JR Trans Rotor ZET-1 eller Nottingham Analogue 294 eller Rega RP-10 eller Linn LP12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Du sitter på to av tre spinnerikoner, Chris. Jeg er svært glad i alle tre. Og husk, jeg har eid Pro-Ject i flere år selv.. Det er greit å kunne koble flere på, da..der er vi enige..dog i den prisklassen går jeg enten til UK, Sverige eller Tyskland for å hente RIAA...
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nå kjøpte jeg min ekstremt pent brukt. Som ny med alt av org embalasje m.m. Kr. 5000;) Ikke lett å slå...
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    455
    Antall liker
    286
    Sted
    Fredrikstad
    F*en, nå klør det i lommeboka hehe

    Apropos: Har du den første The XX-skiva, "xx"? Det er et bass-spor der jeg aldri får til å høre bra ut hos meg, og som jeg mener heter Fantasy. Hadde vært moro å vite om dette var spillbart hos deg. Her blir det fresing/pusting og man får lyst til å klappe platespilleren forsiktig og si god natt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Nei, til den prisen kan jeg være enig, Chris. Da er VFM-faktoren litt for høy til å overse den..Og RS har nok av nøytralitet En nøytralitet som kommer Linn/Lyra til gode..og som ikke HELT på samme måte finnes i ASR´s Volks-RIAA, feks..Da må du nok opp i Bladelius Heimdal- HVIS du får tak i en..
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ikke bra når det klør:) Nei, den skiva er ukjent. Tenkte jeg skulle teste 1812 Overture fra Telarc i kveld...Men jeg skal være litt nøye med oppvatring bare.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    I dag ble Linn Sondek LP12 solgt. En meget vellydende spiller, og har kost meg siden jeg fikk den. Men jeg synes at oppgraderingsdelene er litt for kostbare. Jeg kunne selvsagt slått meg til ro med den slik den var, men det klødde litt til å oppgradere den. I hvertfall til Cirkus, Kore og Trampolin 2. Denne pakken konmer på ca 20k og det var det ikke verdt i mine øyne.

    På torsdag blir det forhåpentligvis en tur til Oslo Hifi Center (handler alltid der om mulig). Og jeg går for spilleren jeg har siklet på siden den kom. Det blir en Rega RP10. Sammen med Lyra Delos tror jeg det blir en forrykende kombinasjon. Planen er at OHC monterer Delos på i butikken, og at jeg tar med min egen Phono Box RS riaa. Ønsker å sammenligne den med Rega Aria og Avid Pulsus. Sistnevnte har fått glimrende omtaler, men jeg var aldri hørt den. Så får vi se. Men det blir i hvertfall en RP10:):) Fordelen med den for meg er også at den ikke kan oppgraderes. Da blir det mer lytting til musikk og mindre grubling om en ny del kan gjøre ting bittelitt bedre... Gleder meg nå i hvertfall veldig til torsdag!!! :)
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.228
    Antall liker
    61.935
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det var en uventet vending CA. Radikalt.
    Nå kan vi vel vente oss en grundig gjennomgang av RP10 og hvilke muligheter og begrensninger en slik spiller gir.
    Det kan bli interessant det.:)
    Lykke til.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Tusen takk Bluesbreaker:) Ja, det blir noe helt annet denne gangen. Jeg har lest mye om RP10 og hvordan den ble til, og synes filosofien til Rega har mye for seg. Det eneste jeg ikke har likt ved Rega er Apheta 2 som ikke helt passet mine ører. Jeg legger nok ved litt bilder og skriver litt om den i tråden her. Det er ikke altfor mye info og skriblerier om RP10 her inne, så det er på høy tid:)

    Om noen har noen erfaringer med Avid Pulsus så tas de imot med takk.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har nå flyttet Rega RP10 opp som en kandidat (evt RP8) sammen med Nottingham 294. Jeg leser nye tester av RP10 og når jeg ser på pris så mener jeg den er godt innafor. Vi snakker 10k rimeligere enn Notts med Heavy kit og PSU. Jeg har som enkelte andr her inne aldri blitt spesielt imponert av RP8 eller RP10 demo jeg har fått opp igjennom tiden, men hver gang har det stått på en Apheta 2. Jeg mistenker at Rega sin pu er dørgende kjedelig. Og jeg tror at opplevelsen hadde blitt en ganske annen dersom det sto på en Cadenza Black eller en Lyra Delos på de...Mulig jeg får lånt en RP8 igjen snart, og da skal jeg flytte over min 2M Black for å danne meg et riktigere inntrykk. Men den skal jobbe bra den Rega for å hamle opp med spillegleden til min oppgraderte 1210M5G:)


    Jeg tar gledelig imot tips og brukererfaring av RP10 evt RP8 og Linn LP12. Jeg tenker LP12 uten veldig mange oppgraderinger og å handle bruk med Ittok LV ii arm. Noen med erfaringer av slike eldre LP12??

    Hei ChrisAndre

    Fornuftigt råd du fik af Gunnar!

    RP10 er en fantastisk pladespiller. RP8 er veldig god også, til prisen nok blandt de bedste i verden. Men RP10 er i en klasse over. Topklasse.

    Betjening er i top. Armen er svinelækker og fungerer helt i top. Der er dog ikke så mange justeringsmuligheder (faktisk kun nåletryk og antiskating :)), så hvis du er til at lege meget med SRA/VTA/Azimut/silikonebad og alt det andet som en Kuzma 4Point kan, så er det ikke armen for dig. Men holder du dig til gode PU, som ikke er skæve fra fabrik, vil du ikke opleve problemer som gør at du skal justere. Nåletryk og antiskating er det eneste (og klart det langt vigtigste).

    Ultra jævn og stabil gang. Nul "baggrundsstøj" fra værk = "sort baggrund". Alt træder rent og tydeligt frem. Bassen er helt ren og tydelig, aldrig oppustet.

    En RP10 synes jeg er speciel ved det at den ikke lyder som en pladspiller - den spiller kun musikken :cool:

    Delos er et fremragende valg til RP10, super fed pickup. Jeg synes også VdH The Frog er fantastisk på RP10, den bruger jeg lige nu. Efter lidt tilspilning er det en fantastisk musikformidler. Ikke ren hifi opløsning og detaljer, men med et snert. Knap så meget fokus på bassen. Lidt mere lineær end Delos. Men vi taler om små forskelle.
    Begge sporer fremragende. Stort set samme lave forvrængning over hele pladesiden.
    Du vil blive meget glad for begge PU.

    Det bliver spændende at se hvad du ender med. Uanset hvad, så bliver det godt i den prisklassse ;)
    Lest denne en gang til. Takk igjen for utfyllende gode beskrivelser og lekre bilder:)
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har nå flyttet Rega RP10 opp som en kandidat (evt RP8) sammen med Nottingham 294. Jeg leser nye tester av RP10 og når jeg ser på pris så mener jeg den er godt innafor. Vi snakker 10k rimeligere enn Notts med Heavy kit og PSU. Jeg har som enkelte andr her inne aldri blitt spesielt imponert av RP8 eller RP10 demo jeg har fått opp igjennom tiden, men hver gang har det stått på en Apheta 2. Jeg mistenker at Rega sin pu er dørgende kjedelig. Og jeg tror at opplevelsen hadde blitt en ganske annen dersom det sto på en Cadenza Black eller en Lyra Delos på de...Mulig jeg får lånt en RP8 igjen snart, og da skal jeg flytte over min 2M Black for å danne meg et riktigere inntrykk. Men den skal jobbe bra den Rega for å hamle opp med spillegleden til min oppgraderte 1210M5G:)


    Jeg tar gledelig imot tips og brukererfaring av RP10 evt RP8 og Linn LP12. Jeg tenker LP12 uten veldig mange oppgraderinger og å handle bruk med Ittok LV ii arm. Noen med erfaringer av slike eldre LP12??

    Hei ChrisAndre

    Fornuftigt råd du fik af Gunnar!

    RP10 er en fantastisk pladespiller. RP8 er veldig god også, til prisen nok blandt de bedste i verden. Men RP10 er i en klasse over. Topklasse.

    Betjening er i top. Armen er svinelækker og fungerer helt i top. Der er dog ikke så mange justeringsmuligheder (faktisk kun nåletryk og antiskating :)), så hvis du er til at lege meget med SRA/VTA/Azimut/silikonebad og alt det andet som en Kuzma 4Point kan, så er det ikke armen for dig. Men holder du dig til gode PU, som ikke er skæve fra fabrik, vil du ikke opleve problemer som gør at du skal justere. Nåletryk og antiskating er det eneste (og klart det langt vigtigste).

    Ultra jævn og stabil gang. Nul "baggrundsstøj" fra værk = "sort baggrund". Alt træder rent og tydeligt frem. Bassen er helt ren og tydelig, aldrig oppustet.

    En RP10 synes jeg er speciel ved det at den ikke lyder som en pladspiller - den spiller kun musikken :cool:

    Delos er et fremragende valg til RP10, super fed pickup. Jeg synes også VdH The Frog er fantastisk på RP10, den bruger jeg lige nu. Efter lidt tilspilning er det en fantastisk musikformidler. Ikke ren hifi opløsning og detaljer, men med et snert. Knap så meget fokus på bassen. Lidt mere lineær end Delos. Men vi taler om små forskelle.
    Begge sporer fremragende. Stort set samme lave forvrængning over hele pladesiden.
    Du vil blive meget glad for begge PU.

    Det bliver spændende at se hvad du ender med. Uanset hvad, så bliver det godt i den prisklassse ;)
    Lest denne en gang til. Takk igjen for utfyllende gode beskrivelser og lekre bilder:)
    Tak, endnu en gang :)

    Et lille tips til montering af Delos på RP10:

    Delos har et lille, nøjagtig, 1 mm hul i huset. Beregnet for opretning. Dette passer perfekt til det "3. skruehul" på en Rega arm. Når disse to huller centrerer præcist - da får du ikke Delos til at sidde bedre :cool: Easy, right?

    WP_20150225_015.jpg
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Som fanboy må jeg jo bare spørre. Har du slått fra deg Nottingham? Jeg hadde en god del gjennomtrekk før min simple Spacedeck kom i hus. Nå 12 år etter og kun litt eksperimentering med arm og PU er jeg nesten klar til å ta steget videre.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.778
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I dag ble Linn Sondek LP12 solgt.
    Litt overraskende beslutning mht hvordan du har opplevd spilleren, men den virker jo å være vel-overveid.

    Høyst trolig (spør du meg) hadde det nok greid seg (lenge) med kombinasjonen Circus/Trampolin II. Men - ja, det koster dessverre litt å oppgradere, og det er jo potensielt en "kløe" som alltid vil henge der;).

    RP10 synes jeg er en fin spiller. Har virkelig sans for designet på den. Skulle gjerne hørt den med en annen PU enn Rega`s alternativ. Du får dele dine inntrykk når den tid kommer.
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Men det blir i hvertfall en RP10:):) Fordelen med den for meg er også at den ikke kan oppgraderes. Da blir det mer lytting til musikk og mindre grubling om en ny del kan gjøre ting bittelitt bedre... Gleder meg nå i hvertfall veldig til torsdag!!! :)
    Helt korrekt, det var et af de samme argumenter jeg brugte for mig selv, da jeg købte min :)

    Du vil opleve i dagligdagen at den er ufattelig enkel og nem at have med at gøre, så der er ikke så meget at tænke over, blot vende plader...

    Armen er et kapitel for sig.

    Tillykke med den, jeg ser frem til at læse dine kommende, og som altid informative og fornøjelige indlæg, om Rega RP10 :cool:
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Som fanboy må jeg jo bare spørre. Har du slått fra deg Nottingham? Jeg hadde en god del gjennomtrekk før min simple Spacedeck kom i hus. Nå 12 år etter og kun litt eksperimentering med arm og PU er jeg nesten klar til å ta steget videre.
    Ja, jeg slo den fra meg. For også der hadde jeg blitt fristet... Ekstern psu, heavy platter, bedre arm;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Så du trenger en platespiller uten oppgraderingsmuligheter for å få fred, altså?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    I dag ble Linn Sondek LP12 solgt.
    Litt overraskende beslutning mht hvordan du har opplevd spilleren, men den virker jo å være vel-overveid.

    Høyst trolig (spør du meg) hadde det nok greid seg (lenge) med kombinasjonen Circus/Trampolin II. Men - ja, det koster dessverre litt å oppgradere, og det er jo potensielt en "kløe" som alltid vil henge der;).

    RP10 synes jeg er en fin spiller. Har virkelig sans for designet på den. Skulle gjerne hørt den med en annen PU enn Rega`s alternativ. Du får dele dine inntrykk når den tid kommer.
    Jeg ser den, gutter, at jeg oppleves som vinglete:) Men jeg har jo heller ikke mye erfaring med platespillere. Føler jeg har en god del peil på SL1210, men ingen andre egentlig. Av de fire kandidatene jeg førte opp i første posten, er de jeg syntes var mest spennende. Samtidig sa følelsene at jeg burde få oppleve en LP12. Og da jeg fikk tak i et pent eksemplar til relativt rimelig penge; slo jeg til. En meget vesentlighet ved LP12-kjøpet var at det fulgte med den pickupen jeg har hatt øverst på ønskelisten i flere år; Lyra Delos. Og LP12 ble ikke solgt fordi jeg ikke likte lyden, men heller at oppgraderingsspøkelset lå der og Linn-deler koster. Å oppgradere en ganske ny spiller for 20k er nå greit, men jeg ønsket ikke å bruke så mye penger på en 30år gammel spiller. I tillegg surmulte kona av utseendet på den, og sa den minnet om en gammel Radionette:) Eneste som ble lei seg i familien var datteren vår Linn. Ho var utrolig stolt av at navnet hennes sto på platespilleren min:):)

    Transrotor har kampanje på ZET-1 og Origin Live silver til prisen av RP10. Og lekker som ZET-1 er, så tror jeg jeg blir mer fornøyd med RP10. Jeg digger utseendet på RP10 med den blanke armen og hvordan den keramiske tallerkenen står i visuell kontrast til det sorte plintet. En av tingene jeg digget med SL1210 jeg bygde opp var dens drive og dynamikk. Og slik jeg leser tester (leste en test med RP10/ Lyra Delos) så bør den passe mine ører godt!

    Nå blir jeg forhåpentligvis i Rega-land en god stund, Dazed. Men dette er faktisk kun min 3. platespiller (sett bort fra at jeg hadde 2 stk SL1210). Men enig. LP12 ble en kort affære, men jeg sitter igjen med frigjort kapital og Delos:)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, jeg slo den fra meg. For også der hadde jeg blitt fristet... Ekstern psu, heavy platter, bedre arm;)
    Temmelig sikker på at RP10 ikke står tilbake på noen måte, hadde selv et godt forhold til min gamle P25. Bare ikke tro at tweake-spøkelse forlater deg bare fordi du kjøper "ferdig pakke". Spår et kort eierskap og videre jakt.;)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Så du trenger en platespiller uten oppgraderingsmuligheter for å få fred, altså?
    Både ja og nei. Men siden reisen med SL1210M5G var en lang oppgradering og søken etter å perfeksjonere, er en fordel med RP10 at den er komplett. Tallerken, arm og psu. Alt er topp. Dessuten er det toppmodellen. Hadde jeg kjøpt RP8 hadde det surret i bakhodet mitt; lurer på hvor mye bedre RP10 hadde vært.....:rolleyes:
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, jeg slo den fra meg. For også der hadde jeg blitt fristet... Ekstern psu, heavy platter, bedre arm;)
    Temmelig sikker på at RP10 ikke står tilbake på noen måte, hadde selv et godt forhold til min gamle P25. Bare ikke tro at tweake-spøkelse forlater deg bare fordi du kjøper "ferdig pakke". Spår et kort eierskap og videre jakt.;)
    Hehe, nei en skal være forsiktig med å si at dette er den siste. Men jeg tror og håper at den er såpass bra at den blir i mitt eie lenge. Den skal jo ha det meste; dypbass, dynamikk, oppløsning og spilleglede:)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Selv om det er Dais som står på min handleliste er ikke en RP10 helt utelukket for meg heller. Blir spennende å lese om erfaringene du gjør deg.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.228
    Antall liker
    61.935
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    "Men dette er faktisk kun min 3. platespiller (sett bort fra at jeg hadde 2 stk SL1210)."

    Ja, -hvem skulle tro det!:cool:;)
    1,2, og 3 er mye bedre enn ingen.

    Du har til tider vært påståelig og kompromissløs i din argumentasjon CA, men jeg er helt sikker på at mange har lært mye om platespiller ved å følge de aktuelle trådene.
    Du er grundig og går fullt inn, og det er vel så bra som å ha eid x antall spillere uten å dele erfaringer med andre.
    Nå tror ikke jeg det finnes "verdens beste" hverken av platespillere enn noe annet, men jeg er ganske sikker på at RP10 vil bli gått grundig over i sømmene,
    -så får vi se om tråden holder.;)

    Det er forøvrig merkelig at Rega, som er så stor i markedet, ikke makter å levere pick-uper som appellerer mer enn de gjør til folk som er opptatt av lyd.
    Skjønner godt at du fortsetter med Lyra.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Blir spennende å lese om dine lytteintrykk, da en rp-10 surrer litt i tankene mine om dagen også.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Rega rp10 er en meget bra spiller, har kun testet den med Apheta 2 mot rp8 med samme pick up. Eneste å sette fingeren på var att jeg synes lydsignaturen var litt slank.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.778
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Rega rp10 er en meget bra spiller, har kun testet den med Apheta 2 mot rp8 med samme pick up. Eneste å sette fingeren på var att jeg synes lydsignaturen var litt slank.
    Ved de 2 tilfellene jeg har hørt RP10 (forhandler/importør-demo) så var mitt inntrykk: Tam, trang, blodfattig og uengasjerende:(. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være relatert til PU`n som satt på disse, for det er jo ikke noe annet ved driverket og arm som skulle tilsi slike karakteristikker. Er det Apheta 2 som er den PU RP10 leveres med som "pakke" - og trolig satt på de to jeg lyttet til?

    Kan noen evt bekrefte/dementere det som HiFi & Musik hadde som kommentar i sin test/omtale i sin test - at RP8 og RP10 egentlig snurrer litt for hurtig?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.228
    Antall liker
    61.935
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Planar 2 og 3 som jeg hadde i forrige århundre gikk begge for fort.
    Det står mye om det temaet på nett, og det blir hevdet at hastighetsavviket var tilsiktet for å skape en karakter og annen sound.
    Den billige RP1 som sønnen min har fått går korrekt etter stroboskop.

    Hvordan det er med disse nye i Regas toppsortiment vet jeg ikke.
    Jeg synes det i tilfelle er rart hvis produsenten "slipper unna " med en toppmodell som evt går for fort.

    Det jeg gir uttrykk for her er det lite hold i, i fht ptb`s spørsmål.
    Synsing og historier om gamle dager er ikke harde fakta.
    Det er sikkert en eier som kan svare klart på det du spør om.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Hvis du først skal bruke såpass mye penger på platespiller, hvorfor ikke kline til med den nye Technics SL-1200 som koster omtrent det samme? Du er jo en ekte DD-entusiast, og den burde gi sjelefred i lang tid:)

    Edit: Før eller siden ender du uansett opp igjen med en DD-spiller. Helt sikkert:cool:
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Rega rp10 er en meget bra spiller, har kun testet den med Apheta 2 mot rp8 med samme pick up. Eneste å sette fingeren på var att jeg synes lydsignaturen var litt slank.
    Ved de 2 tilfellene jeg har hørt RP10 (forhandler/importør-demo) så var mitt inntrykk: Tam, trang, blodfattig og uengasjerende:(. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være relatert til PU`n som satt på disse, for det er jo ikke noe annet ved driverket og arm som skulle tilsi slike karakteristikker. Er det Apheta 2 som er den PU RP10 leveres med som "pakke" - og trolig satt på de to jeg lyttet til?

    Kan noen evt bekrefte/dementere det som HiFi & Musik hadde som kommentar i sin test/omtale i sin test - at RP8 og RP10 egentlig snurrer litt for hurtig?
    Det er Apheta 2 som nå leveres i pakken til rp8/10. Jeg synes ikke lyden var så mye utsette på annet enn att jeg ville valgt rp8 istedenfor rp10, da rp8 gir veldig god lyd for lite penger og har litt annen lydkarakter enn rp10. Hvorfor du synes det låt så dårlig hos forhandler er ikke godt å si.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.778
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det kan jo ha vært èn potensiell feilkilde til. Helt feil settings på RIAA (i den ene demo var det Aria) i forhold til PU, men jeg tar det litt for gitt at det under slike demo`s der importør (Mono) også sto for regi, er satt opp optimalt.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15

    "Men dette er faktisk kun min 3. platespiller (sett bort fra at jeg hadde 2 stk SL1210)."

    Ja, -hvem skulle tro det!:cool:;)
    1,2, og 3 er mye bedre enn ingen.

    Du har til tider vært påståelig og kompromissløs i din argumentasjon CA, men jeg er helt sikker på at mange har lært mye om platespiller ved å følge de aktuelle trådene.
    Du er grundig og går fullt inn, og det er vel så bra som å ha eid x antall spillere uten å dele erfaringer med andre.
    Nå tror ikke jeg det finnes "verdens beste" hverken av platespillere enn noe annet, men jeg er ganske sikker på at RP10 vil bli gått grundig over i sømmene,
    -så får vi se om tråden holder.;)

    Det er forøvrig merkelig at Rega, som er så stor i markedet, ikke makter å levere pick-uper som appellerer mer enn de gjør til folk som er opptatt av lyd.
    Skjønner godt at du fortsetter med Lyra.
    Ja, det gikk hett for seg en stund;):) Men ofte ble jeg tolket hardere enn det engasjementet mitt tilsa:) Men noen tråder og postinger kom helt klart skjeft ut, og noen av de var jeg skyld i. Men håper og tror jeg har vært en god bidragsyter i 1210-tråden, som nå blomstrer og engasjerer uten meg. Moro å se!

    Jeg skal i hvertfall sette meg godt inn i Rega. Kjenner jo lyden godt, da min nære venn her inne (PålK) har en nydelig Rega P9 med en Ortofon Jubilee. Og jeg har god kontakt med Auditor på pm. Rega-lyden er litt forskjellig fra en del andre, slik jeg opplever den. De har ingen imponator-effekter slik en del andre spillere jeg har hørt. Derfor kan den ofte virke litt kjedelig, dersom man kun hører den en kort demo hos forhandler. Men setter man seg ned og lytter i over en time, så hører man hvor dynamisk og riktig den er. Klart, Rega er ikke for alle, men av min erfaring så er det ofte det som gjør at Rega ikke imponerer. Jeg hadde første inntrykket av RP10 slik som ptb forteller; uimponert. Dette var 15 minutter hos Stereofil i fjor. Men så lånte jeg RP8 m/ Apheta 2 på hjemlån i jula, og da fikk jeg et helt annet inntrykk. Den var mer lik enn ulik min modda 1210, for å si det sånn. RP10 er jo noen hakk over RP8 og tåler også bedre pickuper enn RP8:)

    At jeg heller skulle kjøpt den nye SL fra Technics... Nei, da hadde jeg nok beholdt min M5G. Har aldri helt falt for sølvfargen, selv om den var lekker den nye og. Jeg tror at jeg kommer til å ha Rega RP10 i en god stund;)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg


    Litt dårlige bilder med iphone på kvelden.....MEN, oh my god!!! For en synergi det ble med Rega RP10, Lyra Delos og Avid Pulsus:)
    Jeg forstår ikke de som sier at RP10 er slank. Tvert i mot. Den har samme snærten som det min 1210M5G hadde, men går merkbart dypere og har enda mer kontroll. Mellomtonen er magisk, diskant er så luftig og ekte. Symbaler har aldri hørt slik ut her! Men det råeste av alt: skremmende dynamikk og alt er så sinnsykt luftig! Denne er her for å bli. Og når jeg hørte lovordene OHC har om Delos, blir dette ikke den siste Delos.

    image.jpg

    PSU i dålig bilde. Logo er mer rød. Digger den og langt finere enn bilder viser.

    Stemningsbilde....Blir en seig formiddagsvakt i morgen tror jeg....
    image.jpg
     

    Regasus

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2016
    Innlegg
    19
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Grattis med super spiller. RP10 er langt fra slank i klangen. Den er dog tight med en start/ stopp presisjon på notene få andre spillere kan matche.
    Apheta 2 er heller ikke dårlig, bare veldig følsom på last for at det skal klaffe. Har Apheta 2 på min RP10 og Ortofon MC90 på min P9. Begge PU / spillere har sine egenskaper.
    Nye Aphellion erstatter ikke Apheta 2. Den ligger endel over i pris. Apheta 2 lever videre.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takker så my Regasus:) Nei, RP10 er så visst ikke slank i lyden. Jeg hadde RP8 på lån i desember infjor,mog rynket litt på nesa. Grei nok, men ikke noe mer. Dette her var noe helt annet. Men jeg fikk og den følelsen da jeg pakket den ut av esken. Bare å holde i tallerkenen var jo en opplevelse. Her var det gjort mye godt håndtverk! Apheta 2 er ingen dårlig pickup. Men den passet bare ikke mine ører. Kjørte den på lav last sammen med Rega Aria, og med alle Rega-komponentene så var jeg i hvertfall trygg på at jeg fikk den lyden som Rega mente man skulle høre. Lyra Delos er dog i en helt annen kategori av lydkvalitet.

    Da var jeg Rega-kæll jeg også da:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn