Mat, drikke og røyk Kaffe-nerding

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Har en Wilfa Svart til å "poure over", tømme fra vannkoker heter det på norsk. Gjør det samme som svanehalsene, og er godkjent/designet av Tim Wendelboe. Kjøpt på salg på Jernia, så den er for billig for dere på Sentralen, men er bedre enn alt dere plages med!
    Har troen på Wilfa Svart til "helle over" kaffe.
    Hvordan er den på statisk?
    Følger med på prisjakt skal ha en Wilfa WSFB-100S, under 2k slår jeg til, ser den har vært nede i 1698,-.
    Den ligger nok under juletreet i år;)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har brukt metoden din siden du la den ut her og jeg har aldri hatt mer konsistent kaffe enn nå, selv om det fortsatt varierer noe så er jeg alltid i nærheten av det som er beskrevet av smaker på kaffeposen.

    Tenkte jeg skulle prøve metoden til den bloggeren over her :D
    Fint å høre du er fornøyd! Gi gjerne en oppsummering om du synes den andre metoden funker også. 😊
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fint å høre du er fornøyd! Gi gjerne en oppsummering om du synes den andre metoden funker også. 😊
    Jeg får svanehals i dag tror jeg, men rekker ikke å ta den i bruk før i morgen.
    Den andre metoden er jo relativt lik din så jeg forventer ikke noe annet enn små nyanser
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har funnet disse kaffebrenneriene som har bra kaffe, er det flere jeg burde sjekke ut?
    Du burde finne noe for enhver smak med det utvalget der.

    Jeg var medlem i CoE Alliance:

    https://allianceforcoffeeexcellence.org/join-us/

    Ellers kan det være svært interessant å følge med på CoE og kåringene deres. Om du får tak i vinnerbønnene er du heldig men som medlem får du dem tilsendt (avhengig av medlemskap). Men du kan søke deg frem til hvem som har kjøpt og hvor dem kommer for salg etter auksjonen.

    https://cupofexcellence.org/ og https://cupofexcellence.org/about/

    Kaffebrenneriet var før C19 flinke til å kjøpe CoE kaffe men etterhvert som prisene føyk i taket så forsvant disse fra hyllene deres. I det siste så har dem fått tak i bønner som kom 10 - 15 plass. Vel verdt å prøve ut.
     

    6c33

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2015
    Innlegg
    49
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da er neste oppgradering i hus. Fallen ligger velbrukt, men langt fra utslitt.

    1000003233.jpg

    Jeg gamblet litt og skrudde Commandante C40 helt inn og telte 25 klikk ut (som jeg mener @Atlerovik skrev tidligere).

    Kornene er utrolig jevne. Med 25 klikk ble det mye finere kvernet enn det jeg er vant med fra Cafflano Krinder. Og med bønner vi ikke har testet før så blir det litt vanskelig å sammenligne direkte.

    Flåsete sammenligning, men jeg prøver likevel, så ikke ta det bokstavelig.

    Kvinder var som mange gode solide hifi-produkter. Gjør jobben veldig bra, ser bra ut og gir en god følelse når man tar i det.
    Så kjøpte jeg meg en japansk forsterker og da ble det ett helt nytt nivå av nytelse, estetikk, kvalitetsfølelse og eierglede.
    Sånn føltes det å gå til Commandante C40 mk4.

    Nå gleder kjærringa og jeg oss til å eksperimentere mer. Hun var minst like ivrig som meg 🥰

    1000003234.jpg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    jaja, da har jeg kjøpt den så får jeg dele erfaringer etterpå :)
    Hvordan synes du den funker? Holder på med en hario svanehals rett-på-koketoppen og steiketermometer for tida og tenker at det MÅ finnes en enklere løsning.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan synes du den funker? Holder på med en hario svanehals rett-på-koketoppen og steiketermometer for tida og tenker at det MÅ finnes en enklere løsning.
    Jo, vi er veldig fornøyd.
    Lett å stille inn temperatur. Varmer vann raskt.
    Så langt funker den finfint.
    Vi drikker stort sett 2-3 kopper hver hver dag.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Det ble filter, og v60 v3 med tilhørende kanne 😇

    Neste tror jeg blir fancy vannkoker hvor man kan stille temperatur. Jeg innbiller meg at hvis vannet er for varmt så blir kaffen bitter.
    Bruk gjerne termometer, men kaffen ekstraheres korrekt på temperatur rett under kok. Altså den temperaturen vannet har når den treffer kaffen og filteret. Jeg koker alltid opp vannet.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Temperaturen på vannet bestemmer hvor mye av smaken/aromaen som hentes ut av bønnene når vannet går gjennom. Det er med andre ord en ekstra knott å skru på for å tune kaffen sånn du vil ;) Litt forenklet kan man si at kaldere vann gir svakere/syrligere kaffe og varmere gir sterkere/rundere smak.
    Jeg har andre erfaringer med kaldere temperaturer. Noe mindre intensitet ja, men noe mer sødme. Synes kaffen er best, nesten alltid, på høye temperaturer.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Du burde finne noe for enhver smak med det utvalget der.

    Jeg var medlem i CoE Alliance:

    https://allianceforcoffeeexcellence.org/join-us/

    Ellers kan det være svært interessant å følge med på CoE og kåringene deres. Om du får tak i vinnerbønnene er du heldig men som medlem får du dem tilsendt (avhengig av medlemskap). Men du kan søke deg frem til hvem som har kjøpt og hvor dem kommer for salg etter auksjonen.

    https://cupofexcellence.org/ og https://cupofexcellence.org/about/

    Kaffebrenneriet var før C19 flinke til å kjøpe CoE kaffe men etterhvert som prisene føyk i taket så forsvant disse fra hyllene deres. I det siste så har dem fått tak i bønner som kom 10 - 15 plass. Vel verdt å prøve ut.
    Utrolig kult å høre du har vært medlem i CoE som privatperson. Det kan jo ikke være mange av dem. Ellers synes jeg KB er flinke til fortsatt å kjøpe CoE. Min opplevelse er at vinnerne ikke alltid er den beste kaffen. Så kaffe som kommer, 10-15 plass kan være meget gode kjøp - også for forbrukere. Vinnerne går (nesten) alltid til Asia og er helt latterlig høyt priset.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Bruk gjerne termometer, men kaffen ekstraheres korrekt på temperatur rett under kok. Altså den temperaturen vannet har når den treffer kaffen og filteret. Jeg koker alltid opp vannet.
    Har gjort det helt frem til et par måneder siden og synes kaffen blir veldig mye bedre om jeg begynner bryggingen på godt under 97 grader. Kaffebrenneriet-kaffe (medium brent) trives godt med 93 grader og det synes jeg Supreme Roasworks-kaffen (lysere) gjør også. Brygger jeg rett fra kok smaker det fort brent.
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har forholdt meg til denne måten å lage kaffe, både temperatur og tider/oppdeling, og synes det blir bra hver gang. Samtidig så kan man gjøre små justeringer.

     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jo, vi er veldig fornøyd.
    Lett å stille inn temperatur. Varmer vann raskt.
    Så langt funker den finfint.
    Vi drikker stort sett 2-3 kopper hver hver dag.
    Siden vi bare er 2 som vanligvis drikker så er den stor nok. Har testet å lage 3 kopper a 3dl og det går.
     

    6c33

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2015
    Innlegg
    49
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Jeg har andre erfaringer med kaldere temperaturer. Noe mindre intensitet ja, men noe mer sødme. Synes kaffen er best, nesten alltid, på høye temperaturer.
    Er helt enig her.Har kanne med temp innstilling, men koker alltid opp til 100gr. Eksperimenterte litt det første året med forskjellig temp, men nå koker jeg alltid opp. I så måte er kannen litt bortkastede penger.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    @Morten S hva kan jeg forvente hvis jeg har høyere temperaturer enn disse? Og skiller man på hvilke roast man har?

    - Around 93°C for light roast coffee
    - Around 88°C for medium roast coffee
    - Around 83°C for dark roast coffee
     

    6c33

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2015
    Innlegg
    49
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    @Morten S hva kan jeg forvente hvis jeg har høyere temperaturer enn disse? Og skiller man på hvilke roast man har?

    - Around 93°C for light roast coffee
    - Around 88°C for medium roast coffee
    - Around 83°C for dark roast coffee
    Jeg bruker kun light roast, og når jeg koker opp vannet, og heller ut fra hariokannen min er tempen målt med min temp måler 96 gr.Jeg bruker keramisk filterholder som nok stjeler noe varme, så tempen i brygget( i filterholderen er 93/94 gr) . I så måte er 93/94 gr det man i praksis klarer å oppnå over tiden det tar å ekstrahere kaffien.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Utrolig kult å høre du har vært medlem i CoE som privatperson. Det kan jo ikke være mange av dem. Ellers synes jeg KB er flinke til fortsatt å kjøpe CoE. Min opplevelse er at vinnerne ikke alltid er den beste kaffen. Så kaffe som kommer, 10-15 plass kan være meget gode kjøp - også for forbrukere. Vinnerne går (nesten) alltid til Asia og er helt latterlig høyt priset.
    Bemerk at jeg skrev at jeg var medlem.


    I 2016-17 var det mulig å kjøpe seg et medlemskap som privatperson. Etterhvert som prisene på kaffe steg så forsvant noen av fordelene, blant annet tilgang til å kjøpe mikroparti med kaffe.

    1707072506930.png
     
    Sist redigert:

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Jeg bruker kun light roast, og når jeg koker opp vannet, og heller ut fra hariokannen min er tempen målt med min temp måler 96 gr.Jeg bruker keramisk filterholder som nok stjeler noe varme, så tempen i brygget( i filterholderen er 93/94 gr) . I så måte er 93/94 gr det man i praksis klarer å oppnå over tiden det tar å ekstrahere kaffien.
    Korrekt.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    @Morten S hva kan jeg forvente hvis jeg har høyere temperaturer enn disse? Og skiller man på hvilke roast man har?

    - Around 93°C for light roast coffee
    - Around 88°C for medium roast coffee
    - Around 83°C for dark roast coffee
    Som det blir skrevet her, så blir det ikke varmere enn rundt 93.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har nylig skaffet meg min første espressomaskin, en enkel DeLonghi, og må ha kvern, men finner at den gamle Wilfa kaffekverna ikke maler fint nok. Jeg har en liten japanske håndkvern av type Porlex som ikke har vært ute av skapet på en stund, da den er ganske slitsom i bruk. Ble kjøpt sammen med Aeropress som nå er gitt vekk.
    Anbefalte espressokverner ser ut å være store og dyre, jeg vil helst ha en liten som kan settes vekk i et overskap. Skal heller ikke se ut som en borerigg.
    Kaffebrenneriet har noen aktuelle på nettet, for eksempel disse av merke Fellow
    1708434572479.png 1708434701427.png
    Vil disse male fint nok til god espresso?
     
    Sist redigert:

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Jeg har nylig skaffet meg min første espressomaskin, en enkel DeLonghi, og må ha kvern, men finner at den gamle Wilfa kaffekverna ikke maler fint nok. Jeg har en liten japanske håndkvern av type Porlex som ikke har vært ute av skapet på en stund, da den er ganske slitsom i bruk. Ble kjøpt sammen med Aeropress som nå er gitt vekk.
    Anbefalte espressokverner ser ut å være store og dyre, jeg vil helst ha en liten som kan settes vekk i et overskap. Skal heller ikke se ut somen borerigg.
    Kaffebrenneriet har noen aktuelle på nettet, for eksempel disse av merke Fellow
    Vis vedlegget 998251 Vis vedlegget 998258
    Vil disse male fint nok til god espresso?
    Jeg har en liten kvern fra Krups, fikk dårlig kritikk i test pga mye lyd. Jeg har hatt min i mange år, bråker men maler fint. Har en manuell på hytta, som er slitsom i bruk, men ved å sette batteridrillen på spindelen går det unna!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kandidat 3: Sage SMART Grinder Pro
    1708435978602.png
    Begynner å bli stort/dyrt nok
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Kverna er absolutt viktiste utstyr når det gjelder espresso. Strekk deg så langt du kan, så slipper du masse frustrasjon.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Som mange har sagt her før, kvern er svært viktig.
    Tror du beveger deg i laveste segment med den fra sage.
    En fra mignon serien fra eureka er nok et hakk opp
    En del dyrere men kompakt. En bratza vario er også en kompakt mulighet

    her er en lang oversikt, på tysk over en del kverner.

    Hvilken delongi har du skaffet ?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Den fra vilfa er primært en filter kvern, klarer vist espresso men ikke ideell har jeg lest
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn