jokris sin lille lydkrok

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    <da har ear DACute 192 ankommet og er koblet opp :)

Many audio designers claim to make digital players that sound "like vinyl". Unlike most, Tim de Paravicini, with the DAC, has actually done it.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    Artig :)

Funker greit ?

/jan
    Veldig greit :) har rukket og lytte noen få sanger og liker det jeg hører, skjønner litt av det som har blitt sagt om at dette er en "analog" lydende dac, og takke faen for det :)
    gleder meg til å bli kjent med den, har allerede rukket å finne ut at den trekker frem masse informasjon i musikken som jeg ikke har hørt før og det er ett godt tegn :)

"It is,
    undeniably, the DAC for people who
    wish digital never happened. "
    Ken Kessler

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    JanR skrev:

Funker greit ?

/jan
    Veldig greit :) har rukket og lytte noen få sanger og liker det jeg hører, skjønner litt av det som har blitt sagt om at dette er en "analog" lydende dac, og takke faen for det :)
    gleder meg til å bli kjent med den, har allerede rukket å finne ut at den trekker frem masse informasjon i musikken som jeg ikke har hørt før og det er ett godt tegn :)

"It is,
    Ken Kessler
    Da skal du får noen dager i fred og ro me'n ;)
    Du får heller slenge ut litt inntrykk over helgen.

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    jokris skrev:
    JanR skrev:

Funker greit ?

/jan

"It is,
    Ken Kessler
    Da skal du får noen dager i fred og ro me'n ;)
    Du får heller slenge ut litt inntrykk over helgen.

/jan
    det skal jeg gjøre

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg fått en del timer foran oppsettet idag, timene har flydd og jeg har faktisk klart å sitte i ro med knea takket være opplevelsen av lyden.
    EAR DACute 192 passer som hånd i hanske med oppsettet, ikke minst pga synergien med Ear 912 pre,
    hadde planer om å kjøre igjennom en del "faste" test cdèr , men etter ett par av de ble det bare til at jeg fant frem musikk jeg ville høre på istedenfor, rett og slett fordi musikkgleden tok over for den iboende analytiker siden min.
    På svært mange av platene jeg har spillt så har jeg opplevd å ha "hørt" de på nytt, ikke det at anleggeet har helt skiftet karakter, eller plutselig blitt noe helt annet. Heller pga at det har blitt tilført flere "små" drypp av
    ting jeg verdsetter, bla naturlighet, rom følelse, vell av detaljer, mangel på hardhet, stemmer som høres nyanserte og "ekte" ut, kropp, gåsehudfaktor, dynamikk i alle former
    spillte en skive jeg liker veldig godt av morhine som heter cure for pain, alltid likt denne, forholdsvis god lyd og bra musikk, men idag så var den en ren nytelse å høre igjennom, pink floyd the wall, denne hadde nå gåsehudfaktor på enkellte av kuttene, selv om den er velkjent her hjemme fra før.
    kjørte så på med ett par eldre alice cooper album, samme opplevelse her, og så ble the clash essensials funnet frem, musikk jeg har lyttet mye på i over 30 år, fikk samme opplevelse her igjen, var som å høre en "ny" innspilling av denne kjente og kjære cden, dacen leverer detaljer i musikken som jeg egentlig aldri tidligere har lagt merke til, uten at det blir påtrengende på noen som helst måte.
    eneste jeg har merket som jeg må passe på fremover er volumet, vil nemmelig bare ha mer og mer og det oppfattes overhodet ikke høyt ut, selv om kanskje naboen synes det :)
    dette er bare etter ca 12-14 timers bruk så jeg regner med at jeg kan konkretisere mer etter en 20-30 timer til
    røra skal jo ikke minst kjøres inn
    foreløpig er konklusjonen at jeg er rimelig sikker på at jeg har truffet noe som ligner en innertier på dac siden
    vil ta med at jeg underveis har fått fornemmelse av slektskap med de to an dac jeg har hatt, pr nå så faller jeg ned på at det er pga det analoge preget lyden har, vil dog si at ear frembringer Mye mer av andre kvaliteter
    men en liten likhet synes jeg å legge merke til "klang" messig

ha en god lyttehelg , det skal jeg ;D ;D

Leifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Gratis jokris . Hadde Tenkt og kjøpe denne selv , men ble lei av og vente så kjøpte dCs debussy i stede for .

Virkeligt flott oppsett du har opp arbeida deg.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Leifi skrev:
    Gratis jokris . Hadde Tenkt og kjøpe denne selv , men ble lei av og vente så kjøpte dCs debussy i stede for .

Virkeligt flott oppsett du har opp arbeida deg.
    Takker for det :) venta litt jeg au :)DCs debussy var vel ett godt alternativ vil jeg tro

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Høres ut som et godt produkt i god TdP-tradisjon - velbalansert lyd som fører fokus mot musikken, og ikke teknikken.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    RojohII skrev:
    Høres ut som et godt produkt i god TdP-tradisjon - velbalansert lyd som fører fokus mot musikken, og ikke teknikken.
    det var kort og greit sagt , stemmer bra ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Grei beskrivelse det der :)

Du har mange mange gode timer foran deg, nyt de.

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Etter å ha fulgt milenkos fantastiske tråd om onken horn ht, har jeg blitt veldig motivert til å forsøke ett slikt prosjekt selv, problemet mitt er bare at jeg må bestemme meg om jeg skal gå for en slik variant eller en mer
    klipsch vennlig cornscala, heller foreløpig mot onken varianten men dette er nå ihvertfall mitt mål neste år, prosjektet kommer igang iløpet av januar / februar håper jeg.
    ser foreløpig ut som om jeg muligens må jukse og bruke en møbelsnekker til kassa, både på grunn av utseende
    og at jeg sliter med fingre/hender som låser deg etter noen små minutter med hammer/sag/skrutrekker
    resten vil jeg gjerne sette sammen selv over tid
    hvis noen har linker til tegninger av slike løsninger så settes det pris på, budsjett totallt håper jeg kan være
    oppmot 30 k, er helt fersk når det gjelder valg av elementer,delefilter og det aller meste egentlig
    så alle tips er veldig velkomment, vil kanskje åpne en egen tråd på proskjetet etterhvert for å få hjelp :)

over til innspillingen av Ear Dacute 192, den kommer seg, og inntrykket av analogt preg holder seg heldigvis :)
    skiller godt på innspillinger, men gjør selv dårlige innspillinger levelige føler jeg , stemmer er plutselig blitt organisk og troverdig fremstillt, kontroll på begivenheter i mer komplisert musikk er også veldig bra
    naim dac var/er en veldig god dac, men ble rett og slett en dårlig match med EAR pre her hjemme
    de gode innspillingene imo, gjør at jeg av og til får ett stort glis av lyden og sitter der som en idiot i egen verden :) aldri før hatt denne kvaliteten på cd avspilling hjemme, kan leve med denne her.
    dette er vel en dac for de som digger musikken , liker analog lyd fremfor digitallt særpreg og 00 og 11 tall
    har fått ett par tips om oppgraderings potensialet i denne dac også , men stresser ikke, den skal respondere veldig godt på NOS rør bla, akkurat nå er jeg litt redd for å kaste ut godlyden så som sagt stresser ikke selv om jeg har 4 forskjellige varianter av Nos rør liggende på vent

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg vært i kontakt med møbelsnekker http://thmo.no/møbelsnekker-oslo/, han virket veldig entusiastisk for prosjektet, har bygd basskasser for DJ bruk tidligere i læreprossesen sin.
    Han har tilgang på kryssfiner i alle varianter og str så nå skal jeg bare ta valget om det blir onken med woodhorn
    eller en cornscala også med mellomtonehorn i tre .
    tidspunktet for oppstart av bygging av kasser blir januar engang
    Jeg har ett skrikende behov for hjelp til valg av øvrige komponenter, spessiellt på onken varianten
    cs får man vel det meste fra bob crites
    jeg sikler på wood horn på toppen av onken kassene, gjerne en type som gjør at jeg slipper unna super tweeter
    har kikket igjennom tråder på forumet her og funnet ett par alternativer , fostex wood horn ser veldig fine ut, og disse http://www.ebay.com/itm/100-Clone-T...pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item3f0ff3bfe3

hva må jeg regne med å bruke på driverne til ett slikt prosjekt ? eller hva bør jeg strekke meg til for å komme i mål med velspillende ht til slutt ?
    det første målet er jo å ferdigstille kassene, men hadde vært fint å finne en ballpark på resterende kostnader au

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    En liten melding angående EAR DACute, den har vokst enda mer lydmessig
    etter tips fra danske importøren og audioaktøren har jeg slengt i noen Nos
    SQ amperex rør, bare sånn for å teste, ventet meg egentlig ikke at dette ville ha alt for mye å si da lyden opplevdes å allerede være bedre enn forventet
    Men etter en 20-30 timer med disse rørene i så har det dukket opp noen forskjeller faktisk, romdetaljer ikke minst, det er blitt tydeligere "lag på lag" og stillhet imellom
    med rominfo, har kjørt mine faste plater, men sporet fort av av ble med å spille musikk jeg ville høre på istedenfor, sammen med 912 så dras man fort inn i musikken synes jeg.
    kikker man etter dac i denne prisrange eller over (tror denne slår fra seg oppover) så ville jeg kikket mer enn en gang på denne her

for første gang står jeg inne for noe jeg trodde var en floskel i anmeldelsen av ;D produktet
    mangler bare en knapp for knitrelyd............
    gleder meg faktisk til å teste høyoppløst lyd etterhvert også, kun brukt cd sålangt
    vil si at denne har imponert meg like mye som 912 pre lydmessig

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Moro å lese, på god vei mot en kanon anlegg her skjønner jeg :)
    Masse sikle produkter her ja...

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Milenko skrev:
    Moro å lese, på god vei mot en kanon anlegg her skjønner jeg :)
    Masse sikle produkter her ja...
    Takk, jo jeg har det jeg ønsker meg av elektronikk akkurat nå, spiller musikalsk synes jeg :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Uten å kjenne produktene annet enn ved lesing så vil jeg tro dette er musikalsk så det holder ja.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Milenko skrev:
    Uten å kjenne produktene annet enn ved lesing så vil jeg tro dette er musikalsk så det holder ja.
    jeg synes nå det :) 912 passet som hånd i hanske her synes jeg og tok det hele ett steg videre, likeså med dac

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Godt Nytt År Ønskes Alle ;D

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    da har jeg avtallt prøve av MI 10.1 SE, og gleder meg til å stifte bekjenntskap med merket her hjemme hos meg,
    kan hende jeg kikker høyere opp i sortimentet hvis jeg liker lyden her hjemme, planen er å beholde mc2102, trenger en
    forsterker nr to rett og slett iom at jeg har to oppsett, artig å kunne bytte på au :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    da har jeg avtallt prøve av MI 10.1 SE, og gleder meg til å stifte bekjenntskap med merket her hjemme hos meg,
    kan hende jeg kikker høyere opp i sortimentet hvis jeg liker lyden her hjemme, planen er å beholde mc2102, trenger en
    forsterker nr to rett og slett iom at jeg har to oppsett, artig å kunne bytte på au :)
    Alltid kjekt med en nr2 :)

Vurdert EAR amp ?

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    jokris skrev:

Vurdert EAR amp ?

/jan
    i høyeste grad JA, 534 er på blokka over kandidater ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    JanR skrev:
    jokris skrev:

Vurdert EAR amp ?

/jan
    i høyeste grad JA, 534 er på blokka over kandidater ;D
    Ikke feil den her nei :D

Hva med den her ?

Kan brukes som både int. og power.
    Tror jaggu jeg må få hørt på den der en dag snart.

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    den er også veldig fin, som sagt ikke glemt bort ear amper her, skal testes ut etterhvert, Mi sto dog foran i køen denne gangen
    har lenge hatt lyst til å prøve noe fra den kanten og 10.1 SE tror jeg er ett godt sted å begynne

ps har du handlet ny otl forsterker ?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    den er også veldig fin, som sagt ikke glemt bort ear amper her, skal testes ut etterhvert, Mi sto dog foran i køen denne gangen
    har lenge hatt lyst til å prøve noe fra den kanten og 10.1 SE tror jeg er ett godt sted å begynne

Neida, hadde planer om å låne og se hvordan det funker her i heimen.
    Hadde også vært utrolig morro å testet en EAR 869 ;)

Joda ser den, kl.a transer pleier å funke greit de ;)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    jokris skrev:

/jan
    har kikket på en slik otl sak selv også, men er veldig usikker på hvorvidt det passer til min musikk og oppsettet

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    JanR skrev:
    jokris skrev:

/jan
    har kikket på en slik otl sak selv også, men er veldig usikker på hvorvidt det passer til min musikk og oppsettet
    Litt der jeg også, kun en måte å finne ut på ;)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    jokris skrev:
    JanR skrev:
    jokris skrev:

/jan
    Litt der jeg også, kun en måte å finne ut på ;)

/jan
    sant ;)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Otl er vel ganske kilen på impedansen eller er jeg på jordet, har kikket litt på nett på noen selv :)

Godt (forsinket) nyttår forresten.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Milenko skrev:
    Otl er vel ganske kilen på impedansen eller er jeg på jordet, har kikket litt på nett på noen selv :)

Godt (forsinket) nyttår forresten.
    godt nyttår, litt treg i triggeren selv :)

''

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    da avventer jeg ett svar på pris på bygging av onken , så xxx fingra for ett noe bedre tilbud enn det forrige

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Krysser fingra sammen med deg, Onken funker helt utrolig bra, til og med budsjett varianten min spiller som ei kule :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    takker, ja tror at onken vil være bra, har ikke mulighet for å bygge kassa selv dessverre :(

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Tror det en gang i min fremtid ligger en mer all out Onken løsning og da vil jeg nok sette bort jobben for å få en perfekt finish :)

Fordelen hittil i tilegg til godlyden er at de er veldig lettplassert og med unntak av at de tar stor plass selv rent fysisk så fungerer de utmerket på mitt lille rom. Kanskje en grunn til at det står en del rundt omkring i små japanske leiligheter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn