KindOfBlue skrev:
Dette er jo en påstand hentet rett ut av løse luften, Rotekroken:
så er det en liten gjenganger med PA og Hi-Fi DAC..
Og det er uansett prisklasse..
Dokumentér den.
Vis konkrete eksempler på:
1) Folk som ikke hører forskjell
2) som har det du litt merkelig kaller en PA-DAC.
Så kan vi begynne å diskutere.
Kjære KoB..
Jeg tror du leser mine innlegg som noe heeeelt annet enn som det er ment.?
Jeg prøver å skille litt mellom de som kommer med påstander her, altså de som hører forskjell på drivverk og de som ikke hører forskjeller på drivver..
Da har jeg satt "oss" litt i båser, der de fleste som ikke hører forskjell på drivverk gjerne har DAC produsert til proff markedet, jeg har brukt betegnelsen PA på DAC som Benchmark, Lavry og hva alle de forskjellige DAC'ene heter, det har kanskje vært galt av meg, men et forsøk på å få dere til å forstå hva jeg mener..
Når det gjelder prisklasse, så har jeg ikke tenkt så mye på pris som resultatet for de som sitter med DAC der drivverk spiller mindre rolle..
Greven refererte til en DAC som kostet 80k om jeg ikke husker helt feil, der kunne han ikke skille mellom drivverk (om jeg fortsatt husker riktig)..
Og så er det andre med vesentlig rimeligere DAC'er som ikke hører forskjell på drivverk, eller i minimal grad, så pris er slettes ikke avgjørende for om en DAC er følsom på drivverk eller ikke, det er min påstand..
1) Det er jo mange som ikke hører forskjell på drivverk, det er bare å se i denne tråden så har du mange som kommer med den påstand..
2) Har beskrevet det litt over her, det er DAC som ikke er direkte beregnet til Hi-Fi bruk og det har kanskje vært galt av meg å kalle det for PA, men har vært et enkelt begrep å forholde seg til og jeg trodde ikke at folk ville misforstå min hensikt med begrepet PA..
Vet ikke om dette er så veldig mye å diskutere jeg.?
For meg personlig som har litt erfaring med drivverk/CDspiller og DAC, så hører jeg ganske store forskjeller på musikkgjengivelsen på både DAC og drivverk/CDspiller..
Altså CDspiller som drivverk og ikke bare rene drivverk..
Jeg prøver å finne noe konkret og håndfast som skiller de med påstand om at drivverk spiller en rolle, og de som påstår at drivverk ikke spiller en rolle..
Jeg tror ikke noen av de som kommer med sine påstander juger.!
Men hvorfor er det slik at DAC kan utgjøre så store forskjeller.?
Er det i DAC at "problemet" ligger eller kan det være hørsel, andre komponenter eller høyttalere som gjør at drivverk låter likt sammen med visse typer DAC.?
Jeg prøver å være en megler mellom de som hører forskjell på drivverk og de som ikke hører forskjell mellom drivverk, jeg vil også vite hva som gjør at virkeligheten er slik som den er..
Kan vi ikke heller se hva som utgjør denne forskjellen, enn å kaste shit på hverandre hele tiden.?
Selv om jeg hører større forskjeller på drivverk, så hever jeg meg ikke over alle andre, jeg kaster heller ikke shit på noen..
Kanskje det er hva du ikke kan forstå.?
At det er forskjell på drivverk burde ALLE være enige om.!
At en type DAC eller DAC-teknologi gjør at drivverk låter likt, det er hva vi burde finne ut og om det da utgjør så store forskjeller positivt eller negativt, at vi alle kan komme enda nærmere musikken enn vi er i dag..
Kjell
EDIT: Jeg burde egentlig ha skrevet det litt annerledes, for det er sikkert DAC som er beregnet til audio/Hi-Fi som også vil gjøre at det er minimale forskjeller på drivverk.?
Men ikke heng dere opp i hva jeg kaller det, poenget er at det finnes DAC som på den ene siden gjør valg av drivverk uhyre viktig, på den andre siden nærmest uviktig..
Give me the benefit of the doubt og prøv å forstå meg, ikke slakt meg eller kom med svada/provokasjoner, prøv heller å forstå min hensikt opp i alt dette og finn løsninger i samarbeid med meg..