Sånn helt generelt...:
Går ut fra at alle som frekventerer dette forum kan enes om at det finnes "litt gode", "middels gode" og "veldig gode" kjeder av komponenter som da gjengir lyden tilsvarende bra. På grunn av disse små og store forskjeller har denne hobbyen fått utvikle seg. Om vi så tar et litt mindre bra komponent inn en veldig bra kjede, justerer dB, sollys og gardiner i eksakte, målbare og verifiserbare posisjoner, vil de aller fleste av oss i mange tilfeller IKKE kunne høre forskjell ved blind abx testing. Er det dermed bevist at forskjellene ikke finnes?
Personlig er jeg meget skeptisk til det jeg mener å høre både på kabel og drivverkssiden, all den tid jeg ikke har en eneste begripelig, teknisk/logisk forklaring på det. Sikker på en ting er jeg uansett: Det er alt for små forskjeller til å forsvare prisforskjellene.
Men tilbake til dette med blind testing og "evnen til å la seg lure"; poenget mitt er at det ofte tar tid å oppfatte forskjeller, de på sett og vis "kryper på" over tid, dessuten vil vi ikke nå HELT til mål dersom vi unnlater full oppmerksomhet på alle ledd i kjeden. Sagt på en annen måte: Du kan komme
veldig nær med et svakere ledd i kjeden, men neppe helt i mål. Og derfor vil slike disputter oppstå, fordi vi ikke nødvendigvis hører forskjellene i nuet ved å gjøre dette ene leddet svakere, derimot har vi svekket kjeden
litt.
Må understreke at jeg med dette IKKE har tatt stilling til om det er verifiserbare eller signifikante forskjeller på drivverk, selv om jeg selv har "latt meg lure" til å oppleve det slik nå og da....
Mvh
Håkon Rognlien