Storebror skrev:
Greven skrev:
Vi benyttet AB-switching en hel kveld. I forhold til folk som har betydelig kunnskap om slik digital signalbehandling er dette resultatet alt annet enn overraskende og naivt. Kanskje er DACen veldig god (dCS Elgar) eller vi som ikke har god nok hørsel. Finnes mange grunner til det resultatet vi fikk. Uansett stemmer jo både teori og praksis i vårt lille forsøk...
Nivåmatch? forventinger om oppnådd resultat? ikke blindt? Du ser at dette ikke holder mål etter standard for krav til bevisføring?
Nå virker det plutselig som om du forstår allikevel...?
Helt plausible innvendinger som jeg skal forsøke å redgjøre for.
Nivåmatch: Vet ikke om det er forskjeller på dette ved bruk av SPDIF? Når vi switchet (tok ca 2 sek - DACen kutter, men fader så inn lyden på den nye kilden) Var det ikke mulig å høre at volumet hadde endret seg. Dette beviser selvfølgelig ikke at volumet ikke hadde endret seg. Vi målte det ikke.
Forventning: Vi hadde på forhånd forventet at ceroxols nye drivverk skulle knuse datadrivverket og testen ble egentlig utført for å bekrefte dette. Dette er på ingen måte et bevis for noe som helst, da forventning per def er ubevisst og derfor noe vi ikke uten vidre kan si noe fornuftig om.
Blindt: Dette er helt klart et stort minus.
Problemet med dine invendinger er at de med ett er mye mer relevante når man kommer frem til konklusjoner som motsier teorien bak fenomenet. I vårt eksempel kom vi jo faktisk frem til det "forventede" resutatet.
Ser du virkelig ikke det meningsløse i dette kravet? Hva om jeg krever at du forteller meg hvilket OS/maskinvare/nettleser du skriver dette innlegget med? Jeg synes nemlig Apple/OSX/Safari er enestående og om du har brukt noe annet enn det har jeg ikke mye tiltro til hva du skriver. Ser du at dette blir samme meningsløse krav?
Dersom vi diskuterte OS/maskinvare/nettleser og forskjeller på disse da (som er pokker så mye mer relavant en din sammenligning) og jeg kom med henvisninger til doktorgrader og wikipedia for å vise deg at MS/XP/IE er myyye bedre, uten å ha prøvd eller sett på Apple/OSX/Safari?
Begynner du å forstå?
Nei. Om noen sier at på bakgrunn av teknologien bak og store brukerundersøkelser så viser det seg at MS Office er den beste programpakken, er det ganske likegyldig om vedkommende faktisk har testet dette programmet. Om noen sier at selvfølgelig er MS best, det finnes ingen gode alternativ osv, da er det relevant om han faktisk har testet andre programpakker.
Det er ikke å være noe feil ved testdesinget selv om man ikke har funnet holdbare "bevis" på at feks homeopati eller kiropraktikk ikke virker. En mulighet er faktisk at det ikke virker.
Hold deg til saken pliis. Homeo eller kiro er ikke det vi prater om. Jeg hevder at det finnes NADA påviste små forskjeller innen hifi (selv saker som du og andre mener er reelle) ved bruk av abx. Enig?
Jeg "vet" ikke om det finnes små forskjeller på noe før det er ordentelig undersøkt. Jeg vet hva jeg
tror, men om seriøse undersøkelser tyder på at dette ikke er tilfelle, tror jeg mer på det enn min egen magefølelse. Feks er jeg veldig usikker på hvor mye nivåmatching har å si.
Forøvrig er det vel ikke gjort så mange seriøse undersøkelser innen HiFi. Vi diskuterer nok mest på ideelle premisser.
En kommentar til at "dere må gjøre det sjæl": Dette har med hvilket utvalg man skal ha i panelet. Dette avgjør så hvilken hypotese testen kan si noe fornuftig om. Dette er noe man har lært etter andre forelesning ex. phil.
Fint du er skolert!
Velg hypotese selv, min påstand er at NADA lar seg påvise av små forskjeller.
Jeg sier ingen ting om min skolering, kun at nevnte fag gir deg denne grunnleggende forståelsen. Før var dette faget et krav for å få lov til å studere på universitetsnivå fordi man mente at forståelse for slike sammenhenger var en forutsetning for god tilnærming til det faglige innholdet.
Din påstand er 100% feil. Gode tester kan avsløre ekstremt små forskjeller. Jeg er forøvrig enig i at slike tester ikke er vanlig innen HiFi.
OK. Mange som er ekstremt opptatt av lydkvalitet og har særdeles kostbart utstyr (noe som burde vise at man virkelig er opptatt av lyd og har utstyr som burde avdekke evt forskjeller) rapporterer om at det ikke er forskjell.
Mange? Klarer jeg ikke å se, men er sikkert blind for det. (overdose på blindtester...?)
Petter Dale er vel et av de største sannhetsvitnene og med "best" anlegg. Mener han det er irrelevant med drivverk? Aka hva som helst av pcløsning?
R
Tja.. Bare i denne tråden har jeg, KOB, nb, knutinh (?) ment at vi ikke hører forskjell på drivverk. I tillegg vet jeg om flere andre profilerte brukere som mener det samme. Dette i tillegg til teorien som tilsier at det ikke burde være hørbare forskjeller, tilsier jo kanskje at det er noe i det?
Jeg aner forøvrig ikke hvem Petter Dale er (jeg har forstått at han skriver for Fidelity) og aner ikke hva han mener om drivverk ol. Han er følgelig ikke noe spesielt sannhetsvitne for meg.