Da var det kommet inn en spennende komponent på lån noen dager fra en meget hyggelig kar fra Fagernes. Dette er en prototype av et "ultra" nettfilter fra Obvilion eller Raymond Celius mer korrekt. Dette må være noe av det mest utforskede og gjennomførte strømfilteret som finnes. Etter det jeg har blitt fortalt så tar det 3 uker med handarbeid å lage/montere filteret, og flere tiår med utprøving så borger dette for noe som burde fungere bra....
Som jeg har påpekt flere steder så sliter jeg med støy på strømnettet og har prøvd mye rart. Har hatt målinger og har fått rettet opp en del ting så det er blitt bedre, men dagligdagse ting som PCer, varmepumper, dimmerere, lysrør osv slipper vi ikke unna så rensing må til.
Har hatt bra resultat med PS Audio PPP, men dei er ikke stabile for å si det mildt! Den jeg har nå røk for tredje gang sist uke.... Ellers så bruker jeg et Schaffner industrifilter som funger godt.
Vel fikk hentet filteret på bussen og full av forventning ble filteret koblet opp. Hadde fått beskjed fra Raymond at filteret måtte ha en halv time før det startet å fungere, og 1-2 dager før det var optimalt. Jeg har bare 2 kvelder til rådighet, så her var det bare å starte finlyttingen.
Her var det umiddelbare forskjeller etter kort tid. Mer oppløsning, klarere lydbilde. Lot anlegget spille et par timer som "muzak" før jeg satte meg tilbake i sweetspot. Wow, nå var ting forandret. Enda mer oppløsning og dybde i lydbildet. Dypere bass som var ekstremt klar og definert. Detaljer som jeg ikke hadde hørt før på innspillinger jeg kjente godt. En artig detalj var på en jazzinnspilling der jeg hørte noen irriterende "gnukkelyder", og etter noen rørhavari så er jeg blitt "skyggeredd" for lyder jeg ikke forventer. Etter finlytting så viste dette seg å være lyder fra pianistens sko mot gulvet når han brukte pedalene på pianoet.... ;D
Vel det ble en lang natt med febrilsk gjennomspilling av kjent musikk....
Nå var jo beskjeden at det ville bare bli bedre over tid, så det stått opp tidlig neste morning og anlegget ble fyrt opp umiddelbart for å utnytte tiden. Utover dagen og kvelden forandret filteret seg stadig. Det som nå skjedde var at det virket som min lille Kora på 50W hadde fått mye mer krefter å rutte med? Dette ble bekreftet senere på natta da filteret ble koblet ned. Spillte en CD hadde volumet på 30, koblet ned filteret og spillte samme CD men da måtte volumet settes til 38 for å få samme lydstyrke???
Lydblidet var mektigere enn kvelden før. Mer dybde i lydbildet, en utrolig renhet i lyden som gjør at musikken kommer mer i fokus p.g.a bedre definerte klangfarger og utklinnging. Dette var mektig, og sterkt vanedannende..... Og der ligger problemet med å låne "oppgraderinger", savnet som oppstår når dei må leveres tilbake.......
Dette er som nevnt en prototype som blir laget på bestillig etterhvert visst det er interesse, og det vil jeg tro det blir selv om dette ikke blir billig..... Men slike "Bespoke" ultra komponenter vil altid bli dyre, men her er noe som fungerer og kan være mer verdt å bruke penger på enn en oppgradering av andre komponenter i anlegget. Jeg har i vertfall startet gransking av bankontoene for finansieringsgrunnlag.........