jonlam's lille verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Spennende å følge med i denne tråden. Modig gjort å kaste seg ut på så dyrt utstyr.
    Synes du skulle bruke tid og jobbe litt med utsyret du har nå før du kaster deg på for mye utbytting. Greit å bli litt kjent med lyden i de forskjellige komponentene du har først. Bare f.eks å flytte høyttalerene litt nærmere eller lenger ut fra bakvegg kan forandre lyden mye.
    Du har nå en god cd spiller som gjerne avslører rom og systemmatching.
    Har ikke stor erfaring med Tannoy, men høyttalere er det som betyr mest for den lyden du skal leve med. Tror at Puccini og Mcintosh burde kunne spille bra sammen.
    Har også lagt inn et svar til deg i dCS tråden side 9 om Puccini.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=17718.160
    Lykke til, og det skal bli spennende å se hva du får til etterhvert.
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Takk for tilbakemeldingen og jeg syns faktisk at mcintosh og dcs er en god match. Og det kan nok være ht som er det svakeste leddet her, men jeg vil nok etterhvert teste med noen preamp. Takk også for svar på dcs tråden. Ser også noen har kommentert svaret ditt. ;) Smak og behag tenker jeg. Takk igjen.

    Mvh jonlam

    Hagto skrev:
    Spennende å følge med i denne tråden. Modig gjort å kaste seg ut på så dyrt utstyr.
    Synes du skulle bruke tid og jobbe litt med utsyret du har nå før du kaster deg på for mye utbytting. Greit å bli litt kjent med lyden i de forskjellige komponentene du har først. Bare f.eks å flytte høyttalerene litt nærmere eller lenger ut fra bakvegg kan forandre lyden mye.
    Du har nå en god cd spiller som gjerne avslører rom og systemmatching.
    Har ikke stor erfaring med Tannoy, men høyttalere er det som betyr mest for den lyden du skal leve med. Tror at Puccini og Mcintosh burde kunne spille bra sammen.
    Har også lagt inn et svar til deg i dCS tråden side 9 om Puccini.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=17718.160
    Lykke til, og det skal bli spennende å se hva du får til etterhvert.
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Takk, for den.

    Blir ikke mye fine ord når jeg prøver å beskrive lytteopplevelsene mine, men man finner ut om jeg er fornøyd eller ikke iallefall :).

    Mvh. jonlam


    65finger skrev:
    Fantastisk artig tråd!!! en fornøyelse å lese fra start til slutt. Skriv mer 8)
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Vel da er det tilbake til den gamle ht kabelen fra Tara labs.

    Jeg merker veldig forskjell og savner virkelig transparent og shunyata. :'( Det var mer ro i lydbildet med disse kabelene.

    Tara labs har mer støy, som gjør at man føler musikken løper løpsk. Blir sliten i lengden å høre musikk på denne måten. Bassen er blitt flatere og lite punch. brumm brumm....

    Skal innom Tigerstaden i morgen, blir spennende å se hva som blir med hjem i morgen. ;D

    Mvh. jonlam
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Blir så bra, tror jeg ikke få sove i natt.

    I morgen har jeg to date i Oslo.

    Først og fremst er daten for å se hvor lekker de er og self finne ut personlighetene deres:
    Har fått med meg at det er Victoria's Secret show i kveld.

    Sonus Faber Memento sex som Karolina Kurkova :p
    Burmester B25 stilren som Heidi Klum. :p
    Ymmi

    Jeg har bestemt meg for å prøve noen av Sonus Faber og Burmester serie.
    Deretter har jeg tenkt å høre på Living Voice og muligens Harbeth.
    Er det noen andre ht merker jeg burde tenke på? Kom med forslag, men gjerne ht jeg kan finne her på østlandet.

    Det blir første inntrykket.
    Andre inntrykket blir og prøver å få de ht som får fått best første inntrykk hjem på test. Men det blir ikke før om en god stund.

    Over og ut fra jonlam inntil videre.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Hei jonlam
    Gratulerer med nytt fantastisk utstyr.
    Jeg ser tråden din ble startet 31/10, så det skjer jo ganske mye i din "lille verden". Der er en glede å lese tråder som din hvor entusiasmen og nysgjerrigheten rår. Det er tråder som din som gjør at jeg gidder å bruke så mye tid på HFS.
    Jeg ser du ønsker forslag til nye høyttalere. Har nå lest gjennom hele tråden din og forstår at rommet du nå spiller i ikke er spesiellt stort. Det jeg opplever at mange bommer på når det gjelder høyttalere og rom, er at de velger høyttalere som er alt for store i forhold til rommet. Det er ikke alltid størst er best og rommet betyr veldig mye for lytteopplevelsen. Det virker som mange har en tendens til å glemme det.
    Jeg har hørt Puccini og 275 hver for seg, men ikke sammen. Dette er nok en veldig bra match og virker som om du har gjort kloke valg i forhold til dine preferanser. Hadde jeg vært i ditt sted. ville jeg bestrebet meg etter å prøve et par med Raidho C-1 Ayra. Jeg har hørt Eben X-3 med Audiopax utstyr da Bendiksen fortsatt hadde butikk i Oslo og jeg må si at opplevelsen sitter godt i kroppen enda. Nærvær og musikalitet var satt i høysetet. Den nye serien skal visstnok være enda bedre og ser man på testene C-1 har fått burde den være en topp kandidat.
    Gjorde et søk og fant denne siden med et demo par til salgs: http://www.audiorebac.no/?page_id=91
    Tror kanskje at disse høyttalerne med sin spillestil kan frembringe magien som ligger i dine øvrige komponenter.

    Ser også at du har testet mye kabler. Hadde jeg vært deg ville jeg ha funnet komponentene som får blodpumpa til å slå hardere og fortere først. Deretter ville jeg funnet kabler som hadde passet og ga det udefinerbare "lille ekstra". Jeg ville også adressert rommet med akustiske tiltak. Det behøver ikke være stygge, store plater eller hjemmelagde søyler. Det er utrolig hva bilder, tepper, gardiner, blomster, bokhyller og møbler påvirker lyden. Man må prøve seg frem. Plassering av høyttalere må heller ikke glemmes. Stativhøyttalere er enkle å flytte på, så det må være mulig å ha en "hjemme alene" posisjon og en for daglig bruk hvor konemor også er fornøyd.

    Dette var tips fra meg. Høyst subjektivt. Skal følge med i tråden din og håper du fortsetter å skrive slik du gjør. Her går det unna.....
    Lykke til videre

    Mvh
    RBN
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Takk for forslaget og gode ord om tråden. Det var faktisk et veldig veldig god forslag!! ;)

    Jeg forteller videre..straks

    Mvh. jonlam


    RBN skrev:
    Hei jonlam
    Gratulerer med nytt fantastisk utstyr.
    Jeg ser tråden din ble startet 31/10, så det skjer jo ganske mye i din "lille verden". Der er en glede å lese tråder som din hvor entusiasmen og nysgjerrigheten rår. Det er tråder som din som gjør at jeg gidder å bruke så mye tid på HFS.
    Jeg ser du ønsker forslag til nye høyttalere. Har nå lest gjennom hele tråden din og forstår at rommet du nå spiller i ikke er spesiellt stort. Det jeg opplever at mange bommer på når det gjelder høyttalere og rom, er at de velger høyttalere som er alt for store i forhold til rommet. Det er ikke alltid størst er best og rommet betyr veldig mye for lytteopplevelsen. Det virker som mange har en tendens til å glemme det.
    Jeg har hørt Puccini og 275 hver for seg, men ikke sammen. Dette er nok en veldig bra match og virker som om du har gjort kloke valg i forhold til dine preferanser. Hadde jeg vært i ditt sted. ville jeg bestrebet meg etter å prøve et par med Raidho C-1 Ayra. Jeg har hørt Eben X-3 med Audiopax utstyr da Bendiksen fortsatt hadde butikk i Oslo og jeg må si at opplevelsen sitter godt i kroppen enda. Nærvær og musikalitet var satt i høysetet. Den nye serien skal visstnok være enda bedre og ser man på testene C-1 har fått burde den være en topp kandidat.
    Gjorde et søk og fant denne siden med et demo par til salgs: http://www.audiorebac.no/?page_id=91
    Tror kanskje at disse høyttalerne med sin spillestil kan frembringe magien som ligger i dine øvrige komponenter.

    Ser også at du har testet mye kabler. Hadde jeg vært deg ville jeg ha funnet komponentene som får blodpumpa til å slå hardere og fortere først. Deretter ville jeg funnet kabler som hadde passet og ga det udefinerbare "lille ekstra". Jeg ville også adressert rommet med akustiske tiltak. Det behøver ikke være stygge, store plater eller hjemmelagde søyler. Det er utrolig hva bilder, tepper, gardiner, blomster, bokhyller og møbler påvirker lyden. Man må prøve seg frem. Plassering av høyttalere må heller ikke glemmes. Stativhøyttalere er enkle å flytte på, så det må være mulig å ha en "hjemme alene" posisjon og en for daglig bruk hvor konemor også er fornøyd.

    Dette var tips fra meg. Høyst subjektivt. Skal følge med i tråden din og håper du fortsetter å skrive slik du gjør. Her går det unna.....
    Lykke til videre

    Mvh
    RBN
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Var i Oslo i dag som avtalt.
    Stressende morgen og glemte selvfølgelig test cd mine.

    Først ut var Sonus Faber Memento sammen med MBL og Apple utstyr. Akustikk musikk levert oppløst og fint. Fin finish på høytalerne, helt sikkert fantastisk eieglede over ht. Spilte Rihanna popmusikk og levert utrolig skuffende på bass. Slapp og lite driv. Ble rett og slett veldig skuffet, men jeg forventet heller ikke mye her. Er nok ingen allround ht. og iallefall ikke til mitt bruk. Valgte ikke å høre Cremona M gulvht.

    Leste feil på kartet på nett og brukte en del tid for å komme frem til Oslo hifi. I kulda virket det allefall som en evighet å gå, men fant fram tilslutt.

    Burmester....fikk ikke en særlig god velkomst følte jeg, selv om jeg ringte inn dagen før og sa at jeg skulle komme inn en tur i dag. Folk tror vel nguyen er nyen. To gulle vietnameser i et rom med verdi på langt over millionvis av kr. hmmm. Brukte en del god tid på å forklare situasjonen jeg har havnet i og hva slags utstyr jeg har osv.....før selger kom frem til hva jeg ville høre. Han hadde iallefall god peiling på det han snakket om og mye av det som kom ut "der" stemmer iallefall, etterhvert.

    Det ballet seg til at han mente mc og burmester..nei nei nei. Ikke like bra som burmester all the way. Fikk høre det jeg kom for med ht. B25. Må si fantastisk, det var verdt turen. Kun fordi dette er første gangen for meg.
    Ellers så var den subben i gang i bakgrunnen som jeg leste om på burmester vennetråden. ;) Burmester forbli en drøm inntil videre, da jeg fortsatt er glad i min rørlig mc.

    Men det som ble en god dag var da jeg kom hjem og så melding fra RBN og hans anbefaling Raidho C-1 Ayra. Ringte med en gang. Hadde en halvtime samtale med selger, og ble veldig interessert!!!!

    Det som er litt kjipt er at jeg ikke har muligheten til å teste ht med resten, som å kjøpe i blinde. (og jeg som lovet meg selv og dere tidligere i tråden at valg av ht denne gangen skulle jeg bruke god tid på). Men utfra hva selger forteller hvor lenge og hva ht har blitt brukt til så er det faktisk en hyggelig pris.

    Her trenger jeg deres hjelp...så rask som overhode mulig. Kom med det dere har på hjertet og erfaringer om ht. og gjerne i kombinasjon med resten av mitt utstyr om dere kan. På forhånd kjempe takk.

    Mvh. jonlam
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.492
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjenner ikke til Ayra By Raidho C-1 annet enn at jeg har lest en test ett eller annet sted (Fidelity?).
    Magefølelsen min er skeptisk.

    Ønsket du ikke mer bass tidligere i tråden. Kan Ayra virkelig gi mer bass en Sandringham..??

    Igjen magefølelsen, sier at Ayra vil låte hyperdetaljert, luftig og oppløst, men kanskje for stramt og anemisk (for lite kjøtt/blod/hjerte/smerte).

    Dette er kun spekulasjoner og det kan godt hende at det er helt feil.
    Hvis du får kjøpt disse høytalerne til en god pris, og du vurderer at det er et produkt som du vil kunne selge igjen uten å tape masse penger hvis det ikke er noen god match, så er det vel bare å prøve.

    Forøvrig er det sikkert ikke dumt om du besøker så mange andre entusiaster som du kan for å høre på mange forskjellige kombinasjoner av utstyr, og hvordan forskjellene er, og ikke minst for å finne ut hva det egentlig er du er ute etter.
    Det kan fort bli mange år med mye bytting og store utgifter hvis du skal prøve alle kombinasjonene selv... ;)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Hei igjen
    Får du ikke 2 ukers angrerett av selger slik at du får testet disse hjemme? Det må da være mulig å få til en ordning.

    Jeg ser at kjoenik er skeptisk. Den forrige serien har jeg hørt 3 modeller av, sammen med rørutstyr. De spiller meget rent og langt fra trangt eller anemisk. Selvsagt bør man høre disse selv, men de fleste tester tyder på at de imponerer.
    Ser audiorebac har linket til flere tester på sine sider. www.audiophile.no har også testet.

    Lykke til
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Blir bare verre og verre når jeg leser meldingene deres. Dette er f ikke lett.

    Til: kjoenik

    Ut i fra selger og andre tester så kan ayrac1 sammenlignes de beste stativht og gulvht. Det stemmer også når du sier hyperdetaljert, luftig og oppløst. Men ifølge testene og selger er bassen er utrolig bra.

    Og ja, jeg ville ikke tapt så mye på videreslag om jeg blir misfornøyd.

    Til: RBN
    Har lest testene å finne på nett. Bare positive ting å si om ht. Selger hadde litt vanskeligheter med 2ukers angrerett. Men tror kanskje jeg kan få til dette.

    Takk for hjelpen så langt med bidraget.

    Mvh. jonlam
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.492
    Torget vurderinger
    4
    Blir spennende å høre å høre dine erfaringer hvis du slår til på disse!
    Det er utvilsomt gode høytalere.
    Som sagt, kun spekulasjoner fra min side. RBN som har hørt lignende høytalere har åpenbart mer å fare med når det kommer til å gi råd i dette tilfellet.

    Men, folks preferanser ift god lyd spriker ganske voldsomt, og det er altid lurt å ha i bakhodet når man tar i mot råd. Men slike avgjørelser som du holder på med nå er alltid vanskelige.

    Men la nå for all del ikke meg bli noen festbrems. Nyinnkjøp er noe av det kjekkeste vi leser om her inne :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    kjoenik skrev:
    Men, folks preferanser ift god lyd spriker ganske voldsomt, og det er altid lurt å ha i bakhodet når man tar i mot råd. Men slike avgjørelser som du holder på med nå er alltid vanskelige.
    Helt enig med deg kjoenik. Etter å ha vært hjemme hos en del mennesker etter hvert og hørt deres anlegg, så svinger det voldsomt i preferanser. Jonlam har helt klart et vansklig valg og med utsyr i denne klassen bør man ha muligheten til å høre synergien. Og så har vi noen gamblere ....
    Lykke til i ditt valg.

    RBN
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Takk til dere som har bidratt med erfaringer og moralsk støtte.
    Jeg er fortsatt usikker, men jeg tror avgjørelsen er muligens tatt. Oppfølging kommer snart.

    Ps. mye snacks på børsen om dagen.Uff....

    Mvh. jonlam
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Hei
    Hvordan går det jonlam?
    Spent på din avgjørelse...

    Mvh
    RBN
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Vel her går det bra.

    Det er ikke lenge til før alle bitene i puslespillet er på plass, mer kan jeg ikke avslører før posten kommer på døra. :-X
    Er utålmodig om dagen, men har lært meg å behersker meg etter noen mnd i denne hobbyen. Men det var iallefall vært en psykisk spennende uke på en positiv måte ved å merke.

    Jonlam har helt klart et vansklig valg og med utsyr i denne klassen bør man ha muligheten til å høre synergien. Og så har vi noen gamblere ....


    RBN
    [/quote]
    Hva tror du, er jeg en gambler eller?

    All in 8)


    Mvh. jonlam

    RBN
    [/quote]

    RBN skrev:
    Hei
    Hvordan går det jonlam?
    Spent på din avgjørelse...

    Mvh
    RBN
     

    Vedlegg

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Vel vel, da er det på tide igjen med litt oppdatering.

    Jeg venter to pakker og håper at dem ankommer til onsdag. Har skjønt at det er vanskelig å holde ting hemmelig her, så jeg regner med at dere har fått med at Tannoy'en er på bruktannonsen og en del rimelige kabler.

    Viktig å bli kvitt det man ikke trenger, har ikke så stor lagringsplass eller lagringsplass i det hele tatt, og det kan bli et mas når konemor kommer hjem, selv om jeg står for renholdet i hjemmet. Er ingen tøffel, nei langt i fra. Konemor jobber mer enn meg, og oppgaver i hjemmet er automatisk tildelt meg. Noe må man jo ofre for å få ro i systemet (da mener jeg lydsystemet).

    Jeg kunne ikke forsvare å kjøpe kabler som nesten koster like mye som høytalerne, og valgte derfor å ikke tenke mer på oppgraderingen av kabler inntil videre. Men etter at jeg la tannoy'en på salg så ble jeg litt lei meg, er blitt glad i den lydmøblet. Den har et ro i lydbildet i den musikken jeg er mest glad i, så jeg kommer nok til å savne den veldig. Jeg angrer litt på at jeg ikke strebet litt ekstra for å teste Kensington. De hadde dessverre ikke i stereofil, da jeg var på besøk rett etter nyåret.

    Men jeg få håpe de nye høytalerne som kommer inn gjør underverk her i hjemmet. Jeg mener jeg har gjort et god valg her. Mer kommer..... ;D

    Mvh. jonlam
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Endelig ferdig med jobben. Har en ekstra jobb på ungdomsklubb onsdager, tror dere jeg lengtet hjem i kveld ;)

    Jeg fikk hentet 2 pakker mellom jobbene i dag. Jeg ble overrasket over hvor store pakkene var. Jeg smugtittet litt før jeg dro på jobb i ettermiddag. De er lekker.


    Pakke 1


    Pakke 2

    Og pakke 3 ligger klar hos posten for henting i morgen. :)

    Morgendagen blir kun viet til nytt oppsett. Gleder jeg som en unge. Jeg har så mye energi nå, at jeg kan sette i gang installeringen. Men faren er at jeg kommer til å sitte så lenge oppe at jeg ikke kommer til å fungerer på jobb i morgen. I følge forhandler tar det par tre timer å installere bare stativene + masse masse lytting...ja det kan fort bli våkennatt.

    Så atte en gang frem med tålmodigheten, og fullrulle med kos, lytting og oppdatering i morgen.

    Mvh. jonlam
     

    Vedlegg

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Vel vel 8) Jeg kunne ikke dy meg. Skulle bare bare lese bruksanvisningen for å forberede dagen i morgen, slik at monteringen skulle gå smertefritt...



    Og plutselig så klarte jeg å ta fram delene til en av stativene. :p


    Spennende tenkte jeg, ja det må ligge her og der ja.....osv.



    Og et bilde til da :eek:


    Åååååå noen kan vel gjette hvilket høytaler disse stativbeina hører til ??? ::)
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Gratulerer jonlam med Raidho C-1 Ayra
    Etter mitt skjønn, et perfekt valg siden jeg også ville ha valgt disse.
    Ser frem til lytteinntrykk. Skulle gjerne ha hørt dette selv også
    Pøs på med bilder ;D

    Mvh
    RBN
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Takk takk. Dette blir bra. Har ikke rukket å teste ennå. Men skal det iløpet av kvelden.

    Mvh. jonlam


    RBN skrev:
    Gratulerer jonlam med Raidho C-1 Ayra
    Etter mitt skjønn, et perfekt valg siden jeg også ville ha valgt disse.
    Ser frem til lytteinntrykk. Skulle gjerne ha hørt dette selv også
    Pøs på med bilder ;D

    Mvh
    RBN
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen,

    Nå skjer det ting i hjemmet igjen!! ;D

    Tredje pakken har ankommet og er en Nordost tyr høytalerkabel.


    For moro skyld så holder jeg på å teste kabel mitt Tannoy'en min akkurat nå. Fantastisk kabel, får varme i lydbildet som bare det ??? som er veldig bra for min del, trodde den skulle spille ganske nøytal og lys jeg. Veldig overrasket her.



    Ellers ganske bra luftig i bunnen, og gir veldig ro i lydbildet. Ikke noe å si på bassen, tight med punch.
    Mangler litt helt på toppen sammenlignet med transparent ultra og er ikke like har på blant annet gitarsoloen til Santana.

    Jeg er faktisk positivt overrasket over kombinasjonen og sitter å kose meg veldig nå.
    Takk til du som har preppa meg med at jeg burde teste Nordost helt siden jeg startet med tråden min. DU vet.... ;)

    Mer kommer...iløpet av kvelden.
     

    Vedlegg

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Det gikk litt rask for seg med monteringen i går, så det ble ingen bilder underveis.

    I dag har jeg tatt meg god tid. Så her kommer i overkant mange bilder av monteringsprosessen av stativene.

    Her er alle delene close up:



    Dette er spesielt. Tror det er aluminiumkuler som ligger imellom delene til spikes/bein og stativ og sleve høytaleren.
     

    Vedlegg

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Og ferdig ferdig, mangler bare hovedpersonen selv.



    Og nå har jeg ventet lenge nok.

    Mvh. jonlam
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Herlig!!! :) Kjør på med bilder og lytteinntrykk og...mer av alt... Gratulerer med Ayra C-1 og Tyr, dette er en av mine absolutte drømmehøyttalere. Godt valg! ;)
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    I kveld har jeg kost meg veldig. Selv om jeg prøver å nianalysere så blir jeg ikke trøtt av lyden. Jeg har skrevet ned stikkord underveis på opplevelsen og vil om kort tid få det ned her.

    Bare positivt å si frem til nå.
    Skal først på en opplevelsestur til søndag, og vil garantert få en god del innputt som jeg kan ta med i skriveriet om lytteopplevelsen til Ayre.

    Her kommer oppsettet. Veldig høy, dette stativet og veldig ustø som flere av dere har påpekt. Godt jeg ikke har unger..ennå. Som oppsett ligger nå er det ikke lekkert, men komponentene hver for seg er visuelt lekkert og eiergleden er meget stor.



    Mvh. jonlam
     

    Vedlegg

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ser flott ut! Gratulerer med herlige høytalere :) Ser frem til flere bilder og lytteinntrykk.
    mvh Gjert
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer! Disse høytalerne var lekre... Samt at stativene er de fineste jeg har sett på lenge... :)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    jonlam skrev:
    Her kommer oppsettet. Veldig høy, dette stativet og veldig ustø som flere av dere har påpekt. Godt jeg ikke har unger..ennå. Som oppsett ligger nå er det ikke lekkert, men komponentene hver for seg er visuelt lekkert og eiergleden er meget stor.
    Utrolig flott oppsett! Jeg synes dette er über-lekkert.. :)

    Stativet er sjeldent flott og med mange orginale tanker og idéer bak, morro med produsenter som tenker litt ukonvensjonelt i forhold til "sannhetene" om at størst mulig masse og stabilitet er veien til hi-fi himmelen.. ;) Men som du påpeker så er stativene forholdsvis ustø, det er vel dette som er eneste grunnen til at jeg ikke har C1 stående selv (og C2/C3 blir for dyrt..).



    Det er også mange interessante løsninger i hele konstruksjonen, se f.eks. på mellomtonens magnetsystem, samt at alu.baffelen er en del av elementets "ramme".

    Ser frem til lytteinntrykk og gjerne litt (gi oss mange..) fler bilder.. :)
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Takk for oppmerksomheten rundt høytalerne. Kommer sterkere tilbake i morgen.
    Må hjelpe kona på jobben, (jentekveld), så er internettløs i hele dagen.

    Mvh. jonlam
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen,

    Da har tannoy'en fått en ny eier. Og jeg tror den vil trives bedre hos "Linus". Savnet av å bli kjent med dere erfarende hifi entusiaster og får mer lytteerfaringer, strebet jeg etter å få levert tannoy'en på døra til hr. Linus. Hyggelig som han var ble jeg bærehjelperen hans, landet i stuen hans og koblet opp sammen med ham.

    For å drive tannoy'en har han en integrert Musical Fidelity på 2x500w m separert strømforsyning. Gud bevares aldri hørt at tannoy'en koser seg så mye og leverer så bra. Jo sammen med transparent ultra, men allikevel på en helt annen måte som ikke kan sammenlignes. Jeg fikk virkelig øyne opp. Vi ble vel enig om at det var power som gjaldt her. Jeg ble ganske misunnlig at utstyret hans kunne drive tannoy'en på den måten.

    Jeg brukte god tid på å prøve og pumpe ut så mye som mulig av hans 40 lange år med erfaringer. Blant annet innenfor vinyl. ;) Ellers prøvde jeg finne ut om mine erfaringer og "forståelse" hittil har gått i riktig retning eller ei.
    Takk til Linus!!
    ------------------------------------------

    De fleste som har vært innom siden har kommentert stativene til Ayre'en. Jeg kan vel si meg veldig enig at stativene har en anneledes design en de fleste. De er så lett at jeg uten anstrengelse kan løfte et i hvert arm om ikke begge i et arm. Disse er spesielt bygget for ayre. Det som er spennende er jo disse småe kulene som ligger imellom og ifølge audiophile testen være essensen for stativene.

    Designmessig er den meget lekker å se på, syns jeg. Byggekvaliteten er jeg noe misfornøyd med. Disse platene er laget av presset treverk/plate, tror jeg. Utenom den runde søylen som er av aluminium ville jeg tro. Man må være ganske stødig i hendene når man monterer stativene. Skruer man skjevt kan man komme bort platen og da kan man risikere at man skrape borti treplaten og fargen forsvinner. Ellers var de en fryd å montere opp. Enkelt å skjønne fra manualet.

    Lytteinntrykket kommer.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Hei jonlam
    Ser du har vært hos Linus og hørt MF. Det var antageligvis en MF kW 500 som jeg også har eid et par år. Den spiller utrolig fint og får stort sett det meste til å våkne til liv. Brukte den på Von Schweikert VR 4 Gen 2 og etterkommeren Gen 3, samt de jeg har nå Amphion Krypton 2. Har du lyst kan du lese litt om mine erfaringer her http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=30455.0#top

    Venter spent på lytteinntrykk.. :D

    Mvh
    RBN
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Det stemmer, en svær beist. Fin design også. Jeg har i det stille vært gjennom hele tråden din allerede. Forresten de Amphion'en, har du kjøpt dem hos audioaktøren? Jeg vurderte å se på dem, da jeg leste tråden din tidligere, men jeg fant ikke helt ut hvilke forhandler som hadde dem da.

    Mvh. jonlam


    RBN skrev:
    Hei jonlam
    Ser du har vært hos Linus og hørt MF. Det var antageligvis en MF kW 500 som jeg også har eid et par år. Den spiller utrolig fint og får stort sett det meste til å våkne til liv. Brukte den på Von Schweikert VR 4 Gen 2 og etterkommeren Gen 3, samt de jeg har nå Amphion Krypton 2. Har du lyst kan du lese litt om mine erfaringer her http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=30455.0#top

    Venter spent på lytteinntrykk.. :D

    Mvh
    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Hei
    Amphion ble kjøpt hos HIFI Guiden

    RBN
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Ååå, endelig ferdig med kveldsuken min på jobb. Nå er det kos resten av uken til god musikk. Det blir godt med tid til å oppdatere dere på lytteopplevelsen.

    Ellers så dukker det opp en pakke til vil jeg tro.

    Vi høres. ;D

    Mvh. jonlam
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn