Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Micro 1 mener jeg maskinen heter.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Tenkte jeg skulle ha meg en kaffemaskin i tillegg til presskanne og Moccamaster trakteren.
    I dag kjøres tilbud på bl.a. disse to:

    Erfaringer/innspill?

    https://www.power.no/kjoekkenutstyr/kaffe-og-te/kaffemaskin/philips-ep536110-kaffemaskin/p-944227/

    https://www.elkjop.no/product/hjem-...age-barista-express-kaffemaskin-bes875uk-stal
    Hvilken maskin ble det?
    Hei.
    Hadde bestemt meg for Philipsen og bestilte click & collect på Power. Trodde jeg hadde 24t på meg, så den var solgt når jeg somlet meg dit. Så da blir det å vente på Black Friday tilbudene....
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nam! Da ramlet det inn en ny kvern her


    kvern.jpg

    Ser jaggu ut som knivene er veldig bra sentrert etter en rask sjekk (puuh!)

    IMG_20191115_175223.jpg
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Svart kaffe !!

    Noen som sa svart kaffe ??

    Her er siste profeti :cool:
    Behemoth Diabolica Coffee.jpg
    Behemoth Diabolica Coffee4.jpg
    Behemoth Diabolica Coffee3.jpg
    Behemoth Diabolica Coffee2.jpg

    Og kaffen var bra og !!
    Ikke Lippe standard, men denne kommer nok det mer av.
    Og koppen har riktige proporsjoner imo. God og drikke av...

    Rancilio Rocky og Silva var med i prosessen.
    Friskt filtrert vann er en selvfølge :cool:

    VestBreddens Værste​
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Hvem her er god på å forstå markedsføring i dagligvarebransjen og hva budskapet i produktreklame skal formidle til oss forbrukere?

    Det rullet nettopp en reklame over skjermen min på Evergood kaffe.
    Og nok en gang så er budskapet "Evergood -litt dyrere for smakens skyld". Dette budskapet om en litt mer eksklusiv kaffe som drikkes i små gullkopper av menn i smoking eller kvinner i en dyprød aftenkjole med perlehalsbånd, og som har rullet i samme stil så lenge jeg husker tilbake i tid, og da snakker vi ca 45 år.

    For det første er ikke Evergood bedre enn Krone, Friele, Kjeldsberg, Coop eller hva som helst annet av standardkaffe i butikkhyllene. For det andre er det bare fasinerende at samme budskap skal virke etter 40-50 år, når verden i dag er helt annerledes enn da kaffereklamen ble introdusert.
    Skal denne reklamen mest kommunisere til de siste gamlingene som i dag er 70-90 år som har gyldne minner om en svunnet tid, eller retter den seg også mot dagens 30/40-åringer?

    Hva sier dem som har reklame og markedsføring som profesjon?
     
    6

    65finger

    Gjest
    Hva mener du budskapet skal være?. forsøk å se det fra produsentens side
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    For det første er ikke Evergood bedre enn Krone, Friele, Kjeldsberg, Coop eller hva som helst annet av standardkaffe i butikkhyllene.
    Jeg syns faktisk at Evergood er bedre enn de fleste andre ferdig oppmalte standardkaffene i butikkhyllene.

    Hvis jeg skal ha noe annet som er standard og godt, kjøper jeg svensk kaffe.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Hva mener du budskapet skal være?. forsøk å se det fra produsentens side
    Poenget mitt er hvorfor en reklame som funket i 1977, fortsatt funker i 2020?
    I 1977 var all coca reklame på kinoen ganske konservativ og ensartet om lettkledde damer, eller menn som sprang rundt på stranda og dro opp en iskald coca fra kjølebagen, eller Pepsi som hadde "choice of a new generation" med musikkvideo. Ingenting av det funker i dag, derfor ingen likheter i dagens reklamebudskap.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    For det første er ikke Evergood bedre enn Krone, Friele, Kjeldsberg, Coop eller hva som helst annet av standardkaffe i butikkhyllene.
    Jeg syns faktisk at Evergood er bedre enn de fleste andre ferdig oppmalte standardkaffene i butikkhyllene.

    Hvis jeg skal ha noe annet som er standard og godt, kjøper jeg svensk kaffe.
    Det kan godt hende du liker smaken, men det er iallefall ikke fordi råvarene i Evergood er litt dyrere. :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Imo, så er Jakobs Utvalgte "litt dyrere for smakens skyld". :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvem her er god på å forstå markedsføring i dagligvarebransjen og hva budskapet i produktreklame skal formidle til oss forbrukere?

    Det rullet nettopp en reklame over skjermen min på Evergood kaffe.
    Og nok en gang så er budskapet "Evergood -litt dyrere for smakens skyld". Dette budskapet om en litt mer eksklusiv kaffe som drikkes i små gullkopper av menn i smoking eller kvinner i en dyprød aftenkjole med perlehalsbånd, og som har rullet i samme stil så lenge jeg husker tilbake i tid, og da snakker vi ca 45 år.

    For det første er ikke Evergood bedre enn Krone, Friele, Kjeldsberg, Coop eller hva som helst annet av standardkaffe i butikkhyllene. For det andre er det bare fasinerende at samme budskap skal virke etter 40-50 år, når verden i dag er helt annerledes enn da kaffereklamen ble introdusert.
    Skal denne reklamen mest kommunisere til de siste gamlingene som i dag er 70-90 år som har gyldne minner om en svunnet tid, eller retter den seg også mot dagens 30/40-åringer?

    Hva sier dem som har reklame og markedsføring som profesjon?
    At det åpenbart funker siden de har kjørt opplegget i så mange år. Menneskets vilje til å kjøpe seg illusjoner om at en er en av Gudsutvalgte og bedre enn bermen, er ubegrensede og har skapt mange milliardærer. Og hva er egentlig verre med å tro at en er litt spesiell fordi man legger et psr kroner ned i en dyrere kaffekopp enn ved å tro at man kommer mer presist til møter fordi man har en dyr klokke (iromi) eller bedre enn andre fordi man har en dyr bil - så? kan man jo også dra dette inn i Hifi men den diskusjonen kan man la ligge her.
     
    6

    65finger

    Gjest
    kaffe er for mange et produkt som melk eller dopapir. De færreste sitter og smatter eller er opptatt av kaffe. utover vanebruk
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    For det første er ikke Evergood bedre enn Krone, Friele, Kjeldsberg, Coop eller hva som helst annet av standardkaffe i butikkhyllene.
    Jeg syns faktisk at Evergood er bedre enn de fleste andre ferdig oppmalte standardkaffene i butikkhyllene.

    Hvis jeg skal ha noe annet som er standard og godt, kjøper jeg svensk kaffe.
    Det kan godt hende du liker smaken, men det er iallefall ikke fordi råvarene i Evergood er litt dyrere. :)
    Vel, jeg tror ikke de hadde servert Evergood i gullkopper i reklamen hvis ikke det var snakk om en kvalitetsvare av ypperste kvalitet og sortering. :cool: ;)

    Jeg tror iallfall ikke Evergood har de kjipeste råvarene på det norske markedet, og jeg leste for ikke så lenge siden at den lystbrente kaffen vi er vant til her i Norge (som f.eks. standard Evergood) faktisk er et tegn på at råvarene holder god kvalitet. Hvis kvaliteten er dårligere brennes kaffen gjerne mørkere for å skjule defektene i råvaren. Så det er mulig du har rett i at de ikke er spesielt mye dyrere eller mer eksklusivt enn andre standardvarer, men de har iallfall truffet en balanse som passer min smak veldig bra når jeg skal ha noe som er ferdig oppmalt til å stappe i den gamle Moccamasteren, og det slår liksom aldri feil at det gir en kaffe som er høyst drikkbar og IMO faktisk ganske god.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Av og til man det være moro å blande selv også. Akkurat nå så drikke jeg en blanding av Malabar fra Joh. Johanson (kjøpt på meny) og en pakke med espresso fra Ikea. Bruker for det meste Aeropress til brygging, og det blir ganske drikkelig.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Av og til man det være moro å blande selv også. Akkurat nå så drikke jeg en blanding av Malabar fra Joh. Johanson (kjøpt på meny) og en pakke med espresso fra Ikea. Bruker for det meste Aeropress til brygging, og det blir ganske drikkelig.
    Jeg blander ofte selv!
    Som sagt liker jeg Jakobs Utvalgte godt, i hvertfall et par varianter. Men selv om det er kvalitetskaffe som også er veldig ren i smaken, kan den bli litt for markant og særegen hvis man drikker den over lengre tid. Men å blande denne med f eks Kjeldsberg, det blir knallbra.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Hei. Kapsel maskinen vår tok kvelden (Dolce gusto) og så på forskjellige alternativer med kaffebønner i tankene. Min far har en selvgående Dehlongi som aldri har imponert meg i stor grad, i tillegg til at renseprosessen er et rent helvete å få til (-som det er jeg som må ta da jeg blir fremsatt som som tydelig mer teknisk, mulig jeg blir lurt.). Er fasinert av selvbrygger ideen og gikk til slutt til innkjøp av en mellomting nemlig Sage Barista Pro. Var spent hva kona syns da rutinen med kapsel inn i maskin - ferdig kaffe ut er greit å forholde seg til og var spent på hvordan hun taklet overgangen mot å kverne/tampe til Portafilter og hele prosessen dette innebærer. Det viser seg midlertidig som en umiddelbar suksess der alt er en fornøyelse fra tweaking av kvern til utforskning av bønner. Kona lager kaffe og er storfornøyd, Kaffe latte er blitt dagligdags noe jeg aldri hadde trodd kom til å vare. Så enkelt og greit, rengjøring er en lek og maskinen er stilig på benken. Av bønner har vi prøvd 3 forskjellige foreløpig; LAvazza, Starbucks og europris (husker ikke navnet, men svensk) der den svenske fra europris er den kjedeligste av de 3. Lavazzaen var kjempegod, kjøpte 1 kg så ble godt vandt til smaken, Starbuks var mer fyldig men ble litt påtrengende (bønnene var oljete) og den svenske ble litt for tam (men var god den også). Bor i indre strøk så noen ferske bønner er ikke oppdrivelig så det blir å utforske med det som er tilgjengelig i matvarebutikker og Elkjøp/Europris. -Men kunne ikke vert mer fornøyd med å gå over til selvbrygger kaffe..
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Bor i indre strøk så noen ferske bønner er ikke oppdrivelig så det blir å utforske med det som er tilgjengelig i matvarebutikker og Elkjøp/Europris. -Men kunne ikke vert mer fornøyd med å gå over til selvbrygger kaffe..
    Hyggelig lesning!

    De fleste seriøse kaffeaktører sender kaffen rett til postkassen din:

    - https://brewshop.no
    - https://lippe.no/
    - https://www.stavangerkaffebrenneri.no/
    - https://www.dgb.no/
    - https://www.kaffebrenneriet.no/
    - https://timwendelboe.no/product-category/coffee/filter-coffee/?v=c2f3f489a005

    osv....

    Mvh
    -BB-
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Bor i indre strøk så noen ferske bønner er ikke oppdrivelig så det blir å utforske med det som er tilgjengelig i matvarebutikker og Elkjøp/Europris. -Men kunne ikke vert mer fornøyd med å gå over til selvbrygger kaffe..
    Hyggelig lesning!

    De fleste seriøse kaffeaktører sender kaffen rett til postkassen din:

    - https://brewshop.no
    - https://lippe.no/
    - https://www.stavangerkaffebrenneri.no/
    - https://www.dgb.no/
    - https://www.kaffebrenneriet.no/
    - https://timwendelboe.no/product-category/coffee/filter-coffee/?v=c2f3f489a005

    osv....

    Mvh
    -BB-
    Takk for info, skal virkelig prøves!
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Er på jakt etter trakter, er så lei av aeropress om morgenen...
    Tips til en som kan brygge få kopper, ala 2-4 bra?

    Såvidt jeg har forstått er jo disse SCA og ECBC sertifiseringen gjort ved full kapasitet.
    Det er også rykter at feks Moccamaster ikke har korrekt temperatur med mindre man brygger et visst antall kopper.
    Noen som er kjent med dette?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Fornøyd med min chemex ottomatic. Trakter til vanlig, og håndbrygger når jeg ønsker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ugn

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Kaffe.jpg

    La meg til å begynne med få protestere høylydt overfor enhver som mener at Friele Frokost er likeverdig med Evergood. Evergood er lysår bedre!

    Jeg klarte å få innkjøpsansvarlig på jobb til å akseptere den lille merkostnaden ved heller å kjøpe Evergood. Han klarte å "svelge" merkostnaden

    ved innkjøp, men som han sa: "Det går da så jævlig mye mere av den kaffen!" Selvsagt!!:cool:

    Privat går det i Evergood, og to varianter fra Paulig. Og av og til, mest for morro varianter med sjokolade, hassenøtt eller om så blåbær.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Vis vedlegget 574397

    La meg til å begynne med få protestere høylydt overfor enhver som mener at Friele Frokost er likeverdig med Evergood. Evergood er lysår bedre!

    Jeg klarte å få innkjøpsansvarlig på jobb til å akseptere den lille merkostnaden ved heller å kjøpe Evergood. Han klarte å "svelge" merkostnaden

    ved innkjøp, men som han sa: "Det går da så jævlig mye mere av den kaffen!" Selvsagt!!:cool:

    Privat går det i Evergood, og to varianter fra Paulig. Og av og til, mest for morro varianter med sjokolade, hassenøtt eller om så blåbær.
    Uten relevans hvis ikke kontrollerte blindtestinger ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er enig Evergood banker Friele Frokost, som er sur og hard. Men en undervurdert en her er Mills Frokostkaffe. Har ikke sett den på en stund dog.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Heftig pris på Ottomatic da. Er så sjeldent jeg kjøper noe annet enn Evergood, at jeg ikke kan ta meg råd til såpass dyr kaffetrakter.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Vis vedlegget 574397

    La meg til å begynne med få protestere høylydt overfor enhver som mener at Friele Frokost er likeverdig med Evergood. Evergood er lysår bedre!

    Jeg klarte å få innkjøpsansvarlig på jobb til å akseptere den lille merkostnaden ved heller å kjøpe Evergood. Han klarte å "svelge" merkostnaden

    ved innkjøp, men som han sa: "Det går da så jævlig mye mere av den kaffen!" Selvsagt!!:cool:

    Privat går det i Evergood, og to varianter fra Paulig. Og av og til, mest for morro varianter med sjokolade, hassenøtt eller om så blåbær.
    Uten relevans hvis ikke kontrollerte blindtestinger ;)
    ... og målinger ... ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 574397

    La meg til å begynne med få protestere høylydt overfor enhver som mener at Friele Frokost er likeverdig med Evergood. Evergood er lysår bedre!

    Jeg klarte å få innkjøpsansvarlig på jobb til å akseptere den lille merkostnaden ved heller å kjøpe Evergood. Han klarte å "svelge" merkostnaden

    ved innkjøp, men som han sa: "Det går da så jævlig mye mere av den kaffen!" Selvsagt!!:cool:

    Privat går det i Evergood, og to varianter fra Paulig. Og av og til, mest for morro varianter med sjokolade, hassenøtt eller om så blåbær.
    Uten relevans hvis ikke kontrollerte blindtestinger ;)
    ... og målinger ... ;)
    Så du utfordrer til "kabeldebatt"??

    Har du for mye tid tilgjengelig? Hjemmekontor? ;) ;) ;)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    La meg til å begynne med få protestere høylydt overfor enhver som mener at Friele Frokost er likeverdig med Evergood. Evergood er lysår bedre!

    .
    Skal ikke påberope meg noe objektivt grunnlag her, men har man vokst opp med duften fra en nyåpnet Friele-pose så forblir Friele valget for den hverdagslige filterkaffen. Sånn er det bare med den saken.

    Evergood sine tradisjonelle reklamekampanjer har om noe bare hatt motsatt effekt. Får bare dårlige Hyacinth Bucket-vibber av den slags.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    La meg til å begynne med få protestere høylydt overfor enhver som mener at Friele Frokost er likeverdig med Evergood. Evergood er lysår bedre!

    .
    Skal ikke påberope meg noe objektivt grunnlag her, men har man vokst opp med duften fra en nyåpnet Friele-pose så forblir Friele valget for den hverdagslige filterkaffen. Sånn er det bare med den saken.

    Evergood sine tradisjonelle reklamekampanjer har om noe bare hatt motsatt effekt. Får bare dårlige Hyacinth Bucket-vibber av den slags.
    Hyacint Bucket drikker ikke Evergood, hun drikker Earl grey! ( Det er te! )
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    La meg til å begynne med få protestere høylydt overfor enhver som mener at Friele Frokost er likeverdig med Evergood. Evergood er lysår bedre!

    .
    Skal ikke påberope meg noe objektivt grunnlag her, men har man vokst opp med duften fra en nyåpnet Friele-pose så forblir Friele valget for den hverdagslige filterkaffen. Sånn er det bare med den saken.

    Evergood sine tradisjonelle reklamekampanjer har om noe bare hatt motsatt effekt. Får bare dårlige Hyacinth Bucket-vibber av den slags.
    Hyacint Bucket drikker ikke Evergood, hun drikker Earl grey! ( Det er te! )
    Nå var det naturligvis «person» og ikke produkt jeg hadde i tankene.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    La meg til å begynne med få protestere høylydt overfor enhver som mener at Friele Frokost er likeverdig med Evergood. Evergood er lysår bedre!

    .
    Skal ikke påberope meg noe objektivt grunnlag her, men har man vokst opp med duften fra en nyåpnet Friele-pose så forblir Friele valget for den hverdagslige filterkaffen. Sånn er det bare med den saken.

    Evergood sine tradisjonelle reklamekampanjer har om noe bare hatt motsatt effekt. Får bare dårlige Hyacinth Bucket-vibber av den slags.
    Hyacint Bucket drikker ikke Evergood, hun drikker Earl grey! ( Det er te! )
    Nå var det naturligvis «person» og ikke produkt jeg hadde i tankene.


    Uff det er ille når man kverrulerer på så tynt grunnlag som dette, men det er nok "brakkesyken" som herjer med meg! :cool:

    Men "personen" Hyacint har da ingen eksistensberettigelse bortsett fra at verdens ektemenn kan se at "det kunne ha vært værre, så ta vare på den kona du har!" 8) ;)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.425
    Antall liker
    9.674
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Er på jakt etter trakter, er så lei av aeropress om morgenen...
    Tips til en som kan brygge få kopper, ala 2-4 bra?

    Såvidt jeg har forstått er jo disse SCA og ECBC sertifiseringen gjort ved full kapasitet.
    Det er også rykter at feks Moccamaster ikke har korrekt temperatur med mindre man brygger et visst antall kopper.
    Noen som er kjent med dette?
    Veldig fornøyd med min Severin Café Caprice. Trakter sjelden mer enn et par-tre kopper, blir bra uansett.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Slår et slag for, eller kverner en kaffebønne for: LavAzza Gran Crema Espresso hele kaffebønner. Kan kjøpes på Elkjøp med kode: LAV2506. (personlig handler jeg kaffe i Sverige ved anledning)
    Tilberedt riktig, blir man belønnet med en balansert fyldig og kraftig kaffe.
    Generelt er LavAzza kaffe, basert på hele kaffebønner, blitt hverdags kaffen på espressomaskinen og på moccamasteren.



    P1080521.JPG

    Crema er det nok av med denne kaffen, men den er kilen på temperatur under brygging. For meg blir den best ved brygging på 96-97 grader.
     
    Sist redigert:

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Er på jakt etter trakter, er så lei av aeropress om morgenen...
    Tips til en som kan brygge få kopper, ala 2-4 bra?

    Såvidt jeg har forstått er jo disse SCA og ECBC sertifiseringen gjort ved full kapasitet.
    Det er også rykter at feks Moccamaster ikke har korrekt temperatur med mindre man brygger et visst antall kopper.
    Noen som er kjent med dette?
    Det er den erfaringen jeg også sitter med, selv om jeg ikke har kontrollert temperaturen. Det kan virke som om at Moccamasteren blir for varm ved brygging av halv kolbe eller mindre. Med full kolbe er kaffen for meg godkjent.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Er på jakt etter trakter, er så lei av aeropress om morgenen...
    Tips til en som kan brygge få kopper, ala 2-4 bra?

    Såvidt jeg har forstått er jo disse SCA og ECBC sertifiseringen gjort ved full kapasitet.
    Det er også rykter at feks Moccamaster ikke har korrekt temperatur med mindre man brygger et visst antall kopper.
    Noen som er kjent med dette?
    Det er den erfaringen jeg også sitter med, selv om jeg ikke har kontrollert temperaturen. Det kan virke som om at Moccamasteren blir for varm ved brygging av halv kolbe eller mindre. Med full kolbe er kaffen for meg godkjent.
    For varm?
    Jeg har kun hørt motsatt.

    Det er jo et relativt stort hull i disse sertifiseringene nettopp pga at de kun tester samme mengde på alle maskinene.

    Jeg endte opp med en Melitta Excellent 5.0. Den har funksjon for halv kolbe i hvert fall.
    Ikke helt fornøyd med spredningen fra "dusjhode" da, men ellers fornøyd så langt!

    Synd de ikke selger Bonavite i Norge...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Vis vedlegget 574397

    La meg til å begynne med få protestere høylydt overfor enhver som mener at Friele Frokost er likeverdig med Evergood. Evergood er lysår bedre!

    Jeg klarte å få innkjøpsansvarlig på jobb til å akseptere den lille merkostnaden ved heller å kjøpe Evergood. Han klarte å "svelge" merkostnaden

    ved innkjøp, men som han sa: "Det går da så jævlig mye mere av den kaffen!" Selvsagt!!:cool:

    Privat går det i Evergood, og to varianter fra Paulig. Og av og til, mest for morro varianter med sjokolade, hassenøtt eller om så blåbær.
    Uten relevans hvis ikke kontrollerte blindtestinger ;)
    ... og målinger ... ;)
    Så du utfordrer til "kabeldebatt"??

    Har du for mye tid tilgjengelig? Hjemmekontor? ;) ;) ;)
    Hell, yes AND yes!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvor lenge holder en automatisk kaffemaskin? Føler at min Saeco begynner å plundre med kverningen og den er 5,5 år og har kvernet 1-1.5 kg i måneden.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har prøvd kaffebønner fra L'or og Espresso House? Selges i min lokale coop extra. Espresso House er dyrere kaffe (350,- pr.kg) og innpakningen er tykkere papir og virker mer eksklusivt. den generelle oppfatningen av Espresso House (ved besøk på en av deres lokasjoner, Gullskogen) er generelt overpriset med tørr mat og medioker kaffe og svært dårlig kundeservice, nærmest som en fabrikk..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn