Mat, drikke og røyk Julemat 🎅🏿

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Hvilket vant?

    I år valgte vi å ikke ta inn pinnekjøtt. For vanskelig å finne noe man kan stole på. Mange bønder etterfôrer med pellets, for å få opp vekten, og det var for langt til dem jeg visste lar være med slikt.

    Får skaffe oss noen sauer.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Hvilket vant?

    I år valgte vi å ikke ta inn pinnekjøtt. For vanskelig å finne noe man kan stole på. Mange bønder etterfôrer med pellets, for å få opp vekten, og det var for langt til dem jeg visste lar være med slikt.

    Får skaffe oss noen sauer.
    Sauer er ålreite dyr.
    Salta speka og tørka, siden utvatna.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Hard dom i DN, men jeg har ikke abo. Hvem var den ene av 34?

    A9785E9E-7A04-4CD4-9FD3-F3399C3AD6C3.jpeg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er ikke så glad i røkt pinnekjøtt men kjøpte noen pakker av Jacobs urøkt her en dagen. Er vel fra Peder Idsøe tenker jeg.
    Tilsatt E250 nitrittsalt for konservering selv om jeg prøver å unngå det. De pinnene som er synlige så ok ut på disse pakkene. Passe kjøttfullt og greit marmorert.
    Hadde Evanger eldhusrøkt 2 år siden og det var ok men veldig mye røyksmak så falt ikke helt i smak.
    Får noe direkte "fra bonden" på onsdag som etter sigende skal være tørket naturlig i 8 uker (har ikke tørkerom). Får se hvordan det ser ut.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.459
    Antall liker
    84.166
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Noen som har en god og enkel oppskrift på kalkun til nyttår saften? Skal til en kompis og ingen av oss er gode kokker på denslags.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.445
    Noen som har en god og enkel oppskrift på kalkun til nyttår saften? Skal til en kompis og ingen av oss er gode kokker på denslags.
    Stek kalkunen som angitt på pakningen. Kok kraft på innmaten som følger med og bruk denne og kraften fra kalkunen til saus. Kraften tyknes med meljevning, tilsett 4-5 laubærblad, 10-20 einerbær, noen skiver brunost og selvfølgelig salt og pepper. Noen dråper honning skader ikke. Tilsett et par spiseskjeer rømme rett før servering. Ønsker man litt farge bruk litt sukkerkulør. ( Jada, ikke korrekt)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.459
    Antall liker
    84.166
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Stek kalkunen som angitt på pakningen. Kok kraft på innmaten som følger med og bruk denne og kraften fra kalkunen til saus. Kraften tyknes med meljevning, tilsett 4-5 laubærblad, 10-20 einerbær, noen skiver brunost og selvfølgelig salt og pepper. Noen dråper honning skader ikke. Tilsett et par spiseskjeer rømme rett før servering. Ønsker man litt farge bruk litt sukkerkulør. ( Jada, ikke korrekt)
    Tusen hjertelig 👍
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Noen som har en god og enkel oppskrift på kalkun til nyttår saften? Skal til en kompis og ingen av oss er gode kokker på denslags.
    Den beste oppskriften på kalkun er ekstremt enkel. Spis noe annet.

    Hvordan dette har blitt en eller annen form for høytidsmat er et av livets store mysterier.

    Grunnarbeidet legges allerede i butikken. Når du kommer til der kalkunen står, så går du bare forbi og finner heller noe annet. Da er mye av jobben gjort.

    Spis heller f.eks lammelår. Det er for det første mye bedre og omtrent umulig å ødelege og mye enklere å tilberede.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.459
    Antall liker
    84.166
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det er fredag ja…
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Den beste oppskriften på kalkun er ekstremt enkel. Spis noe annet.

    Hvordan dette har blitt en eller annen form for høytidsmat er et av livets store mysterier.

    Grunnarbeidet legges allerede i butikken. Når du kommer til der kalkunen står, så går du bare forbi og finner heller noe annet. Da er mye av jobben gjort.

    Spis heller f.eks lammelår. Det er for det første mye bedre og omtrent umulig å ødelege og mye enklere å tilberede.
    Det er utrolig mye "julemat" som bare spises til jul.
    Hadde det vært så godt, hvorfor spises det ikke hele året?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Det er fredag ja…
    Nei. Jeg gjentar det samme år etter år. Kalkun er noe man ikke bør spise for å feire noesomhelst. Tror det muligens er eneste variant av greit tilgjengelig kjøtt jeg aldri - og da mener jeg aldri - har fått på restaurant. Det er ikke godt. Det er magert, smakløst og kjedelig og bryst og lår skal uansett ikke ha lik stekegrad så å helsteke en synes muligens noen er kult, men det gir ingen mening.

    Favoritten min er de som sier "jamen stuffingen er god". Jeg liker f.eks biff. Det ville aldri falle meg inn å spise biff tilberedt i anus på en fugl. Da spiser jeg heller biff.

    I fullt alvor: Å spise noe annet er det beste kalkuntips som kan gis.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Nei. Jeg gjentar det samme år etter år. Kalkun er noe man ikke bør spise for å feire noesomhelst. Tror det muligens er eneste variant av greit tilgjengelig kjøtt jeg aldri - og da mener jeg aldri - har fått på restaurant. Det er ikke godt. Det er magert, smakløst og kjedelig og bryst og lår skal uansett ikke ha lik stekegrad så å helsteke en synes muligens noen er kult, men det gir ingen mening.

    Favoritten min er de som sier "jamen stuffingen er god". Jeg liker f.eks biff. Det ville aldri falle meg inn å spise biff tilberedt i anus på en fugl. Da spiser jeg heller biff.

    I fullt alvor: Å spise noe annet er det beste kalkuntips som kan gis.
    Struts var jo også in en periode, skjønner godt det forsvant.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.459
    Antall liker
    84.166
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ja ha, sau blir det i hvertfall ikke. Får tipse kompisen min om at det ikke er godt. Takk for tips, åkke som
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Bare for å bevise at dette er en juletradisjon og ikke fredagsfyllerør

    Samma faen bare det ikke er en kalkun. Jeg har spist mye på restaurant i mange år og fått servert mye rart rundtomkring i verden og i Norge. Det eneste av noenlunde normal mat jeg er helt sikker på at jeg aldri noensinne har fått servert er kalkun. Noe som er merksnodig gitt så godt noen prøver å innbillie seg selv og andre at det er. Billig er det også så pris på råvaren kan definitivt ikke være grunnen. Jeg har spist meg gjennom en ikke ubetydelig del av dyreriket, men ennå har jeg til gode å få kalkun på tallerkenen. Tror faktisk ikke jeg har sett det på noen meny noen gang heller. Lurer på hvorfor... Kylling, and, gås, vaktel, fasan, due, rype, perlehøne, orrfugl younameit. Men ingen kalkun.

    Kjøkkenet til kantina på jobben hadde en kalkunfetisj en stund og da dukket det titt og ofte opp. Heldigvis kom de etter hvert på bedre tanker - nå er det kanskje en dag i måneden de har kalun på menyen. Det er en fin dag for å velge fisk som varmrett uansett hva fiskeretten måtte være. Om fiskeretten er ille så er det den dagen da brødmat for en gangs skyld fremstår som et godt alternativ til varm lunch.

    Det meste er strengt tatt bedre enn kalkun. At dette har blitt hovedingrediens i et festmåltid er et av livets store mysterier. Listen over ting som er bedre, lettere og raskere å tilberede enn kalkun er relativt lang.
    Jeg overraskes stadig av ellers tenkende mennesker som ser på kalkun som festmat
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har en god og enkel oppskrift på kalkun til nyttår saften? Skal til en kompis og ingen av oss er gode kokker på denslags.
    Er ikke så god på kalkun, men man ser jo ihvertfall hvordan ikke i Hjelp, det er juleferie:).
    Lett for at det blir tørt.
    Det beste resultatet har jeg fått med de kalkunbrystene man får kjøpt, fremfor komplett skrog.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.445
    Nei. Jeg gjentar det samme år etter år. Kalkun er noe man ikke bør spise for å feire noesomhelst. Tror det muligens er eneste variant av greit tilgjengelig kjøtt jeg aldri - og da mener jeg aldri - har fått på restaurant. Det er ikke godt. Det er magert, smakløst og kjedelig og bryst og lår skal uansett ikke ha lik stekegrad så å helsteke en synes muligens noen er kult, men det gir ingen mening.

    Favoritten min er de som sier "jamen stuffingen er god". Jeg liker f.eks biff. Det ville aldri falle meg inn å spise biff tilberedt i anus på en fugl. Da spiser jeg heller biff.

    I fullt alvor: Å spise noe annet er det beste kalkuntips som kan gis.
    Javel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    etter såpass mye deprimerende snakk om kalkun så må man en tur i fryseren og se om det finnes noe der man kan servere en forsamling på seks før vi setter kursen til mine hjemtrakter for julefeiring. Og det var det jammen.

    IMG_1604.jpg
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Gått ut på dato, eller bare vellagra?

    På isfiske en gang traff jeg noen svensker som bjød på speket hjort.
    En riktig delikatesse!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Holder seg mye lenger enn den stemplinga.
    Misvisende navn foresten da rundbiff er stek. Er vel indre, ytre, entrecote, mørbrad og flatbiff som er definert som biff.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Gått ut på dato, eller bare vellagra?

    På isfiske en gang traff jeg noen svensker som bjød på speket hjort.
    En riktig delikatesse!
    Det er pakkedato, blir fryst kort tid etterpå og holder "veldig lenge".

    Dette er villhjort skutt av mamma og pappas faste jeger i pappas hjemdal på Sunnmøre, fagmessig behandlet, partert, vakumert og levert, deretter donert til meg når jeg er på hjemtraktene. Det er svært få ting i verden som er bedre enn slikt kjøtt. Jeg og samboeren var en gang hos Björn Svensson (den svenske kokken som får Michelinstjerne uten egentlig å prøve). Vi fikk hjort til ene retten. Han og hans kjøkken er selvsagt i en totalt annen liga enn hva jeg er, men vi hadde spist hjort hjemme helgen før og var godt enige om at vårt kjøtt var bedre. På tilbehør og resten av måltidet vant han rimelig nok med la oss si "grei margin".

    Misvisende navn foresten da rundbiff er stek. Er vel indre, ytre, entrecote, mørbrad og flatbiff som er definert som biff.
    Uansett hva man definerer det som så er det veldig mørt og veldig smakfullt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Holder seg mye lenger enn den stemplinga.
    Misvisende navn foresten da rundbiff er stek. Er vel indre, ytre, entrecote, mørbrad og flatbiff som er definert som biff.
    Biff stroganoff, finn biff og diverse annet er vel heller ikke strengt tatt biff.
    Uansett, med et godt udødelig uttrykk, saken er biff!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Hvis jeg MÅ lage kalkun så blir det å skjære den ned og sous vide brystene og steke lårene i ovnen
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man nå først skal steke hel kalkun, så legg hele ørna i 2% saltlake i et døgn får steking... da blir den ikke så tørr som den ofte blir..
    Enig med en del talere her.. men kalkun er ikke jo stygt, - bare kjedelig... uten alt tilbehøret...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Det spørs hvilken kalkun man spiser og hvordan man tilbereder den.

    Grå, masseprodusert kalkun står jeg over. Disse er en saftig delikatesse jeg ikke får nok av -- mørkt, saftig kjøtt som overhodet ikke minner om grå kalkun.

    Vi skjemmer oss bort med lår -- som er såpass store at de holder til flere personer, men hel fugl er også blitt tilberedt, med ypperlig resultat.

    Kjøp et lår og ta en prøverunde i ovn. Du blir hektet.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    En hurtigtørket pinne for landet (+) | DN

    En norsk kokk har oppdaget at pinnekjøtt er blitt storindustri. Bare vent til han finner ut at julenissen ikke finnes heller.

    Lillebøe har stusset på hvorfor så mye pinnekjøtt fra butikken smaker «terningkast tre». Etter at han en høst tørket pinnekjøtt i garasjen selv, i 7 uker slik den tradisjonelle oppskriften sier, smakte det mye bedre. Da han året etter hadde dårlig tid, og satte opp en vifte for å forkorte tørketiden, smakte det butikkprodusert

    ...


    – Jeg får vondt i hjertet, var Lillebøs reaksjon. Hans mistanke var blitt bekreftet.

    Så er heller ikke industriell matproduksjon noe for nostalgiske hjerter. Å effektivisere, spesialisere og skalere har gitt en fantastisk produksjonskapasitet, men har kostet. Matjord som slites ut, dalende biomangfold, avfallsutfordringer og klimautslipp, en dyrevelferd som ikke ligner grisen.

    ...

    Butikksjefen hos Strøm-Larsen, Erik Sørensen, forklarer at de lager 25 tonn pinnekjøtt i året, noe som ikke hadde vært gjennomførbart uten vifter og kort tørketid.

    Alternativet hadde vært at prisen var dobbelt så høy, sier flere produsenter. Og det er ikke kundene villig til å betale.

    Sørensen spanderer samtidig en tanke om hvordan situasjonen kunne vært løst. I Italia har han sett hvordan Parmaskinken henger til tørk, lenge, i rom med vinduene på gløtt.

    – Men der får produsentene statsstøtte. Det er ikke gjennomførbart for pinnekjøtt.

    Sannheten er at uten den massive statsstøtten til jordbruk, hadde det ikke fantes noe sauekjøtt å lage pinnekjøtt av i det hele tatt. Ingen matproduksjon er så subsidiert som nettopp sauehold.


    Dersom staten skulle spandert tørkeloft og strømregningen for å tørke saueribbene på gamlemåten, kunne den like gjerne sendt alle julens pinnekjøttkonsumenter til Syden for å spise seg mette på calamares i stedet.

    Løsningen for Lillebøe, og alle som er enige med ham i at kort tørketid «er å ødelegge en av nasjonalskattene våre», er å finne produsenter som gidder å satse tid og penger på nettopp langtidstørket pinnekjøtt. Det er ingenting som hindrer dem i å diversifisere produktet sitt. Selv om prisen ifølge flere ville blitt dobbelt så høy, tyder mye på at nordmenn med stadig mer raffinert smaksregister og ønske om å signalisere at de er kulturelt bevisste, har betalingsvilje for dyre nisjeprodukter
    ...

    Utviklingen viser at det finnes muligheter for produsenter som ønsker å rendyrke kvalitet og tradisjonell ekspertise. Og for de som kunne tenke seg å lage langtidstørket pinnekjøtt, vet de nå hvilken kokk de skal ringe for å sjekke betalingsviljen.

    Men det får bli neste år. På denne lille julaften rekker vi bare å gjøre én ting for å sikre et velsmakende pinnekjøtt, uansett tørketid: Legg det i vann. Nå.


     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Utrolig at folk kniper på krona enten det er pinnekjøttet eller ribbe.
    Det er jul en gang i året (tror jeg)
    Spander 300-600 mere på pinnekjøtt, det er 1-2 kr dagen over et år.
    Selv sosial klienter klarer å spare såpass.
    Men det morsomste er de som kjører milelangt for å spare noen 10ere på svenskehandel
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Enig med artikkelen i DN. "Utviklingen viser at det finnes muligheter for produsenter som ønsker å rendyrke kvalitet og tradisjonell ekspertise. Og for de som kunne tenke seg å lage langtidstørket pinnekjøtt, vet de nå hvilken kokk de skal ringe for å sjekke betalingsviljen."

    Og selv om vi har sagt vi først leverer i 2024, fordi 2023 blir et utprøvingsår, har vi fått bestillinger allerede til neste jul på pinnekjøtt, fenalår, m.m. Som jeg viste i MAT-tråden, er det en del faktorer som skal klaffe for at man skal få gode resultater etter tradisjonsmetoden, med lufttørking (som i Parma, nevnt i artikkelen -- og som på norske stabbur i noen århundrer).

    Anbefaler at folk tar seg en kikk på ulike nettsteder for lokalmat, økologisk mat, REKO-ringer, osv. Etablér kontakt med en pålitelig produsent som er mest mulig "kilometro zero" i forhold til hvordan ting blir til og gjøres og bestill god tid i forveien. De små kvalitetsprodusentene har ferdige ordrelister allerede på våren, i forhold til hva de forventer å kunne levere.

    Når det gjelder pris. Min kone, som driver butikken, sa til en kunde at hun syns det ble veldig dyrt for ribbene i år, men det var prisen hun måtte ta.
    "Jeg vet at de har gått på friland og har vært i paradis, er slaktet tett på gården og at gården selv har tatt ansvar for videre foredling. Og så smaker de utrolig godt. Verdt hver krone." Kunden dro med tre store ribber.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Enig med artikkelen i DN. "Utviklingen viser at det finnes muligheter for produsenter som ønsker å rendyrke kvalitet og tradisjonell ekspertise. Og for de som kunne tenke seg å lage langtidstørket pinnekjøtt, vet de nå hvilken kokk de skal ringe for å sjekke betalingsviljen."

    Og selv om vi har sagt vi først leverer i 2024, fordi 2023 blir et utprøvingsår, har vi fått bestillinger allerede til neste jul på pinnekjøtt, fenalår, m.m. Som jeg viste i MAT-tråden, er det en del faktorer som skal klaffe for at man skal få gode resultater etter tradisjonsmetoden, med lufttørking (som i Parma, nevnt i artikkelen -- og som på norske stabbur i noen århundrer).

    Anbefaler at folk tar seg en kikk på ulike nettsteder for lokalmat, økologisk mat, REKO-ringer, osv. Etablér kontakt med en pålitelig produsent som er mest mulig "kilometro zero" i forhold til hvordan ting blir til og gjøres og bestill god tid i forveien. De små kvalitetsprodusentene har ferdige ordrelister allerede på våren, i forhold til hva de forventer å kunne levere.

    Når det gjelder pris. Min kone, som driver butikken, sa til en kunde at hun syns det ble veldig dyrt for ribbene i år, men det var prisen hun måtte ta.
    "Jeg vet at de har gått på friland og har vært i paradis, er slaktet tett på gården og at gården selv har tatt ansvar for videre foredling. Og så smaker de utrolig godt. Verdt hver krone." Kunden dro med tre store ribber.
    Til neste år skal eg kjøpa hjå ein eg tilfeldigvis fann ut lager tradisjonelt pinnekjøt. Verksmeister hjå ein kunde av meg som fekk ein telefon av nokon som ville tinga kjøt no rett før jol. Neste år må eg hugsa å tinga kjøt på augustvitjingi :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    da fikk jeg tak i pinnekjøtt (røkt og urøkt) fra garden oppheim. var utsolgt på gården, men menybutikken på holmen hadde noe liggende som jeg hanket med. skikkelig tørketid også. «Vi tørrsalter alt pinnekjøttet vårt i havsalt og det spekes i minimum i 5 uker. Vi tørker det i frisk fjell luft, ikke klimarom.»

    blir spennende!

    Vis vedlegget 876818
    da er det prøvesmakt. veldig bra!!!!
    (blir min nye faste leverandør.)

    (449/kg)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.459
    Antall liker
    84.166
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Noen som har en god og enkel oppskrift på kalkun til nyttår saften? Skal til en kompis og ingen av oss er gode kokker på denslags.
    Nå blir det desverre kalkun, enda jeg frarådet kompisen min etter tips i denne tråden. Tror det blir mye salat og godt drikke på meg den 31. 🥹
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Ribbe ÆRSJ og pyton, ekkelt fett, mest bein, grisehud og 2% spiselig deler. Har ikke spist det siden jeg ble gammel nok til å nekte , ca ca 57 år siden
    Ubegripelig mat..
    Pinnekjøtt er sau og dermed også uspiselig.
    Lutefisk er brannskadet mat vasket med sølevann
    Torsk er onsdagsmat ikke høytidsmat

    Vi har en helt annen tradisjon her i huset og det er reinsdyr indrefilet, en sikker vinner.

    God appetitt uansett Julemiddag;)
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ribbe ÆRSJ og pyton, ekkelt fett, mest bein, grisehud og 2% spiselig deler. Har ikke spist det siden jeg ble gammel nok til å nekte , ca ca 57 år siden
    Ubegripelig mat..
    Pinnekjøtt er sau og dermed også uspiselig.
    Lutefisk er brannskadet mat vasket med sølevann
    Torsk er onsdagsmat ikke høytidsmat

    Vi har en helt annen tradisjon her i huset og det er reinsdyr indrefilet, en sikker vinner.

    God appetitt uansett Julemiddag;)
    Jeg anbefaler deg å bytte ut den kjedelige indrefileten med denne neste gang. Den er mye saftigere og mer smakfull.

    reinsdyr_ribeye_cap_nettbutikk-726x1024.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn