Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Hadde i en periode en god avtale på Wendelboe kaffe og på et punkt kjøpte jeg inn fire forskjellige varianter for å kryssteste. Resultat; alle var gode men ikke kollosalt forskjellige fra hverandre så jeg kunne leve godt med hvilken som helst av de fire typene!! :)

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.355
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    En god start på en kjølig lørdag. En liten gåtur i "nabolaget" og så inn til en kaffe. Og hva passer vel bedre på en vinterdag enn en kaffe med vinterlig motiv?
    Fra det som oppgis å være verdens nordligste kaffebrenneri, Svalbard Brenneri.

IMG_6331.jpeg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.396
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gleder meg til den dagen disse kaffebrenneriene kommer med såkalte "vending maskiner". :LOL:

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.996
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Ser etter en brukbar filterkaffe til bruk i en Café hvis noen har et par gode forslag.

Ikke nødvendig med noe high-end greier, men jeg har heller ikke lyst på Friele & co.

Har funnet meg noen gode italienske allround espressi ikke for mørkt og med lav syre som jeg har tenkt å bruke, men mangler altså filterkaffe.
    Prøver å unngå dunkekaffe og heller har et par traktere stående som går og putrer.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.396
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Smaken er som baken...... Jeg syntes Lavazza Oro funker fint til traktekaffe, ingen syre, og med rett match, så blir det en mye bedre opplevelse enn Nevergood osv...

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.914
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Pokker ta dette kaffehullet :D

Noen som har testet noe slikt?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.396
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart !! Nei, jeg har ikke hørt om noen som har testet, men kan prøve på @Morten S om han har ?

Det der er for kostbart for min del, nå om dagen er det jo en bragd og ha råd til kaffe med de prisene som er og kommer ;)

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.396
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser vel litt på det der som en logistikk utfordring, definitivt ikke uløsbart, men man må jo planlegge noe i tid fremover og ha det pakket optimalt for så og ha en jevn rotasjon på brenning lagring og drikking av kaffe, sikkert lettere enn hva jeg ser for meg, så det er sagt.

Vært toppers om dem kom med en mer beregnet for hjemmemarkedet.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.914
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, 70.000kr for den billigste er stiv pris, og mye penger.
    Men sikkert mye interessant læring, og mye frustrasjon 😅

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.396
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Hadde man hatt en familie vennekrets som besto i flere kaffeentusiaster, så hadde det nok vært enklere og forsvare.

Men det finnes enklere løsninger derute, som en kan begynne med for og lære, for så og se om ROST er verdt investeringen.

Kjøpte du deg Chezve ... ibrik ... ? 😇

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.914
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hadde man hatt en familie vennekrets som besto i flere kaffeentusiaster, så hadde det nok vært enklere og forsvare.

Men det finnes enklere løsninger derute, som en kan begynne med for og lære, for så og se om ROST er verdt investeringen.

Kjøpte du deg Chezve ... ibrik ... ? 😇
    Nei, noen sporet meg av med den brenneren😇
    Ibrik er vel en litt billigere inngang til en annen del av dette hullet 🤣

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    667
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart !! Nei, jeg har ikke hørt om noen som har testet, men kan prøve på @Morten S om han har ?

Det der er for kostbart for min del, nå om dagen er det jo en bragd og ha råd til kaffe med de prisene som er og kommer ;)
    Vi har en sample roaster fra Roest på jobben ja. Mange fordeler med valg av brenneprofiler og man kan brenne uten å passe på under hele brenningen. Vår brenner 100 gram av gangen, som er perfekt for prøvebrenning.

Morsomst at folk velger å brenne kaffe hjemme. Min første innskytelse er tilgangen til god, fersk og god grønn kaffe? Hvor kommer den fra?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kaffe fra ibrik er glimmers og har man en butikk drevet av noen fra Midt-Østen i nærheten så hadde jeg spart meg å kverne den selv. Man må tross alt ned i en finhet av type støv for å få det beste resultatet.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.396
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Kaffe fra ibrik er glimmers og har man en butikk drevet av noen fra Midt-Østen i nærheten så hadde jeg spart meg å kverne den selv. Man må tross alt ned i en finhet av type støv for å få det beste resultatet.
    Ja, men det er et men 😇 Så en YT video av en som var Ibrik champion som vel sa at han kunne gå til espresso-fint.
    Men om man kjører en god kvern ned mot at knivene går imot hverandre, og litt tilbake ;)
    så bør man være innenfor, har sett tyrkiske familier på YT som heller ikke er på det fineste av det fine.

Prøve seg frem både med kaffe og maling 🤓

Mitt sett med 5 forskjellige størrelser på bryggerne, kom vel på under 1k om jeg ikke husker feil...

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.396
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Vi har en sample roaster fra Roest på jobben ja. Mange fordeler med valg av brenneprofiler og man kan brenne uten å passe på under hele brenningen. Vår brenner 100 gram av gangen, som er perfekt for prøvebrenning.

Morsomst at folk velger å brenne kaffe hjemme. Min første innskytelse er tilgangen til god, fersk og god grønn kaffe? Hvor kommer den fra?
    Ikke ifra S&H ? :oops: 😬

Edit: Som kaffeentusiast .. så blir vel brenning hjemme (kaffe altsåå) som og tweake med allverdens hifidupeditter...... ??
    Læringspotensialet er ihvertfall stort

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.914
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Få deg en kvern først... :cool:
    Denne er helt ok :p

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.914
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Men med en pris på 70.000kr for den billigste, så må interessen sitte.
    Hadde vært moro å lære mer om kaffe :)

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.467
    Sted
    Liten by
    Ny i denne tråden, men etter å ha kjøpt en kaffemaskin med bønner, hvilke er bra (når man liker mørkbrent) og hvor er det best å kjøpe? Jeg har kun smakt den mørke fra Elkjøp til nå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn