Roysen skrev:
Uten å legge meg så mye i debatten her har jeg lyst til å si noe i forhold til Goldmund som har fått mye pepper her av individer som åpenbart ikke vet hva de snakker om.
Det er korrekt at de benytter Pioneer drivverk i ENKELTE av sine spillere. Dette gjør de fordi de mener at dette drivverket er det best egnede for den aktuelle applikasjonen. De modifiserer den imidlertid ved å forbedre en rekke faktorer de mener bør forbedres først. Dette er en metode som svært mange high-end selskaper benytter. Hvor mange selskaper benytter ikke diverse versjoner av Phillips CD Pro drivverket?
Ut over selve transportmekanismen dytter Goldmund inn en lang rekke egenutviklede, propritære teknologier og komponenter i sine produkter. Deres stadig banebrytende forskning gjør at de hyppig er foredragsholdere AES sammenkomster og her snakker vi virkelig om målemafia.
Til slutt vil jeg si litt om det jeg oppfatter som fordommer mot komponenter laget i østen. Er det nødvendigvis slik at selv om arbeidskraften der borte er billigere så er nødvendigvis alt de produserer også av dårligere kvalitet?
Mvh
Roysen
Jeg har ingen ting imot komponenter laget i østen, og faktum er vel at ca. 99% av komponenter lages der, så man har vel egentlig ikke noe valg. Men kvaliteten kan være ytterst god, selv om det også er utrolig mye fake elektronikk ute og går.
Jeg tror faktisk at jeg kanskje var blant de første som nevnte Goldmund her inne, på en positiv måte. Jeg kjenner anleggene, liker lyden og setter stor pris på filosofien deres -- for en del år siden brukte jeg dem som eksempel på et hifi-selskap som kom til å få eksplosiv vekst, i forbindelse med en analyse.
Det er helt riktig at produsenter i mange tilfeller tar utgangspunkt i eksisterende plattform, men så modifiserer denne betydelig, ofte med store kostnader. B&O, for eksempel, gjør dette med sine fjernsyn - der Vision Clear teknologier får langt mer ut av panelet enn hva standardmodellen leverer. (B&O lager ikke egne paneler, men får de fleste av sine fra Panasonic).
I det spesielle Goldmund-eksempelet, når det gjelder DVD-spiller, så var det en typisk Slap&Wrap jobb, som det kalles i bransjen. "Slap on the badge, wrap a new shell around the component." Du har overhodet ikke noe som helst grunnlag for å påstå at det er betydelige forskjeller mellom Pioneer-grunnelementet og Goldmunds versjon, med unntak for trafoen og det tunge skallet.
Men Goldmund skal også leve, og Goldmunds kunder vil gjerne ha en DVD-spiller som passer inn med det øvrige de har kjøpt. (Goldmunds effektforsterkere er simpelthen kompromissløse i konstruksjon og utførelse, og sammenlignet med prisen på disse er prisen på DVD-spilleren en bagatell.) Den betydelige vektøkningen har konsekvenser når det gjelder frakt (der vanlige CE-produsenter vil ha vekten ned så mye som mulig, for å spare fraktkostnader.) I tillegg betyr de langt mindre seriene at enhetskostnaden blir betydelig for Goldmund - og det er disse tingene de henter inn. I tillegg er de nok fristet til å hente inn en tilleggsmargin der de kan, for å dekke sine langt større markedsføringskostnader pr enhet solgt enn hva tilfellet er for Pioneer.
Akkurat dette eksempelet har vært mye diskutert på nettet, og folk har kikket begge komponenter etter i sømmene. Du får samme bilde med begge, og i følge en kommentator: "They put the transformer in so it wouldn't look ridiculous if anyone opened it up."