jonlam's lille verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    :eek: Min unge nevø på 15 år spurte meg plutslig i dag om å hjelpe ham å snekre sammen en budsjettanlegg til gutterommet hans. Ganske overrasket ble jeg, da han stortsett nesten bokstraveligtalt går med buksa under rumpeballene, capsen på skrå og på gutterommet et udugelig pc høytaler med bassen på fullt. Jeg ba ham sjekke ut på hfs og se på noen av linkene for lavbudsjett anlegg.

    Han hører mye på rap og sånna sjanger, men ville ha et anlegg som kan fungere til alle type musikk. Det går mye musikk fra pc og ipod. Jeg tenkte først og fremst at det holder med ca. 6000kr, da med ht, forsterker og dac løsning.

    Hva tenker dere om gamle B&W dm602 s3 ht? Syns den er en god start, men andre forslag til ht?
    Hva med Kingrex produkter?

    Noen som har noen anbefalinger her? På forhånd takk Ville ikke legge dette ut på en annen tråd, da det allerede finnes en del av dem som jeg har trålet over. Vil høre med mine trofaste først! ;)

    Mvh. jonlam
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Jeg ville sett etter Klipsch B3 eller Krix Euqinox (skrives det slik).
    Klipsch koster rett under 3000kr og PM audio selger nå ut restlageret av den originale Krix for 3500,-

    Begge er gode høytalere som er veldig "snille" mot forsterkerne.

    Da kan slipper han å tenke så mye på krefter i forsterkeren.

    Deretter satset på en grei integrert forsterker til 2500-3000 kr brukt.

    Fungerer helt utmerket å plugge ipod eller PC rett inn.

    Man får mye go'lyd for 6k!
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Takk for forslaget. Ja, jeg har sett Krix er blitt nevnt før, tydeligvis et godt produkt. Da skal denne sjekkes opp.

    Jeg prøver og overtaler han å finne en liten grei billig rørforsterker. Men jeg er usikker på hva det måtte være selv.

    Mvh. jonlam


    Erland skrev:
    Jeg ville sett etter Klipsch B3 eller Krix Euqinox (skrives det slik).
    Klipsch koster rett under 3000kr og PM audio selger nå ut restlageret av den originale Krix for 3500,-

    Begge er gode høytalere som er veldig "snille" mot forsterkerne.

    Da kan slipper han å tenke så mye på krefter i forsterkeren.

    Deretter satset på en grei integrert forsterker til 2500-3000 kr brukt.

    Fungerer helt utmerket å plugge ipod eller PC rett inn.

    Man får mye go'lyd for 6k!
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Har noen her formening om ming da mc84 forsterker? Tenkte jeg skulle kjøre denne med stativht til nevøen min. Dette må vel være en god start?

    Mvh. jonlam
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei, spør fra her jeg.

    Høytaler med bi-wiring. Bør man bruke bi-wiring kabler? Blir det bedre enn å bruke shotgun/singel eller vil jeg oppnå bedre resultat med singel+jumper's eller lignende?

    Det ligger nemlig et par transparant musicware ultra ht hos Oslohifi som jeg er interessert i, men dessverre ikke bi-wiring. Selger mener selvfølgelig.....!

    Har heller ikke erfaring med merket før, men utfra flere på hfs er disse gode kabel. Heller lyden mot det varme?

    Fint med noen tilbakemeldinger. På forhånd takk

    Mvh jonlam
     
    R

    RoDa

    Gjest
    jonlam skrev:
    Har noen her formening om ming da mc84 forsterker? Tenkte jeg skulle kjøre denne med stativht til nevøen min. Dette må vel være en god start?

    Mvh. jonlam
    Fadern spiller på MC-84a sammen med Klipsch B-3.
    Knallkombo!

    R
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg har hørt på anbefalinger av ht fra Erland og har anbefalt gutten denne komboen.
    Så han sitter og teller sparepengene nå, og onkelen har lovet å komme med en økonomisk bidrag ;)

    En annen ting:
    Jeg trålet gjennom siden til Oslo2 om bi-wiring og hva han gjorde for å gjøre om. Du har vel sett spm som jeg stilte ovenfor. Er det å anbefale slik Oslo2 anbefaler?

    Hva er tanken din rundt dette med shotgun og jumper's?

    Mvh. jonlam



    Fadern spiller på MC-84a sammen med Klipsch B-3.
    Knallkombo!

    R
    [/quote]
     
    R

    RoDa

    Gjest
    jonlam skrev:
    En annen ting:
    Jeg trålet gjennom siden til Oslo2 om bi-wiring og hva han gjorde for å gjøre om. Du har vel sett spm som jeg stilte ovenfor. Er det å anbefale slik Oslo2 anbefaler?
    Hva er tanken din rundt dette med shotgun og jumper's?
    Mvh. jonlam
    Hallo

    Jeg tror at singlewiring type Oslo2 er bedre enn singel pluss mellomstykker.
    Jeg tror at biwiring er bedre enn singlewiring pluss mellomstykker.

    Har dessverre ikke erfaring med singlewiring + jumpere kontra biwiring.
    Fornuften sier biwiring til biwiringhøyttalere eller singlewiring type Oslo2.

    Mvh
    Rolf
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Takk for rask svar.

    Hva som er best for oppsettet kan man ikke si noe om før man har testet det ut.
    Jeg få se om jeg våger å gjøre som Oslo2 gjorde, da jeg har Sandringham så er vel kanskje prinsippet det samme.
    Dette få jeg høre med han om.

    Mvh. jonlam


    RoDa skrev:
    jonlam skrev:
    En annen ting:
    Jeg trålet gjennom siden til Oslo2 om bi-wiring og hva han gjorde for å gjøre om. Du har vel sett spm som jeg stilte ovenfor. Er det å anbefale slik Oslo2 anbefaler?
    Hva er tanken din rundt dette med shotgun og jumper's?
    Mvh. jonlam
    Hallo

    Jeg tror at singlewiring type Oslo2 er bedre enn singel pluss mellomstykker.
    Jeg tror at biwiring er bedre enn singlewiring pluss mellomstykker.

    Har dessverre ikke erfaring med singlewiring + jumpere kontra biwiring.
    Fornuften sier biwiring til biwiringhøyttalere eller singlewiring type Oslo2.

    Mvh
    Rolf
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    jonlam skrev:
    Det ligger nemlig et par transparant musicware ultra ht hos Oslohifi som jeg er interessert i, men dessverre ikke bi-wiring. Selger mener selvfølgelig.....!

    Har heller ikke erfaring med merket før, men utfra flere på hfs er disse gode kabel. Heller lyden mot det varme?
    Transparent Ultra MM2 eer en fantstisk god høyttalerkabel, faktisk bedre enn Knut Vadseths gamle Transparent Reference som var av den gamle XL utgaven (har hatt begge selv).
    Den utgaven som OHFC har for salg er sansynligvis ikke siste utgave, det bør i tilfelle sjekkes før kjøp! Jeg vedder mye på at den er av MM utgaven som var forgjengeren til MM2 som kom i 2008. MM2 utgaven er mye bedre!

    Men jeg vil også råde deg til å kjøpe biwiring kabler.

    Og så vil jeg råde deg til å sjekke ut signalkabler. Kablene du bruker mellom CD og effekt er nemlig minst like viktig som høyttalerkablene. Lån deg et par nye Transparent Ultra MM2 XLR fra Norsk Audio Teknikk og du vil garantert få bakoversveis!
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Stemningsbilde. Forutenom kona, er disse damene til daglig favoritt damene mine.


    Og et til. Sjelden kost for min del, men anledning passer utmerket.

    1. Alene hjemme
    2. Soundstring kabler på demo
    3. Golden dragon ankom fra Motron.

    Julebord på jobben i morgen, så det passer fint å lade opp i kveld.

    Med snusen i kjeften og speilrefleksen klar. Tara labs helix 6 ut og inn med Soundstring biwiring og jumper's. Hva skal jeg si etter et par timer test!? Soundstring i samarbeidet med mitt anlegg føler jeg kanskje det er mer spennende å skildre stemningen rundt testen.


    Topp/øvre og mellomtonen ble mindre fremhevet, mistet noe jeg misliker veldig. Lydvolumet ble også lavere!
    Kan dette stemme med mine ører? Strammere, luftigere og punch i dybdebass. Virker veldig kontrollert og rask, men slapp i bassen ellers og ganske layback i presentasjonen ellers. Er det ørene, eller er det teknisk mulig at det kan være sånn?

    Nok om dette, ble skuffet, pakket sammen soundstringen og tilbake til den gamle løsningen.



    Jeg har gledet meg i flere dager i påvente av pakken fra Motron, Endelig kom pakken. Innholder to sett med med trustworthy golden dragon ecc83. Et sett med Mullard M8162, som jeg skal spare til anledningen juleferie.

    Kjente spenningen i kroppen, da jeg tok på meg den hvite hansken. Hvor skal hva stå? Godt jeg ikke er så dum som jeg høres ut som her. Jeg har fått med meg at det er de tre neste pærene som skal byttes. Alt gikk smertefritt og ingen smell av noe slag da forsterkerne ble slått på.

    (Motron sa jeg måtte vite hvor jeg skal sette de ulike pærene på forsterkeren....men det gjaldt ikke golden dragon rørene iallefall, kanskje bare Mullard?

    Pærene er selvfølgelig ikke innspilt, men jeg hører allerede forskjeller.

    Luftigere, detaljer fremheves enda tydeligere, høyere volum, tydeligere på nedefrekvens av bassen, mer luft i dybdebassen. En finere balanse mellom øvre- og mellomtonen, hører plutselig mye sss lyd fra artister. Spesielt så hører jeg tydelig Eva Cassedys siste lyd i setningene hun synger. Fantastisk, men kanskje ikke sss lyden da.

    Det ene glasset holdt veldig for jeg, så nå skal jeg bare chill'en med musikk. 8)


    Håper tråden min fortsatt er spennende, og gjerne shoot inn med forslag, kritikk, anbefalinger og erfaringer.

    Mvh.. jonlam
     

    Vedlegg

    R

    Rojoh

    Gjest
    Høres ut som om du går en spennende tid i møte med utprøving av både rør og kabler. Gjelder å prøve ut forskjellige kombinasjoner, men bruke litt tid mellom hvert bytte. umiddelbart tenkte jeg at kombinasjonen Golden Dragon og Soundstring kunne være interessant? (Umiddelbart forstod jeg det som om de gamle kablene var tilbake når du byttet til GD?)

    Mvh. Johan
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.727
    Torget vurderinger
    4
    Liker denne tråden. Du snakker rett fra levra.
    Når det gjelder å teste forskjellige komponenter/accessories, er min erfaring at jeg ofte synes det er vanskelig å tillegge forandringene presise beskrivelser. Men jeg er ganske pragmatisk og jeg "føler" når noe er riktigere enn det andre.
    Placebo er en faktor som man alltid må ta med i betraktningen. Men det er nok å ha det i bakhodet. Når man føler at noe stemmer, er min erfaring at så gjør det nettopp det.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.367
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    kjoenik skrev:
    Liker denne tråden. Du snakker rett fra levra.
    Når det gjelder å teste forskjellige komponenter/accessories, er min erfaring at jeg ofte synes det er vanskelig å tillegge forandringene presise beskrivelser. Men jeg er ganske pragmatisk og jeg "føler" når noe er riktigere enn det andre.
    Placebo er en faktor som man alltid må ta med i betraktningen. Men det er nok å ha det i bakhodet. Når man føler at noe stemmer, er min erfaring at så gjør det nettopp det.
    +1

    gismo
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det stemmer at jeg byttet tilbake til gamle kabler da jeg byttet til golden dragon. Dette fordi jeg kjenner de gamle kabelen best og kan rask oppfatte og høre om det er noen forskjell med pærebyttet. Jeg har også rukket og teste soundstring med de nye pærene og syns lydbildet ble det samme som før byttet av pærene.

    Rojoh skrev:
    Høres ut som om du går en spennende tid i møte med utprøving av både rør og kabler. Gjelder å prøve ut forskjellige kombinasjoner, men bruke litt tid mellom hvert bytte. umiddelbart tenkte jeg at kombinasjonen Golden Dragon og Soundstring kunne være interessant? (Umiddelbart forstod jeg det som om de gamle kablene var tilbake når du byttet til GD?)

    Mvh. Johan
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Er du snill å beskrive betydningen av placebo? ;D. Har sett flere bruker dette uttrykket, men er litt usikker her..
    Takk, det er veldig hyggelig å høre.

    Jeg har selv vanskeligheter med å sette ord på det jeg hører av forskjell og jeg er usikker på bruken av begreper og termer som beskriver mine tanker riktig.


    Mvh. jonlam


    kjoenik skrev:
    Liker denne tråden. Du snakker rett fra levra.
    Når det gjelder å teste forskjellige komponenter/accessories, er min erfaring at jeg ofte synes det er vanskelig å tillegge forandringene presise beskrivelser. Men jeg er ganske pragmatisk og jeg "føler" når noe er riktigere enn det andre.
    Placebo er en faktor som man alltid må ta med i betraktningen. Men det er nok å ha det i bakhodet. Når man føler at noe stemmer, er min erfaring at så gjør det nettopp det.
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Det er enda godt. :)

    Eva Cassedy og Katie Melua er favorittene. Det er så mye sjel i det de lever.

    Mvh. jonlam


    gismo skrev:
    Utenom din kone ;) er de nevte mine favoritt damer også ;D ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.727
    Torget vurderinger
    4
    jonlam skrev:
    Er du snill å beskrive betydningen av placebo? ;D. Har sett flere bruker dette uttrykket, men er litt usikker her..
    Fra Wikipedia

    Placeboeffekt er et begrep som brukes om personlig eller kulturelt skapte forventninger som forårsaker eller medvirker til psykisk og fysisk forbedring i en tilstand. Placeboeffekt kan observeres uten at det er gitt et aktivt virkende middel eller som en konsekvens av «skinnbehandling». Begrepet har vært i bruk fra 1780-tallet.

    Placeboeffekt defineres som forskjellen mellom behandlingsresultatet i gruppe behandlet med placebo (se under) og i en ubehandlet kontrollgruppe i et forsøk uten bias.

    Dersom et menneske tror at en behandling vil virke på en bestemt måte, kan en få en slik effekt. Placeboeffekt kan observeres i forbindelse med en rekke forskjellige former for behandling og er i utgangspunkt positiv, ettersom det skjer en forbedring - noe som ikke skjer uten behandling.

    Placebo er også et band.


    :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Dette var spennende! :) Du får komme med en tilbakemelding når rørene har fått minst 100 timers spilletid! Lyden forandres ganske betraktelig i løpet av denne tiden, det er ihvertfall min erfaring etter å ha prøvd Golden Dragon rør.

    Hvis du er usikker på plasseringen av rørene så er hver sokkelplass merket. Siden du har fått 3 stk ECC83 rør så tipper jeg at de skal stå på sokkelplassene merket V1, V2 og V5. Alle merket 12AX7A. Regner med at grunnen til at du har fått ECC83 rør er at Motron v/Kvanlid mener at ECC83 og 12AX7A er ekvivalente rør?

    Hva måtte du betale for Mullardrørene? Og skal du ikke egentlig ha 4 stk til?

    mvh
    Finn M

    jonlam skrev:
    Jeg har gledet meg i flere dager i påvente av pakken fra Motron, Endelig kom pakken. Innholder to sett med med trustworthy golden dragon ecc83. Et sett med Mullard M8162, som jeg skal spare til anledningen juleferie.

    Kjente spenningen i kroppen, da jeg tok på meg den hvite hansken. Hvor skal hva stå? Godt jeg ikke er så dum som jeg høres ut som her. Jeg har fått med meg at det er de tre neste pærene som skal byttes. Alt gikk smertefritt og ingen smell av noe slag da forsterkerne ble slått på.

    (Motron sa jeg måtte vite hvor jeg skal sette de ulike pærene på forsterkeren....men det gjaldt ikke golden dragon rørene iallefall, kanskje bare Mullard?

    Pærene er selvfølgelig ikke innspilt, men jeg hører allerede forskjeller.

    Luftigere, detaljer fremheves enda tydeligere, høyere volum, tydeligere på nedefrekvens av bassen, mer luft i dybdebassen. En finere balanse mellom øvre- og mellomtonen, hører plutselig mye sss lyd fra artister. Spesielt så hører jeg tydelig Eva Cassedys siste lyd i setningene hun synger. Fantastisk, men kanskje ikke sss lyden da.

    Det ene glasset holdt veldig for jeg, så nå skal jeg bare chill'en med musikk. 8)


    Håper tråden min fortsatt er spennende, og gjerne shoot inn med forslag, kritikk, anbefalinger og erfaringer.

    Mvh.. jonlam
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg hører allerede forskjeller, men jeg håper de positive forskjellene blir enda tydeligere og bedre etter innspillingstiden er over. Disse trustworthy golden dragon er fortsatt prototype og er under test. Kvanli sa han hadde fått inn 100 stk til test hvis jeg husker riktig. Jeg skulle iallefall gi tilbakemelding til ham. Derfor er ikke pærene merket ennå.

    Som kjent så har ikke jeg drevet med dette lenge, og da jeg ringte ham og fortalte at jeg ville ha oppløshet og varme i lydbildet, så nevnet han først Mullard, men den var relativt dyr i pris så derfor kjøpte jeg kun et sett inntil videre. Disse er 12AT7 pærer og antagelig har Kvanli tenkt 4 rør for å erstatte V3,4,6 og7. Men jeg skal dobbelsjekke dette før han reiser på ferie 10 des.

    Golden Dragon ble kjøp for test, rett og slett fordi blant annet du bruker det, og flere har nevnt dette navnet.

    Mvh. jonlam


    Finn M skrev:
    Dette var spennende! :) Du får komme med en tilbakemelding når rørene har fått minst 100 timers spilletid! Lyden forandres ganske betraktelig i løpet av denne tiden, det er ihvertfall min erfaring etter å ha prøvd Golden Dragon rør.

    Hvis du er usikker på plasseringen av rørene så er hver sokkelplass merket. Siden du har fått 3 stk ECC83 rør så tipper jeg at de skal stå på sokkelplassene merket V1, V2 og V5. Alle merket 12AX7A. Regner med at grunnen til at du har fått ECC83 rør er at Motron v/Kvanlid mener at ECC83 og 12AX7A er ekvivalente rør?

    Hva måtte du betale for Mullardrørene? Og skal du ikke egentlig ha 4 stk til?

    mvh
    Finn M

    jonlam skrev:
    Jeg har gledet meg i flere dager i påvente av pakken fra Motron, Endelig kom pakken. Innholder to sett med med trustworthy golden dragon ecc83. Et sett med Mullard M8162, som jeg skal spare til anledningen juleferie.

    Kjente spenningen i kroppen, da jeg tok på meg den hvite hansken. Hvor skal hva stå? Godt jeg ikke er så dum som jeg høres ut som her. Jeg har fått med meg at det er de tre neste pærene som skal byttes. Alt gikk smertefritt og ingen smell av noe slag da forsterkerne ble slått på.

    (Motron sa jeg måtte vite hvor jeg skal sette de ulike pærene på forsterkeren....men det gjaldt ikke golden dragon rørene iallefall, kanskje bare Mullard?

    Pærene er selvfølgelig ikke innspilt, men jeg hører allerede forskjeller.

    Luftigere, detaljer fremheves enda tydeligere, høyere volum, tydeligere på nedefrekvens av bassen, mer luft i dybdebassen. En finere balanse mellom øvre- og mellomtonen, hører plutselig mye sss lyd fra artister. Spesielt så hører jeg tydelig Eva Cassedys siste lyd i setningene hun synger. Fantastisk, men kanskje ikke sss lyden da.

    Det ene glasset holdt veldig for jeg, så nå skal jeg bare chill'en med musikk. 8)


    Håper tråden min fortsatt er spennende, og gjerne shoot inn med forslag, kritikk, anbefalinger og erfaringer.

    Mvh.. jonlam
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    jonlam skrev:
    Takk for rask svar.

    Hva som er best for oppsettet kan man ikke si noe om før man har testet det ut.
    Jeg få se om jeg våger å gjøre som Oslo2 gjorde, da jeg har Sandringham så er vel kanskje prinsippet det samme.
    Dette få jeg høre med han om.

    Mvh. jonlam


    RoDa skrev:
    Hør med meg ;) Du har kanskje lest i tråden min at jeg har koblet kabeloppsettet slik som det var i utgangspunket: jeg er altså tilbake til singlewire høyttalerkabel med jumper fra diskant til bass. Pussig nok oppleves dette som bedre enn å koble singlewirekabel forbi hele koblingboksen på høyttalerne slik at jumper unngås. Men det hadde vært spennende om du prøver det og skriver om dine erfaringer her. Som jeg allerede har skrevet så opplevde jeg at deler av frekvensgangene i lydbildet ble forkjøvet opp mot mellomtonen. Umiddelbart låt dette knallbra fordi det det ble oppfattet som mer transparent og detaljert lydbilde, men over tid så mistet jeg for mye av fun-faktor som PRaT og dynamikk i øvre bassområdet. Det må understrekes at det er snakk om subtile endringer, ikke de store forandringer.
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg har vurdert sterk om jeg skal gjøre dette. Men jeg har ingen singewire ht kabel, så dropper testen. Det blir litt for dumt å kjøpe en kabel, bare for å teste dette ut.

    Men ved en senere anledning og når jeg har blitt godt kjent med kombinasjonen vil jeg nok det vært interessant å prøve ut dette. Som kanskje kjent har total oppgraderingen blitt gjort de siste to mnd og er ennå ikke helt 110% kjent med lydbildet i anlegget. I tillegg vil jeg lære meg mer å sette ord på det jeg hører, (termene dere erfarende bruker på lydbildet)!! :D

    Mvh. jonlam

    Hør med meg ;) Du har kanskje lest i tråden min at jeg har koblet kabeloppsettet slik som det var i utgangspunket: jeg er altså tilbake til singlewire høyttalerkabel med jumper fra diskant til bass. Pussig nok oppleves dette som bedre enn å koble singlewirekabel forbi hele koblingboksen på høyttalerne slik at jumper unngås. Men det hadde vært spennende om du prøver det og skriver om dine erfaringer her. Som jeg allerede har skrevet så opplevde jeg at deler av frekvensgangene i lydbildet ble forkjøvet opp mot mellomtonen. Umiddelbart låt dette knallbra fordi det det ble oppfattet som mer transparent og detaljert lydbilde, men over tid så mistet jeg for mye av fun-faktor som PRaT og dynamikk i øvre bassområdet. Det må understrekes at det er snakk om subtile endringer, ikke de store forandringer.
    [/quote]
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Da er ht kabelen på plass i anlegget.

    En nogenlunde stressende oslotur. Skulle handle litt klær også. Har tidligere bodd i Oslo, og det er et år siden sist jeg har vært der. Utrolig hvordan shoppemiljøet forandre seg. Jeg var på Egertorget. Nesten samtlige kleddforretningene der har vekter som enten passer på hoveddøren eller går rundt i forretningen. Noen hadde til og med egne ansatt som åpnet dører til kunder. Nesten som å reise til utlandet. Føler meg nesten som om jeg må handle noe når jeg er der inne for å ikke føle meg som en kriminell. Samtidig skjønner jeg eier veldig godt, da den type kriminialitet er blitt så utbredt. Jeg handlet en skinnjakke, ansatten sa disse jakkene må man ha to alarmer på, da det er så lett omsettlig for tyvene. ::)

    Men det var jo ikke dette jeg skulle skrive om. Syns bare det var så store forandringer i Tigerstaden.

    De nye golden dragon har stått og jobbet i mange timer den siste uken, men jeg tror ikke de er innspilt ennå.

    Transparent Ultra er på lån fra Norsk audio teknikk. Singewire, så da jeg må bruke jumper's begge endene.
    Spørsmålet som har ligget på lurer hele uken var om kablene er verdt prisen? Eller er det vært å spandere så dyre kabler i mitt oppsett.

    Jeg må først bare nevne at signalkablen min er på rep. så bruker derfor Nordost Baldur xlr, derfor en stor nedgradering av lyden om dagen.

    Jeg må bare først ta av hatten og bukker for dere gutter her inne som har klart å beskrive så ganske detaljert hvordan dere opplever og hører utstyrtet dere har. Her ligger det mange timer nedlagt med tester og lytting, ikke minst økonomisk tap eller gleder, spørs hvordan man ser på det. De fleste her inne vil vel kanskje si glede. ;)

    Dette var først og fremst rettet mot mr. Wergeland som har Tannoy Sandringham og mr. Finn M som har Transparent kabler.

    Så til min opplevelse av Transparent Ultra ht kabel.

    Testlåter

    Dire Straits- Money for Nothing
    Eva Cassedy- Fiels of Gold
    Whitesnake- Judgement Day
    Gary Moore-Empty Rooms

    Introen til Money for Nothing har ikke vært så overbevisende som i kveld. Jeg har hørt denne introen så mange ganger at jeg sitter stortsett og venter på gitarintroen skal komme. Jeg venter og venter..... pang endelig kommer den. Det er så mange detaljer jeg har gått glipp av, og jeg har sittet i god tro at det ikke var mer i introen...hva 30k kan få frem. :eek:

    Jeg kan skrive under på at Tannoyene mine ikke har har levd livet før i kveld. Den kan ikke annet enn å jobbe, ganske hardt også. Jeg opplever Sandringham som mr. Wergeland skriver. Det er en flow, (for å bruke hans beskrivelse), i bassen. Med transparent kabler er det enda mer punch og tight i bassen. Og ganskje bra punch også. Nå begynner det å ligne noe i systemet mitt. Bassen blir enda mer rask når jeg spiller Whitesnake og Metallica. Men med Eva i systemet blir det ro i lydbildet.

    Når Gary Moore tar gitar soloen og holder den siste tonen i vært fall 20 sek. Perfekt i mine ører. 8)

    Forsvinner sss- lyden til Eva?

    JAA, det gjør det!! Kabelen runder ikke av på noen ting, den går hele veien...helt ned og opp igjen....bare herlig.

    Jeg få våge å beskrive selv at jeg føler kabelene heller mot det mørke, noe som passer meg yppelig. Dcs min kan virke litt nøytral og lys. Det er en gjevn fordeling av lydbildet nå, mellomtonen er ikke like fremhevet som tidligere.

    Jeg avslutter for denne gangen som et spørsmålstegn?

    Er kablene verdt prisen, og er den verdt i mitt system? Jeg må bare nevne at jeg ikke har en ren dedikert pre-amp. Bør jeg tenke på det også? Hmmm. Det virke som for meg at Transparent ofte bytter modell? Stemmer det, syns ikke det er noe hyggelig å bruke 30k på en kabel som bytter modell jevnlig.

    Jeg har ikke tatt bilder denne gangen, siden kablene ikke er mine...Så bilder kommer kanskje etterhvert... ;)

    Mvh.. jonlam
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    jonlam skrev:
    Jeg avslutter for denne gangen som et spørsmålstegn?

    Er kablene verdt prisen, og er den verdt i mitt system? Jeg må bare nevne at jeg ikke har en ren dedikert pre-amp. Bør jeg tenke på det også? Hmmm. Det virke som for meg at Transparent ofte bytter modell? Stemmer det, syns ikke det er noe hyggelig å bruke 30k på en kabel som bytter modell jevnlig.


    Mvh.. jonlam
    Det er ikke lett å mene noe om hva som er riktig prioritering på andres vegne. Likevel drister jeg meg frempå med noen personlige tanker:

    *Preamp: Jeg tror du vil tape på å koble til en ekstra preamp. Den innebygde i DCSen er ganske sikkert av meget god kvalitet. I og med at den er innebygd holdes signalveien kort og den er tilpasset optimalt. Kobler du til en ekstern pre i tillegg vil du sannsynligvis tape litt på detaljeringsevne og gjennomsiktighet. Jeg tror ikke det er riktig vei å gå.

    *Transparent kabler: Jeg mener å høre forskjell på kabler, men sliter med å ville forsvare et slikt utlegg. Du mangler ikke mange tusenlapper på å kunne skifte ut Sandringham med en brukt Kensington for slike beløp. Jeg vil heller anbefale å teste ut litt forskjellig kabelsnask til lavere pris i første omgang. Prøv gjerne ut såkalt solid-core. Jeg skal ikke påstå at det er det riktige eller at det oppleves like bra som Transparent, men tenker at det er fornuftig å prøve ut litt billigere varianter i første omgang.

    Mvh. Johan
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Henger meg på Rojoh sine synspunkter her.

    Jeg har nå lånt Transparent musicwave super av ein kamerat med litt blanda resultat.
    Filteret på kabelen er angivelig skiftet til bedre kvalitet,selve kabelen er kobber.

    Til vanlig bruker jeg Audio metallurgy,det er sølvkabel med noen få prosent gull,og bomullslignende strømpe,og wbt spade.

    De har ein nypris på 5-6000 fra usa.

    Jeg trodde at transparent ville vere mørkere,mere behaglig lyd,men det var motsatt.
    bassen i transparent er litt "viril" av og til,og strengeinstrument blir mye hardere/metallisk ift audio metallurgy.

    Jeg har kun spillt 1kveld,4-5t,+at transparentkabelen har vert ubrukt lenge,om det betyr noe.

    Skal prøve noen kvelder til.

    Audio metallurgy er rett og slett meir homogen/rolig i lyden,med varmere klang,og litt meir detaljert,det er mitt inntrykk etter ein kveld!

    Har den Reference filter/boks,slik som den eg har lånt,med retningspil på boksen?

    Uansett så er nok Reference en bedre kabel,nypris på music wave super var ca 12000trur eg,men allikevel.
    30k er mye penger for høgtkabel.

    Interconnect i mitt anlegg er også transparent music link super.

    Du skulle gladelig fått lånt audio metallurgy om du bodde i nærheten.(Holder til i Hardanger.)

    Lykke til uansett.

    Mvh.
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg mener jeg fått dette i mitt oppsett. Mørkere og behagelig lyd og veldig ro i lydbildet. Strammere og tøffere bass. Dette med at strengeinstrumentene blir hardere må jeg hører etter. Hører mye på santana, men har ikke lagt merke til dette.

    Jeg trodde at transparent ville vere mørkere,mere behaglig lyd,men det var motsatt.
    bassen i transparent er litt "viril" av og til,og strengeinstrument blir mye hardere/metallisk ift audio metallurgy.

    Jeg har lånt den nyeste modell til ultra. Teksten på boksen er retningspilen. Super er serien under Ultra med dobbelpris.

    Har den Reference filter/boks,slik som den eg har lånt,med retningspil på boksen?

    Uansett så er nok Reference en bedre kabel,nypris på music wave super var ca 12000trur eg,men allikevel.
    30k er mye penger for høgtkabel.

    Hvordan opplever du signalkabelen? Jeg tenkte kanskje å gå for samme merke.

    Interconnect i mitt anlegg er også transparent music link super.

    Jeg bor i Sandefjord, Vestfold. Ganske langt unna, dessverre for meg!! :)

    Du skulle gladelig fått lånt audio metallurgy om du bodde i nærheten.(Holder til i Hardanger.)

    Lykke til uansett.

    Mvh. jonlam
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Innlegg: 59


    Vis profil E-post Personlig melding (innlogget)


    jonlam's lille verden
    « Svar #66 Lagt ut: I dag kl. 18:41:07 »
    Svar med sitatSitat Rediger innleggRediger Slett meldingSlett
    Hei,

    Dcs syns jeg leverer bra i mine ører. Er bare redd for at jeg går glitt av noe uten ren pre-amp Glad


    *Preamp: Jeg tror du vil tape på å koble til en ekstra preamp. Den innebygde i DCSen er ganske sikkert av meget god kvalitet. I og med at den er innebygd holdes signalveien kort og den er tilpasset optimalt. Kobler du til en ekstern pre i tillegg vil du sannsynligvis tape litt på detaljeringsevne og gjennomsiktighet. Jeg tror ikke det er riktig vei å gå.

    Jeg har tenkt på dette med høytaler. Det hadde aldri falt meg inn at det kom så mange "dyre" utstyr inn etter at jeg handlet høytalerne mine. Føler kanskje noen ganger at høytalerne ikke er i klasse med resten av komponenter jeg har drasset med meg hjem. Men jeg føler at Tannoyen har etterhvert fått mer verdi når jeg har fått inn flere og flere detaljer i anlegget, tenkte på kabler og bytte av rør. Og med transparent ultra kabel har tannoyen levert særdeles bra. Et mulig bytte måtte som du nevner Kensington (Har falt litt for Sonus Faber Hæ).

    *Transparent kabler: Jeg mener å høre forskjell på kabler, men sliter med å ville forsvare et slikt utlegg. Du mangler ikke mange tusenlapper på å kunne skifte ut Sandringham med en brukt Kensington for slike beløp. Jeg vil heller anbefale å teste ut litt forskjellig kabelsnask til lavere pris i første omgang. Prøv gjerne ut såkalt solid-core. Jeg skal ikke påstå at det er det riktige eller at det oppleves like bra som Transparent, men tenker at det er fornuftig å prøve ut litt billigere varianter i første omgang.

    mvh. jonlam
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg kunne tenkt meg å prøve flere kabler, men jeg føler det er litt betinget på hvor i landet man bor. Det er en langvarig prosess å låne kabler fra leverandører som bor flere mil avstand, ikke minst pengeroverføring fram og tilbake. Litt syting her men..

    Er det mange av oss som kjøper en transparent kabel (leverandør Oslo) som bor i trøndelag eller lenger nord? Jeg vet en fra Ålesund som har det. ;)
    Er det mange som har ZenSati i Østlandet (leverandør trondheim) , vet om noen da. Oblivion kabler osv..

    Det er noen, kanskje mange er på hfs :) Men dette har vel også med at dette er en lidenskap for flere som kun ønsker det beste kombinasjonen til sitt anlegg.

    Dette er kanskje en hobby og lidenskap som kan temme og beherske min utålmodighet og "vil ha noe og vil ha noe fortest mulig" syndrom. ;)

    Mvh. jonlam
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Jeg har brukt audio metallurgy signal/sølvledere,skiftet til transparent forrige uke.

    Transparent signal er litt bedre enn audio m,med mere organisk lydbilde,ca samme detaljering.

    Men allt er nok litt systamavhengig også.

    Transparent har vel gitt deg det du er ute etter,mere ro og mørkere lyd uten å miste detaljer,tvert om.

    Har man råd til så dyr kabel,er jo allt bare vel.
    Jeg må alltid ta hensyn til pris,og dertil leiting etter noe som er bra ift pris.

    Audio metallurgy blei sammenlignet med crystal høgt kabel til ca 60000,jeg var ikkje sjøl med å sammenlignet.
    Men dei som testet foretrakk audio metallurgy pga lyden.

    Mvh.
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Penger spiller alltid en stor rolle her hos meg også. Og jeg syns det høres hårreisende selv, at jeg skal handle inn kabler som koster mer enn høytalerne eller de andre komponentene for den saks skyld.

    Tanken bak valget om kabelene er å handle inn gode kabler som blir værende og ikke stadig byttes eller testes.
    Og når kabelvalget er på plass så blir det rolig for en god stund fremover. Men man vet aldri hva som skjer.

    Takk for tips av Audio metallurgy.
    Fant vel ut at jeg må ta det med ro, bruke god tid på testingen og nytte det før den endelige valget.

    Mvh. jonlam

    samlanes skrev:
    Hei.

    Jeg har brukt audio metallurgy signal/sølvledere,skiftet til transparent forrige uke.

    Transparent signal er litt bedre enn audio m,med mere organisk lydbilde,ca samme detaljering.

    Men allt er nok litt systamavhengig også.

    Transparent har vel gitt deg det du er ute etter,mere ro og mørkere lyd uten å miste detaljer,tvert om.

    Har man råd til så dyr kabel,er jo allt bare vel.
    Jeg må alltid ta hensyn til pris,og dertil leiting etter noe som er bra ift pris.

    Audio metallurgy blei sammenlignet med crystal høgt kabel til ca 60000,jeg var ikkje sjøl med å sammenlignet.
    Men dei som testet foretrakk audio metallurgy pga lyden.

    Mvh.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    jonlam, siden du spør om kabelen er verdt prisen, vil jeg komme med et lite innspill. Ville ikke gjort det om du ikke spurte. Synes det er lurt at du tar det med "ro." Jeg synes det har vært interessant og morsomt å følge tråden din. Det var som om du ga oss innblikk hvordan lidenskapen for lyd og musikk virkelig tok tak i deg og rev på deg opp fra godstolen og fikk det til å kjøpe den ene gode lydkomponenten etter den andre. Med det tempoet du har satt til livs inn i hobbyen vil det bli spennende å høre dine erfaringer.

    Men så til mitt innspill: jeg tror som flere før her har berørt at det ikke er så lurt å kjøpe en slik dyr kabel for å beholde den i nye oppsett. Min erfaring er at kabler må matches med reseten, bytter du høyttaler så vil den samme optimale kablen få nye arbeidsbetingelser og kanskje ikke være optimal lenger. Dette er en sær og vanskelig hobby, sannsynligvis fordi det har så mye med synergi mellom komponentene å gjøre. En person kan hylle en komponent og en annen kan forkaste den som møkk: begge kan ha rett fordi de har hørt den i ulike oppsett. I tillegg kommer alle våre preferanser til hvordan et anlegg skal spille musikken. I mitt tilfelle holdt jeg på innen budget-hifi lenge og lyttet til dyrere oppsett hos andre i mange år; dette ga meg etterhvert en ganske klar oppfatning om hva jeg personlig er ute etter av lyd. Det virker som du også holder på å finne ut av dette, og derfor tenker du sikkert at du vil teste andre høyttalere osv., men da blir det usikkert å kjøpe så dyre kabler som kanskje ikke er noe særlig match med neste anlegg du sitter på.

    Nok et poeng: Rojoh har nok et velansett argument når det gjelder preamp. At du har en så rå signalkilde med volumkontroll, så en preamp kan bare gjøre signalveien unødvendig komplisert. I utgangspunktet har han et godt poeng. Likevel er min erfaring at en preamp kan få god lyd til å bli magisk lyd. Slik er det ihvertfall i mitt oppsett. Jeg kan ikke forklare dette ut i fra vanlige modeller om anlegg, slik som at korteste signalvei, nøytral lydgjengivelse osv: det er mer som om preampen farger lyden på en måte som gir "mer" musikk. Slik er denne hobbyen; vi forsøker å gi mening til elektrisk komponenter via vår subjektive opplevelser av musikk - et merkelig foretak men utrolig engasjerende og morsomt ;)

    Fortsett å legg ut om dine interessante erfaringer om å bygge opp et godt anlegg...
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kaller jonlam: Etter en diskusjon om et eventuelt dyrt innkjøp av noen rå Transparent kabler, har det blitt stille fra din front. Dine skriverier om lytteerfaring er savnet... Du vet at ingen er "Herre i eget hus", så motivene for å komme med råd kan være av ulik kvalitet; råd kan springe ut av dyrekjøpt erfaring, misunnelse og mye annet. Skriv videre. Håper ikke at den siste diskusjonen (mine innspill iberegnet ::)) har skremt deg fra fri utveksling av musikkopplevelse og lydglede ;) Du har en interessant tråd!

    Hvordan låter det for tiden?
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Da er juleruset vel overstått, men ruset varer vel noen dager til frem til nyåret. Benytte en hviledag med litt oppdateringer. Det har vært stille en stund hos jonlam's stue, men er tilbake for fullt igjen nå!!

    Det har vært en del innkjøp av cd'er, kan nevne blant annet, Cassedy, Sinatra, Jimi Hendrix, Legend. Jeg har tilbringt fritiden foran anlegget og kost meg.

    Til anledningen har jeg lånt Shunyata signal og ht kabel. Etter to dager ble signalkabelen levert tilbake, men ht kabelen har fått lov til å være her til romjula. Dette fordi jeg har litt troa på denne ht kabelen. Prismessig er denne å sammenligne med transparent ultra.

    Hadde karaokekveld med jobben, ble en suksess.
    Til anledningen, et innkjøp. Her skal det synges med stil :)


    Den siste tiden har det ballet på mange tanker som jeg har vurdert nøye. Jeg har hatt en eleminisjonsprosess, som tilslutt har endt med 2 alternativer, som jeg tenkte å luft for dere.

    1. Beholde komponentene, investerer i en preamp.
    2. Dropper tanken av kabler, bytte ut tannoyene.

    Det er en spes grunn til at jeg vurderer å bytte ut tannoyen, som jeg dessverre må skrive om til neste gang.
    Litt tidlig å sprette shampisen, men en (flere) gode rødvinen(r) og gode venner hører jula med.

    Mvh. jonlam
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Dette er en interessant og litt "vill" tråd.
    Holder meg fast i stolen mens jeg leser.
    Det går unna hos deg i et sånt tempo at jeg nesten blir litt redd... ;D

    Kabler er bestand-deler man bør vurdere, for mange av oss er de med på å lage lyden fra anlegget.
    Men jeg støtter de som mener at dette bør man ikke kjøpe i høy prisklasse før man har landet på de andre komponentene.

    Både kilden din, og forsterkerne er jo supre produkter!
    Jeg ville lyttet meg lenge og vel inn på dette, både for å lande "rushet" i hodet og for å bli vant til hvordan slike komponenter låter i forhold til de rimeligere du har spilt på tidligere.
    Det er ikke utenkelig at både musikksmak og de tingene du setter pris på ved lydgjengivelse endrer seg.

    Måten dyr og god hifi spiller på er ganske annerledes enn rimelig utstyr, det kan for mange bli vel "direkte og rått".

    Jeg ville hoppet av kabeldansen for en stund og heller hørt på andre høyttalere, sånn for å finne ut hva som er din lyd.
    Lån hjem aktuelle interessante høyttalere og sjekk ut hva de gjør i din egen stue. Kabler er små og få dråper i havet sammenlignet med hva andre høyttalere utgjør av forskjeller. :)

    Mvh
    Rolf
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Oslo2 skrev:
    Jeg kaller jonlam: Etter en diskusjon om et eventuelt dyrt innkjøp av noen rå Transparent kabler, har det blitt stille fra din front. Dine skriverier om lytteerfaring er savnet... Du vet at ingen er "Herre i eget hus", så motivene for å komme med råd kan være av ulik kvalitet; råd kan springe ut av dyrekjøpt erfaring, misunnelse og mye annet. Skriv videre. Håper ikke at den siste diskusjonen (mine innspill iberegnet ::)) har skremt deg fra fri utveksling av musikkopplevelse og lydglede ;) Du har en interessant tråd!

    Hvordan låter det for tiden?

    Hei :)

    Du har ikke skremt meg, tvert om, du med flere her på hfs har satt tankene i sving hos jeg. Men dessverre ;) ble det litt for mye tanker. Og jeg endte med å kjøpe cd'er istedenfor. Så nå har jeg lyttet til mange godartister.

    Lydmessig låter det godt, men ikke godt nok!!!

    Jeg føler det manger sjel, et signatur på anlegget....vanskelig å beskrive hva jeg tenker her. Spiller strålende på kun jazz- sjangeren, syns jeg. Det er kanskje som du sier, at med preamp så får man mer musikk.

    Mvh. jonlam
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei, takk for tilbakemelding.

    Jeg håper du ikke mener vill i negativ forstand. :)

    Mvh. jonlam


    RoDa skrev:
    Dette er en interessant og litt "vill" tråd.
    Holder meg fast i stolen mens jeg leser.
    Det går unna hos deg i et sånt tempo at jeg nesten blir litt redd... ;D

    Kabler er bestand-deler man bør vurdere, for mange av oss er de med på å lage lyden fra anlegget.
    Men jeg støtter de som mener at dette bør man ikke kjøpe i høy prisklasse før man har landet på de andre komponentene.

    Både kilden din, og forsterkerne er jo supre produkter!
    Jeg ville lyttet meg lenge og vel inn på dette, både for å lande "rushet" i hodet og for å bli vant til hvordan slike komponenter låter i forhold til de rimeligere du har spilt på tidligere.
    Det er ikke utenkelig at både musikksmak og de tingene du setter pris på ved lydgjengivelse endrer seg.

    Måten dyr og god hifi spiller på er ganske annerledes enn rimelig utstyr, det kan for mange bli vel "direkte og rått".

    Jeg ville hoppet av kabeldansen for en stund og heller hørt på andre høyttalere, sånn for å finne ut hva som er din lyd.
    Lån hjem aktuelle interessante høyttalere og sjekk ut hva de gjør i din egen stue. Kabler er små og få dråper i havet sammenlignet med hva andre høyttalere utgjør av forskjeller. :)

    Mvh
    Rolf
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle, tenkte jeg skulle bruke litt tid på å oppdatere hvordan det låter i stuen om dagen.

    Jeg har funnet ut at jeg kanskje skal roe ned på oppdateringen fremover. Nå har kona begynt å spørre hvor mange 10tusen jeg har brukt på hobbyen til nå. Skremmende å vite at hun nærmere seg beløpet ;) She's watching!

    Vel vel tilbake til lyden. Det låter det godt, men ikke godt nok!!!

    Jeg føler det manger sjel, et signatur på anlegget....vanskelig å beskrive hva jeg tenker her. Spiller strålende på kun jazz- sjangeren, syns jeg. Det kan være som flere har nevnt tidligere at en preamp kan gjøre noe med dette. En preamp kan gi mer musikk, dynamikk.

    Tror jeg har fått transparent kablene i hjernen. De fikk i allefall liv i tannoyen.
    Shunyata kablene gjør ikke den samme jobben like bra. Bassen er ikke like stram og jeg mener den runder litt på bassen. Kan man si det? Kablene spiller ikke helt ut,, litt slemt å si at den er litt innesluttet, men for meg virker det sånn.

    Neste test, før jeg gjør noe mer, er å sette de gamle kablene tilbake og vurderer golden dragon rørene mine. Og til slutt teste Mullrad rørene.

    Ellers har jeg begynt å se på noe preamp og høytaler alternativer. Men jeg tror først å fremst at det blir høytaler. Blir for dyrt med innkjøp av begge samtidig.

    Tannoyen var et tilfeldig kjøp. Jeg vil velge høytaler med omhu denne gangen og basert ut fra komponentene og rommet. Derfor har jeg tenkt tanken på stativhøytaler igjen. Kun basert på design og lesing her og der har jeg et øye for Sonus Faber. Ellers har jeg alltid hatt lyst til å eie/teste Martin Logan Vantage/Spire, men tror ikke det er anledning for dette nå, da jeg bor i en liten leilighet.

    Jeg kommer til å legge ut en tråd om råd på hifi generelt. Men det er bare å komme med forslag på høytaler på denne siden også. Et lite pekepin på tanker om pris/design; Som sagt sikler jeg på Sonus faber Guarneri Memento som har en pris på 80tusen,(ny). Så derfor er dette max! Vurderer selvfølgelig brukt og gulvhøytaler også.

    Kom med innspill og oppdateringer kommer.

    Mvh. jonlam
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Fantastisk artig tråd!!! en fornøyelse å lese fra start til slutt. Skriv mer 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn