Det finnes også tusenvis av rapporter fra mennesker som har sett gråtende kristusstatuer og jomfru Maria åpenbaringer i skyer. Før du skvetter i stolen og mener dette er en forulempning - vi lar oss hele tiden lure, villig og uvillig.
Forleden fikk min datter ny telefon med nytt sim-kort. Koden på det nye simkortet var identisk med hennes gamle, med unntak av at siste siffer var et 6-tall og ikke et 7-tall. Dette betyr selvsagt ikke noe som helst, men er likevel denslags som kan få en til å tro at "Jøss! Dette var rart."
Innen HiFi er det uomtvistelig slik at det i mange tilfeller pakkes om både kabler, drivverk og høyttalerelementer -- av ulike årsaker. I noen tilfeller fører dette til at man korrelerer topp ytelse med høy pris, og at man er skeptisk til billige komponenter med samme funksjon.
Og det fører likeledes til at man hører forskjeller av grunner som ikke er relatert til ytelsen, men som man snarere skal gå udi psykologien for å forstå. Du har selv brukt mye energi på å desavuere blindtester utfra et stort utvalg psykiske faktorer som ikke var relatert til lydopplevelsen -- hvorfor skulle ikke samme type psykiske faktorer også påvirke lydopplevelsen i positiv retning?
Det vet vi jo at det gjør.
At noen velger en tilnærming til dette som er grunnet i en grad av skepsis bør ikke tas som en forulempning, eller et forsøk på å ødelegge hobbyen. Folk må gjerne få rapportere om forskjeller, men det er også greit å forhøre seg, innimellom, vha kontrollerte forsøk for å bevise eller avkrefte påståtte forskjeller.
For vi lar oss mer enn gjerne lure. Jeg regner med at folk her inne er kjente med Joyce Hatto skandalen. Her har vi å gjøre med en kvinne som hadde trukket seg tilbake fra offentlige opptredener, men som utga en strøm av klassiske pianostykker - solo og med orkester - over hele spennet av pianoverk. Hun var godt på vei til å skulle bli hyllet som verdens kanskje fremste pianist og det var ikke måte på hvor enestående dyktig hun var.
Enkelte eksperter tillot seg å mene at de vanskelig kunne forstå hvordan en pianist som spilte med én teknikk på en innspilling kunne forandre teknikk så totalt til en annen. Forklaringen var selvsagt at hun var enestående, et unikum, og at man bare måtte bøye seg i støvet for henne.
En dag la en musikkjenner Hattos seneste innspilling i sin computer, for å overføre den til iTunes. Men Gracenote identifiserte stykket med navnet til en annen pianist, den obskure Lazlo Simon.
When Brian Ventura, a financial analyst from Mount Vernon, New York, put the recording of Liszt's Transcendental Etudes credited to Hatto into his computer, the Gracenote database used by the iTunes software identified the disc not as a recording by Hatto but as one by László Simon. On checking online samples of the Simon recording, Ventura found it to be remarkably similar to the version credited to Hatto.
Ved senere gjennomgang fant man ut at ca. 80% av Hattos innspillinger var stjålet fra andre pianister og orkestre, og at hennes mann hadde manipulert disse, for å skjule utgangspunktet. Men når man først ble klar over hva som var gjort, var det også enkelt å finne flere feilrepresenterte innspillinger - og ofte hadde de ikke engang brydd seg med å maskere dem. De visste nemlig at folks musikkminne - og nå snakker vi til og med om musikkeksperter - er elendig.
DET MORSOMME HER: Mange musikkritikere møtte seg selv i døren - de hadde sablet ned originalene, men skrytt Hattos versjon (ahem) opp i himmelen. Selv bladet Gramophone gikk i baret.
Så vær så snill, Roysen. Du får respektere at når det kommer til lyd og musikk tillater enkelte seg, som nb og jeg, å bevare skepsissenteret i aktivitet. Det er nemlig meget lett å la seg lure, og det er langt morsommere å finne frem til og nyte faktiske forskjeller, fremfor innbilte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Joyce_Hatto
Et lite utvalg falskspilleri - det er vel verdt å ta en kikk på linken: