Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Hej alla "Tapeheads"!

    Nu har jag provat att spela in på mitt TEAC Z-5000. Det låter fint men inte helt där uppe med Dragon, nej. Lite annorlunda ljud än M95. Inte sämre dock, förmodligen lite "bättre".

    Jag kalibrerade ett TDK SA-90 efter konstens alla regler, vilket är lite krångligare än på Dragon. Det är även lite klurigare att sköta inspelningskontrollerna då de är lite små och pillriga, eller så skjuter man i den stora Master-kontrollen fram eller tillbaks. Jag föredrar dock en ratt.

    Men vad Z-5000 gör väldigt bra är att spela av mina kassettband som är inspelade på alla andra kassettdäck med A+. :eek: Allt från Dragon, M95 till 680ZX och så vidare, lite lustigt, de låter faktiskt "bättre" på Z-5000 än på det däck de är inspelade på om jag överdriver lite, men bara lite. Z-5000 lägger på ett lite vackert "rörlikt" (extra)ljud, om ni förstår vad jag menar. Nu kan man ju tycka vad man vill om det (en del avskyr ju rör :rolleyes:), men jag gillar det i vart fall. Samt att basen är väldigt fin, där den brister lite är i toppen. Detta stör inte mig alls då jag mest lyssnar efter "klangen" på mina stereosaker, gillar jag bara "klangen" så är det bra. Det är inte lika viktigt numer med perspektiv, djup, närvaro och allt det andra. Men det är ju jag det med mina hörselskador … ;)

    Dess utseende kan man ju gilla eller ej, men jag gillar det i vart fall skarpt, så det kompenserar för diskanten ... :)

    Så summa summarum, det får stanna.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    1.449
    Auditor: kan ta opp et par kassetter hver dag i et par år før jeg går tom, så jeg er ikke i kjøpsmodus om dagen. Men siden jeg liker chrome maxima ii godt klarte jeg ikke la sjansen gå fra meg.


    Den var riktigt cool! :cool: :)
    Den gir meg totalt latterkick hver gang jeg ser den. Den veier 13,5 kg, krever et mobilt kraftverk om man skal ha den på batteridrift og er håpløst upraktisk pga størrelsen, men morsom er den :)
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Er det noen som har erfaringer med DUX Sound Project 3537 her?

    dux.jpg


    Kom over en her idag til en grei pris. Så helt strøken ut..

    Slo det ifra meg da jeg ikke fikk funksjonstestet decket i det hele tatt samt at DUX også "kan" være det samme som Phillips.. Så jeg så for meg idlerhjul og belter i flytende form i mekanismen.

    Etter litt lesning på nett går dette også under Loewe og det ryktes om at det kan faktisk være produsert av Marantz.. Så ingen merkinger bak som kunne indikere på hvor dette var produsert..

    Hodet virket ok men pinch rolleren så ut som kunne trengt en ferie..

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Tyske decks av den årgangen der var ofte produsert i Japan, ja. Eksempler er ITT og Universum. Ser unektelig klassisk japansk ut, det der. Kan godt være Marantz og. Se om du finner den på flere tyske sider- som Radiomuseum osv.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    For den som ikke har fått det med seg: NYTT DECK FRA TEAC!! W1200 koster 4995,-..:rolleyes: Er tydeligvis en consumer grade Tascam 202, men det at man fortsatt får såpass OK maskiner til formatet er i min bok intet annet enn svært positivt...Jeg hadde nok valgt Tascam selv, men dette her er bra!

    www.stereofil.no (Teac)
    www.studiolyd.no (Tascam 202)
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.012
    Torget vurderinger
    1
    HM ??? De tør tydeligvis ikke oppgi noen data for frekvensgang, W&F, signal støy forhold og annet, som kan være avslørende.
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    99
    Antall liker
    165
    Sted
    Ryfylke
    HM ??? De tør tydeligvis ikke oppgi noen data for frekvensgang, W&F, signal støy forhold og annet, som kan være avslørende.
    Frequency response Chrome tape (Type II) 30Hz – 15kHz (±4dB)
    Wow and flutter 0.25% (WRMS)
    Total S/N ratio 59dB (at max recording level input, A-weight)
    https://www.teac-audio.eu/downloads/3/4/1/3/0/TEAC_W-1200_product_information_EN.pdf

    Spesifikasjonene er dårligere enn min gamle Sony TC-WR900, som jeg betalte kr 300 + frakt for.
    Riktignok mangler den USB-inngang og kan kun ta opp på den ene av spillerne, men den har autoreverse og Dolby B+C.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.012
    Torget vurderinger
    1
    Som en middelmådig bilstereo spiller. Men gjelder å ri "bølgen" og sope inn penger fra ukritiske kjøpere.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Ukritisk er nok å ta litt hardt i. Tascam setter ikke navnet sitt på et produkt som ikke holder mål. Hvis man kan klare å se forbi mangelen på type 4-opptak, er disse to svært gode alternativer til - tilogmed - Denon 810. Og Tanashin-mekanismen har vist seg holdbar over tid. Det finnes annet enn reine måleresultater å støtte seg på i hobbyen våres, vet du..Øra, for eksempel;D Vis meg den kassettspilleren som er SÅPASS godt forspent med muligheter UTENOM opptak på type 4 de siste 30 år....Den er sjelden...Og jeg har null problem med å sette forventet levetid på en av disse nye til mellom femten og tjue år. . Såfremt den blir tatt vare på. Såpass solid ER Tascam. Og kanskje Teac også...Det er nok av en viss rødfoliert japaner i landet nå som vil sørge for opptak rett oppunder metalnivå -et meget høyt sådan- sammen med dem...Jeg har igjen 110. Pluss toogseksti andre.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er helt ok at Teac har produsert et parti med kassettspillere, det var vel bare den utgaven de hadde mulighet for å produsere nå.
    Men så lenge vi har mulighet for å restaurere en skikkelig kvalitetsspiller fra gode gamle dager for noen tusenlapper så er det ikke tvil hos meg i hvertfall.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Tipper det er snakk om mer enn et parti. Tascam/Teac er ikke Sony, og det skal de heller ikke være. To each his own...Det er snakk om SERIØSE ALTERNATIVER...:cool: Direkte veier inn i den ellers deilige verdenen av kassetter..Disse to kan rett og slett ikke overses i så måte. Fortsetter verden som den nå gjør for min del tar jeg inn en ny 202 neste år en gang.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Tipper det er snakk om mer enn et parti. Tascam/Teac er ikke Sony, og det skal de heller ikke være. To each his own...Det er snakk om SERIØSE ALTERNATIVER...:cool: Direkte veier inn i den ellers deilige verdenen av kassetter..Disse to kan rett og slett ikke overses i så måte. Fortsetter verden som den nå gjør for min del tar jeg inn en ny 202 neste år en gang.
    Du trives med å nebbe ned Sony i annet hvert innlegg, .... Da blir det umulig å ikke respondere litt i samme dur. Men jeg rakker jo ikke ned på noe du har, så jeg er jo snillere enn deg. Nevnte kassettspiller er ikke en seriøs maskin hvis vi holder oss til de spillerne vi normalt omtaler. En arbeidsmaskin med lang levetid er det muligens, men den er et simpelt leketøy i forhold til en seriøs maskin fra 1980-95. Kan ikke engang ta opp på metal tape, en maskin som utelukker den beste tapen, hmmf. Og ikke har den Dolby S heller, noe som absolutt er å foretrekke hvis man er låst til å bruke dagens normaltape. Dette produktet er spyttet ut for å hive seg på retrobølgen som er rundt oss, de skal selge noen hundre eller kanskje tusen slike til de som ikke forstår at ved å bruke samme beløpet på en eldre spiller så får man et vesentlig bedre produkt.
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.605
    Antall liker
    54.647
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Terje-A: Tipper det er snakk om mer enn et parti. Tascam/Teac er ikke Sony, og det skal de heller ikke være. To each his own...Det er snakk om SERIØSE ALTERNATIVER...:cool: Direkte veier inn i den ellers deilige verdenen av kassetter..Disse to kan rett og slett ikke overses i så måte. Fortsetter verden som den nå gjør for min del tar jeg inn en ny 202 neste år en gang.
    Hva om du bare slutter og skrive her inne! Da hadde hfs blitt et mye hyggeligere sted og være. Enten rakker du ned på produkter som du ikke selv har,ellers så kommer du bare med masse usakelig møkka prat.

    O
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    En gång så hade jag en Nakamichi 680ZX vilken går att köra på halvfart, ganska kul och bandbesparande. MEN det blev inte lika bra inspelningar på halvfart som med vanlig hastighet, så är det bara. Det saknades en hel del om jag säger så … Och då gick 680ZX:n ändå upp lite över 16.000 kHz perfekt injusterad. Denna Teac/Tascam går ju precis upp till 15.000 kHz med typ II band och bara till 13.000 kHz med vanliga band, det kan ju inte låta som något en person med någorlunda hörsel i behåll skulle nöja sig med. I vart fall så testade jag att spela in från radion några gånger med 680:an, men återgick snabbt till vanlig hasighet igen, även om det gick åt mer band. :( Men det är ju jag det, och alla är ju inte lika, som tur är (för Teac/Tascam).

    Men om någon köper någon av dessa kassettbandspelare och gör en riktig bedömning av dem och kommer fram till att de låter (i vart fall nästan) i nivå med de bättre däcken från de fornstora dagarna så är jag inte sämre än att jag kan ge det en chans om mina kassettdäck skulle sluta fungera och det inte finns några fina bra maskiner att uppbringa. Just nu så tycker jag att 5.990 kronor är lite högt då jag gav 4.500 SEK för ett Teac Z-5000 (från 1985) i mycket bra skick som även var servat och justerat/kalibrerat (min tekniker-kompis har precis mätt upp det igen för att se att det är som det ska, samt att det ska få sig en genomgång inom snar framtid då vissa av potentiometrarna har oxiderat lite). Jag är ganska säker på att det kommer fungera väldigt fint i många år framgent, och så låter det även väldigt fint, nästan i Sony-klass … ;):)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Nebber aldri ned Sony. Men er klar over at det derimot finnes alternativer til både dem og andre merker. Metal er nødvendigvis ikke den beste tapen for alle, men den er definitivt den dyreste.. Og tilgangen derpå er så lav ift chrome og normal at jeg faktisk forstår prioriteringen. Det går derfor absolutt ikke ut over seriøsiteten, all den tid at disse maskinene tar meget godt hånd om de metalbånd eieren allerede har spilt inn. De har i tillegg muligheter ikke funnet hos andre. Bruk et CD-MH der, så vil du få resultater like gode som et metalbånd- til en mer enn betalbar pris. Jeg har allerede ett deck som ikke tar type IV. Og det har andre kvaliteter som er veldig lette å sette pris på, selv for den som har holdt på med tape halve livet..:cool: Men det er tydeligvis vanskelig for din del å se forbi mangelen på metalopptak. Jeg forstår det også...:cool:
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Nebber aldri ned Sony. Men er klar over at det derimot finnes alternativer til både dem og andre merker. Metal er nødvendigvis ikke den beste tapen for alle, men den er definitivt den dyreste.. Og tilgangen derpå er så lav ift chrome og normal at jeg faktisk forstår prioriteringen. Det går derfor absolutt ikke ut over seriøsiteten, all den tid at disse maskinene tar meget godt hånd om de metalbånd eieren allerede har spilt inn. De har i tillegg muligheter ikke funnet hos andre. Bruk et CD-MH der, så vil du få resultater like gode som et metalbånd- til en mer enn betalbar pris. Jeg har allerede ett deck som ikke tar type IV. Og det har andre kvaliteter som er veldig lette å sette pris på, selv for den som har holdt på med tape halve livet..:cool: Men det er tydeligvis vanskelig for din del å se forbi mangelen på metalopptak. Jeg forstår det også...:cool:
    Du nebber ned Sony rett som det er, husker du ikke at du fikk en skjennepreken av baluba som dessverre ikke lenger henger her? Men jeg gidder ikke å diskutere mer med deg om dette. Og når du skriver om meg; "Og det er tydligvis vanskelig for din del å se forbi mangelen på metalopptak" .
    Forstår du ikke at dette er fornærmende for mottaker? Jeg er ikke spesielt hårsår, men du er faktisk ekspert på ett område og det er å slenge avgårde småfornærmelser både på inn- og utpust. Og det i en tråd som burde være veldig hyggelig for alle oss som driver med kassetter og alt det som hører til.
    Istedenfor å være en besserwisser i alle sammenhenger burde du f.eks. legge ut noen bilder av det du har hjemme. Det er alltid interessant å se bilder av kassettspillere og kassetter hos andre.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Fornærmelse? At jeg konstaterer det faktum at Sony ikke er Tascam?? Og igjen: Det betyr heller ikke at jeg ikke liker enkelte av de kassettene- og spillerne- Sony har laget- både for seg selv og andre-...jeg gjør det. Dessuten har jeg jo tross alt også satt et HVIS i anbefalingene her oppe- jeg vet at du er svært glad i metalbånd. Og forstår hvorfor- fordi jeg selv har noen av de samme følelser for dem. Utvalget er der fordi man skal kunne tilpasse til egen smak, de nye maskinene er IKKE for alle. Men å kalle dem useriøse fordi den største studioprodusenten i Japan har tatt hensyn til dagens plattform- og mediasituasjon..., det er ikke bra, det heller..Ferdig diskusjon derom herfra. Happy Halloween til dere alle!
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    1.449
    Terje-A, ser du har en WM-20 -har du tips til hvor man kjøper reimer og annet? Jeg har en som funker brillefint, og etter å ha kikket under panseret på den synes jeg det virket såpass oversiktlig at jeg i et anfall av overmot kjøpte et repobjekt fra Japan.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.155
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    10
    I jan.-17 hamstret jeg inn en god del uinnspilte kassetter som så langt ikke har blitt benyttet. Vurderer derfor salg av disse, eller i alle fall en del av dem. Det er snakk om TDK SA-60 (7stk), TDK SA-X60 (10 stk), TDK MA-60 (11 stk), TDK MA-90 (2 stk), Maxell XLII 60 (6 stk), Maxell XLII 90 (5 stk) og Maxell MX60 (5 stk). For ordens skyld, alle er forseglet. Noen innspill i forhold til hva jeg kan håpe på av pris på disse, solgt i bolker eller samlet?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A, ser du har en WM-20 -har du tips til hvor man kjøper reimer og annet? Jeg har en som funker brillefint, og etter å ha kikket under panseret på den synes jeg det virket såpass oversiktlig at jeg i et anfall av overmot kjøpte et repobjekt fra Japan.
    Hei,
    Min WM-20 kjøpte jeg på Finn, den var i god stand, men reima var blitt til en seig guffe, jeg bestilte ny reim i november 2016 fra bruker mihokm på eBay, (betalte USD 8.70 ) Jeg har også kjøpt pinch rollers til mine ES spillere fra han. Han er også aktiv på Tapeheads. Seriøs fyr som er glad i Sony ES og som sender kjapt.
    WM20 er en enkel god walkman, lett å bytte reim, men det er viktig å få ut restene av den gamle reima, det kan være litt kronglete. Men jeg fikk det til.:) Når de gamle restene er ute og alt er rent og pent så er det enkelt å få på plass ny reim og da vil jeg tro at den fungerer greit i mange år. Jeg bruker min av og til og den er god. Lykke til.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I jan.-17 hamstret jeg inn en god del uinnspilte kassetter som så langt ikke har blitt benyttet. Vurderer derfor salg av disse, eller i alle fall en del av dem. Det er snakk om TDK SA-60 (7stk), TDK SA-X60 (10 stk), TDK MA-60 (11 stk), TDK MA-90 (2 stk), Maxell XLII 60 (6 stk), Maxell XLII 90 (5 stk) og Maxell MX60 (5 stk). For ordens skyld, alle er forseglet. Noen innspill i forhold til hva jeg kan håpe på av pris på disse, solgt i bolker eller samlet?
    tja, realistisk pris i Norge vil jeg tro er 50-100 kroner pr. stk for chrome og 100-200 kroner pr. stk for metal.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    1.449
    Hei,
    Min WM-20 kjøpte jeg på Finn, den var i god stand, men reima var blitt til en seig guffe, jeg bestilte ny reim i november 2016 fra bruker mihokm på eBay, (betalte USD 8.70 ) Jeg har også kjøpt pinch rollers til mine ES spillere fra han. Han er også aktiv på Tapeheads. Seriøs fyr som er glad i Sony ES og som sender kjapt.
    WM20 er en enkel god walkman, lett å bytte reim, men det er viktig å få ut restene av den gamle reima, det kan være litt kronglete. Men jeg fikk det til.:) Når de gamle restene er ute og alt er rent og pent så er det enkelt å få på plass ny reim og da vil jeg tro at den fungerer greit i mange år. Jeg bruker min av og til og den er god. Lykke til.
    Gode ting, da er reimer bestilt hos mihokm, takk! Fint å høre at det er erfarne fjellfolk her, da er det mulighet til å rope om hjelp om jeg støter på trøbbel :)
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    99
    Antall liker
    165
    Sted
    Ryfylke
    Terje-A, ser du har en WM-20 -har du tips til hvor man kjøper reimer og annet? Jeg har en som funker brillefint, og etter å ha kikket under panseret på den synes jeg det virket såpass oversiktlig at jeg i et anfall av overmot kjøpte et repobjekt fra Japan.
    Du trenger vel egentlig ikke to stk WM-20?
    Si fra hvis du ønsker å bytte en av dem i en walkman i WM-DD serien, jeg har flere utgaver av dem.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.012
    Torget vurderinger
    1
    Sony TOTL? Hva er de beste? Mener selv TC-KA7ES må være den beste, fulgt av TC-K555ESJ. Siste har jeg. Begge var vel kun 100 og 110volt. Så tipper jeg KA5ES kommer, som neste og KA3ES, som nr 4.

    Men hva er den beste av TC-K909ES og TC-K990ES? Og hvorfor? Har en TC-K808ES fra før, men Sony stallen har ledige båser ;) Evt kan 808 komme til salgs etter at en bedre slektning har ankommet (og jeg tror 808 er like bra, som TC-KA6ES) (absolutt en topp spiller)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sony TOTL? Hva er de beste? Mener selv TC-KA7ES må være den beste, fulgt av TC-K555ESJ. Siste har jeg. Begge var vel kun 100 og 110volt. Så tipper jeg KA5ES kommer, som neste og KA3ES, som nr 4.

    Men hva er den beste av TC-K909ES og TC-K990ES? Og hvorfor? Har en TC-K808ES fra før, men Sony stallen har ledige båser ;) Evt kan 808 komme til salgs etter at en bedre slektning har ankommet (og jeg tror 808 er like bra, som TC-KA6ES) (absolutt en topp spiller)
    Forskjellene her er elektronikk og hoder. Forskjellen på f.eks. KA3ES og KA6ES er at 3ern har bedre hoder.
    909ES er egentlig en 850/870/890 men med Dolby S, 808ES er egentlig en 750/770/790 men med Dolby S.
    Jeg er forøvrig enig i din rangering av disse med Dolby S; A7ES, K555ESJ, A5ES, A3ES og A6ES.
    Men jeg tror at 950/970/990 som ikke har Dolby S blander seg inn i den rekkefølgen, etter A5ES eller A3ES.
    Utifra typebetegnelsene så vil jeg tro at alle nevnt over her med unntak av 555ESJ var beregnet på eksport. Drar vi inn alle varianter som Sony har laget så blir det en voldsom oversikt, noe var bare beregnet på hjemmemarkedet mens andre var beregnet på både hjemme- og eksportmarkedet. Noen var sannsynligvis også bare beregnet på eksport uten at jeg har oversikten. I det hele er Sonys nummering av produkter et stort mysterium. Med ett unntak, du finner ikke tallet 4 i noen av de såvidt jeg har registrert. Tallet 4 betyr ulykke i Japan :)

    Edit, har gravd meg ned i Sony saker og funnet ut at det finnes noen produkter som har 4 i seg, men det er de enkleste og billigste modellene. Kanskje det var en ulykke og kjøpe dem:p
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.012
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Gikk en 990 på facebook og finn for ikke lenge siden. Hvordan står den i forhold til 909?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    1.449
    Du trenger vel egentlig ikke to stk WM-20?
    Si fra hvis du ønsker å bytte en av dem i en walkman i WM-DD serien, jeg har flere utgaver av dem.
    Trenger overhodet ikke to stk, trenger bare å se om det er mulig å finne litt zen i å pusle istand en WM-20.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ok. Gikk en 990 på facebook og finn for ikke lenge siden. Hvordan står den i forhold til 909?
    Ifølge A.N.T så er 950/970/990 konstruert slik at de ikke har den CMOS switchen som degraderer lyden en smule, (De er fra årene 1990,1991 og 1992 som du sikkert er klar over). 909 kom i 1993-94 og var basert på 800 serien fra årene før men med en vesentlig forskjell, Sony modifiserte elektronikken slik at den ble veldig lik 900 serien. Forskjellen er at CMOS switchen er borte og jeg tror at strømforsyningen er mindre, og hvis jeg husker riktig så veier 900 serien 11-12 kg. 800 serien veier et par kilo mindre og jeg mener å huske at 909 veier det samme som 800 serien. Konklusjonen må jo være at 909 er veldig bra. Den ble igjen erstattet av KA3ES og KA6ES i 1995-96, men KA6ES hadde ikke laseramorphous hoder og var eksportmodellen som var beregnet på Europa. Dette ble nerding på godt kassettspillernivå:D

    http://www.ant-audio.co.uk/4066/4066_list.htm
     
    Sist redigert:

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    99
    Antall liker
    165
    Sted
    Ryfylke
    Du trenger vel egentlig ikke to stk WM-20?
    Si fra hvis du ønsker å bytte en av dem i en walkman i WM-DD serien, jeg har flere utgaver av dem.
    Trenger overhodet ikke to stk, trenger bare å se om det er mulig å finne litt zen i å pusle istand en WM-20.
    Service på Walkman beviser at man ikke har 10 tommeltotter, og det er en god følelse når man klarer å overliste både Murphy og entropien ved å få liv i gamle klenodier.

    Servicemanualen for WM-20 finner du her:
    https://www.hifiengine.com/manual_library/sony/wm-20.shtml
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    631
    Antall liker
    1.015
    Har noen av dere erfaring med å lakkere sort kassettspiller-deksel? Jeg har en spiller der dekselet har endel stygge riper, så har lyst til å lakkere opp igjen. Det jo sort-ish og helt matt. Passer det bra med matt sort spraylakk, f.eks. CRC Pro Paint som Clas Ohlson selger?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ganske sikker på at det går bra, jeg har lakkert toppdekselet på integrert forsterker for en tid siden og det gikk bra, brukte grunning og maling på spray fra Biltema.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.668
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Sunndalsøra
    Du trenger vel egentlig ikke to stk WM-20?
    Si fra hvis du ønsker å bytte en av dem i en walkman i WM-DD serien, jeg har flere utgaver av dem.
    Trenger overhodet ikke to stk, trenger bare å se om det er mulig å finne litt zen i å pusle istand en WM-20.
    Service på Walkman beviser at man ikke har 10 tommeltotter, og det er en god følelse når man klarer å overliste både Murphy og entropien ved å få liv i gamle klenodier.

    Servicemanualen for WM-20 finner du her:
    https://www.hifiengine.com/manual_library/sony/wm-20.shtml
    Jeg har en Walkman kassettspiller liggende på loftet, den er svært lite brukt. Må se om jeg finner den og få prøvet den på det eminente Sony Metalmaster båndet:)
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.716
    Antall liker
    1.524
    Torget vurderinger
    2
    Da får jeg melde meg som venn av kassett-spillerne?! Jeg har blitt nybakt eier av en finfin Onkyo TA-6210. Den ser tilnærmet ubrukt ut, men som alle enheter som består av en viss mengde mekanikk behøver den noe TLC!
    Når jeg slår den på «skriker» den i noen sekunder (omtrent like lenge som capstan akselen (er det rett??) snurrer) før den blir stille. Når jeg starter avspilling så starter hylinga igjen...har ikke åpnet den opp for å sjekke nærmere enda, men jeg mistenker at det er capstanen som skriker?! Vil en dråpe symaskinolje gjøre underverker eller er det andre remedier som bør brukes? Er det noen som har erfaring med lignende og som kan villede en søkende sjel en smule vil jeg være takknemlig!


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    631
    Antall liker
    1.015
    Jeg ville forsøkt med en dråpe olje på lageret til capstanmotorakslingen. Også ville jeg bestilt opp et nytt belte, det gamle er nok slapt og dårlig etter 22-24 år som spilleren nå er.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.716
    Antall liker
    1.524
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville forsøkt med en dråpe olje på lageret til capstanmotorakslingen. Også ville jeg bestilt opp et nytt belte, det gamle er nok slapt og dårlig etter 22-24 år som spilleren nå er.
    Det var det jeg tenkte, er belteskift på denne maskinen komplisert? Det er forøvrig ingen hastighetsvariasjoner å spore ved avspilling.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.716
    Antall liker
    1.524
    Torget vurderinger
    2
    Da er nytt belte bestilt, så får vi se hvordan det går?!
    Er symaskinolje greit for smøring av lager osv. (Tenker da på bl.a. capstan) eller er det andre oljer jeg bør ty til?


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En dråpe symaskinolje går bra, og hvis jeg husker riktig så er reimskifte på den mekanikken enklere enn mange av de andre drivverkene rundt om. Lykke til:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn