Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Haraldo: Før det skjer har Nakamichiene kommet ned på mer enn betalbare priser. Det har de ikke idag.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Er det noen av dere som eier/har eid både Beocord 8004 og 9000 og som vil si noe om den praktiske forskjellen på disse? Rettere sagt, kan jeg som har en 8004 slå meg til ro med den, eller ville du vært på utkikk etter en 9000?

    Rett nok er 9000 flaggskipet, og den ville gjort seg godt med min Beomaster 8000, men dersom det er små forskjeller er det ikke noe poeng for meg å fore må-ha-dyret i meg.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Langt om lenge....
    Denon DR-M4, kjøpt fra Danmark for 2 ? år siden. Skulle være i stand :mad: Hø, lydhodet var kaputt på en kanal. Heldigvis fikk jeg tak i original type og fikk hentet spilleren hos Mostue på Gvarv i går kveld. Han sa at den hadde overraskende god lyd :) men han sjekket vel bare avspilling?
    Vel slikt må jo sjekkes. Spilleren har auto BIAS, så et TDK D-60 bånd ble satt inn. Ganske overraskende rask kalibrering syntes jeg. Et stk PF Another Brick in The Wall ble lagt på talerkenen og videreformidlet av LP12 m Linn Ekos og AC-1.

    Innspillings høyde justert og så ble nåla forsiktig satt i gang :p
    Første side tatt opp. Så tid for kontroll lytting (innspilling m Dolby B)
    :):):):):):) Ut over litt båndsus, var resultat i mine dog slitte ører, så likt original, som mulig (kanskje en tanke "lysere")
    IMG_6004[1].jpg
    IMG_6003[1].jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Så du klarte å vekke den?? GOOD!:cool:
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Nei, jeg hadde den til Mostue på Gvarv. 'Mostues.no' <per.arve@mostues.no> = Mostues TV Service. Han er meget dyktig og rimelig og bare 3 mil unna.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.586
    Antall liker
    9.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nei, jeg hadde den til Mostue på Gvarv. 'Mostues.no' <per.arve@mostues.no> = Mostues TV Service. Han er meget dyktig og rimelig og bare 3 mil unna.
    Supert med slike tips. Veldig viktig å ha alternative serviceverksteder:)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Roberten: 8004 er mer enn god nok, den. Lettere å få tak i, samt grei å hente slitedeler til. Fra Thakker, Beoworld++. Gi den en rens med Nagaokas sett herfra, pass på reimene og gi den bånd fra Emtec eller That´s, så kan du fint slå deg til ro med den.

    ELEKTRONISK BUREAU- ALT AV TILBEHØR FOR ANALOG MUSIKKGJENGIVELSE
    Jau, -mer enn god nok er helt fint i seg selv det altså, det var mer om noen hadde erfaring med begge og synspunkt ut fra det :)

    Rensesaker og kassetter i fleng er på plass, så jeg må bare bestemme meg for om jeg skal på danskejakt eller ikke.

    Snasen spiller, BirgerG!
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tre stk 9000 og en 8004.Men alle trenger, som et minimum nye belter (og det står mye i kø før disse) To av 9000ene virket da jeg fikk dem i hus og for deres del. For noen spillere!!!! De blir av mange holdt, som en av de beste 10, kanskje til og med 5, spillerne, som ble laget. Blir sammenlignet med Nakamichi 1000ZXL på bånd kalibrering. Bedre blir det ikke. Jeg har nesten hele store "skrå" front serien til B&O og tror ikke de er den store forskjellen på 2 hoders variantene. Bra, men for innspilling vil svært så mange tre hodes spillere gi bedre resultat. Men om en av disse i 8000 serien (6000 - 9000) har andre feil, enn belter, er det en tur til erfarne "fjellfolk"

    Vet selv at, om jeg kun hadde mulighet til å ha en spiller, hadde jeg ikke vært lei meg om det ble en vel fungerende 9000! (æh, dere har vel oppfattet at jeg har litt fler :p )
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Det har vi:cool: Regner med du har testet Denon opp mot den gamle Teac´en min?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Jeg har tre stk 9000 og en 8004.Men alle trenger, som et minimum nye belter (og det står mye i kø før disse) To av 9000ene virket da jeg fikk dem i hus og for deres del. For noen spillere!!!! De blir av mange holdt, som en av de beste 10, kanskje til og med 5, spillerne, som ble laget. Blir sammenlignet med Nakamichi 1000ZXL på bånd kalibrering. Bedre blir det ikke. Jeg har nesten hele store "skrå" front serien til B&O og tror ikke de er den store forskjellen på 2 hoders variantene. Bra, men for innspilling vil svært så mange tre hodes spillere gi bedre resultat. Men om en av disse i 8000 serien (6000 - 9000) har andre feil, enn belter, er det en tur til erfarne "fjellfolk"

    Vet selv at, om jeg kun hadde mulighet til å ha en spiller, hadde jeg ikke vært lei meg om det ble en vel fungerende 9000! (æh, dere har vel oppfattet at jeg har litt fler :p )
    Og der våknet må-ha-dyret med et smell!
    Intet mindre enn 3 stk, ja :) Jeg har en del gammel B&O så kjenner til at det fort trengs service av kyndige mennesker med erfaring fra de aktuelle modellene. Av det jeg har er det kun Beogram 3000 jeg har service på selv, og det er tross alt en Thorens TD 124 mk2.

    Takk for synspunkt og innspill, BirgerG! :) Jakten er i gang!
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Sorry, alt for mye annet. Holder på med Nakamichi 582Z, som var borte deler fra og ødelagt under transport. Men det løser seg ;) Samt at jeg har lånt polerings utstyrt for trykkluft fra en, som driver polering av lykter. Da blir det lokk på platespillerne :););D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Man begynner oftest på ett sted..
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.012
    I går fant jeg ut av et problem jeg har slitt med lenge. Ved opptak så fikk jeg periodevis inn ulyder i bakgrunnen. En slags elektronisk støy som minnet om klikkelyder.

    Jeg har lenge trodd at det skyldtes noe galt med selve spilleren min, men synderen viste seg å være mobiltelefonen som jeg jo har med over alt og som typisk ligger rett ved kassettspilleren. Kassettspilleren ble rett og slett forstyrret av mobilsignalene, for da jeg la fra meg telefonen noen meter unna spilleren så forsvant ulydene. Og det var enkelt å fremprovosere ulydene igjen ved å flytte telefonen inntil kassettspilleren.

    Problem løst! :)

    En annen ting: Jeg har vært i kontakt med Servicekompaniet i Oslo ifbm service på en annen kassettspiller, og de har dessverre ikke lenger kalibreringsutstyr for kassettspillere :( Så det virker å bli færre og færre steder man profesjonelt kan få reparert kassettspillere ihvertfall i Oslo-området.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    501
    I går fant jeg ut av et problem jeg har slitt med lenge. Ved opptak så fikk jeg periodevis inn ulyder i bakgrunnen. En slags elektronisk støy som minnet om klikkelyder.

    Jeg har lenge trodd at det skyldtes noe galt med selve spilleren min, men synderen viste seg å være mobiltelefonen som jeg jo har med over alt og som typisk ligger rett ved kassettspilleren. Kassettspilleren ble rett og slett forstyrret av mobilsignalene, for da jeg la fra meg telefonen noen meter unna spilleren så forsvant ulydene. Og det var enkelt å fremprovosere ulydene igjen ved å flytte telefonen inntil kassettspilleren.

    Problem løst! :)

    En annen ting: Jeg har vært i kontakt med Servicekompaniet i Oslo ifbm service på en annen kassettspiller, og de har dessverre ikke lenger kalibreringsutstyr for kassettspillere :( Så det virker å bli færre og færre steder man profesjonelt kan få reparert kassettspillere ihvertfall i Oslo-området.
    Har tenkt på det samme mtp DAC (Bluetooth streaming) og PC (WiFi) disse står oppå kassettspilleren. Har ikke blitt plaget med støy og det er sikkert fordi effekten er mye lavere, men står det nære nok.....
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.012
    Hvilke type kalibrerings utstyr?
    Jeg spurte ikke konkret hva de mente med kalibreringsutstyr da jeg hentet spilleren.

    Her er symptomene jeg leverte den inn med:

    - Kassettbånd sklir av venstre pinch roller og blir krøllet for enkelte kassettyper. Spesielt på starten av en kassett.
    - Må alltid justere mye på bias og rec level i forhold til default (kl 12 på hjulene) når jeg kalibrerer før opptak. Dette er uansett type kassett. Vanskelig å fin-kalibrere i forhold til andre kassettspillere jeg har brukt.
    - Den ene kanalen har høyere level enn den andre ved opptak, må kompensere med balance.
    - Når jeg “sletter” en kassett med tomt signal, så slutter den å slette etter ca 3 min. Så kan jeg stoppe og starte slettingen igjen. Da klarer den et halv minutt før den slutter å slette igjen. Og det samme gjentar seg etter det ved stopp og start. Det er ikke mekanismen som stopper, men virker som slette-hodet ikke lenger klarer å slette evt. kanskje at båndet sklir av slettehodet? Kun spekulasjoner...
    - Mulig den kanskje går for fort.

    Her er teksten på forundersøkelses-fakturaen fra Servicekompaniet:

    Defekt bias oscillator og take up clutch. Deler kan ikke lenger skaffes. Verksted har ikke kalibreringsutstyr for kassettspillere lenger. Reparasjon kan ikke gjennomføres.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Slags spiller er det? Sender deg melding
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.586
    Antall liker
    9.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi burde hatt en oversikt over serviceverksteder her på Sentralen. Med informasjon om hva de gjør og ikke gjør.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Er en slik oversikt på ei Facebook gruppe. Uansett kan jeg anbefale Mostue på Gvarv, som jeg nevnte i anledning DR-M4. Tror ikke han har båndmal utstyr (M-300) og tracking tape, men siste kan fint lages selv ved å ofre en kassett og gjøre, som beskrevet i Nakamichi service manual. Ellers høres unektelig første del av feilen på Torstej sin spiller, å indikere en Sony med 200 transport. Det mekaniske må alltid ordnes først før man kan si noe om elektro komponent feil. Godt eksempel fikk jeg i går. Siste tilvekst er en Nakamichi 582Z. Den kom med standard brukket transport oppheng og for modellen defekt kassett luke utløser. Etter at dette var fikset, koblet jeg opp transporten. Den spolte fram og bakover, men ikke noe play/record funksjon. Ingen lys på play. Var da sikker på at en transistor, som er i signal veien var defekt.
    Så imidlertid det var dårlig grep fra idler og lav spole hastighet. Hadde byttet alle belter, men idler så i utgangs punkt til å virke. Uansett ble å ta transporten ut igjen åpne opp. Viste seg at idler gummi var hard, som glass og knakk av. Ny og tilbake igjen. Vov, avspilling med en gang, så ingen defekt transistor, kun varsel lampe for play og et par til, som var gått. Fortsettelse på justeringer, kanskje seinere i dag, eller....?
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Ibland så tar ju en och annan vanlig tidning eller så upp något om kassettdäck/band, men oftast är det en något mindre insatt person som skriver och då låter alltid kassettband dåligt, brusigt och så vidare. Men idag så fann jag en artikel på Tapeheads som faktiskt skriver positivt om de gamla kassettdäcken. Jag tog mig friheten att länka artikeln här: https://spectrum.ieee.org/consumer-...nics-hall-of-fame-tandberg-tcd-3014-tape-deck

    Jag tänkte att ni i Norge kanske ville läsa detta då Tandberg får mycket uppmärksamhet, kul. :)

    BirgerG: Jag vet ju att du sitter på en hel del fina kassettdäck. Det är ett TEAC Z-5000 på ingång hit till Stockholm. Har du något eller vet du något om detta däck, eller storebröderna Z-6/7000? Eller kanske någon annan vet något matnyttigt om dessa lite udda fåglar. :confused:

    De gjordes som jag förstår som ett försök att slå Nakamichi Dragon, dock så hade detta (numer mytomspunna) kassettdäck redan lyckats inmuta sin position som världsledande, vilket resulterade i att dessa (stackars) TEAC kassettdäck inte sålde vidare värst mycket utan blev lite styvmoderligt behandlade. Priset kan ju haft en del med saken att göra, de spänner från $1.000 för Z-5000 till $1.800 för Z-7000 vilket var en hel del 1983 … men Dragon kostade ju $2.500(!) … Kanske lite synd då det verkar som TEAC ändå lyckats med att skapa ett riktigt bra kassettdäck. I vart fall Z-6000 ska låta riktigt bra enligt kännarna. Z-7000 är exakt samma som Z-6000 + automatisk kalibrering och allt annat per automatik. Jag föredrar dock själv när jag kan sköta det mesta själv.

    Jag ska lägga upp en bild på mitt när det kommer nästa vecka. Och även testa och se/höra om det har någon chans mot mitt Dragon eller kanske mot mitt Technics M95, vem vet det kanske slår båda på fingrarna … hur som så SER det ut att mena allvar! :D
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Jo, jeg kjenner litt til de to. Mangler ennå Z-6000 :rolleyes:
    De slår ikke Dragon :)
    M95 kommer nok et stykke bak, om den ikke har en ANT modifisering. Da er det en av de beste maskiner, som finnes til tape formatet. Min egen er ihvertfall laaangt slik den er.
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Tack för svar. Mitt Technics M95 har inte ANT modifiering (tyvärr), men jag tycker det ändå låter väldigt fint. Det har dock nästan alla gamla oftast läckande elektrolyter bytta, det är rengjort, oljat, kalibrerat och justerat och så vidare. Men mina öron är väl fyllda av vax eller något … :rolleyes: Men om Z-5000 kommer bara lite före M95 och bara lite efter Dragon så kommer det ju att låta väldigt fint hur som, kul! Det ska bli roligt att höra vad det kan åstadkomma. :)

    Trevlig helg! :D
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.012
    Ellers høres unektelig første del av feilen på Torstej sin spiller, å indikere en Sony med 200 transport.?
    Imponerende! :) Det er helt riktig. Jeg har tro på at jeg kommer langt med nye ruller, korrekt justert. Så det står på todo-listen min, men idag så fikk jeg en annen spiller fra Tyskland som har tatt all oppmerksomhet. Solgt som reparasjonsobjekt. Etter å ha byttet alle 3 beltene + litt TLC så spilte den fint igjen. Nå har jeg 3 stk TC-K711S. Resten av familien lurer på hva jeg driver med...

    Skjermbilde 2019-10-19 kl. 00.04.38.png


    Skjermbilde 2019-10-19 kl. 00.04.59.jpg
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Om du tar svært nøyaktige mål før du tar av trykk valse armen, bør du kunne få den nye valsen på plass svært nær utgangspunktet. Om du så lager deg en kassett mal, slik jeg nevnte, bør du kunne justere inn optimalt. Beste jeg selv har, er Teac MTT-902 Tape Path Checker. (et bånd med speil, som gjør at jeg eksakt kan se hvor båndet ligger på føringer til rullene, samt over hodene) Den er siste punkt i transport justeringen. Etter det er det hode høyde og azimuth med dertil hørende test kassetter.

    Vær forsiktig når du tar av valsen, så du ikke bøyer feste armen og få valsen i feil vinkel mot kapstan aksel. Og ikke kjøp valser fra revox.de!
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.012
    Vær forsiktig når du tar av valsen, så du ikke bøyer feste armen og få valsen i feil vinkel mot kapstan aksel. Og ikke kjøp valser fra revox.de!
    Sist gang kjøpte jeg valser fra fixyouraudio.com. Størrelsen på de var perfekt. Apropos det med å bøye feste-armen, det var jo nettopp det som skjedde sist gang jeg vrei ut den gamle valsen med aksel. Og selv om det sikkert ikke ble perfekt da jeg bøyde det sammen igjen, så kunne jeg ikke se noen skevheter. Men jeg vil tro den rette måten å bytte sony-valser på er presse ut akselen først. Kanskje den her kunne fungert?

    Edit:
    Jeg fant nettopp denne tråden på tapeheads med flere gode tips. Den burde jeg nok lest FØR jeg byttet valser forrige gang :p
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nettopp fått to slike, som du linket til i hus. Pinnene er for tynne og den gir dårlig styring. Jeg brakk av ene pinnen, som fulgte med og brukte bare innerste del av den, festet med feste skrue. Måtte fjerne elevalasjon skruen og holde valse armen fast og styre press armen forsiktig, slik at den kom i riktig posisjon mot valse aksen. Litt mye slark, men det var i hvertfall bedre enn å legge armen på et underlag og slå ut med en dor. Ofte er det også forskjell på hvilken vei aksen skal presses ut og inn igjen (hårfin størrelses forskjell på akse endene)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.586
    Antall liker
    9.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette har det vært spørsmål om tidligere såvidt jeg husker.
    Fant dette innlegget fra A.N.T. i en gammel tråd på Tapeheads.

    Cassette Recording Levels -Best Practices?

    This is not an easy question to answer - different decks have different levels for 0dB and different meters have different dynamics - the VU meters are slow and won't catch the peaks but the quasi-peak meters on the majority of decks from 80th and 90th are fast and will show the peaks clearly, so for the VU meters on older or pro decks it would be unwise to go over 0dB point on the meters but with quasi-peak meters you can set the levels accurately for peaks reaching the maximum recording level for a particular tape. Also the tapes themselves are vastly different - some won't tolerate the levels above 0dB DIN (250 nWb/m) and some can be pushed up to +10dB DIN for the same 3% distortion level.

    The "0dB" on a cassette deck level meter may be equal one of 3 reference levels:

    1) "0VU" or 160 nWb/m DIN - old Philips standard. Many Pioneer decks use this as 0dB , on some decks this point is marked "0VU".

    2) 0dB DIN Reference Level - 250 nWb/m which is equal +4 dB from 0VU above.

    3) Dolby Level (200 nWb/m ANSI or +2.8 dB from 0VU, -1.2 dB from DIN Reference) - all Nakamichi decks use this level as 0dB and some other decks too.

    Notable exception are some professional units - i.e. Tascam 122 etc. These have "VU" meters but 0dB could be set to any of the levels above. For example in the Tascam 122mkIII 0dB on the meter is set for the DIN Reference Level.

    Another part of the "recording levels equation" is the contents of the music - cassette tapes (with the exception of Type IV "Metal" cassettes) overload much easier at high frequencies above 8-10 kHz. Luckily for most music there is not much energy in that part of the frequency spectrum but for some music with large amounts of HF energy the maximum recording level will be defined by high frequency overload margin and in general will be lower for Type I and Type II tapes and also for decks without some form of headroom extention - like HX-Pro.

    Last bit - some cassette decks, for example many later Technics decks (BX series and some of the B series decks), Denon DRM-800, Tascam 122mkIII and quite a few others will introduce bad clipping distortion in the recording amplifier well before the overload point on many good tapes, especially top Type IV and even Type II. In this case you should back the level down till there is no obvious distortion on the peaks in the recorded music.

    When setting the recording levels you need to take into account all these variations. For a rough guide on the tapes capabilities you can visit my web site - I've measured over 100 different cassettes for distortion v level at 315 Hz. If you look at the curves for a particular tape, than the point for -30 dB (3%) distortion will give you a good idea about the maximum level that tape is capable of and in general you should limit the maximum level at that on a good deck - like top Nakamichi or Aiwa.

    315Hz_Distortion_v_Level

    Cheers

    Alex

    P.S. - edited to apply Dolby Labs info on the difference between Dolby Level and DIN Level - measured by DIN standard the Dolby Level is 218 nWb/m @ 400Hz, which means that the Dolby Level is -1.2 dB from the DIN reference level (I wrote 1.3 dB previously, the 0.1 dB difference is really insignificant)
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Hej hopp.

    Nu har mitt "nya" TEAC Z-5000 kommit fram till Stockholm. Alltid roligt med paket :), även om det alltid är lite oroligt om det ska komma fram i ett stycke, det kan ju hända både det ena och det andra på vägen … men som tur var så var allt som det skulle. Men det var skickat med DHL och jag har inte haft några missöden med dem. Jag fick även med original låda och manual, det gör det hela säkrare att skicka samt att kalibrera när den stunden kommer (många knappar är det att hålla reda på …). :confused:

    Nästa spännande moment är om det ska fungera och se ut som överenskommet … :confused: vi har ju alla lite olika uppfattning om "fint skick" och så. Men även där var det till full belåtenhet, det både skötte sig som det skulle och såg bra ut, även om pedanten i mig var tvungen att ta fram mina Topz och ge det en riktig rengöring i alla vrår och vinklar. Samt en rengöring av tonhuvudena, tryckrullen samt en avmagnetisering (detta var nog inte gjort på ett tag …), även om jag ibland har läst att en del inte tycker det är så viktigt att avmagnetisera sina kassettdäck. Hur gör ni? Jag brukar i vart fall göra det lite då och då, det tar ju inte så lång tid.

    Och så här fint blev det:

    DSCN7826.jpg


    Och så en liten nakenbild:

    DSCN7825.jpg


    Här med sina nya kompisar på bänken:

    DSCN7832.jpg


    Och hur låter det då? Jo tack, inte så vidare värst illa ska jag säga! Nästan i nivå med mitt Dragon och lite före Technics M95, precis som BirgerG skrev tidigare. Lite mer "organiskt", "mjukt" och "levande" än M95 vilket inte låter illa alls, men detta var snäppet "bättre", i vart fall i mina öron. Och det är på redan inspelade kassetter. Lite senare så ska jag testa att spela in på det och se hur resultatet kan bli, det kan ju bara bli bättre och det är ju inte illa. Om Z-6000/7000 låter ändå bättre så … :eek:

    M95:an gör väldigt fina inspelningar i vart fall och så gillar jag dess design. Även Z-5000 tycker jag har ett häftigt utseende, för att inte tala om Dragon då. Mycket knappar och lampor som går att trycka på och blinkar … :cool: barnet i mig blir överlyckligt! :D

    Jag tycker att med detta fina ljud och att det var nästan $1.500 billigare än Dragon i början/mitten på 80-talet så borde det sålt i drivor (även om $1.000 var mycket pengar), även Z-6000/7000 borde det sålts många fler av, även om priset stack iväg då. Men som jag förstår så är det inte så vanligt …?! :confused: Jag kan bara säga att hittar ni något i ett bra skick till ett bra pris så är det bara att slå till, ni kan inte gå fel. :)
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.586
    Antall liker
    9.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med en skikkelig fin Teac. Det er 3 go'saker du har der. :) Jeg kjøpte meg en avmagnetiserer for et par år siden og har bare brukt den en gang. Men sesongen starter jo nå, så det blir nok en runde til med avmagnetisereren snart, jeg har mer fokus på å rense lydhoder, jeg merker godt når behovet kommer, er det vanskelig å justere bias er det tid for rens...... og da tar jeg avspillerdecket samtidig.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Blir ikke helt klok på modellbetegnelser når mange kassettprodusenter har forskjellige modellnavn på forskjellige marked, Denon HD-XS er den japanske betegnelsen på HD8, rett?

    Mens jeg er i gang; Sony Metal XR er de på ca samme nivå i hierarkiet som TDK MA?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.586
    Antall liker
    9.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Blir ikke helt klok på modellbetegnelser når mange kassettprodusenter har forskjellige modellnavn på forskjellige marked, Denon HD-XS er den japanske betegnelsen på HD8, rett?

    Mens jeg er i gang; Sony Metal XR er de på ca samme nivå i hierarkiet som TDK MA?
    Det var noen varianter på Metal XR og TDK MA også:eek:, men ja, de er på ca. samme nivå synes jeg.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.524
    Antall liker
    2.393
    Sted
    Endor
    Hej hopp.

    Nu har mitt "nya" TEAC Z-5000 kommit fram till Stockholm. Alltid roligt med paket :), även om det alltid är lite oroligt om det ska komma fram i ett stycke, det kan ju hända både det ena och det andra på vägen … men som tur var så var allt som det skulle. Men det var skickat med DHL och jag har inte haft några missöden med dem. Jag fick även med original låda och manual, det gör det hela säkrare att skicka samt att kalibrera när den stunden kommer (många knappar är det att hålla reda på …). :confused:

    Nästa spännande moment är om det ska fungera och se ut som överenskommet … :confused: vi har ju alla lite olika uppfattning om "fint skick" och så. Men även där var det till full belåtenhet, det både skötte sig som det skulle och såg bra ut, även om pedanten i mig var tvungen att ta fram mina Topz och ge det en riktig rengöring i alla vrår och vinklar. Samt en rengöring av tonhuvudena, tryckrullen samt en avmagnetisering (detta var nog inte gjort på ett tag …), även om jag ibland har läst att en del inte tycker det är så viktigt att avmagnetisera sina kassettdäck. Hur gör ni? Jag brukar i vart fall göra det lite då och då, det tar ju inte så lång tid.

    Och så här fint blev det:

    Vis vedlegget 557607

    Och så en liten nakenbild:

    Vis vedlegget 557608

    Här med sina nya kompisar på bänken:

    Vis vedlegget 557609

    Och hur låter det då? Jo tack, inte så vidare värst illa ska jag säga! Nästan i nivå med mitt Dragon och lite före Technics M95, precis som BirgerG skrev tidigare. Lite mer "organiskt", "mjukt" och "levande" än M95 vilket inte låter illa alls, men detta var snäppet "bättre", i vart fall i mina öron. Och det är på redan inspelade kassetter. Lite senare så ska jag testa att spela in på det och se hur resultatet kan bli, det kan ju bara bli bättre och det är ju inte illa. Om Z-6000/7000 låter ändå bättre så … :eek:

    M95:an gör väldigt fina inspelningar i vart fall och så gillar jag dess design. Även Z-5000 tycker jag har ett häftigt utseende, för att inte tala om Dragon då. Mycket knappar och lampor som går att trycka på och blinkar … :cool: barnet i mig blir överlyckligt! :D

    Jag tycker att med detta fina ljud och att det var nästan $1.500 billigare än Dragon i början/mitten på 80-talet så borde det sålt i drivor (även om $1.000 var mycket pengar), även Z-6000/7000 borde det sålts många fler av, även om priset stack iväg då. Men som jag förstår så är det inte så vanligt …?! :confused: Jag kan bara säga att hittar ni något i ett bra skick till ett bra pris så är det bara att slå till, ni kan inte gå fel. :)
    GRATTIS, DEN ER SUPERKUUUL :cool:
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    heraldo: Tack för det, jag tycker också den är superkuuul! :cool: Alla borde ha ett. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Roberten:

    a) Sony Metal XR og TDK MA skal i teorien kunne sammenlignes, men TDKen er imo langt mer fleksibel og bedre bygget enn Sonyen. Enkelte vil være uenig med meg, men hva du skal ha avhenger av hva du allerede har.

    b) Ikke det samme, nei. Denon HD-XS er en japansk spesial. Den har samme hus som 86-89 HD8, men båndet kan ikke sammenlignes, imo...En sånn XS er dog mer enn verd sitt utlegg for samlere OG den som vil bruke. Fordi den gir topp opptak omtrent uansettt hvilken toppmaskin du bruker den med. Inkludert Sony:cool:
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Snodig, får det ikke helt til å gå opp med dette DENON Audio Cassettes, og det virker ikke bedriftsøkonomisk fornuftig at de skal ha to forskjellige "oppskrifter" på båndet på sin toppmodell type 2 ut fra land. Men rare ting skjer jo hele tiden.


    Uansett, kom over et firma i Nederland som hadde fått inn noen spoler med NOS BASF Chrome Maxima ii og spolt på C60 og C90 i nye kassetthus. Prisen var god så jeg kjøpte 100 stk for å teste, og de oppfører seg og lyder kliss likt BASF Chrome Maxima ii i min Beocord 8004 og mine Beocord 5500.

    EDIT: nå som jeg skulle teste linken før publisering funket ikke nettsiden. Fant de på en annen nederlandsk side, men da til en litt vondere pris
    https://shop.mfbfreaks.com/product/analog-fidelity-cp-90-chroomcassette/
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    In other news,har jeg så smått kommet i gang med å surre litt med denne. Kun skrudd av plastdekselet foran platespilleren for å polere litt så langt.
    Må åpne opp og blåse vekk litt støv, men ellers ser alt ut til å fungere fint, til og med begge armene til platespilleren funker som snus.

    IMG_2806.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Roberten: Det var et nederlandsk firma som kjøpte alt produksjonsutstyret fra magnetics-divisjonen til BASF også, så sammen med Storbritannia og Japan er Naderland det land i verden som sitter på de største partiene nå. Tett fulgt av USA. Bra kjøp- da kan du leve med Beocord en god stund til. Dog, et tips: Doble det lageret av kassetter. Jeg har selv etpar Denon metalbånd som har hus fra HD-Sene og en annen formulerig av bånd enn HD-M. De gjorde det blant annet på S-Port-modellene, og det er svært vanlig med spesialer.
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    In other news,har jeg så smått kommet i gang med å surre litt med denne. Kun skrudd av plastdekselet foran platespilleren for å polere litt så langt.
    Må åpne opp og blåse vekk litt støv, men ellers ser alt ut til å fungere fint, til og med begge armene til platespilleren funker som snus.

    Vis vedlegget 557730
    Den var riktigt cool! :cool: :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn