Egentlig veldig lite, Greven..Greven skrev:Det er mulig.Rotekroken skrev:Vil en DAC forandre på oppfattelsen av driverk.?Jeg tipper dårlig lyd.Elendig DAC på dårlig og ekselent drivverk, gir.?Jeg tipper meget bra lyd.State Of The Art DAC på dårlig og ekselent drivverk, gir.?Jeg vil igjen nevne at første gang jeg testet dette ordentelig uten å høre forskjell var på en HiFi dCS DAC som kostet rundt 80 000. Ikke mye PA-preg over den. Hva sier min erfaring deg om din generalisering?Vil ex PA-type DAC gi ett resultat, mens audio DAC gi et annet resultat.?
Grunnen til dette spørsmålet, er for at veldig mange av de som sier at drivverk ikke har noen betydning, besitter PA-DAC og ikke audio DAC..
For jeg lurer på om PA-baserte DAC bruker en annen form for teknologi enn Hi-Fi baserte DAC..
Er det noe forskjeller på måten å analogisere signalet, eller bruker de samma teknologi.?
Grunnen til at jeg spør om dette, er for at det er veldig mange med PA-baserte DAC som sier at det er lite å hente på drivverk, mens de som sitter med Hi-Fi baserte DAC sier at det er store forskjeller mellom drivverk..
Dette er ikke ment for å provosere eller å generalisere, men for å kanskje få en forståelse for grunnen til at de med PA DAC kommer med slike påstander, på samma måte som de med Hi-Fi DAC kommer med motstridende påstander..
Jeg vil gjerne lære og vite, selv så har jeg 0 erfaring med PA DAC, men jeg har en brukbar erfaring med Hi-Fi DAC'er og drivverk, grovt regnet over 10 DAC og over 30 drivverk, jeg hører vesentlige forskjeller mellom alle drivverk og alle DAC'er..
Placebo.?
Absolutt ikke.!
Mange second opinion som ikke visste hva jeg spilte på i flere av tilfellene..
Jeg gjorde det slik at begge spillerene sto på, startet begge samtidig, slo av mute på pre og lot vedkommende lytte..
Byttet om på kabel og gjorde samma test igjen på samma måte..
Tilfredsstiller sikkert ikke alle sine krav til A/B ABX testing, men vedkommende var såpass klar i talen sin at det levnet ingen tvil om hva han mente..
Dette har jeg gjort en del ganger, bare for å se om jeg har blitt smittet av Placebo..
Så for meg er det århundrets gåte, at noen kan påstå at drivverk ikke har noe å si på en DAC..
Jeg gir ikke helt slipp på tanken om at PA DAC er annerledes enn Hi-Fi DAC..
Eller så har jeg en annen teori, om at de bruker så elendige kabler at de ikke hører forskjell.?
Har seff hatt kabler i hus før som jeg hørte mnimal forskjell på drivverk/DAC, så jeg vet at det er kabler som skulle vært fjernet fra jordens overflate, hørt med mine ører..
Og jeg har også hatt en pre/effekt kombo som jeg kunne bytte kabler og spiller/DAC uten at det var hørbare forskjeller..
Det aller værste, var at med den pre/effekt komboen jeg hadde, så var det særdeles lite å hente fra rimelige Dali AXS-8000, Snell type-D og Sonus Faber Grand Piano Home..
Alle 3 settene låt forbausende likt med det forsterker settet jeg hadde.!
Så jeg vet at det finnes produkter der ute som tar kontrollen over musikken, slik skal det ikke være.........
Kan PA DAC ta styringen på samma måte.?
Kjell