Supert med slike tips. Veldig viktig å ha alternative serviceverkstederNei, jeg hadde den til Mostue på Gvarv. 'Mostues.no' <per.arve@mostues.no> = Mostues TV Service. Han er meget dyktig og rimelig og bare 3 mil unna.
Jau, -mer enn god nok er helt fint i seg selv det altså, det var mer om noen hadde erfaring med begge og synspunkt ut fra detRoberten: 8004 er mer enn god nok, den. Lettere å få tak i, samt grei å hente slitedeler til. Fra Thakker, Beoworld++. Gi den en rens med Nagaokas sett herfra, pass på reimene og gi den bånd fra Emtec eller That´s, så kan du fint slå deg til ro med den.
ELEKTRONISK BUREAU- ALT AV TILBEHØR FOR ANALOG MUSIKKGJENGIVELSE
Og der våknet må-ha-dyret med et smell!Jeg har tre stk 9000 og en 8004.Men alle trenger, som et minimum nye belter (og det står mye i kø før disse) To av 9000ene virket da jeg fikk dem i hus og for deres del. For noen spillere!!!! De blir av mange holdt, som en av de beste 10, kanskje til og med 5, spillerne, som ble laget. Blir sammenlignet med Nakamichi 1000ZXL på bånd kalibrering. Bedre blir det ikke. Jeg har nesten hele store "skrå" front serien til B&O og tror ikke de er den store forskjellen på 2 hoders variantene. Bra, men for innspilling vil svært så mange tre hodes spillere gi bedre resultat. Men om en av disse i 8000 serien (6000 - 9000) har andre feil, enn belter, er det en tur til erfarne "fjellfolk"
Vet selv at, om jeg kun hadde mulighet til å ha en spiller, hadde jeg ikke vært lei meg om det ble en vel fungerende 9000! (æh, dere har vel oppfattet at jeg har litt fler )
Har tenkt på det samme mtp DAC (Bluetooth streaming) og PC (WiFi) disse står oppå kassettspilleren. Har ikke blitt plaget med støy og det er sikkert fordi effekten er mye lavere, men står det nære nok.....I går fant jeg ut av et problem jeg har slitt med lenge. Ved opptak så fikk jeg periodevis inn ulyder i bakgrunnen. En slags elektronisk støy som minnet om klikkelyder.
Jeg har lenge trodd at det skyldtes noe galt med selve spilleren min, men synderen viste seg å være mobiltelefonen som jeg jo har med over alt og som typisk ligger rett ved kassettspilleren. Kassettspilleren ble rett og slett forstyrret av mobilsignalene, for da jeg la fra meg telefonen noen meter unna spilleren så forsvant ulydene. Og det var enkelt å fremprovosere ulydene igjen ved å flytte telefonen inntil kassettspilleren.
Problem løst!
En annen ting: Jeg har vært i kontakt med Servicekompaniet i Oslo ifbm service på en annen kassettspiller, og de har dessverre ikke lenger kalibreringsutstyr for kassettspillere Så det virker å bli færre og færre steder man profesjonelt kan få reparert kassettspillere ihvertfall i Oslo-området.
Jeg spurte ikke konkret hva de mente med kalibreringsutstyr da jeg hentet spilleren.Hvilke type kalibrerings utstyr?
Imponerende! Det er helt riktig. Jeg har tro på at jeg kommer langt med nye ruller, korrekt justert. Så det står på todo-listen min, men idag så fikk jeg en annen spiller fra Tyskland som har tatt all oppmerksomhet. Solgt som reparasjonsobjekt. Etter å ha byttet alle 3 beltene + litt TLC så spilte den fint igjen. Nå har jeg 3 stk TC-K711S. Resten av familien lurer på hva jeg driver med...Ellers høres unektelig første del av feilen på Torstej sin spiller, å indikere en Sony med 200 transport.?
Sist gang kjøpte jeg valser fra fixyouraudio.com. Størrelsen på de var perfekt. Apropos det med å bøye feste-armen, det var jo nettopp det som skjedde sist gang jeg vrei ut den gamle valsen med aksel. Og selv om det sikkert ikke ble perfekt da jeg bøyde det sammen igjen, så kunne jeg ikke se noen skevheter. Men jeg vil tro den rette måten å bytte sony-valser på er presse ut akselen først. Kanskje den her kunne fungert?Vær forsiktig når du tar av valsen, så du ikke bøyer feste armen og få valsen i feil vinkel mot kapstan aksel. Og ikke kjøp valser fra revox.de!
Det var noen varianter på Metal XR og TDK MA også, men ja, de er på ca. samme nivå synes jeg.Blir ikke helt klok på modellbetegnelser når mange kassettprodusenter har forskjellige modellnavn på forskjellige marked, Denon HD-XS er den japanske betegnelsen på HD8, rett?
Mens jeg er i gang; Sony Metal XR er de på ca samme nivå i hierarkiet som TDK MA?
GRATTIS, DEN ER SUPERKUUULHej hopp.
Nu har mitt "nya" TEAC Z-5000 kommit fram till Stockholm. Alltid roligt med paket , även om det alltid är lite oroligt om det ska komma fram i ett stycke, det kan ju hända både det ena och det andra på vägen … men som tur var så var allt som det skulle. Men det var skickat med DHL och jag har inte haft några missöden med dem. Jag fick även med original låda och manual, det gör det hela säkrare att skicka samt att kalibrera när den stunden kommer (många knappar är det att hålla reda på …).
Nästa spännande moment är om det ska fungera och se ut som överenskommet … vi har ju alla lite olika uppfattning om "fint skick" och så. Men även där var det till full belåtenhet, det både skötte sig som det skulle och såg bra ut, även om pedanten i mig var tvungen att ta fram mina Topz och ge det en riktig rengöring i alla vrår och vinklar. Samt en rengöring av tonhuvudena, tryckrullen samt en avmagnetisering (detta var nog inte gjort på ett tag …), även om jag ibland har läst att en del inte tycker det är så viktigt att avmagnetisera sina kassettdäck. Hur gör ni? Jag brukar i vart fall göra det lite då och då, det tar ju inte så lång tid.
Och så här fint blev det:
Vis vedlegget 557607
Och så en liten nakenbild:
Vis vedlegget 557608
Här med sina nya kompisar på bänken:
Vis vedlegget 557609
Och hur låter det då? Jo tack, inte så vidare värst illa ska jag säga! Nästan i nivå med mitt Dragon och lite före Technics M95, precis som BirgerG skrev tidigare. Lite mer "organiskt", "mjukt" och "levande" än M95 vilket inte låter illa alls, men detta var snäppet "bättre", i vart fall i mina öron. Och det är på redan inspelade kassetter. Lite senare så ska jag testa att spela in på det och se hur resultatet kan bli, det kan ju bara bli bättre och det är ju inte illa. Om Z-6000/7000 låter ändå bättre så …
M95:an gör väldigt fina inspelningar i vart fall och så gillar jag dess design. Även Z-5000 tycker jag har ett häftigt utseende, för att inte tala om Dragon då. Mycket knappar och lampor som går att trycka på och blinkar … barnet i mig blir överlyckligt!
Jag tycker att med detta fina ljud och att det var nästan $1.500 billigare än Dragon i början/mitten på 80-talet så borde det sålt i drivor (även om $1.000 var mycket pengar), även Z-6000/7000 borde det sålts många fler av, även om priset stack iväg då. Men som jag förstår så är det inte så vanligt …?! Jag kan bara säga att hittar ni något i ett bra skick till ett bra pris så är det bara att slå till, ni kan inte gå fel.
Den var riktigt cool!In other news,har jeg så smått kommet i gang med å surre litt med denne. Kun skrudd av plastdekselet foran platespilleren for å polere litt så langt.
Må åpne opp og blåse vekk litt støv, men ellers ser alt ut til å fungere fint, til og med begge armene til platespilleren funker som snus.
Vis vedlegget 557730