Idéen om at en kabel i serie med utgangstrinnet endrer den totale impedansen er vel ikke noe nytt, og jeg etterlyste vel egentlig mer info om det aspektet. Men "noen" her tvinger meg til å finne ut av dette selv
Dette blir kanskje litt banalt for enkelte her, om det i det hele tatt er riktig. Så kom gjerne med en oppklaring...
En utgangsimpedans på 0.04ohm og 10 milliohm for 3m kabel er vel ikke helt uvanlig. Dermed øker vi utgangsimpedansen med 25% ved å koble til en kabel. En litt lenger kabel med noe høyere impedans vil kanskje måle 20mohm og gi 50% økning av utgangsimpedans. Typiske stereokabler er vel gjerne ikke lenger enn 2m noe som skulle gi ca 7ohm i dette tilfellet og ca 17% økning.
Når vi ser dette opp mot infoen i dempingsfaktor-linken fra Terjeminator ser vi at effekten på den totale Q, gitt ved G_H(max) påvirkes stort for dempingsfaktorer fra 200 og nedover. I mitt eksempel med 20mohm kabel og 0.04ohmm Zut mot et 8ohms element vil vi ha en dempingsfaktor på ca 130. Forskjellen på G_H(max) fra dempingsfaktor på 200 ned til 100 er nesten 400% (ref: audioholics.com).
Eksempelverdiene ble kanskje litt ekstreme her, men de illustrerer hvertfall "anseelige bidrag". Kanskje kunne jeg valgt et eksempel med lavere Zut, men vi må opp i dempingsfaktor på over 500 for at utslagene i forholdene skal bli markant lavere.
Så spørs det hva dette betyr i praksis da? Det får vel noen andre svare på, men det er vel ikke for ingen ting at dempingsfaktor kalles den mest populære, betydningsløse faktoren for hifi?
Knut