jonlam's lille verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen.


    Da er det på tide å våge meg med en beskrivelse av lytteinntrykket til Raidho. Selv føler jeg lytteinntrykket er litt defust ennå, men jeg skal prøve så godt jeg kan å mene noe. Og det blir mye i stikkordsform og i sammenligning med Sandringham.

    Jeg er egentlig fortsatt litt satt ut etter besøket hos Linus. Såpass inntrykk leverte utstyret hans.

    Raidho leverer silkemyk, enda mer detaljer, gjengir mer troverdig og naturlig, skiller tydelig lydene. Seriøs veldig nøyaktig og detaljert. Veldig luftig i lydbildet, musikalsk og rytmisk.

    Selv om høytalerne kun er plassert ca. 3m fra min lytteposisjon, føler jeg at musikken kommer lengre fra. Er dette en 3D...opplevelse som dere snakker om, veldig usikker her?

    Høytalerne står litt vinklet mot hverandre. Begge høytalerne står ca. 50cm fra bakveggen og den ene høytalerne er ca.30 cm fra sideveggen, den andre har fritt rom.


    Overraskene god dybdebass, dybdebass mer fremhetet, men allikevel gjevnt fordelt med resten, (mellomtonen osv). Dette er ikke en rocke høytaler, men den har en ro i lydbildet at det føles litt rockete allikevel, vanskelig å forklare. Veldig hurtig bass og det kan kanskje derfor jeg føler ro i lydbildet.

    Det som har importert meg mest, er når jeg slår på en film. Jeg føler jeg har et gigantisk lydbildet over hele rommet. Og jeg har følelsen av at jeg har en sub eller to liggende i rommet. Bassen har en helt annen egenskap når jeg ser film enn når jeg spiller musikk. Dette er kun hva jeg føler, og jeg er ganske sikker på det. Jeg får en kinoopplevelse uten sviss-lyden fra surround bakhøytalerne, hvis dere skjønner hva meg mener :D

    Dette var foreløpig inntrykk. Håper det var noe interessant for nå.



    Mvh. jonlam
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Hei jonlam
    Hvordan går det?
    Har du prøvd å trekke høyttalerene lenger frem på gulvet og litt ut fra sidevegg?

    Mvh
    RBN
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg har prøvd så godt jeg kan i forhold til plassen jeg har til disposisjon, å gi høytaler en 60 cm fra bakveggen og nesten 40 cm fra sideveggen på den ene høytaleren, den andre har ikke noen sidevegger.

    Jeg fant ikke det ordet sist jeg prøvde å beskrive lytteopplevelsen, men nå har jeg det.

    Jeg må først bare si at forhandler sa at ht måtte ha 2 til 3 mnd innspillingstid, med mye musikk. Og for min skyld så håper jeg det :)

    ORDET er tam. Høytaleren spiller tamt. Selv om jeg får masse detaljer, stort lydbilde, hurtig og god dybdebass, så dør jeg snart av kjedsomhet.

    Så jeg har ikke annet enn å spille så mye musikk som mulig og håper at innen utgang av feb. så får jeg en musikalsk åpenbaring. Og det gleder jeg meg til og håper at jeg får det da. 8)

    Mvh. jonlam




    RBN skrev:
    Hei jonlam
    Hvordan går det?
    Har du prøvd å trekke høyttalerene lenger frem på gulvet og litt ut fra sidevegg?

    Mvh
    RBN
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Ellers så har det dukket opp en 2m lang sak fra posten i dag. Det tok jammen meg 2 og en halvuke før den kom fram. Vel den kom trygt fram og jeg tror det kan gjøre underverker på en del områder, men som skrevet høytalerne må først bli innspilt.

    Vi starter med et hint bilde.





    Og nå skal den i systemet...og vi sees. ;D

    Mvh. jonlam
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    jonlam skrev:
    ORDET er tam. Høytaleren spiller tamt. Selv om jeg får masse detaljer, stort lydbilde, hurtig og god dybdebass, så dør jeg snart av kjedsomhet.
    Hmm.. Får håpe at det åpner seg opp og ikke blir så kjedelig. Det jeg har hørt av denne høyttaleren var absolutt ikke kjedelig.. :)

    jonlam skrev:
    Hei,

    Ellers så har det dukket opp en 2m lang sak fra posten i dag. Det tok jammen meg 2 og en halvuke før den kom fram. Vel den kom trygt fram og jeg tror det kan gjøre underverker på en del områder, men som skrevet høytalerne må først bli innspilt.

    Vi starter med et hint bilde.
    Spennende! Tja, tre-eskene er ihvertfall NordOst og når lengden er 2m så er det vel enten nye xlr-kabler (Tyr eller Valhalla) eller Valhalla strømkabel..
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Ja, jeg håper du har rett. Håper det åpner seg etterhvert.

    Ellers så har du sannelig rett i at det er en ekse fra Nordost. Det er en Valhalla signalkabel på 2m. Har ventet alt for lenge på den fra OHC. Men endelig er den i systemet i kveld. Har ikke rukket å få noen helt konkrete inntrykk ennå, men kommer tilbake til det.

    Mvh. jonlam




    ceroxol skrev:
    jonlam skrev:
    ORDET er tam. Høytaleren spiller tamt. Selv om jeg får masse detaljer, stort lydbilde, hurtig og god dybdebass, så dør jeg snart av kjedsomhet.
    Hmm.. Får håpe at det åpner seg opp og ikke blir så kjedelig. Det jeg har hørt av denne høyttaleren var absolutt ikke kjedelig.. :)

    jonlam skrev:
    Hei,

    Ellers så har det dukket opp en 2m lang sak fra posten i dag. Det tok jammen meg 2 og en halvuke før den kom fram. Vel den kom trygt fram og jeg tror det kan gjøre underverker på en del områder, men som skrevet høytalerne må først bli innspilt.

    Vi starter med et hint bilde.
    Spennende! Tja, tre-eskene er ihvertfall NordOst og når lengden er 2m så er det vel enten nye xlr-kabler (Tyr eller Valhalla) eller Valhalla strømkabel..
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Hei igjen jonlam.
    I din verden skjer ting raskt. Gratulerer med nye signalkabler. Du legger lista høyt ser jeg ;D
    Når du opplever at høyttalerene er tamme, så må det skyldes at de ikke er innspilt. I brukermanualen til høyttalerene pleier det å stå hvor mange timer de trenger før alt er på plass. I mitt tilfelle trengte de 700 timer. Trodde først at dette var tull, men de trengte faktisk såpass før alt stemte. Til å begynne med var lyden som om en dyne lå foran elementene. Så åpnet det seg sakte men sikkert og ble mer dynamisk. Først kom bassen og til slutt kom diskant. Det er antageligvis dette du opplever nå. Å finlytte nå gir ikke riktig inntrykk av hva dette kan bli med tiden til hjelp.
    Hadde det samme med min Bladelius Embla, som tok 6 uker med kontinuerlig spilling før den var ferdig. Det var en skikkelig berg og dalbane av lytteopplevelser.
    Er forresten kablene innbrent med Vidar? hvis ikke så trenger alle kablene dine også en del timer med innspilling.

    For å få fortgang i innspillingen kan du jo sette høyttalerne mot hverandre og bytte + og - på den ene høyttaleren slik at de kansellerer lyden. Du kan også slenge over et teppe, dyne etc. for ytterligere å dempe lyden. Da kan de spille hele døgnet uten at naboer går amokk eller nattesøvnen forstyrres. Kanskje greit på bruke en annen forsterker for å spare rørene i denne perioden. Å la rørforsterker stå på uten tilsyn er vel heller ikke å anbefale.

    Hvis du sender meg en pm med adresse opplysninger, kan jeg prøve å brenne et par plater med innbrenningssignaler hvis du tør. Må være litt forsiktig med disse og volumet, siden det ikke gis mye hvile til elementene. Spesiellt diskant har en tendens til å få i overkant med massaje hvis man ikke er påpasselig. Føler at jeg vil engasjere meg litt ekstra siden jeg anbefalte høyttalerene så sterkt som god match for anlegget ditt. Jeg tror dette vil spille helt fantastisk etter hvert.

    Da jeg kikker gjennom tråden din så virker du som litt rastløs og ønsker at alt skal være på plass med en gang. Det er ikke noe feil med det og entusiasme må man ha for å kunne holde på med dette, men du har nå kommet til et punkt hvor det er på tide å la ting få gå seg til over tid. Roe seg ned å nyte det man har rett og slett. Samme hvor kjedelig det kan virke. Utstyret du nå har i hus er vanvittig bra og du må gi det det sjanse til å kunne yte sitt beste. Gevinsten kan du hente om noen uker og den tror jeg blir stor. Jeg ville ikke anbefalt å gjøre endringer eller bytte noe før du er 100% sikker på at alt er ferdig innspilt. Optimalisering over tid er også en del av denne galskapen vi holder på med.

    Lykke til videre. Dette blir bra til slutt.

    Mvh
    RBN
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Siste taler er en meget fornuftig mann, Jonlam. Som om jeg skulle sagt det selv! En CD med innbrenningssignaler er forresten veldig lur å ha i hus, særlig om det dreier seg om en med avmagnetiseringsweep i tillegg, ala Densen Demagic.
    Ha tålmodighet, så skal du se dette lander akkurat der du vil! ;)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Hei Impulse
    Jeg tenker på denne: XLO/Reference Recordings: Test & Burn-In CD. Mange bra verktøy her, bla a avmagnetiseringssweep. Du kjenner sikkert til denne du også :)

    Mvh
    RBN
     

    Martin OHC

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.04.2009
    Innlegg
    175
    Antall liker
    0
    Vi hørte noen timer på C1 i går og dæven de spiller godt! Absolutt ikke tamme!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    RBN skrev:
    Hei Impulse
    Jeg tenker på denne: XLO/Reference Recordings: Test & Burn-In CD. Mange bra verktøy her, bla a avmagnetiseringssweep. Du kjenner sikkert til denne du også :)

    Mvh
    RBN
    Hei, RBN. :)
    Den kjenner jeg, ja. Avmagnetiseringssporet brukes ukentlig her, og den er uunnværlig når nye ting skal gå seg til. Fin til å sjekke kanalbalanse, fase og en god del andre ting også.
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Det høres veldig lovende ut.

    Var høytalerne innspilt fra før?
    Hva slags komponenter paret dere C-1 mot?

    Det hadde vært fint med den info i bakhodet, ved en senere anledning. :)

    Mvh. jonlam

    Martin OHC skrev:
    Vi hørte noen timer på C1 i går og dæven de spiller godt! Absolutt ikke tamme!
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Er stressa nå, er på vei fra en jobb til en annen jobb. Men den CDen dere snakker om, jeg har i forbindelse med et tidligere kjøp fra forresten Martin OHC fikk jeg med meg en Densen Demagic 3.00 - Beat&DM. Snakker vi om noe sånt. Jeg husker å ha lest på coveret at det er for avmagnetisering for CD spiller?

    Vi høres igjen.

    Mvh. jonlam
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Den avmagnetiserer hele anlegget. Kjør den på vanlig lyttevolum en gang i uka. Særlig viktig om man har rørforsterker på grunn av utgangstrafoer.
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Noen minutter til ungdommene kommer inn på klubben.

    Impulse takk for svar og kunnskapen. Da har jeg lært noe viktig i dag også.

    Ellers RBN er det den type CD du mener, og har?

    Mvh. jonlam
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Planten RBN nevner har både innbrenningsspor og avmagnetisering. Veldig grei å ha selv om du har Densen.....
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    jonlam skrev:
    Hei,

    Noen minutter til ungdommene kommer inn på klubben.

    Impulse takk for svar og kunnskapen. Da har jeg lært noe viktig i dag også.

    Ellers RBN er det den type CD du mener, og har?

    Mvh. jonlam
    Jepp
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    impulse skrev:
    Planten RBN nevner har både innbrenningsspor og avmagnetisering. Veldig grei å ha selv om du har Densen.....
    En magisk plante ;)

    RBN
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg syns det er hyggelig at du tar deg tid å skrive så mye. Ikke bare ren skriveri, men mye viktige kommentar og punkter som en nybegynner som meg noen ganger glemmer på veien pga. ren utålmodighet og uviten. :)

    Det er også ofte mangel av erfaringer som gjør at man stresser, for min del iallefall. I mitt tilfelle ble jeg ganske usikker på mine valg, da jeg fikk besøke Linus. Spørsmålene som dukket opp var om jeg hadde valgt riktig utstyr, hvorfor klarte jeg ikke å få det samme lydopplevelsen med Tannoyen som Linus og hans system? Har jeg ikke brukt pengene der det trengs eller har jeg prioritert feil osv..? Og det har satt meg i en negative tanker den siste tiden.

    Det er gull verdt for min del å få slike positive kommentarer fra dere. Det gjør at jeg blir mer sikker på mine valg og slår meg til ro at det er tålmodighet og tid som trengs i dette tilfellet.

    Valhalla signalkabelen er innbrent. Det er ikke Tyren htkabel. Det har vært mye nytt innen kort tid og jeg skjønner at delene må ha tid til å virke 100%, ikke minst mine ører trenger også tid.

    Mvh. jonlam


    RBN skrev:
    Hei igjen jonlam.
    I din verden skjer ting raskt. Gratulerer med nye signalkabler. Du legger lista høyt ser jeg ;D
    Når du opplever at høyttalerene er tamme, så må det skyldes at de ikke er innspilt. I brukermanualen til høyttalerene pleier det å stå hvor mange timer de trenger før alt er på plass. I mitt tilfelle trengte de 700 timer. Trodde først at dette var tull, men de trengte faktisk såpass før alt stemte. Til å begynne med var lyden som om en dyne lå foran elementene. Så åpnet det seg sakte men sikkert og ble mer dynamisk. Først kom bassen og til slutt kom diskant. Det er antageligvis dette du opplever nå. Å finlytte nå gir ikke riktig inntrykk av hva dette kan bli med tiden til hjelp.
    Hadde det samme med min Bladelius Embla, som tok 6 uker med kontinuerlig spilling før den var ferdig. Det var en skikkelig berg og dalbane av lytteopplevelser.
    Er forresten kablene innbrent med Vidar? hvis ikke så trenger alle kablene dine også en del timer med innspilling.

    For å få fortgang i innspillingen kan du jo sette høyttalerne mot hverandre og bytte + og - på den ene høyttaleren slik at de kansellerer lyden. Du kan også slenge over et teppe, dyne etc. for ytterligere å dempe lyden. Da kan de spille hele døgnet uten at naboer går amokk eller nattesøvnen forstyrres. Kanskje greit på bruke en annen forsterker for å spare rørene i denne perioden. Å la rørforsterker stå på uten tilsyn er vel heller ikke å anbefale.

    Hvis du sender meg en pm med adresse opplysninger, kan jeg prøve å brenne et par plater med innbrenningssignaler hvis du tør. Må være litt forsiktig med disse og volumet, siden det ikke gis mye hvile til elementene. Spesiellt diskant har en tendens til å få i overkant med massaje hvis man ikke er påpasselig. Føler at jeg vil engasjere meg litt ekstra siden jeg anbefalte høyttalerene så sterkt som god match for anlegget ditt. Jeg tror dette vil spille helt fantastisk etter hvert.

    Da jeg kikker gjennom tråden din så virker du som litt rastløs og ønsker at alt skal være på plass med en gang. Det er ikke noe feil med det og entusiasme må man ha for å kunne holde på med dette, men du har nå kommet til et punkt hvor det er på tide å la ting få gå seg til over tid. Roe seg ned å nyte det man har rett og slett. Samme hvor kjedelig det kan virke. Utstyret du nå har i hus er vanvittig bra og du må gi det det sjanse til å kunne yte sitt beste. Gevinsten kan du hente om noen uker og den tror jeg blir stor. Jeg ville ikke anbefalt å gjøre endringer eller bytte noe før du er 100% sikker på at alt er ferdig innspilt. Optimalisering over tid er også en del av denne galskapen vi holder på med.

    Lykke til videre. Dette blir bra til slutt.

    Mvh
    RBN
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da er det helg.

    Da har jeg kjørt Densen demagic cd gjennom systemet.

    Her ser dere cd og forresten kabelene jeg har til puccinien. Det er ikke mange kabler og det er nokså oversiktlig bak her. Strømkabel fra Nordost Shiva, Nordost Optix Digitalkabel til dvd og Valhalla signal.
    Forøvrig så er Shynata pyton på bestilling hos Audioaktøren og vil erstatte Shiva'ene når aktøren får dem fra USA.

    Nå pøser jeg på de hardeste av de hardeste sjangerne jeg hører av musikk med volumet på ikke langt fra max. Nå strømmer det musikk fra metallica og guns n' roses live.

    Forresten var det ikke lenge siden jeg gjorde innkjøp av disse to cd'ene:


    Valhalla signalen har stått i systemet i noen dager og morgendagen håper jeg å kose meg med musikk på normalvolum. Foreløpig så mener jeg å høre at bassen reagerer anneledes, litt strammere og mer fremhevet. Ellers så tror jeg Valhalla har begynt å gi positive inntrykket nå. Litt mer varme og oppløshet. Jeg merker iallefall at den legger igjen et signatur nå i lydbildet som jeg ikke har hørt før. Det er litt vanskelig for meg, da både høytalerne og Valhalla er ny for meg. Så jeg er usikker om det er elementene fra ht som har begynt å mykne eller om det er Valhalla som har gjort lydendringene.


    Her kommer et bilde fra lytteposisjonen hjemme hos meg.


    Naboene får tåle noen timer med hardkjør til. De får trøste seg med å at det kommer god og variert musikk, noe for alle naboer. Musikk fra de siste fire ti-årene, produsent for dagensprogram, jonlam 8)

    Mvh. jonlam
     

    Vedlegg

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.488
    Antall liker
    36.147
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    jonlam skrev:
    Hei,

    I kveld har jeg kost meg veldig. Selv om jeg prøver å nianalysere så blir jeg ikke trøtt av lyden. Jeg har skrevet ned stikkord underveis på opplevelsen og vil om kort tid få det ned her.

    Bare positivt å si frem til nå.
    Skal først på en opplevelsestur til søndag, og vil garantert få en god del innputt som jeg kan ta med i skriveriet om lytteopplevelsen til Ayre.

    Her kommer oppsettet. Veldig høy, dette stativet og veldig ustø som flere av dere har påpekt. Godt jeg ikke har unger..ennå. Som oppsett ligger nå er det ikke lekkert, men komponentene hver for seg er visuelt lekkert og eiergleden er meget stor.



    Mvh. jonlam
    Her føler jeg stort behov for i legge inn en gratulasjon av super flotte høytalere!
    Disse er en av mine favoritter (sammen med C3 ;)) og her skal det følges med ang lytte inntrykk fremover ;)
    Grattis med disse perlene!!

    gismo
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Takk for det.
    Som du sikkert har lest, så er det ikke bare glede frem til nå, men jeg håper det går seg til når innspillingen av ht er ferdig. Jeg fikk et tilbud på C-3 i forbindelse med kjøpet, men de er store.

    Mvh. jonlam



    gismo skrev:
    jonlam skrev:
    Hei,

    I kveld har jeg kost meg veldig. Selv om jeg prøver å nianalysere så blir jeg ikke trøtt av lyden. Jeg har skrevet ned stikkord underveis på opplevelsen og vil om kort tid få det ned her.

    Bare positivt å si frem til nå.
    Skal først på en opplevelsestur til søndag, og vil garantert få en god del innputt som jeg kan ta med i skriveriet om lytteopplevelsen til Ayre.

    Her kommer oppsettet. Veldig høy, dette stativet og veldig ustø som flere av dere har påpekt. Godt jeg ikke har unger..ennå. Som oppsett ligger nå er det ikke lekkert, men komponentene hver for seg er visuelt lekkert og eiergleden er meget stor.



    Mvh. jonlam
    Her føler jeg stort behov for i legge inn en gratulasjon av super flotte høytalere!
    Disse er en av mine favoritter (sammen med C3 ;)) og her skal det følges med ang lytte inntrykk fremover ;)
    Grattis med disse perlene!!

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.488
    Antall liker
    36.147
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hei igjen.

    Jo da fått med meg det, men tror ikke du skal fortvile ennå ;)
    Vel å merke om det er stativ høytalere du "ønsker" deg da?
    Du har vel ennå ikke gitt de så mye spilletid? Også tror jeg du har et enormt potensiale i plassering?
    Her kan du gjøre veldig mye med litt jobbing. Syns de har "trange kår" sånn du beskriver inntil nå ;D
    Dætta finner du ut av og ikke la annet enn fantasien begrense dine forsøk på plassering etc. ;)

    gismo

    Edit: Jepp C3 er store 8)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei,og gratulerer med nye råflotte høgt.

    Du nevner godlyden som Linus har i sitt oppsett,og at du nesten kunne tenkt deg kopi av hans lyd.
    Synst du skal ha langt mere is i magen generellt,Linus er vel noen år eldre enn deg mtp erfaring.

    Å få full klaff på hifi på feks 2eller 3dje forsøk,trur eg ofte er nesten umulig,tiden viser hva man virkelig er ute etter.(lyttebesøk,eget utstyr,tweaking.)
    Det tar ofte lang tid.Siden du er såpass hekta,er du også kritisk og kravstor på alle måter,men da er det lurt at du også godtar feks iverstefall skifte av komponenter.(litt mere langsiktig tankegang)

    Feks er eg sjøl frista å sei at eg er i mål,men det våger eg ikkje,siden eg har begynt å forstå at det er mange veier til målet.(ikkje nødvendigvis dyrest feks,det kan du også spørre Linus om synspunkter på.)

    Senk skuldrene,nyt musikken,det burde gå greit med det oppsettet ditt.


    Liker forresten forst din,nydelig sak!
    Lykke til videre.

    Mvh.
    Edit:innspilling vil forhåpentligvis gi deg akkurat det lille du trenger.
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Ja, linus har vært i gamet lengre enn jeg har levd på denne flotte kloden.
    Jeg tror jeg har klart å slå meg til ro med det jeg har nå. Gårsdagen lytting merket jeg endring i lydbildet til det bedre på godlåtene, så dette lover bra.

    Gleder meg til fortsettelsen.

    Mvh. jonlam



    samlanes skrev:
    Hei,og gratulerer med nye råflotte høgt.

    Du nevner godlyden som Linus har i sitt oppsett,og at du nesten kunne tenkt deg kopi av hans lyd.
    Synst du skal ha langt mere is i magen generellt,Linus er vel noen år eldre enn deg mtp erfaring.

    Å få full klaff på hifi på feks 2eller 3dje forsøk,trur eg ofte er nesten umulig,tiden viser hva man virkelig er ute etter.(lyttebesøk,eget utstyr,tweaking.)
    Det tar ofte lang tid.Siden du er såpass hekta,er du også kritisk og kravstor på alle måter,men da er det lurt at du også godtar feks iverstefall skifte av komponenter.(litt mere langsiktig tankegang)

    Feks er eg sjøl frista å sei at eg er i mål,men det våger eg ikkje,siden eg har begynt å forstå at det er mange veier til målet.(ikkje nødvendigvis dyrest feks,det kan du også spørre Linus om synspunkter på.)

    Senk skuldrene,nyt musikken,det burde gå greit med det oppsettet ditt.


    Liker forresten forst din,nydelig sak!
    Lykke til videre.

    Mvh.
    Edit:innspilling vil forhåpentligvis gi deg akkurat det lille du trenger.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.852
    Antall liker
    20.616
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hei!

    Ser du også har anskaffet deg Valhalla.De er helt råe på detaljer og oppløsning.Veldig bra i bassen også.Det eneste området de er litt tilbaketrukket er i mellomtonen,men det løser du jo med rør-forsterkere.

    Skal selv bytte ut Chapter Precis nå med et rent effekttrinn.Lindemann Audio 855.Gleder meg ;D
    Har også anskaffet meg Velodyne DD10.En fantastisk musikalsk sub som smelter perfekt sammen med høyttalerene.

    Et tips for å høyne lydkvaliteten ett hakk:gå inn i menyen på Puccini og slå av displayet.Blir faktisk enda renere og fyldigere lyd ;)

    Lars Erik
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen,

    Jeg har sett den på salg, eller flere ting fra deg i det siste. Byttet du ut DD15 til DD10? Trodde du gikk for fullrange høytaler?

    Puccinien min slår seg av automatisk på displayet etter noen sek. Plutselig en dag så ble det bare sånn etter at jeg oppdaterte software. Jeg stilte ikke noe på menyen, og jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til lydforskjellen, da jeg ble mest litt irritert over at den slo seg av. Er et vanedyr, jeg.

    Ja, jeg merker mellomtonen ikke er fremhevet som tidligere både med tannoyen og C-1 som jeg har nå etter at jeg har satt inn tyren.

    Lindemann Audio? Har du handlet fra audiofreaks?

    Mvh. jonlam


    lars_erik skrev:
    Hei!

    Ser du også har anskaffet deg Valhalla.De er helt råe på detaljer og oppløsning.Veldig bra i bassen også.Det eneste området de er litt tilbaketrukket er i mellomtonen,men det løser du jo med rør-forsterkere.

    Skal selv bytte ut Chapter Precis nå med et rent effekttrinn.Lindemann Audio 855.Gleder meg ;D
    Har også anskaffet meg Velodyne DD10.En fantastisk musikalsk sub som smelter perfekt sammen med høyttalerene.

    Et tips for å høyne lydkvaliteten ett hakk:gå inn i menyen på Puccini og slå av displayet.Blir faktisk enda renere og fyldigere lyd ;)

    Lars Erik
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.852
    Antall liker
    20.616
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hei.

    Joda,har fullrange høyttalere,men trengte litt mer fylde.Bruker anlegget til tv-lyd også,og da ble savnet av sub for stort.Hadde SPL 1200 R før.DD10 er en helt annen klasse.Kalibrert rett er det umulig å "høre" den.

    Displayet mitt og slo seg plutselig av.Var vel noe tull jeg gjorde på fjernkontrollen.Har erfaring fra andre spillere(og forsterkere) at lyden hever seg litt når man slår det av.Har ikke giddet å oppgradere softwaren enda.Har såvidt jeg har forstått ingenting å si for lyden.

    Lindemann handler jeg brukt-8mnd gammel.Er veldig spent på denne.Håper å få solgt Precisen raskt,men markedet er tregt for tiden.

    Mvh
    Lars Erik
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Oppgraderingen var bare for det blålyset til displayet. Spennende, da har du fått mye nytt inn i huset selv.
    Vurderer å teste en sub selv, men plassmangel så venter på det rette huset dukker opp. :) og det kan ta tid, men kan heller ikke bruke alle pengene på musikk og lyd :D

    Mvh. jonlam

    lars_erik skrev:
    Hei.

    Joda,har fullrange høyttalere,men trengte litt mer fylde.Bruker anlegget til tv-lyd også,og da ble savnet av sub for stort.Hadde SPL 1200 R før.DD10 er en helt annen klasse.Kalibrert rett er det umulig å "høre" den.

    Displayet mitt og slo seg plutselig av.Var vel noe tull jeg gjorde på fjernkontrollen.Har erfaring fra andre spillere(og forsterkere) at lyden hever seg litt når man slår det av.Har ikke giddet å oppgradere softwaren enda.Har såvidt jeg har forstått ingenting å si for lyden.

    Lindemann handler jeg brukt-8mnd gammel.Er veldig spent på denne.Håper å få solgt Precisen raskt,men markedet er tregt for tiden.

    Mvh
    Lars Erik
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Forresten så har interessen for vinyl dukket opp, men jeg er en helt grønn på dette området også.

    Da kommer jeg med noen spørsmål som helt sikkert noen av dere kan svare på:

    -Hva kan jeg forvente meg med vinyl i lydkvaliteten som jeg ikke kan finne på cdspiller?
    -Jeg vil ikke legge for mye penger, da jeg kun er ute etter å tilfredstille nysgjerrigheten min, er det noen spesielle anbefalinger av merke? Jeg trenger en forforsterker med riia og platespiller. Hvor mye bør jeg legge ut til å begynne med?
    - Hva er alt dette med sme armer og alt mulilg annet, har det stor betydning for kvaliteten på lyden? JA, det er det helt sikkert, men ville bare komme med spm. slik at jeg få grunnkunnskapet i dette.

    Jeg har fått en anbefaling fra Linus.
    Riia trinn consonance Ref.40, ser det er en på bruktbørsen nå.
    En Opera spiller som jeg ikke helt husker hele navnet på.

    Noen andre merker og annet jeg bør tenke på?
    På forhånd takk.

    Mvh. jonlam
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    jonlam skrev:
    Hei,

    Forresten så har interessen for vinyl dukket opp, men jeg er en helt grønn på dette området også.

    Da kommer jeg med noen spørsmål som helt sikkert noen av dere kan svare på:

    -Hva kan jeg forvente meg med vinyl i lydkvaliteten som jeg ikke kan finne på cdspiller?
    -Jeg vil ikke legge for mye penger, da jeg kun er ute etter å tilfredstille nysgjerrigheten min, er det noen spesielle anbefalinger av merke? Jeg trenger en forforsterker med riia og platespiller. Hvor mye bør jeg legge ut til å begynne med?
    - Hva er alt dette med sme armer og alt mulilg annet, har det stor betydning for kvaliteten på lyden? JA, det er det helt sikkert, men ville bare komme med spm. slik at jeg få grunnkunnskapet i dette.

    Jeg har fått en anbefaling fra Linus.
    Riia trinn consonance Ref.40, ser det er en på bruktbørsen nå.
    En Opera spiller som jeg ikke helt husker hele navnet på.

    Noen andre merker og annet jeg bør tenke på?
    På forhånd takk.

    Mvh. jonlam
    Hvis du gir en antydning på hvilken sum med penger du er villig til å betale er det lettere å komme med forslag 8) fin tråd og et kult oppsett!!
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Summen er vanskelig, da jeg vil få det så rimelig som mulig til god kvalitet. Hvis jeg sier under 40kr totalt. Alt under er jeg veldig fornøyd :) Med fare for at det blir dyrt, hvis jeg sier at det vil vært fint om kvalitets- og lydmessig kan sammenlignes med puccini cd-spilleren min.

    Mvh. jonlam

    65finger skrev:
    jonlam skrev:
    Hei,

    Forresten så har interessen for vinyl dukket opp, men jeg er en helt grønn på dette området også.

    Da kommer jeg med noen spørsmål som helt sikkert noen av dere kan svare på:

    -Hva kan jeg forvente meg med vinyl i lydkvaliteten som jeg ikke kan finne på cdspiller?
    -Jeg vil ikke legge for mye penger, da jeg kun er ute etter å tilfredstille nysgjerrigheten min, er det noen spesielle anbefalinger av merke? Jeg trenger en forforsterker med riia og platespiller. Hvor mye bør jeg legge ut til å begynne med?
    - Hva er alt dette med sme armer og alt mulilg annet, har det stor betydning for kvaliteten på lyden? JA, det er det helt sikkert, men ville bare komme med spm. slik at jeg få grunnkunnskapet i dette.

    Jeg har fått en anbefaling fra Linus.
    Riia trinn consonance Ref.40, ser det er en på bruktbørsen nå.
    En Opera spiller som jeg ikke helt husker hele navnet på.

    Noen andre merker og annet jeg bør tenke på?
    På forhånd takk.

    Mvh. jonlam
    Hvis du gir en antydning på hvilken sum med penger du er villig til å betale er det lettere å komme med forslag 8) fin tråd og et kult oppsett!!
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Hallo jonlam
    Merkelig stille i denne tråden. Hvordan går det?
    Bør vel begynne å nærme seg 500 timer med innspilling nå hvis det har gått 24/7.
    Er litt spent på om du er fornøyd lyden.

    Mvh
    RBN
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    jonlam skrev:
    Hei,

    Summen er vanskelig, da jeg vil få det så rimelig som mulig til god kvalitet. Hvis jeg sier under 40kr totalt. Alt under er jeg veldig fornøyd :) Med fare for at det blir dyrt, hvis jeg sier at det vil vært fint om kvalitets- og lydmessig kan sammenlignes med puccini cd-spilleren min.

    Mvh. jonlam

    65finger skrev:
    jonlam skrev:
    Hei,

    Forresten så har interessen for vinyl dukket opp, men jeg er en helt grønn på dette området også.

    Da kommer jeg med noen spørsmål som helt sikkert noen av dere kan svare på:

    -Hva kan jeg forvente meg med vinyl i lydkvaliteten som jeg ikke kan finne på cdspiller?
    -Jeg vil ikke legge for mye penger, da jeg kun er ute etter å tilfredstille nysgjerrigheten min, er det noen spesielle anbefalinger av merke? Jeg trenger en forforsterker med riia og platespiller. Hvor mye bør jeg legge ut til å begynne med?
    - Hva er alt dette med sme armer og alt mulilg annet, har det stor betydning for kvaliteten på lyden? JA, det er det helt sikkert, men ville bare komme med spm. slik at jeg få grunnkunnskapet i dette.

    Jeg har fått en anbefaling fra Linus.
    Riia trinn consonance Ref.40, ser det er en på bruktbørsen nå.
    En Opera spiller som jeg ikke helt husker hele navnet på.

    Noen andre merker og annet jeg bør tenke på?
    På forhånd takk.

    Mvh. jonlam
    Hvis du gir en antydning på hvilken sum med penger du er villig til å betale er det lettere å komme med forslag 8) fin tråd og et kult oppsett!!
    hva med en VPI Classic bør få spiller, RIIA og PU til godt under 40k. Lyric HIFi forhandler VPI i norge. Gode tilbakemeldinger, enkel å justere
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg tenkte jeg skulle bruke god tid på dette. Smører meg godt med tålmodighet. Så skal jeg prøve å komme med et fyldigere rapport. Da jeg ikke skriver så mye imellomtiden, er fordi jeg ikke har blitt enig med meg selv om hva jeg syns. Noen ganger sitter jeg der og syns det er helt fantastisk, andre ganger forbanner jeg over at jeg har investert i så mye for ingenting. Så ille er det ikke, men nesten. :)

    OHC har et par C-1 stående, jeg tror jeg skal ta en tur opp for å høre deres kombinasjoner med disse ht. Ellers så mistenker og leker jeg med tankene om mc'ene mine. Kanskje et bytte her kan gjøre underverket for ht?

    Imellomtiden har det vært en del innkjøp av cd plater. Tok fram musikken fra pc, mye gammelt her som jeg ikke hørt på en stund. Det endte med et par bestillinger fra den lokale musikksjappen bla.The Seeds, The Smiths og Modest Mouse.

    Først er det vinterferie. God ferie, mer kommer snart. :)

    Mvh. jonlam




    RBN skrev:
    Hallo jonlam
    Merkelig stille i denne tråden. Hvordan går det?
    Bør vel begynne å nærme seg 500 timer med innspilling nå hvis det har gått 24/7.
    Er litt spent på om du er fornøyd lyden.

    Mvh
    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Heisan
    Da er det liv og vi avventer.
    God ferie :D

    RBN
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.488
    Antall liker
    36.147
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    jonlam skrev:
    Da jeg ikke skriver så mye imellomtiden, er fordi jeg ikke har blitt enig med meg selv om hva jeg syns. Noen ganger sitter jeg der og syns det er helt fantastisk, andre ganger forbanner jeg over at jeg har investert i så mye for ingenting. Så ille er det ikke, men nesten. :)

    OHC har et par C-1 stående, jeg tror jeg skal ta en tur opp for å høre deres kombinasjoner med disse ht.
    Hei igjen.

    Godt det er liv og det du beskriver over er vel ikke helt unormalt innen denne hobbyen.
    Tror flere med meg kan bekrefte at oppfattelsen av egen anlegg varierer en del. Enkelte dager spiller det utrolig og andre dager er man mindre fornøyd. Her kommer nok mange parametere inn i bildet. Dagsform er en, altså ikke på anlegget, men på lytter ;)
    Stemninger og noen ganger også når på døgnet man spiller, er flere.
    Så som du selv sier, hold ut og bruk tiden og la de få sin innspillingstid mens du jobber litt med plassering.

    Det andre du nevner og også ofte en god ide, det å høre samme HT på annen elektronikk og i annet rom, kan gi deg mange innspill.
    Ha en flott ferie så følger vi med deg videre ;D

    gismo
     

    Jebus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    0
    Kommer rett fra en liten lytteseanse hos jonlam nå.

    Han har ingen grunn til å være misfornøyd ;)

    Vi dro rett fra Hi-Fi messe i Lørenskog til jonlam for å høre. Det var på ingen måte noen nedtur med jonlams anlegg, heller tvert imot.

    Vi gjorde dog noen små justeringer, som å flytte den ene høyttaleren noe ut fra sideveggen, samt flytte høyttalerne lenger fra hverandre. (Ca 1-1,5m lenger fra hverandre)
    Litt justering på vinkling i tillegg gjorde at lydbildet ble mye større.

    Lang historie kort, vi konkluderte vel egentlig at her kan tuning ift plassering og rom være vel så viktig som "oppgraderinger".

    Uansett lider jonlam på ingen måte noen nød med det anlegget han nå kan nyte Musikk fra.

    Thor
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn