Kabelgåten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Høyttalerkablene er ikke lik.
    Tro det eller ei men vi forstår hvordan dette kan føles og forstår at det kan ta litt tid før det synker inn. En trøst kan jo være at det gjør jo ikke kabelen dårligere.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Sorry, men ser ikke likheten opp mot Valhalla. Må prøve å finne ett bilde av denne Molexen med transparent isolasjon, da vil det kanskje bli mulig å finne ut av det.
    Jeg har ikke miniDSP, og aner ikke hva du snakker om ellers heller.

    Får man et slør så er det ikke verre enn å justere opp på EQ i toppen heller da eller der man har dipper. Man kan også sette "gardin" på hvilke frekvenser Dirac skal jobbe innenfor. Slør vil da gjerne være det man kaller brukerfeil, ettersom dette lett kan fikses ved litt justering på noen grafer. Det finnes også flere generasjoner miniDSP.

    Hvis du prøver å justere opp dipper, da er du på ville veier. Dra ned toppene derimot er tingen å gjøre.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nordost har sikkert en under leverandør. Molex er vel mest nærliggende å tro. Klarer bare ikke se likheten med Valhalla, kanskje Molex har en spesialvariant som Nordost har eksklusiv enerett på, godt mulig.

    Som sagt tidligere fikk jeg mine Valhalla billig, og har kost meg med dem siden. Til dere som vil prøve ut høyttaler kabler kan jo bestille Molex og slippe billig unna. Hadde jeg ikke hatt Valhalla hadde jeg glatt kjøpt Molex for å teste ut.

    Nå venter jeg bare på hva Aurora spiller på, men av en merkelig grunn vil han ikke svare på dette. Hvorfor spørre om dette? Jo, han er så kompromissløs og teoretisk basert at nysgjerrigheten pirres. Men det virker som han feiger ut. Sånn sett hadde det vært greit at medlemmene hadde utstyrslisten i sin signatur, så vi som har hørt mye opp gjennom årene lettere har ett grunnlag for å forstå den enkeltes uttalelser når det diskutetes forskjellige aspekter ved denne fine hobbyen vår.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.040
    Antall liker
    11.451
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    JA, faktisk... har vært mange bilder av dette tidligere.... Dessuten - å produsere slike kabler fra grunnen krever en rekke spesialmaskiner som jeg er helllig overbevist om at Nordost ikke har på det lille "fabrikkbygget" sitt.... Dessverre er dette modus operandi til alle "produsentene" av superkabler, - innkjøpt metervare som pyntes med alskens gimmicks fra strømper til treklosser og leveres i trekasser av rosentre eller det som verre er... produksjon av ledninger krever også spesialmaskiner over en lav sko, med store spesialmaskiner... Vi har forresten flere firma i Norge som produserer spesialkabler av høy kvalitet....

    Her er ett eksempel på produksjon av enkeltledere..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.667
    Antall liker
    35.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalerkablene er ikke lik.
    Du har eksempler på klar FEP-kappe der. Kombiner det med tidligere vist bilde av Flex-Temp flatkabel med spacer-tråd mellom forsølvet leder og dielektrikum, og hva får du? Koster svimlende 86 kr pr meter hos Mouser. Pluss moms, selvsagt.

    Og hvorfor vil man noen ganger være villig til å bruke så mye penger som det på en flatkabel med den oppbygningen? Hint: Audiofrekvenser har ikke noe med det å gjøre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.667
    Antall liker
    35.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og du synes den ligner Valhalla ?
    Når vi zoomer inn på bildet i linken av artikkelnummer 1000570022: Ja, absolutt.
    1694113044766.png

    Temp-Flex FEP Flat Ribbon Cables are ideal for aircraft avionics and harsh industrial applications withstanding high temperatures and chemical exposures.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Heldigvis for NO kundene er Molex en seriøs produsent, så de holder nok en god stund ihvertfall. Tipper OHFC får få returer.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.366
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du prøver å justere opp dipper, da er du på ville veier. Dra ned toppene derimot er tingen å gjøre.
    Så lenge man har overhead og vil endre på frekvens gangen så er det ingen problemer med litt justeringer, hverken opp eller ned. Veldig vanlig å justere f.eks. frekvens gangen til både sub og bass om den er for lav.

    Morsomt at så mange som ikke bruker DSP eller knapt har prøvd det har så mange meninger og er eksperter på bruk av det. :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så lenge man har overhead og vil endre på frekvens gangen så er det ingen problemer med litt justeringer, hverken opp eller ned. Veldig vanlig å justere f.eks. frekvens gangen til både sub og bass om den er for lav.

    Morsomt at så mange som ikke bruker DSP eller knapt har prøvd det har så mange meninger og er eksperter på bruk av det. :)
    Ikke rart vi er uenig når du ønsker å øke rom problemet ved å øke dippen.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge man har overhead og vil endre på frekvens gangen så er det ingen problemer med litt justeringer, hverken opp eller ned. Veldig vanlig å justere f.eks. frekvens gangen til både sub og bass om den er for lav.

    Morsomt at så mange som ikke bruker DSP eller knapt har prøvd det har så mange meninger og er eksperter på bruk av det. :)

    Bruker dsp selv, men når du skrev tidligere at ved å justere opp dippene for å få bedre lyd, blir det feil for min del. Vanskelig å forklare, men det blir ikke naturlig lydgjengivelse i mine ører. Men som sagt, vi er alle forskjellige.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.667
    Antall liker
    35.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bruker dsp selv, men når du skrev tidligere at ved å justere opp dippene for å få bedre lyd, blir det feil for min del. Vanskelig å forklare, men det blir ikke naturlig lydgjengivelse i mine ører. Men som sagt, vi er alle forskjellige.
    Det er en sånn «kommer litt an på». Det går fint å justere opp dipper og ned topper i bassen for å motvirke stående bølger i rommet, forutsatt at forsterkere og høyttalere har headroom nok. Det er et fenomen med nokså nær minimum fase. Hensiktsmessig bruk av eq vil også redusere ringingen i tidsdomenet. Subjektivt synes jeg det låter best om man ikke jevner det ut helt, bare nesten. Jeg tipper det har noe å gjøre med hvordan andre naturlige lyder i rommet låter og at forskjellen til disse ikke bør bli altfor stor.

    Derimot fungerer det ikke å eliminere kanselleringer mellom direkte og reflektert lyd ved litt høyere frekvenser. Det mest opplagte eksemplet er kanselleringen mellom direktelyd og refleksjon fra frontvegg, ofte ved 80-100 Hz et sted. Om man booster vil også refleksjonen boostes like mye, kanselleringen forblir like dyp, men man kan få peaker på hver side av den skarpe kanselleringen. Det fenomenet er ikke minimum fase. Jeg bygde kardioidehøyttalere for å komme rundt det.

    Enda høyere oppe kan man la være å forsøke å fylle ut alle dipper og dra ned alle topper fra refleksjoner og kanselleringer. For mange, for smale, ikke minimum fase, og eventuelle korreksjoner vil uansett være veldig avhengige av eksakt lytteposisjon. De-reverberation går ikke. Derimot fungerer det veldig bra å bruke eq i litt bredere frekvensbånd på en oktav eller så for å tilpasse klangkarakteren i lytterom og høyttalere. Det skader ikke å forstå hva man holder på med.
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vi er vel eksperter alle sammen når drt kommer til hva vi liker best. Stort sett enig i det du skriver her.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er ingen ekspert på noe, men har observert at en DSP ikke er en DSP og at brukere av dem ikke alltid er enige om bruken. Jeg har hatt besøk av en O.G. entusiaster, altså gutter med en mer tradisjonell og "naturlig" tilnærming. Det har vært svært nyttig og har gitt meg temmelig klare indikasjoner på hvor langt jeg skal strekke boksen jeg har. Veldig lett å sakte krype for nærme kanten av stupet når man kun har seg selv som referanse. Frosken og kokende vann fenomenet.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Dsp og rom behandling var en vekker. Kabler er siste touch. Som lett sminking.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.645
    Antall liker
    35.705
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har absolutt ikke noe å si hva slags anlegg han bruker, eller hva?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er et forsøk på å skaffe seg et slags retorisk overtak.
    Ja, han er fortsatt på trinn 1 vet du. Avledningsmanøvere i håp om at vi skal slutte å realitetsorientere ham, slik at han kan vende tilbake til det beroligende selvbedraget. Sinnet har ennå ikke manifestert seg.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.366
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    1
    Ikke rart at det er mest fokus på den ene kabelen, når det er den som er den dyreste komponenten i stereoen, som i tillegg utgjør minst.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ikke rart at det er mest fokus på den ene kabelen, når det er den som er den dyreste komponenten i stereoen, som i tillegg utgjør minst.

    Da går jeg ut fra at det er ditt anlegg du tenker på.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Er det ? Det må jo være lov å etterspørre hvilket utstyr en bruker.
    Selvfølgelig kan jeg ikke vite hva som er intensjonen din, den kan bare du kjenne. Men det er jo ingen grunn til at den informasjonen skal være noe særlig relevant for spørsmålet som diskuteres. Hadde du bare vært nysgjerring eller interessert ville du kanskje ikke mast så infernalsk, og heller ikke kalt folk feige om de ikke er interessert i å liste opp eiendelene sine for deg.

    Helt klart mulig at jeg tolker deg feil, jeg skal ikke påstå å kjenne intensjonene dine bedre enn du gjør sjøl. Men tolke må jeg, og den rimeligste tolkningen jeg finner er at du prøver å skaffe deg krutt.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    2.561
    Siden flatkabler diskuteres er her en liten kuriositet. Slike kabler er mye brukt i profesjonell sammenheng. Både for intern bus-routing i miksere og intern kabling mellom printkort og koblingspaneler. Men også til korte strekk med ballansert 8 kanals audiokabling mellom apparater plassert i samme rack, — da ofte uten skjerm. Er det godt nok til å lage musikken er det kanskje godt nok til å gjengi den?

    Langt de fleste av disse portene er tilknyttet flatkabler internt i mikseren.
    1694168321755.png

    1694168428214.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn