Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Det er da blitt nevnt sålenge jeg har vært med i tråden her. Poengene mine er tidsriktighet og autentisitet, samt god nok lyd til at kassetter får vise hva de faktisk er. Et forbaska kapabelt og ditto morsomt format for formidling og arkivering av musikk. Men det å få ALT ut av en kassett er ikke alle forunt- da må du jobbe. Jeg kan si såpass at jeg blant annet har en strøken Denon DRS 810, Norges eneste RFT SK3000 kassettspiller (as far as I know) og en Pioneer CT3070R direktedreven..810ens ene fordel er at den lydmessig er direkte sammenlignbar /ligger i samme klasse som både CT91A Urushi, Nakamich 1000 ZXL/Dragon og 970ES+ dyrere Sonysøsken. Den overgår sågar også alle disse i blant annet båndfleksibilitet og lyd pr krone. . Dog, den Urushien skulle jeg gjerne hatt et toppstands eks av, ja..for moro skyld..La det være sagt: Denon DRS810 er en ekte holy-grail-maskin. Og den viser deg det dersom du gir den sjansen.

    Edit: Nye type II - pluss en masse bonus- kom inn døra idag::cool: Takk til Pekaill..

    - 2 stk Fuji JP2X PRO-60
    -4x Emtec CE2 NSB-stand (non-sealed blank)
    1x Fuji DR1X-60 , NSB..
    -5x Emtec CS2
    -1 stk Maxell XL2-100 pre-used
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    501
    Det er da blitt nevnt sålenge jeg har vært med i tråden her. Poengene mine er tidsriktighet og autentisitet, samt god nok lyd til at kassetter får vise hva de faktisk er. Et forbaska kapabelt og ditto morsomt format for formidling og arkivering av musikk. Men det å få ALT ut av en kassett er ikke alle forunt- da må du jobbe. Jeg kan si såpass at jeg blant annet har en strøken Denon DRS 810, Norges eneste RFT SK3000 kassettspiller (as far as I know) og en Pioneer CT3070R direktedreven..810ens ene fordel er at den lydmessig er direkte sammenlignbar /liger i samme klasse som både CT91A Urushi, Nakamich 1000 ZXL/Dragon og 970ES+ dyrere Sonysøsken. Den overgår sågar også alle disse i blant annet båndfleksibilitet og lyd pr krone. . Dog, den Urushien skulle jeg gjerne hatt et toppstands eks av, ja..for moro skyld..La det være sagt: Denon DRS810 er en ekte holy-grail-maskin. Og den viser deg det dersom du gir den sjansen.

    Edit: Nye type II - pluss en masse bonus- kom inn døra idag::cool: Takk til Pekaill..

    - 2 stk Fuji JP2X PRO-60
    -4x Emtec CE2 NSB-stand (non-sealed blank)
    1x Fuji DR1X-60 , NSB..
    -5x Emtec CS2
    -1 stk Maxell XL2-100 pre-used
    Hyggelig å høre! Skal selvfølgelig gi 810n en sjanse :) Har bare såvidt testet litt på Type I og II foreløbig. Resultatene på type II er meget bra!
    Hvordan bruker du de tre spillerne? Er SK3000 fra 70 tallet?
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Det er da blitt nevnt sålenge jeg har vært med i tråden her. Poengene mine er tidsriktighet og autentisitet, samt god nok lyd til at kassetter får vise hva de faktisk er. Et forbaska kapabelt og ditto morsomt format for formidling og arkivering av musikk. Men det å få ALT ut av en kassett er ikke alle forunt- da må du jobbe. Jeg kan si såpass at jeg blant annet har en strøken Denon DRS 810, Norges eneste RFT SK3000 kassettspiller (as far as I know) og en Pioneer CT3070R direktedreven..810ens ene fordel er at den lydmessig er direkte sammenlignbar /liger i samme klasse som både CT91A Urushi, Nakamich 1000 ZXL/Dragon og 970ES+ dyrere Sonysøsken. Den overgår sågar også alle disse i blant annet båndfleksibilitet og lyd pr krone. . Dog, den Urushien skulle jeg gjerne hatt et toppstands eks av, ja..for moro skyld..La det være sagt: Denon DRS810 er en ekte holy-grail-maskin. Og den viser deg det dersom du gir den sjansen.

    Edit: Nye type II - pluss en masse bonus- kom inn døra idag::cool: Takk til Pekaill..

    - 2 stk Fuji JP2X PRO-60
    -4x Emtec CE2 NSB-stand (non-sealed blank)
    1x Fuji DR1X-60 , NSB..
    -5x Emtec CS2
    -1 stk Maxell XL2-100 pre-used
    Æææ? Nå har jeg ikke CT3070R og RFT SK3000, men de andre du nevner, som sammenligning har jeg. OG, i mine ører ligger CT91A, ZXL, Dragon (ZXL beste på opptak og Dragon antagelig den beste, som ble laget for avspilling (innkl. TCD911) og TC-K555ESJ over min DRS 810. Har ingen grunn til å tro at 810en min leverer dårlig.
    Men alt dette er nok også preget av personlig smak og siste del av lytte kjeden (gamle ører med, eller uten tinitus og/eller nedsatt evne til å høre høye frekvenser)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Komfort: Den bør du så definitivt beholde!! Hvis ikke, si fra...De andre spllerne er hovedsaklig avspillere, men Pioneeren blir også brukt til den delen av samlingen som fortsatt ligger på eldre bånd- pre clearshell 1990 , ca..Fordi det er den tida CTen er fra, og de båndene den er bygget for å takle. . Autentisitet. RFT var DDRs ENESTE merke, den er produsert av VEB Stern Radio, Sonneberg, Øst-Tyskland i 1986. Akkurat like gammel som Pioneeren:cool: Det er en historisk viktig maskin, ettersom den kan vise hva Østblokka fikk ut av sine begrensede ressurser. Og derigjennom hva "die anderen" hadde å spille musikk på/med kontra Vesten. Og den låter faktisk overraskende bra også. RFT, Denon og Pioneer er tre av de merkene som altså takler Emtec...det er ikke alle spm gjør, ser du..Nyere Emtec er notorisk vanskelige å få til, og krever MASSE av både brukeren og kjeden de skal brukes i. Som Denon og TDK, et merke for viderekomne.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå må vi ikke blande begreper som referanse og historie. Et referansedeck må ha 3 hoder og koste mer enn et par pakker med metaltape. Men at det er mange spillere som er historisk interessante er jeg den første til å innrømme. Hadde jeg hatt plass så skulle dere bare sett på hva jeg hadde dratt hjem. Alt fra kassettspillere til traktorer;)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Den var nydelig. Et virkelig smykke. Denne serien til Pioneer, er antagelig av de fineste stereo komponenter, som ble laget. Kassett spillerne gir også svært bra ytelse. 91 og 93 burde være alle kassett brukeres drøm. Jeg er veldig "svak" for sidepaneler på produktene og får snart til min Sony DTC2000ES (er vel kassett spiller det også? :rolleyes: )
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Du tror det? Poenget med et referansedeck er at det skal være det beste på det det er bygget for. Uavhengig av prisen. I en ideell, selskapsstyrt verden skulle pris gjerne i 100% av tilfellene være direkte proporsjonal med kvalitet. Men slik er det altså IKKE alltid. Det finnes skjulte juveler som glatt motbeviser slike teoremer- og en av disse er NETTOPP DRS810. Som forøvrig HAR tre hoder, Dynaudio Focus 110A, er et annet eksempel fra høyttalerverdenen, selv om de idag har konkurrenter som rent ut slår dem ned i de berømmelige støvlene- bla fra PMC og Genelec.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Du tror det? Poenget med et referansedeck er at det skal være det beste på det det er bygget for. Uavhengig av prisen. I en ideell, selskapsstyrt verden skulle pris gjerne i 100% av tilfellene være direkte proporsjonal med kvalitet. Men slik er det altså IKKE alltid. Det finnes skjulte juveler som glatt motbeviser slike teoremer- og en av disse er NETTOPP DRS810. Som forøvrig HAR tre hoder, Dynaudio Focus 110A, er et annet eksempel fra høyttalerverdenen, selv om de idag har konkurrenter som rent ut slår dem ned i de berømmelige støvlene- bla fra PMC og Genelec.
    Jeg vet det. Poenget med et referansedeck er at det skal være en referanse, og det vi styrer med er lyd. Ergo, det må levere så det holder og det må ha muligheten for å kunne monitorere opptaket mens det gjøres. Hverken Pioneer eller Technics så for seg 3070R eller B565 som referansedeck. Det hadde de andre deck til. Skjulte juveler til en lav pris er hyggelig. Ditt Pioneer deck og mitt Technics deck er eksempler på det. Ditt deck fra tidligere DDR er et deck med historisk vingesus. Og ditt Denon DRS-810 er et helt sikkert et meget godt deck og kan sikkert klassifiseres som et referansedeck. Men det er forskjell på epler og pærer.
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    501
    Disse skal mitt referanse deck (eneste deck) få bryne seg på i helgen :)
    Nå må jeg finne noen referanse lydspor som kan brukes til å sammenligne innspillinger ? Noen tips?
     

    Vedlegg

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.051
    Antall liker
    12.130
    Sted
    Hus
    Light My Fire med Patricia Barber fra Modern Cool skiva lyder helt kule :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Blir spennende å få høre hva du synes om de forskjellige tapene du har der.
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    94
    Antall liker
    153
    Sted
    Ryfylke
    Forøvrig til mitt primær område (samling)
    Denne kom i posten i dag og har kun blitt pakket ut. Vis vedlegget 554624
    Jeg har DD1, DD11, DD33 og DC2, men mangler fortsatt DDII. Har også D6 og D6C.
    Har man brukt Dolby C ved opptak av kassettene så forsvinner mye av diskanten ved avspilling med Dolby B.
    Derfor foretrekker jeg DC2 og D6C.

    Det er sjelden å se en slike beskyttelsesvesker med uskadet vindu, den gjennomsiktige plasten pleier å bli melkehvit og sprø.
    Hvis det store tannhjulet har en sprekk, slik at det kommer tikkelyd, så finnes det reparasjonssett for tannhjulet.

    Reparasjonsguide for Sony WM-DD modeller:
    http://www.walkman-archive.com/articles/sony-dd-repair-guide_01.html
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Nei, ingen tikke lyd. Spiller fantastisk ;D;D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Finn deg en 810 i samme stand som min, så kommer den til å overrraske deg stort. Den ER et referansedeck.

    Komfort: Den CD-MHen kan du jo legge Love Over Gold/Brothers In Arms på...og så deler av Eltons Revamp/Restoration på MAen..;) Selv sitter jeg og koser meg med den nye Lion King-skiva..med Lindiwe og Lebo;) Pass på nivåene, unngå rødt, så går dette bra, det..
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.524
    Antall liker
    2.392
    Sted
    Endor
    OK, sikkert bedre å satse på ennå en Studer hjemme da, har allerede en CD spiller, kunne vært ok med en kassettspiller som står i stil :p

    119A1779-7266-480A-B898-1C3B8E5061A9.jpeg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Den som leter han finner er det noe som heter, de ligger på eBay til betalbare priser:D
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Revox og Studer ligger oftest rundt 10 tusen, eller over, for spillere, som er noe å satse på. De har nok en del aldrings problem og kan i så henseende være enda mer av en utfordring, enn mange andre. Mine Revox spillere fungerer bra, men Studeren er et omfattende reparasjons objekt. (B710mkII, B215, B215-S og H1) og (A721)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    501
    Blir spennende å få høre hva du synes om de forskjellige tapene du har der.
    TDK MA90 og Maxell MX90 leverer omtrent likt med veldig god lyd, men synes det var litt mer snert i lyden på MX90. Dessuten er byggekvaliteten på MX90 overlegen.
    Men den store overraskelsen var THATS CD/MH, for det første kommer den opp som Type II på spilleren, greit nok. Men dæven som dette båndet spiller !!
    Kunne lett forvekslet det båndet med et type IV bånd :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Alle kassetter har fått sin rettmessige plass her hos meg idag. Og med det er jeg- endelig- 150% á jour med alle opptak vs. originaler på MC her. Altså akkurat HVA jeg har på HVILKEN tape, HVOR de står og hvor mye forseglet reststock som er igjen, Tiogmed streamingutgavene av nevnte opptak er nå såpass komplett lagt inn i iTunes at jeg kan sies å ha full oversikt over MCene her...Er vel mellom 1000 og 1500 kassettalbi jeg har, vel..Neste format for samme gjennomgang og katalogisering er LPene, deretter CD. Regner etpar år til det også. jeg..

    Komfort: Told you so..:rolleyes: CD-MH er en metalhybrid- mesteparten av teknologien og båndets sammnsetning er hentet direkte fra Taiyo Yudens metalbåndsekspertise. That´s var en av de aller første som produserte reine metalbånd med gode resultater- den gamle brunrutede MR-serien, hvorav jeg har TO. Og MHen drar fordel derav fordi den i våre 810er kommer opp med info i toppen av metalkaliber , mens bass og mellomtone ligger topp 5% blant type 2...En quirky løsning, kanskje, men det funker noe så j.....ig bra dersom decket stemmer.. Samme er også grunnen til at enkelte aldri får til CD-MH, eller That´s generelt.. Har over 150 av dem selv, så noe er det med dem. Liker du dem, vil du elske CD-IV. Det eneste jeg IKKE liker ved de fine kassettene til That´s er innleggskortet og etikettene--Der er Emtec bedre enn alle andre, såfremt det dreier seg om de samme clearshelltypene som FE-I-60 har...Helt perfekt, ned på papirnivå og dets reaksjon med ei Parkerpenn jeg bruker..:cool: Ei penn som har direkte innvirkning på håndskriftskvaliteten..En god kompis av meg er lærer, og han sier jeg visstnok har meget pen håndskrift hvis jeg bruker den...En følge av størrelsen på kassettsamlingen, tror jeg selv...Går jo ikke an å bruke Mac til å merke tape med...det blir feil..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Alle kassetter har fått sin rettmessige plass her hos meg idag. Og med det er jeg- endelig- 150% á jour med alle opptak vs. originaler på MC her. Altså akkurat HVA jeg har på HVILKEN tape, HVOR de står og hvor mye forseglet reststock som er igjen, Tiogmed streamingutgavene av nevnte opptak er nå såpass komplett lagt inn i iTunes at jeg kan sies å ha full oversikt over MCene her...
    Har du kommet i mål, eller er det mer på gang:confused:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Blir spennende å få høre hva du synes om de forskjellige tapene du har der.
    TDK MA90 og Maxell MX90 leverer omtrent likt med veldig god lyd, men synes det var litt mer snert i lyden på MX90. Dessuten er byggekvaliteten på MX90 overlegen.
    Men den store overraskelsen var THATS CD/MH, for det første kommer den opp som Type II på spilleren, greit nok. Men dæven som dette båndet spiller !!
    Kunne lett forvekslet det båndet med et type IV bånd :)
    Artig:), metal particle high bias bånd er jo chrome tape, men de nærmer seg metal i kvalitet. I utgangspunktet er dette forskjellene på tape 1, 2 og 4, satt på spissen; Normal tape er gode på lave frekvenser men dårlige på høye, chrome er motsatt, metal tape er gode i hele frekvensområdet.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Done!!;) All done!:cool: Men det kommer altså 85 Maxell UR til lageret, blir nok runda opp til 100, de også...for sikkerhets skyld. Har alle NOS "løse" type 2 , samt hele metalbeholdningen i hver sin Savoykoffert her...CD-MH har forrresten mer enn nok kvantitet/kvalitet i lave frekvenser også, forutsatt riktig opptager. De er imo tett på den perfekte type 2- som forøvrig her hos meg er 1990-92 Denon HD8. Fuji K2 og TDK SA-XS er to forbaska gode treere på den lista. Har brukt 75 That´s, 75 Denons, over 70 DR/K2 og nesten 40 TDKer. av diverse typer. Du husker kanskje at jeg rensa hele Fuji-lageret i Stockport for etpar år sia..hehe..Og så hadde vi han trivelige hollenderen i Rotterdam, da..Ikke en eneste forsegla Emtec igjen her. Det antallet var/er godt over 100. Fant tilsammen en tipack Sony, en enkelt Agfa/Memorex og fem Bush SF90 da jeg la i skuffa også:cool: Samt Pioneer og Nakamichi- made for them by Denon/TDK respectively..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Et kassetthue med respekt for seg selv bør følge godt med på sendingene fra Doha, Qatar i disse dager...Vedkommende kommer garantert til å kjenne igjen hovedsponsor der- et merke som i over tjue år har profilert seg stort på friidrett, men dessverre har innstilt MC- og VHS-produksjonen sin nå...Spørs om ikke OL i Tokyo også kryr av produktplasseringer merket med diamantlogoens tre bokstaver..
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.524
    Antall liker
    2.392
    Sted
    Endor
    Et kassetthue med respekt for seg selv bør følge godt med på sendingene fra Doha, Qatar i disse dager...Vedkommende kommer garantert til å kjenne igjen hovedsponsor der- et merke som i over tjue år har profilert seg stort på friidrett, men dessverre har innstilt MC- og VHS-produksjonen sin nå...Spørs om ikke OL i Tokyo også kryr av produktplasseringer merket med diamantlogoens tre bokstaver..
    Hva skjer i Doha? :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Haraldo: Stikkord: Warholm, Ingebrigtsen, Henriksen og Iuel..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Studer er kult, det...Sveitserne kan i det hele tatt bygge lydutstyr..

    Komfort: Mine fire onkelbarn har da også fått lære hva alle de analoge formatene er. Og tre av dem er musikkfreaks:cool:
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    501
    Studer er kult, det...Sveitserne kan i det hele tatt bygge lydutstyr..

    Komfort: Mine fire onkelbarn har da også fått lære hva alle de analoge formatene er. Og tre av dem er musikkfreaks:cool:
    Nå har min datter på 2 blitt introdusert til analog verden også :) Tror hun skal få begynne med Maxell UR :D
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Komfort: Næmmen se...Den var jo kjempesøt- nesten som en kopi av My First Sony;) Med øyne og det hele. Den skal tidlig krøkes...Casio er et mer enn kapabelt alternativ for så små analogister, og hu kommer nok til å skjønne mer enn du tror..UR er knallfine til det bruket..
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.524
    Antall liker
    2.392
    Sted
    Endor
    Komfort: Næmmen se...Den var jo kjempesøt- nesten som en kopi av My First Sony;) Med øyne og det hele. Den skal tidlig krøkes...Casio er et mer enn kapabelt alternativ for så små analogister, og hu kommer nok til å skjønne mer enn du tror..UR er knallfine til det bruket..
    Det blir jo verre når den små ønsker seg en Nakamichi Dragon til jul ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn