Kabelgåten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor det?
    Du kan jo få 3,5 m høytalerledning til kr 712800 hos en herværende forhandler.
    Det står 1 stk, usikker på om det betyr 1 par eller faktisk 1 stk?
    Er den sååå bra at det bare trengs 1 ledning??? Hvor skal det da ende?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.940
    Antall liker
    5.619
    Sted
    Holmestrand
    Vad är problemet, så om någon betalar för kablar över vad det kostar hos Claes Olsson så är de dårar?
    Men helt ok att lägga stora summor på elektronik och högtalare?🤔
    I min verden så gjelder det også elektronikk, høytalere og sikkert mye annet.

    Men der har jeg vært på besøk hos folk som har tatt det langt og brukt MYE penger.
    OG slik hørtes det faktisk ut også.

    Jeg har aldri hørt ledninger som faktisk har gjort en forskjell, med noen få unntak.
    I det ene tilfellet så var overgangen ved loddingen så korrodert at det bare var igjen en syltynn stakkar som så ut som mugg.
    Det var klart hørbart. Dette gjelder selvsagt meg og min begrensede hørsel.

    Men jeg synes for eksempel at det er latterlig å betale mange hundre tusen (mindre enn det også kanskje) for en platespiller.
    Dette er synsing på generelt grunnlag, det kan finnes eksempler på at det er OK.
    Ser ikke bort i fra det.

    Når det er sagt så er det helt greit for meg at andre bruker pengene sine som de vil.
    Inviterer du for å vise meg de nye, svinedyre ledningene, oligarkplatespiller eller høytalere som koster mer enn huset mitt så er det ikke noe problem for meg å dele din glede.
     
    Sist redigert:

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kritiserer sjelden folks pengebruk, men heller markedsførernes ordbruk. I den grad jeg harselerer med noen er det dem.

    Jeg har gjort dumme kjøp selv, så om jeg skulle le bør det være med en viss selvironi, men tror jeg har blitt mer immun med årene. :cool:
    Er enig i det- en skal ikke harselere med folks valg. Men jeg kom til å tenke på eventyret om keiserens nye klær- han hadde jo noen flinke folk rundt seg som solgte inn noen skikkelig luftige klær. Med talekunst og overbevisning kan det meste selges så jeg må jo si de er flinke og kan mange rare ord som de bruker til å selge inn produktene.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg heter @Stover og hører forskjell på kabler 😬
    En gang falt jeg skikkelig utpå og kjøpte noen kostbare kabler, til demopris. De tilførte noe besnærende og magisk til musikkgjengivelsen, noe rimelige kabler aldri har gjort, verken før eller siden.

    Etter en stund fikk jeg hjelp, av nedgraderingsspøkelset. Det frigjorde meg fra avhengigheten og tro det eller ei, jeg fikk pengene tilbake og lever nå et fullverdig liv igjen, kun avhengig av elektronikken ….. mener musikken 😁
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.403
    Antall liker
    3.806
    Torget vurderinger
    1
    Mange sammenligner kabler med Rolex etc.
    Forskjellen er jo at Rolex kan ØKE i verdi med årene pga annerkjennelse og populæritet som et kunstverk.
    Kjøper man kabler, så har de knappt verdien i kg som råvare som kobber etter angrefristen har gått ut når man handler i butikk.

    Sammenligne med bil? Neee, de har også en kalkyle med 15% tap rett ut butikken, deretter 10% første år og 5% for hvert år i ettertid og gjelder de fleste vanlige biler. Kjøper man sjeldne og spesielle biler (McLaren F1, klassisk Porsche 911) så øker gjerne de i pris som et kunstverk de også.

    Anerkjennelse og status er ikke noe som kommer nødvendigvis av dyrest mulig ting, eller at tingen er penest mulig. Skjønnhet er veldig individuelt, og nyrike folk som søker status har veldig ofte UTROLIG dårlig smak og er gjerne enda mer fargeblind enn det jeg er!

    For enkelte er jo enkelte greier en investering også, istedet for å satse på børsen eller ha pengene på sparekonto så kan man investere i noe som gir bedre rente enn i banken og sikrere avkastning enn på børsen også gir det noe glede til eieren i form av bruk/skjønnhet i tillegg. Pengedum og pengesmart, er jo også noe som kan jo nevnes. Det hele er jo pris/etterspørsel.

    VIL du ha dyrere kabel sa du!? INGEN problem!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.582
    Antall liker
    3.181
    Sted
    Oslo
    Mange sammenligner kabler med Rolex etc.
    Forskjellen er jo at Rolex kan ØKE i verdi med årene pga annerkjennelse og populæritet som et kunstverk.
    Siden det kanskje var meg som brakte det på banen i denne tråden må jeg innrømme at jeg har en mekanisk, selvtrekkende Tag Heuer. Dyr nok til å være litt tåpelig, men ikke fin og anerkjent nok til å være en investering. Heldigvis gikk jeg inn i det med åpne øyne, synes den er fin og angrer ikke. Jeg påstår i det minste ikke at det gikk mot bedre tider på grunn av den :cool:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.403
    Antall liker
    3.806
    Torget vurderinger
    1
    Siden det kanskje var meg som brakte det på banen i denne tråden må jeg innrømme at jeg har en mekanisk, selvtrekkende Tag Heuer. Dyr nok til å være litt tåpelig, men ikke fin og anerkjent nok til å være en investering. Heldigvis gikk jeg inn i det med åpne øyne, synes den er fin og angrer ikke. Jeg påstår i det minste ikke at det gikk mot bedre tider på grunn av den :cool:
    Noen ganger ønsker man bare noe pent og betaler for det, enkelt og greit.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.386
    Antall liker
    9.656
    Torget vurderinger
    2
    Hva skal man gjøre da når høyttaler er bært inn med værkende rygg og slunken lommebok? Og forsterker er av siste modell, og Lumin streamer? Slutte med Hifi og lytte på musikk?
    Nei det blir jo for kjedelig , så da pusler man med redebygging og forskjønning , det er der kabler, føtter og strøm kommer inn som en evig kilde til pusling og evig inntekt for selgere…
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.403
    Antall liker
    3.806
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal man gjøre da når høyttaler er bært inn med værkende rygg og slunken lommebok? Og forsterker er av siste modell, og Lumin streamer? Slutte med Hifi og lytte på musikk?
    Nei det blir jo for kjedelig , så da pusler man med redebygging og forskjønning , det er der kabler, føtter og strøm kommer inn som en evig kilde til pusling og evig inntekt for selgere…
    Er det ikke da man starter med DIY istedet!!? 🤪
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Jeg har ofte lurt på om de tyngste nevrotikerne her egentlig hører på musikk i det hele......eller om musikken kun er middel til å lytte og lete etter feil i anlegget.. :cool:
    Her er du inne på noe interessant.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.386
    Antall liker
    9.656
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ofte lurt på om de tyngste nevrotikerne her egentlig hører på musikk i det hele......eller om musikken kun er middel til å lytte og lete etter feil i anlegget.. :cool:
    Gjør begge deler , ligger her på sofaen og hører på Eric Clapton, mens kona lager middag.

    Sweetspot, spekter av musikk (snitt)
    DF0B9A19-5629-43A5-9E2C-5E372DD1AEC7.jpeg

    liggende i Sofa, litt mer ujevn respons der , med det kan jeg tåle…
    3A3F8113-A5A4-466F-9A40-8A5E485ABA86.jpeg


    PS Vinyl altså..
     
    Sist redigert:

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal man gjøre da når høyttaler er bært inn med værkende rygg og slunken lommebok? Og forsterker er av siste modell, og Lumin streamer? Slutte med Hifi og lytte på musikk?
    Nei det blir jo for kjedelig , så da pusler man med redebygging og forskjønning , det er der kabler, føtter og strøm kommer inn som en evig kilde til pusling og evig inntekt for selgere…
    Småpusling må jo være bra- trenger ikke koste så mye heller. Jeg tok for meg stereobenken nylig og sagde den i stykker, pussa og gnikka og satte delene sammen igjen til et nytt rack😄. Kosta et par hundre riktignok men men….
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.940
    Antall liker
    5.619
    Sted
    Holmestrand
    Hva skal man gjøre da når høyttaler er bært inn med værkende rygg og slunken lommebok? Og forsterker er av siste modell, og Lumin streamer? Slutte med Hifi og lytte på musikk?
    Nei det blir jo for kjedelig , så da pusler man med redebygging og forskjønning , det er der kabler, føtter og strøm kommer inn som en evig kilde til pusling og evig inntekt for selgere…
    Og det er helt greit.
    Det er lov å pynte.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg har ofte lurt på om de tyngste nevrotikerne her egentlig hører på musikk i det hele......eller om musikken kun er middel til å lytte og lete etter feil i anlegget.. :cool:
    Ad nevrotikere gjelder det, in all fairness, vel så mye måle- og DSP-gutta. Det slår ut på mange måter.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.184
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er vel en av måle -og DSP-gutta. Må innrømme at ofte går planlagt finpussing/måling av lyd ofte over i at jeg glemmer det hele og heller hører på noen album. Skjer hele tiden; målemikrofoner er et mas (men må gjøres av og til).

    Akkurat nå er jeg veldig fornøyd med lyden, men som alltid er det noe. Må flytte litt på den ene sub'en siden enkelte av de lave frekvensene trekker litt for mye mot høyre pga et hjørne.

    Et annet problem er at det vibrerer i vindu når det spilles høyt. Må bytte vinduer snart :eek:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.077
    Antall liker
    11.523
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Måling er en sentral del av all utvikling. Selv om flere påstår det, så er det nok ingen som utvikler forsterkere, høyttalere etc uten å måle. Målig er faktisk også et sentralt verktøy for å avsløre feil, - selv om enkelte feil også er godt hørbare...:cool:
    DSP-gjengen får svare for seg selv... je er nok itte der... enn så lenge... men interessant er det...;)
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ……….målemikrofoner er et mas (men må gjøres av og til).
    Ja må det det? Jeg har aldri målt for egen del, men er også fornøyd med lyden.

    Jeg forstår hva du mener, men alt er som sagt relativt, kabler, målinger og mye annet.

    Jeg sliter med å forstå at kabler ikke har påvirkning i positiv forstand, mens elektronikken har det? Målinger kan jeg forstå kan være til det gode, men man må som sagt ingenting etter min humble mening.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.077
    Antall liker
    11.523
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det kommer litt an på hva du mener med " påvirkning i positiv forstand ".... Elektronikk tilfører forvrengingsprodukter i varierende grad, noe som kan oppleves positivt eller negativt. Man er vel stort sett enige om at "rørlyd" er et produkt av like-ordens forvrenging, som av mange oppleves som positivt. Halvlederbasert elektronikk har en tendens til i større grad å tilføre odde-ordens forvrening, som derimot kan oppleves negativt. Alt dette skyldes ulineariteter i aktive komponenter... Kabler har ikke slike ulineariteter, men kan gitt en del uheldige kombinasjoner av forsterkere og høyttalere tilføre det som kalles lineær forvrengning, - dvs ulineariteter i frekvensgangen... En kabel har ingen mekanismer som kan tilføre noe, - i verste fall kun påvirke negativt. Tåkeprat om "mikrodioder" og den slags er nettopp det - tåke og tullprat. Rett nok kan kraftig korrosjon i en plugg/kobling føre til en del rare ting, men det er uansett uønsket og må korrigeres...
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk Aurora, tror jeg forstår tilnærmingen. Forskjellene består altså i tekniske egenskaper og forklaringer, ikke i lytteopplevelser.

    Greit nok forsåvidt selv om jeg mener tilnærmigen er mangelfull. Nok om det 😊
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.077
    Antall liker
    11.523
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Takk Aurora, tror jeg forstår tilnærmingen. Forskjellene består altså i tekniske egenskaper og forklaringer, ikke i lytteopplevelser.

    Greit nok forsåvidt selv om jeg mener tilnærmigen er mangelfull. Nok om det 😊
    Lytteopplevelsen tilhører den enkelte, men kabler kan ganske enkelt ikke tilføre noe, - bare ta vekk... om feks et fall i diskant oppleves som positivt, er vel det helt greit. Mange mener jo også at nettopp et slikt svakt fall i diskant er ønsket, i forhold til strekflat frekvensgang...
    En annen side av mynten er at kombinasjoner av enkelte forsterkere og høyttalere med store variasjoner i impedans kan lage mye krøll med samlet frekvensrespons. Hva man så foretrekker, er et personlig valg....
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Lytteopplevelsen tilhører den enkelte, men kabler kan ganske enkelt ikke tilføre noe, - bare ta vekk... om feks et fall i diskant oppleves som positivt, er vel det helt greit. Mange mener jo også at nettopp et slikt svakt fall i diskant er ønsket, i forhold til strekflat frekvensgang...
    En annen side av mynten er at kombinasjoner av enkelte forsterkere og høyttalere med store variasjoner i impedans kan lage mye krøll med samlet frekvensrespons. Hva man så foretrekker, er et personlig valg....
    Jeg spør som en dåre: Gitt at kabler bare kan ta vekk, f.eks. høy kapasitans innebærer avrulling i diskant, er det mulig å konstruere kabler slik at de fungerer som et høypassfilter og demper lavere frekvenser?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.077
    Antall liker
    11.523
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sånn umiddelbart kan jeg ikke se at det er mulig.. det er enten høy kapasitans i parallell eller høy induktans i serie... begge deler går først og fremst ut over diskanten, foruten å lage evt andre morsomheter.... eller??
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.184
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja må det det? Jeg har aldri målt for egen del, men er også fornøyd med lyden.
    Fint at du er fornøyd med lyden, man måler for å få bedre lyd (greit å kunne peke på områder med utfordringer grunnet rom). Så er det selvsagt en kunst å ikke ta i for mye også. Så dette med å bruke kombinasjon av ørene (for preferanser), måle-instrumenter (for å vite hva som skjer og hvor utfordringen ligger) og DSP (for å korrigere etter målinger og preferanser) er veldig erfaringsbasert - målet er som alltid å få bedre lyd (jeg jakter ikke på flat frekvenskurve, det høres jo ikke bra ut). Jeg har enda til gode å høre det perfekte rom (rommet utgjør ekstremt mye av lyden, man bør ikke late som det ikke eksisterer - utstyret og høyttalere spiller ikke i et teoretisk perfekt rom).

    Om du aldri har gjort en måling så er sannsynligheten ekstremt stor for at du sitter med bare en brøkdel av hva du kunne fått ut av utstyret du har. Blir litt som å kun bruke andre gir på en manuell girkasse, når bilen har 5 eller 6. Man får da ikke gleden av toppfart, akselerasjon og fornuftig forbruk av drivstoff (forbruket blir ikke helt optimalt pr mil om man kjører rundt med motoren på rød-feltet når det gjelder turtall kontinuerlig).

    Fancy kabler blir litt som å sette på mørk film på utsiden av vinduene for å få illusjon av at de er sotet.... Bilen blir ikke bedre, men kanskje(?) den ser litt tøffere(?) ut. Galskapen blir komplett når man bruker mer på å pynte på kabler i glorete farger enn på hele anlegget og høyttalere til sammen.
     
    Sist redigert:

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Fint at du er fornøyd med lyden, man måler for å få bedre lyd (greit å kunne peke på områder med utfordringer grunnet rom). Så er det selvsagt en kunst å ikke ta i for mye også. Så dette med å bruke kombinasjon av ørene (for preferanser), måle-instrumenter (for å vite hva som skjer og hvor utfordringen ligger) og DSP (for å korrigere etter målinger og preferanser) er veldig erfaringsbasert - målet er som alltid å få bedre lyd (jeg jakter ikke på flat frekvenskurve, det høres jo ikke bra ut). Jeg har enda til gode å høre det perfekte rom (rommet utgjør ekstremt mye av lyden, man bør ikke late som det ikke eksisterer - utstyret og høyttalere spiller ikke i et teoretisk perfekt rom).

    Om du aldri har gjort en måling så er sannsynligheten ekstremt stor for at du sitter med bare en brøkdel av hva du kunne fått ut av utstyret du har. Blir litt som å kun bruke andre gir på en manuell girkasse, når bilen har 5 eller 6. Man får da ikke gleden av toppfart, akselerasjon og fornuftig forbruk av drivstoff (forbruket blir ikke helt optimalt pr mil om man kjører rundt med motoren på rød-feltet når det gjelder turtall kontinuerlig).

    Fancy kabler blir litt som å sette på mørk film på utsiden av vinduene for å få illusjon av at de er sotet.... Bilen blir ikke bedre, men kanskje(?) den ser litt tøffere(?) ut. Galskapen blir komplett når man bruker mer på å pynte på kabler i glorete farger enn på hele anlegget og høyttalere til sammen.
    Jeg er enig i det meste av det du sier her og at rommet betyr mer enn de de fleste er klar over. Det er ofte en tung jobb å endre på et rom, det kan kreve en god del fysisk innsats og ta tid. Ofre blir det enklere å bytte noe ut men utbyttet av en fysisk endring kan være større. Jeg har aldri målt noe , kun brukt tips til forbedringer. Jeg har som bildet viser bygd et tak med knekker på hver 60 cm for å bryte opp.
    image.jpg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fint at du er fornøyd med lyden, man måler for å få bedre lyd (greit å kunne peke på områder med utfordringer grunnet rom). Så er det selvsagt en kunst å ikke ta i for mye også. Så dette med å bruke kombinasjon av ørene (for preferanser), måle-instrumenter (for å vite hva som skjer og hvor utfordringen ligger) og DSP (for å korrigere etter målinger og preferanser) er veldig erfaringsbasert - målet er som alltid å få bedre lyd (jeg jakter ikke på flat frekvenskurve, det høres jo ikke bra ut). Jeg har enda til gode å høre det perfekte rom (rommet utgjør ekstremt mye av lyden, man bør ikke late som det ikke eksisterer - utstyret og høyttalere spiller ikke i et teoretisk perfekt rom).

    Om du aldri har gjort en måling så er sannsynligheten ekstremt stor for at du sitter med bare en brøkdel av hva du kunne fått ut av utstyret du har. Blir litt som å kun bruke andre gir på en manuell girkasse, når bilen har 5 eller 6. Man får da ikke gleden av toppfart, akselerasjon og fornuftig forbruk av drivstoff (forbruket blir ikke helt optimalt pr mil om man kjører rundt med motoren på rød-feltet når det gjelder turtall kontinuerlig).

    Fancy kabler blir litt som å sette på mørk film på utsiden av vinduene for å få illusjon av at de er sotet.... Bilen blir ikke bedre, men kanskje(?) den ser litt tøffere(?) ut. Galskapen blir komplett når man bruker mer på å pynte på kabler i glorete farger enn på hele anlegget og høyttalere til sammen.
    Takk TGB, for saklig, informativt og skal jeg si lærerikt svar (gjelder Aurora og andre også).
    I denne kontekst havner jeg i kategorien «lykkelig uvitende» kan man vel si.

    Jeg har brukt mye tid på å forstå hva akustikken i et rom betyr og skal sjekke ut hvordan et sånt dsp ratt kan integreres hos meg og hva det gjør med musikkopplevelen 😊

    Blir ikke imorgen, men når anlegget er tilbake i gamle omgivelser i kjelleren. Jeg gruer meg 😬

    Vh S
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    8.528
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvem er den største dåren innen hifi/audio og jakten på musikk i heimen?

    1) bruker en pen sum på kabler fordi han tror at det lydmessig vil låte bedre, altså berike hans opplevelse av musikken.

    2) bruker en pen sum på kabler selv om han ikke tror at det gir noe lydmessig gevinst, i beste fall bittelitt, men det gir en visuell forbedring.
    Nr 1 uten tvil.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Gode strøm kabler er ikke for alle. Er det mye groms i anlegget hjelper det ingenting.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.502
    Antall liker
    17.296
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvem er den største dåren innen hifi/audio og jakten på musikk i heimen?

    1) bruker en pen sum på kabler fordi han tror at det lydmessig vil låte bedre, altså berike hans opplevelse av musikken.

    2) bruker en pen sum på kabler selv om han ikke tror at det gir noe lydmessig gevinst, i beste fall bittelitt, men det gir en visuell forbedring.
    Å betale (mye) for noe jeg tror vil kunne ha en effekt (som dyre ht.kabler, er av begrenset interesse.
    Å betale (mye) for noe som visuelt, estetisk og kanskje funksjonsmessig, er akkurat slik jeg ønsker det - ja, absolutt. Og det gjelder innenfor alt - ikke kun HiFi. Pris oppad begrenset til - tja.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Å betale (mye) for noe jeg tror vil kunne ha en effekt (som dyre ht.kabler, er av begrenset interesse.
    Å betale (mye) for noe som visuelt, estetisk og kanskje funksjonsmessig, er akkurat slik jeg ønsker det - ja, absolutt. Og det gjelder innenfor alt - ikke kun HiFi. Pris oppad begrenset til - tja.
    Jeg driver med hifi kun for å (prøve) oppnå best mulig lyd/kr. Kablene mine ser jeg aldri noe til i hverdagen likevel. De er bak ht og benken. Vil jeg ha noe å hvile blikket på, så er feks en klokke eller et instrument heller mitt valg. YMMV.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.502
    Antall liker
    17.296
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mht kabler så er vel ikke den samlede kostnad på alle mine så mye mer enn hva en ordentlig runde med full pakke på by’n tapper kontoen med, men de fyller alle grunnleggende krav til konstruksjon, materialvalg og egenskaper. Det visuelle i denne sammenheng betyr lite for min del, for det eneste som synes, om jeg ikke glaner ned bak rackene, er ca 30cm av hver ht-kabel.

    Når det gjelder andre ting stiller det seg helt annerledes. Jeg ville ikke hatt HiFi komponenter jeg ikke likte det visuelle uttrykket til, og man skal heller ikke underskatte verdien av eierglede. Om noen finner eierglede i dyre - og for de - estetisk riktige kabler, så får det være deres sak. De er trolig (forhåpentligvis) godt nok orientert om at pris ikke nødvendigvis øker proporsjonalt med egenskaper og evt lydforbedrende effekter.

    Mth eierglede, design og visuelle egenskaper har jeg det slik at det glatt trumfer basic funksjon.
    Klokker er nevnt. Jeg har flere mekaniske. Fikk (heldigvis) bl.a rotet meg til å kjøpe en Submariner før prisene begynte å ta helt av. Det er nok den som i dag gir mest eierglede, men om jeg vil vite riktig tid, så tar jeg en titt på iPhone.

    I våres kjøpte jeg ny «veltepetter». Kostet noen kroner, og til mitt bruk kunne jeg glatt klart meg med den rimeligste varianten av den modellen - til langt under halve prisen. Men, ville den gitt samme eierglede? Nope, for min del ikke.

    Litt OT, men det var litt rettet mot Gunners innlegg og den største «dåren». Og for å avslutningsvis dra det inn mot kabler igjen. Erfaringsmessig har jeg opplevd at det er forskjell på kabler, men også testet «dyrere» kabler uten at det gav (meg) tilstrekkelig merverdi i form av økt lydkvalitet og/eller (begrenset) estetikk, sett opp mot pris.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn