Kan noen forklare meg vitsen med en god cd spiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt19288

Gjest
    Det var feil av meg å trekke inn navn - derfor korrigerte jeg innlegget. De nevnte personer var kun ment som eksempel på DIY med ressurser og kompetanse. Synes du tolket innlegget noe kategorisk - utgangspunktet er fremdeles at vis brukere med erfaring og kompetanse bla bla.... erfarer noe. Så er det verdt å høre hva som blir sagt og gjerne teste selv før man jammer dem ned.

Siden du er så opptatt av lureri og falskspillere i denne bransjen, så må man også lære seg å skille mellom tilbydere/produsenter og bruker erfaringer.

K

KindOfBlue

Gjest
    HoJ skrev:
    Har ikke lest alt her dere, men er det noen som mener at alle cd-spillere låter likt? Hvis så - så kan jeg ikke forstå noen ting. Jeg har to cd-spillere i hus, den ene er en Rotel RCD 02 og den andre er en Talk-spiller. Disse låter ikke likt. Stor forskjell i lyden - før så hadde jeg en gammel Sansui spiller som rett og slett låt helt utrolig dårlig. Her trengs det ikke noe målinger - det er uten tvil stor forskjell på drivverk.
    Kanskje bør du lese alt her inne? Men det holder om du leser trådstarters første innlegg.

K

KindOfBlue

Gjest
    nb skrev:
    Jeg vedder gankse mye på at majoriteten av forumets brukere ikke har hørt om Solomon-Reed-koding og hvordan det funker. De fleste vet nok at det finnes feilkorreksjonskretser, men altså fint lite om hvordan disse faktisk funker. Om man tror det er slik at spilleren alltid må "gjette" eller "interpolere" så skjønner jeg at man kan tro at mekanisk oppbygning, hvilken transportmekansime det er osv er av stor betydning. Men det er altså ikke slik feilkorreksjonsmekansimen fungerer, som påpekt av f.eks Knutinh og KoB i denne tråden. Den kan korrigere selv store feil uten at det mistes data i det hele. Blir man gjort oppmerksom på hvordan CD-mediet faktisk fungerer, så mener jeg det er en naturlig konsekvens å justere sin opppfatning en smule.
    Solomon-Reed kodingen har fire - 4! - forskjellige aktive modus som sikret at informasjonen som hentes opp fra en CD er bit-perfect.
    All informasjon som lagres på en CD er lagret tre forskjellige steder - dersom den ikke ligger der den skal, så kan den avleses et annet sted (nyttig ved riper og skitt).

Til HoJ, som lurer på hva denne tråden handler om. Trådstarter har spurt, sikkert med kunnskap i Solomon-Reed koding, om hvorfor man bruker penger på dyre drivverk, spesielt om man ikke skal ha annet enn den digitale informasjonen som ligger på discen.

Kjenner man videre til hvordan informasjonen er selvkorrigerende i forhold til tidsdomenet, så kan man også stille spørsmål ved alle mulige slags påstander om drivverkets betydning for å eliminere jitter.

Men nettopp fordi vi har så liten innsikt i ganske elementære prinsipper omkring CD-lagring og avlesing av musikk så lar vi oss også lett lure av dem som har interesse i å lure oss. Jeg er selv blitt lurt! ;D Men nå som jeg vet hva som faktisk skjer, så kan jeg også foreta valg i forhold til dette, snarere enn til oppdiktede scenarier uten hold i virkeligheten.

Hva som så skjer med denne bit-perfect digitale informasjonen ETTER at den er blitt avlest vil kunne forklare opplevde forskjeller mellom ulike CD-spillere -- at produsenter farger den analoge lyden ut er velkjent og fremheves jo også som noe positivt: "Mark Levinson signature sound" - "Naim signaturen", osv.

N

nb

Gjest
    HoJ skrev:
    Har ikke lest alt her dere, men er det noen som mener at alle cd-spillere låter likt? Hvis så - så kan jeg ikke forstå noen ting. Jeg har to cd-spillere i hus, den ene er en Rotel RCD 02 og den andre er en Talk-spiller. Disse låter ikke likt. Stor forskjell i lyden - før så hadde jeg en gammel Sansui spiller som rett og slett låt helt utrolig dårlig. Her trengs det ikke noe målinger - det er uten tvil stor forskjell på drivverk.
    CD-spillere? Nei, ikke nødvendigvis
    Drivverk? Ja, sannsynligvis med mindre de er virkelig dårlige.

Det er i alle fall mitt syn på saken.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    HoJ skrev:
    Hah - placebo!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.481
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    KindOfBlue skrev:
    HoJ skrev:
    Kanskje bør du lese alt her inne? Men det holder om du leser trådstarters første innlegg.
    Har nå lest det første innlegget - hva er det som ikke passer med mitt innlegg?

K

KindOfBlue

Gjest
    HoJ skrev:
    KindOfBlue skrev:
    HoJ skrev:
    Har nå lest det første innlegget - hva er det som ikke passer med mitt innlegg?
    Han presiserer at det handler om den digitale informasjonen, mens du spør om det er cd-spillere som ikke skal være forskjellige.

Skulle man ikke gå akkurat samme lyden hvis man benyttet drivverket til den dårligste cd spilleren i verden sammen med dacen som satt i en cd spiller til 200 000?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.039
    Torget vurderinger
    2
    Sånn helt generelt...:
    Går ut fra at alle som frekventerer dette forum kan enes om at det finnes "litt gode", "middels gode" og "veldig gode" kjeder av komponenter som da gjengir lyden tilsvarende bra. På grunn av disse små og store forskjeller har denne hobbyen fått utvikle seg. Om vi så tar et litt mindre bra komponent inn en veldig bra kjede, justerer dB, sollys og gardiner i eksakte, målbare og verifiserbare posisjoner, vil de aller fleste av oss i mange tilfeller IKKE kunne høre forskjell ved blind abx testing. Er det dermed bevist at forskjellene ikke finnes?
    Personlig er jeg meget skeptisk til det jeg mener å høre både på kabel og drivverkssiden, all den tid jeg ikke har en eneste begripelig, teknisk/logisk forklaring på det. Sikker på en ting er jeg uansett: Det er alt for små forskjeller til å forsvare prisforskjellene.
    Men tilbake til dette med blind testing og "evnen til å la seg lure"; poenget mitt er at det ofte tar tid å oppfatte forskjeller, de på sett og vis "kryper på" over tid, dessuten vil vi ikke nå HELT til mål dersom vi unnlater full oppmerksomhet på alle ledd i kjeden. Sagt på en annen måte: Du kan komme veldig nær med et svakere ledd i kjeden, men neppe helt i mål. Og derfor vil slike disputter oppstå, fordi vi ikke nødvendigvis hører forskjellene i nuet ved å gjøre dette ene leddet svakere, derimot har vi svekket kjeden litt.
    Må understreke at jeg med dette IKKE har tatt stilling til om det er verifiserbare eller signifikante forskjeller på drivverk, selv om jeg selv har "latt meg lure" til å oppleve det slik nå og da.... :)

Mvh
    Håkon Rognlien

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.481
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ok når det gjelder drivverk til dac, så står jeg fremdeles på mitt, Rotelen er ikke så bra drivverk til dac'n som det talk'n er. (Ja, samme db)

L

Lydkaj

Gjest
    Haakon_Rognlien skrev:
    Sånn helt generelt...:
    Går ut fra at alle som frekventerer dette forum kan enes om at det finnes "litt gode", "middels gode" og "veldig gode" kjeder av komponenter som da gjengir lyden tilsvarende bra. På grunn av disse små og store forskjeller har denne hobbyen fått utvikle seg. Om vi så tar et litt mindre bra komponent inn en veldig bra kjede, justerer dB, sollys og gardiner i eksakte, målbare og verifiserbare posisjoner, vil de aller fleste av oss i mange tilfeller IKKE kunne høre forskjell ved blind abx testing. Er det dermed bevist at forskjellene ikke finnes?
    Personlig er jeg meget skeptisk til det jeg mener å høre både på kabel og drivverkssiden, all den tid jeg ikke har en eneste begripelig, teknisk/logisk forklaring på det. Sikker på en ting er jeg uansett: Det er alt for små forskjeller til å forsvare prisforskjellene.
    Men tilbake til dette med blind testing og "evnen til å la seg lure"; poenget mitt er at det ofte tar tid å oppfatte forskjeller, de på sett og vis "kryper på" over tid, dessuten vil vi ikke nå HELT til mål dersom vi unnlater full oppmerksomhet på alle ledd i kjeden. Sagt på en annen måte: Du kan komme veldig nær med et svakere ledd i kjeden, men neppe helt i mål. Og derfor vil slike disputter oppstå, fordi vi ikke nødvendigvis hører forskjellene i nuet ved å gjøre dette ene leddet svakere, derimot har vi svekket kjeden litt.
    Må understreke at jeg med dette IKKE har tatt stilling til om det er verifiserbare eller signifikante forskjeller på drivverk, selv om jeg selv har "latt meg lure" til å oppleve det slik nå og da.... :)

Mvh
    Håkon Rognlien
    Det kan være svært at detektere en enkel lille forbedring i en blind test det drukner som regel i statestikken , men lav 10 af disse småforbedringen så kan alle høre det også i en blindtest

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.980
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Haakon_Rognlien skrev:
    Men tilbake til dette med blind testing og "evnen til å la seg lure"; poenget mitt er at det ofte tar tid å oppfatte forskjeller, de på sett og vis "kryper på" over tid, dessuten vil vi ikke nå HELT til mål dersom vi unnlater full oppmerksomhet på alle ledd i kjeden.
    Mvh
    Håkon Rognlien
    Just presis. "Ting tar tid" i denne hobbyen.

N

nb

Gjest
    Haakon_Rognlien skrev:
    .
    Men tilbake til dette med blind testing og "evnen til å la seg lure"; poenget mitt er at det ofte tar tid å oppfatte forskjeller, de på sett og vis "kryper på" over tid
    Også sånn helt generelt:

Det er mulig - men så vidt jeg har skjønt er det innen den akademiske verden vanlig med korte "klipp" og korte switchetider nettopp for å maksimere sannsynligheten for å detektere forskjeller. Det er jo tross alt mer morro med et positivt resultat enn et negativt resultat. Jeg antar at det ikke er tatt helt ut av luften at den aurale hukommelse er meget kort, og man har tatt konsekvensene av det.

Men når det kommer til HiFi, så snakkes det om detaljerte lytteinntrykk av ting som ligger uker, måneder og år bak i tid. I andre rom, med annen musikk og med annet utstyr. Jeg er i alle fall svært skeptisk til slike uttalelser.

L

Lydkaj

Gjest
    bambadoo skrev:
    Haakon_Rognlien skrev:
    Men tilbake til dette med blind testing og "evnen til å la seg lure"; poenget mitt er at det ofte tar tid å oppfatte forskjeller, de på sett og vis "kryper på" over tid, dessuten vil vi ikke nå HELT til mål dersom vi unnlater full oppmerksomhet på alle ledd i kjeden.
    Mvh
    Håkon Rognlien
    Du kan kun vurdere en modifikation inden for de første 20 sekunder , herefter vil din hjerne begynde kompencere for fejl, så den første indskydelse er som regl den rigtige

K

KindOfBlue

Gjest
    Lydkaj skrev:
    bambadoo skrev:
    Haakon_Rognlien skrev:
    Mvh
    Håkon Rognlien
    Du kan kun vurdere en modifikation inden for de første 20 sekunder , herefter vil din hjerne begynde kompencere for fejl, så den første indskydelse er som regl den rigtige
    Det er korrekt. Ved lange lytteperioder så går tiden med til autosuggesjon, og ikke til kritisk distinksjon. Goldmund refererer til dette som "the automatic compensation made by the brain." Men man kan snakke om dette til man blir blå i trynet, likevel finner du folk som vil sitte og lytte til ting i evigheter for å finne forskjeller.

http://goldmund.com/technology/

Vedlegg

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Sett at du har et godt oppsett som leverer tett på din smak. Hvilke endringer er verdt penger? Det er mye debatt om hva man kan høre forskjell på og ikke. Men hva bruker man forskjellene til? Vi er uansett her på et nivå hvor ordet nyans synes best egnet på noe man beskriver orkaner med.

Mvh
    Sniff

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.039
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Haakon_Rognlien skrev:
    .
    Men tilbake til dette med blind testing og "evnen til å la seg lure"; poenget mitt er at det ofte tar tid å oppfatte forskjeller, de på sett og vis "kryper på" over tid
    Også sånn helt generelt:

Det er mulig - men så vidt jeg har skjønt er det innen den akademiske verden vanlig med korte "klipp" og korte switchetider nettopp for å maksimere sannsynligheten for å detektere forskjeller. Det er jo tross alt mer morro med et positivt resultat enn et negativt resultat. Jeg antar at det ikke er tatt helt ut av luften at den aurale hukommelse er meget kort, og man har tatt konsekvensene av det.

Men når det kommer til HiFi, så snakkes det om detaljerte lytteinntrykk av ting som ligger uker, måneder og år bak i tid. I andre rom, med annen musikk og med annet utstyr. Jeg er i alle fall svært skeptisk til slike uttalelser.
    Jeg er dypt uenig i disse stadige påstander om kort aural hukommelse. Jeg snakket en dag i telefonen med en jeg ikke har snakket med på mange år, han er en relativt perifer bekjent som ringte meg, og før han sa hvem han var, kjente jeg stemmen og kunne se ham for meg i mitt indre blikk. Kort hukommelse? Jeg kjente igjen stemmen hans GJENNOM EN TELEFON, et medie jeg ikke hadde snakket med ham i tidligere, og ETTER FLERE ÅR visste jeg umiddelbart hvem jeg hadde på tråden! Gode anlegg har også "sin egen stemme", poenget er at de er så mye, mye mer lik hverandre enn menneskestemmene, derfor er det vanskeligere å skille. Derfor kan det ta tid å bli enig med seg selv om hvilken "stemme" man opplever som "best". Men huske dem? Visst f...!

Mvh
    Håkon Rognlien

N

nb

Gjest
    Men tilbake til topic(?)

Er det ærlig talt INGEN av "drivverkfolket" som synes det er i det minste en bitteliten smule interessant med den infoen som er fremkommet i denne tråden om hvordan feilkorreksjon på en CD-avleser fungerer? Eller foretrekker dere å ignorere det fordi det ikke harmoniserer meg eget syn på verden?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.039
    Torget vurderinger
    2
    KindOfBlue skrev:
    Det er korrekt. Ved lange lytteperioder så går tiden med til autosuggesjon, og ikke til kritisk distinksjon. Goldmund refererer til dette som "the automatic compensation made by the brain." Men man kan snakke om dette til man blir blå i trynet, likevel finner du folk som vil sitte og lytte til ting i evigheter for å finne forskjeller.

Noe av det sjukeste jeg har lest! Goldmund har med dette indikert at de ikke lager lyd jeg kommer til å falle pladask for, tror jeg...
    Jeg tar ikke for øvrig ikke feil av min kjære og dama til kompisen heller, uansett hvor lenge de babler i vei. Lyttetretthet, derimot... Autosuggerer meg ikke til å blande dem sammen, nei! :D

Mvh
    Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.039
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Men tilbake til topic(?)

Er det ærlig talt INGEN av "drivverkfolket" som synes det er i det minste en bitteliten smule interessant med den infoen som er fremkommet i denne tråden om hvordan feilkorreksjon på en CD-avleser fungerer? Eller foretrekker dere å ignorere det fordi det ikke harmoniserer meg eget syn på verden?
    Jo dette ER interessant! Har noen av dere giddet å lage en eksakt kopi via et bra datakopiereingsprogram, for så å brenne CD'n i egen PC-brenner? Forskjellene kan tidvis være sjokkartede! Kan ikke se NOEN annen årsak enn mindre feilkorreksjon på kopien som årsak her(?).

Mvh
    Håkon Rognlien

N

nb

Gjest
    Haakon_Rognlien skrev:
    Har noen av dere giddet å lage en eksakt kopi via et bra datakopiereingsprogram, for så å brenne CD'n i egen PC-brenner? Forskjellene kan tidvis være sjokkartede! Kan ikke se NOEN annen årsak enn mindre feilkorreksjon på kopien som årsak her(?).
    Jepp, men har ikke merket noen forskjeller hos meg.

En mer sannsynlig forklaring om slike forskjeller eksisterer er at brenneprogrammet gjør en eller annen form for volumnormalisering eller slikt. Dette kan dog lett testes ved å sammenligne wav-filene før og etter.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    nb skrev:
    Men tilbake til topic(?)

Det skorter ikke på interessen, men jeg antar jeg ikke har nok grunnkunnskap til å forstå det. Jeg trodde ærlig talt ikke at lydstyrken på et digitalt signat hadde noen betydning så lenge en DAC var i stand til å tolke det riktig som 1 eller 0. Jeg trodde heller ikke at det fantes feil i avlestingen av cd'er, fordi jeg trodde at når en pc leser fra en cd var den avhengig av å lese av alt riktig for at programmene skulle fungere. Derfor trodde jeg at det eneste som var viktig for et drivverk var å sende disse 1'ene og 0'ene i fra seg mest mulig presist tidsriktig. For alt jeg vet kan det hende at drivvekene legger dataene på en buffer først, og har en ogd klokke som sørger for riktig timing. Så som sagt mangler jeg grunnkunnskaper. I tillegg blir disse diskusjonene så lange og fulle av sidespor at det å finne den relevante informasjonen om slikt en litt for krevende øvelse. Men jeg tar gjerne en link om hvor den er så får jeg prøve.

Samtidig innrømmer jeg glatt at jeg ikke hører forskjell på om jeg kobler til et eksternt drivver til cd-spilleren min så lenge signalet forsvinner inn i samme dacen. Men dette har jeg ikke testet grunnig.

N

nb

Gjest
    BT skrev:
    trodde heller ikke at det fantes feil i avlestingen av cd'er, fordi jeg trodde at når en pc leser fra en cd var den avhengig av å lese av alt riktig for at programmene skulle fungere.
    Det er den også. Absolutt ingen bits kan være feil her. Dog er CD-ROM-formatet (Yellow Book) ikke helt det samme som musikk-CD (Redbook). Jeg er ikke sikker på hva forskjellen er, men jeg mener at Yellow Book har et ekstra lag feilkorrigering da feillesing er betydelig mer alvorlig der enn på en musikk-CD.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    nb skrev:
    Men tilbake til topic(?)

Som vet-ikker kan jeg bare si at jeg foretrekker å ignorere retoriske spørsmål med negativ undertone. (men siden jeg likevel har svart:) At det er feilkorreksjon på CDer har jeg for øvrig vært godt kjent med siden CDene kom på markedet for ca 25 år siden. Det har vel ikke kommet fram noen revolusjonerende nye kunnskaper i denne tråden om dette. Jeg hadde til og med en NAD 5300 som hadde en gul diode som lyste når feilkorreksjonskretsløpene jobbet.

N

nb

Gjest
    Trondmeg skrev:
    Som vet-ikker kan jeg bare si at jeg foretrekker å ignorere retoriske spørsmål med negativ undertone. (men siden jeg likevel har svart:) Kunnskapen om feilkorreksjon har jeg for øvrig vært godt kjent siden CDene kom på markedet for ca 25 år siden. Det har vel ikke kommet fram noen revolusjonerende nye kunnskaper i denne tråden om dette.
    Noe revolusjonerende, nei. Men selv 25 år etter ser det ikke ut som det er så mye av denne infoen som har sunket inn hos forbrukerene. Det ser ut til at det blir sett på nærmest som et like skjørt medium som vinyl og må behandles deretter. Det er ikke tilfelle.

Det er ikke så vanskelig å finne sammenlingener mellom platespillere og CD-drivverk. Jeg har store problemer med å se relevansen i en slik sammenligning. Utover at begge har noe som går rundt er det ikke mye som er felles.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.565
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Haakon_Rognlien skrev:
    KindOfBlue skrev:

Noe av det sjukeste jeg har lest! Goldmund har med dette indikert at de ikke lager lyd jeg kommer til å falle pladask for, tror jeg...
    Det ante meg at jeg og du har ulik oppfatning om hva god lyd er, Haakon_.

L

Lydkaj

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Lydkaj skrev:
    bambadoo skrev:
    Haakon_Rognlien skrev:
    Mvh
    Håkon Rognlien

Jeg mente nu ikke at man ikke skal lytte , det skal man, meget , der skal bare tages højde for den omtalte måde hjernen virke på, og Goldmund har simpelt hen ikke ret i at de kan måle alt, men jeg har indtryk af at Goldmund bygger solidt overdimisioneret osv og alene det gør at man komme rigtig langt, og benytter de samme komponenter som de plejer ja så er resultatet rimeligt forudsigeligt, som Goldmund påpeger

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Kom igjen, folkens! Vis litt engasjement. Vi er ennå ikke en gang halvveis i forhold til "Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?"-tråden, som til og med ble stoppet av moderator grunnet dårlig oppførsel. ::)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    BT skrev:
    Kom igjen, folkens! Vis litt engasjement. Vi er ennå ikke en gang halvveis i forhold til "Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?"-tråden, som til og med ble stoppet av moderator grunnet dårlig oppførsel. ::)
    Du da! Man krangler da ikke. Denne tråden var jo i ferd med å bli riktig så bra. Litt temperatur underveis, men tok seg fint inn hele tiden. Slik skal det være. Akkurat nå står vel debattantene med høyt hoftefeste og føler seg litt ferdig med løpet tror jeg. Det blir jo arrangert en test som følge av diskusjonen og det er en bra utgang. Behov for nytt tema kanskje for å få igjen varmen?

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Ja, det har vært til tider en ganske fengende tråd å følge. Blir omtrent som en føljetong, med episode på episode som får dagene til å gå, og en blir litt nysgjerrig på hvordan stillingen er i dag. Enkelte er gode på å legge mye kreativitet i argumentasjonen, slik at hovedskillet "objektivist/subjektivist" forblir fastholdt og frisket opp med oppdaterte poenger. Imidlertid savnet jeg litt humor og letthet, men tilbake står kanskje desto mer saklighet. Personangrep eller krenkende innlegg har man dessverre ikke helt unngått denne gangen heller. Min karakter: en 4`er på terningen.

Er det noen som kan påta seg å oppsummere noen "highlights" eller hovedpoenger, for og imot?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror noe humor og poenger også blir borte fordi man ikke kjenner hverandre så godt og kanskje har litt lett for å bibelfandelese det som står.
    Karakter 4 her på tråden må være nesten verdensrekord, hvertfall på lenge.

K

KindOfBlue

Gjest
    Mulig det er min sans for humor - men Goldmunds "We do not listen" vær varsom plakat er da hylende morsom? Alene verdt billettprisen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Er det lov med humor – eller forsøk på humor?

Okay – da prøver jeg meg med en oppsummering:

Kryss av: 1) Drivverk betyr noe. 2) Drivverk betyr ingenting. 3) Skjønner ikke spørsmålet – er det ikke vinyl som gjelds?

Ny runde med avkryssing: 1) Jeg stoler på ørene mine. 2) Jeg stoler på ingeniørene. 3) Jeg stoler ikke på noen.

Avkryssing nr. 3: 1) 1 er 1 og 0 er 0 – alltid. 2) Størrelsen på tallene betyr noe. 3) Rekkefølgen på tallene betyr noe.

Neste: 1) Jeg gleder meg til testen. 2) Jeg bryr meg ikke om testen. 3) Hvilken test?

Fjerde avkryssing – snart slutt nå: 1) Jeg stoler på resultatene av testen. 2) Jeg stoler ikke på resultatene av testen. 3) Jeg har allerede bestemt meg.

Siste: 1) Fin diskusjon. 2) Dum diskusjon. 3) Var dette en diskusjon – lignet da mer på en krangel?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    He-he. Det var jo verken en klar eller diffus konklusjon, Ulf-B. Snarere tvert i mot. Eller omvendt.

(men bra oppsummert)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg endte opp med altarnativ 3 på alle, gitt. Som vanlig scorer jeg høyest...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    og kanskje flest KT88-rør i en og samme stamp. :-X

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Vil en DAC forandre på oppfattelsen av driverk.?
    Elendig DAC på dårlig og ekselent drivverk, gir.?
    State Of The Art DAC på dårlig og ekselent drivverk, gir.?

Vil ex PA-type DAC gi ett resultat, mens audio DAC gi et annet resultat.?
    Grunnen til dette spørsmålet, er for at veldig mange av de som sier at drivverk ikke har noen betydning, besitter PA-DAC og ikke audio DAC..

K

KindOfBlue

Gjest
    Det var vel en generalisering, Rotekroken? Har ulike typer DAC - en av mine favoritter er en Grace m902.
    Sammenlignet den med både Benchmark og Lavry DA10 og valgte til slutt Grace. Hørte forresten forskjell på de tre.

DACene som sitter i min t.c.electronic Konnekt 24D er utmerkede. Enheten er beregnet på innspilling og opptreden, og holder absolutt mål.

DAC-oppbyggingen i min Cambridge cd-spiller imponerer meg - forøvrig samme oppsett som i flere high-end cd-spillere. Men det har jeg mast om før - enheten ble meget godt anmeldt i HiFi News. Denne har buffer, og det er noe jeg kommer til å kikke etter ved fremtidige innkjøp.

Og så er det ganske avansert DAC-sett i mine høyttalere.
    Men der er signalbehandlingen meget ukonvensjonell, så det blir dårlig sammenligningsgrunnlag for purister.

Den dårligste DACen jeg har sitter i en Airport Express. Den ble forøvrig også sablet av John Atkinson i Stereophile, mens han var ekstremt fornøyd med output fra digital-UT i samme til hans Mark Levinson DAC.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Rotekroken skrev:
    Det er mulig.
    Jeg tipper dårlig lyd.
    Jeg tipper meget bra lyd.
    Grunnen til dette spørsmålet, er for at veldig mange av de som sier at drivverk ikke har noen betydning, besitter PA-DAC og ikke audio DAC..
    Jeg vil igjen nevne at første gang jeg testet dette ordentelig uten å høre forskjell var på en HiFi dCS DAC som kostet rundt 80 000. Ikke mye PA-preg over den. Hva sier min erfaring deg om din generalisering?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Rotekroken skrev:

Godt poeng synst jeg!
    Man må ha en DAC som setter minst mulig egenkarakter på signalet for å kunne høre nevneverdig forskjel på drivverk.Det finnes nok mange dyre audio DACer også som harver over signalet tilstrekkelig til at det er vanskelig å høre forskjel på drivverk.
    Målinger av "bitene" som "sannhet" er omtrent det samme som ingeniører har holdt på med i 80 år innen hifi angående forvrenging.Skal man se slik på det så kan man like godt spørre hva som er vitsen med en god forsterker,50 forskjellige transistor forsterkere til 900,- måler bedre enn Audio Note Ongaku til 700.000,- ,men lytter man til de så hører man at Ongaku drar frem mer informasjon fra det innspillte.

Min holdning til dette er at etterhvert som jeg har begynnt mer med DIY og skifte komponenter internt i apparetene, at alle komponenter som står inni en forsterker,DAC,høytaler osv setter sin egenkarakter på signalet.Ikke kun de som står direkte i signalveien,men komponenten gir omtrent samme karakter om de står i strømforsyningen.
    Man kan jo som forsøk prøve noe som Kjell B i mange år oppfrodret til ,uten å få særlig mye gehør av målemafiaen,ta en av motstandene som sitter i et digitaldrev og sett den inn i en signalkabel(her bør man også bruke et kjipt printkort der man ofte ikke har annen kontakt 2 punkt imellom enn loddetinnet),sammenlign med samme verdi av en tantalum motstand,en metallfilm,en karbonmotstand osv. Min teori er at den samme karakteren vil bli tillagt signalet selv i et drivverk der artisten fortsatt er 0 og 1 .
    I DACen begynner det å bli enda mer hørbart for nå skal signalet forsterkes og karakterene til enkeltkomponentene blir også forsterket.

Bare for å ha sagt det,jeg er ikke enig i at dyrt automatisk er likt høy troverdighet,for det er langt fra min erfaring.Det som vanligvis skiller seg ut som bra for min del er der man har hatt respekt for det sårbare musikksignalet og gjort det enkelt og med høyest mulig kvalitet i hvert ledd.

Bare min humble mening,og jeg gleder meg til å se resultatet av driverkstesten hos Impulse,flott tiltak!! :)

Mvh
    Rune

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn