett järngrepp under hela spelningen och efter sista låten önskade man
    att de fortsatt en timme till. Vackert, tungt, musikaliskt, underhållande...allt på en gång ;)


    Kvällens avslutning, Katatonia
    Katatonia2.jpg


    Redan efter några takter förstår man hur skickliga musiker de är. Hade på känn redan innan att Katatonia skulle
    leverera och det stämde. Vi hade flyttat oss lite längre bak och ljudet var alldeles lysande, inga detaljer gick
    förlorade. Increase, Buildings, Forsaker... sedan fortsatte det bara tills kvällen var slut. Perfekt!!!




    Sammanfattning
    En perfekt festival med en 'Once in a lifetime' line-up, enligt min smak i alla fall :)


    På söndag var det dags att ge sig av hemåt...
    Airborne.jpg


    Brukar inte handla något på flygplatserna men denna gången kunde jag inte hålla mig ;)

    Toblerone.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har kun vært på en konsert i Zetlitz salen (Lars Winnerbäck) og da var lyden veldig bra, så jeg tror ikke det er salen det er noe problem med. Lyden i Fartein Valen-salen er veldig bra på akustisk musikk men på Motorpsycho var det ikke noe særlig (var faktisk bedre i maskinhallen på Tau scene).

    På konsert i kveld i Stavanger konserthus med Morten Harket. Dessverre så må jeg bare konkludere med at nok en gang viser konserthuset seg fra en svært dårlig side! Lyden var fryktelig dårlig og det var faktisk utfordrende å høre vokalen......har enda til gode å høre god lyd i Stavangers storstue. Sånn går det når budsjettet på lydsiden blir ofret og de rimeligste løsningene blir valgt!!
    Trasige greier.
    Var det i Fartein Valen-salen?
    Kan virke sånn ut fra beskrivelsen.
    Det var faktisk i Zetlitz salen. Sto ca midt i salen og jeg måtte faktisk anstrenge meg for å høre hva Morten Harket sa inn i mellom sangene. Så også at han var borte hos lydtekniker flere ganger og ville ha mer volum på mic'en sin.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Royal Southern Brotherhood, klubbscenen, Buen kulturhus, Mandal for to dager siden.

    Fantastisk band, veldig bra lyd, en av de beste intimscenene i landet!

    10698694_4780062837452_2770437568676573491_n.jpg
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Efter en god natts sömn eller rättare sagt dag, var det dags för festivalens andra kväll.
    (Blev nästan morgon innan vi somnade)


    Första band ut, Barren Earth

    Som första band hade de kortast speltid och det var synd för det här var riktigt j-a bra, rent ut sagt :)
    Ny sångare sedan någon månad tillbaka men de hade ändå hunnit med att spela ihop sig. Riktigt tight!!
    De har ett nytt album på gång, något att se fram emot :)


    Andra band ut, Swallow The Sun

    Det här var nog det band jag såg fram emot allra mest och med tanke på publikens gensvar var det många
    som tänkt detsamma. Precis som med The Man Eating Tree slås jag med häpnad hur brutalt tungt det är att se
    dem live. En helt annan dimension än lyssning hemma i soffan, låten 'Hate, Lead the Way', känns i hela ryggraden.
    Tyvärr så sviktar ljudet bitvis, sångarens mikrofon har för låg nivå och basen ligger för högt. Ljudteknikern
    kanske hade pisse-paus för ljudet var annars genomgående bra under hela festivalen.


    Tredje band ut, Sólstafir


    Har inte funderat färdigt ännu men undrar om inte detta var festivalens höjdare :), Sólstafir skapade
    en timmas magi :). De höll oss i ett järngrepp under hela spelningen och efter sista låten önskade man
    att de fortsatt en timme till. Vackert, tungt, musikaliskt, underhållande...allt på en gång ;)


    Kvällens avslutning, Katatonia
    Vis vedlegget 279436

    Redan efter några takter förstår man hur skickliga musiker de är. Hade på känn redan innan att Katatonia skulle
    leverera och det stämde. Vi hade flyttat oss lite längre bak och ljudet var alldeles lysande, inga detaljer gick
    förlorade. Increase, Buildings, Forsaker... sedan fortsatte det bara tills kvällen var slut. Perfekt!!!




    Sammanfattning
    En perfekt festival med en 'Once in a lifetime' line-up, enligt min smak i alla fall :)
    Jeg er bare så misunnelig, selv om jeg har sette alle bandene live foruten Swallow The Sun. At Sólstafir kom til å bli en høydare kommer ikke som en overraskelse eter å ha hørt dem på Getaway Rock. Tung mørk Islandsk progressiv metal må bare være bra og disse leverer så det holder. På Getaway var vokalisten ute og hilste på publikum under en lengre solo.

    Swallow The Sun står høyt på live-listen. At dette var en knallsterk festival er det ingen tvil om og det er vel bare GetAway 2013 som kan måle seg med dette oppsettet.

    At favorittene mine leverer skulle blankt bare mangle det de aldri har gitt ut en svak låt:)
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.103
    Antall liker
    32.525
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Sturgill Simpson, Pokalen, 24. september 2014

    20140924_200017374_iOS.jpg


    Nytt konsertlokale for meg, ny artist også, så det var som det skulle være det. Nede i dumpa ved siden av Mathallen og under Vulkan Arena var åstedet for årets countrykonsert. Det hadde "de rette folka" skjønt, lokalet var fullt opp av hipstere og kjente musikere blant publikum. En fin dag for groupies også da, kanskje.

    20140924_200021987_iOS.jpg


    Hovedpersonen var altså Sturgill Simpson, mannen som i år har fått sitt gjennombrudd med plata Metamodern Sounds In Country Music, opptrådt hos David Lettermen og fått hedersbetegnelsen "Frelseren av tradisjonell countrymusikk". Mye å leve opp til, og det gjorde han da også, helt uanstrengt. Ikke alene, det var en suverent bra band han hadde med seg, men han Sturgill gav jernet han også. Håndkledet han hadde med seg, var helt nødvendig. Stemmen satt, gitarene var fine og lyden bra, om enn noe høy nærmest scenen, så det ble nødvendig å rygge baklengs over gulvet.

    20140924_195620466_iOS.jpg


    'Skal jeg si noe da? Nei, musikken taler vel for seg selv', sa'n. En hyggelig, sympatisk kar.

    Så det ble halvannen time med musikken hans, mye fra sisteskiva, naturlig nok. Outlaw country, bluegrass, ballader, alt ble framført med selvfølgelig autoritet. Eneste jeg savna er nok de mest kosmiske psych-elementene han har på plata. Er nok studiolyder det.

    Det er bare å merke seg navnet Sturgill Simpson først som sist, mannen avsluttet helt passende med perlelåta Turtles (All the Way Down)

     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Var på konsert med Eivør Pálsdóttir i Bølgen kulturhus i Larvik i kveld. Har aldri vært der før og det var en positiv opplevelse. Når det gjelder Eivør leverte hun ren magi som alltid, dette var vår 5 konsert med henne og definitivt ikke den siste :)

    Bildet er hentet fra nettet

    Eivør.jpg
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Savage Rose på Rockefeller 02.10.2014
    Må først legge til at jeg har vært fan av Savage Rose i maaaaange år.

    Savage Rose er først og fremst magiske Anisette. Anisette er en latino med godt over 60 år på baken. Hun er ikke spesielt storvokst, og jeg kunne glatt sammenlignet henne med min mor som er 163 cm på strømpelesten. De har samme alder også.
    Savage Rose spiller "hippie"- rock fra slutten av 60-tallet, De roter seg av og til inn i proggens verden med hell, men det er vel mer riktig å si at det er en blanding av pop og rock som er deres stil fra ca 1980 og fram til nå.

    Det nye Savage Rose har jeg hatt gleden av å se/høre 3 ganger på konsert. 2 i Drammen Teater og 1 nå ikveld på Rockefeller.
    I forhold til Drammen Teater har faktisk Rockefeller mye å lære når det gjelder akustikk. Vokal bærer veldig dårlig i Rockefeller. Om dette skyldes miksing eller selve rommet skal jeg ikke begi meg inn på, men dette føltes veldig tydelig på Rockefeller idag.

    Anisette; Et ikon.
    Denne lille dama har skjønt hele konseptet bak det å stå på en scene; gi alt, la folk kjenne hva musikken betyr for henne. Hver gang jeg har hatt gleden av å se henne utviser hun en fantastisk musikkglede. Hun danser seg gjennom sangene. Greit nok at hun etterhvert mangler litt trøkk på Wild Child, men hun gir alt hun har på utpust, absolutt alt. Og hun danser...... hun leker, og danser seg gjennom hver eneste låt. Snurrer rundt som en ekte flower power girl ville gjort.

    Ja, jeg simpelthen elsker denne dama som hun utfører sin kunst på scenen. Og dette er kunst, helt uten koreografi. Dette er en musikkelskende fantasi som tar plass på scenen. Hun lever ut musikken.
    Musikken er Anisette og Anisette er musikken.
    Musikken er hennes liv og har vært hennes liv i over 40 år!!! og hun fortsetter dansen.
    Sin egen dans......for musikken hun elsker......og det kjennes på kroppen for den som har tid til å høre på.

    Ja, jeg elsker dette lille mystiske og fantastiske vesenet. Hun er magisk i sin fremtoning på scenen der hun snurrer rundt videre i livet.........
    Eller danser........

    /Per Olav
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Elvis Costello - Logen, Bergen 1.10.14

    elvis.jpg

    (Jupp, så nært satt eg)

    Veldig kjapp oppsummering fra då sjølvasten var på besøk i byn forleden. Undertegnede var å finne midt på første rad. Hadde sine åpenbare fordeler, men lyden var langt fra optimal. Uansett, bedre då sjølvasten spelte enn då support-act Larkin Poe gjorde sitt sett. Sjøl om sistnevnte behagde øgene mer enn den aldrende punker. Hu eine søstera der var rimelig snaisen. For å si det i milde ordlag.

    Vel vel, det startet med Jack of all parades, eller Jack of all trades som en lokal anmelder så fint kalte den :D

    Sjølvasten byr for så vidt på seg sjøl, men gir ikkje ved dørene når det gjelder låtvalg denne kvelden. Det ropes om Man out of time fra salen (en låt undertegnede lett skriver under på at hadde gjort seg), Elvis gløtter opp og svarer "maybe". Det ble med "maybe". Settingen var vel noe avgjørende for svaret hans. For rundt 12 år siden da man såg sjølvasten på Rockefeller hadde pipa en annen lyd da det kom requests fra salen: "Shut the fuck up! If you don't like what I play you can fuck off!". Sånt sier ikkje Elvis lengre.

    Men for all del, publiket (som for en gangs skyld i Bergen er eksemplariske (sikkert takket være billettprisene)), får da sitt. She blir spilt, det samme gjør Oliver's army, samt en fullstendig akustisk Alison, med obligatorisk allsang fra salen. Dog ikkje i nærheten av like kleint som da strømmen gikk under en Tom McRae konsert i Grieghallen for hundreogfjørten år siden.

    "Problemet" med Elvis, er at han har en så sinnsyk katalog etter hvert, og man må nesten nødvendigvis savne noen låter mm man får diktere setlista. Savnet God's comic, I want you og Couldn't call it unexpected no.4. Hadde eg fått servert det trekløveret der, så hadde 6'eren vært soleklar. Lander heller på en stødig 5'er.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.379
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hugh Cornwell, Hilversum, Nederland

    Akkurat kommet hjem etter en konsert med Hugh Cornwell. Hadde ventet en sedat litt eldre herre med fokus på siste album fra solokarrieren, men ble til de grader positivt overrasket. Kanonkonsert!!! Det treffer deg som oftest midt i trynet når du minst venter det. Faen, han virker faktisk fremdeles farlig når han drar til på scenen. Han spilte halvparten fra egen solokarriere og resten Stranglers pakke med fokus på de tre første platene. Full rockepakke, uten noen svisker som Golden Brown eller La Folie, og med en tight og hardtarbeidende trommis og en bassist som så ut som en småpike fra et japansk emo-band. God lyd i et intimt lokale med kun rundt 70 publikummere. Vi fikk blant annet en fet versjon av Peaches med smilet på lur, tøff versjon av Nice and Sleazy og alt rundet av med No More Heroes. Sykt bra, og da ekstra kjekt å oppleve det med min 15 år gamle sønn. God musikalsk oppdragelse! Hilversum er en liten filleby, men i dag svingte det her, og alt til den sympatiske prisen av 18€ for billetten.

    image.jpg
    image.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn