Jentetråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    4.590
    Sted
    Bartistan
    Hvis den skiva ikke treffer, så selg platespilleren og hør litt mer Justin på telefonen.
    Det var da voldsomt, da ;)

    Men for fullt utbytte kreves at man setter seg inn i tekstuniverset mannen bygde opp.
    Eller man kan plystre eller nynne med, ordløst bortsett fra refrengene :p
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    He-he

    Men nei, en trenger ikke sett seg inn i noe som helst tekstunivers; på den plata skapes det universet som alt annet måles opp mot. Det er en form for guddommelig skaperakt. En kan telle seg bakover og fremover, men dette er standarden alt måles mot.

    Darkness er en skive selv gud og bob var fornøyd med.

    – Dong også; han gaulet sanger fra Darkness der har satt bak på en DBS på vei til tvillingene på Helland med en umoralsk plate av Lou Reed. Tvillingene så han aldri igjen, men Darkness har fulgt ham lenge etter at DBSen tok kvelden.

    :)
     
    Sist redigert:

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    4.590
    Sted
    Bartistan
    ;)

    Edit: Jeg vil våge påstanden om at nevnte tekstunivers ble påbegynt tidlig i karrieren, for senere å bli perfeksjonert
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    11.036
    Antall liker
    18.053
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Det var da veldig til musikkpoliti. Som nevnt, The Boss er respektert, men ikke helten i huset. Sånn er det bare :)
    Det jeg sa:
    "Om du mener Springsteen aldri blir bra, har du usedvanlig langt igjen, Jørgen...
    ---
    Ha ha, nei. Akkurat der er jeg trygg Har sett han live og hørt det meste av katalogen. Musikken hans er for mange, men ikke for alle.
    På samme måte som Prince "

    https://www.hifisentralen.no/forume...t-og-rundt-er-like-langt-194.html#post2826782
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg har aldri vært fan av Bruce, men dette synes jeg er to meget bra utgivelser. The River ble utgitt da jeg bodde og arbeidet i Rye, NY. Folk var smågale da denne kom ut, men ikke jeg. Da hørte jeg på Jerry Jeff, Clark og The McGarrigles

    Darkness er et mye bedre album, her gir han jernet og det rocker som faen. Han spytter ut ordene og mener det han synger om. Fete saker hvor man kan guffe på.

    83c2199e47b9cbb3af6b52d08bd0a60e.600x600x1.jpg


    R-1680691-1236507768.jpeg.jpg


    Elvis har jeg et fjernt forhold til. Selvfølgelig vokst opp med ham. Prøvd ut flere av utgivelsene hans og ramlet ned på denne som hans beste:

    R-2111452-1314550336.jpeg.jpg
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Helt enig. Justin Bieber er artisten fra helv....Bruce Springsteen har noen gode låter, men én skiller seg ut - "Thouger Than The Rest". Den låten er faktisk überbra. Elvis derimot er artisten med stor "A" - han blir aldri feil. Har ikke noen album av ham, og har ikke helt funnet ut hvorfor. Noen singler derimot, ligger i et skap. Fortsatt riktig god jul !!
    Justin Bieber...URK! Når det gjelder Elvis er vel dette det eneste albumet jeg har fra han i samlingen. Litt av årsaken er at det er så mye å ta av, alt fra ulike utgivelser til album til samlealbum. Blir ikke helt klok på det så det ender ofte opp med strømming de gangene Elvis er på menyen, og gjerne da et samlealbum for å gjøre det enkelt. Nå er det jo et samlealbum (vol. II ser jeg, bør forske på vol. I og finne det) jeg har fått, men det mangler noen av golåtene i min bok. Men igjen, det er vel et hav av samlealbum også som finnes der golåtene er godt spredd...

    Har faktisk albumet The River av The Boss, veldig mye fint der. Muligens et av hans beste album?
    The River er fakrisk et "must" i en platesamling :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.464
    Antall liker
    26.561
    Torget vurderinger
    24
    Darkness er det ypperste for meg. Måtte jeg klare meg med ett album ville det vært det.

    Om man finner det for dystert, mørkt og hardt så mener jeg Tunnel of Love og The Ghost of Tom Joad er to undervurderte album. Tekstmessig relativt triste disse også, men roligere musikalsk.

    B9B3AB7F-8FBD-462A-B684-D14E2F14E722.jpg


    Fortsatt god jul!
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    2.558
    Sted
    Nordland
    Skal få meg litt dagslys etter et par timer kos foran stereo`n. Mustasch, ZZ Top, Dream Theater, Dimmu Borgir, Bruce Springsteen, Dimmu igjen og Chet Bakers «just friends», til slutt. Mener det var her jeg fikk opp ørene for sistnevnte..

    Vis vedlegget 523488

    Hvilken plate bør være den første jeg kjøper på vinyl av. Chet Baker?
    Ha en fin-fin dag :)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Skal få meg litt dagslys etter et par timer kos foran stereo`n. Mustasch, ZZ Top, Dream Theater, Dimmu Borgir, Bruce Springsteen, Dimmu igjen og Chet Bakers «just friends», til slutt. Mener det var her jeg fikk opp ørene for sistnevnte..

    Vis vedlegget 523488

    Hvilken plate bør være den første jeg kjøper på vinyl av. Chet Baker?
    Ha en fin-fin dag :)
    Hva med albumet It Could Happen to you? Jeg har det selv på vinyl.

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.464
    Antall liker
    26.561
    Torget vurderinger
    24
    Skal få meg litt dagslys etter et par timer kos foran stereo`n. Mustasch, ZZ Top, Dream Theater, Dimmu Borgir, Bruce Springsteen, Dimmu igjen og Chet Bakers «just friends», til slutt. Mener det var her jeg fikk opp ørene for sistnevnte..

    Vis vedlegget 523488

    Hvilken plate bør være den første jeg kjøper på vinyl av. Chet Baker?
    Ha en fin-fin dag :)
    Håper det er greit med et innspill fra sidelinjen.

    Her i huset er dette to plater som spilles ofte: «Chet» og «Someday My Prince Will Come»
    Faktisk er jeg så glad i Chet at jeg skaffet den på tape til tross for at samlingen inneholder en Analogue Production-utgivelse.

    C8E15054-C86A-401E-97C0-953FD8919371.jpg
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Kult bilde, kondis, men ser ikke helt behovet for en pause... :)

    Har bokmerket Ahmad Jamal (https://tidal.com/album/75168695) i Tidal, skal sjekke den ut senere.
    Et annet tips for dem som liker både Chet Baker og Billie Holiday er Chet sitt tribute album til Holiday som heter Bakers Holiday, jeg liker det godt og spiller det ofte :)

    EDIT: Innspill fra sidelinjen er selvsagt helt ok, Fosse. Tips til musikk er alltid fint synes jeg, og diskusjon rundt det er bare artig.
     
    Sist redigert:

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    På vei hjem fra jobben kom denne låten over radio. Etter jeg hørte den har den altså vært stuck mellom ørene og jeg blir ikke kvitt den. Nå er det ikke den verste låten jeg kan "plages" med, men ser ingen grunn til å være alene om å ha den stuck. Så her er den ;)

    God helg, gutter!

     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.885
    Antall liker
    9.101
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    På vei hjem fra jobben kom denne låten over radio. Etter jeg hørte den har den altså vært stuck mellom ørene og jeg blir ikke kvitt den. Nå er det ikke den verste låten jeg kan "plages" med, men ser ingen grunn til å være alene om å ha den stuck. Så her er den ;)

    God helg, gutter!

    Takk skal du faen meg ha! ;)
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.552
    Torget vurderinger
    2
    På vei hjem fra jobben kom denne låten over radio. Etter jeg hørte den har den altså vært stuck mellom ørene og jeg blir ikke kvitt den. Nå er det ikke den verste låten jeg kan "plages" med, men ser ingen grunn til å være alene om å ha den stuck. Så her er den ;)

    God helg, gutter!

    Behøver ikke mer enn å lese tittelen så er den stuck her òg...fuck shit! Ja, ja eneste kuren er å pass it on...så nå snurres Elvis på anlegget oppe!

    God helg!

    Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    God helg,nynn på imagine med John Lennon så forsvinner den ;)

    O
    Åh nei, den låten er jo en faktisk plage! :mad: Setter på igjen Elvis, eneste remedie ;)

    På vei hjem fra jobben kom denne låten over radio. Etter jeg hørte den har den altså vært stuck mellom ørene og jeg blir ikke kvitt den. Nå er det ikke den verste låten jeg kan "plages" med, men ser ingen grunn til å være alene om å ha den stuck. Så her er den ;)

    God helg, gutter!
    Behøver ikke mer enn å lese tittelen så er den stuck her òg...fuck shit! Ja, ja eneste kuren er å pass it on...så nå snurres Elvis på anlegget oppe!

    God helg!

    Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
    Herlig!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.784
    Antall liker
    18.058
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    På vei hjem fra jobben kom denne låten over radio. Etter jeg hørte den har den altså vært stuck mellom ørene og jeg blir ikke kvitt den. Nå er det ikke den verste låten jeg kan "plages" med, men ser ingen grunn til å være alene om å ha den stuck. Så her er den ;)

    God helg, gutter!
    Skal helt bevisst unngå å klikke på play-knappen på den der:)
    Orker ikke å ha den låta surrende rundt i hodet, så jeg legger ut et (bedre) alternativ.
    "Annerledes-låta" Purple kom med på Fireball:cool:


    Ha en riktig god helg
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    4.590
    Sted
    Bartistan
    Ikke at jeg tok sjangsen på Elvistingen, men mitt standardtriks for å fortrenge uønskede earworms er, av alle ting, Ephemera og Girls Keep Secrets.
    Funker alltid.
    En helt genial liten pop-perle på alle vis. Låtskriving, arr, produksjon, juneimit.
    Og siden jeg ikke hører på P1 eller reklameforsøpla humøredrepere er den heller ikke oppbrukt her i gården :cool:
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Ikke at jeg tok sjangsen på Elvistingen, men mitt standardtriks for å fortrenge uønskede earworms er, av alle ting, Ephemera og Girls Keep Secrets.
    Funker alltid.
    En helt genial liten pop-perle på alle vis. Låtskriving, arr, produksjon, juneimit.
    Og siden jeg ikke hører på P1 eller reklameforsøpla humøredrepere er den heller ikke oppbrukt her i gården :cool:
    Oi, lenge siden jeg har hørt den, dette var hyggelig gjenhør :)
     

    jahe68

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2018
    Innlegg
    45
    Antall liker
    13
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Hei, forstår det sånn at du har skifta frå dv 10x5. Kan du skrive litt om kva du har skifta til (det er vel AT 33ptg) og korleis du opplever endringen i lyden. Føler du det er meir nerve i lyden? Får du gåsehudfølelse når du høyrer gode vokalopptak?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.853
    Antall liker
    8.171
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hei, forstår det sånn at du har skifta frå dv 10x5. Kan du skrive litt om kva du har skifta til (det er vel AT 33ptg) og korleis du opplever endringen i lyden. Føler du det er meir nerve i lyden? Får du gåsehudfølelse når du høyrer gode vokalopptak?
    Å skifte frå ein veldig god til ein endå betre pickup er spennande. Eg hadde 10x5 som referansepickup i nesten ti år. Ein pickup som er lett å jobbe med, ganske ukritisk til arm og riaatrinn, og som aldri gjer noko gale, men som heller ikkje vil briljere, slik AT33 kan gjere under rette føresetnadar. Eg måtte velje mellom anten PTG eller SA, og tok den siste. Men begge desse, og særleg den siste, har bruk for ein skikkeleg god arm, og må justerast nøye. God riaa er også kjekt for desse. Og når dei parametrane er på plass, vert det meir autoritet, presisjon i detaljane og meir detaljar i lydbildet enn det 10x5 fiksar. Men når det er sagt, har eg framleis 10x5 liggande som referansepickup. Det er veldig greitt å kunne få ein rimeleg platespelar til å spele så godt som 10x5 kan .
    Det handlar altså om matching igjen. Eg tykkjer AT33SA er mykje betre enn 10x5 - i mitt oppsett. Og sjølv om AT33-er svært mykje for pengane, er det mange betre pickupar der ute....viss du vil betale litt.
     

    jahe68

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2018
    Innlegg
    45
    Antall liker
    13
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Takk for godt svar A-Arve. Har fulgt med på kva du har sagt om den tidlegare. Kjem til å bytte både riaa og pickup næraste 1-2 åra og var difor interessert i synspunkt angåande AT. Det blir truleg ein Rega spelar minimum ein 3er, usikker på om den er god nok, eller ein rp8. Då eg handla den i 2008 var ikkje klar over at Goldring spelaren var so mykje dårligere enn Rega 2, og hadde ikkje satsa på den i kombinasjon med DV 10-5 om eg hadde vist det, Hadde selvfølgelig kjøpt Rega 2 istadenfor. Spelaren har imidlertid fungert prikkfritt desse 10åra, og svakaste leddet har utvilsamt vore riaa. Har tidlegare hatt Denon 304 i ein Thorens 280 kjørt gjennom den innebygde riaa i ein Sansui AU-D9. Det hadde ein magisk mellomtone, men totalt sett låter DV 10-5 i Rega armen til Goldring betre, sjølv om den ikkje skal være god.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Å si noe om forskjellene her blir for meg litt vanskelig. Årsaken til det er at DV 10x5 var i bruk på en annen platespiller med en annen arm. Jeg kjøpte nytt driv og skulle sette inn pu da det gikk veldig galt og DV 10x5 ble ødelagt. Jeg kan derimot si at jeg var veldig fornøyd med DV 10x5 da den gav mye mer dynamikk enn den første pu som sto på (Ortofon Quintet Red).
    Jeg synes AT33 PTG/II som jeg har fungerer veldig godt i det oppsettet jeg har i dag. (Thorens 126 MKII med Audio Technica ATP 12 arm). RIAA er den eneste komponenten som fortsatt er den samme selv om den ikke er noe å rope hurra for. En billig sak som for så vidt er fornuftig i sin prisklasse (under 5000 kr). Med andre ord vil jeg anta at AT pu vil synge enda bedre når RIAA en gang blir oppgradert.
     

    jahe68

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2018
    Innlegg
    45
    Antall liker
    13
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Takk for godt svar Hifi-girl. Eg opererer etter kilde først prinsippet, dvs det som ligger først i rekka blir prioritert høgst. Dvs so lenge det ikkje er tydelege flaskehalsar seinare i systemet. Tanken var difor å oppgradere til ein brukt riaa i rundt 10000 kr klassen, dvs tilsvarande ein nypris mellom 15000 til 40000kr. Problemet med riaa er jo at då må eg på forhånd vete kva slags pu eg skal ha når eg oppgraderer pu og platespelar. Grunnen til at eg spurte deg var for å sjå om eg kunne få tilbake den magiske mellomtonen i kombinasjon med resten av pakken, eller om eg må satse på Benz micro eller Ortofon Cadenza red. Kanskje eg må utsette litt dersom forsterkeren ryker, har imidlertid oppnådd gåsehud effekt på ein billeg Parasound zdac, so det er platespelardelen som står for tur no.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Du kan også gå for en RIAA som har muligheter for justering. Altså at en kan justere på gain, ohm og MM/MC for å imøtekomme ulike typer pu-er. Personlig blir det nok rør for min del når så langt kommer, men da også noe som er justerbart.
     

    jahe68

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2018
    Innlegg
    45
    Antall liker
    13
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Lykke til i jakta på utstyr. Trudde faktisk det skulle være lettare å finne ein god nok platespiller kombinasjon på Rega 3 nivå, men frykter eg må høgare opp for å klare det. Har prøvd å unngå rør, men det er mulig at det må til for riaa. Følte eg var griseheldig med at lydkombinasjonen med Zdacen satt sånn eg likte den. Kanskje eg er heldig at det er nokon som har et forslag til ein god rimeleg riaa som har lydsignaturen som ligner på zdacen. Godt at du er fornøgd med oppsettet ditt og håper at riaa delen faller på plass for deg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn