Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Ta 4 kopper pr dag og så ganger du det opp med 365 dager og så 20 år - da blir det litt mengde ut av det.
    Nei, det blir det ikke.

    Det blir da totalt 10g fett (worst-case med presskanne) pr år, eller ca like mye som det er i smøret man har på en enkelt brødskive pr år. Eller 20 brødskiver på 20 år.

    7g/1000* 365 * 4 = 10.22g

    Forutsatt at verdiene i figuren er korrekte.

    Med mindre det er noe veldig spesielt med stoffene i kaffi kontra annet mettet fett sliter jeg med å se at dette kan være en signifikant kilde til totalinntaket. En svinekotelett inneholder ca 1/4 så mye fett som man får i seg ved å drikke 4 kopper presskannefaffi pr. dag i 20 år.


    Edit: matteleif i koteletteksempelet
    Fin matematikk.
    Menhvorfor advares det da? Ren og skjær lobbyisme fra kaffetrakter-produsentene? :)
    kaffe fett.JPG

    Eller rett og slett:

    I kaffefettet finnes stoffet kaffestol.

    - Kaffestol er det mest kolesteroløkende stoff vi kjenner til og det fører til økning av den skadelige kolesterolbærende partikkelen (LDL) i blodet som gir hjertesykdom, skrev ernæringsprofessor Christian A. Drevon ved Universitetet i Oslo i en kronikk i Aftenposten i 2011.

    Og motparten får også spalteplass:
    http://kaffe.no/kaffe-og-kolesterol/
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Denne pakken med Wienerpølser fra Gilde (20 pølser) inneholder like mye fett som 20 års drikking av 4 kopper presskannekaffi. Vel å merke om man ikke spiser de tre siste pølsene fra pakken men nøyer seg med 1 pølse pr år og tar 3 pølsefrie år på de samme 20 årene.

    pols.JPG

    Gitt hva de sier i artikkelen, de er tross alt akademikere med lang utdannelse, så var min umiddelbare tanke at enhetene i figuren var feil, men i næringstabeller rundtomkring er svart kaffi oppgitt med 0% fettinnhold, hvilket rimer om man runder av til en meningsfull enhet for fett som typisk ikke måles i mikrogram elle mindre som en del andre vitaminer/næringsstoffer gjør.

    0.0046g pr 100g blir da rundet av til 0.0g. Det synest jeg er greit.

    Det er mulig kaffi inneholder noe annet som er veldig skummelt eller at fettet i kaffi har noe i seg som er nifst, men at det nesten ikke-eksisterende generiske fettinnholdet skal utgjøre noen meningsfull mengde er det lite som tyder på gitt hva man ellers spiser. Omtrent det eneste som har mindre fett er rent vann.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg fant dette på sidene til LHL:

    Tidlig på 1990-tallet viste kjemiske analyser at kokekaffe inneholdt fettstoffer (ett til to gram per liter), mens det var veldig lite av det i filterkaffe. Fettstoffene, eller olje, finnes i kaffebønner, og blir frigjort fra brent og malt kaffe ved hjelp av kokende vann idet bønnene kvernes under høyt trykk. Disse er med på å danne “skummet” eller boblene man kan se på toppen av koffen.

    Dette er ganske andre tall. Om vi tar middelverdien på 1.5g / liter så blir 4 kopper om dagen 328g fett / år. Fortsatt en ekstremt liten del av totalinntaket i et normalt kosthold, men betydelig mer enn i artikkelen det ble vist til. Om man konsumerer melk, ost, kjøtt og fisk får man i seg fort en 40-50-60g fett fra animalske kilder / dag ellers i kosten.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Jeg fant dette på sidene til LHL:

    Tidlig på 1990-tallet viste kjemiske analyser at kokekaffe inneholdt fettstoffer (ett til to gram per liter), mens det var veldig lite av det i filterkaffe. Fettstoffene, eller olje, finnes i kaffebønner, og blir frigjort fra brent og malt kaffe ved hjelp av kokende vann idet bønnene kvernes under høyt trykk. Disse er med på å danne “skummet” eller boblene man kan se på toppen av koffen.

    Dette er ganske andre tall. Om vi tar middelverdien på 1.5g / liter så blir 4 kopper om dagen 328g fett / år.
    Les linken jeg la ut også:

    Hvilke stoffer i kaffen har innvirkning på kolesterolnivået?
    Kaffe inneholder fettstoffene cafestol og kahweol, og disse frigjøres når det varme vannet kommer i direkte kontakt med de malte kaffebønnene.

    Har filter noen effekt?
    Når det gjelder kolesterolnivå, er tilberedningsmetoden en viktig faktor å ta hensyn til. Når kaffen filtreres med et papirfilter i en trakter, slipper så og si ingen av fettstoffene cafestol og kahweol igjennom.

    Hva er ufiltrert kaffe?
    Eksempel på ufiltrert kaffe er kokekaffe og presskannekaffe. Her blir ikke fettstoffene filtrert bort og således vil de som av medisinske årsaker må redusere kolesterolnivået, gjerne bli anbefalt å gå over til filtrert kaffe.

    Hva med espresso?
    Espresso er en bryggemetode hvor varmt vann presses gjennom malt kaffe under trykk. Olje og fettstoffer blir ikke filtrert vekk. Espressoen er en konsentrert drikk og mengden fettstoffer vil ligge på nivå med en vanlig kopp ufiltrert kaffe fra kjele eller presskanne.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    ^ da må det være noe spesielt med cafestol og kahweol kontra hva som er i andre typer mettet fett. Mengdene målt i gram fett er homeopatiske.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Sjekk mine poster om dette temaet tidligere i tråden. Vi er en liten gjeng på jobb som nå har eksperimentert med V60 vs automatkaffe. To av oss har målt kolestrolen og beholdt samme diett og trening. Den siste har gjort kostendringer og gått ned 20 kg på ett år. På ett år har samtlige vesentlig reduksjon i kolestrol etter å ha kuttet ufiltrert kaffe.

    -BB-
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Men saken fra TV2 var fremstilt som en "fettmengde". Den er neglisjerbar i alle typer kaffi uansett hvor mye man drikker. Det er som nenvt mulig det er noe spesielt med noe som er i kaffi, men mengde fett er det ikke.

    Om det er noe spesielt med kaffi burde det fremkommet i artikkelen. Slik det står nå ser det mest ut som de ikke kan å regne. Eller at journalisten ikke kan det.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Noen som fikk med seg hva slags en-kopp maskin de brukte? (Utenom Nespresso maskinen)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Fant det: DeLonghi Autentica. Den har ikke noe filter i det hele tatt og derfor burde resultatet vært der samme for den som for espressomaskinen.
    Jeg tror de kan ha brukt ulike kaffebønner i testen.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Nåvel - akkurat:
    Det er mengde i doseringen som utgjør forskjellen på en-kopps maskinen og espressomaskinen - visstnok :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg las en artikkel om sakskomplekset i går fra det store landet utlandet. Der stod det at et av de nevnte stoffene som da er i kaffi er en av de kraftigste kolesterol-boostere der ute.

    (artikkelen er fra 2007 så ikke nødvendigvis helt current affairs...)

    https://www.sciencedaily.com/releases/2007/06/070614162223.htm

    Cafestol, a compound found in coffee, elevates cholesterol by hijacking a receptor in an intestinal pathway critical to its regulation, said researchers from Baylor College of Medicine in a report that appears in the July issue of the journal Molecular Endocrinology.

    In fact, cafestol is the most potent dietary cholesterol-elevating agent known, said Dr. David Moore, professor of molecular and cellular biology at BCM, and Dr. Marie-Louise Ricketts, a postdoctoral student and first author of the report. Cafetiere, or French press coffee, boiled Scandinavian brew and espresso contain the highest levels of the compound, which is removed by paper filters used in most other brewing processes. Removing caffeine does not remove cafestol, however.

    Studies by a co-author – Dr. Martijn B. Katan of Vriye Univeriteit Amsterdam, Institute for Health Sciences, The Netherlands – indicate that consuming five cups of French press coffee per day (30 milligrams of cafestol) for four weeks raises cholesterol in the blood 6 to 8 percent.

    However, while the cholesterol increase associated with cafestol had been identified previously, mainly through the work of Katan and his colleagues, the mechanism by which it acted remained a mystery. It was a mystery that Moore and Ricketts decided to address in the laboratory.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Det var vel akkurat det den ernæringseksperten i TV2 programmet også sa - og som jeg også linket info fra kaffe.no ??

    Men så var det forbruket da - det har nok mest å si.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Om man drikker 5-6 kopper daglig med ufiltrert så er det nok ikke så heldig.

    Jeg drikker espresso mest i helgene, 2-3 maks per helgedag. Spiser ellers plantebasert og kolestrolfritt, så tror det skal gå helt fint. Skal ta en LDL-sjekk ved neste legebesøk og se.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Et lite tips til de som vil ha espresso allikevel er å gjøre som meg og klippe til kaffefilter som passer i bajonetten. Jeg bruker tamperen som mal og tegner rundt på en liten bunke med vanlige kaffefiltere og klipper ut passe store runde filtere. Det er lurt å putte filteret litt under springen før bruk, for da setter/klistrer det seg fint i bunnen på bajonetten. Mine ti øre for helsa:)
    For meg er cremaen en viktig del av espressoen, så blir den med, med filter?
    Jeg mener den blir med:

    Vis vedlegget 529017
    Da er disse bestilt:
    Som forsøk prøver jeg 60mm diameter.

    espressofilter 1.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis man investerer noen hundrelapper i et aktivt kullfilter klarer man sikkert å fjerne det meste av fett, smak og andre uhumskheter fra varm drikke.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Et lite tips til de som vil ha espresso allikevel er å gjøre som meg og klippe til kaffefilter som passer i bajonetten. Jeg bruker tamperen som mal og tegner rundt på en liten bunke med vanlige kaffefiltere og klipper ut passe store runde filtere. Det er lurt å putte filteret litt under springen før bruk, for da setter/klistrer det seg fint i bunnen på bajonetten. Mine ti øre for helsa:)
    For meg er cremaen en viktig del av espressoen, så blir den med, med filter?
    Jeg mener den blir med:

    Vis vedlegget 529017
    Da er disse bestilt:
    Som forsøk prøver jeg 60mm diameter.

    Vis vedlegget 533816

    Da kom disse idag:

    Tar og gir de litt vann under trykk før jeg fyller opp med kaffe.
    Prøvde å "smake" litt på filteret, ingen usmak å spore :)

    P1080400.jpg

    Noen bobler langs kanten på cremaen, men smaker som før (uten filter)

    P1080403.jpg
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    På jakt etter nytt Hario V60 bryggeutstyr? Kanskje en kaldbrygger, eller trenger du påfyll av filter?

    Vi tømmer lageret for Hario V60 utstyr og kjører 30% på ALT fra Hario!

    Bruk rabattkoden: " hario2019 " i kassen ved utsjekk. Flat frakt på 49 kr og fri frakt på ordre over 600,-
    www.mukasa.no

    Førstemann til mølla :)

    *Rabatten gjelder så langt lageret rekker.
    *Med forbehold om lagerfeil (ingen restordre).
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    5.923
    Har nettopp vert til helsesjekk som jeg tar vert 2. år. Kolesterolen var steget kraftig fra 6 til nesten 8, eneste forskjellen i livsførsel er ny kaffemaskin med kverning av hele bønner, spiser det samme og trener like mye som før. Kaffen er jo nydelig, så det blir lett 5 kopper for dagen, er rimelig sikker på at det er synderen, prøver nå å ta vanlig filter i koppen, men det bare revner i bunnen. Skal prøve å kjøpe et annet merke filter, så får vi se om kolesterolet går ned til neste sjekk.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Vil anbefale bokhvete i kosten til dem som holder et øye med kolesterolnivået. Bokhvete inneholder et protein som reduserer kolesterolet i kroppen. Kolesterol tas opp i tarmen, mens bokhvete blokkerer dette opptaket. Halvering av kolesterolnivået er målt hos mange. I Karlstad, i nærheten av gården som leverer bokhvete til oss, har legene begynt å foreskrive bokhvete i stedet for kolesteroldempende medisiner.

    https://iform.nu/sunn-liv…/bokhvete-knekker-kolesterolkurven

    Bokhvete kan man bake med, bruke i stedet for mel i andre retter eller også spire hele frø av (bokhvete er et frøslag).
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Har nettopp vert til helsesjekk som jeg tar vert 2. år. Kolesterolen var steget kraftig fra 6 til nesten 8, eneste forskjellen i livsførsel er ny kaffemaskin med kverning av hele bønner, spiser det samme og trener like mye som før. Kaffen er jo nydelig, så det blir lett 5 kopper for dagen, er rimelig sikker på at det er synderen, prøver nå å ta vanlig filter i koppen, men det bare revner i bunnen. Skal prøve å kjøpe et annet merke filter, så får vi se om kolesterolet går ned til neste sjekk.
    Kjøp det V60 utstyret som pengelek annonserte tilbud på, i innlegget rett over ditt.
    Da får du supergod kaffe OG "sunnere" kaffe :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Skal prøve å kjøpe et annet merke filter, så får vi se om kolesterolet går ned til neste sjekk.
    Du er flink som går til helsesjekk. Bedre å vite en å stikke hodet i sanden.

    Chemex kaffefiltre har tykke papirlag. Husk å skylle det før bruk og kjøp gjerne de hvite da de naturfargete avgir papirsmak uansett hvor mye man skyller dem.

    Til opplysning så har koffein halveringstid på 6 timer og med så mye som 5 kopper om dagen så legger du deg sannynsligvis med koffein i blodet. Hva med å samtidig kutte forbruket noe? Du burde også vurdere å få utført en hyperkolesterolemi test hos din fastlege.

    -BB-
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Tips til de som er på jakt etter Hario utstyr. Mukasa Kaffebrenneri har 50% avslag på ALT fra Hario ut denne uken. Bruk rabattkoden: hariopaske Nettbutikk: www.mukasa.no
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.846
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ser etter kaffe som er litt mindre brent enn feks standardkaffe fra feks Evergood og Friele.

    Er det noen har testet en av disse som blant annet fåes på Meny?

    37C891BF-B9DA-4F5B-98CE-3A4CEABC7F36.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ingen annen erfaring enn at jeg har prøvd Sage maskinen en gang på en messe og klarte å lage veldig god kaffe på første forsøk:) Det er nok den maskinen jeg vil kjøpe når min mer enn 20år gamle Saeco maskin går i stykker.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Saeco er vel eid av Philips så man kan kanskje håpe på noen synergieffekter med tanke på kvalitet. Har selv en Saeco som har vist seg å være holdbar og problemfri (5 år).
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har lang erfaring med Jura maskiner. Den første hold ca 25000 kopper, måtte skifte kvernhjul og børster på kvernmotoren underveis. Den vi bruker på jobben nå er oppi ca 15000 kopper og fungerer helt fint enda. Disse maskinene er vanskelige å rengjøre skikkelig uten å demontere hele maskinen. Det setter seg mye gammel kaffe rundt omkring i brygger-enheten som gir dårlig smak på kaffen. Vi/jeg rengjør maskinen ca en gang i uka med Jura tabletter og pirker/skyller bort det jeg kan fra brygger- enheten fra utsiden. Dessuten må kvernen rengjøres en gang i blant for å fjerne gammel kaffe og få doseringen riktig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Reiser man til Sveits så ser man at de liker Italienske maskiner der, Jura er ikke in.

    Min far hadde den minste Jura maskinen og den er helt innkapslet så man må rense med tablett å håpe på det beste. Jeg hadde ikke kjøpt en maskin som man ikke får bryggeren verktøyløst og enkelt ut av.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her hatt en Philips/Saeco i lang tid med god erfaring, men så tettet den seg til og ble ubrukelig og jeg gikk over til en Aeropress og har ikke giddet å reparere den....

    Tar litt lenger tid siden man må varme vannet på komfyren, men det tar ikke så mye... og så krever det en separat kvern. Men kaffen blir minst like god.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Reiser man til Sveits så ser man at de liker Italienske maskiner der, Jura er ikke in.

    Min far hadde den minste Jura maskinen og den er helt innkapslet så man må rense med tablett å håpe på det beste. Jeg hadde ikke kjøpt en maskin som man ikke får bryggeren verktøyløst og enkelt ut av.
    Er det en Jura Ena 3-5, så er det en fort nox å komme inn i uten bruksanvisning. Min Ena 3 har gitt 15000 kopper på 9-10 år uten problemer, men en bør rengjøre brygge enheten og bytte o-ringer/drensventil ved ca 3500 kopper. Kvern-ring og kon tåler normalt 4-5000 kopper. Problemet med denne maskiner slik jeg ser det, er at den lager ikke varm nok kaffe. Skal du demontere denne maskinen, så ta kontakt så skal jeg gi deg noen tips.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn