Kan noen forklare meg vitsen med en god cd spiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    impulse skrev:
    Ok, da kjører vi blindtest hos meg i løpet av høsten. Riktignok er jeg ikke blind, bare nærsynt, men det får våge seg...
    Utstyret som vil bli benyttet har jeg nevnt, resten av skrammelet kan dere se i signaturteksten min. Jeg kommer tilbake med dato. Jeg stiller kun ett krav. Om det kveruleres like håpløst som det til tider gjøres i denne og andre tråder, forbeholder jeg meg retten til å hive ut den aktuelle deltaker øyeblikkelig. Those are my rules. Behave or be gone. Det skal bli en salig fryd å få slutt på det stadige gnålet om at ingen tør å blindteste og at det faen ikke er forskjell på noen ting.. Så vask øra, gutter!
    Først og fremst. Tusen takk for at du tok opp ballen. Det er sporty gjort.

Påmelding på PM for en vet-ikker også?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Åhhhh.... Skulle gjerne vært flue på veggen den dagen ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Trondmeg skrev:
    impulse skrev:
    Ok, da kjører vi blindtest hos meg i løpet av høsten. Riktignok er jeg ikke blind, bare nærsynt, men det får våge seg...
    Utstyret som vil bli benyttet har jeg nevnt, resten av skrammelet kan dere se i signaturteksten min. Jeg kommer tilbake med dato. Jeg stiller kun ett krav. Om det kveruleres like håpløst som det til tider gjøres i denne og andre tråder, forbeholder jeg meg retten til å hive ut den aktuelle deltaker øyeblikkelig. Those are my rules. Behave or be gone. Det skal bli en salig fryd å få slutt på det stadige gnålet om at ingen tør å blindteste og at det faen ikke er forskjell på noen ting.. Så vask øra, gutter!
    Påmelding på PM for en vet-ikker også?
    Vet-ikkere, tvilere, skråsikkere, og laugsbrødre. Send PM. Plassen er begrenset til 7-8 stk...

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    KindOfBlue skrev:
    Men jeg syns Goldmund DVD-spilleren er et graverende eksempel, for der er det tilført minimalt med tilleggsverdi. Saab kan ta en dårlig GM sigma-plattform og forvandle det til en Saab som oppfører seg på veien -- men det Goldmund har gjort er hva man i bilindustrien kaller Badge-Engineering, de har bare visst å ta 40x i forhold til hva Pioneer mente var rimelig pris, ut til forbruker.

It's business. Men det lønner seg å være klar over dette, og skjønne at man bør være på vakt.
    Først og fremst, beklager at jeg klippet i innlegget ditt, hvis poenger forsvant eller ble endret så er det ikke hensikten.

Jeg synes dette er godt beskrevet. Ikke glem at Goldmund med sitt sterke varemerke tar en kalkulert risiko ved å benytte hyllevareinnmat i sine produkter. Slikt kan straffe seg i lengden. Forretningslivet er kynisk, men det er gjerne slik det fungerer.

Kom på noe. Hvis jeg kjøper en batch med kvalitetsbomulls Tskjorter fra Kina tror jeg ikke stykkprisen er veldig høy, la oss si 5 kr ferdig levert (antakelig alt for høyt). La oss si dette er samme type man kan kjøpe hos reklamebyråene for 50-60 kr pr stk for logopåtrykk, men jeg har kjøpt de plain uten synlig merkenavn på. Det viser seg så at jeg har et uhyre kult og trendy merkevarenavn kalt "Trondmund". Jeg trykker på min logo og fancy motiv og selger disse for kr 1000 pr stk. i begrenset opplag til et trendy marked. Er det noen som har lurt noen da? I prinsippet gjør jeg det samme som Goldmund. Markedet for slike produkter bryr seg mest om image og forfengelighet. De kvalitetsbevisste kjøper kanskje en annen t-skjorte med mindre fancy merke for 200 kr, men den tåler kanskje 60gr vask og har høyere materialkvalitet. Det er neppe noen vits å dra denne diskusjonen særlig lenger, men jeg er ikke sikker på at lureri er begrepet å bruke. Når man bedras med åpne øyne er det ikke lureri i mi bok.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    oi, her var det temperament!

har unngått denne tråden fra dag én, da den lukter av "kabeltråd" lang vei.
    bare at nå er det drivverket som skal til pers.

siden det er et ork å bla seg tilbake, kan noen av dere fortelle meg hva som skal blindtestes hos impulse?
    drivverk? kabler? ostesmørbrød?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Man kan jo benytte en god lp spiller i stedet...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    joaquin skrev:

siden det er et ork å bla seg tilbake, kan noen av dere fortelle meg hva som skal blindtestes hos impulse?
    Drivverk og kaffe, Joaquin. Du har jo testet begge deler. Regner med at du kommer! ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    BT skrev:
    hjelper ikke.
    da kommer vitenskapsmennene og sier at alle vinylrigg over 200 kr. måler og spiller likt (og at delene koster 3 øre i innkjøp fra kina, slik at du allerede blir rævkjørt av kyniske svindlere dersom du betaler 200 kr.), alt annet er placebo, så har vi det gående igjen.a

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    impulse skrev:
    joaquin skrev:

Drivverk og kaffe, Joaquin. Du har jo testet begge deler. Regner med at du kommer! ;)
    når?

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    joaquin skrev:

Drivverk på DAC..
    Noen mener at det ikke er hørbare forskjeller på drivverk på DAC, andre mener at det er hørbare forskjeller på drivverk..
    Teorier opp mot hørbare forskjeller..
    @impulse åpner dørene sine og ønsker brothers in arms velkommen for å teste Sony XA-50, TAG McLaren, Sony DVD-9000 og AN CDT-ONE på AN DAC..

I bet my last cent on black gold ;)

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    impulse skrev:
    joaquin skrev:

Kaffen din er skremmende god.! Prøver du å score poeng før testen her, impulse.? ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    joaquin skrev:
    BT skrev:
    hjelper ikke.
    da kommer vitenskapsmennene og sier at alle vinylrigg over 200 kr. måler og spiller likt (og at delene koster 3 øre i innkjøp fra kina, slik at du allerede blir rævkjørt av kyniske svindlere dersom du betaler 200 kr.), alt annet er placebo, så har vi det gående igjen.a
    Vinyl er så gammeldags at de gidder neppe å skrive noe som helst om det. Vinyl-rommet er derfor sentralens mest (eneste) vennskaplige.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    impulse skrev:
    Dato kommer. Regner med slutten av august.
    ok, satser på å komme.
    jeg er dog en moderat tviler, da jeg alltid har ment at det er større forskjeller på dacs enn drivverk.
    blir moro, håper seansen blir lærerrikt uansett.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    BT skrev:
    joaquin skrev:
    BT skrev:
    hjelper ikke.
    Vinyl er så gammeldags at de gidder neppe å skrive noe som helst om det. Vinyl-rommet er derfor sentralens mest (eneste) vennskaplige.
    dette kan det godt hende at du har helt rett i.

men ikke føl deg for sikker.

pick-up'er til hundretusener, arm som er tilsluttet luftpumper lokalisert nedi kjelleren, armkabler av slangetarm, drivverk av samme design og størrelse som eiffeltårnet...
    det er mye vitenskapsmennene kan kose seg med hvis de gidder å ta tak i vinylavspilling! ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    joaquin skrev:
    BT skrev:
    joaquin skrev:
    BT skrev:
    hjelper ikke.

pick-up'er til hundretusener, arm som er tilsluttet luftpumper lokalisert nedi kjelleren, armkabler av slangetarm, drivverk av samme design og størrelse som eiffeltårnet...
    det er mye vitenskapsmennene kan kose seg med hvis de gidder å ta tak i vinylavspilling! ;D
    Vitenskapsmenn som håndterer mer enn det binære tallsystemet er vel ikke noe problem...?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    BT skrev:
    joaquin skrev:
    BT skrev:
    joaquin skrev:
    BT skrev:
    hjelper ikke.

Vitenskapsmenn som håndterer mer enn det binære tallsystemet er vel ikke noe problem...?
    jeg skulle nok brukt gåsøyne rundt ordet vitenskapsmenn i dette tilfellet.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Bortsett fra siste dissing av "vitenskapsmennene", har jo tråden tatt en fantastisk vending! Hadde vært veldig spennende om man kan arrangere en ordentelig test av forskjellige drivverk! Bli for all del enige om testdesign før dere begynner ;) Lykke til og tommelen opp for godt iniativ! :)

REX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Antall liker
    6
    impulse skrev:
    Dato kommer. Regner med slutten av august.
    Denne tråden blir nok fryktelig lang innen den tid. Men lykke til ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    @impulse taqmclaren og meg selv hvis det er plass til disp når som helst.

M

Morpheus

Gjest
    Gleder meg virkelig til å høre inntrykk fra kvelden hos Impulse. Vanligvis er ikke høsten en tid jeg ser frem til, men dette blir et lyspunkt. Blir somsagt spennende å høre inntrykk.

Om noen i Bergen lydlaug også drar igang setter jeg stor pris på å kunne ta turen.
    OMF, Kjoenik er dere her?....

Ang. Goldmund satt jeg meg inn i problematikke sist den var et tema her på sentralen. Vet at på den billigste DVD-spilleren til Goldmund kommer det opp Pioneer på skjermen pg lisensen/avtalen mellom dem. Jeg har ikke hørt Goldmund og skal derfor ikke uttale meg om prisen kan forsvares, men det lukter litt sure sokker av det hele... Men jeg vet at andre her på HSF har Goldmund og er godt fornøyd. Mener jeg husker at Roysen importerte en Goldmund fra Japan.

Ellers er jeg helt enig i at tråden har tatt en fantastisk vending :) :).

Edit: Kan garantere at jeg kommer til å kjøpe Fidelity dersom det også kommer en reportasje der!

K

KindOfBlue

Gjest
    !!

Interessant. Burde være forholdsvis kurant å svitsje siden det er s/pdif ut man sammenligner. Samme CD i hver spiller - nivåmatchet ut - den som svitsjer bak et forheng, deltagerne krysser av for hvilken spiller det er de mener de hører. Sannsynligvis best med to av gangen.

Lykke til!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hyggelig at dere liker retningen på tråden! ;) Testmetodikken finner vi ut av. For øyeblikket ser deltakerlista ut omtrent sånn:

Trondmeg
    65finger
    Rotekroken
    Joaquin
    HCS
    nb

Det er fremdeles plass, med andre ord. En til, i alle fall....

Og kanskje vi runder av kvelden med etpar vinylplater også... ;D

A

atledreier

Gjest
    Noen som vil ha en vestlandsutgave av denne seansen? Jeg er i utgangspubktet skeptisk, men hvis jeg kan få demonstrert forskjell på drivverk er jeg åpen nok til å innse det.

Jeg kan stille rom og anlegg til disp. Har 7-8 digitalinnganger vi kan switche mellom. Har noen rimelige drivverk selv (PS3, Denon DVD). Kan helt sikkert få lånt noe tyngre ting fra Hifiklubben i Stavanger for denne seansen (Classe, Lyngdorf, NAD, Denon).

Holder til på Sandnes, nærmere bestemt Hommersåk.

GI meg en lyd hvis noen skulle være interesserte...

A

atledreier

Gjest
    En liten kommentar til postene om testmetodikk...

Det ble nevnt nivåmatching mellom de forskjellige drivverkene. Tenk dere om gutter.... Har man skjønt hva et drivverk skal gjøre her? Hvis det er nivåforskjeller på drivverk har de endret bitstrømmen, og er som sådanne ubrukelige som drivverk. DET kan ingen bestride, vel? ???

R

Roysen

Gjest
    Uten å legge meg så mye i debatten her har jeg lyst til å si noe i forhold til Goldmund som har fått mye pepper her av individer som åpenbart ikke vet hva de snakker om.

Det er korrekt at de benytter Pioneer drivverk i ENKELTE av sine spillere. Dette gjør de fordi de mener at dette drivverket er det best egnede for den aktuelle applikasjonen. De modifiserer den imidlertid ved å forbedre en rekke faktorer de mener bør forbedres først. Dette er en metode som svært mange high-end selskaper benytter. Hvor mange selskaper benytter ikke diverse versjoner av Phillips CD Pro drivverket?

Ut over selve transportmekanismen dytter Goldmund inn en lang rekke egenutviklede, propritære teknologier og komponenter i sine produkter. Deres stadig banebrytende forskning gjør at de hyppig er foredragsholdere AES sammenkomster og her snakker vi virkelig om målemafia.

Til slutt vil jeg si litt om det jeg oppfatter som fordommer mot komponenter laget i østen. Er det nødvendigvis slik at selv om arbeidskraften der borte er billigere så er nødvendigvis alt de produserer også av dårligere kvalitet?

Mvh
    Roysen

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Ut over selve transportmekanismen dytter Goldmund inn en lang rekke egenutviklede, propritære teknologier og komponenter i sine produkter. Deres stadig banebrytende forskning gjør at de hyppig er foredragsholdere AES sammenkomster og her snakker vi virkelig om målemafia.
    De gjør de sikkert, det sier seg jo selv at det er mye de samme "nøkkelkomponentene" som går igjen hos ulike leverandører - det finnes neppe SÅ mange produsenter av DAC-chiper, transportmekansimer osv i verden, så et ganske stort overlapp må det nødvendigvis bli. AKM-DAC-chiper var jo svært så eksklusive helt til noen påpekte at de også brukes i lydkort fra SoundBlaster ;)

Men akkurat den DVD-spilleren fra Goldmund/Pioneer det linket til tidligere i tråden, akkurat den saken synes jeg ser skikkelig stygg ut fra Goldmund. Og de er neppe alene om det.

S

Storebror

Gjest
    Sony CDP-XA50ES to the resque!
    Tror det går i dass, men skal holde håpet oppe inntil videre......
    Du kan jo ikke tvinge folk til å høre forskjell, eller?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg skal ikke tvinge en kjeft til noen ting jeg, Storebror (osv....)
    Jeg tar ansvar for hva jeg hører, så får andre greie med sitt.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Synes impulse kan få lov til å kreve at alle de som blir motbevist på at det ikke er forskjell, spiser en hatt eller en billig dvd-spiller el.

K

KindOfBlue

Gjest
    Roysen skrev:
    Uten å legge meg så mye i debatten her har jeg lyst til å si noe i forhold til Goldmund som har fått mye pepper her av individer som åpenbart ikke vet hva de snakker om.

Det er korrekt at de benytter Pioneer drivverk i ENKELTE av sine spillere. Dette gjør de fordi de mener at dette drivverket er det best egnede for den aktuelle applikasjonen. De modifiserer den imidlertid ved å forbedre en rekke faktorer de mener bør forbedres først. Dette er en metode som svært mange high-end selskaper benytter. Hvor mange selskaper benytter ikke diverse versjoner av Phillips CD Pro drivverket?

Til slutt vil jeg si litt om det jeg oppfatter som fordommer mot komponenter laget i østen. Er det nødvendigvis slik at selv om arbeidskraften der borte er billigere så er nødvendigvis alt de produserer også av dårligere kvalitet?

Mvh
    Roysen
    Jeg har ingen ting imot komponenter laget i østen, og faktum er vel at ca. 99% av komponenter lages der, så man har vel egentlig ikke noe valg. Men kvaliteten kan være ytterst god, selv om det også er utrolig mye fake elektronikk ute og går.

Jeg tror faktisk at jeg kanskje var blant de første som nevnte Goldmund her inne, på en positiv måte. Jeg kjenner anleggene, liker lyden og setter stor pris på filosofien deres -- for en del år siden brukte jeg dem som eksempel på et hifi-selskap som kom til å få eksplosiv vekst, i forbindelse med en analyse.

Det er helt riktig at produsenter i mange tilfeller tar utgangspunkt i eksisterende plattform, men så modifiserer denne betydelig, ofte med store kostnader. B&O, for eksempel, gjør dette med sine fjernsyn - der Vision Clear teknologier får langt mer ut av panelet enn hva standardmodellen leverer. (B&O lager ikke egne paneler, men får de fleste av sine fra Panasonic).

I det spesielle Goldmund-eksempelet, når det gjelder DVD-spiller, så var det en typisk Slap&Wrap jobb, som det kalles i bransjen. "Slap on the badge, wrap a new shell around the component." Du har overhodet ikke noe som helst grunnlag for å påstå at det er betydelige forskjeller mellom Pioneer-grunnelementet og Goldmunds versjon, med unntak for trafoen og det tunge skallet.

Men Goldmund skal også leve, og Goldmunds kunder vil gjerne ha en DVD-spiller som passer inn med det øvrige de har kjøpt. (Goldmunds effektforsterkere er simpelthen kompromissløse i konstruksjon og utførelse, og sammenlignet med prisen på disse er prisen på DVD-spilleren en bagatell.) Den betydelige vektøkningen har konsekvenser når det gjelder frakt (der vanlige CE-produsenter vil ha vekten ned så mye som mulig, for å spare fraktkostnader.) I tillegg betyr de langt mindre seriene at enhetskostnaden blir betydelig for Goldmund - og det er disse tingene de henter inn. I tillegg er de nok fristet til å hente inn en tilleggsmargin der de kan, for å dekke sine langt større markedsføringskostnader pr enhet solgt enn hva tilfellet er for Pioneer.
    Akkurat dette eksempelet har vært mye diskutert på nettet, og folk har kikket begge komponenter etter i sømmene. Du får samme bilde med begge, og i følge en kommentator: "They put the transformer in so it wouldn't look ridiculous if anyone opened it up."

N

nb

Gjest
    MaHa skrev:
    Synes impulse kan få lov til å kreve at alle de som blir motbevist på at det ikke er forskjell, spiser en hatt eller en billig dvd-spiller el.
    Og de som tror de hører forskjell men ikke gjør det må spise en tanks av et drivverk ;)

K

KindOfBlue

Gjest
    Her er et annet eksempel -- dette er et mediasenter. Jeg er ikke god på PC-komponenter, men noen her inne kan sikkert gjøre et lite estimat over hva disse ville kostet å sette sammen slik, om man satte seg til med loddebolten. Og så kan jeg avsløre hva den selger for ...

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    nb skrev:
    MaHa skrev:
    Og de som tror de hører forskjell men ikke gjør det må spise en tanks av et drivverk ;)
    Ingen fare det, nb. Det blir nok spist langt flere hatter enn drivverk...... ;)

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Her er et annet eksempel -- dette er et mediasenter. Jeg er ikke god på PC-komponenter, men noen her inne kan sikkert gjøre et lite estimat over hva disse ville kostet å sette sammen slik, om man satte seg til med loddebolten. Og så kan jeg avsløre hva den selger for ...
    De delene ser så gamle ut at jeg tviler på du får tak i de... muligens de kan oppdrives i en PC som gis bort.

K

KindOfBlue

Gjest
    nb skrev:
    KindOfBlue skrev:
    De delene ser så gamle ut at jeg tviler på du får tak i de... muligens de kan oppdrives i en PC som gis bort.
    Nettopp. De er utgamle - men de inngår i et "mediasenter" som er i salg i dag.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    maverick skrev:
    Noen som vil ha en vestlandsutgave av denne seansen? Jeg er i utgangspubktet skeptisk, men hvis jeg kan få demonstrert forskjell på drivverk er jeg åpen nok til å innse det.

Jeg kan stille rom og anlegg til disp. Har 7-8 digitalinnganger vi kan switche mellom. Har noen rimelige drivverk selv (PS3, Denon DVD). Kan helt sikkert få lånt noe tyngre ting fra Hifiklubben i Stavanger for denne seansen (Classe, Lyngdorf, NAD, Denon).

Holder til på Sandnes, nærmere bestemt Hommersåk.

GI meg en lyd hvis noen skulle være interesserte...
    Jeg deltar gjerne både med lytting og planlegging av testmetodikk om dette arrangeres i Stavangerområdet :)

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    nb skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Nettopp. De er utgamle - men de inngår i et "mediasenter" som er i salg i dag.
    Tipper du får en PC for 500 kroner med slike deler, da får du kabinett og strømforsyning og slikt i tillegg. Jeg skal muligens selge en betydelig mer innholdsrik PC enn det der, om jeg er skikkelig, skikkelig heldig får jeg kanskje 1500-2000 kroner for den.

Menmen, kanskje en eller annen guru mener at de gamle IDE - harddiskene låter mye bedre enn SATA. Og en slapp CPU er sikkert fint slik at musikken ikke blir stresset i diskanten av å bli prosessert så fort.

K

KindOfBlue

Gjest
    maverick skrev:
    En liten kommentar til postene om testmetodikk...

Det ble nevnt nivåmatching mellom de forskjellige drivverkene. Tenk dere om gutter.... Har man skjønt hva et drivverk skal gjøre her? Hvis det er nivåforskjeller på drivverk har de endret bitstrømmen, og er som sådanne ubrukelige som drivverk. DET kan ingen bestride, vel? ???
    Enig - men det skjer. Det er ikke allmenngyldig at datastrømmen går uendret til digital ut.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn