Kabelgåten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.403
    Antall liker
    3.806
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert av en moderator:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.502
    Antall liker
    17.296
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bruker de kablene som følger med produktet. Pimping fra Snake Oil sjapper som Nordost osv. ser jeg som useriøst.


    🍿 :ROFLMAO:
    Regner da med at du med det mener strømkabler. Begynner å bli lenge siden jeg kjøpte komponenter der det fulgte med signal- og høyttalerkabler.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.987
    Regner da med at du med det mener strømkabler. Begynner å bli lenge siden jeg kjøpte komponenter der det fulgte med signal- og høyttalerkabler.
    Ja, strømkabler også.

    Siste jeg kjøpte tror jeg var en Genelec sub - fulgte med en strømkabel der. Har akkurat bestilt en Eversolo DMP-A6 Master Edition, satser på at det følger med en strømkabel der også.

    Svarte litt raskt der - komponenter med mange innganger er det jo greit ikke har med alle varianter.

    Høytalerkabler er jo sjelden med, er en stund siden jeg handlet hvor det fulgte med.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.184
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Naturligvis, om folk slutter å kjøpe overprisede kabler - så vil prisen på alt det andre vi faktisk trenger stige. Butikkene må jo leve av noe, og basert på info jeg sitter med så er ikke marginene på høyttalere og andre komponenter utenom kabler veldig stor. Kanskje vi heller burde oppfordre til kjøp av dyre kabler? :unsure:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Naturligvis, om folk slutter å kjøpe overprisede kabler - så vil prisen på alt det andre vi faktisk trenger stige. Butikkene må jo leve av noe, og basert på info jeg sitter med så er ikke marginene på høyttalere og andre komponenter utenom kabler veldig stor. Kanskje vi heller burde oppfordre til kjøp av dyre kabler? :unsure:
    Kjøp topping eller tilsvarende direkte fra Kina, det er fri frakt. Justerer du verdien på pakken slipper du moms. Med gulvsponplater høytalere er du i mål for kr 7000.-
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.987
    Naturligvis, om folk slutter å kjøpe overprisede kabler - så vil prisen på alt det andre vi faktisk trenger stige. Butikkene må jo leve av noe, og basert på info jeg sitter med så er ikke marginene på høyttalere og andre komponenter utenom kabler veldig stor. Kanskje vi heller burde oppfordre til kjøp av dyre kabler? :unsure:
    LM takes the bullet for us all. :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.972
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er ryddet for usakligheter. Husk regel 1, mine herrer!

    Bjørn.H, moderator
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.184
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kjøp topping eller tilsvarende direkte fra Kina, det er fri frakt. Justerer du verdien på pakken slipper du moms. Med gulvsponplater høytalere er du i mål for kr 7000.-
    Topping lager bra produkt de, men ser ingen grunn til å bytte ut Trinnov Altitude32, Trinnov Amplitude8, Trinnov Amplitude8M, Bryston 4BSST2, 801D4, HTM81D4, 802D3, 803D2, 805D2, Paradigm Persona Sub x 2, B&W DB1 x 2, og de 9 Piega AP 1.2 i taket.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Topping lager bra produkt de, men ser ingen grunn til å bytte ut Trinnov Altitude32, Trinnov Amplitude8, Trinnov Amplitude8M, Bryston 4BSST2, 801D4, HTM81D4, 802D3, 803D2, 805D2 og de 9 Piega AP 1.2 i taket.
    Leit, men sant. 90% av summen du har betalt er for utseende. Ingenting måler bedre enn topping, kombinert med dsp styrt høytaler på en billig pc får du perfekt frekvensrespons til 10% av summen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.184
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Leit, men sant. 90% av summen du har betalt er for utseende. Ingenting måler bedre enn topping, kombinert med dsp styrt høytaler på en billig pc får du perfekt frekvensrespons til 10% av summen.
    Det er ganske mye mer enn perfekt frekvensrespons som foregår i Trinnov. Trinnov er en ekstremt stor verktøykasse ulikt noe annet - det får man ikke på en standard PC.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er ganske mye mer enn perfekt frekvensrespons som foregår i Trinnov. Trinnov er en ekstremt stor verktøykasse ulikt noe annet - det får man ikke på en standard PC.
    Den juster mye som ikke er hørbart. En blindtest mot audiolense eller rew-eq til bare 10% av prisen blir nok vrient.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Kom hit så skal jeg vise deg. Jeg lover du vil merke effekten!
    Ja, hva er ren strøm? At det er mye støy på el. nettet er det ingen tvil om. Men å få fjernet den på enkelt vis med en kabel eller et filter er vanskelig. Dårlig skjermede el.apparater selv et sted utenfor huset kan skape problem og det er ofte umulig å bli kvitt. Noen «kvikk fix» er ikke disse kablene selv om de fremstilles slik
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.184
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Den juster mye som ikke er hørbart. En blindtest mot audiolense eller rew-eq til bare 10% av prisen blir nok vrient.
    Godt mulig, men for min del har det stor verdi å ha verktøykasse, pre, og et fantastisk Roon Ready/UPnP endpoint samlet i en pen boks. Dessuten inneholder den en del teknologi som i teorien kunne kjørt på en vanlig PC, men det er for øyeblikket ikke tilgjengelig. At man får oppdateringer på nye format og ny teknologi osv er også et stort pluss. Dessuten er den modulbasert, så når man en vakker dag skal oppgradere til HDMI 2.1 (ingen hastverk med akkurat det); så er det en enkel ting man kan ordne selv ved å ta ut det gamle HDMI kortet, og installere det nye. Dvs, man slipper å kjøpe ny hele tiden.

    Trenger ingen streamer, trenger ingen PC koblet til anlegget. Boksen har alt man trenger. Beste kjøpet jeg har gjort :)
    At prisen er noe stiv skal jeg ikke være uenig i, men ikke i forhold til hva man får (prisen har vel nesten doblet seg siden jeg kjøpte pga dårlig kronekurs, så fornøyd med timingen på kjøpet).
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja, hva er ren strøm? At det er mye støy på el. nettet er det ingen tvil om. Men å få fjernet den på enkelt vis med en kabel eller et filter er vanskelig. Dårlig skjermede el.apparater selv et sted utenfor huset kan skape problem og det er ofte umulig å bli kvitt. Noen «kvikk fix» er ikke disse kablene selv om de fremstilles slik
    Det er en kjempe jobb! Skal det være noe poeng må en begynne ved strømskapet i gata.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.077
    Antall liker
    11.523
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det mest logiske er vel å begynne med nettstasjonen som forsyner boligen, - og derved anlegget... eller enda bedre... trace tilbake til den kraftstasjonen som forsyner nettstasjonen... forresten, - det er ikke så enkelt, ettersom flere kraftstsjoner arbeider synkront.. Hm....
    Konklusjon: påstandene dine er opptil flere bøtter med uinformert og uvitende BS... Take it or leave it...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.987
    Eneste gangen jeg har opplevd problem med kabler var på en jobb i en veldig hardt belastet trafostasjon (regionalnett) - skulle bruke et avansert instrument for å logge verdier. Nyttet ikke med originalkablene. Fikk ordnet det med bedre skjermede kabler. Men dette var i et ekstremt miljø, det støyer, vibrerer og stråler varmt. Veldig kort avstand fra store trafoer som gikk på overlast. Ganske ekstremt, du kjenner det faktisk på kroppen.

    Men er ikke ukjent med folk som har problem med elektrisk utstyr - et par områder i regionalnettet hvor jeg jobbet, hadde tung industri og boliger på samme trafostasjon, de hadde en del problemer.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.403
    Antall liker
    3.806
    Torget vurderinger
    1
    Kom hit så skal jeg vise deg. Jeg lover du vil merke effekten!
    Jeg tviler.... Har Armand vært og tatt en test hos deg enda? :geek:
    Jeg tror ikke du har skjønt hva ren og skitten strøm er for noe selv om du har begge to rett foran deg faktisk.. Og hva forskjellen er på de to, hverken før eller etter likeretter gjør jobben sin,
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.403
    Antall liker
    3.806
    Torget vurderinger
    1
    Eneste gangen jeg har opplevd problem med kabler var på en jobb i en veldig hardt belastet trafostasjon (regionalnett) - skulle bruke et avansert instrument for å logge verdier. Nyttet ikke med originalkablene. Fikk ordnet det med bedre skjermede kabler. Men dette var i et ekstremt miljø, det støyer, vibrerer og stråler varmt. Veldig kort avstand fra store trafoer som gikk på overlast. Ganske ekstremt, du kjenner det faktisk på kroppen.

    Men er ikke ukjent med folk som har problem med elektrisk utstyr - et par områder i regionalnettet hvor jeg jobbet, hadde tung industri og boliger på samme trafostasjon, de hadde en del problemer.
    Problemer? Som hva da? Veldig lite et par kabler får gjort med dette akkurat..
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.602
    Antall liker
    8.188
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det skrev han vel ikke heller, bare at de hadde problemer.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.662
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Sånn umiddelbart kan jeg ikke se at det er mulig.. det er enten høy kapasitans i parallell eller høy induktans i serie... begge deler går først og fremst ut over diskanten, foruten å lage evt andre morsomheter.... eller??
    Vel, dersom motstanden i kabelen er tilstrekkelig høy i forhold til høyttalerens impedans så kan det skape avvik også i bassområdet. Se for deg en høyttaler med en impedanspeak på feks 20-30 ohm ved 30hz og impedansminimum på feks 2 ohm ved 100hz. Hvis disse står i et rom hvor du bruker lange og for tynne kabler, så er det ikke utenkelig at du får et forhold mellom impedans i kabelen og impedans i høyttaleren som skaper en subtil forandring rundt impedansminimumet. Dette er en litt konstruert problemstilling. Selv en 2,5 kvadrat biltema kabel kommer veldig langt i å minimere slike effekter.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.662
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Naturligvis, om folk slutter å kjøpe overprisede kabler - så vil prisen på alt det andre vi faktisk trenger stige. Butikkene må jo leve av noe, og basert på info jeg sitter med så er ikke marginene på høyttalere og andre komponenter utenom kabler veldig stor. Kanskje vi heller burde oppfordre til kjøp av dyre kabler? :unsure:
    Kanskje det er helt motsatt? Dersom bransjen var ærlig og redelig hadde kanskje flere fått gleden av å lytte til musikk via et anlegg med god lyd. Alt dette snake-oil greiene gjør at menigmann distanserer seg fra «hifi».
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det mest logiske er vel å begynne med nettstasjonen som forsyner boligen, - og derved anlegget... eller enda bedre... trace tilbake til den kraftstasjonen som forsyner nettstasjonen... forresten, - det er ikke så enkelt, ettersom flere kraftstsjoner arbeider synkront.. Hm....
    Konklusjon: påstandene dine er opptil flere bøtter med uinformert og uvitende BS... Take it or leave it...
    Jeg bor selvsagt så nært hovedsentralen til Tønsberg så mulig. Rød ring er tveiten trafostasjon og blått er hvor jeg bor. Jeg har i praksis egen trafo stasjon, noen brukere er bare fordel(frem til noen jævler har blitt lurt til å kjøpe solceller, det vraker jo strømnettet) 😰
    IMG_0909.jpeg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg tviler.... Har Armand vært og tatt en test hos deg enda? :geek:
    Jeg tror ikke du har skjønt hva ren og skitten strøm er for noe selv om du har begge to rett foran deg faktisk.. Og hva forskjellen er på de to, hverken før eller etter likeretter gjør jobben sin,
    Trenger ikke Armand! Jeg garanter du merker effekten, alle gjør det. Vi kan gjerne bytte mellom 16A og 63A sikringer.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    I min lille verden har hardwiring den beste tilkoblingen til høytalerne -jo færre loddinger jo bedre. De aller fleste høytalere og forsterkere har mulighet for det er ikke en bedre tilkobling enn dette- kabelen sitter godt og kan etterstrammes ved behov. Men hva gjøres med disse kablene i 50000,- kr klassen:- de setter på en kobling med bytte mellom spade og banan, altså 4 ekstra kontaktpunkt på kabelen!!! Det ser jo flott ut-gullfargede og flott utforming men det stemmer dårlig med kabelens( på papiret) fantastiske kvaliteter pakket delikat strømpe av solid tykkelse. Da blir i mine øyne litt latterlig. Men så var det visuelle da- det er nok det viktigste for slike produkt
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    384
    Antall liker
    201
    Torget vurderinger
    1
    Artig tråd (så langt). Jeg observerer at det er noen hyper-entusiaster som bruker time etter time hver eneste dag på å skrive på forum om at kabler ikke betyr noe, strøm betyr ikke noe, digitale signaler er bare 0 pg 1 osv. Sitter dere og ni-lytter time etter time også, med high end forsterker, giga-høyttalere og lakriskabler? Jeg forstår det ikke...

    Når det er sagt; Det er helt klart mye humbug der ute.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.662
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Artig tråd (så langt). Jeg observerer at det er noen hyper-entusiaster som bruker time etter time hver eneste dag på å skrive på forum om at kabler ikke betyr noe, strøm betyr ikke noe, digitale signaler er bare 0 pg 1 osv. Sitter dere og ni-lytter time etter time også, med high end forsterker, giga-høyttalere og lakriskabler? Jeg forstår det ikke...

    Når det er sagt; Det er helt klart mye humbug der ute.
    Er det så mange som promoterer lakriskabler? I ingeniørverden handler det oftest om hva som er godt nok eller hvor det har liten eller ingen nytte å gjør noe større, sterkere eller bedre. En grei start er vel proffutstyr. Det er et marked med store volumer og lave marginer. Hvis mikrofonkabelen er god nok for Mick Jagger, så funker del vel også godt nok hjemme hos deg? Hvis man ser på hvordan musikere forsøker å forme sitt kunstneriske uttrykk så er det i hovedsak i form av eget uttrykk, klang, mikrofon/mikrofonplassering, en spesiell gitar/gitarforsterker og lignende. Lite snakk om strømkabelen som går til gitarforsterkeren eller den balanserte kabelen mellom gitaren og forsterkeren. Hvis det elementet betyr så lite for dem som jobber i studio, hvorfor betyr det plutselig så mye hjemme?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn