JR Trans Rotor ZET-1 eller Nottingham Analogue 294 eller Rega RP-10 eller Linn LP12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg hadde en lang og veldig lærerik samtale med Gunnar Brekke her om dagen:) Og som fikk meg til å vurdere flere alternativer men og spillere. Takker så mye Gunnar:)

    Uavhengig av hva Gunnar sa så er JR Transrotor uaktuell som alternativ ut fra en samlet vurdering jeg har tatt. Føler jeg har fått mer imøtekommenhet fra EndPoint.

    Jeg har nå flyttet Rega RP10 opp som en kandidat (evt RP8) sammen med Nottingham 294. Jeg leser nye tester av RP10 og når jeg ser på pris så mener jeg den er godt innafor. Vi snakker 10k rimeligere enn Notts med Heavy kit og PSU. Jeg har som enkelte andr her inne aldri blitt spesielt imponert av RP8 eller RP10 demo jeg har fått opp igjennom tiden, men hver gang har det stått på en Apheta 2. Jeg mistenker at Rega sin pu er dørgende kjedelig. Og jeg tror at opplevelsen hadde blitt en ganske annen dersom det sto på en Cadenza Black eller en Lyra Delos på de...Mulig jeg får lånt en RP8 igjen snart, og da skal jeg flytte over min 2M Black for å danne meg et riktigere inntrykk. Men den skal jobbe bra den Rega for å hamle opp med spillegleden til min oppgraderte 1210M5G:)

    Gunnar anbefalte og at jeg ikke avskrev LP12 som er en helt spesiell spiller med mye PRaT og deilig mellomtone.

    Morsomt at det kun er engelskmenn igjen på topp tre lista mi;) Meningen er jo å beholde DD-spilleren min og å ha en remdrevet i tillegg.

    Jeg tar gledelig imot tips og brukererfaring av RP10 evt RP8 og Linn LP12. Jeg tenker LP12 uten veldig mange oppgraderinger og å handle bruk med Ittok LV ii arm. Noen med erfaringer av slike eldre LP12??
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Hva er du ute etter lydmessig? Det er liksom både appelsiner, pærer og pepperkaker på lista, så hva er det lydmessige grunnlaget?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det er jo det som er problemet. Jeg elsker på pepperkaker og pærer:) Neida, og ser poenget ditt. Jeg vil ikke ha mer av det samme som i dag. Oppgradert 1210 og gode DD generelt kjennetegnes vel som uyre kontroll i bassen. Det beg er ute etter nå kanskje er den magien i mellomtone. mange nevner når de snakker om remdrift. Jeg spiller mye jazz og klassisk og derfor tenkte jeg både på LP12 og RP10. Jeg har aldri hørt en LP12 bare så det er sagt, kun sett de på youtube. Og selv der kan jeg ane at de har en meget deilig mellomtone, selv om ikke inntrykket er riktig ut fra slike klipp:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke driftsprinsippet i seg selv direkte har noe å si for lyden. Det som betyr noe er hvor stabilt og korrekt tallerkenen går rundt.

    På en direktedrevet spiller uten utveksling mellom motor og tallerken vil ujevnheter fra motoren få stor betydning for lyden. Derfor brukes motorer med kjempemoment og avansert superrask hastighetskontroll/-styring.

    På en remdrevet spiller jevnes ujevnheter fra motoren ut av remmas elastisitet, sammen med tallerkenens treghetsmoment, og blir dessuten mye mindre grunnet motorens utveksling mot tallerkenen.

    Sånn sett er din Technics og NAS diametralt forskjellige, og sånn sett hadde det vært artig med en av hver, kanskje? :)

    Uansett: Gjort riktig kan alle driftsprinsippene låte glimrende, og gjort feil kan de låte fælt, men selv tror jeg ikke så mye på at et driftsprinsipp har noen typisk lydsignatur, men at hver spiller har sine egne fordeler og ulemper.

    Velg den spilleren som gir deg mest glede og moro. Alle alternativene vil låte bra uansett.
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har nå flyttet Rega RP10 opp som en kandidat (evt RP8) sammen med Nottingham 294. Jeg leser nye tester av RP10 og når jeg ser på pris så mener jeg den er godt innafor. Vi snakker 10k rimeligere enn Notts med Heavy kit og PSU. Jeg har som enkelte andr her inne aldri blitt spesielt imponert av RP8 eller RP10 demo jeg har fått opp igjennom tiden, men hver gang har det stått på en Apheta 2. Jeg mistenker at Rega sin pu er dørgende kjedelig. Og jeg tror at opplevelsen hadde blitt en ganske annen dersom det sto på en Cadenza Black eller en Lyra Delos på de...Mulig jeg får lånt en RP8 igjen snart, og da skal jeg flytte over min 2M Black for å danne meg et riktigere inntrykk. Men den skal jobbe bra den Rega for å hamle opp med spillegleden til min oppgraderte 1210M5G:)


    Jeg tar gledelig imot tips og brukererfaring av RP10 evt RP8 og Linn LP12. Jeg tenker LP12 uten veldig mange oppgraderinger og å handle bruk med Ittok LV ii arm. Noen med erfaringer av slike eldre LP12??

    Hei ChrisAndre

    Fornuftigt råd du fik af Gunnar!

    RP10 er en fantastisk pladespiller. RP8 er veldig god også, til prisen nok blandt de bedste i verden. Men RP10 er i en klasse over. Topklasse.

    Betjening er i top. Armen er svinelækker og fungerer helt i top. Der er dog ikke så mange justeringsmuligheder (faktisk kun nåletryk og antiskating :)), så hvis du er til at lege meget med SRA/VTA/Azimut/silikonebad og alt det andet som en Kuzma 4Point kan, så er det ikke armen for dig. Men holder du dig til gode PU, som ikke er skæve fra fabrik, vil du ikke opleve problemer som gør at du skal justere. Nåletryk og antiskating er det eneste (og klart det langt vigtigste).

    Ultra jævn og stabil gang. Nul "baggrundsstøj" fra værk = "sort baggrund". Alt træder rent og tydeligt frem. Bassen er helt ren og tydelig, aldrig oppustet.

    En RP10 synes jeg er speciel ved det at den ikke lyder som en pladspiller - den spiller kun musikken :cool:

    Delos er et fremragende valg til RP10, super fed pickup. Jeg synes også VdH The Frog er fantastisk på RP10, den bruger jeg lige nu. Efter lidt tilspilning er det en fantastisk musikformidler. Ikke ren hifi opløsning og detaljer, men med et snert. Knap så meget fokus på bassen. Lidt mere lineær end Delos. Men vi taler om små forskelle.
    Begge sporer fremragende. Stort set samme lave forvrængning over hele pladesiden.
    Du vil blive meget glad for begge PU.

    Det bliver spændende at se hvad du ender med. Uanset hvad, så bliver det godt i den prisklassse ;)
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå liker ikke jeg HD, men jeg vet at du gjør det, ChrisAndré, så: Jeg er selvsagt inhabil, men etter min personlige smak, synes jeg at kun basert på utseende, kan man sammenlikne 294 med en 88 kubikktommers V-twin og Rega med en Puch Maxi! ;)

    ;)

    Neida, Neida. Slapp av. Bare et forsøk på å være morsom! (Nesten) ;)
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    36
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Hei, RP10 syns jeg er lekker men har høyrt den med van den Hull pickup - kjedelig og ikke engasjerende i et hele tatt (liker gody de rimelige Regaene, mulig denne pick-up ødelegger?) . Runt 10-25.000 får du bra utvalg i LP12. Det er en del gamle utgaver som prises ca 5-10 men det er alt for dyrt, da det er: gammel strømforsyning, gammelt lager, gammel innerchassis, gammel ramme etc. Dvs, tilsynelatende hyggelig innstegspris men fort kostbart å oppgradere.
    For 15-20 kan du nok finne en 90-talls modell med Lingo 1 (lingo 3 er mye bedre), Ittok og greit pickup. Kan være greit å sjekke ut hos forhandler om sakene er i god stand.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nå liker ikke jeg HD, men jeg vet at du gjør det, ChrisAndré, så: Jeg er selvsagt inhabil, men etter min personlige smak, synes jeg at kun basert på utseende, kan man sammenlikne 294 med en 88 kubikktommers V-twin og Rega med en Puch Maxi! ;)

    ;)

    Neida, Neida. Slapp av. Bare et forsøk på å være morsom! (Nesten) ;)
    Jeg vil si du treffer angående Harley/ Nottingham:) Men Rega RP10 hadde jeg heller sammenlignet med en BMW S1000R;)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @Lars DK:
    Tusen takk for flott info du deler:) Det satt jeg virkelig pris på! Og flotte bilder!!

    Gunnar foreslo ikke RP10, men RP8 pga lyd pr krone. Vi snakket om mye annet og, men en av tingene var at jeg ikke burde ekskludere LP12 (brukt) og Rega RP8...
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg tror ikke driftsprinsippet i seg selv direkte har noe å si for lyden. Det som betyr noe er hvor stabilt og korrekt tallerkenen går rundt.

    På en direktedrevet spiller uten utveksling mellom motor og tallerken vil ujevnheter fra motoren få stor betydning for lyden. Derfor brukes motorer med kjempemoment og avansert superrask hastighetskontroll/-styring.

    På en remdrevet spiller jevnes ujevnheter fra motoren ut av remmas elastisitet, sammen med tallerkenens treghetsmoment, og blir dessuten mye mindre grunnet motorens utveksling mot tallerkenen.

    Sånn sett er din Technics og NAS diametralt forskjellige, og sånn sett hadde det vært artig med en av hver, kanskje? :)

    Uansett: Gjort riktig kan alle driftsprinsippene låte glimrende, og gjort feil kan de låte fælt, men selv tror jeg ikke så mye på at et driftsprinsipp har noen typisk lydsignatur, men at hver spiller har sine egne fordeler og ulemper.

    Velg den spilleren som gir deg mest glede og moro. Alle alternativene vil låte bra uansett.
    Det er sikkert mye riktig i dette. Men hvert driftprinsipp er ofte så forskjellig "innpakket". RP8/10 med sin lette plint og Notts med tungt. Det som vel utvilsomt kjennetegner gode DD er meget stram og mye kontroll i bassen. På remdrevne er det jo så mange forskjellige veier til Rom, at det er vel alt det andre som skaper de lydmessige forskjeller...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jeg har hørt Regas tier med Lyra Kleos i en rigg jeg kjenner godt, samt i en annen jeg kjenner relativt godt, og må si jeg ikke akkurat tok bølgen. Det ble for nøkternt, jeg savnet egentlig kroppslighet og klang. Det ble litt tørt for min smak.Men jøsses, det er meg. For andre låter det muligens helt fantastisk. Sånn er jo denne hobbyen.
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ser den, Impulse. Er det noen som har hørt RP8/10 med feks Cadenza Black? Det bør jo spille godt....
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Selv om du ikke vurderer dette fabrikatet; denne har jeg til salgs nesten ubrukt:

    VPI Classic III med Benz Micro LP som PU. Suveren lyd, men med en mekanikk jeg ikke liker. Andre mener noe annet når det gjelder mekanikken.

    Nå har jeg en Luxman (av de nyproduserte; kjøpt i fjor). Annet oppheng og en spiller jeg bare digger. Down in the groove.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selv om du ikke vurderer dette fabrikatet; denne har jeg til salgs nesten ubrukt:

    VPI Classic III med Benz Micro LP som PU. Suveren lyd, men med en mekanikk jeg ikke liker. Andre mener noe annet når det gjelder mekanikken.

    Nå har jeg en Luxman (av de nyproduserte; kjøpt i fjor). Annet oppheng og en spiller jeg bare digger. Down in the groove.
    curveball! :)

    Et alternativ verdt å vurdere, IMO.

    10,5" arm? "On the fly" VTA-justering? Alutallerken?

    Flott pickup.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.630
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kontrapunkt har annonsert salg av demomodell av RP8 for 16K og Linn LP12 Akurate for 45K.
     

    Hifi Stasjonen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    293
    Antall liker
    59
    Uavhengig av hva Gunnar sa så er JR Transrotor uaktuell som alternativ ut fra en samlet vurdering jeg har tatt. Føler jeg har fått mer imøtekommenhet fra EndPoint.
    Jeg stusser litt når du mener du ikke har fått noe respons fra Hifi Stasjonen, slik jeg leser det her. Jeg kan ikke se at du har tatt kontakt med Hifi Stasjonen.
    Jeg har da svart på alle dine tidligere eposter, over 30 stk . Tar man kontakt får man svar.
    Men du blir nok fornøyd med den spiller du velger skal du se.
    Lykke til.
    Mvh
    Hifi Stasjonen
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Uavhengig av hva Gunnar sa så er JR Transrotor uaktuell som alternativ ut fra en samlet vurdering jeg har tatt. Føler jeg har fått mer imøtekommenhet fra EndPoint.
    Jeg stusser litt når du mener du ikke har fått noe respons fra Hifi Stasjonen, slik jeg leser det her. Jeg kan ikke se at du har tatt kontakt med Hifi Stasjonen.
    Jeg har da svart på alle dine tidligere eposter, over 30 stk . Tar man kontakt får man svar.
    Men du blir nok fornøyd med den spiller du velger skal du se.
    Lykke til.
    Mvh
    Hifi Stasjonen
    Hei. Da tolker du det jeg skrev feil, og det er bare å beklage. Jeg skrev bare at jeg syntes at Endpoint har vært MER imøtekommende; ved å sende et hyggelig mail med et godt pristilbud (pakketilbud). Det er IKKE det samme som å si at Hifistasjonen ikke har vært imøtekommende:) Håper det var litt oppklarende;)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    I går tok jeg avgjørelsen på ekstra-spilleren jeg skulle ha. Det ble for meg litt for store beløp hva gjelder Notts 294 og ny RP10. Jeg slo derimot til på en nydelig Linn Sondek LP12 med en pent brukt Lyra Delos pickup:) Fikk alt for 20k, og det er godt under halvpris ift hva jeg måtte betale for en Notts 294. Her fikk jeg med en high end pickup også.

    Førsteinntrykket er at det spiller nydelig musikk. Det er dynamisk, men ikke fult så eksplosiv som 1210'n min. Men LP12 spiller med større rom, enorm dybde og luft. Rett og slett herlig. David Roth sin Pearl Diver hørtes meget bra ut!

    Jeg får sette meg godt inn i hva Linn Sondek egentlig dreier seg om. Tenker jeg kjøper en ny bunnplate. Innvendige hjørner var stivet opp og den skal ha blitt justert hos Kontrapunkt. Trenger sikkert en sjekk til. Denne er pre-Circus; uten at jeg velt vet hva det betyr. Men en godt bevart spiller som jeg tror jeg får masse glede av. En strømforsyning type Lingo er vel å anbefale. I min så sitter Valhalla. Veldig fornøyd med å eie både Linn Sondek LP12 med Ittok LVii og Lyra Delos:)
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det gratuleres!
    Det tror jeg er et meget godt kjøp med kapasitet til mange år med lytteopplevelser. Jeg fremstår vel kanskje ikke akkurat som sentralens største LP 12-fan, men det har endel med prisbildet å gjøre, som jeg til tider synes kan være i drøyeste laget. Men en klassisk Linn til riktig pris blir aldri feil, og her tror jeg du har sikret deg en strålende platespiller. Ittok-armen er noe av det lekreste jeg vet om når det kommer til armer, og selv om det er et lass oppgraderinger mellom denne og dagens toppmodell, er det en spiller som har en aura av seriøsitet over seg. Og er det som selger skrev i annonsen, har den stått lenge, og pickup´en er knapt innspilt. Det gjør det jo ikke akkurat dårligere!
    Å få den gjennomgått hos Kontrapunkt er sikkert en god ide.
    Jeg vet ikke hvordan Linn-fundamentalistene stiller seg til det, men det finnes jo mange andre selskaper enn Linn som leverer oppgraderinger. Både Arthur Khobessarians Funk Firm, Tiger Paw og Origin er steder det kan være lurt å sjekke ut.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.072
    Antall liker
    60.984
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fin klassiker som kan kan oppgraderes, tweakes og tunes i det uendelige...
    Det er MYE lesestoff på nettet. Det vitner om et entusiastprodukt som engasjerer.

    Likevel en platespiller av en helt annen karakter enn spillere med tung og massiv tallerken.
    Kunne godt tenkt meg en skotsk klassiker sjøl, men ikke som eneste spiller.

    Linn har forøvrig anbefalt IKEA LACK som underlag. Så billig at man bør prøve.

    Lykke til med valget. Tipper vi får høre mye om denne framover!:cool:

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.630
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer:). Den ser jo riktig fin og velholdt ut - og slett ingen ueffen pris. De karakteristikker du beskriver er nok ikke direkte fremmedord for de som har, eller har hatt en eldre LP12, selvom noe (en del) også må tilskrives PU`n (hvilket jeg ikke kjenner fra annet en omtaler.

    Mht evt. oppgraderinger:
    Trampolin II (bunnplate) vil være èn natulig prioritert sak.

    Vedr motorstyring, så er det jeg ble anbefalt i sin tid mht potensiell spiller m/Valhalla å la den sitte om jeg ikke hadde råd til å oppgradere til Lingo 3. Tidligere Lingo`s hadde begrenset misjon. Outboard Hercules II kunne være et (omtrentlig sidestilt) alternativ til Valhalla.

    Mht Cirkus, så var det en oppgradering av tallerkenlager og et vesentlig stivere sub-chassis. Av enkelte hevdet å være av de mest vesentlige LP12 oppgraderinger ever. Andre igjen hevder at noe av LP12-signaturen ble borte med Cirkus, og sverger til pre.

    Som @Impulse er inne på, så finnes det (i tillegg til Linn`s egne) en rekke produsenter som har aftermarket-produkter til å modifisere/oppgradere LP12. I tillegg til de han listet, så er VP (VinylPassion) også en aktør. It`s a jungle out there:)
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.990
    Antall liker
    17.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, CA, og velkommen inn i rekka av rem-spillere. 20k med den PU, høres da vitterlig ut som et godt kjøp.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.630
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ser forøvrig at støvdekslet er byttet til nyere type. Opprinnelig var det sotet på den tiden den spilleren var ny.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Gratulerer med fin spiller:)
    Savner min av og til.
    Har lest og fått råd om å passe litt på med kombinasjonen Trampolin 2, Valhalla og evt litt eldre lavt plinth. 400 volt og aluminiumsplate kan visstnok bli interessant...
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.630
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer! Der er det mye å lese seg opp på, og så mange oppgraderinger å kjøpe at du kan nerde i vei i maaange år! ;)
    Og flere oppgraderinger er på vei om kort tid - om man skal stole på ryktene. Plinth i bambus er vel mer eller mindre verifisert. Alu topdeck ala Tiger Paw`s løsning (Khan) virker å være et annet troverdig rykte.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jøsses, her var det jaggu mange hyggelige ord og gode tanker:):) Tusen takk!

    Ja, dette tror jeg kan bli en riktig fin spiller med noen oppgraderinger. Og jeg er veldig enig angående Ittok-armen; jeg synes den er griselekker;) Mye av forskjellene jeg hører er selvsagt fra Lyra Delos. Den er så klart i en litt annen klasse enn 2M Black. Større brystklang, mer luft og dybde. Men 1210'n har pr nå mer kontroll i bunn. Det tror jeg skyldes flere ting. 1210 er koblet hele veien med XLR og inn XLR til Hegel. Det er 6db mer gain via XLR. På LP12 så mistenker jeg kanskje at den lange phono kabelen ikke er den beste, og jeg tror heller ikke RCA phono inngangen på min Riaa er like god som XLR-inngangen.

    Det tok også litt tid før Lyra åpnet seg opp. Den første halvtimen i går kveld lurte jeg egentlig på om dette var en tabbe. Men jeg fikk børstet støv av Lyra med både børste og Onzow, og etter en drøy time virket det som den kom seg veldig:) Den våknet plutselig til liv, selv om jeg ikke tror den er innspilt ennå. Jeg pustet lettet ut da jeg sammenlignet med 1210 at stemmer hørtes en god del bedre på LP12/Lyra;)

    Jeg skal ikke lage noen egen paralell-tråd av LP12 her, men vil benytte muligheten til å takke dere alle for kjempefine bidrag i tråden:) Jeg skal forsøke å sette meg inn i spilleren, og lese meg godt opp fra side 1 i LP12-tråden. Det blir spennende å lære noe helt nytt om en helt annen type spiller. Med Technics SL-1210M5G og Linn Sondek LP12 er det kanskje lov til å si at jeg muligens har de to mest ikoniske platespillerne av dem alle:)
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.710
    Antall liker
    1.509
    Torget vurderinger
    2
    Som relativt nybakt LP12 eier selv må jeg bare få gratulere deg med en flott spiller! Tror du gjorde et rimelig godt kjøp, der. :rolleyes:
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med den fangsten! Den såg alldeles nydelig ut :) Er forøvrig meldt om litt mer innevær fremover i sommer etter det jeg har fått med meg :D
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takker for det, Mala:) Allerede spennende å sette seg inn i nye ting. Litt som første gangen jeg fikk SL i hus. Nå leser jeg om Circus og evt hvilken tonearmkabel som bør kjøpes.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.271
    Antall liker
    40.137
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Grattis med ny spiller :) hadde vært moro å satt Lyraen på 1210 å hørt hvordan resultatet blir?

    mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Delos har gode forhold der, Chris..får bare håpe du ikke syns du betalte for mye..Den Lyraen er ei lita bombe..
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Grattis med ny spiller :) hadde vært moro å satt Lyraen på 1210 å hørt hvordan resultatet blir?

    mvh
    Jeg har lurt på det samme, men orker ikke å ta den av Ittok-armen. Det virker til at Lyra er justert perfekt og da vil jeg ikke tukle med den:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Akkurat nå fant jeg ut ved en tilfeldighet at jeg kan kjøre RCA fra LP12 og XLR ut fra Phono RS:):) Det ble jo helt andre boller enn med RCA hele veien. Kjører nå ett sett med XLR fra 1210 inn i RS. Auditor lurte på hvorfor jeg i all verden valgte Phono Box RS fremfor Rega Aria? Det var flere grunner til det:
    - trinnløs velger for last mellom 10-1200 ohm
    - Full balansert Riaa inn og ut med topp komponenter fra bl.a Analog Devices.
    - Kan koble til 2 platespillere og kun svitche mellom spillerne med vippebryter.
    - Penere design (smak og behag).
    - RS er totalt tyst med XLR og det var ikke Aria med RCA.
    - Sist men ikke minst: den låter jevnt over bedre. (RS har fått topp score overalt den er testet, blant annet Hifi Choice og flere tyske hifi blader)

    I tillegg kan jeg bygge på med en boks av lik størrelse for batteridrift! Ikke skjønner jeg at det skal bli tystere, men batteridrift er noe jeg kommer til å tenke på:)

    Rega er bra Auditor, men det er ikke det eneste merket som kan både platespillere og Riaa. Men er det EN ting Rega ikke kan må det være pickuper. For Apheta er i mine ører ganske trist...

    Lyra Delos er som du skriver en meget meget musikalsk pickup, med stor dybde, oppløsning, luft og dynamikk. Og ikke minst dypbass! Wow!
    IMG_4859.JPG
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn