KABLER - roten til alt ondt på HFS.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nei og atter nei.

    For å gjøre det helt klart: Er det hørbare forskjeller på kabler er de også målbare. Så enkelt er det. Ingen fanger.
    Da er vi enige, og jeg har jo sagt at vi ikke måler alt og størrelsessetter alt riktig - alltid - så hva er problemet ditt?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.922
    Torget vurderinger
    12
    Dette spørsmålet retter seg mest mot de som erkjenner at eq-effekten forefinnes ....
    Som om dette er noe annet et et faktum man må akseptere? Dette handler ikke om tro ;)
    Nå er det rett før objektivistene insisterer på at det forefinnes hørbare forskjeller på kabler (hehehehe).
    Rykker du tilbake til start hele tiden? Dette er grundig belyst og kommentert et utall ganger ;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.697
    Antall liker
    15.835
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville blitt litt sur dersom en tung og grovt dimensjonert kabel med forseglet boks på ikke skilte seg ut. Hele poenget med det man finner inne i disse boksene, når man har hogd vekk hardstørknet lim som de er fylt med, er å påvirke signalet slik at det slår ut på hva høyttalerne gjengir.

    Men da rare Mike Lavigne skulle skille standard og billig ht-kabel fra dyr og eksklusiv bokskabel så ble det for vanskelig. I ett av verdens beste lytterom, i egen lyttestol, lyttende til egne kilder.

    Da kan man sikkert finne annet å bruke pengene på. Musikk, en god PU, en god RIAA, en spolebåndspiller, mer musikk, en god DAC - bare for å nevne noe.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er enig i at man i hovedsak bør tilstrebe bruk av kabler som gjør minst mulig galt. Det er altså graden av dårlig påvirkning som bør minimaliseres (ref. filterfunksjonen) når man velger kabel.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Om man har klokkertro på egne opplevelser så mener man vel at manglende tekniske forklaringer på opplevelsen skyldes for lite kunnskap, og ikke at man biller seg ting inn. Om man er overbevist om at en uttømmende beskrivelse av en kabels lydlige egenskaper kan sammenfattes med noen få parameterverdier så vil man avskrive andres opplevelser av kabellyd som disharmonerer med denne tekniske forståelsen som noe vedkommende har helt for seg selv i sitt eget hode. På et diskusjonsforum må man regne med at begge typene finnes og at det de skriver reflekterer disse forskjellene i virkelighetsoppfatning. Den som ikke aksepterer dette passer ikke inn på et diskusjonsforum og bør logge av, opprette et Word-dokument og gjerne en ren og rettroende menighet og så holde seg der. Sånn er det bare.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Er enig i at man i hovedsak bør tilstrebe bruk av kabler som gjør minst mulig galt. Det er altså graden av dårlig påvirkning som bør minimaliseres (ref. filterfunksjonen) når man velger kabel.
    Det er derfor tekniske parametere er kjekt å vite. For å kunne uttale seg om hvordan disse tingene vil fungere sammen.
    Da må man ha tekniske parametere på Høyttaler, forforsterker, forsterker ,dac ,riaa trinn, og alle kablene som knytter dette sammen.
    Hvilken prisklasse man velger å legge seg i er revnende likegyldig. For å ta ett informert valg bør man være opplyst.
    Det er nettopp det disse, forhatte tekniske parameterene prøver å gjøre. Gi deg muligheten til å finne ut hva som passer sammen.
    Ikke fly rundt å handle kabler, forsterkere og høytalere som hodeløse høns. I håp om at de passer sammen.
    Eller sette sin lit til selger av utstyret. Han er jo selger klart mannen har trua på egne produkter. Ellers ville han for pokker ikke solgt de. Men at de passer akkuret deg eller ditt annlegg. Se det er vel ikke sikkert. For å vite det trenger man TEKNISKE PARAMETERE ;D ;D
     

    mikon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2015
    Innlegg
    112
    Antall liker
    52
    Sted
    Fredrikstad
    Om man har klokkertro på egne opplevelser så mener man vel at manglende tekniske forklaringer på opplevelsen skyldes for lite kunnskap, og ikke at man biller seg ting inn. Om man er overbevist om at en uttømmende beskrivelse av en kabels lydlige egenskaper kan sammenfattes med noen få parameterverdier så vil man avskrive andres opplevelser av kabellyd som disharmonerer med denne tekniske forståelsen som noe vedkommende har helt for seg selv i sitt eget hode. På et diskusjonsforum må man regne med at begge typene finnes og at det de skriver reflekterer disse forskjellene i virkelighetsoppfatning. Den som ikke aksepterer dette passer ikke inn på et diskusjonsforum og bør logge av, opprette et Word-dokument og gjerne en ren og rettroende menighet og så holde seg der. Sånn er det bare.
    Flott hersketeknikk totte. Virkelig bra. Men hva er det egentlig med kabler som skaper sånt sinne? Er det ikke bare å akseptere att de dyreste kablene er litt for dyre for min lommebok? Det er ikke sikkert att de dyreste hverken er de beste kablene, eller de beste for akkurat ditt annlegg likevel.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er enig i at man i hovedsak bør tilstrebe bruk av kabler som gjør minst mulig galt. Det er altså graden av dårlig påvirkning som bør minimaliseres (ref. filterfunksjonen) når man velger kabel.
    Det er derfor tekniske parametere er kjekt å vite. For å kunne uttale seg om hvordan disse tingene vil fungere sammen.
    Da må man ha tekniske parametere på Høyttaler, forforsterker, forsterker ,dac ,riaa trinn, og alle kablene som knytter dette sammen.
    Hvilken prisklasse man velger å legge seg i er revnende likegyldig. For å ta ett informert valg bør man være opplyst.
    Det er nettopp det disse, forhatte tekniske parameterene prøver å gjøre. Gi deg muligheten til å finne ut hva som passer sammen.
    Ikke fly rundt å handle kabler, forsterkere og høytalere som hodeløse høns. I håp om at de passer sammen.
    Eller sette sin lit til selger av utstyret. Han er jo selger klart mannen har trua på egne produkter. Ellers ville han for pokker ikke solgt de. Men at de passer akkuret deg eller ditt annlegg. Se det er vel ikke sikkert. For å vite det trenger man TEKNISKE PARAMETERE ;D ;D
    Mye bra her, men hvordan vet du eksakt hva som påvirkes og hvor mye som stemmer/endres av det du leser av tekniske parametre?
    Det er jo lett å bare si overnevnte....
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Om man har klokkertro på egne opplevelser så mener man vel at manglende tekniske forklaringer på opplevelsen skyldes for lite kunnskap, og ikke at man biller seg ting inn. Om man er overbevist om at en uttømmende beskrivelse av en kabels lydlige egenskaper kan sammenfattes med noen få parameterverdier så vil man avskrive andres opplevelser av kabellyd som disharmonerer med denne tekniske forståelsen som noe vedkommende har helt for seg selv i sitt eget hode. På et diskusjonsforum må man regne med at begge typene finnes og at det de skriver reflekterer disse forskjellene i virkelighetsoppfatning. Den som ikke aksepterer dette passer ikke inn på et diskusjonsforum og bør logge av, opprette et Word-dokument og gjerne en ren og rettroende menighet og så holde seg der. Sånn er det bare.
    Flott hersketeknikk totte. Virkelig bra. Men hva er det egentlig med kabler som skaper sånt sinne? Er det ikke bare å akseptere att de dyreste kablene er litt for dyre for min lommebok? Det er ikke sikkert att de dyreste hverken er de beste kablene, eller de beste for akkurat ditt annlegg likevel.
    Her tror jeg du har oppdaget en helt ny herskerteknikk, og det er ikke dårlig. Kan du dele med oss hvordan den ser ut, virker og hva den heter? Nå bruker jeg herskerteknikken "latterliggjøring". Den er allerede beskrevet, til orientering.
     
    Sist redigert:

    mikon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2015
    Innlegg
    112
    Antall liker
    52
    Sted
    Fredrikstad
    Om man har klokkertro på egne opplevelser så mener man vel at manglende tekniske forklaringer på opplevelsen skyldes for lite kunnskap, og ikke at man biller seg ting inn. Om man er overbevist om at en uttømmende beskrivelse av en kabels lydlige egenskaper kan sammenfattes med noen få parameterverdier så vil man avskrive andres opplevelser av kabellyd som disharmonerer med denne tekniske forståelsen som noe vedkommende har helt for seg selv i sitt eget hode. På et diskusjonsforum må man regne med at begge typene finnes og at det de skriver reflekterer disse forskjellene i virkelighetsoppfatning. Den som ikke aksepterer dette passer ikke inn på et diskusjonsforum og bør logge av, opprette et Word-dokument og gjerne en ren og rettroende menighet og så holde seg der. Sånn er det bare.
    Flott hersketeknikk totte. Virkelig bra. Men hva er det egentlig med kabler som skaper sånt sinne? Er det ikke bare å akseptere att de dyreste kablene er litt for dyre for min lommebok? Det er ikke sikkert att de dyreste hverken er de beste kablene, eller de beste for akkurat ditt annlegg likevel.
    Her tror jeg du har oppdaget en helt ny herskerteknikk, og det er ikke dårlig. Kan du dele med oss hvordan den ser ut, virker og hva den heter? Nå bruker jeg herskerteknikken "latterliggjøring". Den er allerede beskrevet, til orientering.
    Ok, så du mente rent generelt, ja da beklager jeg. Men du gjentok en del argumenter som, for lite kunnskap, innbiller seg ting i sitt eget hode osv. Det er jo vante argumenter fra den ene siden, mens den andre siden svarer med att du bare har for dårlig annlegg, så du hører ingen forskjell. Begge sider kan være like morsomme til tider.:)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Er enig i at man i hovedsak bør tilstrebe bruk av kabler som gjør minst mulig galt. Det er altså graden av dårlig påvirkning som bør minimaliseres (ref. filterfunksjonen) når man velger kabel.
    Det er derfor tekniske parametere er kjekt å vite. For å kunne uttale seg om hvordan disse tingene vil fungere sammen.
    Da må man ha tekniske parametere på Høyttaler, forforsterker, forsterker ,dac ,riaa trinn, og alle kablene som knytter dette sammen.
    Hvilken prisklasse man velger å legge seg i er revnende likegyldig. For å ta ett informert valg bør man være opplyst.
    Det er nettopp det disse, forhatte tekniske parameterene prøver å gjøre. Gi deg muligheten til å finne ut hva som passer sammen.
    Ikke fly rundt å handle kabler, forsterkere og høytalere som hodeløse høns. I håp om at de passer sammen.
    Eller sette sin lit til selger av utstyret. Han er jo selger klart mannen har trua på egne produkter. Ellers ville han for pokker ikke solgt de. Men at de passer akkuret deg eller ditt annlegg. Se det er vel ikke sikkert. For å vite det trenger man TEKNISKE PARAMETERE ;D ;D
    Hvis jeg forteller deg hvilke komponenter jeg har så kan du altså finne de kablene som passer til disse komponentene, og som derfor gir den beste musikkgjengivelsen?

    Før du klarer å overbevise meg om dette vil jeg mene at tekniske data (RCL-parametre) for kabler er meningsløse for å bestemme hva du kan forvente av lydpåvirkning, forutsatt at parametrene ikke er fullstendig på avveie.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Er enig i at man i hovedsak bør tilstrebe bruk av kabler som gjør minst mulig galt. Det er altså graden av dårlig påvirkning som bør minimaliseres (ref. filterfunksjonen) når man velger kabel.
    Det er derfor tekniske parametere er kjekt å vite. For å kunne uttale seg om hvordan disse tingene vil fungere sammen.
    Da må man ha tekniske parametere på Høyttaler, forforsterker, forsterker ,dac ,riaa trinn, og alle kablene som knytter dette sammen.
    Hvilken prisklasse man velger å legge seg i er revnende likegyldig. For å ta ett informert valg bør man være opplyst.
    Det er nettopp det disse, forhatte tekniske parameterene prøver å gjøre. Gi deg muligheten til å finne ut hva som passer sammen.
    Ikke fly rundt å handle kabler, forsterkere og høytalere som hodeløse høns. I håp om at de passer sammen.
    Eller sette sin lit til selger av utstyret. Han er jo selger klart mannen har trua på egne produkter. Ellers ville han for pokker ikke solgt de. Men at de passer akkuret deg eller ditt annlegg. Se det er vel ikke sikkert. For å vite det trenger man TEKNISKE PARAMETERE ;D ;D
    Mye bra her, men hvordan vet du eksakt hva som påvirkes og hvor mye som stemmer/endres av det du leser av tekniske parametre?
    Det er jo lett å bare si overnevnte....
    Er enig i at man i hovedsak bør tilstrebe bruk av kabler som gjør minst mulig galt. Det er altså graden av dårlig påvirkning som bør minimaliseres (ref. filterfunksjonen) når man velger kabel.
    Det er derfor tekniske parametere er kjekt å vite. For å kunne uttale seg om hvordan disse tingene vil fungere sammen.
    Da må man ha tekniske parametere på Høyttaler, forforsterker, forsterker ,dac ,riaa trinn, og alle kablene som knytter dette sammen.
    Hvilken prisklasse man velger å legge seg i er revnende likegyldig. For å ta ett informert valg bør man være opplyst.
    Det er nettopp det disse, forhatte tekniske parameterene prøver å gjøre. Gi deg muligheten til å finne ut hva som passer sammen.
    Ikke fly rundt å handle kabler, forsterkere og høytalere som hodeløse høns. I håp om at de passer sammen.
    Eller sette sin lit til selger av utstyret. Han er jo selger klart mannen har trua på egne produkter. Ellers ville han for pokker ikke solgt de. Men at de passer akkuret deg eller ditt annlegg. Se det er vel ikke sikkert. For å vite det trenger man TEKNISKE PARAMETERE ;D ;D
    Hvis jeg forteller deg hvilke komponenter jeg har så kan du altså finne de kablene som passer til disse komponentene, og som derfor gir den beste musikkgjengivelsen?

    Før du klarer å overbevise meg om dette vil jeg mene at tekniske data (RCL-parametre) for kabler er meningsløse for å bestemme hva du kan forvente av lydpåvirkning, forutsatt at parametrene ikke er fullstendig på avveie.
    For å prøve å oppsummere litt rundt dette med alle tekniske data som blir oppgitt på div komponeneter vi kjøper. Det er andre her inne som vet mye mer om det enn jeg. Og som kan forklare dette mye bedre. Asbjørn feks :) Men jeg kan prøve med det lille jeg har opplevd.
    Jeg vet ikke helt om dere begge driver med vinyl.
    Men jeg er ganske sikker på at dere er enig i, at det er smart med ett riaa trinn der man kan justere impedansen for forskjellige pickuper.
    Hvis dere er enig i at det er hørbart bedre når lastimpedansen stemmer for nettopp din pickup. Så gjelder litt av det samme for de andre komponenetene i annlegget.
    Men det hele har minst betydning for kabler. Så lenge de er fornuftig konstruert. Der kommer mange av diskusjonene opp.
    Det er mange som har opplevd at det ikke har så stor betydning på deres annlegg. La oss spekulere i at de andre komponenetene i annlegget, er såpass robuste, at de ikke blir påvirket i nevneverdig grad av små avik i RCL i en kabel. Da sitter vi igjen med goodfeel faktoren.
    Kabelen ser bra ut. Kosta sånn passe med penger så det bør være kvalitet. Ikke sant. Og det, gjør mer med lyden enn små endringer i RCL.
    Det er en ærlig sak. Jeg har lurt meg selv så mange ganger at her vet jeg hva jeg snakker om. Og det er helt greit. Jeg liker å lure meg selv jeg. Jeg er jo så forbanna fornøyd når det står på ;D Men jeg kan ikke dra inn de opplevelsene, og argumentere teknisk for de. Og samtidig forvente å bli tatt seriøst av noen som har stålkontroll på temaet. Og det gjør jeg heller aldri.
    Jeg spør om hjelp jeg nå. Fra de jeg vet har stålkontroll på det tekniske. Og tro meg det fungerer meget bra. Og er en mye tryggere vei i mål. enn tilfeldig testing for å finne komponeneter som passer sammen.
    Og med dette vil jeg bare understreke at jeg avfeier ikke de med lang fartstid, som har prøvd utallige komponeneter sammen. Det er erfaringsbase som er minst like mye verdt som det tekniske. Det er de gangene jeg har lyst til å prøve ting ingen har testet sammen at jeg lener meg på de som kan det tekniske :) :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er de gangene jeg har lyst til å prøve ting ingen har testet sammen at jeg lener meg på de som kan det tekniske :) :)
    Det er ihvertfall langt bedre å ‘lene seg på de som kan det tekniske’ enn automatisk sette følge-likes på ting man selv mangler erfaring fra men allikevel lar det stå til, for ‘det stemmer nok det som sies’ fra autoritetene.
    Og hvis man oppfatter at jeg insinuerer at det nok finnes folk her inne som er langt mer sikre på kablers (manglende) betydning enn erfaringen med kabler i forskjellige prisklasser tilsier, så stemmer dette på en prikk.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mnja.... Er nå ikke så sikker på det. De teknisk kyndige er på mange måter en ny stemme i debatten om audio. Før dem var hifi-magasinene ganske alene. 'Autoritetene' i subkulturen var unison på at kabler hadde stor betydning da jeg begynte å interessere meg for hifi, en gang for lenge siden. Med noen få unntak ble det rapportert stor og entydig positiv effekt av både det ene og det andre av kabler og tweaks. The Audio critic hadde jeg aldri hørt om, og blant få unntak fra de andre bladene (det står en ganske så diger stabel hifitidsskrifter i boden min) kommer jeg på lite annet enn en artikkel om Shakti stones i Audio (Vidar Mørch, om jeg ikke husker feil), som rapporterte 'hører ikke forskjell', og en i danske High Fidelity om et nettfilter fra Celius, som rapporterte det samme, og endatil røntgenfotograferte en temmelig tom boks.

    Med internettet har det kommet til stadig nye stemmer som bestrider den tidligere ensidigheten. Fra unison og harmonisk til mangfoldig og konfliktfylt, kanskje?

    Men å stole på egne ører? Vel, om noe må det være lettere nå. Fra å enten høre det samme som de som er 'in the know' eller ikke, til å gjenkjenne sine egne observasjoner hos en av de to stridende partene.

    Konfliktnivået er nok høyere, men jaggu er friheten for den usikre nybegynneren større også.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Det er de gangene jeg har lyst til å prøve ting ingen har testet sammen at jeg lener meg på de som kan det tekniske :) :)
    Det er ihvertfall langt bedre å ‘lene seg på de som kan det tekniske’ enn automatisk sette følge-likes på ting man selv mangler erfaring fra men allikevel lar det stå til, for ‘det stemmer nok det som sies’ fra autoritetene.
    Og hvis man oppfatter at jeg insinuerer at det nok finnes folk her inne som er langt mer sikre på kablers (manglende) betydning enn erfaringen med kabler i forskjellige prisklasser tilsier, så stemmer dette på en prikk.
    Hehe du får sagt det du. Og det er forsåvidt mye mulig at du har litt rett i det med følge-likes. Men jeg håper ikke det var det eneste du fikk ut av det jeg skrev lenger opp. Det Asbjørn og andre skriver om når det kommer til det rent tekniske er faktisk verdt å få med seg. Man kan faktisk si at det er verdt å eksprimentere litt med på egenhånd. Man kan feks ta komponenter man vet låter bra sammen, ut i fra egen erfaring.
    Å se litt på de tekniske parameterene. For deretter prøve å finne ut, hvorfor de passer så bra sammen. Gjør man denne øvelsen flere ganger. Kan det hende man finner en fellesnevner ;) ;) Dette behøver heller ikke å ta noe bort fra den rent subjektive opplevelsen av eget annlegg. Man komplementerer kun med kjent kunnskap. Og underbygger egne inntrykk. Smått genialt faktisk ;) ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.362
    Antall liker
    8.458
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    260 poster.
    Det Samma syke greiene blir det igjen.
    Spm var vel helt enkelt i utgangspunktet.
    Men nå er vi igang igjen. Skal vi aldri bli ferdig med det? Mulig det er alt for mange kjephøye herrer her inne.
    Bli ferdig, hjelp hverandre i hobbyen vi dyrker istede For å tråkke på hverandre.
    Er snart ikke annet et diskusjoner rundt dette temaet.
    Sentralen blir mer å mer peppret av det samme temaer. KABLER.
    Er det virkelig ikke annet som opptar oss?
    Denne hobbyen består da av langt mer en dette.
    HFS er iferd med å bli ødelagt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes at det er ganske drøyt å hevde at de som tviler på de påståtte egenskapene til en del kabler, og heller stoler på vitenskap og kjent kunnskap bare er etterdiltere og tilhengere av noen få «autoriteter» på forumet når man ser hva slags blind tiltro og defensiv disippeloppførsel enkelte fra den andre siden av bordet gjentatte ganger demonstrerer. På tide å ta en kikk i speilet?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    260 poster.
    Det Samma syke greiene blir det igjen.
    Spm var vel helt enkelt i utgangspunktet.
    Men nå er vi igang igjen. Skal vi aldri bli ferdig med det? Mulig det er alt for mange kjephøye herrer her inne.
    Bli ferdig, hjelp hverandre i hobbyen vi dyrker istede For å tråkke på hverandre.
    Er snart ikke annet et diskusjoner rundt dette temaet.
    Sentralen blir mer å mer peppret av det samme temaer. KABLER.
    Er det virkelig ikke annet som opptar oss?
    Denne hobbyen består da av langt mer en dette.
    HFS er iferd med å bli ødelagt.
    Det sier noe om den menneskelige psyke; å bli dratt mot det den mener er idioti (kabeltråder), for så å glemme ut det den mener er viktig (alle andre mer spennende tråder).

    Er vi virkelig så nedsnødd?

    (Gjelder ikke folk som meg, siden jeg syns kabeltråder er fine saker som problematiserer noe av idiotien i hobbyen.)

    Tillegg: En skal være ganske vrang for å gjøre kabeltråder til syndefallet. Her forsiden nå:

    Hifisentralen.jpg
     
    Sist redigert:

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Jeg synes at det er ganske drøyt å hevde at de som tviler på de påståtte egenskapene til en del kabler, og heller stoler på vitenskap og kjent kunnskap bare er etterdiltere og tilhengere av noen få «autoriteter» på forumet når man ser hva slags blind tiltro og defensiv disippeloppførsel enkelte fra den andre siden av bordet gjentatte ganger demonstrerer. På tide å ta en kikk i speilet?
    Og hjulet fortsetter å rulle..
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    KABLER.
    Er det virkelig ikke annet som opptar oss?
    Denne hobbyen består da av langt mer en dette.
    Yupp, Steinar.
    Akkurat nå sitter jeg å koser meg med gamle ECM skiver som nylig har blitt tilgjengelig på Tidal.:)
    Noen lytter på kabler, og noen lytter på sinussveip, jeg lytter til musikk.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Det er ihvertfall langt bedre å ‘lene seg på de som kan det tekniske’ enn automatisk sette følge-likes på ting man selv mangler erfaring fra men allikevel lar det stå til, for ‘det stemmer nok det som sies’ fra autoritetene.
    Siden du åpenbart er mer opptatt av fordelingen av "likes" enn en middels Instagram-tenåring har jeg lagt på en "liker" på ditt innlegg nå. Håper det gjør kvelden lysere.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det jeg ser for meg er følgende scenario:
    1) Kandidat A tester tre forskjellige kabler i sitt anlegg og hører ingen forskjell
    2) Kandidat B tester de samme tre kabler i sitt anlegg og finner forskjeller
    Hvis man forkaster fra ligningen de tradisjonelle forklaringene om gullører, dårlige anlegg, mfl. og utelukkende ser på resultatet, så står man igjen med følgende konklusjon;
    Kandidat A predikerer at det ikke er forskjell på kabler.
    Kandidat B predikerer at det er forskjell på kabler.

    Egentlig så kan begge ha rett på et vis.
    Det som er problemet er at kandidat A ikke kan forstå eller akseptere at kandidat B har rett og motsatt ut fra egen erfaring i EGET anlegg.
    Dermed vil begge predikere ut fra sine egne erfaringer at motparten har feil.
    Det er derfor at egne erfaringer med kabler i sitt eget anlegg ikke kan overføres til en annen person i hans anlegg.
    Så hvis en prøver en boutique kabel i sitt anlegg og finner ingen forskjell så overfører man feilaktig denne erfaringen til nestemann og påstår at samme erfaring gjelder for ham.
    Det er her det skjærer seg fullstendig, ved at subjektive erfaringer predikeres som noe objektivt.
    Oppsummering:
    Kandidat A sine erfaringer er reelle.
    Kandidat B lider ikke av placebo og hva det skulle være. Han opplever forskjeller som er reelle også - i sitt anlegg.

    Kan vi enes om dette?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er ihvertfall langt bedre å ‘lene seg på de som kan det tekniske’ enn automatisk sette følge-likes på ting man selv mangler erfaring fra men allikevel lar det stå til, for ‘det stemmer nok det som sies’ fra autoritetene.
    Siden du åpenbart er mer opptatt av fordelingen av "likes" enn en middels Instagram-tenåring har jeg lagt på en "liker" på ditt innlegg nå. Håper det gjør kvelden lysere.
    Det handler ikke om flest likes, men integritet mhp. hensikten bak dem (men det blir det vel mindre temperatur av, så det er enklest å misforstå med vilje).
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Enn om folk hadde holdt seg til å beskrive lyd og kvalitet på kabler de selv har prøvd og sammenlignet - og ikke uendelig masse om hva de tror og mener og synes? Nordost Valhalla var nevnt i et veldig kort innlegg helt i starten av denne tråden, med et bilde av Valhalla XLR-kabler. Hvilke andre kabler har noensinne vært utsatt for mer omtale og fordommer? Jeg har eid disse selv og kan fortelle hvordan de spiller:

    Svært åpne og definerte kabler med skikkelig fast og dyp bass. Uanstrengt med masse detaljer. Men: de tilhører eldre generasjon Nordost og kan bli litt for slanke i grunntonen. Dagens Norse 2 eller Valhalla 2 er et steg framover i teknologi og spiller fyldigere (per modell) og mer 3D-lyd. Jeg byttet ut Valhalla med SPM Reference (toppmodell fra gamle Flatline) og ventet i utgangspunktet en nedgradering siden SPM er rimeligere. Men SPM overrasket med varm og fyldig og behagelig lyd, om enn ikke like oppløst. Passet veldig godt inn med Norse 2 strømkabler. De måler faktisk hakket hurtigere enn Valhalla også. Så SPM er en gammel modell som bør tas fram fra arkivet - de imponerte meg til prisen!

    Og om kabler endrer seg med innspilling? Ja, det gjør de. Selv brukte kabler, om de ikke er spilt med på en stund. Helt ny-tilkoblet høres de kanskje ikke optimalt ut, men etter en time eller to skjer det noe. Og gi dem noen dager med musikk, da viser de hva de er gode for og hvordan de vil høres ut permanent! Dette stort sett alle kabler jeg har prøvd.

    Vel, det var mine erfaringer om legendariske Valhalla fra Nordost. Fortsett saklig dere andre også!
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Enn om folk hadde holdt seg til å beskrive lyd og kvalitet på kabler de selv har prøvd og sammenlignet - og ikke uendelig masse om hva de tror og mener og synes? Nordost Valhalla var nevnt i et veldig kort innlegg helt i starten av denne tråden, med et bilde av Valhalla XLR-kabler. Hvilke andre kabler har noensinne vært utsatt for mer snakk?? Jeg har eid disse selv og kan fortelle hvordan de spiller:

    Svært åpne og definerte kabler med skikkelig fast og dyp bass. Uanstrengt med masse detaljer. Men: de tilhører eldre generasjon Nordost og kan bli litt for slank i grunntonen. Dagens Norse 2 eller Valhalla 2 er et steg framover i teknologi og spiller fyldigere (per modell) og mer 3D-lyd. Jeg byttet ut Valhalla med SPM Reference (toppmodell fra gamle Flatline) og ventet i utgangspunktet en nedgradering siden SPM er rimeligere. Men SPM overrasket med varm og fyldig og behagelig lyd, om enn ikke like oppløst. Passet veldig godt inn med Norse 2 strømkabler. Så SPM er en gammel modell som bør tas fram fra arkivet - de imponerte meg til prisen!

    Vel, det var mine erfaringer om legendariske Valhalla fra Nordost. Fortsett saklig dere andre også!
    Flott beskrivelse dette, så får vi se om det får stå uimotsagt eller om du har ‘misforstått’ noe mhp. dine erfaringer.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes at det er ganske drøyt å hevde at de som tviler på de påståtte egenskapene til en del kabler, og heller stoler på vitenskap og kjent kunnskap bare er etterdiltere og tilhengere av noen få «autoriteter» på forumet når man ser hva slags blind tiltro og defensiv disippeloppførsel enkelte fra den andre siden av bordet gjentatte ganger demonstrerer. På tide å ta en kikk i speilet?
    Og hjulet fortsetter å rulle..
    Vel, ja. Beklager å ha lagt mer ved på bålet. Blir bare litt oppgitt til tider.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Enn om folk hadde holdt seg til å beskrive lyd og kvalitet på kabler de selv har prøvd og sammenlignet - og ikke uendelig masse om hva de tror og mener og synes? Nordost Valhalla var nevnt i et veldig kort innlegg helt i starten av denne tråden, med et bilde av Valhalla XLR-kabler. Hvilke andre kabler har noensinne vært utsatt for mer snakk?? Jeg har eid disse selv og kan fortelle hvordan de spiller:

    Svært åpne og definerte kabler med skikkelig fast og dyp bass. Uanstrengt med masse detaljer. Men: de tilhører eldre generasjon Nordost og kan bli litt for slank i grunntonen. Dagens Norse 2 eller Valhalla 2 er et steg framover i teknologi og spiller fyldigere (per modell) og mer 3D-lyd. Jeg byttet ut Valhalla med SPM Reference (toppmodell fra gamle Flatline) og ventet i utgangspunktet en nedgradering siden SPM er rimeligere. Men SPM overrasket med varm og fyldig og behagelig lyd, om enn ikke like oppløst. Passet veldig godt inn med Norse 2 strømkabler. Så SPM er en gammel modell som bør tas fram fra arkivet - de imponerte meg til prisen!

    Vel, det var mine erfaringer om legendariske Valhalla fra Nordost. Fortsett saklig dere andre også!
    Flott beskrivelse dette, så får vi se om det får stå uimotsagt eller om du har ‘misforstått’ noe mhp. dine erfaringer.
    ...men du ser naturligvis ikke det provokative med dine egne innlegg?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.697
    Antall liker
    15.835
    Torget vurderinger
    2
    Jeg anbefaler Fidelity-nummer der de sjekker Vidar kabelinnbrenning og redaktøren finner en kabel som er blitt slapp, liggende i en skuff. Den utsettes for innbrenning og blir like god igjen.

    Tanke-eksperiment: er det klokt å forestille seg at hobbyen er avhengig av komponenter som hele tiden faller inn og ut av form? Når vet man at man har innbrent lenge nok? Når vet man at en slapp kabel må friskes opp? Det er noe vakkert over det å skulle tillegge passive komponenter så mye sjel og egenliv, men det er ikke videre rasjonelt eller vitenskapelig. Hvilket åpner for uendelige mengder sludder. (Sjekk de nye spikes i tweaks-tråden).

    Minner ellers om at ECM-katalogen er lagt ut på strømmetjenester, i SM-kvalitet.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hørte på ECM katalogen i går kveld til langt ut i morgentimene.

    @Hardingfele, SM er ikke min greie. :p8)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nevner sånn i forbifarten at jeg jaggu har en fin bunke ECM stående i hyllene, på både vinyl og CD. Massevis av knallbra musikk som er utgitt på det selskapet, kanskje et av de best representerte plateselskapene i samlingen, men akkurat nå er det 200 nye titler klassisk på CD som er i fokus, Har bare funnet tid til en knehøy stabel i løpet av uka, så dette kommer til å pågå en stund. Strømmetjenester har jeg ikke, og håper virkelig ikke at det til slutt ender opp med at de går bort fra fysiske formater.

    Når det gjelder innspilling så vil jeg nevne dette med DV XX2, og feltryktet om 150 timers emosjonell berg og dalbane mens den veksler mellom himmel og helvete før den til slutt faller til ro på himmel. Det er jaggu en skikkelig turn off i min bok.

    Innbrenning har jeg ikke noe forhold til, men jeg burde kanskje begynne å røyke pipe?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ad ECM: Hvordan søker en opp alle utgivelsene på det selskapet i Tidal? Føler meg ganske nedsmeltet i synapsene etter forsiktige forsøk som ikke førte noe sted.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Fra nordvestlandet, og ikke Terje Rypdal komplett? Skamme seg! :D

    150 timer er ei plate om dagen i godt over et halvt år, forresten. Det er også ca. 10% av forventet levetid på en 'normal' high end-pickup.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Fra nordvestlandet, og ikke Terje Rypdal komplett? Skamme seg! :D

    150 timer er ei plate om dagen i godt over et halvt år, forresten.
    Nei, ingen Rypdal. Eg er sikkert for ung....men har høyrt mannen på konsert nokre gonger.
    Berre ei plate om dagen er ikkje nok. Men det var tøft å gjere denne utprøvinga. Dynavector xx2 – ein innspelingsodyssé Einaste som er verre, er å spele inn kablar, og så merke at det ikkje er skilnad frå dag til dag.....og kanskje ikkje frå veke til veke heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn