ChrisAndre
Hi-Fi freak
Må for øvrig gi kjempe-ros til Oslo Hifi Center for eminent service og at jeg alltid føler meg velkommen hos dem!
Takker så mye, Larkus! Om jeg gjør som du sier, så hører jeg det gjennom høyttalerne, ja, men det tror jeg heller er begrensninger i bordet mitt. Men jeg må skru oppntil 70-75 på Hegel, og så høyt spiller jeg ikke. På volum 50-55 syntes jeg det var temmelig tyst. Akkurat nå har jeg satt RP10 på en Ikea slakterblokk, men jeg har ikke hatt tid til å få satt fjøla på sorbotan ennå. Skal også male fjøla blank-hvit så den står i stil til resten av benken. Pusser opp kjøkken her, og etter maling så er motivasjonen å høre musikk og ikke bruke så mye tid på å tweakeGratulerer med flott spiller, ChisAndre. Hvordan er denne spilleren når det gjelder immumitet mot vibrasjoner fra underlaget? Høres det godt i høyttalerene hvis du senker pickup på stillestående plate, skrur volumet kraftig opp og banker på bordet som den står på?
Rega RP10 er i en egen klasse. Bedre på absolutt alt. Med det mener jeg at den er mer oppløst, stram dyp bass og mer dynamisk. LP12 er 720p oppløsning. RP10 er 4KRP10 kontra LP12?
Helt riktig det du kommer med i det innlegget. Høydeendring i armbasen har ikke så stor innvirkning på SRA som man tror/antar uten å ha gjort denne beregningenVed 237 mm effektiv armlængde (Rega RB2000):
For at få 1 grads ændring af SRA, skal du ændre armbase-højde med hele 4,13 mm. En ændring på 1 mm i armbase-højde vil kun ændre SRA med 0,24 grader.
Ovenstående er simpel geometri, og kan nemt beregnes:
(Ændring i armbasehøjde / effektiv armlængde) x ASIN = ændring i (vinkel) SRA.
(4 mm – 3,5 mm / 237) x ASIN = 0,12 grader ændring SRA.
Altså med en arm i RB2000’ længde, giver en forskel fra 4 mm spacer til 3,5 mm spacer, ca. ingenting i ændret SRA! (0,12 grader).
Spild af pengene dine altså, (på spacer – ikke Rega!) efter min mening
Vis vedlegget 393373
Intet@Lars: takk for flott info!!!
Når du hadde Lyra Delos på RP10, hvor mye shimm hadde du? 2mm eller 4mm? På 4mm som jeg har nå så mener jeg at jeg har litt tail up. VTF er nøyaktig 1,75g som Lyra anbefaler for korrekt SRA. Men det er med arm vannrett. Jonathan Carr hos Lyra anbefaler 3,5mm shimm, men i mitt hode vil det fortsatt gi en anelse tail up. Hm????
Denne fungerer 100%,brukt den i mange årSå du fant ut at ingen shimm ga mest riktig SRA med Lyra Delos? Jeg bare spør, fordi jeg skal en tur tilbake til Oslo Hifi Center. Jeg la boblevateret oppå headshellet, og med 4 mm shimm så var boblen langt fra senter....
Ett spørsmål til, Lars. Spilleren din ser fin og støvfri ut. Hvilken metode benytter du for å tørke støv. Jeg har sett flere RP8 som har små riper etter at folk har tørket støv av plintet. Myk tørr mikrofiber for eksempel??
Ja, ingen behov for at ændre på SRA. Den lød fremragendeSå du fant ut at ingen shimm ga mest riktig SRA med Lyra Delos? Jeg bare spør, fordi jeg skal en tur tilbake til Oslo Hifi Center. Jeg la boblevateret oppå headshellet, og med 4 mm shimm så var boblen langt fra senter....
Aldrig mikrofiber! Hvis du vil undgå mikroridser. Mikrofiber har en meget let slibende effekt. Så det ønsker vi ikke at bruge på akryl/blanke overflader.Ett spørsmål til, Lars. Spilleren din ser fin og støvfri ut. Hvilken metode benytter du for å tørke støv. Jeg har sett flere RP8 som har små riper etter at folk har tørket støv av plintet. Myk tørr mikrofiber for eksempel??
"Positiv VTA".tail up
Ikke legg for mye vekt i nøyaktigheten til disse små boblevaterne. Jeg har vært borti et par slike som, mildt sagt, hadde en viss feilmargin.Jeg la boblevateret oppå headshellet, og med 4 mm shimm så var boblen langt fra senter....
Det er jo bare å legge vateret på flere ganger i forskjellige orienteringer, og hvis bobla ikke flytter seg da, er vateret nøyaktig.Ikke legg for mye vekt i nøyaktigheten til disse små boblevaterne. Jeg har vært borti et par slike som, mildt sagt, hadde en viss feilmargin.Jeg la boblevateret oppå headshellet, og med 4 mm shimm så var boblen langt fra senter....
Ja, det er jo lakkmus-testen det. Men jeg har vært borti et par slike små, plastboblevater (+/- 1,5 cm i diam) som har vært så dårlig (feil-) konstruert at de har vist ulike verdier ved gjentakende plassering i samme orientering, og endret seg om man har dunket litt forsiktig på de.Det er jo bare å legge vateret på flere ganger i forskjellige orienteringer, og hvis bobla ikke flytter seg da, er vateret nøyaktig.
Tror neppe alle deler den teorien. Det er vel den effektive masse som primært avgjør dette, og det er ikke slik at en 10" arm som hovedregel har høyere effektiv masse enn en 9".Længere arm betyder også større træghed i horisontal (sideværts) plan.
Og større træghed i hvilket som helst plan, kræver rette kompliance.
Jeg hører det gerne sådan: Jo længere arm, des mere død lyd.
En lang og træg (vertikalt) arm, forfladigere nålens vertikale bevægelser (og ligeså musikken),
men billedet man får, står klart og tydeligt