JK`s Lyttekrok

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    emotikon skrev:
    Forhåpentligvis bare en mellomlanding...... ;)
    Ja håper det.... Er jo kjekt at hele verden skal få se pakken min, men hadde vel vert både billigere og muligens kjappere å funnet et fly som gikk rett til europa i stedet for Kina, Kasakhstan og gudene vet hvor neste stopp blir.....

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    Ellers så er det mye aktivitet i anlegget til sommer å være. Venter på levering av nytt strømfilter fra PS Audio, en P5 som skal erstatte PPP. Håper ikke P5 brenner like godt som PPP.....

Er også et nytt Schaffner DIY strømfilter prosjekt på gang sammen med "Sense", venter bare på deler!

Så er det et prosjekt med nytt "fundament" til høyttalerene som blir spennende. Venter også her på deler....

Så er det BAT effekten som har vert på "sykehus" svært lenge men ryktene sier den nærmer seg friskmelding....

Skulle vert på husveggen å malt, heldigvis så regner det..... ;D

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    Da var det noen på døra med en overraskelse gitt. En hyggelig kar kledd i rødt slepende på en stor kasse ;D

Utrolig kjekt, men timingen er elendig! Har hevet ut den gamle peisen og fått inn en ny ovn, men dette medfører at hele anlegget er stuet vekk.......

Gammel peis.....

Ny ovn, mye bedre men det medfører fullstendig oppussing og maling av stua...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Pen peis men må medgi at den andre esken pirrer nysjerrigheten min mer, forresten han i rød drakt vet jeg hvem er .. ;D

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:
    Pen peis men må medgi at den andre esken pirrer nysjerrigheten min mer, forresten han i rød drakt vet jeg hvem er .. ;D
    Ja hyggelig karer disse i rødt! I tillegg så kom det mail fra Golden Age at min P5 strømrenser er på vei, og ifølge sporingen så er den allerede ut av tollen og på vei til Bergen.
    Alt dette mens anlegget står innerst i rotet! Fanken.......

Et bilde til.....

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    Her er et bilde til. Nå er det vel lett å se hva det er....

M

MPT

Gjest
    Gratulerer Jack, det ser ut som alt har gått fint denne gangen ;) Håper du blir fornøyd!

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    MPT skrev:
    Gratulerer Jack, det ser ut som alt har gått fint denne gangen ;) Håper du blir fornøyd!
    Ja dette var en "silkehandel" ;D Gleder meg villt til å få koblet den opp!

Her er flere bilder.....

Her det klart for montering av rør.....

Og her er rørene montert...

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:
    Gratulerer fete saker det der !
    Takk! Den har stått på ønskelista en stund den der :)

Nå blir det å gå i tenkeboksen å fundere på om hva en skal gå for når det gjelder effektforsterker... Om det blir beholdt det en har eller om en skal se hva Audio Research kan tilby........ ;D

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Hei JK.

Her skjer det mye om dagen.

Gratulerer med en fantastisk bra pre fra ARC.
    Ref 5 er uten tvil et godt løft i forhold til Ref 3. Her kan du trygt bare glemme tanken
    på oppgradering av Pre de nærmeste årene. Her kan du trygt puste ut og vite at du har noe av det beste som er å få.

Det skal bli spennende å følge ARC fremover med tanke på effektforsterkere.
    Ser på deres hjemmeside at det har kommet en ny Ref 150 med KT 120 rør.
    Har ikke hørt noe om disse nye rørene ARC bruker.

Du skal vel snart roe deg ned litt nå ? :)

Kom gjerne med en tilbakemelding på det nye strømfilteret fra PS Audio.

mag

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    mag skrev:
    Hei JK.

Her skjer det mye om dagen.

Gratulerer med en fantastisk bra pre fra ARC.
    Ref 5 er uten tvil et godt løft i forhold til Ref 3. Her kan du trygt bare glemme tanken
    på oppgradering av Pre de nærmeste årene. Her kan du trygt puste ut og vite at du har noe av det beste som er å få.

Det skal bli spennende å følge ARC fremover med tanke på effektforsterkere.
    Ser på deres hjemmeside at det har kommet en ny Ref 150 med KT 120 rør.
    Har ikke hørt noe om disse nye rørene ARC bruker.

Du skal vel snart roe deg ned litt nå ? :)

Kom gjerne med en tilbakemelding på det nye strømfilteret fra PS Audio.

mag
    Takk mag! Tror jeg er i mål når det gjelder pre nå ja :)
    Har fått med med meg REF150 som erstatter REF110, og det er nok en spennende forsterker som er svært aktuell. Er svært lite å finne ang. KT120 rørene, og jeg finner ingen tester av REF150 enda....
    En del DIY karer har brukt KT120 i KT88 forsterkere og meldingene derfra er mye større basskontroll og mer oppløst diskant og mellomtone.... Kan jo være spennende dette....

Har hatt god erfaring med PPP (bortsett fra at den brenner ofte...), så det er forventninger til at P5 skal bli bra. Har også et nytt prosjekt sammen med "Sense" ang. et bedre Schaffner nettfilter.... Så har jeg prosjektet med stativet til Unifieldene som drar seg til ettersom delene kommer innn... Blir en god hifi sommer ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.129
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer. Ingenting er som følelsen av å pakke opp noe nytt og flott Hi-Fi utstyr. Kjenner lukta helt hit. ;D

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    bjornh skrev:
    Gratulerer. Ingenting er som følelsen av å pakke opp noe nytt og flott Hi-Fi utstyr. Kjenner lukta helt hit. ;D
    Takk! Ja det er herlig :)

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    Da var trinn I av prosjekt oppussing av stua ferdig og endelig fikk jeg anlegget på plass slik at fikk strøm på REF5 :)

Ble ganske bra resultatet mye takket være min konsulent og kunstneriske ansvarlig, "Sense" ;D

Ellers så har jeg fått ca 7 timer på REF5 og fått et lite intrykk av den. Den vil nok trenge mange timer enda, men hører klart mer fundament og kontroll, spesielt i bassområdet kontra LS26. Derimot så er LS26 glattere og mer dynamisk slik det er nå, men regner ikke med det går mange timene før REF5 drar i fra ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Kan tenke meg oppussinga fikk fart over seg når Ref 5 kom inn døra ;D Ser flott ut begge deler !

Edit, er det kleberstein på den peisen ?

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:
    Kan tenke meg oppussinga fikk fart over seg når Ref 5 kom inn døra ;D Ser flott ut begge deler !

Edit, er det kleberstein på den peisen ?
    Var en bra pådriver og bonus det å få koblet opp REF5 ja ;D Nå er det 3 trinn på oppussingen, men skal på jobb i neste uke igjen så resten får vente. Blir godt øl, maltwhisky og musikk i hele helgen....

Det er kleberstein som er på sidene og toppen på ovnen. Gjør den mye mer effektiv og en god del penere :)

M

MPT

Gjest
    Meget flott arbeid du har gjort! Er imponert! Tenker stuen virker større nå den tidligere! :)

Spennende å høre resultatet på Ref 5. 8)

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    Da var jeg hjemme etter noen dager i Stavanger og jaggu var det en pakke i posten..... ;D

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    Her er noen flere bilder.... Dette er en PS Audio P5 strømrenser. Er vel en av dei første i norge denne tenker jeg...

Er en helt annen byggekvalitet på P5 enn "kinamikket" PPP ;D Den rett og slett oser av kvalitet og er enda "penere" enn PPP.....

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    JK skrev:
    Her er noen flere bilder.... Dette er en PS Audio P5 strømrenser. Er vel en av dei første i norge denne tenker jeg...

Er en helt annen byggekvalitet på P5 enn "kinamikket" PPP ;D Den rett og slett oser av kvalitet og er enda "penere" enn PPP.....

Har lyst på en slik, kan jeg spørre om pris og forhandler ?

Grattis med en ny boks ! ;D Fin sak.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    Veil. pris er ca. 26k og forhandlerere er bl.a. Golden Age Music og NAT.

Her er noen flere bilder med strømmen på. Er utrolig mange fine finesser så jeg håper inderlig P5 har bedre kvalitet enn PPP.... Den skal være forbedret mye internt også....

PÅ P5 er det et display som viser data, en kan slå av/på soner.

Her er sinuskurven på strømmen inn. Som en kan se så er den "flat" på toppen!
    Kan være en "gimmik"..... ;D

Her er sinuskurven som viser strømmen ut av P5....

Og her er alla data samlet i en oversikt. Fantastisk bra layout!

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Skjer mye hos deg på anleggsfronten for tiden J. Gratulerer så mye med de utsøkte komponenter.

mvh

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    SOA skrev:
    Skjer mye hos deg på anleggsfronten for tiden J. Gratulerer så mye med de utsøkte komponenter.

mvh
    Ja det er gang i det nå for tiden ;D Er nå en del tilfeldigheter også med i bildet...

Har spillt på anlegget noen timer nå og forandringen fra mandag er sjokkerende... intet mindre......
    Det er blitt noen omrokkeringer når P5 kom inn i anlegget, noen kortere strømkabler, Kora fikk rensing gjennom Schaffner filteret.... Høyttalerene har ikke mer enn 150t og REF5 har ikke mer enn 14t og forandrer seg hele tiden, men f... her er noe skjedd!!
    Hadde bra virkning i PPP, men dette er formidabelt!

Det er en helt annen basskontroll, oppløsthet og innsikt! Det er som lydbildet er blitt "renset", det virker og som lydbildet er blitt "lysere", men mye av det tror jeg er at det at det er blitt mye lettere å høre hvert enkelt instrument, det er mye klarere og bedre definerte cymbaler og bass. Nyanser i stemmer kommer bedre frem, og dette gjør alt mer "musikalsk" og drar en inn i musikken.....

Har ikke hørt slik forandring i annlegget før, men skal være forsiktig med å gi all ære til P5 da det er så mye nytt og så mange variabler, men anlegget har aldri spillt i nærhetene av dette før........ ;D

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Tror nok Ref 5 gir det største løftet her...;)
    Og den blir bare bedre og bedre for hver time som går. Etter 600 timer
    så er den virkelig god.

Den P5 skulle man gjerne ha testet ut. Kanskje Roald tar den inn hvis NAT
    har denne.

Må nok komme på besøk etterhvert når dette har fått spilt seg inn.

mag

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Dette var spennende lesning. Jeg har selv en bestilling inne på PS Audio P10 som etter sigende skal ankomme moderlandet i denne eller neste uke. Den skal inn istedenfor en PPP. Hadde håpet på en liten forbedring men etter det du skriver kan jeg kanskje ha forhåpninger om litt ekstra, selv om spranget fra LS26 til REF 5 sikkert ikke er uten betydning det heller ;)

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    mag skrev:
    Tror nok Ref 5 gir det største løftet her...;)
    Og den blir bare bedre og bedre for hver time som går. Etter 600 timer
    så er den virkelig god.

Den P5 skulle man gjerne ha testet ut. Kanskje Roald tar den inn hvis NAT
    har denne.

Må nok komme på besøk etterhvert når dette har fått spilt seg inn.

mag
    Er ikke tvil at REF5 er steg opp men forandringen kom fra mandag kveld til anlegget ble koblet opp i dag med P5. Den eneste forskjellen fra mandag var at Kora også får filtrering av Schaffner filteret, og dette har også hatt effekt tidligere...

Det er bare å stikke innom når det passe mag!

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    Ketil skrev:
    Dette var spennende lesning. Jeg har selv en bestilling inne på PS Audio P10 som etter sigende skal ankomme moderlandet i denne eller neste uke. Den skal inn istedenfor en PPP. Hadde håpet på en liten forbedring men etter det du skriver kan jeg kanskje ha forhåpninger om litt ekstra, selv om spranget fra LS26 til REF 5 sikkert ikke er uten betydning det heller ;)
    Jeg hadde bra virkning med PPP men den fungerte best med Schaffner filteret foran for å få fjernet høyfrekvent støy. Bruker Schaffner filteret foran P5 også men har mye større effekt fra P5 enn PPP.....
    Ellers så virker det som finish og byggekvalitet er hevet noen hakk :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med to nye komponenter og jeg unner deg (og håper) alt går godt med PS Audioen.
    Du har nok vært langt mer tålmodig enn jeg ville ha vært i samme situasjon ;)
    Flaks da for meg at jeg ikke har hatt noen problemer med min PPP.
    Tviler sterkt på om jeg hadde (giddet) fortsatt med den etter like mange problemer som du har hatt.

Ble lekkert i stua også, kunne tenkt meg og gjort om min gule også, men kvier meg for å gå igang.
    Dessuten er jeg glad i fargen i vinterhalvåret.

Mvh.KW

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    KW skrev:
    Grattis med to nye komponenter og jeg unner deg (og håper) alt går godt med PS Audioen.
    Du har nok vært langt mer tålmodig enn jeg ville ha vært i samme situasjon ;)
    Flaks da for meg at jeg ikke har hatt noen problemer med min PPP.
    Tviler sterkt på om jeg hadde (giddet) fortsatt med den etter like mange problemer som du har hatt.

Ble lekkert i stua også, kunne tenkt meg og gjort om min gule også, men kvier meg for å gå igang.
    Dessuten er jeg glad i fargen i vinterhalvåret.

Mvh.KW

Takk! Det har gått fort frem her nå i det siste :)
    Hadde det ikke vert for at Golden Age som importør har ytt god service så hadde jeg vel gitt opp. Men så hadde jeg god virkning fra PPP og bra med støyproblemer så da var det ikke noen vei utenom.

Det er bare å gå i gang med malinga! Det er mye arbeid men godt når det er gjort... Vel nå har jeg bare gjort 1/3 ferdig da........ ;D

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    Da var en nytt strømfilter i hus. Filteret er laget av den eminente Sense ;D
    Vi har tatt den litt lengre denne gangen og brukt det beste filteret som Schaffner lager med betegnelsen 2090. Dette filteret er beregnet på sykehus utstyr så det er vel godt nok for hifi :)
    Vi fikk plass til 2 fitre, ett 2090 på 30A, og et 2070 på 36A. Skulle holde det!

Har bare fått lyttet med filteret i anlegget noen timer i natt, men det var umiddelbart mer "ro", "svart bakrunn" og best av alt bedre bass.....
    Nå må det lyttes noe mer før en kan konkludere, men med dei gode erfaringene med Schaffner filtre tidligere så har jeg stor tro på at dette vil bli bra. Faktisk minnet dette meg om den gode opplevelsen jeg hadde med strømfilteret til Celius som jeg var så heldig å få prøve.....

Her er noen bilder. Fint arbeid av Sense :)

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    Her er filteret koblet til anlegget.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.909
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Vil bare takke for snarlytten og praten i går kveld.
    Moro å beskue og nyte godlyden fra slike kremkomponenter som du har dratt i hus, JK.
    Det første som slo meg var oppløsningen, herrejemini, her var det virkelig myriader av detaljer, særlig oppover i frekvensene...
    Andre stikkord må nesten bli homogent, kontant, lett-å-like-lyd (fikk umiddelbart fot av Greg Browns "Cold, dark and wet"). Ellers var det befriende å høre et oppsett som ikke blåser opp lydbildet og gjør vokalister 4m høye...
    Fikk ikke lyttet "nok", ei heller til musikk jeg kjenner "godt", så skal være litt forsiktig med å konkludere alt for hardt. Får ta det etappevis, etter hvert som forsterkere og høytalere blir innspilt...
    Er dog litt nyfiken på hvordan lydgjengivelsen ville vært med BAT på plassen til Koraen... ;D

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    Dette har vert en aktiv hifi sommer gitt ;D, er jo mye tilfeldigheter ute å går men gøy er lell selv om det ikke er så lett å lilbringe tid foran anlegget når det er så fint vær som nå. Men kveldene kan en ikke sitte ute alikevel....
    Strømfilteret som er vist lengre opp i tråden er virkelig en suksess. Lydbildet ble ryddet godt opp, svart bakrunn som får musikken bedre frem, men best av alt mye bedre bass. Kan virkelig anbefales!

Så til dagens nyhet ;D Dette har jeg jobbet med en stund så det var godt å endelig å få montert det opp! Har vert missfornøyd med stativene som Unifieldene var levert med. Noe skikkelig vaklevorne stålgreier som umulig kan gjøre noe godt for lyden. Så her begynte jeg tidlig å pønske...... For å få nok høyde/vekt så det tidlig klart at eneste alternativ var stein.... Men det var ikke så lett å finne noe som tungt/pent/med nok høyde til en betalbar pris...Vel billig ble det ikke.... :)
    Endte opp med granitt som ble blankpolert. Ben/spikes ble noe "hjemmemekk", så etter mye frem og tilbake ble soklene montert i går. 40kg stein "limt" til hver høyttaler gjør matchvekta til 73kg pr. høyttaler, skulle holde det ;D
    Ble pent dette syntes jeg, men det viktigeste er at lyden er løftet flere hakk! Mye bedre bass igjen, mer ro stillhet, detaljer, men nå er det dybden i lyden som har gagnet mest. Spiller faen så bra nå gitt..... Nesten slik at jeg ser ingen grunn til å tenke på å bytte ut Koraen.... Er fanken så god forsterker det der gitt til nesten ingen penger....... ;D

Så dagens tips til alle Unifield eiere må være å kaste stålstativet og kjøp stein ;D

Her er noen bilder...

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Det må jeg si! Her var det virkelig mye godteri. Nydelig å se når man går lengden i forhold til å tilpasse stein. :)

Jeg kuttet selv til et par steinplater for rundt 6 år siden, men jeg solgte de dessverre med høyttalerne jeg hadde da. :( Burde tatt vare på de mtp fremtidige høyttalere. Men hvem planlegger fremover i denne hobbyen? ;D

Gratulerer med flott oppsett. :D

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    rumath skrev:
    Det må jeg si! Her var det virkelig mye godteri. Nydelig å se når man går lengden i forhold til å tilpasse stein. :)

Jeg kuttet selv til et par steinplater for rundt 6 år siden, men jeg solgte de dessverre med høyttalerne jeg hadde da. :( Burde tatt vare på de mtp fremtidige høyttalere. Men hvem planlegger fremover i denne hobbyen? ;D

Gratulerer med flott oppsett. :D
    Takk. Begynner å bli fornøyd nå. Mangler bare drømmeforsterkerene nå så er det gjort... ;D
    Kommer nok til å beholde dette oppsettet i lang tid fremover. Høyttalerene er det beste jeg har hørt i denne prisklassen så dei blir nok ikke byttet ut før dei er råtnet vekk... ;D

Har også benyttet steinplater nesten over alt til underlag, men dette er første gang jeg "limer" dei fast for å øke vekten ;D Men for Unifieldene var dette det som skulle til. 73kg på en liten høyttaler må være bra!

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    Tro det eller ei...JO ;D

Det er litt bedre enn det ser ut... ;D Trengte en separat kurs for anlegget noen år tilbake og da var eneste måten å trekke en kabel til i samme røret.... Du tenker vel også på jord/ugjordet i samme rom.... Er vel større tjangs for å få en satelitt i hue enn at dette blir noe problem i et "tørt" rom ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn