Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det der er nok en etterkommer etter 6550C, den første seriøse spilleren jeg kjøpte. Siden den er fra 1988 vil jeg anta at den har HX Pro, noe som forbedre diskantgjengivelsen. Jeg tror nok du vil synes det er en fin penger for småpenger, men DRS-610 er nok potensielt en bedre spiller vil jeg tro.
     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Det der er nok en etterkommer etter 6550C, den første seriøse spilleren jeg kjøpte. Siden den er fra 1988 vil jeg anta at den har HX Pro, noe som forbedre diskantgjengivelsen. Jeg tror nok du vil synes det er en fin penger for småpenger, men DRS-610 er nok potensielt en bedre spiller vil jeg tro.
    Står ikke HX Pro på fronten noen steder, vet ikke om de hadde det som "en skjult funksjon"?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det der er nok en etterkommer etter 6550C, den første seriøse spilleren jeg kjøpte. Siden den er fra 1988 vil jeg anta at den har HX Pro, noe som forbedre diskantgjengivelsen. Jeg tror nok du vil synes det er en fin penger for småpenger, men DRS-610 er nok potensielt en bedre spiller vil jeg tro.
    Står ikke HX Pro på fronten noen steder, vet ikke om de hadde det som "en skjult funksjon"?
    Det står ikke HX Pro på min heller, alle decks sett bort fra Nakamichi hadde det fra midten av åttitallet. NAD hadde i tillegg Tandbergs Dyneq.

    Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Edit: Du har en EX12, ser jeg. Byggeår er 1992. Denne åpner du på samme måte som en 2051- hovedklipsen sitter i batterirommet:rolleyes: SM på nett, samme for reimer. Good luck!

    Tea: Jeg hadde selv en 6340- storebror til 6325. Den der er det MASSE musikk i. Kan glatt brukes som både opptaker og avspiller sammen med 610. Såfremt den er renset og tatt vare på.:rolleyes:

    Nå er det ikke lenge før jeg har en pakke Denon til i hende- men de ble noe dyrere enn først tenkt:(:) Var det det The Verve mente med Bittersweet Symphony, tro??
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    1.191
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    det står hx pro 610 fronten min:) det gjør det på din og nede til venstre Dolby B-C NR HX PRO
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    1.191
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    tillegg neden for skuffen står det dolby hx pro/ceramic composite cassette stabilazer
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Vega: Det gjør det. Fordi Denon laget den "skåla" du legger båndet i av et keramisk komposittmateriale. Hvorfor gjorde de det? Det er stabilt og umagnetisk.

    Har forresten forespurt MsMadLemon- tøffeste latinaen på YT- om en videorestaurering av en viss Aiwa...Jenta er helt RÅ på vintage audio:cool: Kanalen anbefales. Soul of an artist, mind of a geek..Og pen er´a også...
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4951[1].jpg


    Har en seanse med sammenligning av lyd. Kun via 61 årige og ganske utslitte skytter og musikk ører. Via Nakamichi ZX-9 har jeg tatt opp to identiske bånd (Grand Funk Railroad: We´re an American Band) Har spillt av på samme spiller og samenlignet med tre ZX-7 kanskje jeg hører forskjell med -9, som best?
    Også fra -9 mot ZXL-700, tja, samme her, men en tanke? forskjell?
    Samenlignet, så mot Revox B215 og Sony TC-K555ESJ, er muligens Sony, som kom dårligst ut, men forskjellen er så liten at jeg ville gitt karakter 5,9 til 6 på alt sammen (kraftigst bass på -9ern?) Får se om jeg tar Tandbergene seinere ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Hadde passa med et par bilder av "pasientveggen" din. Altså de av dine "barn" som trenger service på ett eller annet vis..Mye penger i dem, skulle jeg tro...Har ikke kommet noe særlig videre i prosjektet enda, men det kommer seg etter hvert. Jeg har endel GFR selv, men hører dessverre ikke så mye på dem. Kan være pga mitt forhold til 80-tallets musikk og dens synergi med tapeformatet.

    Forresten, det ser lyst ut for WM 2051 her;) Reima droppa overraskende nok i kassa tidligere idag..fullstendig ut av det blå..
     
    Sist redigert:

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Jeg har en B&O Beocord 8002 som sliter litt. Noen som vet om et bra sted å få denne reparert?

    Funbunny
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke type problem? Beocord i 8000 serien er de spillerne jeg har gitt opp å reparere og jeg har kjøpt ganske mange av dem, bl.a 3 stk 9000 og kun en av disse virker og de to andre synes ikke å være mulig å fikse for en vanlig reperatør. Har også 8004, 8002, 8000 og 6002. Samtlige er uten lyd, eller andre viktige funksjoner. Om du ikke får svar her, hør på en av FB gruppene for kassettspillere: https://www.facebook.com/groups/915379841862387/
    evt. her: https://www.facebook.com/groups/234956993307734/

    Om du ikke får "napp" er nok Teletor beste alternatid (og det er det antagelig uansett) Men prisen for reparasjon vil sikkert komme på mye mer, enn hva disse spillerne er verd.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig, ad Z-7000: Jeg kjørte samme test med den, som med Revox, Sony og flere Nakamichier. Lyden bar bra, men det var markert høyere båndsus ved avspilling av bånd på denne. Jeg kjørte både avmagnetisering og rens, men ingen effekt.

    Spilleren har både Dolby B, C og Dbx, så å få vekk sus går nok greit.

    Men denne testen er gjort uten noe støyreduksjon.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Hvilke type problem? Beocord i 8000 serien er de spillerne jeg har gitt opp å reparere og jeg har kjøpt ganske mange av dem, bl.a 3 stk 9000 og kun en av disse virker og de to andre synes ikke å være mulig å fikse for en vanlig reperatør. Har også 8004, 8002, 8000 og 6002. Samtlige er uten lyd, eller andre viktige funksjoner. Om du ikke får svar her, hør på en av FB gruppene for kassettspillere: https://www.facebook.com/groups/915379841862387/
    evt. her: https://www.facebook.com/groups/234956993307734/

    Om du ikke får "napp" er nok Teletor beste alternatid (og det er det antagelig uansett) Men prisen for reparasjon vil sikkert komme på mye mer, enn hva disse spillerne er verd.
    Hva gjør disse Beocordene så vanskelig å jobbe med? Har fundert på ett par slike selv og det skulle gjerne vært godt å vite hva man begir seg uti før man handler inn en..

    Frog79
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke type problem? Beocord i 8000 serien er de spillerne jeg har gitt opp å reparere og jeg har kjøpt ganske mange av dem, bl.a 3 stk 9000 og kun en av disse virker og de to andre synes ikke å være mulig å fikse for en vanlig reperatør. Har også 8004, 8002, 8000 og 6002. Samtlige er uten lyd, eller andre viktige funksjoner. Om du ikke får svar her, hør på en av FB gruppene for kassettspillere: https://www.facebook.com/groups/915379841862387/
    evt. her: https://www.facebook.com/groups/234956993307734/

    Om du ikke får "napp" er nok Teletor beste alternatid (og det er det antagelig uansett) Men prisen for reparasjon vil sikkert komme på mye mer, enn hva disse spillerne er verd.
    Hva gjør disse Beocordene så vanskelig å jobbe med? Har fundert på ett par slike selv og det skulle gjerne vært godt å vite hva man begir seg uti før man handler inn en..

    Frog79
    Om man visste det, hadde de nok gått å reparere :mad:
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Greit nok.. Det var igrunn et dumt spørsmål..

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Funbunny: Kommer an på HVA den sliter med. Intet negativt om resten av kunnskapsbasen på tape i Norge, Men vil du ha den fiksa kontakter du Teletor. Som så ofte før, la være å åpne den selv hvis du vil ha ham til å gjøre det. Og det koster det det koster. På den annen side kan den faktisk være verd å fikse. Den låter bra, og antallet fungerende 8000er er lavt. Finner du da et større parti NOS BASF krombånd av siste type(r) dertil....gled deg, selv normale BASFer funker...Spør gjerne Baluba om resultatet med et FE-I FerroExtra 60 han har. PS: Det er tatt opp her hos meg.

    Dere andre kan jo prøve å finne SMen, strippe ned Beocorden deres og finne ut hva som er feil. Tipper det er samme deler som ryker på alle, så finn det ut en gang. Da er sannsynligheten stor for at du "har fiksa" de andre også. Beo er kjent for å være kompliserte- det er det man bruker spesialtrening av personell hos produsenten til å kunne løse. Samt å bevisst skremme amatør-reparatørene vekk.

    Nå blir det forresten Halloween her også..Film, musikk og meny ellers allerede bestemt. Har ikke klart å få i gresskar til Pumpkin Pie, men ellers blir det nok bra. Tipper jeg har blitt skremt hvit som et laken etter å ha hatt bilen på verkstedkontroll dagen før, men det ser vi..

    Disse sidene bør hjelpe til å få Jacob Jensens smykke fra 1982 opp å spille igjen

    www.beocentral.com
    www.beoworld.com
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Da har WM2051 direkte ramlet fra hverandre her. Som ventet, reima var død og begravet. Men problemet nå er at jeg ikke helt ser den logiske reimbanen her, da den originale hadde hoppa av. Og den nye virker å være noe stor til jobben! HELP!!!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Kommer fra betrodd Sonykilde i Slovakia. Problemet er at den er tynn som et jævla hårstrå...Takk, skal prøve! Ellers er det som jeg tenkte mht plassering Edit: . Dette er nok en for stor motorisk utfordring for meg pr. nå, så jeg avventer istedenfor å ryke reima. Problemet er diagnostisert, den er forhåpentlig i topp stand enten i morra eller til helga. Men først: EU-kontroll.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Da er Sony WM2051 i toppstand. Rensa innvendig og utvendig, reim bytta. Spiller som om den var ny. Og det på en overraskende nøytral måte også, prisen tatt i betraktning. Volum helt uten skurr. Ikke verdens beste forsterker, men det er ikke å vente heller. Hovedsaken er at den- sammen med Focal- langtfra gjør seg bort;) Selv opp mot 06Mk2. Som for sin del har skurr og periodisk kanalbortfall i volumpoten. 2051: Vel anvendte penger. Stor takk til alle som har hjulpet meg med saken! Nå gjenstår det å få Aiwa og Sports opp på samme , klinisk rensa nivå.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Og det betyr litt jobb for deg med å finne passende strikk til dem...wahaha...>:D Før jeg søker BoodoKhan..
    HAPPY HALLOWEEN IN ADVANCE, FOLKS!!
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Blir vel enklere med Ebay evt Thakker enn at jeg skal gjette meg frem til omkrets på disse beltene vil jeg tro:)

    Forøvrig kan skurr i fremtiden bekjempes med dette:
    Elektronikkrengjøring - Biltema

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Riemen bei Thakker gesucht. Antwort erwartet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam: Norges mest komplette 3000-rigg, det der?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Mer tape i hus: 7x Denon HD6-100. 1x HD8...Det begynner å bli såpass flust med Denon nå at jeg kan vurdere nedsalg på andre merker.
    PS: Kun seriøse henvendelser- til min pris. Men folket her inne veit hva sånne gullbarrer er verd, så jeg regner ikke med pruting heller.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam: Norges mest komplette 3000-rigg, det der?
    I Kopervik har vi en Tandberg-samler som heter Magne, og han har nok det meste fra 3000-serien. Og 4000 i tillegg til eldre serier som 20xx og tilhørende båndspillere I forskjellige formater. Det var i hans pub i uthuset at en TD 440 overbeviste meg om å lukte på kassettformatet igjen for noen få år siden.

    Har litt med at 440 er en gammal drøm fra tidligere tider, men mest fordi det låt fint.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.055
    Antall liker
    12.138
    Sted
    Hus
    Bartesam: Norges mest komplette 3000-rigg, det der?
    I Kopervik har vi en Tandberg-samler som heter Magne, og han har nok det meste fra 3000-serien. Og 4000 i tillegg til eldre serier som 20xx og tilhørende båndspillere I forskjellige formater. Det var i hans pub i uthuset at en TD 440 overbeviste meg om å lukte på kassettformatet igjen for noen få år siden.

    Har litt med at 440 er en gammal drøm fra tidligere tider, men mest fordi det låt fint.
    Gikk en Tandberg TCD 3004 i eske i Junaiten for over 22 tusen spenn pluss frakt og evnt avgifter. Gikk også ett TPA 3016A effekttrinn i eske for ca 29 tusen + + og TPA 3009A monoblokker for 23 tusen i eske + +. Stive priser på dette ute i verden :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam: Sånt skjer når man bygger ordentlig, og kunden/eieren tar vare på det som er bygget. Låter bra, de. Men selv vurderte jeg komplett 4000 en gang. Det settet er ikke komplett uten minst to effekttrinn, pre og CD.:cool:

    Baluba: Ville du ha noe mer tape, sa du?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Gode revival-spillere på Finn nå:

    PIONEER:

    CT-S88: 500 kr, tilstand OK, trenger rens
    CT-W510, 200 kr, Levanger.. Frog Food...
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Den 510`n er nok ikke verdt pengene..
    Fant jo en på dynga for en stund tilbake og syns å huske den ble ribbet for deler pga Solenoid trøbbel. Levanger blir uansett for langt da det kommer til å koste meg over 200,- kun i bompenger for å kjøre dit..

    Det kan hende det ordner seg med en Beocord 5000 som befinner seg nærmest i nabolaget her.. Jeg må bare få rette prisen først da jeg er 99% sikker på at denne vil kreve mye jobb..

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Da bør du se litt på de sidene jeg nevner her oppe, Frog. Reimer til dem er iallfall null problem. Hvis du får tak i Thakker, da. Engels har enda ikke svart meg.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam: Sånt skjer når man bygger ordentlig, og kunden/eieren tar vare på det som er bygget. Låter bra, de. Men selv vurderte jeg komplett 4000 en gang. Det settet er ikke komplett uten minst to effekttrinn, pre og CD.:cool:

    Baluba: Ville du ha noe mer tape, sa du?
    I og for seg, men uforutsette utgifter akkurat nå fører til at jeg må ta det litt rolig en periode framover. :(
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Dem har jeg nok av her også...Jobber fortsatt med Thakker.... Har han Magne der et så komplett 4000-sett som skissert av meg herover? Kunne vært interessant til et par små PMCer..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han har samlet Tandberg siden syttitallet, og jeg tror ikke noe som helst finner veien ut av huset før han inntar den perminente horisontalen. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn