Mat, drikke og røyk Kaffe-nerding

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kverna begynte å gjøre seg til og elkjøp ville sende den inn så nå er vi uten kvern.

    Man lever ikke lenge uten kaffe.:eek::rolleyes:

    Erdet noen som har testet noen av handkvernene de har her?
    Lokal butikk så jeg kan stikke innom i morgen tidlig å plukke opp en.
    Eventuelt andre som har bra handkvern i Trondheim
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Kverna begynte å gjøre seg til og elkjøp ville sende den inn så nå er vi uten kvern.

    Man lever ikke lenge uten kaffe.:eek::rolleyes:

    Erdet noen som har testet noen av handkvernene de har her?
    Lokal butikk så jeg kan stikke innom i morgen tidlig å plukke opp en.
    Eventuelt andre som har bra handkvern i Trondheim
    Jeg har ikke prøvd noen av de, men Hario sine kverner har vært brukt mye av hobby baristaer på fjelltur. Virker som de fleste er godt fornøyd med de.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det ble en slik

    Den gir veldig statisk kaffe så det er kaffe over store deler av kjøkkenbenken.
    Og jeg har ikke funnet ett naturlig nullpunkt som gjør det enkelt å finne tilbake når man plukker den fra hverandre når man skal rengjøre.

    @Atlerovik er du fornøyd med commander?
     

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    90
    Antall liker
    122
    En dråpe vann sammen med bønnene fungerer mot statisk elektrisitet i min Wilfa kvern.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Litt småkjipt å måtte bry seg bare, når kvernen kan konstrueres uten slike problemer. Jeg har til gode å måtte bruke vann i min egen Wilfa-kvern og kaffen havner kun i metallkoppen. Det eneste "problemet" jeg har med statisk elektrisitet er at bittelitt kaffe blir sittende på helletrakten til AeroPress.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det ble en slik

    Den gir veldig statisk kaffe så det er kaffe over store deler av kjøkkenbenken.
    Og jeg har ikke funnet ett naturlig nullpunkt som gjør det enkelt å finne tilbake når man plukker den fra hverandre når man skal rengjøre.

    @Atlerovik er du fornøyd med commander?
    Superfornøyd med Commander’en. Solid og god brukeropplevelse. Hadde vært fint med synlig nummererte klikk, men ikke mye stress å finne nullpunktet. Skjønner at mange er fornøyd med denne. Men samme utfordring med statisk elektrisitet. Det har alle kverner, inklusive Wilfa-kvernene jeg har hatt, som skulle ta knekken på dette. Grunnen til at @JMM ikke opplever det, er sannsynligvis bruk av mørkere brent kaffe. Det løser seg hos meg med å dryppe noen dråper vann i før jeg kverner.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har erfaring med aeropress?
    Når man kommer til slutten av pressingen hvor det er litt luft igjen før du treffer kaffen.
    Slutter du der eller fortsetter til du treffer kaffen?
    Jeg *tror* at hvis jeg presser kaffen i bunnen av aeropress så blir smaken veldig kraftig og bitter. Andre som har erfaringer med det?

    Så nå er jeg tilbake til v60 for der drypper det bare, ingen pressing.
    Og de som bruker v60: lar dere det dryppe til der ikke drypper lenger eller bare til det ikke drypper like mye?
     

    TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    68
    Antall liker
    33
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har erfaring med aeropress?
    Når man kommer til slutten av pressingen hvor det er litt luft igjen før du treffer kaffen.
    Slutter du der eller fortsetter til du treffer kaffen?
    Jeg *tror* at hvis jeg presser kaffen i bunnen av aeropress så blir smaken veldig kraftig og bitter. Andre som har erfaringer med det?

    Så nå er jeg tilbake til v60 for der drypper det bare, ingen pressing.
    Og de som bruker v60: lar dere det dryppe til der ikke drypper lenger eller bare til det ikke drypper like mye?
    Det er delte meninger om luften har noe å si. Oppfinneren av aeropress brydde seg ikke om luften og presset helt ned. Jeg brygger opp ned. Dvs ikke over en kopp, men med åpningen opp. Da renner ikke noe ned i koppen før blandingen er utført. Jeg tar fra 10-20 rør før jeg setter på filteret og presser til luften er borte. Så snur jeg den rundt og setter den på koppen og presser i jevnt sakte tempo helt ned.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Og de som bruker v60: lar dere det dryppe til der ikke drypper lenger eller bare til det ikke drypper like mye?
    Til det begynner å dryppe, omtrent. Ideelt sett skal det først blomstres i 30-45 sekunder, og så renne jevnt til det har gått 3:30. Når det da begynner å dryppe, er det ikke særlig mye mer å hente.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har erfaring med aeropress?
    Når man kommer til slutten av pressingen hvor det er litt luft igjen før du treffer kaffen.
    Slutter du der eller fortsetter til du treffer kaffen?
    Jeg *tror* at hvis jeg presser kaffen i bunnen av aeropress så blir smaken veldig kraftig og bitter. Andre som har erfaringer med det?

    Jeg trøkker helt i bunn og merker ingen forskjell og en mer skånsom fremgangsmåte.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    DD399CE6-72C1-4344-9D36-D7184EE27492.jpeg
    Hender det stikker litt at jeg solgte maskinen, men lever greit med Chemex og Aeropress akkurat nå.
    Kvernen ser etter et nytt hjem!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Du har vært godt utstyrt? ;)

    Har du prøvd v60 også, opplever du noe forskjell i så fall mellom Chemex og v60?
    Hehe, nei tenkte at hvis man skulle teste espresso så måtte det gjøres skikkelig. Når det er sagt er kvern det viktigste, og Mahlkønig det beste jeg har testet av Niche, Mazzer, Weber mm.

    Har ikke hatt noe head to head mellom Chemex og V60.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Chemex tar bort noe av syrligheta som V60 slipper gjennom, så i min erfaring er det bortkasta å brygge mellom-/lysbrent kaffe som f.eks den fra Supreme Roastworks eller Wendelboe på Chemex.

    Kaffebrenneriet brenner littegranne hardere og blir ikke så forskjellig på Chemex i forhold til V60 som SR og W.

    Chemex er også litt mer klønete å vaske enn V60.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Chemex tar bort noe av syrligheta som V60 slipper gjennom, så i min erfaring er det bortkasta å brygge mellom-/lysbrent kaffe som f.eks den fra Supreme Roastworks eller Wendelboe på Chemex.

    Kaffebrenneriet brenner littegranne hardere og blir ikke så forskjellig på Chemex i forhold til V60 som SR og W.

    Chemex er også litt mer klønete å vaske enn V60.
    Da forholder jeg meg til v60 videre 😀
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    I tilfelle det er interessant er dette sånn jeg brygger med V60:

    tid ⤵ gr. kaffe ➡202530354050
    0:00607590105120150
    0:45120150180210240300
    1:30180225270315360450
    2:15240300360420480600
    3:00300375450525600750

    Første kolonne viser timingen og kolonnene bortover viser hvor mye som skal stå på vekta ved de ulike tidspunktene i forhold til mengden kaffe. Det vil si at hvis du bruker 20 gram kaffe skal vekta vise 60 gram vann når du starter klokka (sånn ca), 120 etter 45 sek og så bortetter. Det trenger ikke helles jevnt, pulser går fint. Små avvik på timingen kommer du ikke til å merke heller.

    Med denne metoden trenger en ikke forholde seg til blomstringa («blooming») fordi den er bakt inn i prosessen. Når det er sagt pleier jeg å la første pulsen være på ca 2x mengden kaffe og så gjennomføre resten som planlagt. Synes det gir litt mer sødme, men har ikke gjort noen store studier på dette.

    En V60 02 (den største en får kjøpt på kaffebrenneriet for eksempel) og 6 dl-kolben klarer opptil 40 gram kaffe/600 gram vann. Lager jeg mer bruker jeg Chemex. Har aldri eid en kaffetrakter :)
     
    Sist redigert:

    jarste

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    6
    @Harry Stoteles Takk, dette skal jeg prøve!

    Jeg har eksperimentert en del opp gjennom åra, men har alltid hatt en utfordring med konsistensen. Av og til er det himmel, av og til bitter suppe. De siste årene har jeg i all hovedsak brukt 4:6-metoden (https://en.philocoffea.com/blogs/blog/coffee-brewing-method) og for meg gir dette det beste og mest konsistente resultatet.

    EDIT: Litt mer detaljer i tilfelle det er interessant. Bruker Hario V60 02. 15 gram kaffe til 250ml vann. 30ml til blooming, deretter 70 + 50 + 50 +50. Prøver å la vannet renne gjennom før jeg heller neste del. Opplever at jeg må male ganske grovt for å nå målet om å bli ferdig på 3:30
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Metoden jeg bruker er vel en avart av 4:6-metoden, tror jeg? Men jeg bruker klokka ganske slavisk.

    Jeg har etter hvert tenkt at 3:30 handler om når det begynner å bli tomt for «overvann» i filteret og ikke nødvendigvis når det slutter å renne. Hvis jeg skal ha det helt ferdig til 3:30 må jeg male grovere enn kverna mi klarer. Jeg er omkring «litt kjip sandstrand» i malingsgrad nå, fire prikker fra venstre på Wilfa Nymalt.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I tilfelle det er interessant er dette sånn jeg brygger med V60:

    tid ⤵ gr. kaffe ➡202530354050
    0:00607590105120150
    0:45120150180210240300
    1:30180225270315360450
    2:15240300360420480600
    3:00300375450525600750

    Første kolonne viser timingen og kolonnene bortover viser hvor mye som skal stå på vekta ved de ulike tidspunktene i forhold til mengden kaffe. Det vil si at hvis du bruker 20 gram kaffe skal vekta vise 60 gram vann når du starter klokka (sånn ca), 120 etter 45 sek og så bortetter. Det trenger ikke helles jevnt, pulser går fint. Små avvik på timingen kommer du ikke til å merke heller.

    Med denne metoden trenger en ikke forholde seg til blomstringa («blooming») fordi den er bakt inn i prosessen. Når det er sagt pleier jeg å la første pulsen være på ca 2x mengden kaffe og så gjennomføre resten som planlagt. Synes det gir litt mer sødme, men har ikke gjort noen store studier på dette.

    En V60 02 (den største en får kjøpt på kaffebrenneriet for eksempel) og 6 dl-kolben klarer opptil 40 gram kaffe/600 gram vann. Lager jeg mer bruker jeg Chemex. Har aldri eid en kaffetrakter :)
    Hei Harry

    Jeg forholder meg ganske strengt til 6gr kaffe pr desiliter vann. Da blir kolonnene 18, 24, 36 etc, men det gir vel så små avvik at man ikke merker det.
    Så leste jeg linken som @jarste kom med. Ganske interessant.

    Og bare for å stille dumme spørsmål:
    Det som står i på vekta, er det med eller uten kaffen?
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Spennende å høre om metoden funker for deg også.

    Jeg nullstiller vekta etter å ha fukta filteret og hatt oppi kaffe, så vekta bare viser den totale mengden tilført vann.

    Knuste for øvrig min fjerde (!) Hario V60-02-kolbe her om dagen.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spennende å høre om metoden funker for deg også.

    Jeg nullstiller vekta etter å ha fukta filteret og hatt oppi kaffe, så vekta bare viser den totale mengden tilført vann.

    Knuste for øvrig min fjerde (!) Hario V60-02-kolbe her om dagen.
    Hvordan fikk du til det?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Slepphendthet, litt uflaks og så har jeg vel brukt også den så mye at det måtte skje noe snart… Den umiddelbare lærdommen er at metoden over funker fint på Chemex også. :)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Kom også på at dette er fire kolber på noe sånt som ti år… 😅
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fungerer det med vanlig kaffetraktrrfilter i v60?
    Snart tom og lurer på om jeg må til byen eller ikke 🙂
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Har aldri fått det til siden vanlige filtre er flate i bunnen og V60-en er konisk. Chemexfilter kan gå i nødsfall, men det blir litt tam kaffe av det fordi de er så tjukke.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.482
    Sted
    Holmestrand
    Litt på siden kanskje:
    Har en DeLonghi med løs melketank som oppbevares i kjøleskapet når den ikke brukes.
    Opplever at melka blir VELDIG fort sur.
    Kartongen melka kom fra er grei lenge etterpå.
    Noen som skjønner hva som skjer her?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Litt på siden kanskje:
    Har en DeLonghi med løs melketank som oppbevares i kjøleskapet når den ikke brukes.
    Opplever at melka blir VELDIG fort sur.
    Kartongen melka kom fra er grei lenge etterpå.
    Noen som skjønner hva som skjer her?
    Kan det hende at melketanken må rengjøres grundigere?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn