jonlam's lille verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Takk. Jeg er superfornøyd selv om lyden ennå ikke er på plass.
    Så gleder meg veldig fremover.

    Mvh. jonlam

    jan#jan skrev:
    Grattis med superflotte høytalere !!

    Jan Robert
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.123
    Antall liker
    706
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Oi oi oi oi! :) Utrolig flotte høyttalere du har fått deg, disse står laaangt opp på min ønskeliste også!! Gratulerer så masse :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ludo skrev:
    Oi oi oi oi! :) Utrolig flotte høyttalere du har fått deg, disse står laaangt opp på min ønskeliste også!! Gratulerer så masse :)

    hør hør, sånn snakker en klipscheier. ;D
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Lekkert oppsett! Flere ting der jeg kunne tenke meg plassert i kjelleren her ja... :)

    Gratulerer!!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.330
    Antall liker
    2.544
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer ja, om jeg ikke allerede har sagt det.
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Takker Ludo, Rumath og Kjoenik.

    Jeg visste ikke at du er blitt klipscheier, Ludo!!
    Har du noe du har lyst på Rumath, kanskje du kan få en gi bort pris ;)?

    Har jobbet kveld denne uken, så jeg har ikke fått satt meg ned og kost meg med lyden ennå.

    Mvh. jonlam
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med Duo. Nå må du bare gi deg selv tid til å jobbe med dem. Mange justeringsmuligheter er i utgangspunktet fint, men det kan være lett å gå seg vill. Anbefaler deg å få litt hjelp av noen som kan AG hvis du kjenner frustrasjonen tar tak. Jim Smith's bok - get better sound var veldig nyttig for min del. Anbefales hvis du vil gjøre det på den harde måten og lære mest mulig om høyttalerens relasjon til rommet i prosessen (krever litt tid og tålmodighet, men er veldig morsom). Duo er en høyttaler som krever litt jobbing, men som har et veldig bra potensiale. Ser at du har store VTL blokker. Har selv hatt EAR 890 to stk kjørte som monoblokker (140w klA), en EAR 890 (70w) som ble avløst av BorderPatrol SE300b og nå BorderPatrol S10 exd. Drar på langt over 110db med 9w med full kontroll. Brukte en stund på å våge å ta skrittet fra wattsterk amp, til fluewatt SE amp, men jeg ser meg ikke tilbake :).
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.158
    Antall liker
    34.798
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer med flotte hønn jonlam.
    Disse fyller nok vesentlig mer av stua enn hva dine C1 gjorde ;D

    gismo
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Satt en halvdag i dag og koste meg med duoen og resten av anlegget. Koste meg visuelt iallefall, for jeg får tingene ikke til å stemme. Etter 3 timer, slo jeg på prosjekteren og rullet en film for å koble av mentalt.

    Gutman har nok rett i på flere av punktene han skrev. Først og fremst er det mange justeringer, så er det hvor/hvordan jeg skal begynne er jammen meg ikke lett.

    Vi starter med lydbildet. Tidligere fylte den hele lerret eller mellom stativht for dere som har sett på oversiktsbildene. MEN nå har lydbildet krympet så voldsomt som på størrelse av en liten firkant like stort som cdspilleren.....????

    Subben/bassen var helt håpløs til å begynne med, skjønte ikke helt hvorfor, men de strømkablene var ikke originale. Så jeg bytte dem med pytonkablene fra Shunyata som sto i VTLene. Da skjedde det veldig positive ting på bassen, og det ble noe større lydbilde, men allikevel....det stemmer jo ikke dette. Ellers så er det ikke helt tyst fra ht når musikken ikke er på.

    Ny start i morgen. Er det noen som har noen tanker rundt dette, setter pris på oppfølging.

    Mvh. jonlam
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    her er det et eller riv ruskende gærnt.
    er det ingen ag-eiere i nærheten som kan komme innom en tur og kikke på sakene?
    hvis ikke, så kan jeg flise ned til sandefjord neste gang jeg er i tønsberg (begynnelsen av mars).

    btw, blir det ikke veldig mye støy med rørblokker på 120w på ag, da?
    du bruker maks et par watt, kan jeg tenke meg.

    i utgangspunktet mener jeg at man aldri kan få for mye power, men på så følsomme høyttalere er det endel viktige faktorer å tenke på.
    f.eks. forsterkeren må ha relativ lav gain og være støyfri, og strøm er viktigere enn antall watt.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    terjetroll skrev:
    Du kan jo invitere meg fx ;D



    han liker jo duo-lyden hos deg, så du bør vel kunne hjelpe han til å få ting på plass.
    og så må du overtale han til å bytte forsterkeri... :-\
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke far i huset tatt natta ennå, Terje!? Velkommen skal du være om du har tid en kveld.
    JanOlav kommer innom en tur til uken. Håper Khorn eieren kan bidra litt.

    Et brøl fra trollet under brua holder før jeg bytter til mcintosh igjen.

    Mvh. jonlam
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    jonlam skrev:
    JanOlav kommer innom en tur til uken. Håper Khorn eieren kan bidra litt.
    Mvh. jonlam
    Bidra?
    Joda, det kan jeg, tar med mine små RB-10 fra Klipsch, slik at du får oppleve hvordan rommet skal høres ut med lyd igjen.













    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    JanOlav skrev:
    Bidra?
    Joda, det kan jeg, tar med mine små RB-10 fra Klipsch, slik at du får oppleve hvordan rommet skal høres ut med lyd igjen.













    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

    Sånn svarer en sann Klipsch Venn 8)
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    ENDELIG er lydbildet som normalt igjen. Forforsterker og tidligere eier av den spilte meg et pus. Men det var rart at samme oppsettet med stativht spilte som normalt ???

    Stor takk til JanOlav som bisto mer enn bare moralsk støtteapparat. Etter å måtte plugge om litt kabler baki forforsterkeren og ting fungerte som det skulle, gliste det lurte fra JanOlav. Jeg så det gliset kalte meg for Nubis. ::)

    Lydbildet falt på plass igjen og det var det viktigst for denne omgang. Da gjenstår plasserings- og justeringskos. Til nå uten den store fokus på dette, bassjustering og jobbing med rommet forøvrig, så spiller det litt skarpt i toppen. Ellers så spiller duoen med stor autoritet og dynamisk. Enda godt var det.

    Takk igjen, JanOlav.

    Mvh. Lam
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    jonlam skrev:
    ENDELIG er lydbildet som normalt igjen. Forforsterker og tidligere eier av den spilte meg et pus. Men det var rart at samme oppsettet med stativht spilte som normalt ???

    Stor takk til JanOlav som bisto mer enn bare moralsk støtteapparat. Etter å måtte plugge om litt kabler baki forforsterkeren og ting fungerte som det skulle, gliste det lurte fra JanOlav. Jeg så det gliset kalte meg for Nubis. ::)

    Lydbildet falt på plass igjen og det var det viktigst for denne omgang. Da gjenstår plasserings- og justeringskos. Til nå uten den store fokus på dette, bassjustering og jobbing med rommet forøvrig, så spiller det litt skarpt i toppen. Ellers så spiller duoen med stor autoritet og dynamisk. Enda godt var det.

    Takk igjen, JanOlav.

    Mvh. Lam
    Bare hyggelig det å kunne bistå med litt hjelp. :D
    Hva er en nubis? ;) ;D

    Selv takk forresten for kaffe og napoleonskake. :)
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Nubs=Nybegynner, null niks peiling, tomt i toppen....
    Ja du skjønner tegningen.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Lyden som dine Duo presterte, var definitivt det verste jeg noensinne har hørt, siden jeg startet å høre på musikk for et par hundre år siden. ;)
    Den lyden som strømmet ut da jeg forlot kåken hos deg var derimot betydelig mer interessant, det låt riktig så bra i forhold, men perfekt er det ikke.

    Du har uansett nå fått deg et par høyttalere som har et stort potensiale, og du kan leve med de i laaang tid fremover.
    Men det kreves en god del av elektronikken, Duo er kresen på hva den blir foret med.

    Vakre er de i hvertfall! Fineste fargen fra Avantgarde synes jeg. :D






     

    terjetroll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.10.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    12
    Trøst deg med at perfekt lyd i heimen er umulig, uanset hvilke høytalere eller elektronik du drar med deg hjem!Har prøvet mye ;D
    Men du har et meget bra utgangspungt med det du har valgt nå.Duo er de høytalerene som alround passer best hos meg iallefall.
    Har hatt UNO DUO TRIO Klipsh Khorn + Quad++++++
    Mvh Terje
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Terje har absolutt rett, perfekt finnes ikke. :)
    Terje: La gutten låne noen pre for uttesting, har en følelse av at mye ligger der, låter hardt i toppen hos han.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Å få en CJ-pre til å låte hardt er jo ganske godt gjort .... ;)... Forøvrig er har alle CJ produkter invertert fase ja,dvs motsatt av hva som normalt funker, og det finner en fort utav når en prøver litt... 8)
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Takk for de fine ordene ovenfor. Jeg smiler godt selv i dag, etter den oppdagelsen i går på CJ med deg, JanOlav.

    Lekte meg litt i kveld også. Må si jeg er kjempe fornøyd med høyttalervalget. Selv om jeg ikke helt har fått til plasseringen, bassen, dybden i lydbildet osv.....så spiller det så flott/musikalsk og jeg ser og hører bakgrunnsdetaljene og det er en fryd å sitte her i kjelleren.

    Mismatch er det nok med resten av utstyret, men fungerer knall på film.


    Terje: La gutten låne noen pre for uttesting, har en følelse av at mye ligger der, låter hardt i toppen hos han.
    [/quote]

    :D Stakkaren.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    HCS skrev:
    Å få en CJ-pre til å låte hardt er jo ganske godt gjort .... ;)... Forøvrig er har alle CJ produkter invertert fase ja,dvs motsatt av hva som normalt funker, og det finner en fort utav når en prøver litt... 8)
    Gud vet hva CJ har for noe?
    Men fy faen så jævlig det spillte, hele lydbildet var sentrert rett bak racket. Bikkja til Waters låt som ei halvdau katte nesten helt nede på gulvet i senter. 8)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    JanOlav skrev:
    HCS skrev:
    Å få en CJ-pre til å låte hardt er jo ganske godt gjort .... ;)... Forøvrig er har alle CJ produkter invertert fase ja,dvs motsatt av hva som normalt funker, og det finner en fort utav når en prøver litt... 8)
    Gud vet hva CJ har for noe?
    Men fy faen så jævlig det spillte, hele lydbildet var sentrert rett bak racket. Bikkja til Waters låt som ei halvdau katte nesten helt nede på gulvet i senter. 8)
    CONRAD JOHNSON... Finnes mer utstyr enn det en skrullete danske lager i England vet du... 8) ;D... Og med feil fase sier det meste seg selv, ihvertfall når det også er q-sound i bilde :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    JanOlav skrev:
    Lyden som dine Duo presterte, var definitivt det verste jeg noensinne har hørt, siden jeg startet å høre på musikk for et par hundre år siden. ;)
    Den lyden som strømmet ut da jeg forlot kåken hos deg var derimot betydelig mer interessant, det låt riktig så bra i forhold, men perfekt er det ikke.

    hva var det du gjorde, janolav?
    hadde jonlam feilkobla eller noe sånt?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Canales skrev:
    JanOlav skrev:
    Lyden som dine Duo presterte, var definitivt det verste jeg noensinne har hørt, siden jeg startet å høre på musikk for et par hundre år siden. ;)
    Den lyden som strømmet ut da jeg forlot kåken hos deg var derimot betydelig mer interessant, det låt riktig så bra i forhold, men perfekt er det ikke.

    hva var det du gjorde, janolav?
    hadde jonlam feilkobla eller noe sånt?
    Eller noe sånt!
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har testet CJ på tidligere oppsettet mellom effekt og puccini. Fungerte som bare det og koblet opp med invertert fase. Og var slettes ikke på den måten vi hørte det her om dagen. God i mellomtonen,men ikke like dynamisk som den innbygde pre til puccini. Men nok om det.

    Nå fungerer det som det skal, men den må nok byttes ut allikevel og antagelig også effektforsterker.
    Det vil bli endringer, men denne gangen med babystep.

    Mvh. jonlam
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.123
    Antall liker
    706
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Om du ikke er fornøyd med horna så kan jeg alltids 'take them off your hands for nothing' ;)
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Du kan ta alt annet i anlegget for nothing, men horna blir!!! ;D

    Ludo skrev:
    Om du ikke er fornøyd med horna så kan jeg alltids 'take them off your hands for nothing' ;)
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    Hvordan låter den nye forsterkern? Tor
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Nyheten har nådd deg allerede, ja :) Nå låter det ut som et skritt i riktig retning. Er litt spisst i toppen og jeg har en forforsterker med for høy gain (etter det jeg har skjønt og blitt forklart). Så jeg har nok å bryne meg på fremover. Men jeg er veldig fornøyd, og det kan bare bli bedre....hvis jeg ikke roter det til snart og igjen.

    Mvh. Lam

    AB1 skrev:
    Hvordan låter den nye forsterkern? Tor
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Endelig snart ferdig med kjellerommet.

    Hadde så lite å finne på forrige helg og rastløsheten resulterte til at veggen bak lytteposisjonen ble fjernet. Uten å tenke på følgende ente det med en del jobbing for at det skulle se bra ut. Først hva det å sette opp panel på den ene veggen, så jobbingen rundt dørkarmen og selvfølgelig et par malerstrøk.

    Utfordring nå er skjøtet mellom de to nåværende gulvparketene. Skjøtet er på 10 cm og det finnes ingen messinglister på denne størrelsen og jeg har ikke lyst å legge nytt gulv. Tenker og tror jeg har en løsningen, men om det blir pent.....er jeg usikker på.

    Og siden jeg stortsett har bare holdt i en skrutrekker i mitt liv, ble det et helvete og resultatet hittil ble så som så. Men så ble jo gutterommet ca. 10kvm større.

    Det har hvert en musikkløst uke, men når anlegget er oppe og går igjen er det flere gleder i vente enn et større rom.....Hint til hifibekjente...jeg trenger et ordentlig rack ;D

    Fortsettelse følger....Kanskje jeg våger å klikke noen bilder av romprosjektet og legge det ut her, men det ville vært en skam mot de andre byggetrådene. :)

    Mvh. jonlam
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da gjenstår det bare småtterier igjen å gjøre, så det var ikke annet å gjøre enn å plugge anlegget i strømmodus igjen. Gud bevares, hva 9kvm med luft bak sofaen kan gjøre med lyden. Kjente lydsignaturen i anlegget knapt igjen. Så denne lille prosjektet var verdt fritiden.



    Og siden den gang var.......har VTL blokkene forsvunnet og AG blir nå foret med 2x12w fra KR-audio Antares VA300 effektforsterker.

    Samme gamle CJ gjør jobben som forforsterker foreløpig.

    Se det ligger en ganske så ensom og forlatt Pyton som er arbeidsledig om dagen. Benyttet en kurskveld i Oslo og stakk innom Lyric hifi og fikk med meg 2stk Wireworld Stratus strømkabel til subbene i AG. Få finne en jobb til Pyton etterhvert.

    Hvordan spiller det om dagen: Jo, det spiller meget musikalsk igjen og jeg er kjempefornøyd at jeg er på rett kjør igjen. Nå har jeg masse med bass om jeg VIL og masse masse dynamikk og deilig mellomtonen. Men self har jeg jo mistet noe detaljer fra tidligere oppsett, men hvem bryr seg. Jeg har fått fram FOTEN igjen.

    Mvh. jonlam
     

    Vedlegg

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Gratulerer med tøft oppsett Jonlam. :)

    Jeg fikk frem foten selv i dag, da jeg spilte ei ny skive... Heldigvis ikke alltid det er nytt utstyr som må inn for å få det til å rykke. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn