JR Trans Rotor ZET-1 eller Nottingham Analogue 294 eller Rega RP-10 eller Linn LP12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.824
    Antall liker
    18.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det var ikke deg jeg siktet til Zomby, men Chris Andre - og bildene av hans PU-montering før (OHC-montering i innlegg #434) - og etter (Rega protractor i innlegg #445):).

    Grafen du linker til har vel sitt utspring fra VinylEngine, etter gitte data lagt inn der.
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.269
    Antall liker
    28.761
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    ^ Det var ikke deg jeg siktet til Zomby, men Chris Andre - bildene av hans PU-montering før (OHC-montering) - og etter (Rega protractor):).

    Grafen du linker til stammer vel fra VinylEngine etter data lagt inn der.
    Syns også resultatet var merkelig! Har ifrågasatt det tidl i tråden ang hurvida hullet på Lyra overennstemmer med Rega mht til geometri på huset/nålefane.
    Rega protractor'n (enpunkt)justerer vel kun vinkel fel ikke overhang.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ahh... Sånn å forstå. Men, altså, Rega (og CA) benytter seg av ett 0-punkt pluss offset (pickup paralelt med headshell), som da gir det siste 0-punktet (forutsetter vel korrekt avstand pivot-spindel også). Sånn ca.

    Men ja. Rega er spesiell på geometrien, som man ser av tegningene over.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Sier som LarsDK: velger å stole på at Rega vet hvilken justering som passer deres armer. Jeg har også lest i en annen test av Lyra at det lille hullet på toppen av Lyra passer med det tredje skruehullet på Rega armene... stemte jo også med Rega protractor og jeg fikk litt mindre støy og mer dynamikk. Men jeg hadde heller ingen unoter eller IGD med innstilling som OHC gjorde. De kan sine saker.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Har du testet/verifisert nytt setup mot OHC sitt custom setup?
    Tenker siden du går god for OHC sin kompetanse tross alt.. ... ......
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Skal prøve å få sjekket det over nyttår. Kan sende een epost til OHC og høre hvilken protraktor de bruker.

    Hva gjelder OHC sin kompetanse har jeg absolutt ingen grunn til å betvile den. De setter da opp de dyreste Avid spillerne med Lyra Atlas og vet hvordan de setter opp en platespiller...
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.201
    Antall liker
    30.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skal prøve å få sjekket det over nyttår. Kan sende een epost til OHC og høre hvilken protraktor de bruker.

    Hva gjelder OHC sin kompetanse har jeg absolutt ingen grunn til å betvile den. De setter da opp de dyreste Avid spillerne med Lyra Atlas og vet hvordan de setter opp en platespiller...
    Det får vi tro CA, noe annet skulle tatt seg ut. Det ville jo vært som å svinge innom min lokale bensinstasjon og oppdage
    at de ikke kan hjelpe med og sjekke tennplugger og tenning på bilen min.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.201
    Antall liker
    30.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel derfor det heter bensinstasjon og ikke bilverksted...
    My point exactly!

    Du kan stadig få kjøpt en god del remedier på en bensinstasjon, men så må du oppsøke en spesialist (verkstedet)
    for å få glede av det du har kjøpt. Slik var det ikke før. Ikke at det ikke finnes folk innimellom som ennå vet hva de driver med, men det har blitt farlig langt mellom de.

    Sånn er'e bare...

    /Morten
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.824
    Antall liker
    18.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hva gjelder OHC sin kompetanse har jeg absolutt ingen grunn til å betvile den. De setter da opp de dyreste Avid spillerne med Lyra Atlas og vet hvordan de setter opp en platespiller...
    Det er liten grunn til å betvile Rega og hva de mener er riktig, men når det gjelder OHC må jeg si jeg nå er usikker. Det blir jo interessant å høre hva de baserte oppsettet av din PU etter.
    Det du nevner om at OHC kan sine saker og vet hvordan de setter opp en platespiller. Er ikke det noe du selv dementerer - all den tid din RP10 nå spiller bedre, etter at du endret geometrien?

    Hadde det ikke vært for at du la ut bildene, som @LarsDK kommenterte, så hadde du fortsatt (i god tro) hatt en spiller som ikke var optimalt satt opp og ikke gav sitt fulle potensiale, eller....?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.269
    Antall liker
    28.761
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Sjekk hvilket overhang du har nå med dagens justering, sving armen over spindel og mål. 15mm er vel Rega's standard om det nå ikke er noe nytt med RB2000.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg ønsker ikke på noen måte å ta denne diskusjonen rundt OHC. Jeg skal høre med de hvilken protraktor de brukte. Og her er det uansett ikke noen helt korrekt eller helt feil hva gjelder overheng. Justerer man pu med noe offset så blir det vel heller en smaksak om hvilket overheng man bruker.

    Jeg synes det blir på et lavmål å sammenligne OHC sin kompetanse med 19-åringer som jobber på Deli DeLuca med bensinpumper på utsiden. Jeg er ikke med på en slik diskusjon, da de for meg alltid har vært den mest proffe butikken jeg kan handle hos; også hva gjelder service!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    OHC satte en gang i tiden opp en Orbe SE for meg. Skulle være husets ekspert som utførte jobben. Dessverre stolte jeg på jobben som ble utført og oppdaget ikke feilen før jeg demonterte spilleren for salg. Jeg var selvsagt helt grønn, hvis ikke hadde jeg gjort dette selv. Slett arbeid av OHC.

    Vet det er av teoretisk interesse, men offsetfeil vil gi azimuthfeil ved endret VTA. Har vært diskutert her tidligere, og ja, klar over at det er av teoretisk interesse på de fleste armer.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.201
    Antall liker
    30.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du er dessverre hverken den første eller den siste Fosse.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    20170108_124915.jpg

    20170108_125006.jpg

    20170108_125148.jpg


    Da er hele riggen satt opp med Base Technology. Har ikke fått lyttet ennå, men det ble veldig ryddig:) Så er det jo ekstra artig at det under hhv Base 2.0 og Base 3.0 står at de er produsert på Lloyds i Fredrikstad:):) Synd de ikke produseres mer for jeg kunne godt tenke meg ett par 3.0 til!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takker, Motoren:) Ja, Hegel er litt smak og behag. Men H160/360 har en mer organisk klang enn de eldre modellene. Funker godt i dette oppsettet, men håper en gang det kan stå en Gryphon Diablo 120 der i steden....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.824
    Antall liker
    18.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Meget ryddig og cleant oppsett et der CA. Hvilket møbel er det - og hva er bredden?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @LarsDK: takk takk:) Jeg fikk lov av sønnen på 4 år (som har omgangssyke og ser Netflix) å høre 2 spor fra den nye skiva til Leonard Cohen. Den skiva har en glimrende lyd hele veien. Med Base Technology er det vanskelig å forklare, men lydbildet ble enda litt dypere og bassen strammet opp ved at den var lettere å høre forskjellene i oktavene. Røst og klang sitter enda litt tydeligere, og sortere bakgrunn. Jeg tror det egentlig det er den sortere bakgrunnen som gjør at jeg kanskje hører alt bedre? Fornøyd med at det både ser bedre ut og høres bedre:)

    @ptb: takk ptb. Det er faktisk flere som har gitt komplementer til stereo-bordet:) Det kjøpte vi på Skeidar for ett par år siden. Skikkelig tungt i hvit piano-lakk. Det er 193 cm bredt og 53 cm høyt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    CA: Base funka, ja...Tenkte jeg det ikke..hehehe
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Base under RP10 ble ikke så vellykket allikevel. Det jeg beskrev over stemmer, men det var en kjapp lytt kun på Cohen plata som er rolig. Med Base så forsvant den gode dynamikken RP10 er så kjent for. Forsøkte med flere plater og den bambus-fjøla med av stemte sorbotan føtter gjør virkelig susen. Så den er tilbake igjen. Tipper jeg maler den sort blank etter hvert. Da er det Base Technology under Hegel, Avid Pulsus og Rega PSU. Og det gjør i hvertfall ikke komponentene dårligere:)
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Base under RP10 ble ikke så vellykket allikevel. Det jeg beskrev over stemmer, men det var en kjapp lytt kun på Cohen plata som er rolig. Med Base så forsvant den gode dynamikken RP10 er så kjent for. Forsøkte med flere plater og den bambus-fjøla med av stemte sorbotan føtter gjør virkelig susen. Så den er tilbake igjen. Tipper jeg maler den sort blank etter hvert. Da er det Base Technology under Hegel, Avid Pulsus og Rega PSU. Og det gjør i hvertfall ikke komponentene dårligere:)
    Hvorfor ikke vegghylle til RP10?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.824
    Antall liker
    18.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Base under RP10 ble ikke så vellykket allikevel. Det jeg beskrev over stemmer, men det var en kjapp lytt kun på Cohen plata som er rolig. Med Base så forsvant den gode dynamikken RP10 er så kjent for. Forsøkte med flere plater og den bambus-fjøla med av stemte sorbotan føtter gjør virkelig susen. Så den er tilbake igjen.
    Har du gjort deg noen tanker om hvorfor? Er det RP10´s relativt lave vekt som spiller inn, eller er dette egenskapene til Base generelt?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nei, si det. Det har vel noe å gjøre med at Rega ikke liker mer demping av resonanser, siden den allerede er konstruert for å være motakelig for minst mulig resonanser allerede. Lav vekt har nok noe med dette å gjøre. Har lest om andre som har brukt store tunge plattformer på Rega, med resultat: "sucked the life out of the Rega". Og det var akkurat det som skjedde her.... Jeg vet jeg gikk stikk i strid med hva Roy Gandy sier; lettest- og så stivt som mulig med minst mulig demping.

    Litt morsomt at Ikea sin bambusblokk til under 200kr og 4 sorbotan fra Ebay til 100-lappen funker så bra:) Base Technology funker fint på de komponenter med trafoer, da, og jeg liker utseendet på de også.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå har jo alt en resonansefrekvens. Sorbotan+enkel masse vil dempe i varierende grad helt til du treffer resonansen eller alle harmoniske. Da blir vibrasjonene "forsterket". Base Tech skal visstnok dempe ved at en motvekt også settes i sving når du treffer resonansen og summen av kreftene blir 0. Om ikke massene balanseres nøyaktig vil du risikere å øke antall frekvenser denne plattformen resonerer ved. Dette med demping er egentlig ganske komplisert og det beste vi kan gjøre er å bruke enkel demping og legge resonansen så langt under 20Hz som mulig og samtidig bomme på arm/pu resonansen. Du kan også stjele litt fra dempingen for å gjøre resonansen mindre kraftig, slik man gjør på biler.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    WAF my friend:)
    Du sliter med det ja. :)

    Hva skal inn i stedet for D25?
    Ja en Rega-hylle var ikke aktuelt for sjefen:)
    Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva som skal inn i steden for D25. Jeg skal bruke litt tid på de kandidater som er aktuelle, så får jeg se. Halve moroa for meg er uansett reisen frem til målet:)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå har jo alt en resonansefrekvens. Sorbotan+enkel masse vil dempe i varierende grad helt til du treffer resonansen eller alle harmoniske. Da blir vibrasjonene "forsterket". Base Tech skal visstnok dempe ved at en motvekt også settes i sving når du treffer resonansen og summen av kreftene blir 0. Om ikke massene balanseres nøyaktig vil du risikere å øke antall frekvenser denne plattformen resonerer ved. Dette med demping er egentlig ganske komplisert og det beste vi kan gjøre er å bruke enkel demping og legge resonansen så langt under 20Hz som mulig og samtidig bomme på arm/pu resonansen. Du kan også stjele litt fra dempingen for å gjøre resonansen mindre kraftig, slik man gjør på biler.
    Jepp! Minner meg om en ganske lærerik opplevelse da jeg bytta fra Rega til VPI. Ny spiller på samme underlag (IKEA Corras, omtrent samme materialvalg og konstruksjon som LACK), og det låt jævlig. Trikset er å akseptere at alt resonnerer, og at alt blir verre om kombinasjonen av resonnanser er uheldig. Alt ble noe annet etter at jeg isolerte med Temaisolator og en ekstra topplate. Det er neppe fordi den ene spilleren er noe mer følsom for underlaget enn den andre, snarere fordi de er følsomme på forskjellige måter.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.824
    Antall liker
    18.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå har jo alt en resonansefrekvens. Sorbotan+enkel masse vil dempe i varierende grad helt til du treffer resonansen eller alle harmoniske. Da blir vibrasjonene "forsterket". Base Tech skal visstnok dempe ved at en motvekt også settes i sving når du treffer resonansen og summen av kreftene blir 0. Om ikke massene balanseres nøyaktig vil du risikere å øke antall frekvenser denne plattformen resonerer ved. Dette med demping er egentlig ganske komplisert og det beste vi kan gjøre er å bruke enkel demping og legge resonansen så langt under 20Hz som mulig og samtidig bomme på arm/pu resonansen. Du kan også stjele litt fra dempingen for å gjøre resonansen mindre kraftig, slik man gjør på biler.
    Jepp! Minner meg om en ganske lærerik opplevelse da jeg bytta fra Rega til VPI. Ny spiller på samme underlag (IKEA Corras, omtrent samme materialvalg og konstruksjon som LACK), og det låt jævlig. Trikset er å akseptere at alt resonnerer, og at alt blir verre om kombinasjonen av resonnanser er uheldig. Alt ble noe annet etter at jeg isolerte med Temaisolator og en ekstra topplate. Det er neppe fordi den ene spilleren er noe mer følsom for underlaget enn den andre, snarere fordi de er følsomme på forskjellige måter.
    Foruten prøv og feil - hvordan beregne dette på best måte?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Må jo si at jeg vurderer sterkt en Rega vegghylle, og at jeg bare må overbevise kona om at det er det eneste rette. Frigjør jo plass på stereobenken til pyntegjenstander med telys da:):) Underlaget jeg benytter nå funker bedre enn Base Technology. Og jeg har aldri hørt min spiller med Rega veggoppheng. Skulle det bli enda bedre så jo vegghylle en rimelig investering...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå har jo alt en resonansefrekvens. Sorbotan+enkel masse vil dempe i varierende grad helt til du treffer resonansen eller alle harmoniske. Da blir vibrasjonene "forsterket". Base Tech skal visstnok dempe ved at en motvekt også settes i sving når du treffer resonansen og summen av kreftene blir 0. Om ikke massene balanseres nøyaktig vil du risikere å øke antall frekvenser denne plattformen resonerer ved. Dette med demping er egentlig ganske komplisert og det beste vi kan gjøre er å bruke enkel demping og legge resonansen så langt under 20Hz som mulig og samtidig bomme på arm/pu resonansen. Du kan også stjele litt fra dempingen for å gjøre resonansen mindre kraftig, slik man gjør på biler.
    Jepp! Minner meg om en ganske lærerik opplevelse da jeg bytta fra Rega til VPI. Ny spiller på samme underlag (IKEA Corras, omtrent samme materialvalg og konstruksjon som LACK), og det låt jævlig. Trikset er å akseptere at alt resonnerer, og at alt blir verre om kombinasjonen av resonnanser er uheldig. Alt ble noe annet etter at jeg isolerte med Temaisolator og en ekstra topplate. Det er neppe fordi den ene spilleren er noe mer følsom for underlaget enn den andre, snarere fordi de er følsomme på forskjellige måter.
    Foruten prøv og feil - hvordan beregne dette på best måte?
    Godt spørsmål. Om man tenker som man gjør med flytende opphengte spillere, så er det noen frekvenser som er kjente, og som man bør holde fra hverandre. 20 Hz og opp er audioområdet (en del høyere om man snakker kvalitativt god gjengivelse fra vinyl), under der vil man plassere armresonansen ved 8-13 Hz, under der resonansen fra bulkete plater, som i teorien kan spenne over et ganske bredt område også ved og under armresonansen, under der igjen, eller ettellerannet sted i mellom eller hva man skal si, resonansen til et flytende oppheng, oftest 3-4 Hz om jeg ikke har forlest meg på svada eller husker dårlig, under der igjen havner resonanser som skyldes ubalansert tallerken og usentrerte plater ved 0,55 Hz. Systemet i seg selv produserer vel ikke noe lavere enn det.

    Tingen er at man må koble spilleren til underlaget, ellers faller den ned til den treffer noe, og da er den både knust og koblet til underlaget igjen.

    De midlene vi rår over er mekaniske lavpassfiltre. Alt er en fjær på en eller annen måte, og med en eller annen stivhet. Dette kobler sammen masser under en gitt frekvens, og kobler dem fra hverandre over den samme frekvensen. Ved avskjærings-/resonnansfrekvensen oppstår det mer eller mindre lagring og oppmagasinering av energi, en selvforsterkende vibrasjon.

    Jeg vil tro det beste er å sikte på frekvenser i samme område som produsenter av flytende opphengte spillere. Hadde det vært noen bedre alternativer, så hadde nok industrien lagt seg på det i stedet.

    Om spilleren allerede er flytende opphengt? Tja. Fjæropphenget vil nok kunne ha drøssevis av harmoniske overtoner, som kanskje lar seg absorbere i underlaget på noe vis, jeg vet ikke.
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hva som fungerer best av gulv- eller vegghylle tror jeg nok i stor grad handler om hva de monteres eller settes på, altså veggene og gulvet. I en stue det ene, i en annen det andre.

    Greit nok at høyttalerne står på gulvet, og at strukturbåren vibrasjonsenergi da må ta reisen fra gulvet til veggen får de treffer en vegghylle. Men man skal ikke uten videre se bort fra luftbåren energi heller, og at gulv stort sett er langt kraftigere konstruert. Her er en test mer verdt en 1000 meninger.

    Tillegg:

    Noen flere enn meg som har inntrykk av at vegghyller er mer populære i UK (-pressen) enn noe annet sted? Kan det muligens ha noe med byggeskikk gjennom historien å gjøre? Vegger av murstein, og gulvplank på bjelkelag?

    Hjemme hos meg er det nesten motsatt. Gulv og tak, samt skillevegger mellom boligene av armert betong, yttervegg og skillevegger innvendig i leiligheten er av gips på stendere (bordkledning utvendig).
     
    Sist redigert av en moderator:
    A

    ANM

    Gjest
    Foruten prøv og feil - hvordan beregne dette på best måte?
    Om man ønsker å gå litt mer vitenskapelig til veis kan man bruke formelen f=√(k/m)/2π Hvor k er fjærkonstanten og m er massen. Om ikke fjærkonstanten er oppgitt kan man prøve å finne den selv med formelen k=F/X hvor X er lengden på deformasjonen og F er kraft. Man kan bruke en masse og gange med 9,81 for å finne F.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.824
    Antall liker
    18.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Leste litt om det tema i forbindelse med fjærkomprimering under oppsett av TD150'n min
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror kanskje man kan komme greit fra det med en litt uvitenskapelig tilnærming også. Bruke SD-foten, Tema isolator eller lignende høyttalerføtter, og holde seg til vektklassene de oppgir.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det jeg synes er litt kjipt med dempeføtter generelt er mangelen på specs. Når vi nå snakker om platespillere som beviselig er svært følsomme for vibrasjoner synes ikke jeg det det er urimelig å ønske et målebrev. Er temmelig sikker på at det kunne gitt et konkurransefortrinn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn